Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hjælp mod os-lugt?!
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 19:20

Hej ænder

Det blæser og regner fuldstændig vanvittigt, her på den såkaldte solskinsø Bornholm.

Da jeg prøvede at tænde op i brændeovnen, begyndte det at ose helt tosset. Der er formentelig kommet lidt vand i skorstenen, og pga de 30 millimeter vi har fået og den stærke vind, så på 5 min. var der røg i hele stuen.

Jeg ringede til udlejer der var her hurtigt, men han kunne blot konkludere det samme som jeg. Det skyldes evt. at skorstenen er lidt for kort, så at vinden har lettere ved at komme ned, når det blæser så voldsomt.

Op med alle vinduerne, og lukke for luften i brændeovnen, så ilden kunne blive kvalt. Den blev slukket, men her lugter stadigvæk helt forfærdeligt! Jeg måtte skifte trøje fordi den stank af sod. Jeg er noget nervøs for vores møbler og vores sprit nye sofa til ret mange penge. Men da jeg tror lugten måske sidder i min næse, kan jeg ikke bedømme hvor slemt det er.

Så nu sidder jeg i en mega kold stue med dyne og en milliard sterinlys.

Hvad har I gjort hvis jeres brændeovn har udskilt os og sodlugt??

Please hjælp...

- Sagde den tilbagevendte bornholmer

0
0
Svar på denne tråd

Eddike
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 19:33

Et godt gammel husråd er at placere nogle baljer rundt omkring med eddike i. Eddike går kemisk i forbindelse med de duftstoffer der er i sod/røg. Det er et af de mest effektive metoder. Desværre giver det en ubehagelig sur lugt mens det står på.

Hvis det er første gang i denne fyringssæson i benytter brændeovnen så kan det manglende træk skyldes at en fugl har bygget rede i skorstenen.

Sometimes things don't go as planed - sometimes it goes better

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 19:44

Jeg har selvfølgelig intet eddike i huset. Typisk.

Jeg har fyrret de sidste 14 dage uden problemer, så det er ikke det der er problemet. Jeg må nok op med vinduerne igen og lufte ´mere ud.

0
0
Svar på denne tråd

nogen gange
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 20:09

har jeg samme problem med vores skorsten, har fundet ud af at det hjælper at åbne havedøren som er lige ved siden af, så der kommer frisk luft ind, og så holde åbent indtil der er god gang i brændeovnen. Når du tænder op i en kold ovn og skorsten er det godt med enten avispapir krøllet sammen eller en masse småpinde så der hurtigt kommer varme op i skorstenen.

Jeg plejer at lave noget sæbespånevand og vaske gulv i rummet med, det hjælper en del på lugten, eller stiller et stativ med nyvasket tøj ind, det hjælper også. Håber du er sluppet af med lugten nu.

Mvh Naja

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 20:14

Jeg takker for svar og råd

Finder det bare besynderligt at den pludselig gør det nu, og ikke har gjort det de andre kolde dage. Der har ikke været det mindste. Men udlejer gennemgår den når vejret tillader det.

Det er højst sandsynligt ikke sidste stormvejrsdag, så håber jeg finder en løsning!

Rigtig god aften til alle

0
0
Svar på denne tråd

Sod m.v.
Forfatter: 
Dato:  30-10-2008 23:43

Kan godt huske, hvordan det lugter fælt, når skorstenen "giver bagslauw"...

Ikke for at skabe panik - men kontakt evt skorstensfejeren i morgen og få vedkommende til at rense godt ud i skorstenen og div rør...

Sidste år oplevede vi nemlig også at vinden gav "bagslauw" i skorstenen og endnu værre - et par dage efter havde vi skorstensbrand.

Dette til trods for at skorstenen efterses/renses 2 gange om året...

Men ellers - så er edikke det bedste middel til at fjerne røg- og sodlugt.

Bag den brede trakehnerpande gemmes megen klogskab og mange unoder

Trakehner = Tragedie; Taipan

DSP = De Satans Ponyer; Tai Wahine

DV = Diverse Varianter; Fan Gogh

Karoline er en shetlænder, og ikke en ko

0
0
Svar på denne tråd

Vi fik..
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 08:37

sat en "hætte" på toppen af skorstenen, som drejer alt efter, hvor vinden kommer fra - så har den sværere ved at slå ned i skorstenen, som højst sandsynligt er hvad der er sket i dit tilfælde.

Men som Naja skriver, så er metoden med at åbne den nærmeste dør/det nærmeste vindue ud, samtidig med optændingen, et rigtig godt fif, som hjælper HVER gang brændeovnen "truer" med røg i stuen.

Og eddike er vejen frem mod lugten ;-)

Mvh

Line

4 års Churchill til spring/dressur sælges. Yderligere info på præs.

Feriehus ved Malaga udlejes, se præs.

Skal du have skrevet en sang? - så send en PB for yderligere info...

0
0
Svar på denne tråd

hahahha
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 15:52

Har intet råd desværre, jeg ville bare dele min mislæsning med jer: Læste "os" som "os" i første person flertal

Med den tolkning, så prøv lige at læse igen:

Hjælp mod os - lugt?! - hvad skal man så tro? at det er en flok unger der lige har fundet ud af at de er kommet i puberteten, eller en flok kollegaer der havde fået for meget hvidløg til firmafrokosten - eeejj hvor stenet, men jeg er også meget træt.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  31-10-2008 16:23

Stil skåle op rundt omkring med eddike... det skulle tage lugten!

Michelle

HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider