Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Fotofolk hjælp mig (format ændring?)
Forfatter: 
Dato:  17-10-2008 11:18

Hejsa HN.

Jeg håber inderligt at der sidder nogle garvede fotofolk derude, som kan undvære lidt af deres tid.

Jeg har en ordentlig stak billeder, digitale, som jeg gerne vil have fremkaldt. Det kræver så en format opsætning på 2:3 (som jeg har forstået det) for at kunne få billederne i 10*15?

Hvordan ændre jeg formatet på alle de billeder, som ligger på min computer?

Kilden.

Med fjordhesten Sussi, forventer føl, efter Mosegårdens Kejser 09

og miniaturen Tarzan

Mor til Lea 02.05.06 og med termin 01.12.08

0
0
Svar på denne tråd

HVilket redigeringprogram har du
Forfatter: 
Dato:  17-10-2008 11:52

for i nogle programmer er der mulighed for at beskære billederne så de kommer i foto formatet 3:2 ;)

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

paint og PHOTOfunSTUDIO
Forfatter: 
Dato:  20-10-2008 18:43

Har de to overnævnte programmer. Sidste nævnte er vist en som fulgte med digitalcameraet. Hedder Panasonic først.

Har rodet lidt rundt i dem begge og finder i sidstenævnte program "resize". Skal man herunder så bare juster billedets vidde og højde (pixels) så det går op med 2:3?

Kilden.

og miniaturen Tarzan

0
0
Svar på denne tråd

De kan fremkaldes som de er
Forfatter: 
Dato:  20-10-2008 20:10

Du behøver ikke at ændre formatet på dine billeder for at få dem printet. De fleste firmaer der fremkalder billeder kan håndtere forskellige formater. Prøv evt. at se de muligheder som Bilka tilbyder. Her kan du selv sætte op hvordan dit format skal håndteres.

0
0
Svar på denne tråd

Photoopportunity
Forfatter: 
Dato:  20-10-2008 20:12

Problemet er blot at der kan forekomme komprimering eller beskæring under fremkaldelse. Har selv oplevet det, desværre.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Man kan godt
Forfatter: 
Dato:  20-10-2008 21:00

Man kan godt fremkalde i et "aparte" format uden komprimering eller beskæring, så bliver det f.eks. i 10x13 frem for 10x15. Eller med hvide kanter.

0
0
Svar på denne tråd

De skriver de kan ;o)
Forfatter: 
Dato:  20-10-2008 21:03

Det nedenstående er klippet ud fra det program som Bilka benytter i forbindelse med indsendelse af billeder. Jeg fortolker det som at de leverer det fremkaldte billede i det samme format som det digitale billede uanset formatet.

Beskæring: De fleste digitalkameraer er i dag indstillet til at optage billeder i formatet 3:4. Billedrammer har dog stadig ofte sideforholdet 2:3, og det kan derfor være hensigtsmæssigt at beskære billedet.

Bemærk: Vi fremkalder altid billeder i det sideforhold, de bliver leveret i.

0
0
Svar på denne tråd

tak for svar....
Forfatter: 
Dato:  20-10-2008 21:05

Tak for jeres svar. Ved dog ikke om jeg er blevet klogere. Prøver at kigge bilkas hjemmeside for jeg har prøvet med billeder i 10*13 og det ser tamt ud når jeg er vant til det andet .

Vil overveje det med de billeder jeg skal bruge til scrapbooking at bruge de skæve formater.

Kunne bare være rart at lære at gøre det ordentligt fra start ;-)

Kilden.

og miniaturen Tarzan

0
0
Svar på denne tråd

bilka...
Forfatter: 
Dato:  20-10-2008 21:20

Ja som jeg forstår det giver bilka enten beskæringer eller hvid kant eller 10*13 :-(

Jeg må ind til en fotoforretning frygter jeg. Om de kan oplyse mig ved jeg ikke.

Jeg føler mig endnu ikke klogere.

Prøver pt blika med billeder som skal bruges til scrapbooking. Der er formatet mindre vigtigt.

Kilden.

og miniaturen Tarzan

0
0
Svar på denne tråd

Du har allerede
Forfatter: 
Dato:  21-10-2008 08:38

Du har allerede nævnt de tre muligheder der er.

Nu startede du godtnok ud med at spørge om hvordan du ændrede formatet på alle dine billeder på computeren. Det KAN lade sig gøre. F.eks. med Adobe Bridge og så Adobe Camera Raw.

Ulempen ved at gøre det i eet hug er naturligvis, at du ville få samme beskæring på samtlige billeder. Og da motiverne sikkert er ret forskellige, vil det ikke være den heldigste løsning.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider