Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tæmme heste på rekorttid.....
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 14:13

På forsiden er der en artikel om, at Hof vil tæmme heste på rekorttid på lørdag i hedensted.

Jeg kender ikke til ham...

Hvad mener i om det og hvilken metode anvender han?

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Friesertøsen Thundra

& Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

kender ham ikke
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 14:15

men jeg kan ikke se andet end ren underholdsningsværdi, hvis man forventer at tilride en hest så hurtigt.

-Hvad er det vi som tilskuere skal lærer?

Hvad for hesten ud af at blive bombarderet med indtryk på kort tid?

Nix, det virker som noget underholdning og ikke noget brugbart på længere sigt.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Wet wrap bandager sælges se præs

Wintec pro dressur 16" med hvidt kop jern sælges. inkl div udstyr Bud modtages! -Ny pris

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 14:16

- det lyder godt nok ikke særlig sundt for hesten!!!

Michelle

HUSK hjelmen, den er pænere end kraniebrud

**HUS/RÆKKEHUS/NEDL. LANDBRUG søges til leje omkring Aalborg**

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 14:55

jesus christ, hvad bliver det næste..

Nanna

Keep your friends close. Keep your enemies closer

0
0
Svar på denne tråd

Det er vel...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 18:57

...ikke hverken værre eller bedre end Monty Roberts der skriver i sin bog at han kan få rytter på en vild mustang på gennemsnitligt 27,5 minutter.

Jeg kan ikke se formålet med at det skal gå så pokkers hurtigt og mener personligt at indlæring fungerer bedre hvis det foregår i et tempo hvor hesten kan følge med rent mentalt, frem for at blive "lyntæmmet"

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

Ting tager den tid ting tager....
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:25

Tja, der er jo enighed i denne tråd allerede, og jeg kan kun tilslutte mig. Jeg synes det er unødvendigt at skulle stoppe så meget ind i hovedet på en hest.

En hest har slet ikke kapacitet til så meget på en gang. Det ville et menneske heller ikke have, for optimal indlæring.

Næ, jeg er tilhænger af at ting godt må ta den tid det tager, og gerne lidt længere tid også, så man er helt sikker på at det sidder fast.

Jeg tror faktisk min hest lærer mest imellem mine træninger.

LLPHOTO.DK
- opdateret med hubertusjagt fra dyrehaven...
Sebastians hjemmeside | Dinahs mindeside | På Pletten

The strong one, is the one, who will not let the falling one fall...
0
0
Svar på denne tråd

horsemanship?
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:28

Jeg har aldrig hørt om ham, men billedet på præsentationen af ham er da ikke noget jeg forbinder med noget positivt i forhold til tilridning.

:Pia

0
0
Svar på denne tråd

springheste
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:39

Nej, det er da et gyseligt billede at præsentere sig selv med.

Hestene skal sørme også springe første gang de har rytter på nakken - noget siger mig at jeg intet har tilfælles med den mand - det kan da umuligt være sundt Er der en forklaring nogenvegne til hvorfor man ønsker dette hurtige resultat?, eller er det bare underholdning?

LLPHOTO.DK
- opdateret med hubertusjagt fra dyrehaven...
Sebastians hjemmeside | Dinahs mindeside | På Pletten

The strong one, is the one, who will not let the falling one fall...
0
0
Svar på denne tråd

Heste.
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:44

Jeg synes godt nok heller ikke det lyder tiltagende...

tror måske jeg lige vil kigge forbi, da det er på det ridecenter, hvor jeg normalt kommer.. :)

men jeg ved det endnu ikke..

Skrev Camilla :)

0
0
Svar på denne tråd

i8oy5o8yro8
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:44

siger det samme og syntes heller ikke lige det billede der er med artiklen er så flot hvis det er ham der rider der

DEN 1/9 03 døde min stjerne

ZENTA MIN VEN R.I.P

PINTO HOPPEFØL FØDT 16/5 08 SÆLGES FRA 1/12 08 SKRIV FOR MERE INFO.

0
0
Svar på denne tråd

Undre mig også over
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:45

at man tillader at heste udsættes for den slags- når fx rodeo er så stort et fyfy område- dette er om muligt værre for de arme heste- tænk lige hvordan en sådan dag kommer til at være for det arme dyr...

Ankommer til et helt nyt sted

Skal i en hal med en bunke indtryk

Og så udsættes for lyn trænning....

Ja, det er i mit system ren mishandling....

MVh Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

lkjhlgfkjhkjh
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:56

Ja jeg må indrømme at min første tanke var: HVEM vil sætte hest til sådan en opvisning???

Jeg troede faktisk at jeg var dum fordi jeg ikke anede hvem han var .

Ja i mine øjne og ører, ser og lyder det til, at det er et decideret fysisk og psykisk overgreb på hestene!

Nu kan jeg ikke sige så meget, da jeg ikke ved hvad der vil foregå under den såkaldte opvisning på lørdag og jeg må indrømme, at jeg ikke lige selv kommer forbi, men hvis det er som jeg kunne frygte, så forstår jeg ikke, at et dansk ridecenter vil være repræsentant for sådan noget?

Men lad os nu se - man må jo ikke dømme på forhånd vel...

Vores Charmetrolde

Fjordbassen Bastian, Friesertøsen Thundra

& Shetlandsponyerne Thilde & Clyed

Hestene er vores partner og ledsager gennem livet

Slå aldrig - vær en blid, kærlig og retfærdig leder

Vær ydmyg

Sig tak

0
0
Svar på denne tråd

blablabla
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 21:54

Ja jeg er enig med resten.. det må være for underholdningens skyld, for det kan ikke være særlig godt for hesten at gennemgå den proces på så kort tid. Jeg tror billedet giver et meget godt indtryk af hvem han er

Mvh Sandra

Den Lykkelige Ejer Af

Stormarkgårds Tequila & Midnights Medina

0
0
Svar på denne tråd

Undre mig
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 22:00

HMS er rigtig godt i sig selv, og det er meget positiv for hestene at det bliver brugt i deres træning. Men hvorfor skal sådanne hestetæmmer komme og påstå at de er hesevisker og kan tæmme div. dyr på 15 minutter. Forstår det heller ikke. Stakkels heste! Håber ikke de bliver for rundforvirrede

Hende med fjordlingen

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 22:01

jeg slutter mig til jer andre... synes det er at "overfalde" en stakkels lille hest, på den måde... :(

^*~ Nadja & Max ~*^
.:* Nu med den skønne Max Nobel *:.

>> Du vil altid være i mine tanker Flæbe <<

.:* slap a og gi dig tid, stress er en ond ting *:.

0
0
Svar på denne tråd

enig....
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 22:26

Jeg tænkte også mit, da jeg så artiklen og billedet højnede sandelig ikke mit billede af mandens metoder!

Vil dog lave et lille input til Monty Roberts kommentaren lidt længere oppe:

Monty havde en RIGTIG god grund i sin ungdom til at lave en hurtig, men forholdsmæssig mild tilridning (omend det er mange indtryk for en bette rå hest og meget for en bette hestekrop der ikke er fortrænet fra jorden): nemlig at hans metode skulle kunne hamle med hans fars voldlige (benbinding, reb, pisk og total underkuelse vha skræk). Dvs han skulle også kunne ride ti-tyve heste til på en dag, men uden at knække hesten totalt. Det var hans bevæggrund og argument og det synes jeg holder i de dele af verden, hvor en hest er et uundværligt "redskab" i hverdagen. Så er der så i vores del af verden,der synes jeg personligt ikke der er nogen god undskyldning for at tilride en rå hest på tyve minutter.

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Ja jeg måtte
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 22:58

godt nok også lige læse artiklen en ekstra gang og så ryste på hoved over at nogle vælger at ligge hest til dette :-( Forstår heller ikke hvorfor vi skulle imponeres over at hesten bombaderes med så mange indtryk at den opgiver at reagere..

Sarah: Du ved godt at Monty har måtte indrømme at de fleste af de historie han har fortalt om sin far og hans metoder er løgn ikke ? så det kan han ikke rigtig bruge som undskyldning.. At jeg så synes Monty gør netop det sidste du skriver... netop underkuer via skræk er så en helt anden sag, og noget man nok ikke skal begynde at diskutere herinde ;-)

Hilsen Signe og Stjerne guldklumpen Emma

0
0
Svar på denne tråd

signe.
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 23:17

Nej, det har jeg ikke hørt om, men smid gerne et link eller andet.

Men vil da tilføje, at den metode Monty beskriver, at hans far benyttede, har jeg fået fortalt af en (meget begejstret) mand jeg kendte, som havde været "over there" og arbejde på adsillige farme fra syd til nord og det var længe før nogen dansker havde hørt om MR...så måske der er et gran af sandhed?

Mht det sidste, så vil jeg ikke ligefrem kalde det skræk(men det er jo også ret individuelt hvordan man værdilader ord), men hvis du mener at nogen heste via bla både Monty, Parelli mfl`s metoder ryger ind i den såkaldte "tillært hjælpeløshed", så må jeg desværre give dig ret, for det har jeg også set.Desværre.

Og vil tilføje at en del vist er kommet til at transformere "horsemanship" til "showmanship". Der er jo penge på spil...

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Fordømmende
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 23:22

Jeg aner ikke hvem manden er, men synes da bare at i dømmer ham hårdt ud fra et enkelt billede. Man må gå ud fra, netop fordi det billede der skulle fungere som reklame, at hesten på billedet er ret rå. Så ja, jeg ville nok også havde valgt et andet billede. Jeg synes heller ikke at det gør ret god reklame. Men jeg mener nu nok at man strammer den lige lovligt meget, når man begynder at bringe rodeo på banen som sammenligningsgrundlag...

Rodeo er jo meget mere end at sætte sig op på en rå hest og holde sig fast mens den panikker for vildt (Dette er i sig selv frygteligt) Men i rodeo anvender man altså en række grufulde midler til at få dyret til at blive så vild som muligt. Tror nu nok at den omtalte mand her har nogle lidt andre intentioner.

Jeg benytter mig ikke af HMS men er af den overbevisning at hesten såmænd nok skal "stå af" når den ikke kan rumme mere. Og det har jeg sjovt nok ikke set endnu. Tvært imod ser det ud til at hestene er yderst samarbejdsvillig. (Når jeg har set HMS enten på tv eller den enkelte gang jeg har set det i Herning) Så jeg vælger at lade dem der har forstand på det (Hermed menes EKSPERTER i hestes mentalitet), at vurdere hvornår hesten lider overlast.

0
0
Svar på denne tråd

Jette jeg er
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 00:16

ikke EKSPERT i hestens mentalitet- og det kræves vist heller ikke- hvis man bare har den mindste smule kendskab til heste træning,kan man ment regne ud at de arme dyr går ind i sig selv, når de opgiver at kæmpe- ligesom et barn der er udsat for et overgreb- finder hesten selv dens eget lille sted hvor den ikke kan nås....

Det sammen sker med rodeo heste...så hvordan du mener at den selv står af er mig en gåde- for heste der er i en sådan tilstand er et sted hvor de ikke kan nås- og kalder du det at stå af og være samarbejds villig- ja, så vile jeg hvis jeg var dig, overveje om du er et eller andet du har misset i din omgang med heste.

MVH

Dorthe

Dygtig HMS handler om at have den samme hest i mange år,

ikke at have mange heste på få år.

Vores kat Pjevs er bortløbet under en pasning i Rødby.

Se billede på mit HN.

Øremærke nr. ZGO383

Dusør gives

0
0
Svar på denne tråd

omgang med heste
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 01:16

Jeg har bestemt ikke misset noget som helst i min omgang med heste! Men et eller andet tyder på at du misser er hel del af min pointe Dorthe.

Jeg har endnu ikke set at en hest har mistet udstrålingen og glimtet i øjet af HMS... (Hvis du gerne vil se heste uden nogen former for livsglæde tilbage, kan du jo prøve at gå på youtube og se et par af de forkastelige videoklip fra rodeo.Det må sgu siges at være heste der er et sted hvor de ikke kan nås). Ja, jeg mener at det er verden til forskel. Helt uden at min hest lider nogen som helst form for overlast ved den holdning. Men hvis du har oplevet det modsatte så lad mig det vide. For så kan det da være at vi kan nå frem til et diskutionsgrundlag. Muligt at der sker ting som jeg ikke har set.

Som sagt benytter jeg mig ikke selv af HMS og har heller ikke planer om at begynde på det. Men hvis HMS og rodeo kunne sammenlignes på den måde, så var Monty Roberts nok aldrig blevet hyldet som en helt.

jeg har heller ikke på noget tidspunkt givet udtryk for at denne Hr. Hof gør hverken noget rigtigt eller forkert. Af den simple grund at jeg ikke aner hvem manden er. Og det er der tilsyneladende flere der heller ikke gør. Men dømmer ham ud fra et enkelt billede...

jeg finder ikke ligheden mellem HMS og rodeo uanset hvor meget jeg prøver. Men Dorthe link gerne til videoklip eller lignende som kan bekræfte din holdning. Så er jeg villig til at bøje mig.

Dette er ikke noget personligt eller noget angreb på nogen

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 17:37

jeg har olle læst alle indlæggene men vil blot komme emd en tanke.

I Dk går vi ind for at hestene skal ha det godt- vi snakker alle sammen om at tilridning ikke skal gøres hurtigt, men efter hestens psyke mv.

Så mener man seriøst at man vil lade en mad som denne- (jeg har kun set billedet men væmmes allerede) lave sådan noget her med tilskuere på- ja folk der vil se- og lade ham bruge sine heste er der desværre sikkert nok af.

Udlejning af hestetrailer-

Samt formidling af LR aloe vera produkter

Tjek præs.

Paints er bedst i Quarter forklædning

Breeding stocks for life

Elsket eller hadet intet midt imellem

0
0
Svar på denne tråd

Sarah....
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 17:39

Med skræk mener jeg at man i join-up fx skal vise man er et rov dyr og hesten aldrig må være i tvivl om at dens liv er i fare (disse ting siger Monty selv) det mener jeg er at skræmme hesten til underkastelse... og med hensyn til tillært hjælpeløshed har du helt ret :-)

Her er et link omkring Monty.. skrevet af nogle i hans egen familie..

www.horsewhispersandlies.com/

Der har været rigtig meget om at han har løjet.. ikke bare om sin far, men også om sine ture ud i vildmarken..

0
0
Svar på denne tråd

sikke i tager
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 19:52

på vej - det er vel hverken værre eller bedre end den måde islænderene tilrides på. Går i store flokke - er et minimum i hænder - får lagt sadel og hovedtøj på og redet ud på tur uden forudgående træning

Jeg tror sq ikke hesten tager mere skade af sådan en tur end når de feks læsses op i en trailer og køres afsted uden at være tilvænnet det - og det er der jo hundredevis af føl der udsættes for når de skal afsted til alverdens skuer

Man skal også passe på med at tillægge hesten for mange menneskelige egenskaber - psykiske traumer, menes der jo næsten.. De er nok mere "hårdhudet" end som så, og ligefrem at kalde det dyrplageri er nok i overkanten. I ved jo ikke noget om hvordan manden arbejder - det gør jeg så heller ikke selv, men så længe at der ikke er noget fremme om at han feks binder hesten stramt fast til jorden, binder benene sammen på den, bremser den eller andet fikserende, så skal den nok selv kunne sige fra hvis ikke den magter det - for hvis en hest ikke vil rides - ja, så bliver den det heller ikke...

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 20:24

Bliver uden tvivl overfaldet nu som alle andre med andre meninger end gennemsnittet, MEN!

Når man tilrider en hest efter hms, så er det eneste man laver til første træning at den får saddel/hovedtøj på og en rytter i 3-5 min. Jeg er ved at tilride min unghest og det tog under en halv time at få ham til at lunte rundt med sadel og hovedtøj. UDEN at han på noget tidspunkt svedte så meget som en dråbe, vendte det hvide ud af øjnene eller prøvede på at stikke af/ gå væk fra mig. Den eneste grund til at jeg ikke hoppede op, er at han ret fysisk ikke er klar.

Før det red vi(mig, min mor og min søster, der i dag er næsten færdig om dyreadfærtsterapeut) to ponyer til uden at nogen af dem var hverken bange eller bukkede.

Yderligere før det var det min mor's hoppe, der efter 8 års brug stadig udviser stor glæde og iver når man kommer med en sadel.

I har jo ikke engang set en hest blive tilredet af en rigtig hms'er, så hvad får jer dog til at tror at i ved hvordan de heste har det? og nej en video på youtube gælder ikke!

Og yderligere så er jeg jo hellere ikke prof hms'er, men med sund fornuft kommer man satme langt!

Det er ikke alle heste der har hovede til at få både sadel og rytter på i løbet af en dag. Men når det er Monty Roberts der laver show, tager han jo også kun de heste der er "voksne" i hovedet.

gizmomis: Med hensyn til monty' far og hans metoder, så var resten af familien på faderens side, Så sjovt nok er det ret nemt for dem at påstå at monty lyver, frem for at indse at manden tævede sine dyr! Der frem ligger hopitals repporter over alle de gange monty var inde for at blive lappet sammen som barn.

Og med Vildmark turene, så var der efter følgende aktioner over de heste, så helt ærligt hvis de var fup, var der sgu nok nogen der havde fattet mistanke over manglende aktioner.

Med hensyn til "rovdyr adfæren" så er det præsist den samme adfær alle mennesker bruger hver dag. Da vi sjovt nok er rovdyr. Det er bare målrette i dette tilfælde og blandet med førehoppens kropssprog.

Jeg har i modsætningen til langt de fleste der har deltaget i denne debat både læse montys tre bøger, oplevet ham to gange og brugt hans metoder med stor succes.

Hvis alle tænker ens tænker ingen.

0
0
Svar på denne tråd

11111111
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 21:06

Afskyeligt!

Det kan hvis ikke siges bedre.

Det er jo fuldstændig gak. Men det er bare min mening! Og jeg arbejder selv med horsemanship - omgang med heste på etisk forsvarlig måde hver eneste eneste dag.

- Du træner din hest uanset om det er bevidst eller ej, hver gang du er sammen med den -

Kelly Marks.

Træningslejr med Susan Kjærgård i uge 28

www.epona.tv

- Prøv det -

0
0
Svar på denne tråd

Puha...
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 21:23

Jeg troede hms handlede om at gøre tingene i hestenes tempo, at få tillid til hesten - inden man gør 'underlige'(for hesten) ting ved den... Men jeg har åbenbart misforstået noget...

Har set nogle videoer med ham nu, jeg bryder mig ikke om det, jeg har set

Mvh. Anna

Se min hjemmeside med over 10.000 billeder.

Foredrag tilbydes

www.zink-mortensen.dk

0
0
Svar på denne tråd

signe.
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 21:39

hej igen signe.

Kan godt lide din pirken. Det er den slags der får en til at se åbent på ting...på godt og ondt...afkræver een at revidere eller fastholde, efter nok en gang at have drejet et emne i sit hoved. Tak for det .

Så vil jeg så sige, at min definition på skræk er temmelig høj, det er i det niveau der hedder "har du nogen sinde hørt en hest skrige af skræk?" deet er ikke rart kan jeg forvisse dig om og det er der hvor jeg definerer skræk.

jeg synes, at fx en som Monty ligger pres på en hest og stresser den i en kontrolleret form. Har så (som jeg kom ind på i et tidligere indlæg), set folk ikke have den følelse der kræves, for at vide hvornår presset skal fjernes og at mange vist kke har læst, at en join up fx, ikke må benyttes mere end en enkelt gang, max to på en hest! Så har vi den her arme "tossede" hest, der blot ved synet af et mennesker bakker 800 meter på 20 sekunder eller bare bliver helt død/viljesløs.

