|
|
| Spritbilisten i den modsatte kørebane |
| Forfatter:  |
Vibs 1 |
| Dato:  |
22-10-2008 23:08 |
|
Sidder her i dybe tanker om den udsendelse der var på DR 1 kl. 20 Spritbilisten som i maj måned kørte - var det i nærheden af 25 km i den forkerte bane på motorvejen, og kørte ind i en bil hvor 4 voksne døde, samt et endnu ufødt barn. 2 børn blev gjort forældreløse.....  Det var mærkeligt at se udsendelsen, jeg har dyb respekt for det mod og den rygrad der blev udvist, ved at turde stå frem og fortælle om sagen. Mon jeg havde haft lige så meget mod som ham, hvis det var mig? Hvorfor mon man idømmer 2½ år, når strafferammen går til 8 år. Samt der står skrevet, at sprit og en ting mere er skærpende, hvilket man jo må sige med sprit, at det var indblandet... Tænk en stærk far og mor samt søster der stod frem, hvor har det dog været forfærdeligt for alle de berørte familimedlemmer, sådan på så vanvittig måde at miste det man har mest kær.... Er jeg den eneste som har set udsendelsen og sidder i dybe tanker om den...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 12345678 |
HeidiZ |
22-10-2008 23:17 |
|
Jo jeg så den også. Frygtelig, frygtelig ulykke. Men forhåbentlige noget folk lære af. Man sætter sig ikke ind i en bil som chauffør hvis man er påvirket af alkohol eller stoffer og absolut heller ikke hvis man er meget træt. Jeg havde dog svært ved at finde sympati for ham, det må jeg nok ærlig indrømme... Det han har gjort er i mine øjne utilgiveligt. Men flot af alle parter at stå frem 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg blev |
|
|
også fanget af den udsendelse... Synes det var så forfærdeligt.. Jeg havde det lidt svært med spritbilisten, da jeg et eller andet sted syntes det var enorm synd for ham, tænk at leve resten af sit liv og vide at man er skyld i 4 personers død, men omvendt så syntes jeg faktisk ikke, at det lød som om at han angerede.... Rigtig flot af familien at stå frem... Tror jeg vil tænke over den udsendelse, når jeg kører ud på motorvejen i morgen..
Hilsen Nanna
hundemor, kattemor, kaninmor og muttemor  Belle kanin søger nyt hjem
R.I.P Sejr 040107 Brian 191007 Emira 080708
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift... |
|
|
"Hvorfor bliver straffen 2½ år, når rammen går til 8 år?" Det er jo den absolut typiske, slatne indstilling til straf, der fremgår her.. (Har selv oplevet tab af familiemedlemmer, på grund af spritkørsel). Uanset hvad, så kan jeg ALDRIG udvikle sympati for spritbillister, for mere ligeglade og egoistiske personer findes IKKE.. De mener jo at deres eget selvfede jeg til enhver tid kan manøvrere rundt i bil, uanset de ofte knapt nok kan gå, og i disse tilfælde er det jo 200% tilfældigt, hvem de slår ihjel... Jeg kan ikke se, hvordan det skulle være tegn på "rygrad" at stå frem i en udsendelse.. Det er vel bare et forsøg på at få det bedre med sig selv, og måske, endnu bedre, få nogle til at fatte sympati for sig, ved at stå frem, og måske se lidt ked ud af det..  Stå frem? Nej, sådanne mennesker skal dælme UDSTILLES, om de vil det eller ej, ganske som pædofile burde blive det.. Og om det får folk til at tænke over det.. Hmmm... næh, det tvivler jeg ski på, de tænker nok nærmere: "Haha, ja sådan en torsk, at køre i den forkerte side, når vedkommende var fuld. Det kunne jeg da AAAALDRIG finde på i MINE branderter. Jeg ved sgu godt hvordan man kører, selvom man har drukket"... Og det er det samme med den "uha-slemme" tv-reklame med bilinspektøren, og den gennemsigtige bil, der rammer et træ, og får en lille bule, hvor føreren vist får en lille-bitte skramme i hovedet.. Ih ja, det skal da nok hjælpe.. Nej, frem med nogle af de RIGTIGE billeder fra ulykker, med overrevne kroppe osv osv. for FØR tænker man ski ikke ret meget over det, og med alle de former for TV, man i forvejen ser, så ville ingen tage skade af nogle REALISTISKE billeder, i stedet for forsigtigt opsatte "uheld", men UDEN de "grafiske billeder som jo ville kunne støde folk". PÅ med nogle "grafiske billeder" så folk kan SE hvad der sker, i stedet for sådan et bette bump ind i et træ.. Mvh..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ærgeligt |
|
|
at man ikke hører alle de spørgsmål journalisten stiller gerningsmanden. Flere gange tænkte jeg også på, hvorfor hans svar var meget relateret til, hvordan han havde det med, at han selv kunne være blevt dræbt - fremfor de som havde mistet. Men til sidst gik det lidt op for mig, at han jo svarer på nogle spørgsmål - de er bare klippet ud, så vi kun hører hans svar. Er ikke et øjeblik i tvivl om, at han angre!! Det er ganske forfærdelig for alle parter involveret, her slår ingen ord til. Var så fuld af respekt for søsteren, som formåede, at sætte sig ud over sin egen sorg og prøve at se det hele fra oven. Men også fuld af forståelse for forældrene. Syntes i det hele taget det var en meget sober udsendelse - med stor respekt omkring, ikke at drage de efterladte små drenge for meget ind. for dem bløder mit hjerte nok mest... Må de alle finde nye meninger med livet og galskaben...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På sin vis... |
|
|
... synes jeg at det var modigt af ham at stå frem - specielt når hans familie (der jo er uslyldige) endda har været udsat for trusler på grund af det han har gjort. Jeg tror ikke at jeg havde kunnet stå frem. Jeg tror ikke jeg kunne have levet med mig selv efter at have dræbt 5 mennesker (hvorfor bliver de hele tiden omtalt som 4 mennesker og en ufødt baby - hun var højgravid, barnet var ikke et foster men et levedygtigt BARN!) Jeg kan ingen sympati finde for ham, i min verden findes der ikke tilgivelse for den forbrydelse han har begået. 10 års frakendelse af kørekortet er simpelthen ikke nok - han burde aldrig have lov at sætte sig bag et rat igen.
£isbeth & Baloo All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them. (Walt Disney)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så ikke udsendelsen |
kruse |
23-10-2008 09:22 |
|
Jeg så ikke udsendelsen (hørte den kun), for ved hvis jeg havde ville jeg ligge vågen hele natten og skumle og være gal.
Syntes det er flot at han står frem, men der stopper min sympati også. Han valgte og sætte sig bag rattet på trods af alle mennesker ved at spritbilisme dræber.
Jeg kommer fra samme område som de dræbte(kendte dog ingen af dem) og ved at her omkring går der mange år også mange flere end 2,5 før hans handling på nogen måde bliver glemt, tilgivet eller forstået.
Med hensyn til skræmmekampagner så tror jeg et billede som dette måske har større effekt:  Lånt fra eb.dk. Berthel og Victor ved deres forældres begravelse
Mvh Tine Nu med pintopigen Chinet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så den også |
|
|
Synes det er modigt at stå frem, men min sympati ophører når man ved han har anket dommen, fordi han synes 2½ år er for meget, da han jo ikke gjorde det med vilje . I min verden er det med vilje når man sætter sig ind i en bil efter man har været på værtshus og drukket 3-4 ( siger han selv) fadøl, og har en promille på ca. 1,2. Jeg synes personligt 2½ år er meget billigt sluppet. En udsendelse man ikke bare lige sådan glemmer, synes jeg. Karin
Køn, stor hoppeplag efter Kaiser Wilhelm sælges, morfar Parlør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med Verner.. |
|
|
2½ år er alt for billigt sluppet.. Synes egentlig det er flabet, at han anker dommen og jeg håber da, at det ender med en strengere straf! Det bringer ikke de 5 dræbte tilbage, men man skal ikke slippe så billigt for spritkørsel!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Spribilist |
|
|
Nu er det jo ikke kun spribilister der er til fare i trafikken. Min veninde blev for mange år siden påkørt af en ung mand, der havde sejlet Sjælland rundt og levet af sodavand/kiks i flere dage + sovet for lidt. Selvom kaptajnen på båden havde skåret ud i pap for de unge mennesker da de kørte hjem, at frisk luft efterfulgt af en varm bil var en farlig cocktail, så valgte den unge mand alligevel at køre hjem, og faldt da også i søvn bag rattet. Han fik en lille bøde for at dræbe en ung pige. Fortjener han mere sympati end en spritbilist?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg har også tænkt utrolig meget over den udsendelse, og det er med blandet følelser... 
Et eller andet sted følte jeg lidt sympati med ham. Han skal trods alt leve resten af sit liv med dårlig samvittighed. Det burde i sig selv være straf nok. MEN når jeg så kigger på mine børn og forestiller mig, at det var en af dem, der var i bilen, så bliver jeg MEGET bitter. Så er ingen straf lang eller hård nok i mine øjne Jeg ville nok være så dum og opslugt af had, at jeg kunne ty til selvtægt. Han skulle i hvert fald ikke ønske at "støde" ind i mig på gaden  Jeg ved at det er forkert, og ens liv ville nok også blive bedre hvis man kunne glemme hadet og tilgive, men det er svært når nogen man elsker bliver taget fra en alt for tidlig 
Kloge mennesker keder sig aldrig!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Katrinen |
23-10-2008 10:42 |
|
Jeg så også udsendelsen og syntes det var meget stærkt at familien stod frem. Jeg tror at grunden til han ankede var den begrundelse der var givet - at han vidste hvad han gjorde. Det vidste han jo netop ikke. I stedet for at bure ham inde burde han hjælpe andre. Ved ikke helt hvordan, men han hjælper ingen ved at sidde bag tremmer. Han skal selvfølgelig heller ikke køre bil de næste mange år. Har nok lidt den holdning at en (før ulykken) ustraffet person behøver ikke fylde i vores overfyldte fængsler, de burde hjælpe andre så det ikke sker igen. Så hellere sætte dem ind der gang på gang bliver taget for spritkørsel, men "bare" ikke har slået nogen ihjel endnu. Hvis han ikke havde drukket, men fået et black out ville man så have samme holdning til ham? Selvfølgelig skal han have en form for straf, men op til 8 års fængsel...det er mere end hvis man med fuld overlæg har skudt 2 personer. Hmm. et lidt roder indlæg, håber I forstår pointen. Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Charlotte ♣Stutteri Lund♣ |
|
|
Nej, han fortjener heller ikke sympati, synes nok generelt det er forkert at hvis man laver en handling, som man godt ved ikke er særlig smart så slipper man generelt billigere, så snart der er bil indblandet. Jeg er nok bare totalt allergisk over for spritkørsel, hvilket nok hænger sammen med, jeg for mange år siden boede sammen med en, der lige skulle ud at køre motorcykel efter en julefrokost, han kom aldrig hjem. Karin
Køn, stor hoppeplag efter Kaiser Wilhelm sælges, morfar Parlør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg er meget enig med Lisbeth |
|
|
Det er vel på sin vis modigt nok og stå frem, men sympati med ham kan jeg aldrig få. Jeg så ikke udsendelsen, men at han anker dommen, fordi han "ikke gjorde det med vilje" er noget vås. For han valgte at sætte sig bag rattet, trods han ikke var i stand til at køre. Vi havde været til koncert i Århus og kørte på samme strækning blot en time før han bragede ind i en bil fuld af uskyldige mennesker, der blev ofre for hans egoisme. Og jeg kan ikke lade være med at tænke at det lige så godt kunne have været os, for vi må næsten have passeret ham på et eller andet tidspunkt, hvor han så bare stadig kørte i den rigtige side af vejen.
