Har aldrig stået opstaldet på en rideskole, så kan kun udtale mig fra opstaldningssteder, hvor der kun har været voksne opstaldere.
Og det som jeg har syntes, har været vigtigst har været:
1 Fej efter dig før du går med hesten - det er træls at staldgangen ligner en svinesti af strå, @!#$ og mudder. Og bare man sørger for nem adgang til skovl, kost og en murerbalje til at putte skidtet op i, ja så kan man have en pæn stald hele tiden, selvom man har 30 heste opstaldet.
2 Ingen løberi og råberi i stalden.
3 Ingen løse hunde i stalden.
4 Faste fodringstidspunkter, hvor der skal være plads til at fodervognen nemt kommer rundt, så hestene bliver mindst mulig urolige ved fodring.
5 Hvis man vil give hesten gulerødder e.l., må de kun gives på gulvet eller i en spand, ikke i krybben. Ved lyd af mad i krybben kan en hel flok af heste blive meget ophidset, og det gør de ikke hvis man gør det på den anden måde.
6 Sluk lyset efter dig, hvis du er den sidste der går.
7 Ved problemer, snak med udlejer eller lig en seddel i en postkasse i sadelrummet, så man kan gøre noget ved det i stedet for bare at sladre.
8 Fjerne evt. klatter udenfor stalden, hvis hesten letter sig udenfor, så gårdspladsen ser pæn ud, og ingen vader rundt i skidt med det samme de træder ud af bilen.
9 Hæng redskaber op, således at hesten ikke kommer til skade på dem.
10 Rygning forbudt i stalden.
Og ja der er nok flere ting, men disse synes jeg er, at det bliver en pæn, ren og sikker stald, som man nyder at komme ud i.
MVH Charlotte