Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Adfærdsvanskelig Hund
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:34

Jeg har en lille dansk svensk gårdhund som jeg overtog for et par der ikke ønskede at beholde hende. Hun er nu 1år og 7 mdr så hun er teenager -det ved jeg.

Men der skal ingenting til før hun kører op i et gear hvor ingen kan være med. Det er nærmest sådan noget stress hvor hun bare fiser rundt og jagter hendes hele, går lege-amok på andre hunde osv osv. Det er ekstremt... og i stedet for at blive træt bliver hun bare mere og mere vild.

Jeg ved det bla er derfor hendes gamle ejere ikke ville beholde hende. Jeg har haft hende i 7 mdr.

Jeg prøver ellers at stimulere hende meget -gåture, spor, gemme legetøj, øvelser osv men synes ikke rigtigt det hjælper på hende. Hun kan løbe ude hele dagen og er med mig stort set altid. Når vi er alene sammen er der sjældent noget men så snart der er andre mennesker/hunde kommer problemerne. Har overvejet om hun kan være afvænnet for tidligt men kender ikke rigtig noget til hendes historie fra før jeg fik hende. Men hvad kan jeg stille op for at hun "hviler" lidt mere i sig selv. Er det bare sådan en hund på 1½ år er?? Synes ikke jeg har mødt andre hunde der kan køre sig selv sådan op.

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:38

Hej Louise

Hun er måske understimuleret socialt i forhold til andre hunde, derfor tænder hun helt af når der så endelig er nogen.

Mvh

Janni

Lækkert Hann./Old. skimmelt hingsteføl sælges v. fravænning dec.08 evt. senere kan aftales.

Stald med plads til 4 heste udlejes mellem Mørkøv og Undløse. Ring/skriv for nærmere info.

0
0
Svar på denne tråd

dansk svensk gårdhund
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:38

hi hi jeg har også 2 af den race og de er vist bare sådan. Min hanhund er 5 år og kan stadig få de der flip, men det har heldigvis aftaget en del de sidste 2 år. Jeg tror desvære det ligger til racen og måske også dens fortid, blandet sammen. De er vildt aktive de kære kræ. Jeg bruger en af de bolde med reb i og så er det bare ned på markerne og lege med bold. Det er det eneste der virkelig kan kære Plet træt :-)

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd

jkshakds
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:46

Sådan er de bare de aktive og legesyge hunde :) Vores dalmatiner har også disse "anfald" - det er dog: Betræd en stubmark og fanden er løs :P Det skal lige siges hun fylder 11 til januar - og folk tror hun er en damphvalp når hun får sine anfald - normalt tror de "bare" hun er en unghund ;)

Det bliver bedre med alderen - og trøst dig så lidt med det trods alt er en DS - forestil dig en dalmatiner der kører i det gear alle vågne timer til den er 5 år - så har du vores hund :) (har dog ikke jagtet sin egen hale - bare været klar på leg ALTID! og umulig at køre træt - hun var 3 år da hun halsede første gang - og det var pga. stress nytårsaften .)

Netop de der flip er jeg ikke sikker på jeg kommer til at kunne leve uden :) Synes de er så livsbekræftigende!

Jeg kender 5 DS gårdhunde der før nøjagtigt det samme som din, så tror også det er "normalt" for racen :D

Anna og Flicka - et broget makkerpar!

0
0
Svar på denne tråd

Understimuleret
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:47

Hun er ihvertfald ikke understimuleret hvad hunde angår for hun er sammen med andre hunde hver eneste dag. Det er desværre kune store hunde der får lov at lege med hende da hun tryner de smu fuldstændig.

Og ikke engang en bold kan køre hende træt -heller ikke om man kaster den ned af meget stejle bakker eller andet hun skal overkomme for at hente den. Hun kan virkelig blive ved og ved og ved og ved...

Men det kan godt ske det er racen. Vidste godt de var aktive men ikke SÅ aktive

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

Anne-S
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:50

Ha ha ja, altid noget hun er en LILLE DS og ikke en stor dalmatiner... Så kunne hun da rigtig få ommøbeleret hele kvarteret...

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

dansk svensk gårdhund
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:57

Hun er jo kun godt 1½ år. Da Plet var det, var han slet ikke til at styre og slet ikke med andre hunde :-) Nu er han noget mere reseveret, man er jo blevet voksen, så nu gider han ikke så meget andre hunde. Men Plet og molly tager de der ture sammen flere gange om dagen, og helst i vores seng, hvis vi har glemt at lukke døren

Jeg vil hellere være en god original - end en dårligt kopi

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke altid
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 11:19

En nem race, da den desværre blev populær, så der er avlet på en del hunde med dårligt temperament. Min søster har haft to, den ene kørte op i middelsvær grad- den anden kunne slet ikke med mange mennesker (blev bidsk).

Sådan en hund, skal du passe på med at forsøge at køre træt fysisk (især med bold/pind), den stresser for det første mere op, og den kan ende som en af de triste "kæptomaner" (Kast den nu! Kast nu! Kast!- så jeg kan hente hente hente!"), der er helt monomane i adfærden.

Prøv at stresse NED, lad den bruge knolden fremfor fysikken, man får kun en supertrænet stressbomber ud af det. Hav faste rutiner- og pas på, der ikke sker for meget omkring hunden.

Træn lydighed og tricks fremfor fysisk hård motion. Det er jo ikke dumme hunde, men GÅRDHUND siger vist det meste, den har det bedst med at løse opgaver (rottefangst og den slags) som findes i landligt miljø- ellers må man give alternativer.

Mvh
xtiny

*** The computer is not your friend- the computer is a Skinner box***

0
0
Svar på denne tråd

Kæptoman
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 11:45

Ja, kæptoman kan man godt kalde hende -godt ord. Jeg har også opgivet at kaste med hende. Så skal det ihvertfald kastes ind i højt krat hvor hun skal lede en del efter det der er blevet kastet.

Hun er heldigvis på ingen måde aggressiv -hverken over for mennesker eller andre dyr.

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

Stresset
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 12:00

på mig lyder det til at hun er stresset

Leg med andre hunde er godt, men ikke hverdag

leg med andre hunde og løben efter pind er meget stressende

0
0
Svar på denne tråd

Efter....
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 12:15

Efter hvad vi lærer på kursus, så er din hund top stresset. Det med at lege så hun kører helt derop, er slet ikke sundt, når hun har svært ved at komme ned.

Jeg tror, at du skal have fat i en alvorlig god træner, som kan lære dig, at omgåes en hund som både stresser vildt og har stor aktivitet samt disse stress relaterede handlinger...

Der hvor vi går til træning, er jeg helt sikker på, at de ville kunne hjælpe og rådgive dig, men det er i Nordjylland, og det skulle være mærkeligt, om du lige bor i nærheden af det....

Hilsen Vibeke

R.I.P Freykur, 8 År

Husk nu at læs HVAD jeg skriver, og ikke hvad du TROR jeg skriver, der er MEGET stor forskel....

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider