|
|
| Halal slagtning... |
| Forfatter:  |
Vibs 1 |
| Dato:  |
01-12-2008 14:48 |
|
Hvad er jeres mening om Halal slagtning? Er det kød i spiser? Hvis nej, hvorfor? Jeg kender ikke til, hvordan man i praksis gør, altså om det gør ondt på dyret. Jeg har aldrig købt det, jeg har en fornemmelse af, at det må gør ondt eller være ubehageligt (mere end ved alm slagtning), men jeg ved det ikke. Så læste jeg, at der var snak om, at der skulle smøres madpakker, med halal slagtet kød, noget med, at alle dem som kun måtte spise det, skulle så have disse... I min verden er det helt forkert at spise det kød, fordi jeg tror det er at pine dyret... Men - er jeg helt galt på den? Jeg har tit været i Århus og handle i Basar Vest, der er temmelig billigt Halal slagtet kød, men har intet købt....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej spiser det ikke |
Illum |
01-12-2008 14:51 |
|
Tanken om at lade et dyr, ved bevisthed, forbløde er mig inderligt imod... Ligemeget hvor skarp kniven er, vil det at blive skået i gøre ondt. Ja ved godt at de dør af det og det er så det. Men nej måden er mig imod.
Illum * Og det VIL ske, hver gang...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er fuldstændig enig.. |
Carina Gøttler ♥Frederik♥ |
01-12-2008 14:56 |
|
med Illum.. Dyret kan ikke undgå at mærke det.. Så jeg er også 100 % imod det, og bare tanken gør helt ondt på mig..
Sagde Carina Gøttler (:
- som snart skal være mor til den skønneste lille dreng<3 Termin d. 17/2-09
R.I.P Pax&Carsten Junior
4-års DV-hoppe på 1.60 i stg. sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det spiser vi |
|
|
Ja, hver gang vi spiser kylling er det jo halaslagtet. Og vi har også købt andet halalslagtet kød, blandt andet i Bazar Vest - som forøvrigt har en supergod slagterafdeling.
mvh PiaR quantum in me fuit
Svar venligst i tråden og ikke via besked
www.piar.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Alle danske industrikyllinger |
xtiny |
01-12-2008 15:03 |
|
Halalslagtes. I praksis bedøves de med el før de får skåret hovedet af- og en båndoptagelse med bøn kører imens. Det samme gælder vist for kalkuner. Og en iman har overopsyn. Den mosaiske schächtning er nu lige så slem/god. Men Søren Ryge viste i "Dyret skal dø 2" en schächtning af et stykke kvæg, og det var ikke rart at se på- den blødte og var længe om at dø. Her er det en rabbiner, der ser- om det går rigtigt for sig. Hvis man i Danmark vil undgå halalslagtet fjerkræ- så må man slagte selv- eller købe udenlandsk.
Mvh xtiny
♣*** Kærnemælkshorn til Folket!*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmm... |
Vibs 1 |
01-12-2008 15:04 |
|
Er der nogen som ved noget om forskellen i selve slagtningen? Altså, om man rent faktisk bedøver - eller hvad det kaldes... jeg spørger, fordi jeg som barn var med min far på hans job. Han var slagter, og jeg så grisene, inden de blev slagtet. Det var yderst rædselsfuldt at se, de kørte ind i en lukket maskine, på et bånd nøjagtig som varer i et supermarked. Inde i den maskine fik de stød, så de skulle være bedøvet, da de kom ud.... Det var de bare ikke, de hylede og skreg, mange gik stadig rundt, da de blev hængt på i fusserne, og fik kniven i halsen.. Det er jo pricipielt også halal slagtet, tænker jeg - eller hvad? Det er mig yderst meget imod, at dyr skal lide, blot fordi vi skal spise dem... derfor disse tanker....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| her i landet... |
|
|
.. bliver alle kyllinger halalslagtet. Og det betyder at de bliver slagtet på præcis samme måde som ikke halal - den medarbejder der overvåger at de ikke lider, er muslim og når der har været pause i slagtningen bliver der bedt en bøn. Og en hel del andet kød også. Hvis det er korrekt hvad jeg kan læse bl.a.her og her omkring halalslagtning her i landet - så ser jeg ikke det store problem i det. Kritikken af halalslagtning har især gået på, at dyrene ikke bedøves før slagtningen, hvilket ifølge kritikkerne skulle gøre det til en inhuman praksis. Muslimer hævder selv, at denne slagtemetode er mere ren og mere skånsom mod dyrene end vestlige slagtemetoder. Forsøg på Den Veterinære Højskole i Hannover viser i øvrigt, at bedøvelse med boltpistol forud for slagtning skulle være mere smertefuldt for dyrene end halalslagtningen selv er. I 1980erne tillod imamer fra Islamisk Kulturcenter i København at dyr kunne bedøves med ikke penetrerende boltpistol inden slagtning, så en del af det kød, der sælges som "Halal" (tilladt) er slagtet på vilkår for dyrene, der svarer til den almindelige slagtning.
£isbeth & Baloo All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them. (Walt Disney)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen.. |
|
|
det er jo rent faktisk det der sker med vores heste, når de bliver slagtet, lige bortset fra at der ikke bliver sagt en bøn over den. Halalslagtede dyr bliver først skudt med boltpistol og bagefter afblødt - det samme gør vores heste. Så jeg har ikke problemer med, at der er sagt en bøn samtidig med
Mvh Line
4 års Churchill til spring/dressur sælges. Yderligere info på præs.
Feriehus ved Malaga udlejes, se præs.
Skal du have skrevet en sang? - så send en PB for yderligere info...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibs... |
|
|
.. selv om grisene ikek var bedøvet, var de på ingen måde Halal. En gris i sig selv er jo særdeles Haram - og når der heller ikke var bedt over dem og sikret at dyrene ikke led - så er der OGSÅ Haram. Så den slagtning var vist mere i effektivitetens og profittens hellige navn.
£isbeth & Baloo All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them. (Walt Disney)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skal gerne indrømme |
Illum |
01-12-2008 15:16 |
|
At jeg kun har set det på film for 100 år siden, og der var ingen bedøvelse før kniven blev ført over struben... Og det var det jeg svarede ud fra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Illum.. |
|
|
sådan tror jeg nu også det foregår andre steder - men i DK er det vedtaget, at dyret skal bedøves først..
Mvh Line
4 års Churchill til spring/dressur sælges. Yderligere info på præs.
Feriehus ved Malaga udlejes, se præs.
Skal du have skrevet en sang? - så send en PB for yderligere info...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så er det |
Illum |
01-12-2008 15:19 |
|
Jo godt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu læser jeg så lige |
xtiny |
01-12-2008 15:30 |
|
At schächtning ikke er foregået i Danmark i flere år. Men at muslimer anerkender bedøvelse med ikke-penetrerende boltpistol for 4-benede dyr. (Og el for kyllinger). Så halalslagtning burde ikke være et problem i Danmark. Link: www.fyens.dk/article/465001:Debat-- Etik-og-ritualer
Mvh xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bømannen |
birgitteaf ♣bally♣ |
01-12-2008 15:51 |
|
Nei, det gjør jeg ikke.
Jeg spiser så heller ikke kylling av samme grunn( + oppvekstvilkår, men det er en annen sak)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dadada... |
|
|
Nej har ikke gjort det, men på den måde jeg har oplevet det, ville jeg hellere spise kød på denne måde! En muslimsk famile købte en ko som skulle slagtes, på denne måde! Koen var i de vandte omgivelser, altså ikke først på en lastbil, der næst til slagteriet og evt stå og vente i "kø" for at blive slagtet! Den skulle stå med hovedet mod nord, syd vest øst, kan ikke huske hvilken, og så blev den skudt, og derefter slagtet! Ser intet galt i dette, det er jo det samme som en aflivning! og dyret skal ikke afsted på den sidste rejse for den her kos vedkommende!
1 sæk Pasture mix fra brogaarden sælges Dejlige killinger bortgives til kærligt hjem, skriv for mere info!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inden vi hidser os op over |
|
|
Halal burde vi måske hidse os op over de staldforhold vi byder dyrerne. Hvad der sker i de sidste timer af dyrernes liv er vel intet at regne mod køer der har stået bundet hele livet og får taget deres kalve efter få timer eller høns der lever i små bure.
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Måske værd at bemærke |
Illum |
01-12-2008 16:00 |
|
At INGEN har hidset sig op ????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| IMOD.. |
|
|
Der er i hvert fald en ret udtalt stemning imod og jeg tillader mig blot at pointere at inden vi udtaler os om hvad der sker i dyrets sidste levetid burde vi måske mere bekymre os om alt det der er sket inden det nåede så langt som til slagteriet.
VH, MaggieMay "Jeg køber aldrig en travhest igen - men jeg elsker hende jeg har over alt på jorden".. "Gud skabte manden før kvinden. Det er ligesom, når jeg skriver først laver jeg en kladde" Karen Blix ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Imod er |
Illum |
01-12-2008 16:08 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halal.. |
|
|
Halalslagtning foregår ved at dyret først bedøves med en boltpistol.
Et skud med en boltpistol er teknisk set ikke en aflivning, da dyret kun bliver bevidstløst/hjernedødt.
For de, der ikke er klar over, hvad en boltpistol er, kan jeg fortælle, at det er et rør, der lades med en krudpatron og ved affyring skyder en bolt (en massiv stålcylinder ca 1 cm i diameter og 4-5 cm lang) ind i dyrets hjerne.
Der er præcise anvisninger for, hvor man skal skyde for at sikre at bolten trænger ind og bedøver dyret.
Dyret er efter et skud med boltpistolen hjernedødt og en afblødning ved overskæring af begge halspulsårer fører til død indenfor 1-1½ minut.
Det er samme procedure der bruges ved nødslagtning eller aflivning af et sygt dyr i en besætning.
I mine øjne er halalslagtning eller aflivning med boltpistol+afblødning ikke dyreplageri. Jeg har ved selvsyn set, at dyret ikke lider.
Jeg kan dog godt huske de forfærdelige udsendelser som Illum refererer til. Det var faktisk de udsendelser, der iværksatte en undersøgelse af boltpistoler (som man ikke brugte dengang), og dermed viste overfor de muslimske slagtere, at det var et brugbart kompromis.
Håber mit indlæg er med til at svare på uafklarede spørgsmål hos nogle af Jer..
De bedste hilsner Katarina og La Fayette Termin 28.05.09, Coronado II
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Og så er |
Illum |
01-12-2008 16:18 |
|
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| £isbeth (Baloo) |
Vibs 1 |
01-12-2008 16:38 |
|
Jeg er godt klar over, at de grise jeg så som barn, ikke var halal, tror ikke man tænkte sådan, for alle disse år siden... Men i praksis, så var de jo, for de var ikke bedøvet... det var sådan jeg tænkte, og dengang havde ingen ondt af at spise flæskesteg, med det grisen havde været igennem.... men måske man ikke vidste det 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak..... |
Vibs 1 |
01-12-2008 16:42 |
|
Mange tak for forklaringer, jeg har nu fået udvidet min horisont, hvilket ikke er så ringe endda....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
En dyr som bliver halalslagtet bliver altså ikke skudt med en boldpistol først, nej halsen bliver skåret over og afbløder derved. Og jeg er MEGET modstander af det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du er måske en af DEM der |
Illum |
01-12-2008 17:41 |
|
IKKE læser det indsatte link....SUK SUK SUK.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jo har læst linket |
|
|
men ved desværre at mange af de muslimske hjemmeslagtere gør som man altid har gjort, så du behøver ikke at sukke
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tralalla |
|
|
Så vidt jeg ved er den største forskel fra den almindelig måde vi ellers slagter på i DK og på halal slagtning at man beder en bøn for dyret. Man skærer jo som regel pulsåren over ved at hugge hovedet hovedt at dyret også lader man blødet løbe fra. Så vidt jeg ved så kan dyret sagtens være skudt eller bedøvet inden. Det er vidst også regeln i DK.. Jeg spiser gerne halal slagtetkød, her fra DK. Det kan jeg ikke se problemet i...
Heste træning på hestens præmisser både biomekanisk og psykologisk tilbydes
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja det har du |
Illum |
01-12-2008 17:51 |
|
Ret i, men så overtræder de jo loven.. Og så er det noget andet der skal sættes ind for. SUK SUK
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det er jo bare meget svært at gøre noget ved, da der jo ingen kontrol er med den slags "hjemmeslagtere" ikke at jeg mener at alle hjemmeslagtere ikke følger loven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så må du jo bare |
Illum |
01-12-2008 18:09 |
|
Lade vær med at købe hj. slagtet kød...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så tror man fejl |
|
|
Jeg så en udsendelse på DR1 for ca. 10 år siden omkring halal-slagtning. De viste hvordan kvæg blev halal-slagtet i Danmark. Og sådan her foregik det: En ko bliver sat ind i en bås med oplukkelig side og hældning på gulvet. Så kører en metalskinne op under koens hoved, så hovedet løftes op og halsen strækkes helt ud. Derefter skæres halsen over (pulsåren). Siden på boksen åbner og koen triller ud. Her ligger den på gulvet og kæmper for at rejse sig op. Koen ligger godt og vel 2-3 minutter inden den er helt død og kun nærverne sitrer i kroppen. Blodet løber ned i en rist. Det var så helt igennem frygteligt at se et dyr ligge og lide. Godt nok kun i 2-3 minutter men alligevel. Den blev IKKE bedøvet ved boltpistol inden. Og det er muslimsk lov der forbyder så meget som et blåt mærke på dyret inden det slås ihjel - en lov som bestemt følges på de danske halal-slagterier! Jeg spiser IKKE halal-slagtet kød!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Set med egne øjne |
|
|
Nu bliver jeg nød til at komme med en lille indskydelse. Jeg har for 10 år siden været med til at kører kreaturer til slagteriet,og om mandagen når vi kom ned med dem,blev de meget nøje udvalgt af ham muslimen der udførte handlingen. Dernæst kom de ind i boksen som alle andre,men disse blev ikke skudt med boltpistolen først.I stedet var der en bøjle der pressede hovedet op af,så dyret så op af,denne handling rørte ikke dyret.Da så den stod og kiggede op tog muslimen sin kniv nedefra og skar halsen over,og dyret afblødtes. Senere trådte reglen vist i kraft om,at dyret først skulle bedøves med boltpistolen først. Men ingen regler uden undtagelser,jeg så en enkelt gang at halsen blev skåret over først og derefter kom boltpistolen dog meget hurtigt. Dette er noget jeg har set med mine egne øjne,og jeg syntes at det er en meget grim handling. Der er en der skriver at heste også halalslagtes,det er ikke rigtigt,de bedøves med boltpistolen og afblødes,akkurart lige som alle andre dyr slagtes herhjemme i dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halallll |
Asta ♥Isabella♥ |
01-12-2008 18:35 |
|
bryder mig ikke om det nej... dyrene kan mærke hvad der forgår og de lider mindst 1 minut og det er videnskabeligt bevist. jeg er ligeglad med om nogen spiser det, men personligt ville jeg få det dårligt af at tænke på hvor meget dyret har lidt for at vi kunne få halal slagtet kød (ingen fordomme mod muslimer) en dum muslimsk ide... undskyld hvis nogen er muslimer herinde, men forstår bare ikke hvorfor de stadig bliver ved med det, når det nu er bevist at det gør ondt på dyret!
Mvh. Asta
<3Isabella, Eden, Lucas, Nicole<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Asta... |
|
|
.. det er rent faktisk bevist at dyrene IKKE lider - prøv at læse indsatte links. Hvad man gjorde for 10 år siden kan vi ikke bruge som beslutningsgrundlag for kødvalg i dag! I dag skal vi se på hvad der gøres NU. Og der er det ved lov bestemt at dyrene skal være bedøvet med boltpistol før de afblødes - og det er præcis den samme måde som heste slagtes på - og som sagt grundigt undersøgt at de ikke lider under. Hvad hjemmeslagtere gør, er der desværre mindre kontrol med - men oplever man noget der er i strid med dyreværnsloven, bør man selvfølgelig melde det. Da de officielt halalslagtede kød herhjemme netop ER godkendt af imamerne er det ok for alle muslimer at spise - hvorimod ortodokse jøder ikke må spise noget der ikke er slagtet UDEN nogen form for bedøvelse ( schächtning so mxtiny nævner) - det er ulovligt, og min mistanke er at det langt oftere er det der foregår ved diverse hjemmeslagninger - netop for at de ortodokse kan få noget der er kosher. En helt anden ting er dyrenes lidelser før de kommer til slagterierne - overfyldte grisevogne med alt for mange dyr under elendige forhold, køer der ikke ser dagens lys i hele deres liv osv. (og jeg siger ikke at det er sådan hos alle landmænd - men det sker!). Det er dyremishandling i profittens navn - som åbenbart er langt mere acceptabelt end slagtemetoder i profetens navn. I hvert tilfælde hvis vi skal se på hvad der vælges når vi først står ved køledisken! For det er jo de valg vi foretager ved køledisken der påvirker hvad der foregår i landbruget. Hvis markedet VIL have hakket gris til ingen penge, må der spares hvor der kan. Og det er grisen der betaler prisen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Asta ♥Isabella♥ |
Vibs 1 |
01-12-2008 19:27 |
|
Du skriver andre steder, at du sætter dig ind i de ting du udtaler dig om... Vil du ikke være rar at fortælle mig, hvor jeg kan læse, at dyrene lider ved halal slagtning?.... Jeg syntes det er interessant at få fakta på bordet, og ikke bare nogle hjemmestrikkede ideer.... Har du overveje hvor mange dage, uger eller måneder dyret har haft et meget lidelsesfuldt og smertefuldt liv, inden selve slagtningen, eller er det kun selve det 1 min du skriver om, som er vigtig?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er dælme |
|
|
glad for jeg er vegetar, efter denne læsning!! Lyder voldsomt....synes ikke at man behandler vores slagtedyr særlig godt, hverken før eller ved slagtning!
Lev livet!!
Sikkerhedsvest, Beta 2000, str. L, sælges eller byttes til mindre vest, str. M
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hesteprut |
Vibs 1 |
01-12-2008 19:55 |
|
Jeg tror du har helt ret, det er en grusom måde vi behandler vore dyr/mad på. Rent faktisk, så tror jeg rigtig mange ville gå væk fra kødet, hvis de vidste, hvad man byder dyrene... Vi har af selv samme årsag anskaffet os nogle kødkvæg, plejer altid at købe kød fra dyr som har haft det så optimalt som muligt, men meget dyrt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmmmmmmmmmmm |
|
|
Nej, jeg spiser ikke halalkød. www.youtube.com/watch?v=dXx_ocntl6o www.youtube.com/watch?v=iVZe3my3yd8 Der er så mange af de her videoer. Jeg kan bare ikke lide tanken om at man accepterer halalslagtning, når det også foregår på denne måde som kan ses på nettet. Nu ved jeg af erfaring at det ikke altid foregår i DK med boltpistol inden... Det er jeg meget imod. Men er meget glad for at det er ulovligt uden. Det bliver bare ikke altid fulgt. Men nej hele ideen om halal,om at dyret skal afbløde og dermed dø af det er jeg imod. Men det er jo bare mig.
Maria ELEVPLADS SØGES (Dyrepasser)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Marixn... |
|
|
..vi taler kød der er slagtet på LOVLIG vis - og så ER dyret bedøvet først. Selvfølgelig er der også nogen der slagter ulovligt - og det er rivende forkert og bør selvfølgelig meldes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis man tror |
|
|
Hvis man tror at danske halal-slagterier bruger boltpistol inden, så tro om! @!#$.... hvor man kan væmmes over at være menneske!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
Vibs 1 |
01-12-2008 20:51 |
|
Om ikke andet, så kan vi vel være enige om, at være uenige  Det kunne være hammer fedt, om nogen af dem som kommer med meninger vil skrive, hvorfra de har denne viden... Der er flere i tråden som udtaler sig om noget, men hvorfra ved i det?????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes |
|
|
at Lisbeth (Baloo) har rigtig mange gode pointer. Især det med, at vil man have at dyrene ikke lider, jamen så skal man fokusere på de forhold, de holdes under, INDEN de slagtes. Nemlig! I
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når man ser det på DR1 |
|
|
Altså når man ser danske optagelser, fra et dansk slagteri i Danmark, på den danske kanal DR1, så tror jeg at udsendelsen er ganske dansk og der blev dyrene IKKE skudt med boltpistol inden. Det som udtrykkeligt blev nævnt i udsendelsen flere gange var, at det var ulovligt at bruge "vendemaskinen" hvor dyret blev vendt om inden den blev snittet. Derfor står kvæget op når de snittes. Og den som er så dum at tro at dyret ikke mærker smerte... Helt ærligt, en dårlig undskyldning for at spise kød... Enhver ved da at det gør ondt at skære sig. Og det ligegyldigt om det er pulsåren i halsen, låret eller håndledet....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mik27- det var |
xtiny |
01-12-2008 21:06 |
|
Mosaisk (jødisk) schächtning- ikke halal. Det stammer fra den Søren Ryge udsendelse "Dyret skal dø 2"- som jeg omtaler ovenfor. Schächtning finder IKKE mere sted i Danmark. Se mit link i indlæg ovenfor.
Mvh xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| mik27 ☻Mieke☻ |
Vibs 1 |
01-12-2008 21:10 |
|
Jeg så just her til aften, hvordan man gør med grise... det var tydeligt, at de var bedøvede/besvimede, da de kom ud af en "maskine". Men hvad som skete derinde, det så man ikke  Jeg har ikke set noget på DR1 om sådan slagtning, lidt ærgeligt, for det lyder da til at have været lærerigt... Dog mener jeg det er en kende hyklerisk, hvis man kun går op i dyrets sidste minut, og ikke de utrolig mange minutter der ligger før selve slagtningen....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pyhhh,.... |
|
|
Xtiny: Det er jeg dælme kun glad for at høre. Fedt hvis det nu ikke længere findes i DK 
Ærgeligt at det så bare foregår alle mulige andre steder....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halal slagtbing. |
marco |
01-12-2008 23:29 |
|
Jeg kan ikke finde nogen steder, hvor der direkte står at dyret skal, bedøves før overskæring af pulsåre,og som jeg læser det, er det kun kvæg, som skal bedøves efter overskæring af pulsåren, ikke får geder osv. men fandt dette under fødevarestyrelsen. § 7. Det er dog tilladt at slagte husdyr uden forudgående bedøvelse, når slagtningen foretages efter jødisk eller islamisk ritus. Bestemmelsen finder ikke anvendelse på strudsefugle. Stk. 2. Hvor slagtning af andre husdyr end fjerkræ finder sted uden forudgående bedøvelse, er det en betingelse herfor, at slagtningen foretages på et eksportautoriseret slagteri, at slagtningen overvåges af embedsdyrlægen og at dyret fastholdes på forsvarlig måde. Ved slagtning af kvæg skal der anvendes en boks, hvor dyret fastholdes i opretstående stilling. Boksen skal kunne justeres efter dyrets størrelse, således at hoved og krop fikseres så skånsomt som muligt. Stk. 3. Hvor slagtning af andet fjerkræ end strudsefugle finder sted uden forudgående bedøvelse, er det en betingelse herfor, at slagtningen overvåges af en embedsdyrlæge, og at hvert dyr fastholdes manuelt, når halssnittet lægges, og indtil døden er indtrådt. Stk. 4. Slagtningen skal foregå ved, at begge halspulsårer og halsvener manuelt overskæres med et skarpt redskab, umiddelbart efter at dyret er fikseret. Ved slagtning af kvæg skal dyret umiddelbart efter, at dette halssnit er foretaget, bedøves ved skydning med en boltpistol. Stk. 5. Slagterier, der ønsker at foretage slagtning uden forudgående bedøvelse, skal forud anmelde dette til Fødevarestyrelsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Uanset hvad |
|
|
der er tilladt eller ej, så har jeg desværre, set en hel del dyr få skåret halsen op uden bedøvelse af nogen art, og bare ligge og lide, og jeg hader det , det er fandme ikke i orden, at behandle andre levende væsner på den måde. Ydermere syntes jeg at det er under al kritik at f.eks alt kyllinge- og kalkun kød i f.eks Netto er halalslagtet, i det mindste burde man have valget til at vælge til eller fra når man handler, lidt ligesom med buræg / æg fra fritgående høns, men mærket for halalslagtet er alligevel så lille at der er rigtig mange som ikke ser det, eller ved hvad det betyder. Mvh. Karina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Xtiny ! |
marco |
01-12-2008 23:44 |
|
Hej datoen for reglen, ved jeg ikke, men fant det på fødevarerstyrelsens hjemmeside..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| regler dato! |
marco |
01-12-2008 23:48 |
|
Bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr 1)
I medfør af § 4, stk. 1, § 4 a, § 12, stk. 1, § 13, stk. 2, § 24 a, § 28, stk. 5 og stk. 8, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 344 af 13. maj 2005, som ændret ved lov nr. 538 af 8. juni 2006 og lov nr. 530 af 6. juni 2007, fastsættes: § 7. Det er dog tilladt at slagte husdyr uden forudgående bedøvelse, når slagtningen foretages efter jødisk eller islamisk ritus. Bestemmelsen finder ikke anvendelse på strudsefugle. Stk. 2. Hvor slagtning af andre husdyr end fjerkræ finder sted uden forudgående bedøvelse, er det en betingelse herfor, at slagtningen foretages på et eksportautoriseret slagteri, at slagtningen overvåges af embedsdyrlægen og at dyret fastholdes på forsvarlig måde. Ved slagtning af kvæg skal der anvendes en boks, hvor dyret fastholdes i opretstående stilling. Boksen skal kunne justeres efter dyrets størrelse, således at hoved og krop fikseres så skånsomt som muligt. Stk. 3. Hvor slagtning af andet fjerkræ end strudsefugle finder sted uden forudgående bedøvelse, er det en betingelse herfor, at slagtningen overvåges af en embedsdyrlæge, og at hvert dyr fastholdes manuelt, når halssnittet lægges, og indtil døden er indtrådt. Stk. 4. Slagtningen skal foregå ved, at begge halspulsårer og halsvener manuelt overskæres med et skarpt redskab, umiddelbart efter at dyret er fikseret. Ved slagtning af kvæg skal dyret umiddelbart efter, at dette halssnit er foretaget, bedøves ved skydning med en boltpistol. Stk. 5. Slagterier, der ønsker at foretage slagtning uden forudgående bedøvelse, skal forud anmelde dette til Fødevarestyrelsen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jlkjljljl |
Susse |
02-12-2008 00:04 |
|
Cocomule : Ydermere syntes jeg at det er under al kritik at f.eks alt kyllinge- og kalkun kød i f.eks Netto er halalslagtet, i det mindste burde man have valget til at vælge til eller fra når man handler, lidt ligesom med buræg / æg fra fritgående høns, men mærket for halalslagtet er alligevel så lille at der er rigtig mange som ikke ser det, eller ved hvad det betyder. Dyrevelfærdsmæssigt er der I N G E N forskel på halal og alm. slagtning, så du kan ikke sammenligne med buræg/fritgående - forskellen er bønnen og dyrevelfærdsmæssigt har det vel ingen betydning. marco : Du må åbsolut have fået fat i en historik lov... I Danmark skal alle slagtedyr bedøves inden afblødning og ved halalslagtning bedøves dyret først ved brug af boltpistol.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susse ?? |
marco |
02-12-2008 00:10 |
|
susse, jamen måske du har ret, jeg har kun kunne finde det jeg, har inført ovenstående. gældende fra 2007. Du har måske noget nyere at henvise din påstand til ?? siger ikke jeg har ret, ændre gerne mening hvis du kan dokumentere andet..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| halal.. |
diablogirl *almera* |
02-12-2008 08:22 |
|
mange der har får til salg, oplever at muslimer kommer og køber dem. bagefter spørger de så om de må slagte dem på stedet de har købt dem. og det er en ægte halal slagtning uden bedøvelse de har tænkt sig at udføre der. heldigvis har dem jeg kender som har prøvet det, sagt nej til at lade dem slagte får på deres grund. så en rigtig halal er uden bedøvelse eller andet, de skærer bare halsen over på dyret og lader det lide. kristina.
Søger tidligere ejere til collage Ox. rød hoppe med blis og 3 sokker, stg; 145 cm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| MaggieMay |
Asta ♥Isabella♥ |
02-12-2008 08:48 |
|
MaggieMay: tidlige skrev du at man ikke skal hidse sig for meget op når andre dyr heller ikke har det godt jeg hidser mig op over det hele! - halal - burhøns - pelsfarme - slagtegrise - indegåede køer - grislinger der bliver taget fra moderen når de er vildt små DET HELE!! synes det er grotekst at det forgår, men maggie, nu er det halal vi snakker om ikke alt andet dyrevelfærd;)
Mvh. Asta
<3Isabella, Eden, Lucas, Nicole<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diablogirl *almera* |
|
|
Men den form for slagtning er jo også ulovlig - så selvfølgelig skal de sige nej til at man gør det på deres grund. De BURDE også sige nej til at sælge deres dyr til folk de ved vil gøre det (men det er nok noget med at sælge i profittens navn, bare man ikke skal SE at de bliver slagtet i profetens). I øvrigt - er der ikke regler om at man skal være registreret et eller andet sted for at eje øremærkede dyr (som alle klovdyr vist er??)?? Så kan man vel ikke bare sælge dem til privatpersoner der ikke er registreret? Er det ikke korrekt? (der må være nogle landmænd herinde der kender reglerne for dette?)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| marc0 ?? |
Susse |
02-12-2008 09:32 |
|
Marco : du kan læse lovbekendtgørelen om slagtning og aflivning af dyr og du vil se, at jeg har ret. diablogirl *almera* : Det har jeg også hørt og det er så ulækkert. Lige så ulækkert som de landmænd der slår smågrise ihjel med en skovl forat spare boltpistol og undgå at gøre rent efter en afblødning...... Asta ♥Isabella♥ : Nu skriver du grilinger der bliver taget fra moderen når de er helt vildt små !!! Hvor gamle tror du at kalve er, når de bliver taget fra moderne ??? De bliver taget fra umiddelbart efter kævlning - ellers ville du jo ikke kunne købe mælk i køledisken !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aldrig aldrig aldrig |
|
|
nogle sinde støtte den slags mishandling......dem som støtter og udfører det burde prøve det på egen krop... her købes kun økologisk kød og sat af dage på en ordentlig måde. føj hvor er mennesker modbydelige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lene 1 |
Susse |
02-12-2008 09:43 |
|
Hvad er det for en mishandling, du henviser til ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bedøvelse |
|
|
Lisbeth: Jo, alle klovbærende er registrerede - se evt. LU's hjemmeside. Dette er lovpligtigt. Udover det - så var jeg faktisk ikke klar over at man bedøvede før man halalslagtede. Så er der jo ikke det store problem i det. Hvis der ikke bedøves (kvæg) kan det være problematisk grundet den store blodtilførsel til hjernen via vertebral arterien - så i det at halspulsåren snittes, vil dyret stadig få blodtilførsel til hjernen, og har dermed sit smertecenter intakt, indtil det dør af blodmangel. Der er ikke samme problem med får eks. da de ikke på samme måde har blodtilførsel til hjernen via vertebral arterien, og derved relativt hurtigt miste bevidstheden. Det må være årsagen til bedøvelsen af kvæg. Men som Marco kan jeg heller ikke finde anden lovgivning der henviser til bedøvelsen med boltpistol inden?
