Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hjælp til uddannelses valg.
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 20:18

god aften hn.

jeg har lige brug for at få lidt hjælp og luft.

jeg står i den situation at jeg for 1 ½ måned siden startede i mester lære som bager, det var lidt et impulsivt valg, da jeg ikke vidst hvad jeg ellers skulle, og tænkte bager kan da være meget spændende. jeg startede efter at have haft et år fri, så det var os derfor jeg var lidt nød til at finde på noget, da mine forældre ikke synes særlig godt om ideen med sabbat år.

men, nu har jeg å været igang i 1 ½ måned, ved godt jeg nok ikke kan være afklaret endnu, men føler bare ikke det er mig. det er såmænd spændene nok, dog lidt kedeligt, da man laver det samme næsten hver dag.

har os tænkt lidt på fremtiden, for jeg vil jo gerne have børn engang, men, det blir jo lidt svært at få et familie liv op at køre, sådan ser jeg det ihvertfald, men os det at jeg rent faktisk aldrig får mulighed for at følge mine børn i skole, da jeg jo altid vil være på arbejde der.

og det har jeg det lidt skidt med.

men jeg ved bare ikke om jeg her har begrundelse nok til at stoppe.

jeg har lige fået køre kort og har købt bil til 130.000, så jeg har ikke råd til at miste indtægten, så hvis jeg skal stoppe er det for at starte på noget andet med det samme.

jeg har tænkt lidt på veterinær sygepleje uddannelsen, da jeg altid har holdt a dyr, og altid har overvejet at blive dyrlæge, så synes entlig der burde være nok begrundelse til at stoppe.

jeg kan bare ikke få atget den beslutning, os fordi jeg ved mine forældre specielt ikke vil prissætte min beslutning, det vil rent ud sagt blive mindre rasende, og det værste der kan ske er at jeg bliver smidt ud hjemme fra.

så jeg ved os at hvis jeg skal stoppe, så skal det være fordi jeg har en anden uddannelse/arbejde jeg kan springe direkte over på.

lige nu har jeg bare brug for en høne mor som kan komme med lidt hjælp. og komme med fordele og ulemper. hvad ville du sige hvis det var dit barn på 18 år?

håber meget på svar, da jeg føler mig temmelig lost lige nu. og ikke føler jeg kan fortsætte med at være så uafklaret.

har ikke brug for brok og dumme kommentarer lige nu, så spring mig over hvis du ikke har andet. :)

ha det så hyggeligt.

mvh trine. (:

tintin og terrie. jeg savner jer hverdag. <3

0
0
Svar på denne tråd

det er så svært.... uddannelse...
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 23:15

Det er så svært med det uddannelse - det er der sq ingen tvivl om - jeg har haft to sabbats år, som hat gjort mig rigtig godt.

Jeg mener ikke sabbats år er spild af tid og en dårlig idé overhovedet - så længe man bruger dem fornuftigt, evt får noget erhvervs erfaring - rejse mv....

Hvis det ikke er noget du brænder for, og du tvivler så meget som du gør, vil jeg virkelig overveje det en ekstra gang - tag evt ud og snak med nogen der får en en familie til at fungere med de skæve arbejdstider, for self kan det lade sig gøre - det handler om priotering.

Men er du klar til at tage den priotering og VIL du tage den??

Som 18årig mener jeg ikke at der er noget der haster, så dagt lidt grovt, dine forældre kan rende og hoppe. Sådan fungere det jo så desværre bare ikke i den virklige verden. Du er heldig at du må bo hjemme og det skal du være taknemlig for.

Jeg syntes du skal vende situationen med dem - det kan jo heller ikke være i deres tav at du tager en uddannelse der alligevel i den sidste ende ikke er dig.

Jeg kender selv en der blev udlært bager som måtte holde i faget fordi hun syntes det var for hårdt med de skæve arbejdstider mv. Men det er jo klart noget man skal gøre op med sig selv.

Jeg tror ikke der findes det job man holder 100% af og som man altid glæder sig til at komme afsted til - man skal finde noget (incl uddannelse) som man syntes om, noget hvor man kan se sig selv i det og være glad for i største del af tiden...

At blive veterinær sygeplejerske er ikke nemt, praktikken er svær at finde specielt når man er så ung som dig - selv om det ikke er et krav ser de gerne at man har en ungdomsuddannelse i rygsækken og gerne noget erfaring af en eller anden form. og at finde en plads på dette tidspunkt er nærmest umuligt (ikke at sige at det ikke kan lade sig gøre) jeg vil bare ikke satse...

Jeg forsøgte mig sidste år men kom ikke ind - turde ikke kun vove på dette igen i år - trængte nemlig til at komme igang, så jeg gik i en helt anden grøft og er i gang med uddannelsen som multimedie designer...

Mit råd til dig er at tænke dig godt om, kan du se dig selv som bager om 4 år er det virkelig det du vil.