Hmmm, tjae, så misforstået "horsemanship", såvel som en pisk, kan være et frygteligt redskab i hånden på de forkerte! ...og så kan man kalde det hvad man vil...

Hvad Monty lavede alene på sine ensomme ture, må stå til troende...han var der alene....kun han kender sandheden. Familier er noget speget noget...hvem ved, hvem der har ret? Jeg vil helst ikke dømme ud fra det foreliggende....

...men jeg ved at den metode der beskrives i "manden der lytter til heste", hvor hestene bla bliver svinebundet oma, har jeg fået beskrevet af en troværdig person, der selv har deltaget i netop den metode...han syntes det var en vildt god metode; "så får man brudt den onde cirkel een gang for alle" som han sagde.... han rejste i USA i halvfemserne...derfor er jeg ikke afvisende over for muligheden af at Monty udviklede sin metode i en slags protest mod det eksisterende, som meget muligt kan have været en del af hans hverdag, som han ikke brød sig om...for tror at han, trods manglende uddannelse inden for adfærds forskning, har haft hjertet på rette sted langt hen ad vejen.

Beklager det måske blev lidt lommepsykologisk...

Endnu en gang tak, fordi bad mig tænke og komme i tanke om at jeg endnu (i kritiske stunder)ikke har set eet eeneste menneske træne, ride og omgåes heste på en måde jeg 200% bifalder...mig selv inklusive.

Men æv hvor er det svært, for hvad er alternativet? Aflive alle vores dejlige heste og fornægte dem deres eksistens fordi vi aldrig kan tilbyde dem det perfekte hesteliv; nemlig den totale frihed....

Aj, æv, undskyld...nu blev jeg også lommefilosofisk, beklager.

Go weekend til alle!

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Sarah...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 00:08

Jamen egentlig er vi i bund og grund enige :-) vi har jo alle forskellige grænser for fx hvor meget stress vi ønsker at påføre vores heste.. der hvor jeg står af er når folk mener at ting som join-up er så blidt så blidt ved hesten..

Og ja der er altid 3 sider af en sag, den ene, den anden og så sandheden.. så jeg tror heller ikke Montys familie fortæller hele sandheden, men jeg tror heller ikke han gør..

Og ja de metoder han snakker om findes skam, spørgsmålet er jo bare at det passer når han siger at hans far brugte dem..

Og så høre join-up jo så med til de metoder de gamle cowboys bruger, de kalder det bare whip breaking og det anses (selv af dem) for en meget hård trænings metode.. så det er noget Monty har lært af andre trænere (måske endda hans far) og ikke af heste, som slet ikke udføre denne adfærd..

Githa (Sheol): Sjovt at du ved hvad folk har set og læst jeg har så også læst Montys bøger, men det betyder ikke jeg tror på hvert ord da står..

Og jeg siger ikke at han ikke har været ude på prærien og se på de vilde flokke, jeg siger at flere af de ting han siger er sket ikke foregik som han siger de gjorde..

Fx join-up.. han påstår at have set heste gøre det.. men der er forsket meget i det.. og ingen andre har set det i hele verden.. så inten lyver han eller også har han helt misforstået noget.. jeg tror i hvert fald ikke på at det er naturligt adfærd hvis kun en person har oplevet det..

Jeg siger heller ikke at familien fortæller den endegyldige sandhed, men du kan ikke bare konkludere at han gør det hellere... desuden er det jo ikke kun familien... der er mange der taler om diverse løgne, der har endda været kørt flere retsager imod ham...

Og jeg kunne med garenti også tilride min hyps i løbet af en halv time, men det kan jeg da ikke se nogen grund til.. hvorfor i alverden skal det dog gå så stærkt ??

0
0
Svar på denne tråd

hvis ikke rodeo..
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 06:44

hmm ja jeg må jo sige jeg undrer mig over at det får lov at finde sted når rodeo blev taget af plakaten..

men jeg kan jo kun sige en ting til det: LAD VÆRE MED AT MØDE OP!!!!

stor hest søges-allround

0
0
Svar på denne tråd

leidesdorff
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 08:32

ENIG

Hmm nu var det jo ikk en diskution med hms vs. dette el alt muligt andet- men kan da ikke alde være lige at sige et pip med alligevel.

Jo jeg er til hms, som i min verden bare er det amerikanske udtryk som vi danskere bruger i stedet for heste/menneske forståelse.

Jeg er ikke til nogen bestemt guru- jeg bruger det fra de eneklte jeg finder interessant og brugbart- andet smider jeg ud af bagagen. Det hele blandes i blender sammen med egne erfaringer- og den individuelle hests mentalitet.

Guruer kan vi jo siskuterer herfra og til næste juleaften uden der kommer noget ud af det.

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Githa (Sheol
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 11:09

Du syntes ikke der er forskel på om en person lige sætter sig op i 3-5 min og på en time skal have hesten tilredet i alle gangarter OG springe?!

Og hvorfra ved du hvad jeg har set, oplevet, læst og prøvet?

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Wet wrap bandager sælges se præs

Wintec pro dressur 16" med hvidt kop jern sælges. inkl div udstyr

Fotokursus på sjælland 19/11

0
0
Svar på denne tråd

Tilridning....
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 11:58

At kunne tilride (tæmme) en hest på så kort tid er vel nok muligt.

Men mon ikke at vi kan sammenligne det med dem som tilbereder middagen i en micro ovn,det går alt for hurtigt,og resultatet er ikke noget at råbe hurra for.

Desuden er begge dele pisse usundt for både hest og middag.

mvh den Gamle Smed NSW

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

0
0
Svar på denne tråd

Den Gamle Smed
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 12:13

Enig

Hmm nu er der for mig at se osse en verden til forskel mellem at TÆMME en hest og TILRIDE en hest.

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Githa (Sheol)
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 12:46

Skægt at du kan se hvad andre har eller ikke har læst....

Jeg HAR læst Monty's bøger (dog ikke Shy Boy - der var det rigeligt kvalmende at se udsendelsen), har oplevet ham i aktion i Herning og sågar været med til at interviewe ham (tiltalende mand - dygtig showman - men han ville ikke få lov at træne min hest!)

Men det ændrer ikke på at jeg er stærkt uenig i hans metoder, og mener at hans træningsmetode udelukkende bygger på flooding, som jeg mener man skal omgås meget forsigtigt.

Jeg er ikke i tvivl om at det er sandt at hans far BLANDT ANDET benyttede tying down som træningsmetode - men det var jo bare en lille del af mandens træning (har du læst faderens bog???)

Men jeg er heller ikke i tvivl om at en meget stor del af de anklager han kommer med mod faderen, i sin første bog, samt en del af de ting han siger at han selv har bedrevet er lodret løgn. Det er der nemlig også mange beviser på!

Men det er ikke relevant for diskussionen om hans træningsmetoder! Og hans træningsmetoder bygger på flooding - præcis som hans fars gjorde.

Omkring tying down - her er et direkte citat fra faderens bog:

LAYING A COLT OR HORSE DOWN

Sometimes it is necessary to lay a colt down for altering, or a horse that may need attention when it is impossible to do so with him standing.

Derpå følger en halv sides skriftlig instruktion og 5 sider i billeder der viser hvordan det gøres langsomt og på en sikker måde.

Jeg bryder mig ikke om ideen, men som du ser af teksten var det IKKE noget der blev gjort rutinemæssigt ved tilridning af en unghest, men i undtagelsestilfælde f.eks. hvis det var nødvendigt at den lå ned ved kastration eller andre behandlinger (husk at dette blev skrevet før der var fancy hestehospitaler og mulighed for at SIKKERT lægge hesten i fuld bedøvelse)

I modsætning til sin søn, havde Marvin Roberts god tid til at træne hestene. Hans råd til hvert trin af træningen er over flere dage med langsom tilvænning til de forskellige ting. Og med gentagende indskærpninger om Do not use a whip... Do not use the end of the line as a whip... Do not work him to long at one time... do not work him too long or too hard... take plenty of time (og alle de citater er fra EN side i hans bog)

Ville jeg træne en hest efter bogen?? ALDRIG! Den træning er ikke tidssvarende med den viden man har om indlæring i dag! Men den viser med al ønskelig tydelighed at manden IKKE var den hestemishandler som han beskyldes for af sin søn!

£isbeth & Baloo

(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

Smider lige en bombe.
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 12:59

Jeg skal ned og se det, tænker umiddelbart det er meget mere synd for de heste der bliver flået i munden og sparket med lange sporer hver evig eneste dag inde i ridehusene, dette er dog kun en kort proces, ikke noget hesten udsættes for hver dag resten af dens liv, om det så passer ved jeg først efter jeg har set hvordan det foregår.

Jeg er af den holdning at man helst skal se tingene for at have en mening om det, og holdninger kan jo heldigvis ændre sig enten med tiden eller via mere viden.

Så må jeg se om det rykker ved mine.

0
0
Svar på denne tråd

Som sædvanlig
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 20:39

tager folk ting personligt.

Jeg har da virkelig inden anelse om hvad folk har og ikke har læst, min mening er bare at hvis folk har læst Monty's bøger og stadig synes at det grænser til mishandling, så har de jo da nok ikke forstået den rigtigt eller iverfald ikke som det var meningen at den skulle forstås.

Dog noget vi meget tydeligt ikke bliver enige om på denne tråd.

Og med hensyn til ham Gert, så synes jeg ikke at det umiddelbart har så meget med HMS at gøre. Men har jo vitterligt ikke oplevet ham, så det vil jeg ikke udtale mig om.

Og endeligt med hensyn til Monty's far, så har hans mor bakket ham op ang faren, så det tror jeg sgu ret meget mere på end resten af flokken der mener at faren var "fin nok".

Derudover så er der altid nogen der får ondt i røven over at andre får succes med noget de ikke kan. Den gruppe synes jeg store dele af monty's famile og denne venner høre i.

Men igen, så bliver vi ikke enige. Folk må vel mene og gøre som de vil.

Hvis alle tænker ens tænker ingen.

0
0
Svar på denne tråd

Hmm...
Forfatter: 
Dato:  04-10-2008 21:00

Jeg var nede og se det i dag, sammen med mange andre, og han var faktisk dygtig, bare synd at oversættelsen haltede en del. Det kan godt være, at det gik hurtigt, men hestene virkede okay bagefter og skridtede tillidsfuldt efter ham, da det var slut. Han brugte heller ikke noget bid, og derudover sad han meget stille på hesten, uden at komme med forstyrende signaler.

At falde er ingen skam,

men at blive liggende.

Der er ikke noget, der så skidt,

at det ikke kan blive værre.

For meget af det gode kan også være godt...

0
0
Svar på denne tråd

Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 09:18

I min verden er der en kæmpe forskel på horsemanship og så HMS.

Horsemanship er forståelse for hesten og dens behov. HMS er kuen/knægten af hesten og dens naturlige behov.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
Jord bortgives
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Charlotte ♣Stutteri Lund♣
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 09:49

Ehmn HMS er forkortelsen af HorseManShip

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Men Stute...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 09:58

... horsemanship begrebet stammer jo fra længe før guruernes tid.

Dengang horsemanship var almindelig sund fornuft i omgang med hesten. Nu er begrebet blevet til at man bruger forskellige guruers "metoder" frem for at se på den enkelte hest og bruge sin egen erfaring og intuition.

Måske er det i takt med at mange hesteejere ikke er vokset op uden heste og ikke fra barnsben har lært at bruge deres intuition - så har de brug for en guru der skriver en facitliste over hvad der skal gøres i hver enkelt situation og med nedskrevne træningsmetoder til at "markere sig som leder".

I mine øjne er der STOR forskel på horsemanship og på moderne HMS (selv om forkortelsen står for samme ord) - og jeg holder mig til den gammeldags version.

£isbeth & Baloo

(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

oplevelse
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 10:14

Jeg er nu også imponeret over den eftermiddag, den mand kunne nu noget med at læse hestene, men ja ærgeligt den oversætter ikke fik oversat halvdelen.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 10:14

hvis du kigger på mine tidligere indlæg kan du se at vi er mere el mindre enige. Jeg skelner blot ikke mellem HMS og HorseManShip da begrebet er det samme, men HMS blot en forkortelse hva enten moderne el ej. Det ER jo det samme.

At man så er begyndt pga guruer så at sige at gøre det til en moderne ting er noget helt andet. Og ganske Umoderne som jeg jo er, så er min teori omkring HMS/HorseManShip blot at dette er = heste/menneskeforståelse på en god og positiv facon- (dvs den gammeldags facon som dig), og ikke at følge en bestemt guru, men at bruge det man mener er bedst fra div. samt egen erfaringer mv. og så smide alt det dårlige ud af rygsækken.

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

Det er IKKE...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 10:34

...det samme i mine øjne!

I moderne HMS er der opskrifter på tingene - hesten skal gå bag dig, lave join up, vifte rundt med autoriserede pinde, grimer og andre guru-gadgets. Og at dømme efter mange salgsannoncer noget hesten skal trænes i

Horsemanship er bare almindelig sund fornuft i AL omgang med hesten. Det er at indrette sin omgang med hesten efter hvad der fungerer bedst i den situation man er i og med den hest man har i hænderne (for heste er jo også forskellige). Og IKKE noget hesten skal lære - for det tager udgangspunkt i det den enkelte hest KAN.

Bare fordi man kalder det næsten det samme og sætter en fin forkortelse på, betyder det ikke at det ER det samme - langt fra!

Skal man gå ud fra bøger (og jeg mener at man skal læse dem alle og plukke de visdomsord man kan fra hver enkelt - uden at falde på halen over EN) synes jeg at Henry Blake har fat i noget. Han siger at han ikke kan fortælle andre hvordan andre skal træne deres heste, men fortæller bare om SINE erfaringer gennem 60 års arbejde med heste. Gode erfaringer og dårlige!

£isbeth & Baloo

(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

join up
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 13:47

Jeg har læst Montys bøger og set et show med ham og jo dengang var jeg betaget. Og det er da klart at man ikke får et indtryk af at han er hestemishandler- bøgerne er jo skrevet med rosenrøde, romantiske beskrivelser med undtagelse af når det handler om hans far. Og med undtagelse af bogen "from my hands to yours" som jeg synes er lidt grum, med buck-stoppere og det med at man skal opfører sig som et rovdyr der skal til at dræbe når man træner join up!!

Jeg var heller ikke klar over at mange af de ting han skriver er lodrette løgne, men jeg må indrømme at det ikke undrer mig, specielt den første bog er lidt for fantastisk!

Jeg mener på ingen måde at det er noget almindelige mennesker skal praktiserer.

(Jeg har selv forsøgt engang- det endte med at hesten i stress sprang i gennem træhegnet på ridebanen og gennem elhegnet på den anden side !) Desuden forstår jeg stadig ikke selvom at man måske kan gøre det uden at stresse hesten (hvilket jeg ikke tror er muligt) at det skal gøres på kortest muligs tid.

I min verden handler hms ikke om en bestemt træningsmetode, men snarerer om at man ændre sin måde at tænke på, så man altid tænker på hesten som flugt/flok dyr, og man altid skal stræbe efter at lære hestene nye ting uden at gøre dem bange.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 15:38

nej men for mig er HorseManShip og HMS altså et samme i det at forkortelsen HMS kommer ud fra HorseManShip- ergo er det en forkortelse og betyder det samme. Det er det samme som *LOL* = laughing out loud- det betyder det samme *LOL* er bare en forkortelse.

Det hele er moderniseret.

I moderne HMS er der opskrifter på tingene - hesten skal gå bag dig, lave join up, vifte rundt med autoriserede pinde, grimer og andre guru-gadgets. Og at dømme efter mange salgsannoncer noget hesten skal trænes i- skriver du- men det er bare ikke sådan jeg ser det. De forskellige guruer kalder det HorseManShip lige så ofte som de kalder det HMS- igen er HMS bare en forkortelse.

Det ER det samme efter min mening- bare fordi der følger en "opskrift" med er det ikke mere4 den ene ting end det er den anden.

Det er vel hva man gør det til. Og for mig at se er det så det samme. Og jeg udøver ikke fra nogen speciel guru- jeg sammensætter det jeg mener jeg kan bruge alle steder fra- egen erfaring og udefra set mv.

Tjek præs.

Breeding stocks for life

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 17:53

Jeg vil ikke gå ind i diskussionen vedrørende denne episode da jeg hverken har set manden eller hesten.

Men jeg tænker bare om det egentlig ikk er lidt overgreb den måde vi idag forventer en ganske ung hest skal være klar til diverse spring og dressur klasser? Mange af disse heste er hverken klar fysisk eller psykisk. Er det ikke synd?

Bare en lille strøtanke.

Hilsen Tegan, Neisti, Farid, Dalicio og Sannie

Nu med 2 smukke araber drenge

En gang ox-altid ox

AMERIKANSK BULLDOG HVALPE SÆLGES

SE PRÆSENTATION

0
0
Svar på denne tråd

Forkortelser
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 19:52

Det som er forkortet med HMS er det ikke også det der kaldes NATURAL Horsemanship. Eller er det en helt tredie ting?

Sannie: Jo, i mine øjne er der også overgreb i det daglige i danske stalde. Med heste og ponyer der skal kunne mere end der er styrke og evner til og i al for tidlig en alder.

Jeg ville egentlig godt have set arrangementet. Mest for at kunne forholde mig til hvordan han træner hestene. Dog har jeg luret lidt på nettet og umiddelbart synes jeg ikke om den form for træning. Jeg holder mig også til at træningen skal gå i et mere stille tempo, hvor hesten kan blive fortrolig med tingene.

HP: www.staldlindskov.dk

2 marsvinehanner sælges. 7 uger gamle.

0
0
Svar på denne tråd

ord ord ord
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 21:09

Natural Horsemanship: Pat Parellis navn for sin metode

Equus: Monty Roberts navn for sin metode(mener jeg)

Akeda: Klaus F Hempflings navn for sin metode

...og der er sikkert flere mænd, flere navne og flere metoder...

Horsemanship er et gammelt engelsk ord (og jeg beklager dybt at jeg ikke kan huske hvilken bog jeg læste følgende i) og tog sit udspring i begrebet "gentleman".

En horseman der udviste horsemanship var med andre ord "en gentleman til hest", dvs en mand der fx:

lettede på hatten når han mødte en dame på rideturen, pænt lukkede led efter sig, når han passerede marker, viste sig på en velplejet hest og var god og fast overfor sin hest og ikke slog den (unødigt...det var jo en anden tid...) osv. Begrebet blev så vidt jeg husker "lanceret" i 18oo-årene. (Hvis jeg kommer i tanker om bogen dette stod i, skal jeg nok skrive det, den var lødig nok mindes jeg).

Nå men, så kom alle disse gutter, der af pressen blev kaldt for hestehviskere og det var der flere af dem, der ikke helt ku li og på en eller anden måde blev der så en slags fællesbetegnelse, nemlig "horsemanship" og det var jo at mudre billedet lidt for de mange, som i mange år har søgt at hilse pænt på damerne (og især de der labre kondigutter der storker rundt i skovene og krydser ridestierne), vise sig på en velpasset hest og søgt at behandle deres heste på værdig vis, for hvad var nu det de lavede..det var jo horsemanship...elller...?

Ja det er så bare min udlægning af ord ord ord (se iøvrigt på folks handlinger, det giver mere mening, er min mening)

Og altså; at hms og horsemanship er noget forskelligt: LOL, som Stute siger....

Venlig hilsen Sarah

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider