Sådan en fredag morgen, sidder jeg og tænker lidt over hvad jeg efterhånden har oplevet med min hest det sidste knap halve år.
En af de ting der popper op indimellem er nogle halv og hel fremmede personer der har været på tilfældige besøg i stalden og har kommenteret min hest.
Nogle har været ganske positive, men et par stykker kan jeg kun ryste på hovedet af.
Fra disse hørte jeg at min hest var dybt uopdragen, og jeg burde enten sende den retur til sælger eller aflive den, pga en stejl hov.
Min hest er 3 år, og han står bom bom stille ved skamlen når jeg skal op. Går direkte i trailer, og står stille under kørsel. Står helt stille midt i et industrikvarter, i stormvejr. Kan gå alene på vej og skov. Bliver ved mig, når andre heste flipper ud lige ved siden af os etc etc.
Hesten er passet med smed og kiropraktor samt massør, og idag står jeg med en hest, hvor man ikke kan se den stejle hov...som forresten var et udtryk for at den blev overbelastet af en skævhed i kroppen, som vi også har styr på.
Hesten er næsten det jeg vil kalde for lige idag... Så godt som en 3 års nu kan være.
Så er det jeg tænker, at disse personer, som havde så travlt med at fordømme min hest for bare 3-4 måneder siden, hvad gør de med deres egne, hvis de har en "frisk" dag? Eller deres krop pludselig ændre sig?
Og hvorfor vælger sådanne mennesker at dømme så hårdt alligevel uden at høre baggrundshistorien?
I dont know....og er egentlig også ligeglad. For jeg er bare glad for at jeg har tålmodigheden til at træne min hest korrekt, og bruge fagfolk, så den har de bedste betingelser. Og det lønner sig jo i sidste ende.
Også er jeg taknemmelig for jeg har sådan en nem hest, dog stadig med tænding, som ser ud til at blive helt normal i sidste ende.