|
|
| løsdrift - foder hver dag?:D |
| Forfatter:  |
Asta ♥Isabella♥ |
| Dato:  |
06-11-2008 21:05 |
|
hejsa, nu har jeg besøgt mange forskellige løsdrifter, og ville bare lige høre hvad i gør på jeres: giver i hesten foder hver dag, eller giver i kun hø eller halm, eller giver i det hele ?? eller... for spekulerer lidt, jeg var ude og besøge en løsdrift (hvor det så ud som om) hestene aldrig fik foder, eller måske kun et par gange om ugen.. ? kan det passe?
Mvh. Asta
<3Isabella, Eden, Lucas, Nicole<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine får foder |
|
|
hver eneste dag. De får en masse hø om morgenen. Om aftenen får de halm (med udlæg) og hø samt foder. Jeg holder krybbefoderet på et minimum så jeg kan nøjes med at fodre krybbefoder een gang om dagen. Dec-april får de dog 2 gange om dagen. Der tager jeg dem også på stald om vinteren. Om sommeren får de mindre eller intet hø efter græsmængde. Jeg ha rforsøgt mig med wrap for en måned siden men det var endnu for varmt så det brændte sammen. Nu skal jeg snart prøve igen og så vil de også få wrap oveni deres hø. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays ! Flere gode Quarter Horses til salg. Alle med gode afstamninger. Primært af egen avl. 2½ års hoppe Åringsvallak 2 hoppeføl
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da min stod i løsdrift... |
|
|
.. var der fodring 3 gange om dagen - og dertil masser af grovfoder. Mit absolutte minimum ville være krybbefodring 1 gang dagligt (hvis hesten kun skulle have vitamintilskud ud over grovfoderet) og så tildeling af grovfoder og tilsyn af hestene 2-3 gange. Løsdrift er IKKE en måde at få mindre staldarbejde - selv om nogen desværre tror det.
£isbeth & Baloo All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them. (Walt Disney)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Min islænder går i løsdrift, og han og de 5 andre ponyer kommer ind hver formiddag og står 1-2 timer i boks. Der får de wrap og halm, og foder. 
mvh Anna og Topas
Stævnefotografering i Nordsjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Mine står herhjemme i løsdrift og i løbet af dagen får de fuldfoder morgen og aften, Betfor i løbet af eftermiddagen halm strøet ud og så hø til natten. Hilsen Stine
Mor til Simon 11 august 2008 Border Collier er dog nogle skønne hunde
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fodrer |
Ronjaven |
06-11-2008 21:42 |
|
Nu en gang dagligt indtil 1 dec ca så begynder hun at få 2 gange dagligt da hun stadig er i god foderstand fra sommerens frodige marker,hun for krybbefoder samt hø hver formiddag. mvh katrine.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste i løstdrift |
|
|
Der hvor jeg har min Glen stående, får de foder morgen og aften, og hø om eftermiddagen, samt masser af græs. Jeg vil mene at selv om de står i løstdrift er deres behov ikke ret meget mere anerledes ind heste der står i boks tværdimod, så vil jeg da mene, at de har brug for masser af grovfoder, og noget godt kratfoder, da de skal være i god hul, for at kunne holde varmen, når de går ude hele natten, i alt slags vejer. /Signe
The Highland Pony Society.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lyder sært........... |
|
|
selvfølgelig skal heste i løsdrift have foder HVER dag, alt andet er uhørt.
Med venlig hilsen Merete
Shetlænderavl Nu 2 plage og en hoppe til salg med gode papirer til fornuftige priser. Se min hjemmeside. http://www.stutteri-winther.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dengang jeg var barn |
|
|
Da jeg havde heste gik de i løsdrift hele året og fik kun tilskudsfoder om vinteren. Især efter jeg flyttede dem op til min far, blev de alt for tykke fordi de gik på ko-græs. Det er selvfølgelig heller ikke optimalt. Det var så også islændere jeg havde og en enkel lille hest. Velnærede var de. Idag hvor jeg ved mere, ville jeg vælge at fodre, fordi det er hyggeligt og fordi der skal være noget at blande vitaminer og mineraler op i - og fordi at når jeg skal have hest igen skal det være nogle store krabater.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
ja selvfølgelig får de foder hver dag. nogle kun 1 gang andre 2, alt efter hvor meget de har behov for. derudover har de fri adgang til hø hele tiden.
