|
|
| Bil - nyt batteri? |
|
|
Ja, min far svarer ikke sin telefon - og jeg er nødt til at få lidt assistance ifht. min ældre Landcruiser.
Den har været lidt ked af at starte i den seneste uge; efterår og fugt er ikke noget for den. Måtte så have autohjælpen ud imorges - og er nu i tvivl om jeg virkelig skal skifte batterierne, eller prøve at køre Sjælland rundt istedet..
Batterierne er nok 1½-2 år gamle - og der sidder to styks i sådan en basse, så det er jo lidt en udskrivning med nye. Bilen kører mange små ture (sådan i 10-15km. klassen), så det er vel egentlig ikke helt mystisk, hvis den ikke har ladet ordenligt.
Nogen bilkendere, som kan give et råd med på vejen??
Mange hilsener Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nana.... |
| Forfatter:  |
Anne-Sofie J |
| Dato:  |
13-10-2008 15:46 |
|
Det kan sagtens være batteriet den er galt med- de små ture er hårdere end de lange ture. Batterier holder desværre heller ikke evigt, og kan klappe sammen. Afhængigt om der er benzin eller diesel kan det jo også være tænd/gløderørene den er galt med...
Husk hesten er din ven-behandl den med respekt(o;
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmmmmmmmm |
|
|
hvis du kommer ud og bilen ikk vil starte fordi der slet ikk er strøm på... vil jeg mene dit batteri nok er klappet... mener os generatoren var færdig på min eks kærestes bil så den tømte begge hans batterier i hans bil... dog ikk helt sikker på dette! men bedste bud er nok at dine batterier skal skiftes
part søges til nicolai...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| batterier |
Louise (Lukas) |
13-10-2008 16:15 |
|
Du kan jo prøve at skifte batterierne og se om det hjælper. Det kan anbefales at købe nye i Bilka - så sparer man en smule. Hvis det ikke virker kan det, som en anden nævner, være tændrør/glødrør, der er blevet fugtige...
Louise - Nu ganske uden hest Mange ting til salg, bl.a. dækkener, gamacher mv. Se Markedspladsen eller præsentation.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| du kan jo starte |
|
|
med at tjekke at de ikke er klappet sammen i lamellerne ved at åbne batteri propperne , lamellerne skal også være dækket af vand. jeg syntes mere det lyder som forvarmeren ellers kan det være generatoren som ikke lader ordenligt.
vh Berit Tinker hingsten De Dagda står til rådighed Røngten uden anmærkninger Se hans fulde kåringsbeskrivelse på www.jlt-tinkere.dk
til salg opdateret d.26/8 2008
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Inden at du |
|
|
Inden at du hovedløst begynder at skifte dele fra en ende af uden at vide hvad der er galt, så skulle du måske alliere dig med den lokale mekaniker? Det kan være een af de ting som er nævnt allerede, og så er der jo ingen grund til at skifte de andre dele ud.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det kan være |
|
|
batterierne der er færdig, det kan være generatoren, det kan være tændkablerneetændrørløderør,rør,,rja alt hvad der har med tændingssystemet at gøre:) så det ikke lige til at svare på
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ved ikke lige |
|
|
hvad der skete for hn der ,men der sku stå tændkablerne skråstreg tændrør skråstreg gløderør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| HN kan ikke lide |
xtiny |
13-10-2008 18:58 |
|
xx/xx/yyy/ÆÆ/ sætninger, der for lange! Man kan forresten også give kablerne et spray med silikonespray, hvis man tror, problemet skyldes fugt! Du skulle måske tjekke batterierne for vand, og så er det meget muligt, de ikke lader godt nok på småture. (Hvad bruger du dog en så stor bil til- når det kun er småture? Den sviner også mere, når motoren knap bliver varm- og bruger mere energi. Hov, undskyld mit miljø-bøvs!). Min mukkebik, der altid har lys på, lader bestemt ikke nok på småture. Den anden, hvor man kan slukke lyset, gør.
Mvh xtiny
♣*** Kærnemælkshorn til Folket!*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mangler bat. |
Illum |
13-10-2008 19:04 |
|
Vand kan de nu være klappet sammen. Sidst jeg købte 2 stk. bat, kostede det altså ikke det vilde 700 kr for 2....
Illum . Nu med 2 "bjerggeder"..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tak for svar |
|
|
Jeg trillede forbi en mekaniker - og det var batterierne og heldigvis ikke noget af det dyrere, som det jo også ku' ha' været. Mekanikeren mente, at jeg måske kunne prøve at lade batterierne - men jeg kunne ikke lige overskue at købe en lader, og så tage batterierne med op i lejligheden på skift.. Så nu har den fået to nye til net sum af 890 kr.. og så skal den vist lige køre HELT frem til sidste synsdato, før den bliver pensioneret! Han sagde i øvrigt, at en gammel dieselhakker ladede meget lidt, så køreturene skulle ikke betyde stort fra eller til. ...til xtiny.. jeg er hesteejer, jeg trækker trailer - deraf miljøgriseren - men hvis man anlægger en 'livscyklus-betragtning' ja, så er det lige ved den bliver lysegrøn; den er 22 år gammel! Mange hilsener Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, jeg kunne næsten regne det ud |
xtiny |
13-10-2008 21:45 |
|
Men din miljøgris bliver ikke lysegrøn fordi, den har lang levetid. Næsten tværtimod. Du vil stagig få flere partikler ud- og bruge mere energi end en nyere bil. Men et sidespring- jeg ville bare mest gøre opmærksom på, at du ikke bruger bilens kapacitet fuldt ud, hvilket er problematisk, da den stadig vil bruge mere brændstof og ose mere. En god varm motor har det bedste energiforbrug og mindste partikelsvineri- og det slider mindst på motoren. Og lad være med at lade den stå og varme op i tomgang- dét absolut no go.
Mvh xtiny
♣*** Kærnemælkshorn til Folket!*** ♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| livscyklus |
|
|
Xtiny: Jeg er grundlæggende enig med dig i bilspørgsmålet og det er rigtigt, at dieselbiler jo er lavet til at køre langt, på den tyske Autobahn. Men til den gamles forsvar, så kører den faktisk mindst ligeså langt på literen som rigtig mange moderne 4x4 (11 km/liter). Meget lidt innovation dér i de sidste årtier. Den har forvarmer - så den er køreklar straks tændingen har slået an. Livscyklus-tankegangen handler jo om at se på en bils samlede energiforbrug fra den starter på fabrikken til den havner som skrot - og her er der jo tale om en bil, som har kørt længere tid end de fleste moderne biler kommer til og dermed er dens miljøbelastning ifht. produktion og skrotning relativt mindre, end fx en nyere firehjulstrækker, som ryger efter ti år. Når ret skal være ret - så er den stadig ikke helt gammel nok, til at miljøregnskabet går op - så skal den vist være helt tilbage fra 60'erne (der var engang en artikel i Politiken om det).
MH Nana
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nemlig Nana |
Illum |
14-10-2008 09:10 |
|
Fx. bliver min meget holdt af Patrol, 6 benet 4x4, bliver 20 til næste år. Den er stadig lovlig mht. til udledninge af partikler ved syn. Nu er den staldet op, men vil stadig gå gennem syn uden anmærkninger. Billig bil for mig og miljøet...
Illum . Nu med 2 "bjerggeder"..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|