Anastasia & Tina
Nu med baby på vej - termin 03.01.2009 Barselspart søges til DV-hoppe i Ledøje. Se præsentation for mere info
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uha.... |
Vibs 1 |
23-10-2008 12:16 |
|
Jeg kan da se, at det ikke kun er hos mig, at den udsendelse har sat tanker i gang, hvilket jeg faktisk godt kan lide. Syntes det er en god vej i verden, at man ser noget, som så giver stof til eftertanke, uanset hvilken vej man hælder.... Med det jeg læser i har skrevet, så kan jeg se, at nogle er forargede (måske ikke det rette ord) over at dommen er anket. Som jeg hørte det, var det IKKE fordi den var for lang, men derimod fordi der i præmisserne stod, at det var - nogle ord jeg ikke til citat husker - men meningen var, at det var en planlagt handling han gjorde. Jeg hørte decideret han sagde, at han tog straffen, lige meget hvor lang den var, og at det IKKE var grundet længden, den blev anket. Jeg syntes det kræver mod, at stille sig frem og sige, at det er mig som var skyld i denne ufattelig tragedie, det vil jeg gerne tage hatten af for. Jeg er sikker på, at ikke ret mange ville havde mod til det. Super dejlig familie de afdøde kom fra, så flot de klarede det, uden bitterhed. Jeg fatter slet ikke, at man kan dømme 2½ år, at man ikke bruger de 8 år fortæller mig, at vores strafferamme er dybt dybt latterlig, for hvad skal man med en strafferamme, hvis man ALDRIG når op til toppen. Der står decideret i papirerne, at sprit og 1 ting mere, som chaufføren begge dele opfyldte, er skærpende omstændighed, så kan jeg ikke forstå, at han kan nøjes med 2½ år. Som en skriver, ville det nok være fornuftigt, at manden slet ikke sad i fængsel og fyldte der, men derimod eks blev idømt samme antalt timer som samfundstjeneste el. lign....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Jeg så også udsendelsen igår og havde det præcis som mange af jer andre... Jeg var meget forarget over at han ankede de 2½ år. Jeg enig i at han ikke har planlagt det - men derfor gjorde han det jo alligvel - altså satte sig ind i bilen; træt og med sprit i blodet. Jeg synes han skulle æde de 2½ år og give de efterladtes familier fred. Jeg synes det er godt at de alle sammen står frem - disse sager læser vi kun om i avisen - vi møder sjældent personerne bagved. Men sympati for manden ejer jeg heller ikke noget af! Det er muligt at han har haft et black out men det retfærdigører ikke noget som helst. Dertil skal det siges at det er en byrde for ham som ingen af os kan sætte os ind i. En trist historie og mine tanker går til de efterladte.
Kimmie - skal til Susan Kjærgårds clinic d. 25/10
Tænker på min Calina hele tiden - nu er hun i himlen...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| i brønshøj sagen |
|
|
blev straframmen udnyttet fuldt ud, så det gør den altså ind imellem. Den sag er dog også anket. Det er tilsyneladende altid lidt svært når man forhøjer straframmen. Muligvis giver det nogle problemer at manden slet ikke kan huske noget af hvad der er sket. I tilfældet i brønshøj, hvor de kørte om kap var stupiditeten himmelråbende - hmm men på den anden side det er spritkørsel også. I sagen fra i går mente man at det var en blanding af spiritus, træthed og stress der fik det til at gå så galt. Kira.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg synes.... |
|
|
.... det var kanon med den udsendelse, da man fik en rigtig god forståelse hvorfor nogle kan ende som spøgelsesbillister - eller det fik JEG i hvert fald.  Førhen har jeg da virkelig undret mig over hvordan pokker de kan komme til at køre i modsat retning og så endda fortsætte med det, fremfor at stoppe. Men det forstår jeg langt bedre nu, og har derfor også sympati for manden, selvom det er frygteligt at han er skyld i fire menneskers død.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sørgeligt |
|
|
Kruse for pokker, hvorfor skulle du absolut have mig til at tude?? Det billede gør meget mere ved mig end blod og ødelagte biler...... Jeg så ikke udsendelsen da jeg stort set aldrig ser fjernsyn, men jeg har da læst en hel del om sagen, og jeg syntes at allesammen er taberne. De fem dræbte, familierne,synderen og hans familie. Hvorvidt straffen er passende kan jeg ikke tage stilling til da jeg ikke er uddannet inden for jura. tanja
Mod Tåber kæmper selv Guder forgæves
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|