Det er så svært med det uddannelse - det er der sq ingen tvivl om - jeg har haft to sabbats år, som hat gjort mig rigtig godt.
Jeg mener ikke sabbats år er spild af tid og en dårlig idé overhovedet - så længe man bruger dem fornuftigt, evt får noget erhvervs erfaring - rejse mv....
Hvis det ikke er noget du brænder for, og du tvivler så meget som du gør, vil jeg virkelig overveje det en ekstra gang - tag evt ud og snak med nogen der får en en familie til at fungere med de skæve arbejdstider, for self kan det lade sig gøre - det handler om priotering.
Men er du klar til at tage den priotering og VIL du tage den??
Som 18årig mener jeg ikke at der er noget der haster, så dagt lidt grovt, dine forældre kan rende og hoppe. Sådan fungere det jo så desværre bare ikke i den virklige verden. Du er heldig at du må bo hjemme og det skal du være taknemlig for.
Jeg syntes du skal vende situationen med dem - det kan jo heller ikke være i deres tav at du tager en uddannelse der alligevel i den sidste ende ikke er dig.
Jeg kender selv en der blev udlært bager som måtte holde i faget fordi hun syntes det var for hårdt med de skæve arbejdstider mv. Men det er jo klart noget man skal gøre op med sig selv.
Jeg tror ikke der findes det job man holder 100% af og som man altid glæder sig til at komme afsted til - man skal finde noget (incl uddannelse) som man syntes om, noget hvor man kan se sig selv i det og være glad for i største del af tiden...
At blive veterinær sygeplejerske er ikke nemt, praktikken er svær at finde specielt når man er så ung som dig - selv om det ikke er et krav ser de gerne at man har en ungdomsuddannelse i rygsækken og gerne noget erfaring af en eller anden form. og at finde en plads på dette tidspunkt er nærmest umuligt (ikke at sige at det ikke kan lade sig gøre) jeg vil bare ikke satse...
Jeg forsøgte mig sidste år men kom ikke ind - turde ikke kun vove på dette igen i år - trængte nemlig til at komme igang, så jeg gik i en helt anden grøft og er i gang med uddannelsen som multimedie designer...
Mit råd til dig er at tænke dig godt om, kan du se dig selv som bager om 4 år er det virkelig det du vil.
Hvis ikke vil jeg konfrontere mine (i dette tilfælde dine) forældre, ligge kortene på bordet og sige hvad det er du føler - du er trodsalt ung, og du spilder IKKE din tid ved at tage endnu et sabbats år og arbejde... Dette giver godt erfaring på arbejdsmarked som du helt sikker i større eller mindre grad kan bruge senere i dit liv.
Hvis du arbejder får du tid til at overveje hvad du så meget gerne ville...
Du kan tage nogen af dine interesser frem of søge på www.ug.dk eks dyr...
Det var sådan jeg fandt frem til multimedie designer uddannelsen. Først søgte jeg om alt hvad der havde med dyr at gøre, men kun veterinærsygeplejeuddannelsen faldt i min smag, og dette turde jeg ikke satse på.
Derfor søgte jeg på en af mine andre interesser websider/hjemmesider og det kreative. vups jeg skulle uddanne mig som multimediemesigner 
Husk på du er ung og INTET haster - hvis du bare bliver tvunget til at vælge så vælger man ikke med hjertet - og hvis man ikke har hjertet med (ja det gælder ikke kun kærlighed, men alt hvad man laver) så vil man altid i en vis grad være ked af det man laver og det valg man tog...
Jeg skal ikke diktere hvad du skal, kun DU kan vælge for dig, kun DU ved hvad der er bedst for dig!! Det eneste jeg vil sige er at du skal tænke dig om, for du har tid nok...
Har du brug for det må du meget gerne vise denne besked til dine forældre...
Held og lykke
Mvh Lotte