Naja www.StaldLindgaard.dk ***Tilridning/træning og kommission tilbydes*** Alle slags Heste og ponyer købes og sælges. ***Opstaldning tilbydes*** Bedækning tilbydes af I´er hingst - Rød m. 4 sokker/blis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dem jeg har i løsdrift. |
|
|
Jeg har et par stykker i løsdrift de får foder hver morgen samt masser a hø eftermiddagen får de hø igen, strøet halm i deres hus og så får de foder igen til aften. samt lidt hø igen til nat. Selvfølgeli skal de ha deres foder hver dag. Alt andet lyder tåbeligt i mine øre.!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine får |
|
|
Krybbefoder to gange om dagen, får hø to gange om dagen, og har halm, at tygge rundt i hele tiden.
Selv mod dumhed, kæmper guderne forgæves.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej da... |
|
|
heste i løsdrift skal da kun fodres 1 gang om måneden det er riiigeligt... løsdrift er jo neeeeemt, det kører bare <<ironi OFF>> Selvfølgelig skal de have foder hver eneste dag, de kan sq da ikke leve uden ;P logisk tankegang, og det er faktisk dobbelt så besværligt som i bokse, man kan ikke bare lige gå rundt og hælde i alle krybber, næh nej hele turen rundt og binde alle hestene først, hælde foder op og så rundt og dele ud. Strø stråfoder mens de spiser, og rundt lige og tjekke alle krikkedyrene er i god stand og ikke er kommet tilskade, inden alle foderskåle samles sammen igen og hestene slås fri i rigtig rækkefølge, det absolut ikke nemmre, men spørger man hestene er jeg sikker på de ville foretrække løsdrift frem for bokse. Jeg gør det gerne for mine er meget gladere end når de står og hænger i bokse. Jeg fodrer med halm med udlæg i morgen og aften får de hø og halm med udlæg i til natten. De får så meget at der lige nøjagtig er spist op til næste morgen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg gør således |
|
|
Mine går i løsdrift. og får tildelt wrap pt en gang i døgnet. De har det så i en stor plastkasse og det holder ca et døgn, uden af det bliver det mindste klamt. Udover det har de stadig en smule græs på folden og halm i togvognen. Jeg giver dem en smule roerpiller og deres vitaminer en gang i døgnet, og skull ejeg risikere at de taber sig mere end de har behov for så får de det to gange i døgnet i hver deres spand. De bliver tjekket mindst 2 gange i døgnet, gerne mere. Jeg vil kalde mig selv en yderst ansvarlig hesteejer, men jeg mener nu alligevel at det i daglige giver langt mindre arbejdskrævende end tradionel staldforhold, hvor man lukker ud og ind, ordner boks hver dag. Men måske er det kun mig der ser det sådan. Det vigtigste er jo at hestene trives med det, og det gør mine i hvert fald.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| der hvor... |
Xoco ♣Davina♣ |
07-11-2008 11:06 |
|
min går får de havre morgen/aften af stedets ejer. Derudover giver vi dem selv 1 x dagligt Hippolyt og gulerødder, samt evt rugbrød, havregryn o.lign. - samt Pebernødder da Davina er vild med dem 
Xoco82 & Davina stud.theol Én gang løsdriftshest - altid løsdriftshest
"Ingenting udover det rimelige er behageligt, hverken for en hest eller et menneske" (Xenophon:Peri Hippikês)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift |
|
|
Der hvor jeg en overgang havde min til at gå kom de ind og blev bundet op et par timer mens de spiste. Dvs 2x dagligt kom de ind blev bundet op fik foder og hø når de så alle var færdige blev de løsnet igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heste i løsdrift |
|
|
skal ligesom alle andre ha' dagligt foder. Mine får - året rundt (også i sommergræssæson'en) 2 x fuldfoder dagligt + hø / wrap ad libitum. Og også vand  KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| lisdgvqrfg |
|
|
Kan vist ikke bidrage med så meget mere end de andre her i tråden. Men gentagelser fremmer forståelsen:) Jo de skal have mad hver dag.. især skal man være opmærksomme på dem her i vinterhalvåret, for da er græsset sparsomt og ikke særlig næringsrigt længere. På min sidste arbejdsplads havde hestene (islandske heste) en stor løsdriftsstald hvor de dagligt blev bundet op på deres vante pladser. Hver havde de en ædetrug. Her fik de deres kraftfoder. Mængden af denne blev bestemt efter årstid, hvor meget de blev redet og deres individuelle huld. Vi var nødt til at binde hestene op da de ikke fik den samme ration. Den lille øl-tønde, Valdis, fik feks ikke ret meget korn. Når vejret var godt fik de deres hø udenfor.. og de fik masser af det og ca 2-3x dagligt. Når året gik på hæld blev høet smidt ind i høhækkene inde i deres stald. Det er vigtigt at hetse i løsdrift altid har adgang til grovfoder.. det hjælper dem til at holde huldet, og de konstante tarmbevægelser bevirker også at de kan holde varmen. Hestens fordøjelsessytem er jo også indrettet sådan at de kan indtage groft foder døgnet rundt, dog ikke i store mængder. Man skal alligevel være opmærksom på der kan være heste der, på trods af deres velindrettede system, ikke kan tåle at æde hele tiden. Derfor skal man altid holde et vågent øje på heste i løsdrift.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 2x dagligt... |
|
|
Zinje (DV hoppe 5 år) får sit kraftfoder morgen og aften. Gry får alene en portion gulerødder og sine mineraler (mest for selskabets skyld). Derudover får de tre baljer wrap til deling.
Mette (Fjolle) Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| agjrjhtf |
Asta ♥Isabella♥ |
07-11-2008 15:42 |
|
ok tak for jeres svar - ja jeg tænkte det jo nok, jeg undrer mig bare over hvorfor de så ikke får det ude på den løsdrift hvor jeg er..?
Mvh. Asta
<3Isabella, Eden, Lucas, Nicole<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altså.......... |
|
|
hvis de fx har en minibig hø at gnave af, så kan man jo godt fx give dem foder når man har redte... eller et par ganeg om ugen, bare for at dække dem ind med vitaminer og mineraler... Jeg siger på ingen måde at det er optimalt, men jeg vil mene at det vigtigste er at de får deres daglige mængde grovfoder... gør de ikke det der hvor du står? eller bliver de da alt, alt for tynde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løsdrift |
Sille ♥Pila♥ |
07-11-2008 23:22 |
|
Vores islændere der står i løsdrift får hø og halm hver dag..De får kun foder om vinteren hvor de bliver taget ind. Er de dog ikke begyndt på endnu ( men de får mineraler). Men omkring december begynder vores osse at komme ind og få foder 1 gang om dagen udover hø, halm og græs.
M.V.H Cecilie Hypperne <3 Linse&islænderne<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift |
|
|
Min den ene har også gået i løfdrift og blev selvfølgelig fodret 2 gange dagligt...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift |
Katrinen |
08-11-2008 18:40 |
|
Vores 9 ponyer går i løsdrift. De har wrap adlibitum og mineraler adlibitum. Der ud over får de ½ kg. kraftfoder når de kommer ind og skal gå skoleridning. De ser super godt ud. Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du kan finde rigtig mange.... |
|
|
...virkelig dårlige løsdrifter, også på store anerkendte steder, hvor man lige har øjnet en chance for at tjene lidt ekstra ved at banke et skur op på marken og så stable ponyer derind, nærmest i lag. En ordentlig løsdrift er kendetegnet ved at hestene har ligeså meget plads hver som hvis de stod i en boks, og at de i øvrigt bliver passet fuldstændig som hvis det var enhver anden hest - herunder også fodret flere gange dagligt. Se dig godt for. Alt for mange har desværre en tendens til at der altid lige kan være én til derude.... Den går ikke! Der er RIGTIG langt mellem de gode løsdrifter. Mine har heldigvis en af slagsen, det er jeg godt nok glad for!
Mvh Mette Defineret ponyrytter · Mere MeLLa · Voksne er børn, der glemmer at lege · Heste.dk - helt gratis
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jkahkjasj |
Anna-S |
08-11-2008 20:23 |
|
Heste behøver IKKE få foder. Har de adgang til hø/wrap og mineraler/vitaminer så behøver mange heste ingen krybbefoder.. Nogle mineral/vitaminblandinger er specielt lavet til at de ikke smager af andet end mineraler - ergo tager hestene hvad de har brug for (har undersøgelser også vist!) Når jeg engang får løsdrift og hvis undersøgelser stadig er enige om heste tager hvad de har brug for - så bliver der ingen fodring, men grovfoder og vitamin/mineral blanding ad. lib og en frostsikker vanddims. For det er rigeligt besværligt at have hest - så hvorfor gøre det mere besværligt end højst nødvendigt, hvis det stadig dækker dem ind? Det skal lige siges at mit hjerte banker for tinkeren/irish cobben - og de kan jo i 98% af tilfældene klare sig kun på hø og vitaminer - også når de laver noget 
Anna og Flicka - et broget makkerpar!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden mad og drikke... |
|
|
... duer helten ikke  Ude ved os er der bokse samt 2 løsdrifter. I den ene løsdrift har hestene en foderautomat, de kan gå ind i. De har en helsrem på med en chip eller sådan noget, så automaten kan identificere hesten og spytte det rette foder ud til netop den hest. Derudover har de altid adgang til wrap i deres høbur. I den anden løsdrift bliver hestene fodret med krybbefoder 2 gange dagligt og resten af tiden har de ligeledes fri adgang til hø eller wrap i deres høbur.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg slipper |
|
|
Så heldigvis for, at binde mine op, da de alle spiser ca. lige hurtigt, og jeg sørger for, at de ca har det samme i krybben (transportkrybber som hænges op til hvert måltid) ved, at smide lidt hø eller noget i, så tiden passes af. Derudover har de en rangorden, som gør at de ikke sådan lige stjæler ved hinanden.
Selv mod dumhed, kæmper guderne forgæves.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løsdrift |
|
|
Hos os har hestene halm til rådighed 24 timer i døgnet og vi skiftes til at køre hø ud så de får både morgen og aften. Derudover er op til hver enkelt hesteejer at fodre deres hest, enten med det foder der er til rådighed (lucerne og en havre-blanding) eller foder man selv køber. Græs er der ikke noget af om vinteren, mudderet har overtaget 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Men hvad er foder. |
|
|
Hvis hestene fx går på græs - eller har halm og hø/wrap til rådighed, så kommer de jo ikke til at sulte. Hvis det derudover er heste der kan leve af dette foder, behøver de jo kun tilskud af vitaminer/mineraler derudover. Jeg fodrer en gang om dagen, men hvis jeg skal have dem passet, kan jeg fodre så de har til to dage, og de behøver så ikke få tilskud hvis det er en anden der skal stå for det, så er det bare almindeligt opsyn osv. De dør jo ikke af at springe vitaminerne over en enkelt dag indimellem. Der er jo også heste der har vitaminer/mineraler til fri rådighed i en eller anden form. Men at tolke det som "to dage uden mad" er jo ikke sandt, da der er masser at æde af. Hvis hesten derimod er vant til at få flere kilo kraftfoder hver dag, kan man selvfølgelig ikke bare springe over. Så foder og foder er jo mange ting.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vores løsdrift... |
|
|
Vi har kun træningsheste i bokse, alle vores egne heste går i løsdrift. Vi fodrer dem kun en gang om dagen, hvor de får deres vitamin/mineral, samt roepiller, lucerne og Linamix. De har ikke hø ad. lib. for tiden, da vi først skal have lavet et system så vi kan køre en minibig ud til dem. Indtil videre får de masser af hø morgen og aften, og så har de halm samt græs på foldene de kan spise af. Mht. om man ikke behøver fodre hver dag i en løsdrift, vil jeg mene at det kommer an på om man kan dække en hest ind med vitamin/mineral uden at tildele det dagligt. Er der nogen der ved det? Mange heste kan jo sagtens holde huld på fri adgang til godt stråfoder, og hvis de har det, og kan dækkes ind ved f.eks. at få vitamin hver anden dag, kan jeg ikke se grunden til at krybbefodre dagligt. Jeg har haft min unghest stående i den ene løsdrift som Hanne omtaler længere oppe, og der havde de fri adgang til hø og wrap, samt blev fodret to gange dagligt. Jeg var temmelig ked af e to foringer, for min dreng blev smælderfed kun af stråfoderet, så han måtte nøjes med en lille håndfuld krybbefoder morgen og aften, samt vitamin. Det resulterede i at han stod bundet op og skrabede i lang tid hver gang, fordi han skulle vente på de andre heste var færdige med at spise deres foder. Så jeg vil sige, at har hestene masser af stråfoder som de uden problemer kan holde huld på, OG hvis de kan dækkes ind med vitamin ved kun at få det f.eks. hver anden dag, kan jeg ikke se en grund til at skulle fodre hver dag, lige meget om de står på boks eller i løsdrift.
Undervisning, trailertræning, kurser tilbydes. Se mere på www.horsemind.dk OBS: Kører på sjælland og fyn d. 11.-12. december
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Foder... |
|
|
Vores to fjordheste står i løsdrift. De får wrap hver dag (desværre ikke ad libitum, da den ene så foræder sig fuldstændig) og der er altid adgang til frisk halm. Den tykke af dem får derudover kun vitamin-mineraltilskud + gulerødder (der bliver brugt som godbidder i træningen). Den anden bliver for tynd, hvis han kun får stråfoder, så han får en havre-majsblanding to gange om dagen plus vitamin-mineraltiskud selvfølgelig (+ gulerødder under træning). Hvis vi havde haft to heste med tendens til overvægt kunne jeg nu ikke se noget problem i ikke at fodre dem. Så længe de får hø og vitaminer nok, og ellers er friske og ser pæne ud er det jo ikke noget problem.
Ønsker du dig en portrættegning af din hest eller hund? Så se min hjemmeside www.lyngsvensson.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jujujujujujujuj...jujujujuju |
|
|
Min fjordhest står i løsdrift og hun får foder hver eneste dag + hø på folden. men langt over halvdelen af ismulerne(der er vel omkring de 20-25 stykker) får ikke mad overhovedet og lever af græs og helsæd(er de lige begyndt på i dag ellers har de levet af græs) utroligt nok ser det ud til at de fleste trives fint uden foder ? min får 2 kg foder + 2,5 kg gulerødder og 4 kg hø og er bestemt ikke tyk så forstår ikke hvordan ismulerne kan gå uden foder ?
Christinna Elsker min Dejlige Donna mus <3 Fjordhest - gør livet til en fest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Vi trækker hestene ind i boks 1 time hver dag, hvor de får foder og wrap. I løsdriften har de adgang til halm. 
mvh Anna og Topas
Stævnefotografering i Nordsjælland
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|