Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Æblemost hvordan?
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:18

Vi vælter rundt i æbler. Frugthaven bugner og gør vi ikke snart noget drastisk, vil en god blæst knække grenene på træerne, så tungt hænger de.

Hvordan laver jeg æblemost, nu jeg ikke er indehaver af en saftpresser? Har flasker med skruelåg, men mangler en god opskrift der kan bruges til most der kan opbevares i længere tid.

Måske du også ligger inde med opskriften på æble gele? - Gerne een der er lidt anderledes. Havde tænkt mig, at julegaverne i år skal ha' et glas æble-noget med i pakken!

På forhånd tak

Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

hmmm.............
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:23

google er din ven ;-)

www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/ visopskrift.php?id=22858

kunne desværre ikke finde noget nyttigt på æblemost.

Fila tilsalg igen. skriv pb. for mere info. se hende evt på mp.

Er evt int. i bytte med ældere hest min 160. skal være tilredet og rolig.

0
0
Svar på denne tråd

Mafilanoir.
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:39

Sjovt, den side var jeg på inden at jeg skrev herinde, men kunne som du heller ikke finde noget gangbart.

Og gele'en lyder "almindelig", men kunne jo selv finde på noget at fylde i.

Lisbet

Husk, at når du bliver sur, er det dit eget problem, at blive glad igen..!

Er det det værd?

Brug tiden fornuftigt..

0
0
Svar på denne tråd

Man kan...
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:46

.. enten samle æblerne og så aflevere dem i et mosteri og få æblemosten udleveret mod et mindre beløb.

Alternativt - hvis man har mange æbler og meget plads i fryseren - kan man leje et mosteri for en dag og selv lave æblemosten derhjemme.

Dengang jeg var med til det, fyldte vi på fryseposer og frøs ned straks. Husk at når det tør op, bliver det lynhurtigt brunt og lidt kedeligt at se på, men smagen er fin - så det skal fryses i små portioner.

Det var faktisk ret sjovt at prøve, så havde jeg muligheden ville jeg lave en dag ud af det - eventuelt sammen med nogle naboer der også har mange æbler som de gerne vil bruge. Vi fik ca 60 liter ud af lidt over 100 kilo æbler (og grisene og hønsene var glade for det tørre æblesnask bagefter)

http://www.mosteri.dk/

0
0
Svar på denne tråd

lidt mere
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:51

£isbeth & Baloo

All our dreams can come true, if we have the courage to pursue them.
(Walt Disney)

0
0
Svar på denne tråd

Lej et mosteri
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:56

Og brug det på nedfaldsæblerne- og de æbler I ikke kan spise. Most kan laves til cider (med % i!), eller til edikke.

Pluk resten (forsigtigt!) og læg dem i kasser (flade stabelbare) med luft i mellem (og kun 1 lag frugt i hvert lag)- opbevares det tørt (under halvtag) og frostfrit - så har man gode gemmeæbler til ihvertfald omkring jul (afhænger af sorten). Vælg kun absolut ustødte æbler- og se dem efter regelmæssigt.

Æbler kan koges til mos- og fryses. Eller komme på glas. De kan skives, stikkes ud (fjern kærnehuset) og tørres.

Mvh
xtiny

*** The computer is not your friend- the computer is a Skinner box***

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider