Uhhh, min livret! Enkelt, men enormt lækkert!
Jeg plejer at lave den lidt på slum, så har ikke de præcise mål, men her en en ca-opskrift til to-tre sultne personer:
- 1-2 skalotteløg, finthakkede
- Revet citronskal, vel ca. en halv citron
- Citronsaft, ca. en spiseskefuld
- 1/4 liter madlavningsfløde
- Et par deciliter tør hvidvin
- ca. 200 gram friske sukkerærter eller asparges (begge dele smager godt) i mundrette stykker
- 2-3 store håndfulde spæde spinatblade
- Flager af frisk parmesan
- 1 pakke frisk båndpasta
- 3-6 stykker fersk laks, alt efter sult og antal personer
- Salt, peber, lidt smør og god olivenolie
Svits løgene i lidt olie i en sauterpande og tilsæt en sjat hvidvin samt den revne citronskal. Kog det lidt ind og tilsæt en sjat fløde. Fortsæt med skiftevis at tilsætte vin og fløde indtil al væsken er brugt, tilføj sukkerærter/asparges ca. halvvejs gennem processen, de skal være møre, men med lidt bid. Saucen skal koges ind til en cremet konsistens, den skal ikke jævnes! Smag til med salt, peber og citronsaft.
Laksen lægges i et fad, drysses med groft havsalt, derpå lægges en god klat smør samt en skive citron (jeg plejer at skære nogle flotte skiver fra midten og bruge resten af citronen til saucen). Laksen bages i ovnen ved 200 grader til den akkurat er gennemstegt, den må endelig ikke blive tør!
Pastaen koges al dente, vendes sammen med sauce samt de spæde spinatblade. Serveres med flager af parmesan og naturligvis laksen.
Forretten skal jo så nok ikke være noget med fisk, men hvad med at holde den italienske stil, der er masser af muligheder! Dessert? Hvad med Pannacotta med bærcoulis? Mmmm...
Uhh... Tror jeg må invitere gæster snart så jeg selv kan smage!