Jeg må sige, at jeg fik et helt andet indtryk i løbet af de knap seks uger, jeg var i landet.
Jo, der er en masse problemer, der er mange fattige mennesker, og der sker mange forfærdelige ting.
Men, jeg oplevede også mange kinesere som venlige, jeg synes faktisk i rigtig høj grad at de vestliggør sig, men helt ærligt synes jeg godt nok det er noget snæversynet at ønske, at alle andre vestliggør sig og bliver som os.
Ja, de fattigste mænd rejser ind til byen for at arbejde på bambusstilladser i bare tæer for at bygge skyskrabere, og kører man ud i landet, ser man mange fattige mennesker. Kina gør krav på mange områder af verden, som i virkeligheden slet ikke er kinesiske (og hvor de ikke taler kinesisk). Men de har også en hastigt voksende middelklasse, som tager uddannelser og har mange ressourcer, og det tror jeg er vejen frem for landet. Ikke tvang og pres i forbindelse med et OL.
Men Kina har mange problemer mht. overbefolkning og forurening. Derfor har de jo også i mange år haft den omstridte etbarnspolitik. Mange synes, at den er forfærdelig, men jeg kan også godt se, at de er nødt til at forsøge at begrænse populationen på en eller anden måde. Det er i øvrigt svært og dyrt at få lov til at køre bil i Kina. Der er kun en begrænset mængde nummerplader, og man skal altså have en del penge for at købe sig til sådan en. Denne sociale forskel kan selvfølgelig også diskuteres, men igen er bilforureningen jo et stort problem, som de på deres egen lidt mærkelige måde prøver at løse.
Det er jo i øvrigt pga. Tibet, at man kalder det verdens tag - det har ikke noget at gøre med, at de føler sig bedre, det er altså fordi Tibet har verdens højeste bjerg.
Men altså, jeg synes ikke, at deres kultur er 1000 år tilbage - den er bare anderledes. Landet har nogle store problemer at kæmpe med, bl.a. forurening, men det er der jo også andre store lande, der har. Bare se de store spande, de kører rundt i i USA - de sluger altså af den noget billigere benzin. Og så er de fleste kun én i bilen. USA har for mig at se også nogle problemer mht. menneskerettigheder. Så at ønske at alle andre vestliggøres (eller amerikaniseres??) forstår jeg slet ikke.
Og jeg er helt enig med Olivia, de har et fantastisk smukt land!
Mvh
Anna