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum quidquid latine dictum sit altum viditur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| susse.... |
|
|
nåree ja det er sikkert svært at få øje på i denne tråd....... er det ikke mishandling at skære halsen over på et levende dyr og lade det forbløde!!!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Asta ♥Isabella♥ |
Vibs 1 |
02-12-2008 10:08 |
|
Er det fordi du ikke gider svare, eller kan du ikke? Længere oppe har jeg spurgt dig om noget af det du udtaler dig om, men du hopper let og elefant over det, er det fordi du ikke lige kender svaret? Jeg prøver gerne igen: Du skriver andre steder, at du sætter dig ind i de ting du udtaler dig om...
Vil du ikke være rar at fortælle mig, hvor jeg kan læse, at dyrene lider ved halal slagtning?.... Jeg syntes det er interessant at få fakta på bordet, og ikke bare nogle hjemmestrikkede ideer....
Har du overveje hvor mange dage, uger eller måneder dyret har haft et meget lidelsesfuldt og smertefuldt liv, inden selve slagtningen, eller er det kun selve det 1 min du skriver om, som er vigtig? ----------------- Det er jo smadder let, at du rundkaster noget, som du lader som om er viden, det må da være fornuft, at du fortæller, hvorfra du ved det...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lisbeth balloo.. |
diablogirl *almera* |
02-12-2008 10:17 |
|
jo, de burde nægte at sælge deres dyr til muslimer,når de ved hvad der venter dyrene, men igen er der jo problemet med at folk gerne vil af med deres dyr, da krisen kradser. men jeg kan jo godt sige til dem at de ikke skal sælge dem til halal, men tror nu de er ligeglade i den sidste ende, bare det ikke foregår på deres grund. det kan da godt være der er en eller anden lov om registrering af folk der ejer øremærkede dyr. men hvor mange får er så øremærkede? se bare eksemplet med ham landmanden der nægtede at øremærke sine dyr. hvem var det forresten der havde problemer med at deres får/geder forsvandt rimelig tit? og som for at afhjælpe det satte et skilt op hvor der stod; disse får/geder blir fodret med benmel fra grise, hvorefter der pludselig ikke forsvandt flere... det lille stunt kan nemlig godt more mig lidt..  kristina.
Søger tidligere ejere til collage Ox. rød hoppe med blis og 3 sokker, stg; 145 cm.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| diablogirl *almera* |
Vibs 1 |
02-12-2008 10:21 |
|
Ha ha, det var god humor med det skilt  Jeg tror altså ikke du finder særlig mange af de dyr, som ikke er registreret, det kan også være med chip, hvilket jo ikke kan ses. Landmanden som nægtede, har fået slagtet samtlige dyr,og man er ret skarp i DK om registrering, grundet smitte risiko o.l.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| lovgivning |
|
|
Hvis alle klovbærende dyr skal være registrerede, kan det jo heller ikke være lovligt for landmanden at sælge dem levende til en ikke registreret køber - og til en uvis skæbne. (men jeg er selvfølgelig klar over at "ikke lovligt" desværre ikke betyder at folk ikke gør det alligevel - i den hellige profits navn) Lovgivningen omkring bedøvelse omtales bl.a. her og her (advarsel, grimt billede),
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Loven.... |
|
|
§ 7. Det skal dog være tilladt at slagte husdyr uden forudgående bedøvelse, når slagtningen foretages efter jødisk eller islamisk ritus. Bestemmelsen finder ikke anvendelse på strudsefugle. Stk. 2. Hvor slagtning af andre husdyr end fjerkræ finder sted uden forudgående bedøvelse, er det en betingelse herfor, at slagtningen foretages på et eksportautoriseret slagteri, at slagtningen overvåges af embedsdyrlægen og at dyret fastholdes på forsvarlig måde. Ved slagtning af kvæg skal der anvendes en boks, hvor dyret fastholdes i opretstående stilling. Boksen skal kunne justeres efter dyrets størrelse, således at hoved og krop fikseres så skånsomt som muligt. Stk. 3. Hvor slagtning af andet fjerkræ end strudsefugle finder sted uden forudgående bedøvelse, er det en betingelse herfor, at slagtningen overvåges af en embedsdyrlæge, og at hvert dyr fastholdes manuelt, når halssnittet lægges, og indtil døden er indtrådt. Stk. 4. Slagtningen skal foregå ved, at begge halspulsårer og halsvener manuelt overskæres med et skarpt redskab, umiddelbart efter at dyret er fikseret. Ved slagtning af kvæg skal dyret umiddelbart efter, at dette halssnit er foretaget, bedøves ved skydning med en boltpistol. Stk. 5. Slagterier, der ønsker at foretage slagtning uden forudgående bedøvelse, skal forud anmelde dette til Fødevarestyrelsen.
Sakset fra dit link Susse. Det er jo netop tilladt at halalslagte uden forudgående bedøvelse, men kvæg skal så skydes efter - pga. det jeg skriver længere oppe. Har du læst bekendtgørelsen?
Mvh Katharina Si vis pacem, para bellum quidquid latine dictum sit altum viditur
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| £isbeth (Baloo) |
Vibs 1 |
02-12-2008 10:40 |
|
Jo jo, for vi har en bog, hvor vi skal skrive en seddel om dyret. Der er rubrikker, eks slagtet til eget brug, aflivet og andet... Man kan sagtens lade et dyr slagte til eget brug, og sælge det til andre jo  Man skal ikke oplyse slagteri, blot at dyret er udgået af flokken...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susse !! |
marco |
02-12-2008 11:04 |
|
kan eller vil du ikke læse, det er jo samme lov jeg henviser til, se §7..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Der blev stille !! |
marco |
02-12-2008 12:27 |
|
Sjovt så stille der blev, når alle dem der slår fast at det er ulovligt, at slagte uden bedøvelse, bliver bedt om at dokumenterer deres påstand. så jer der påstår at det er lovligt, hvor har i det fra ?? Er det noget i har hørt, noget i tror eller ved i intet om det alligevel ?? jeg vil gerne være klogere, så noget lovstof på bordet, som beviser jeres viden, eller mangel på samme. Og igen denne debat handler ikke om dyrevelfærd under opvækst, der er en helt anden diskution.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| slap da lige af !!!! |
Susse |
02-12-2008 12:52 |
|
Der er jo nogle, der har et arbejde at passe !!! Jeg kan godt se udfra linket, at rituel slagtning er tilladt efter ansøgning... MEN det ændre altså stadig ikke på, at der INGEN dyr i Danmark der afblødes uden bedøvelse på slagterier. Jeg er ikke i tvivl om, at der sker rituel slagtning privat - men det er jo en hel anden snak.... Kilde : Fødevarestyrelsen: Ifølge dansk lovgivning skal alle slagtedyr, der skal aflives, behøves inden de afblødes. Derfor bedøves dyrene ved både almindelig slagtning og halalslagtning med en boltpistol på danske slagterier. Forskellener, at boltpistolen, som bruges ved halalslagtning, ikke går igennemhjernen, som den gør ved den traditionelle slagtning. Dyret bliver dog slået bevidstløs ved begge metoder. Under halalslagtningen siges der endvidere end bøn af en muslim. Ved både den traditionelle slagtning og ved halalslagtning skæres halsen over på dyret efterfølgende. Den jødiske rituelle slagtning er i mine øjne langt langt den mest brutale www.mosaisk.com/artikler/Joedisk- Kosher-Rituel-Slagtning- Schaechtning.php
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Bummelum |
MetteSamson ♥Samson♥ |
02-12-2008 13:00 |
|
Jeg har også hørt lidt om halal slagtning - Men det giver mig bare ikke vished i om de rent faktisk giver dem med boltpistolen eller ej. Jeg har valgt IKKE at købe/spise halal slagtet kød. Det er så min måde ikke at støtte deres forretning på, og håber da at folk med samme mening gør det samme. Boycut.
Knus fra Mette *Nu med Travhesten Mao Seat*
Vil du ha' fart og fest - Så er en Travhest bedst! *R.I.P Min elskede Samson, han var den flyvende Fjordhest!*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Slagteri |
|
|
Der var en der spurgte lidt til slagtning af svin. Jeg har været på Horsens slagteri, og der foregår det meget humant. www.danishcrown.dk/custom/horsens/ 3758.asp Klik på bogstaverne i bunden for at se efterfølgende billeder. Der er også en video. Ved godt det ikke har noget med halal slagtning at gøre, men vil bare gøre opmærksom på at de moderne slagterier faktisk tænker i dyrevelfærd.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis du ikke... |
|
|
... finder nok i de adskillige links med dokumentation om hvordan det foregår på danske slagterier - så ser jeg ingen grund til at spilde tid på at finde flere. Hvad der foregår ved PRIVATE (og ulovlige) slagtninger, kan ganske vist ikke dokumenteres - og det er ganske sikkert ikke pæne ting. Men som sagt stadig i strid med loven.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lovgivning |
|
|
Susse, du skriver: Jeg kan godt se udfra linket, at rituel slagtning er tilladt efter ansøgning... MEN det ændre altså stadig ikke på, at der INGEN dyr i Danmark der afblødes uden bedøvelse på slagterier. Jeg er ikke i tvivl om, at der sker rituel slagtning privat - men det er jo en hel anden snak....
Det er altså ikke korrekt. Man skal anmelde den rituelle slagtning - og så er det ifølge lovteksten tilladt at foretage afblødning uden bedøvelse, undtagen kvæg - som pga. vertebral arterien skal skydes lige med det samme. Det er korrekt at der ikke er anmeldt endnu om at afbløde uden forudgående bedøvelse, men som en dyrlæge siger (sakset fra Lisbeths link:) Han understreger dog, at loven åbner mulighed for, at man kan søge dispensation til at halalslagte uden bedøvelse, men at ingen endnu har ansøgt om at få lov. Så det er som udgangspunkt muligt at afbløde dyr i DK uden forudgående bedøvelse, også på danske slagterier.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| susse.. |
diablogirl *almera* |
02-12-2008 13:47 |
|
på youtube kan man se en video af det du henviser til på link, en særdeles ulækker video. og stakkels stakkels køer. kristina.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| £isbeth (Baloo |
marco |
02-12-2008 14:47 |
|
Hej Lisbeth, ved ikke om den var rettet til mig ? Men hvad der foregår i virkeligheden, og hvad diverse aviser skriver, er vel ikke enbetydende med at det er lov. Du skriver længere oppe at det er ulovligt, og så spørger jeg bare, hvor du har det fra ?? Men det er også helt ok, hvis du ikke kan dokumentere din påstand, så tror jeg bare på hvad der står i loven ind til du modbeviser andet. syntes bare det er skræmmende, at man kalder dig dyreven, og så syntes at det er ok, at dræbe dyr på denne måde,kun af hensyn til religion.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg henviser... |
|
|
... til det der står at slagterierne GØR - og at de skriver at de gør som de gør for at følge loven. Jeg synes IKKE at det er i orden at slagte større dyr uden bedøvelse - hvorfor jeg også er modstander af jødisk schächtning. (som er det man så i fjernsynet for mange år siden, men som ikke praktiseres på danske slagterier mere. Men når imamerne fra Islamisk trossamfund har anerkendt at det ER Halal at dyrene bedøves med boltpistol, og at danske "halal-slagterier" derfor følger den praksis - så ser jeg intet problem med halalslagtning i Danmark (på godkendte slagterier der anvender bedøvelsen). Og JA - i udlandet er det på andre måder det foregår - hvilket er iblandt de mange gode grunde jeg har til ikke at ønske at besøge et islamisk land. og Marco: Hvis du mener at jeg NOGEN steder har skrevet at jeg synes at det er "i orden" at slagte uden bedøvelse med boltpistol, når det drejer sig om større dyr, vil jeg gerne have at du dokumenterer det - eller undlader den slags insinuationer! For det mener jeg absolut IKKE på nogen måde at jeg har skrevet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| £isbeth (Baloo |
marco |
02-12-2008 15:27 |
|
Hej Lisbeth, nej du skriver ingen steder at du syntes det er ok, at slagte uden bedøvelse. Så det var ikke dig jeg hentyder til. Men syntes bare du kommer med flere forkerte oplysninger, som vildleder. Vi er vel enige om nu, at det IKKE er forbudt at slagte uden bedøvelse først ikke ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Loven giver... |
|
|
Som så mange andre love, mulighed for dispensation (det har jeg faktisk set ret få af den slags love der IKKE gør). Men selv efter at have ledt grundigt, ser jeg kun links der fortæller at på alle danske slagterier slagter de MED bedøvelse - også der hvor køddet godkendes som Halal. Så derfor ser jeg intet problem i DANSKSLAGTET halalkød - fra Danske slagterier.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I øvrigt... |
|
|
... finder jeg det sært at folk hidser sig så gevaldigt op over en slagtemetode - men intet galt ser i at købe buræg, eller det billigst tænkelige kød importeret fra lande hvor der ikke er samme dyreværnslov som vi har herhjemme (ikke at vores er god nok, men den ER der da). Det er i orden at grise køres land og rige rundt for at vi kan få en pakke hakket gris 50 øre billigere - men det er jo noget heeeeelt andet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| £isbeth (Baloo) |
marco |
02-12-2008 15:51 |
|
Nej Lisbeth, du er det da rablet helt for dig  Ser du spøgelser eller hvad ?? Debatten gik på om det er ok at halal slagte. og ikke om buræg eller dræbersnegle der druknes i øl. Er det så også ok, at banke børn der har haft en dårlig barndom ? fordi dyret har haft en dårlig, opvækst, gør det da ikke bedre at det skal lide i dets sidste minuter. Men fin aflednings manøvre du prøver der, så opdager vi ikke at det meste af det ovenstående du har skrevet, var din holdning og ikke lovgivning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Halal.... |
marco |
02-12-2008 20:47 |
|
Syntes stadig det er noget svineri.. Og tror da helt sikkert det foregår mange steder i DK. Bla. da får og geder, ikke skal bedøves overhovedt.. Men blot ha benene bundet sammen inden, man skærer halsen over på dem.. Flot og meget humant ..............
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej tak. |
|
|
Selv min veninde, kalder det "en velsignelse"... Og så serverer man iøvrigt kun halalslagtet kød i mange institutioner, fordi ellers er det jo diskriminerende hvis ikke alle kan spise det. Jeg tager dyb afstand fra det, jeg har ikke set nogen garanti nogen steder for at dyret HELBEDØVES forinden! Jeg spiser iøvrigt heller ikke buræg, eller kød i det hele taget, men det er en anden snak. Jeg taler udelukkende udfra et personligt dyre-etisk synspunkt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| aldrig-- |
|
|
Aldrig om jeg ville spise det.. Men jeg spiser jo overhovedet ikke dyr.. Jeg er ikke morder  Som om det hjælper at be, mens man dræber dyreret.. Det er jo bare åndsvagt..
-Veo; Veganer og dyrerettigheds aktivist! Stald Nordlund www.LeoGio.dk Tinkeren Coco Ismulen Halla fra Hejelte Ismulen Ljufá fra Vestergaard Is'føllet Ljúf fra Nordlund . *Ungdomshuset, Jagtvej 69 lever stadig*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| kjljlkjlkjlkj |
Susse |
02-12-2008 22:32 |
|
Veo ♥Stald Nordlund♥ : Jeg er ikke morder  Så må dine sadler, trenser, sko, støvler m.m.m. været fremstillet syntetisk - alt andet vil jo være mord!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Susse.. |
|
|
Jeg bruger skam ikke sadel eller trense.. Det jeg har tilbage af læder er mange år gammelt.. Så ja jeg var en gang morder, nu er jeg heldigvis blevet klogere 
-Veo; Veganer og dyrerettigheds aktivist! Stald Nordlund www.LeoGio.dk Tinkeren Coco Ismulen Halla fra Hejelte Ismulen Ljufá fra Vestergaard Is'føllet Ljúf fra Nordlund . *Ungdomshuset, Jagtvej 69 lever stadig*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hippo ... |
Vibs 1 |
02-12-2008 22:39 |
|
Det var just tanken bag tråden, at man "pålagde" andre, bla i institutioner, at spise dette kød.... For mig forkert, men jeg kan se, at det er lidt forskelligt, hvordan man ser på det....
Hilsen Vibeke
R.I.P Freykur, 8 År
Fra Mellemhaven ønsker vi Tjalfe tillykke med det nye liv og håber, det var den rigtige beslutning vi tog. WWW.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|