Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Brød i bagemaskine?
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 11:01

Manden min har investeret i en Alaska bagemaskine fra Metro, og vi har nu afprøvet den et par gange - hvor er det bare lækkert at vågne til duften af nybagt brød!

Imidlertid synes jeg opskrifterne, der fulgte med maskinen, er lidt kedelige, så jeg kunne godt tænke mig at høre, om nogen af jer har nogle gode hjemmekomponerede opskrifter til sådan et "dyr"?

Jeg har også tænkt mig at eksperimentere lidt selv - men det er nu altid rart at få anbefalet nogle opskrifter fra andre, som er afprøvet med succes.

Jeg har fundet en del på nettet - men jeg kan godt være lidt i tvivl om, hvor "afprøvede" de er.

Er der nogen, der kan forklare mig, hvorfor brødet tilsyneladende "falder sammen"?

De brød, vi har bagt, ser ud som en kollapset soufflé, når vi tager dem ud af maskinen!

De har tydeligvis været hævet mere op, men "klasker sammen", så der bliver sådan en fordybning midt i brødet.

Det betyder ikke noget for smagen, og brødet er også stort nok - det ville bare se flot ud, hvis det bevarede den hævede facon.

Kan det være fordi, vi tager det ud af maskinen for hurtigt, så det bliver for hurtigt afkølet?

Alle gode råd modtages med kyshånd!

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Mener at
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 12:27

Mener at huske det er pga. for meget vand.

Nå men jeg er gået over til at bruge min bage maskine til ælte og hæve maskine, og så skraber jeg dejen ud på et stykke bagepapir som ligger i en firkantet kage form, og så bager jeg brødet sætter dejen i en kold oven sætter den på varmluft og 180G i ca 45 min og man har et lækkert brød i en ordentligt facon.

Jeg må indrømme jeg køber færdig blandinger beregnet til bagemaskine Lidl har ca 5-6 forskellige blandinger og de er gode, 500 g blanding og 3 dl vand passer meget godt sammen.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

Furius
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 14:41

Ja, det kan man jo også gøre - men så ryger idéen lidt med at kunne programmere maskinen til at have brødet klar, når man står op.

Hvis du bare ælter det i maskinen, og så skal til at bage det i en alm. ovn bagefter, så er man jo nødt til at være der, og sætte brødet ind, og tage det ud.

Det var lige det, vi gerne ville undgå.

For MEGET vand? Okay...jeg troede måske, vi kom for lidt i!

Vi har bare fulgt opskrifterne i det medfølgende opskrift-hæfte, så vi regnede med, de angivne mængder passede.

Men så vil jeg måske prøve at bage et brød, hvor jeg bruger lidt mindre vand.

Lyder som om jeg må en tur forbi Lidl og kigge lidt på deres bageblandinger.

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

12345667
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 20:49

bagemaskinen.dk har opskrifter og der står også noget om at melet i år ikke kan tåle de lange programmer = klasket brød..

ved ikke om det er rigtigt :)

Malle

* Living is easy with your eyes closed *

www.hittekilling.dk - et liv er altid værd at redde

0
0
Svar på denne tråd

Klasket brød
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 21:48

Okay, den oplysning har jeg ikke lige opdaget - jeg har endda ellers været inde på bagemaskinen.dk i dag.

Det må jeg lige læse noget mere om!

Nu har jeg købt en færdig brødblanding til majsbrød, hvor man bare skal tilsætte vand - så må vi prøve at se, hvordan det bliver.

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

super ting
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 21:54

Jeg "ææælsker" min bagemaskine, jeg er nemlig en nød til at bage selv. Det bliver altid sten hårdt, men efter maskinen kom i hus, bliver det godt hver gang.

Jeg har eksperimenteret meget, og har fundet denne grund opskrift, der virker super i min.

310 ml vand eller minimælk

525 gr mel

1 spsk olie

2 tsk tør gær

1 tsk salt

2 tsk sukker

Denne opskrift lykkes hver gang på min maskine.

Melet varierer jeg så meget, jeg blander gerne 100 gr grahamsmel/100 gr durum mel osv. men jeg har fundet ud af at de bedste brød, kræver 300 gr hvedemel, så kan jeg blande alle mulige andre mel typer for resten, inkl. noget med kerner, og brødet bliver stadig super.

Jeg har brugt flere brødblandinger fra Lidl, de er billige og ok, men mine egne blandinger er billigere og bedre ;o))

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag

Dejlige Tara på 14 år, mangler en sød og kærlig ny ejer.

0
0
Svar på denne tråd

Mette Mette
Forfatter: 
Dato:  29-09-2008 22:06

1000 tak for din opskrift - jeg har netop fået en bagemaskine i fødselsdagsgave, og vil nu prøve det her af da jeg generelt syntes at den færdig blandede fra Bilka er alt for dyr.

Hvor verdens behov og dine talenter mødes,

der findes dit kald !

RDH Hoppe,6 år sælges. BH Hertug - Leonardo II

Grevens Lucca http://www.brakkernygaard.dk

0
0
Svar på denne tråd

MIn bedste opskrift
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 10:28

er denne her:

250 ml. Vand / Mælk ( halvt af hver)

2 tsk. salt

1 spiseske sukker

2 spiseske olie

1 dl. solsikke kerner

1-2 revne gulerødder ( groft revet )

75g grahamsmel

300 - 325g hvedemel

2½ tsk. tørgær

Ingrediencer puttes i i nævnte rækkefølge.

Bages på Basic program.

Karin

Køn, stor hoppeplag efter Kaiser Wilhelm sælges, morfar Parlør

0
0
Svar på denne tråd

jeg er også
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 10:31

rigtig glad for min maskine.

Dog er jeg så doven at jeg også køber færdigblandinger, bla dem fra lidl, og når de andre hartilbud.

Det fede er at der er til 2 brød i sådan en posen, dvs dem fra lidl koster ca 6 kroner inkl strøm stykket...

Jeg købte nogle i føtex på tilbud for et par uger siden, og det bliver ca 7 kroner pr brød.

Det syntes jeg både er godt og økonomisk.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Wet wrap bandager sælges se præs

Wintec pro dressur 16" med hvidt kop jern sælges. inkl div udstyr Bud modtages! -Ny pris

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt!
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 13:18

I er nogle skattebasser - det var nemlig lige præcis sådan nogle gode "grundopskrifter", jeg gerne ville have at gå ud fra!

Så kan jeg altid selv forsøge mig hen ad vejen med forskellige slags mel, som jeg blander.

Vi har primært købt bagemaskinen for, at min mand kan få friskbagt brød med på arbejde hver morgen til deres morgenmad.

De plejer nemlig tit at købe brød på tankstationerne (han møder ofte før bagerne har åbnet), og det er ikke altid den mest spændende oplevelse - og så er det DYRT!

Så vi blev enige om, at så kunne vi gøre det billigere, og mere varieret selv!

Indtil videre har der da heller ikke været nogle klager fra kollegerne.

Til i dag forsøgte jeg mig nu med en færdigblanding til majsbrød fra Finax - det blev godt!

Der skal kun tilsættes vand - gæren er med - og jeg gav 16,95 kr. for en pose, der rækker til to brød.

Selv om vi så skal lægge strøm til, så er det stadig billigere en tank-brødet (håber jeg - jeg aner faktisk ikke, hvor meget strøm, sådan en fætter bruger... ).

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 16:01

Husk når i sættet bagemaskinen til med timeren, så skal man helst bruge tørgær som ikke er blandet i melblandingen,

Vandet skal nederst så mel og andet og så tørgær på toppen.

Bruger man færdigblandinger påbegyndes hævningen, når mel og vand kommer sammen og så kan det nemt blive mislykket.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

Eiiiii nu har i gjort
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 16:33

mig nysgerrig og nu kunne jeg jo også godt tænke mig sådan en bagemaskine :(

Hvilken model har i forskellige mennesker?

VH Rikke

P.s undskyld et lille sidespring fra min side

0
0
Svar på denne tråd

mums!!
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 17:03

Blev helt inspireret og min mor med så nu køber vi en :D

Hilsen Tea

Nu med part på

Funi -rød islænder

&

Hansi -Gotlandsruss

0
0
Svar på denne tråd

Mizzuniverse
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 20:23

Vores er som sagt en Alaska, der er købt i Metro.

Hvis du kender nogen, der har Metro-kort, så er den faktisk på tilbud fra på torsdag, til den rørende sum af 248,75kr!

Der findes sikkert meget bedre modeller end den, men vi købte den egentlig lidt for at se, om det overhovedet var noget for os - og jeg må indrømme, at jeg nok er lidt for meget fedtsyl til at ofre 700-1000 kr. på en, før jeg har fundet ud af, om det er noget, jeg gider bruge i længden.

Men på længere sigt er det da muligt, at vi investerer i en dyrere model.

Dog vil jeg sige, at jeg ikke synes, der var den store forskel på Alaska'en, og så maskinen fra Tefal, der stod lige ved siden af, til næsten 1.050 kr.!

Og hvorfor så købe den dyre, hvis de er stort set ens..?

Men den er fin nok - den har alle de samme programmer, som de dyrere maskiner, og har opså programmer bare til dejæltning (hvis f.eks. man vil lave pizzadej eller lignende), og til fremstilling af marmelade!

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Melissa
Forfatter: 
Dato:  30-09-2008 21:31

Min bagemaskine er en Melissa, den blev købt i Fakta for ca 6 år siden til den rørlige sum af 299,- og den har bagt mange brød. virker perfekt og er nem at indstille.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

opskrifter
Forfatter: 
Dato:  01-10-2008 15:20

Der er flere gode opskrifter her www.lises-mad.dk også på kage

0
0
Svar på denne tråd

såååe smuttede jeg
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 11:42

i Metro "Godt man har en storebror der arbejder der" og købte en bagemaskine til den nette sum af 199,- + moms og den er i fuld gang med at bage mig det første brød :)

0
0
Svar på denne tråd

vi putter
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 12:06

altid revede kartofler i.. så bliver brødet mindre tørt og holder sig friskt længere..

Den eneste ulempe ved bage-maskine-brød er nemlig at det hurtig bliver kedeligt.. så man er nødt til at bage hver dag.. ellers er det fordi man bliver forvent ;-)

Sød stor 3ér vallak, søger nyt privat hjem..

0
0
Svar på denne tråd

k-arina Horses
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 12:26

Det er nemlig rigtigt!

Efter en lille uge er jeg også begyndt at tænke "æv - det er jo ikke nybagt!", når jeg tager noget af brødet fra dagen før...

Men for at være helt ærlig: er bager- og tankstationsbrød normalt ikke også dødkedeligt dagen efter?

Det er vist kun "fabriksbrød", der holder nogenlunde samme konsistens flere dage i træk - men så er det som regel også propfyldt med alle mulige konserveringsmidler.

Jeg brugte den anden halvdel af majsbrød-blandingen i går, men da jeg syntes, at det første brød var blevet lige tørt nok, kom jeg en sjat ekstra vand, og lidt olivenolie i - og det blev PERFEKT!

Næste gang tror jeg dog, jeg vil komme ½ teske sukker i, for jeg synes stadig brødet savnede et lille strejf af sødme.

Jeg tror bare, man skal prøve sig frem, indtil man finder den opskrift, der passer bedst til ens personlige smag.

Mizzuniverse: tillykke med det nye "dyr" - glæder mig til at høre, om du synes om resultatet.

Hvilket brød er du gået i gang med - et af dem fra opskrifthæftet?

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Hej hej
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 12:37

Hej Annelise

Nej jeg er gået igang med en færdigblanding fra Finax som normalt er til bagetter men plejer at bruge det til brød smager fantastisk

0
0
Svar på denne tråd

Mizzuniverse
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 14:09

Ah, ja det kan man selvfølgelig bare gøre!

Jeg overvejede at prøve flere af Finax-blandingerne, men majsbrødet var det eneste, hvor der decideret stod, hvordan man skulle gøre, hvis brødet skulle bages i bagemaskine.

Så en nybegynder som jeg turde ikke rigtig gå i gang med de andre blandinger...

Men nu, hvor det er gået fint med majsbrødet, tror jeg også, jeg vil forsøge mig med nogle af de andre hen ad vejen.

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Hej Annelise
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 14:21

Hej Annelise

Det mislykkedes så :( Mit brød har en hel fordybning i midten...Er du ikke sød at forklare mig hvordan du gør?

VH Rikke der intet fatter

0
0
Svar på denne tråd

Brød med "hul" i midten
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 16:30

Æv da!

Ja, det var jo så også MIT problem med nogle af brødene, som du kan læse længere oppe i tråden.

Og jeg fatter stadig heller ikke hvorfor...

De seneste par dage har jeg ladet brødet blive i bagemaskinen lidt længere - i starten tog jeg det ud med det samme, den bippede, og så sagde det bare "KLASK" og så havde jeg også sådan en mursten med hul i midten!

Men de sidste 2-3 brød er altså ikke faldet sammen, så jeg ved faktisk ikke, om det kan have noget at gøre med, at de bliver afkølet for hurtigt, hvis man tager dem ud af maskinen, så snart bagetiden er slut?

Når bagetiden er overstået, så kommer maskinen med flere "bip"-signaler lige efter hinanden.

Den har så en "holde varm"-funktion (jeg har ikke lige styr på, hvor længe den varer), men når den slutter, så kommer maskinen med et langt "biiip".

Først dér tager jeg brødet ud - og efter jeg er begyndt på det, klasker de ikke sammen mere.

Ud over det, så kommer jeg LIDT mere tørgær i maskinen, end der står i opskrifterne - jeg synes ikke rigtig brødene hæver nok med den angivne mængde gær, især ikke, hvis man blander en lidt tungere meltype i (f.eks. grahamsmel).

Jeg har nogle breve med tørgær i køleskabet, så til de færdige bageblandinger som Finax, hvor der ellers er afmålt gær med, drysser jeg også en lille smule ekstra gær oven i.

Desuden har jeg som nævnt forsøgt mig med lidt ekstra vand + olie, og det virkede også godt.

Så jeg tror måske, du skal forsøge et par gange, og så ændre en lille smule på opskriften, også selv om det er en færdig melblanding.

Øvelse gør mester!

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Hvad med ælteren
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 17:28

som sidder i midten den ender jo i brødet? Kan du komme med en god opskrift?

VH Rikke

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:21

Jeg har bedst erfaring med brød blandingerne fra Lidl, bondebrød og ciabattabrød, er dem jeg bedst kan lide.

har lige prøvet et finax majs brød og synes det var tørt selv lige da det var bagt.

Dem fra Lidl er ikke kedlige dagen efter.

Jeg starter altid med at putte et skvat flydende margarine i, bagemaskinen, kommer så 500 g melblanding og 3 dl vand i

bruger det længste bageprogram, kan ikke lige huske hvad nummer det har. Vælger stort brød og mørkt. så bliver de gode synes jeg.

Sætter det nybagte brød på en rist og lægger et viskestykke over. når det er afkølet puttes det straks i en plast pose, så bliver det ikke tørt.

Linket som kom lidt tidligere til lises mad, er rigtigt godt, er ved at forsøge mig med risengrøden i bagemaskinen. lykkes det så bliver det nok måden fremover, elsker risengrød.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

du må meget gerne
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 19:25

lige skrive tilbage når risengrøden er lavet og spist da jeg har 1 herhjemme der elsker risengrød :)

0
0
Svar på denne tråd

Øv....
Forfatter: 
Dato:  02-10-2008 23:21

Den stod i 80 min og var overhovedt ikke færdig,

130G grødris og en liter mælk.

Skulle bruge programmet Jam.

Men måtte koge den færdig på komfuret ØV.

Satis temporis mihi est

( Jeg har tid nok)
www.kallehauge.org

.

0
0
Svar på denne tråd

ikke sjovt
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 08:25

hej

jeg har også sådan et dyr som står gemt væk, den var sjov at bruge den første måned eller 2, så var det ikke sjovt mere.

til sidst så gad jeg ikke at man blev nødt til at starte den hver dag for at få brød som smagte ordentligt..

Jeg har nu købt en Kenwood røremaskine.. det tager mig højest 5 min og sætte det over og så bager jeg 2 store franskbrød på en gang som kn holde sig meget længere..

mvh.Liselotte

Dv heste sælges

1 hoppeføl efter midt west ibi light

1 hingsteføl efter midt west ibi light

2 stk 3 års vallakker efter Midt west ibi light.

www.123hjemmeside.dk/hegnsly

2 føl er solgt 2 tilbage

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 09:58

Jeg mener at have læst, at hvis du selv blander skal du bage med det sammen. Altså ikke noget med at sætte igang til næste morgen

Kloge mennesker keder sig aldrig!!

0
0
Svar på denne tråd

c-tina
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 10:17

Nej, det passer ikke. Det der er vigtigt er at gæren ikke kommer i berøring med noget af det våde, når det skal stå natten over.

Jeg blander næsten kun selv og har aldrig problemer med det.

Al hjerne er ikke i ét hoved

al viden ej hos én...

http://www.pindsvinevennerne.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 10:22

Super tak for det, så vil jeg bestemt prøve at blande selv

Kloge mennesker keder sig aldrig!!

0
0
Svar på denne tråd

Furius
Forfatter: 
Dato:  03-10-2008 10:33

Jeg synes også, Finax-majsbrødet var tørt - men så var det, jeg prøvede at komme lidt mere vand i, end der står på posen, samt lidt olivenolie, og det synes jeg altså gjorde en KÆMPE forskel! Her tre dage efter, jeg bagte det, er brødet stadig lækkert blødt og smidigt.

Hvad program bager du det på?

c-tina: som Hatti skriver, så kan du sagtens blande selv, og lade det bage til næste morgen.

Imidlertid anbefaler de fleste steder, at hvis du selv blander en dej, hvor der skal æg eller mælk i, så skal du bage med det samme, da det er letfordærvelige varer.

Er det bare vand, mel, gær, salt og sukker, kan du sagtens lade det står natten over.

Mizzuniverze: ælteren skal du hive ud af brødet med den lille krog, der fulgte med maskinen.

Og det er så dét, jeg synes er det største minus ved bagemaskinen: man kan ikke få brød uden hul i bunden efter dejkrogen. Men sådan er det...

Hilsen

Annelise

0
0
Svar på denne tråd

Hvilken type har I?
Forfatter: 
Dato:  05-10-2008 20:07

Jeg har også en bagemaskine, men bruger den kun sjældent, da den larmer. Vi bor i et-planshus og har kun en væg mellem soveværelset og køkkenet, hvor maskinen står. Jeg sover meget let og har problemer med at sove for maskinen.

Mvh
Alice

Nu med to smækre RDH-hopper i stalden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider