|
|
| Billeder af døde dyr? |
|
|
Et spørgsmål - diskussionsoplæg. Hvordan har du det med billeder af døde dyr - altså dyr som er døde når billedet tages? Kan man tillade sig at lægge dem ind på sin præsentation, eller ind i en tråd? Bør man i det hele taget tage billeder af døde dyr, eller er det en overtrædelse af en moralsk grænse, en respekt for dyrets sidste rejse og privathed? Grunden til at jeg spørger er bl. a. at jeg har billeder af min hest efter aflivningen, og spottede et billede af en nys aflivet hest på en præsentation. Selv har jeg holdt mine billeder tæt ind på kroppen og ikke vist dem til nogen, men hvad mener i? /Lene
Elskede Basse, 15/09/08.
When a loved one becomes memory, memory becomes treasure.
Cargo B
Du er min styrke og mine vinger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
Det må være helt op til ejeren af dyret at bestemme, hvis vedkommende har taget billeder som en form for minde.. Dog synes jeg at "levende" billeder er væsentligt sjovere, og har ikke selv planer om at tage billeder af sådanne dyr..  Mvh.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes også det er helt |
| Forfatter:  |
cruella76 |
| Dato:  |
27-11-2008 11:30 |
|
op til folk selv  Har kun én gang taget billede af et dødt dyr, og det var da jeg passede min søsters kat mens hun var på ferie. Han blev kørt over af toget, og jeg begravede ham i haven. Men inden jeg lagde ham i jorden, tog jeg et billede hvor jeg gemte den "smadrede" side af ham, så han lå og så meget fredfyldt ud. Jeg lagde billedet i en lukket kuvert, gav det til min søster da hun kom hjem, og lod det være op til hende om hun ville se hvordan han så ud inden han blev begravet. Jeg ved faktisk ikke om hun nogensinde har kigget på billedet?
Christel "Heste skal altså på fold. HVER DAG!" Til salg: Tremmeseng - retrofrakke til pige str. 86/92 - Spritnye Leggins str. S Se præsentation!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke her... |
Louise ♣Lerano♣ |
27-11-2008 11:33 |
|
Jeg ville ikke selv have det godt med at tage billede af mine døde dyr. Jeg vil helst huske dem fra da de var i live. Men hvad andre gør skal jeg ikke blande mig i. Har ikke noget problem med det hvis folk vil have billeder af deres døde dyr. Jeg har engang taget et billede af en mus der var blevet klapset i en klapfælde... Og sendt det til min daværende kæreste. Jeg var ret stolt af min fangst. Tæller det 
Louise & Stald Kelon´s Lerano
Hundelegekammerat søges til min dansk/svenske Fiona. Kæmpe, indhegnet have haves til leg. 5560 Aarup.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pyha... |
|
|
Tror jeg vil mene at det er op til folk selv, jeg vil nok selv nøjes med "levende" billeder...men svært at sige, har aldrig stået med et dødt dyr endnu.. Sandie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen altså |
|
|
Jeg synes blot at det er en del af livet at det også slutter på et tidpunkt. Men kan sagtens forstå folk der ikke bryder sig om at se døde dyr. Jeg fik i foråret et dødfødt hingsteføl, ham har jeg fotograferet og lagt billedet på min hjemmeside. Jeg oplevede ham jo aldrig levende, men vil alligevel gerne have et billede af den flotte fyr.
Sjetmandspony - den var go' Dejligt, sort shetlandponyhingstføl sælges til rette hjem, kontakt mig for nærmere info.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg synes også det er op til folk selv.. Men jeg vil helst ikke se disse billeder så jeg vil nok aldrig gøre det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| døde.. |
|
|
jeg synes det er ok, men jeg er heller ikke dødsforskækket, har set mange billeder af døde dyr, børn mm. men det er jo nok fordi jeg selv har billeder af begge dele. det er helt naturligt for mig. men man bør også vide, at det kan overskride nogle menneskers grænse, nogle kan ikke se billeder af døde, og det må respekteres, så hvis man lægger bill. af døde ind, må man gøre opmærksom på dette inden tråden åbnes. Mette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jegh ar en enkelt.. |
|
|
Jeg har en enkelt gang taget et billede og fremkaldt det af en død hest. Det var fordi vi havde et føl på stutteriet, et lille smukt perfekt hingsteføl, som vi kæmpede med at få til at overleve. Desværre klarede han den ikke - og hende der passede hoppen dengang ville meget gerne have et billede af run star til minde om den lille prins. Så det fik hun.. Men ellers vil jeg også meget hellere have et billede at mine levende dyr som minde, end et dødt billede
Rikke - nu uden sparky (med Nynne) Thats the time you must keep on trying, Smile, whats the use of crying? Youll find that life is still worthwhile, If you just smile Batterigreb til 400Dcanon tilsalg
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| billeder |
|
|
Jeg har måske nok lidt svært ved at se charmen i billeder af døde dyr. Hvorfor vise det frem på nettet? Personligt bliver jeg ked af det, uanset om det er en "fredelig" død, eller en ulykke. Nej - det hører sig ikke til, jeg synes man viser det frem på sin præsentation man er glad for/stolt af, ikke noget man har mistet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| døde dyr |
|
|
Det må være op til en selv om man vil tage/have billeder af et dødt dyr. Tror dog at det er vigtigt at overveje, om andre end ejeren kunne have fornøjelse af at se dem på fx. en præsentation eller hjemmeside, da jeg i grunden synes at et billede af en afdød (dyr eller menneske) er noget meget privat. Personligt ønsker jeg at huske både dyr og mennesker som de var i live.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Underligt.... |
Vibs 1 |
27-11-2008 12:40 |
|
Det var dog det mest underlige spørgsmål som jeg længe har set  Aldrig nogen sinde, har jeg tænkt tanken, at det kan være hverken anstødeligt, underligt, mærkeligt, noget man ikke gør eller andet, omkring billeder af døde dyr... Jeg er ikke dødsforskrækket, har billeder af min døde datter, så hvorfor pokker ikke af et dyr  Ja - jeg må tilstå, at jeg stadig ikke fatter spørgsmålet, og tænker, at det må være stillet i sjov.... Næh - ja, jeg ved det ikke, men der skal vel ikke være opskrift på alt vi laver, sådan at vi ALLE gøre det samme eller ikke... nej, opgiver, det er altså det mest mærkelige man spørger om.... At dø er en del af at leve, hvorfor gøre det til noget mærkeligt, farligt, noget man ikke må se, tage billeder af eller vise... fatter det ikke....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej... |
|
|
Min x-kæreste tog billeder af min gamle hest da hun døde, jeg har aldrig set dem og ønsker heller ikke at se dem. :-) Diana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| døde dyr |
Signus |
27-11-2008 17:32 |
|
Det er måske en lidt "spøjs" ting at tage billeder af. Min hoppe er lige død ved en ulykke. Jeg var lang tid om at forstå det og fik taget billeder af hende, da hun lå og var død. Jeg ved ikke hvorfor, men det havde jeg det godt med. Jeg har ikke set billederne endnu, men måske jeg får lyst en dag. Jeg klippede også noget af hendes hår. Igen ved jeg ikke helt hvorfor, men måske en dag jeg får lyst til at kigge lidt på det. Men billederne er mine private, ikke nogle jeg som sådan vil vise til andre. Der kan de se på nogle af de tusind der er af hende i levende live 
Er det okay at være modbydelig i ærlighedens åbenbart hellige navn?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
Hestlund |
27-11-2008 17:54 |
|
Sidste år (i September) havde jeg været i 1 uges erhvervspraktik på mit nuværende arbejde, og der tog jeg forskellige billeder, bla. af en død lill gris (7 kg), billederne skulle jeg bruge til en projektopgave i skolen omkring min praktik. Men hvis det var/er billeder af en død hest, ville jeg holde de billederne for mig selv (min mening):
Hilsen Helene
- Som rider på ponyen Sonny!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibs 1 |
|
|
Nu var det mig der stillede spørgsmålet / oprettede debatindlægget, og siden du spørger vil jeg gerne begrunde det lidt mere. Nej, jeg er absolut ikke dødsforskrækket, og nej, jeg mener ikke der er noget forkert i døde dyr eller mennesker, og jeg kan sagtens vælge i mine minder for at se det levende dyr eller det døde dyr - jeg behøver ikke tusindvis af billeder (Som en anden skrev) for at mindes mit dyr. Jeg kan huske udseendet, fornemmelsen, lugten, lyden... Men samtidigt har jeg ca. 1m af hendes hale liggende herhjemme, og jeg har billeder af hende efter at hun var væk. Det var vigtigt for mig, for jeg kunne aldrig tage billeder igen, men slette dem, det kunne jeg hvis jeg ville. Men så er det igen det etiske - jeg ville aldrig lægge et billede af en død hest(hund, barn, marsvin, kat, you name it) ud til offentligheden fordi for det første er det privat, og for det andet kan det virke stødende på nogen mennesker. Jeg foretrækker selv i allerhøjeste grad at jeg ikke skal se på sådanne billeder, medmindre jeg foretager et bevidst valg at jeg gerne vil. Det kan sammenlignes med den salgsannonce for en "knabstrupper"hoppe jeg så forleden hvor et af billederne var af hoppen mens den blev bedækket - det overskred altså min grænse. (Helt bortset fra at billedet var 100% uden forbindelse til annonceteksten). Bør vi bombarderes med alt der findes, bare fordi det findes? Det er jo det dybereliggende spørgsmål, det underliggende spørgsmål i denne tråd. Hilsen Lene
Elskede Basse, 15/09/08.
When a loved one becomes memory, memory becomes treasure.
Cargo B
Du er min styrke og mine vinger.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Danmakine »Basse« |
Vibs 1 |
27-11-2008 19:36 |
|
Okay, så forstår jeg lidt mere... men syntes stadig det er mærkeligt, at så mange ikke finder det fornuftigt/rimeligt eller hvad man lige skal kalde det... Jeg læste et gammelt BT i dag, der lå en død dame på vist 80 år, jeg indrømmer, at midt i sildemaden, da virkede det lidt underligt, at hun lå død der midt i hele BT.... Men når vi snakker dyr, så har jeg yderst svært ved at se, at det er underligt/mærkeligt, eller hvad de kalder det... Men fint for mig, blot undrede det mig meget....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja altså... |
|
|
jeg synes det er okay med det eksempel du kommer med. mennesker har forskellige måder at kommer videre og forskellige syn på den slags ting. selv ville jeg ikk kunne klare at se på billeder af min hest efter den var blevet aflivet men jeg kan ikk se noget moralsk forkert idet og har man sarte nerver omkring sådan noget må man lade være med at kigge. håber det hjalp ^^
Last chistmas I gave you my heart But the very next day You said you were gay XD
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
Katla fra Hala |
27-11-2008 21:08 |
|
Jeg synes det er helt i orden. Min elskede islænderhoppe måtte jeg sende til de evige græsmarker fredag d. 14 nov. 2008. Inden, under og efter aflivningen tog min mor billeder af det. Jeg har et billede af ponyen og jeg efter aflivningen på min præsentation. Anede ikke at det ville støde nogen. Men jeg fjerner det ikke. Det er mit sidste minde om hende.
♥ Elsker min ismule Kjárni <3 , Du er ALT ♥ - Nu med China House Donatello I'm Cool ♥
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Synes de er private - men har |
|
|
billeder af flere døde dyr på min pc. Dyr, som alle har betydet noget for mig. Ville ikke bryde mig om at lægge dem på min profil - med mindre de omhandler et indlæg/noget nyttig viden af en art..
Mvh Gitte - mor til... Tera og Lian
Mine tre heste:
- Pintohingsten Jack D
- Hingsteføl Joker, sælges som 2 års - Knabstrupper Makron
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| okkkkkkkk |
Maja Dina ZANTOS |
27-11-2008 21:56 |
|
Da Beautys føl under foling døde tog jeg billeder og viste dem frem, for jeg havde sådan glædet mig til det føl og så fik jeg lige det jeg ønskede mig!! 2 sorte shetlændere lavede et smukt brunt hoppeføl!! Beauty døde desværre også 2 dage efter  Men dyr som jeg har en masse nye billeder af i live, ville jeg ikke tage billeder af døde. jeg bryder mig ikke om billeder af døde dyr, men hvis bare der ikke gøres grin med dyret er det ok.
~ Fuldblodsaraber, Knabstrupper, Sports Pony ~ ~ Border collie, Sheltie blanding, katte, kaniner og marsvin ~ www.zantos.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det må folk selv om.... |
|
|
Har billeder af min døde datter. Dyrebare minder. Kunne desværre ikke få nogen af hende i live. Ved ikke hvad jeg skulle bruge billeder af mine døde dyr til.. har så mange af dem i levende live at det ikke behøves 
Mange hilsener Ann-Rikka 
Med englebarnet Tika 18/3-2006 R.I.P og Snorre 28/6-2007 Endnu en spunk i vente: termin 10/3-2009 Hestene: Jossie, Chico og Catwalk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm........ |
|
|
Jeg foretrækker billeder af de smukke dyr i live. Andet ville jeg i hvert'fald ikke lægge på nettet. Har en bekendt's bekendt, der lagde et billede af deres for tidligt fødte og desværre dødfødte baby på facebook. Det er simpelthen for meget for min smag...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fotograferer |
|
|
Jeg tager billeder af alting, også døde dyr. Men det er ikke lige de billeder jeg sidder og nyder synet af, jeg ved ikke hvorfor jeg tager dem, måske for at "have det hele med", - et eller andet. Men det man ønsker at huske, er jo dyrene levende og varme. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|