Hvis ikke vil jeg konfrontere mine (i dette tilfælde dine) forældre, ligge kortene på bordet og sige hvad det er du føler - du er trodsalt ung, og du spilder IKKE din tid ved at tage endnu et sabbats år og arbejde... Dette giver godt erfaring på arbejdsmarked som du helt sikker i større eller mindre grad kan bruge senere i dit liv.

Hvis du arbejder får du tid til at overveje hvad du så meget gerne ville...

Du kan tage nogen af dine interesser frem of søge på www.ug.dk eks dyr...

Det var sådan jeg fandt frem til multimedie designer uddannelsen. Først søgte jeg om alt hvad der havde med dyr at gøre, men kun veterinærsygeplejeuddannelsen faldt i min smag, og dette turde jeg ikke satse på.

Derfor søgte jeg på en af mine andre interesser websider/hjemmesider og det kreative. vups jeg skulle uddanne mig som multimediemesigner :)

Husk på du er ung og INTET haster - hvis du bare bliver tvunget til at vælge så vælger man ikke med hjertet - og hvis man ikke har hjertet med (ja det gælder ikke kun kærlighed, men alt hvad man laver) så vil man altid i en vis grad være ked af det man laver og det valg man tog...

Jeg skal ikke diktere hvad du skal, kun DU kan vælge for dig, kun DU ved hvad der er bedst for dig!! Det eneste jeg vil sige er at du skal tænke dig om, for du har tid nok...

Har du brug for det må du meget gerne vise denne besked til dine forældre...

Held og lykke

Mvh Lotte

Ninkamus.dk - Lotte Svendsen

"Love is like the wind you can't see it but you can feel it"

www.Ninkamus.dk - Min hjemmeside om kaniner - tag et kig det skader ikke :)

0
0
Svar på denne tråd

Uha....
Forfatter: 
Dato:  18-09-2008 23:38

Jeg har en pige på 18 år, og hun er midst lige så usikker som du, på hvad fremtiden skal bringe...

Umiddelbart tænker jeg, om ikke det var en ide, at du blev hvor du var, hvis det er noget, som er til at overleve... tanken med det er, at i stedet for straks at springe til noget, som ikke er spec velovervejet... hvis du bliver hvor du er, du kan sagtens tænkte, at det gider du sku ikke i længden, fint nok, men bliv der, betragt det som et job, og find lige så stille dig selv..

Om du bliver bager eller ej, er jo flintrende lige meget, bare du lever og har det godt. Om du ender som dyrlæge, tja - om du søger ind som 40 årig, ja det kan man også...

Du kan også slippe det du er i gang med, og søge job, men så kan du vel næsten lige så godt fortsætte, til du ved noget endeligt...

Jeg sad faktisk med store bekymringer for min datter, da jeg så dit indlæg.

Datteren er totalt rådvild, vil såmænd bare gerne have et deltids job nu, og tænke over livet og alle dets gerninger. Fint for mig, det er altså vigtigst at leve, og om min datter får en fiks uddannelse eller ikke, ja jeg er komplet ligeglad.... Bare hun har det godt..... Men i guder, det er svært at være ung, og ikke gide skolen...

Hilsen Vibeke

R.I.P Freykur, 8 År

perfekt wrap sælges i Nordjylland, send en PB ...

Husk nu at læs HVAD jeg skriver, og ikke hvad du TROR jeg skriver, der er MEGET stor forskel....

WWW.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Nu har jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  19-09-2008 01:09

børn, men hvis jeg havde ville du blive tudet ørerne fulde med at det er vigtigt at få en uddannelse af den ene eller anden art. For man skal ikke have været på arbejdsmarkedet i mange år før man ser at der er en sammenhæng mellem uudannede og fysisk nedslidende arbejde/ dårlig løn.

Ærgerligt at du har gældsat dig med så dyr en bil. Gæld har en tendens til at stavnsbinde.

Er du skolemæssigt kvalificeret til at søge ind som veterinærsygeplejerske ? Ellers er det måske det du skal - alt andet lige vil en gymnasial afgangseksamen give flere valgmuligheder.

Held og lykke med det hele.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

uddannelse....
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 10:17

JLH ♥Wannamus♥: For man skal ikke have været på arbejdsmarkedet i mange år før man ser at der er en sammenhæng mellem uudannede og fysisk nedslidende arbejde/ dårlig løn.

Dette har du ganske ret i - men der er ingen der har taget skade af at holde 1-2-3 sabbats år for at finde sig selv og komme lidt væk fra skolen..!

Jeg har en veninde der startede på hf - hun er rigtig dygtig og flittig - hun fik kun 7-8 i karakter (gl skala) hvilket virkelig ikke liger hende. hun droppede ud efter et halv år tog 1½ år på arbejdsmarked for lige at komme lidt væk... hun startede så på hf igen og sluttede af med fire 12 taller en masse 10 taller og en enkelt 7 tal (ny skala).

Hun havde bare brug for at tage en slapper - komme lidt væk!! Herefter kunne hun præstere meget meget meget mere!!!

Det kan godt ske at man lige så godt bare kan blive på skolen som at finde et job - nu har jeg prøvet begge dele og personligt syntes jeg man har mere fri ved at have et job frem for skole.. Går man i skole har man aldrig fri, der er altid lige noget der skal læses og laves hjemme. Har man istedet et job så har man FRI når man kommer hjem..! (der er self huspligter, men de er der jo også selv om man har lektier for)

Når man kun er 18 år så er der virkelig ikke noget der haster..!!

Ninkamus.dk - Lotte Svendsen

"Love is like the wind you can't see it but you can feel it"

www.Ninkamus.dk - Min hjemmeside om kaniner - tag et kig det skader ikke :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-09-2008 11:25

Hej Conrad.

Da jeg blev færdig med folkeskolen var jeg helt sikker på at jeg ville uddanne og arbejde med heste. Jeg startede på en landbrugsuddannelse med isheste som speciale og mine forældre var så glade for at jeg vidste hvad jeg ville. Tror et sted min far var rigtig stolt over jeg skulle ud og lege med traktorer og maskiner, hehe, men anyways. Jeg tog de 2 mdr. på skole og kom ud i praktik og her efter 7 mdr. ud af de 12, blev jeg efter en masse overvejelser (og jeg kom næsten grædende hjem hver dag) enig med mig selv og min mor om at det var bedst jeg stoppede. Min far blev rasende og råbte op om at hvis jeg ville ende som rengøringsdame så skulle jeg være så velkommen. Jeg blev enormt ked af det og endnu mere usikker på hvad jeg så skulle gøre. Jeg tog ½ år på højskole, hvor jeg virkelig fandt mig selv og fik opbygget en masse selvstændighed og selvtillid. Her får man også lov til at afprøve en masse forskellige ting som kan hjælpe en på vej i karriere/uddannelses-junglen.

Jeg valgte så at tage en makeup artist uddannelse, som jeg brændte for på daværende tidspunkt. Der var jeg lige fyldt 18 da jeg startede. Desværre var jeg ikke klar over at det var meget svært at finde et job i den branche, men jeg er stadig glad for at have taget uddannelsen.

Der stod jeg så nyudlært og uden jobmuligheder efter et utal af ansøgninger og tænkte hvad nu? Min mor hjalp mig og fandt porcelænsmaler uddannelsen, som var lige mig :) Og jeg havde jo noget erfaring med pensler og dekoration, dog i en lidt anden boldgald, og jeg indfandt mig hurtigt og var så heldig at bestå tegneprøven til Royal Copenhagen, så jeg kunne færdiggøre uddannelsen. Og jeg bestod, men i de sidste 3 mdr af uddannelsen fik vi den grimme besked at det ikke var noget arbejde at hente pga nedskæringer m.m. Så der stod vi så 11 elever uden fremtidige jobmuligheder. Tak for l*rt siger man så.

Det var jo noget rigtig skidt. Så jeg måtte i tænkeboks igen for at finde ud af hvad der så skulle ske. På daværende tidspunkt var jeg 20 år gammel. Min kæreste var da igang med en uddannelse som teknisk designer og jeg syntes det lød spændende. Derudover havde jeg en lille fantasi om at gå enten min mor eller far i fodsporene og da min far er svejsemester hos BaneDanmark, så var det ikke lige det der tiltalte mig så meget. Min mor er teknisk tegner, det som hedder teknisk designer i dag, og jeg fik lov at kigge på min kærestes skoleopgaver m.m. og besluttede mig så til at søge ind. Dette var dog med en bitter smag i munden da jeg havde håbet at jeg ville ende mine dage som porcelænsmaler. Men jeg hoppede ud i det og jeg er nu igang med sidste hovedforløb som teknisk designer og bliver færdig her inden jul i år. Og jeg er i dag 23 år gammel.

Så som konklusion så har mine uddannelsesvalg desværre vist sig at være lidt uheldige, men jeg fortryder ikke et sekund at jeg har gjort hvad jeg har gjort. En uddannelse kan være et springbræt til en anden, så man tilsidst finder lige det man kan lide. Og jeg er i dag glad for jeg ikke er endt som porcelænsmaler og jeg tager i ny og næ ud og lægger makeup på folk til forskellige formål.

Jeg er dog så heldig at min mor støttede mig i næsten alt, selvom det nok ikke var det hele der faldt i hendes smag og det endte jo med at jeg måtte trodse min far for at finde min plads i verden :) Så selvom dine forældre skulle blive sure, så er det nok fordi de vil det bedste for dig, hvilket jo er uddannelse med job bagefter. De bliver bekymrede for hvad der skal ske med dig og som sagt de vil jo helst det bedste for dig.

Så jeg synes næsten at du skal fortsætte som bager og evt undersøge hvad det kunne være et springbræt til. Så har du noget måske mere spændende at arbejde dig hen imod :)

Ellers kan jeg anbefale teknisk designer uddannelsen. Det er en ganske fredelig uddannelse med gode jobmuligheder og mulighed for god løn.

Men har du spørgsmål er du velkommen til at skrive til mig og som Ninkamus skriver må du også gerne bruge mit indlæg som reference, hvis det er.

Pøj pøj med det :)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider