Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hero er blevet til Houdini
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 08:32

Ja, efterhånden som man lærer sine heste at kende, finder man ud af, at de måske burde have et andet, mere passende navn....

I foråret overtog vi en ejendom med plads til heste, hvor der var 9 bokse. Så vi fik hestene hjem, og begyndte lige så stille at finde vores daglige rutiner.

Boksene er vældig flotte med opmurede vægge og fronter med majestætiske kugler på hjørnerne. Lågerne er svejste rammer med træplanker.

Det er dog ikke særlig praktisk, da lågerne nemt kommer til at hænge og lukke systemet ikke er så stabilt.

Jacob og Hero, de 'kloge' heste i stalden, fik også meget hurtigt afmonteret kuglen mellem deres bokse, så de bedre kunne snakke sammen.

Tidligt om morgenen bliver hestene fodret og døren ud til bliver åbnet. En times senere bliver de så lukket på fold.

En morgen her i sommerferien havde min mand stået for morgenvækningen, og så kørt på arbejde. En times tid senere står Karoline og jeg så op og går i stalden iført nattøj(meget lidt) og bare tæer i sko.

Da vi kommer derned er Hero boks åben, og væk er han. Vi kan følge hans spor rundt om hele ejendommen og væk er han...

Panik panik!

Karoline løber lidt foran mig ud af indkørslen, og får åbenbart øje på et eller andet og spæner afsted. Da jeg når ud på vejen, er hun langt foran mig, og jeg kan se at hun løber alt hvad hun kan ned mod vores lille landsby.

Ingen mobil nogen af os, så jeg ved ikke, hvad hun har set eller om hun har set noget. Så jeg løber tilbage og starter bilen, og kører så på heste-/pigejagt. Kan ikke få øje på nogen af delene nogen steder.

Det er lige ved den tid om morgenen, hvor folk kører på arbejde, og vi har også motorvejen meget tæt på. Så jeg frygter selvfølgelig at Hero skal løbe ud foran en bil i panik.

Jeg kører lige så stille rundt på de små veje, og spørger et par stykker, jeg møder om de har set en løs hest eller en vild pige i ikke ret meget tøj. Næææh, ingen har set noget.

En halv time senere finder jeg dem dog 2,5 km hjemmefra, på vej hjemad. Karoline er vildt chokeret. Hero er fuldstændig afslappet, - ingen panik, ingen sved og heldigvis ikke en skramme.

Hun havde fundet ham på en lille ejendom, hvor hvis man gik igennem deres carport, så havde de en lille fold i forbindelse med haven, hvor der gik et par små ponyerne. Heldigvis med nogle meget flinke beboere, der ikke var sure over at få besøg, og som havde tilbudt Karoline både det ene og det andet.

Så ud over at Karoline havde fået vabler på fødderne og forrevne ben af at løbe gennem kornmarkerne, var der intet sket.

Så her for 14 dage siden var det galt igen!

Vi har ellers fået repareret Heros låge, så den ikke hænger længere og er nemmere at lukke helt.

Om natten lukker vi døren, og åbner porten ind til ridehuset, der ligger i forbindelse med stalden. Så er luften i stalden bedre om natten, end hvis der er helt åbent. Ridehuset har to store porte ud mod gårdspladsen, som dog er lukkede om natten.

Vi havde lige fået leveret sand til bunden, og vognmanden havde forsøgt at tippe det ind i hallen. Det lå derfor i den åbne port, der dog næsten var helt særret af den kæmpe bunke sand.

Kl 2.30 om natten ringer vores gode nabo til os, at han var blevet vækket af hestetramp på landevejen uden for hans åbne soveværelsesvindue. Tænkte at det ikke kunne passe og var gået over til os, for at konstatere at stalddøren var lukket som normalt om natten. De kender rutinerne, for deres egen hest står ved os.

Heldigvis stiller han sig ikke tilfreds, men kigger ind i stalden også. Og ganske rigtigt! Heros boks er tom...

Det er altså en af de nætter, hvor der er bældravende mørkt på landet. Og vores heste har ikke grimer på.

Nå men vi griber en grime og et træktov hver, og går tre mand på hestejagt i buldermørke, imens den opmærksomme nabo bliver på stedet.

Efter en hurtig rundering på ejendommen, kan vi konstatere, at der er han ikke.

Denne gang er vi lidt klogere og udstyrer os med mobiltelefoner og lommelygter. Karoline og Jan går ud over markerne i retning af, hvor han løb sidst, og jeg tager igen bilen og kører ud på de små veje med nedrullede vinduer, og ingen lys på. Så kan jeg nemlig se mere.

Det skal siges at vi bor i et område med meget små veje og meget lidt aktivitet om natten. Så denne gang var jeg ikke bange for at han skulle blive kørt over, men mere at han skulle rende i et hegn.

Efter ca 3 kvarters hestejagt, hvor man ind i mellem kan høre Hero vrinske, først i den ene retning og så i den anden, og hvor man ind imellem tror, at nu er man tæt på, fordi man kan høre noget larme i buskadset, så ender både Karoline og jeg oppe samme sted, som han var sidst. På besøg ved de små ponyer.

Men efter at havde konstateret, at han HAR været der (hovspor i rabatten) men er gået igen, - nok fordi ponyerne ikke er ude, så ringer naboen igen. Nu går Hero hjemme på ridebanen!

Puh ha, den hest kan holde os beskæftiget!

Hvordan pokker han har åbnet boksdøren denne gang, er en gåde. Men han er gået ud af boksen, ind i ridehallen, over 'bjerget' af sand i porten og ud i det fri.

Uden panik, men velovervejet!

Også denne gang uden en skramme

Så vi overvejer seriøst at få ændret navn på papirene fra Hero til Houdini! For han er da godt nok mere udbryderkonge end en helt.

Ihvertfald ikke særlig populær sådan en nat kl 3, hvor man raver rundt i mørke og ikke aner, hvad man skal gøre.

Samme morgen rejste jeg 14 dage på ferie, så jeg har ikke været oppe ved de mennesker, som han åbenbart har besøgt. Dem med de små ponyer.

Jeg må hellere aflægge dem et visit. Både for at takke fordi de var venlige og hjælpsomme overfor Karoline første gang, og så for at høre, om Hero måske har været i deres have og 'ordnet' noget den sidste gang.

Tænk hvor upopulær man ellers kan blive i området. Tænk hvis de er kæmpe haveentusiaster, og han har trampet i deres bedste bed, eller gødet roserne utilsigtet....

500 kg Equitop sælges! Syntetisk flis/flogger til ridebaner.

0
0
Svar på denne tråd

Rettelse
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 09:25

Der skulle selvfølgelig stå, at vi åbner ind til den højloftede ridehal og lukker alle yderdøre om natten, normalt. På den måde er luften i stalden bedre, end hvis den er helt lukket.

Og på den måde er alle yderdøre normalt lukket, men pga af levering af sand, var den ene yderport i hallen åben. Og kunne forceres, hvis man var en bjergged, - eller en Hero...

0
0
Svar på denne tråd

Kjenner det.
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 09:35

Så holder han dere beskjeftiget iallefall!

Ej, godt at han ikke kom galt afsted.

Datterens pony er ligedan, men der kan jeg ikke begripe at han kan komme ud.

Det er en 2-delt dør ind til hans boks, og selv om det er fysisk umulig for ham at nå ydersiden af boksen får han åbnet den nederst delen og "kryber" ud under den øverste?!

Vi har så lavet en teori om at han bruger forbenet og banker på døren til låsepinden går ud af hullet og han kan spasere ud.

Vi har sett han stå og dunke forsiktig med en hov på døren, og det er altså eneste mulighed.

men han er som Hero/Houdini, han går stille rundt og råhygger sig.Ingen panikk og ingen ballade, kun nysjerrig og alment interesered i nærmiljøet og dets muligheder!

0
0
Svar på denne tråd

nye bokdøre
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 09:38

måske i skulle overveje at købe nogle bedre boksdøre til jeres heste, så det ikke sker igen.

det er jo kun godt det gik så godt de sidste to gange,

næste gang kan det måske ende grueligt galt, både for hest, og måske også for den der kører ind i den...

mvh. ida

Rosenborg dressage

vi gir' den gas!

nu med Sambuca

¤BNSLLS¤

0
0
Svar på denne tråd

Nye bokse
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 09:49

Ja, det er jeg udemærket klar over! Vi er vildt uansvarlige...

Ikke bare nye boksdøre, men otte helt nye store bokse, en ny bedre og større stald-yderdør og oplukkelige vinduer ER bestilt. Endda forlængst. Der er bare en del ventetid.

De skulle have været leveret her sidst i august, men er ikke kommet endnu.

0
0
Svar på denne tråd

hold da op
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 09:58

Måske møder vi ham helt herhjemme en dag?

Heldigvis er folk jo søde til at hjælpe herude.

Vores var åbenbart også gået ud igår aftes. DEn eneste aften i lang tid hvor vi ikke var hjemme. Typisk!
Men på blot 3 min. ringede 3 forskellige for at fortælle os hestene var løse , og nogen havde lukket dem på stald.

;)

UDSALG netop nu - spar på ALLE varer
En GLAD HEST

Med MASSER af tilbud

Altid mange BILLIGE men gode DÆKKENER!!!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift.
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 10:09

Lyder ikke så godt, med din lille udbryderkonge. Den pony jeg rider, var også så snidig at han kunne opne boks døren, og vandre ud om natten. Det problem blev dog løst ved at hans boksdør og naboens boksdør, blev lænket sammen om natten. Men det ser desværre ikke rigtig ud til du kan gøre det i din stald

Men lyder god du har bestilt en 'helt ny stald hjem' haha.

Men lidt sjovt historie

FRIGG+PAN

0
0
Svar på denne tråd

løftede dør
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 11:06

Ja, min lille pony løftede såmænd boksdøren af sine hængsler igår. Og så endda med rumpen.

Jeg var heldigvis i stalden da det skete. Jeg tror han syntes at serveringen gik for lnagsomt.

Hilsen Mette
og
Tanni
3ér pony sælges
Se min præsentation under Aristo

0
0
Svar på denne tråd

udbryderkonge
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 13:00

Puuh det er altså godt nok ikke rart med sådan en hestejagt. Og så midt om natten! Men man må sige han er en klog hest

Jeg har også en udbryderkonge. Har oplevet 2 gange at han var brudt ud om morgenen. Begge gange stod han pænt i sin boks da jeg kom ud. Den første gang var der ikke sket det store, men anden gang lignede stalden en krigszone og hesten havde lavet lidt skrammer på sig selv. Derefter fik han sat en kæde på bokslågen.

Efterfølgende har jeg set hvordan han gør. Jeg havde lige taget hestene ind, men havde ikke lagt hø i boksene endnu, så derfor satte jeg ikke kæden på hans låge. Jeg stod et par meter fra hans boks, da han lægger bringen på lågen og derefter skubber kraftigt opad og udad og op springer lågen.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

StaldShamrock
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 13:38

Måske han faktisk VAR på vej ud til dig! Han havde ihvertfald retningen og var tæt på Andst.

Han besøgte bare lige en elektriker på vejen.

Ja, selvfølgelig må den slags ikke ske. Men nogengange gør det så alligevel. Nu ved jeg ikke, hvordan andre reagerer i den slags situationer.

Jeg tænker først på mine 'egne børn' lige når jeg står i det. Straks bagefter tænker jeg selvfølgelig på, hvor galt det kunne have gået, og hvor mange andre, man kunne have skadet ved det.

Her hvor jeg så har fået det lidt på afstand, vælger jeg så at se det fra den humoristiske side.

Og så kan jeg høre, at der er andre, der har udbryderkonger!

0
0
Svar på denne tråd

Elsoma
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 13:58

Jeg kan rigtig godt lide din vending:

...kun nysjerrig og alment interesered i nærmiljøet og dets muligheder!

0
0
Svar på denne tråd

Altså Janne
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 18:21

Hvis han kommer på visit hos mig, så skal du vist bare forvente en sms med beskeden "hesten har det godt, men du får ham ikke tilbage". (joke)

Det er sørme heldigt at der ikke er sket hesten (eller Karoline) mere.

Vi har en gang haft en udbryder konge i stalden, det var simpelthen et mareridt! Fordi stalden skal jo også være nem at tømme i forbindelse med en brand.

Knus fra Vinnie_M, stadig farmakonom stud.
.
Billedsmuk og ukompliceret fem års hoppe sælges
Lækker 16,5' Kentaur Athen sælges (monteret)
.
* Hp opdateret med tekst den 4. september 2008 *
0
0
Svar på denne tråd

Vinnie
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 18:47

Så er det godt, at der er langt til Jerlev! Selv for Hero!

For selv om han holder os til ilden, er han også en hest, der går lige i hjertet på en, - med al sin gadedrengecharme.

Nåhr nej, jeg må jo ikke have favoritter i stalden!

0
0
Svar på denne tråd

kommentar
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 19:16

Det er også svært med de 'lukke-ting'. For de skal jo være nemme at få op i tilfælde af brand, men heller ikke så nemme at hestene får dem op..

Knus fra Vinnie_M, stadig farmakonom stud.
.
Billedsmuk og ukompliceret fem års hoppe sælges
Lækker 16,5' Kentaur Athen sælges (monteret)
.
* Hp opdateret med tekst den 4. september 2008 *
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 19:26

renalto gjorde det tidt, gik ned af staldgangen pillede dæknerne ned at boksdørene, en tur i ride huset, og så hygge han der til fodringstid.

engang har han forladt stalden, on natten og vi skulle til stævne, med mantap der var mere brunt end hvidt, og en hest der var så træt, så vi endte med at mælde fra i den sidste klasse, og en bemærknig fra en a dommer" lad vær med at ligen en der føler det som en plage at bærer hesten rundt"

så nulle blev pakket sammen kørt hjem og lagt i seng.

så forresten en træt klaphat i dag, havede jeg vidst han skulle starte var jeg kommet noget før.

Mvh Susanne

Pari-lida og Waldini.

0
0
Svar på denne tråd

Altså Hero!
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 21:34

Gå da en tur til Nordjylland og besøg Janus næste gang! Han vil også gerne på tur, ud og se noget. Specielt ned og se til golfspillerne, for de blir så sjove når de ser heste i frihedsdressur. Eller ned og besøge pølsevognen og deres skraldespande med pølsebrød mm.

Hvide heste ser ret farlige ud med ketchup i hele fjæset sku jeg hilse og sige.

Han lyder som en charmebøf uden lige ham Hero

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

udbryder konge nr 2
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 21:44

findes også på matriklen.

i formiddags, mens vi holdt stævne, kom en af forældrene op og spurgte og vi manglede en rød pony. for der stod altså en rød en af slagsen på en stubmark på vej derud. af sted af sted mod folden det gik. og ja, der manglede sørme et stk rødt dyr. at det så var en hest var en mindre detalje. jeg ledte og ledte, men væk var dyret.

de andre heste var så heldigvis så venlige at kalde på ham for mig, og han var så sød at svare. dyret stod en meter på den anden side af hegnet og spiste græs i en fordybning. helt våd om snuden, og med en meget tilfreds mine. men når han ikke forsvinder længere væk kan han vis ikke helt kaldes en udbryder konge. måske udbryder prins. men hvordan han er kommet derud er stadig et uløst mysterie.

og hvem den røde pony var, fandt vi aldrig ud af.

"Why don't you ask the little people who live in your potatoes?"

0
0
Svar på denne tråd

Nå.....
Forfatter: 
Dato:  07-09-2008 22:08

Så er I kommet herud af.

Arg. Jeg bor jo på en ejendom et stykke i den anden retning. Men jeg har boet derude af hvor i bor i omkring 10 år.

Pas på med det der med løse heste, folk kører ret tit godt til på de små veje synes jeg.

Må jeg spørge præcist hvor mange kilometer I bor fra Vejen? :)

Malle

- med Honeyburst/Raja :D

0
0
Svar på denne tråd

Sus Renalto
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 06:18

Holder du til i Ringsted?

Du skal ikke tage fejl af hvor 'træt' Klaphatten ser ud, når han står i boksen. Sådan ser han altid ud, når han ikke 'arbejder', også imens han bliver sadlet op. Så står han også og sover.

Men han har energi som en Duracell-kanin, når først hun sidder på ryggen af ham. Måske det hænger sammen, - at han er god til at økonomisere?!

Det var min mand, der var med i weekenden, så jeg så dem ikke. Men det gik vist ikke så godt i går. En ny underviser og lettere omlægning af deres ridning koster lidt her i starten, kombineret med hendes kæmpe nervebøf ved DM, der stadig sidder i hende.

Kunne ellers have været hyggeligt at sige hej!

0
0
Svar på denne tråd

Malle ♥Honeyburst♥
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 06:19

Vi bor lidt udenfor Gamst.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 07:36

jeg bor faktisk næsten lige hved siden af, så vi kigger ind når der er stævner, kigge lige på bilderne, og jeg så dem trave af efter klassen, alle ponyerne var røde i ridehuset, men vi stod faktisk og roste ham for han var klart den med mest udstråling, og en dejlig trav.

Mvh Susanne

Pari-lida og Waldini.

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 08:53

Tillykke med i weekenden Janne - det var a flot med Karoline.

Hun er da godt ridende for tiden, med både Hero og Velvet i semifinalen :)

Hvem rider hun ved nu? Er i stoppet hos Bettina?

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

Tak for det..
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 09:13

... Susanne!

Pænt sagt! Jeg synes jo self selv at han er den dejligste af dem alle, - uanset hvordan det går. Men sådan skal det jo være.

Rhea: Der var vist ikke rigtig noget at sige tillykke med denne weekend.

Nej, vi kører stadig ned til Bettina to gange om ugen, men primært med de to unge.

Anna Blomgren kommer så en gang om ugen og underviser Karoline på Jacob og en af de unge. Foreløbig Hero, for ham kender hun jo fra da hun selv red ham ude på BH.

Det er en super kombination med de to. De er rigtig gode på hver sin måde.

Selv tillykke med de fine resultater, du laver med din den unge. Hvor det dejligt for dig, at du har fået den helt rigtige hest her lige efter ponyårene.

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 13:39

Okay det lyder spændende - har kun hørt godt om hende da en ude fra os har redet ved hende her i sommers.

Hvordan kan det være i begyndte med hende?

Kommer hun ud til jer eller hvad?

Jamen mange tak, jeg synes også selv han er dejlig - en rigtig rigtig ridelig unghest, hvilket jeg synes der skal være i fokus når det gælder pony-pigers overgang til hest.

Menjeg kan bestemt ikke klage over resultaterne ;)

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

Rhea Eg (Amiro)
Forfatter: 
Dato:  08-09-2008 13:46

Ja, hun kommer ud til os i sin fritid. Vi synes nemlig at det er nok at køre to gange om ugen, og to undervisningstimer med tre heste i stalden, er lige lidt nok.

Anna er supergod, stille og rolig og god til pigerne. Ordningen kører lige så længe Anna kan finde tid og overskud til at forlænge sin arbejdsdag på den måde, men vi er taknemmelig for at hun gider.

Der kommer så tre ryttere udefra ved os den ene gang om ugen.

Og du har så meget ret i det sidste, du skriver. Ridelighed er SÅ vigtig!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider