|
|
| Firben under sofaen - hvad gør en klog? |
| Forfatter:  |
Mona ♥Plejemor♥ |
| Dato:  |
02-09-2008 09:37 |
|
Ja, i morges da kæresten lukkede hunden ind efter sin morgen-løbetur, lukkede han samtidig et "STOOORT" firben ind på mindst 30 cm! Han er virkelig ræd for disse små dyr og gik nærmest i panik over dennes størrelse!  Han ville selvfølgelig have rykket alle møbler ud så jeg kunne fange den, eller "kvase" den, som han sagde.  Så ud med sofaen, men den lille kloge ven løb da bare med.  Jeg havde endnu ikke set dette monster af et firben, så jeg var naturligvis meget nysgerrig for hvad det var for en fætter... Så jeg sendte manden på arbejde og lovede at jeg nok skulle have gjort noget ved sagen inden han kom hjem. Jeg sidder så ved computeren og kan pludselig ud af øjenkrogen skimte en lille vibrerende tunge. Ganske rigtig sad fætter firben ved sofabenet og kiggede på den lukkede havedør! Og indnu større var min glæde, da jeg kunne se, at den STOORE farlige dreng, ganske rigtig var et firben, men dog kun 15 cm. lang hvor halen er det længeste.  Jeg kiggede ind til ham og han kiggede på mig. Han så meget rolig ud, så jeg tænkte at jeg da lige kunne åbne døren, så han selv kunne smutte ud.  Men ak, de to skrumler af hunde blev jo nysgerrige, og væk var fætter firben!  Så nu sidder jeg med åben havedør og det er bestemt ikke varmt! Og jeg ANER ikke hvordan jeg skal lokke fætteren ud igen, han er jo blevet bange, den lille ven! Så nu er gode råd dyre! Hvad dælan kan man stille op med sådan en lille én? Han er snu, kan jeg sige jer, men det er de jo altid.  Så kom stærkt, kære HN-ere, hvad gør en klog?  Mvh Mona Carlsson
Ønskes til låns: En rolig pony til hyggeridning. Skal kunne bære en voksen men også gå trækture med et lille pige. Et SMIL giver som oftest et SMIL tilbage. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Firben |
|
|
Mona, du må læsse 2 stk. nysgerrige hunde ud af stuen, have en fejebakke klar - for tage firbenet i halen må man ikke. Vi fik et efterår et firben ind i køkkenet fra vores bagdør, tjah briller havde jeg ikke på der, men jeg havde først troet at det var en af pigens lege-dinosaurer så ville bare samle det op - så bevægede den sig Tjoh jeg blev forskrækket, men fik fat i en fejebakke og ud i haven blev den sat igen. go' firbens jagt 
De bedste hilsener Tina Slave af: Radissen, HN og alle vores dyr se os på www.kloevested.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tina.... |
Mona ♥Plejemor♥ |
02-09-2008 09:54 |
|
Ja, god idé. Mit problem er bare, at der jo kan gå lang tid før den viser sig igen. Og jeg syntes ikke jeg vil skære hundene af så lang tid. Og hvis jeg smider hundene ud af stuen og rykker sofaen, så løber den bare med sofaen, eller finder et andet skjul..... Men jeg må prøve igen senere.  Det er nu ellers meget hyggeligt at have endnu et husdyr, men knapt så smart, når kæresten er så ræd for dem, at han ikke tør være i stuen.  Mvh Mona Carlsson
Ønskes til låns: En rolig pony til hyggeridning. Skal kunne bære en voksen men også gå trækture med et lille pige. Et SMIL giver som oftest et SMIL tilbage. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
de lever i det våde- og i dk i græs ved søer o.lig. Lav en tallerken el lig med lidt græs og jord som er fugtigt og sæt under sofaen og håb på at den gider gemme sig i det så er den lige til at sætte ud igen. Du kan jo evt gøre det emd fejebakken. Vi mødte en i går på aftens tur på samme størrelse. Den avr ski doven. Den lå midt på fliserne og gad dårligt flytte ig da jeg rørte evd den. Den beluttede dog at det ikk var det mest praktiske sted at ligge og fordampede så ud i græsset, men betemt ikke med hastige skridt...
Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk.. |
|
|
Firbenet elsker det mørke - og jeg tror også at firbenets dilemma er at den kan mærke vibrationerne i gulvet når du nærmer dig med en fejebakke Se dig kan den ikke - tror ikke de ser så godt - de "føler" sig frem med tungen. PS indtil den så er ude: 1. Du har fjernbetjening til TV - alene 2. Du kan selv vælge hvad du vil se 3. PC'en har du også  Kom endelig med nyt når nyt er - lidt sjovt er det nu (sorry)
De bedste hilsener Tina Slave af: Radissen, HN og alle vores dyr se os på www.kloevested.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmmm... |
Mona ♥Plejemor♥ |
02-09-2008 10:45 |
|
Nu prøvede jeg at lukke hundene ud og rykke sofaen ud igen. Men den er ligesom forsvundet? Jeg ved ikke helt hvor dælen den er nu, har været nede emd lygte og kigge, men kan ikke se den. Desværre er vores sofa så lav, at jeg ikke kan gøre det med tallerkenen. Jeg ville godt kunne få en tallerken ind, men jeg ville ikke kunne få den ud, uden at fætter firben stikker af igen. Vi bor nemilig meget tæt på 2 søer/moser. Så vi har mange af disse kravl, firben og salamandere. Sidste år var vores ene gang (meget utæt og revner i væggen) invaderet af salamandere. jeg fika alt i alt samlet og sat fri, omkring 80 salamandere sidste år. De lå og ynglede i revnerne så vi havde bare mange unger! Gangen er nu tætnet, isoleret osv. så dér er der ikke flere!  Nå, jeg må bare vente og håbe at den kigger frem igen.  Ja, der er fordele alligevel, stuen helt for mig selv!  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
så sæt det et andet mørkt sted på gulvet- den vil lede efter en udvej selv jo skal du huske, og derfor er den heller ikke at finde. Den er bange og vil jo selv nok blot ud i det fri igen... Hi hi... Det er altså lidt sjovt sys jeg- både pga manden og situationen, men osse fordi den jeg mødte i går og studerede inderligt var ret ligeglad i det hele taget med det hele. Nu er jeg jo af natur underlig og elsker at studere dyrene, og hjælper dem så vidt muligt. På vej ned til søen indfanger jeg hver aften tudser og frøer og tager emd ned til søen når de er på farlige færde. De hopper jo ud på vejen og det hele og blir kørt over. Det kan jeg altså ikke lide. Det samme gælder firbenene... Mange mener jeg er små tosset, for finder jeg en frø el tudse el lig på vej hjem ja så farer jeg glædeligt frem og tilbage ti lder ikke er flere der skuer mit øje, og så kan en aftens tur snildt tag en halv time mere end normalt. Jeg studerer altid dyrene og deres reaktioner mv på tæt hold når jeg ahr muligheden- jeg sys endda det var sjovt når tudserne i den tidligere bolig kom indendørs... Jeg er nok osse bare natur og dyrefreak til fingerspidserne. Nåh ja det blev en længere forklaring om noget der er sagen uvedkommende, min pointe var at jeg alligevel ikk helt kan lade være at grine i skægget (ehmn el noget) over situationen. Finder du den ikke så må manden prøve at tag det med en smil...
Henra Cayenne totalvægt 1500 kg udlejes Fremstilling af hjemmelavede sæber til hele kroppen- kig præs. Paints er bedst i Quarter forklædning Breeding stocks for life Elsket eller hadet intet midt imellem
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute.... |
Mona ♥Plejemor♥ |
02-09-2008 11:34 |
|
Ja, jeg kunne selvfølgelig prøve at sætte en tallerken ned i den anden ende hvor der er mørkt.  Ha, ha.... Du skulle kende manden. Han er simpelthen hunderæd for dem. Han turde ikke samle et tæppe op fra gulvet i frygt for at den gemte sig dér, og skiftede vores datter i sengen, for ikke om han turde være i stuen! HA HA!!! Så det med at han tager det med et smil, det tror jeg ikke kommer på tale.  Jeg er også STOR dyre-elsker. Dog kan jeg ikke lige det med frøerne, med mindre jeg har handsker på.  jeg kan nu heller ikke lade være med at grine lidt af situationen, og jeg kan slet ikke lade være med at sidde og kigge ind til sofaen, i håb om at den lille fætter viser sig igen.  Nå, jeg må se om jeg kan få lokket ham frem. Han er forøvrigt blevet døbt Carlo, ved ikke hvorfor, syntes bare han lignede sådan én!  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
jeg ved godt at det er lidt en skrøne det der emd mænd er mænd og det er kvinder der er bange for mus og andre sager, men man kan jo alligevel ikke lade være at tænke lidt sådan selvom man selv er stik modsat- min mand er ikke bange for dem, og han er dyre menneske men ikke på samme måde som mig el i samme grad. Men jeg sys det er lidt sjovt at han er så bange for de små på den måde som du skriver må jeg sige.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute.... |
Mona ♥Plejemor♥ |
02-09-2008 12:28 |
|
Jamen det er helt ok at grine lidt af det. Det gør jeg skam også selv! Dog ikke i hans påhør, for han bliver sgisme sur, men det gør jeg også når det drejer sig om flyvende kravl!  Men hvis du syntes dette lyder sjovt, så skulle du næsten opleve ham, når der er mus til stede!!! Det er ekstremt, så bange han er for dem! Han tør ikke engang tømme en musefælde med en DØD mus, for tænk nu hvis den bare sov og sprang op imens han skulle vriste den ud?  Dog har jeg sagt til ham, at hvis han vil have klapfælder, så må han sgisme selv tømme dem! Ellers må han jo købe humane fælder, så jeg kan slippe dem ud på marken igen! Men tro mig, når sådanne kravl kommer indedørs, så er han jo nærmest et slangemenneske! Tænk hvor langt op knæene kan komme om ørene hvis han høre en mus eller ser et firben! HA HA HA!!!  Nå, men jeg kan stadig ikke finde fætter firben. Han er som sunket i jorden! Enten har han sneget sig ud af døren, eller også har han fundet et andet gemmested. Er han ikke fundet inden manden kommer hjem, må jeg jo bare sige at den er smuttet ud.  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
ha ha så siger du at den er sluppet ud og i nat vågner han så med et sovende firben på hovedpuden. Som sagt så prøv med jord/og græs på en tallerken el fejebakken hvor de lan lide at gemme sig. Hold da op... Jeg ahr svært ved at sætte mig ind i man kan være så bange for dem. Men ok jeg er vant til rotter- og MANGE af slagsen på en gang fra svinefarmen vi boede på hvor de invaderede ALT... De kom dog ikke ind. Der kiggede en ind af dørkarmen en dag der kunne de komme ind hvis de ville men de undlod pænt. Hold op vi har nuppet mange!!! De har enst mig over fødderne mv. Det generer mig ikke... Dog skal det siges at der er en ting ved rotter jeg er bange for. Ikke bid el rotten som sådan. Men at hvis den bider- i det der ikke skal meget til før e går til angreb- så er jeg meget bange for bakterierne og de sygdomme de måske er bærere af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute... |
Mona ♥Plejemor♥ |
02-09-2008 12:48 |
|
Jamen det undrer også mig at han overhovedet ville flytte på landet igen, for hvis jeg var så bange for de dyr der nu hører med, så ville jeg da holde mig laaangt væk!  Rotter har vi også haft, men efter katten er kommet til, har vi ikke mærket noget til dem. Selvom naboerne har været invaderet af dem?! Goooo´ misser!!!  Jeg er dog bange for rotter, men af samme grund som dig. Og så er jeg aller mest bange på mine børns vegne, da de er for små til at kende faren.  Glemte helt at fortælle det bedste ved hans reaktion; Da han jo ikke var helt sikker på hvad det var for et dyr, sagde han: "Jeg tror det var en snog eller et firben?!" ØHHH, det er nemt afgjort.... Havde den ben? "Ja, fire ben!" HMMMM, hvor panisk kan man være, når man tror at et dyr med FIRE ben kan være en snog? HA HA HA!!! Og at han oveni skulle pointere at det altså var 4 ben og ikke 2 eller 5, ja, så kan man ikke lade være med at grine!  Jeg måtte jo så fortælle ham, at en snog altså var en slange og at den IKKE har ben!  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
hi hi ja det er da godt vi andre kan more os over det- ham og hans realtion hva... Hi hi... Sidder med et indre billede af en panisk anbgst mand stående på en stol midt i stuen og råber på konen nu... Ja det med rotterne er kun pga sygdom/bakterier i deres mund. Der skal ingenting til før end de kan finde på at gå til angreb og de sa*taner kan jo hoppe højt så det basker og bide. Der skal ikek altid særlig meget til før de føler sig truet. Vi fangede nogle i kasser som vi så selv skulle slå ihjel, andre med gift hvilket jeg så ikke er så glad for. Til tider var de så hurtige at de der skulle slå dem ihjel ikke kunne nå det og de slap fri, så det endte med at hundene fik lov at tag størstedelen fra kasserne. Men de skulle jo som sådan ikke lære at slå levende dyr ihjel helst ikke. Men sådan måtte det jo være. Men jeg var så bange for at de blev bidt, og hørte så dyrlægen hva chancerne for sygdom mv var. De skulle være små og fik at vide jeg ikke skulle bekymre mig med mindre det avr et rottebid der var stort el gik helt igennem læben o.lig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute.... |
Mona ♥Plejemor♥ |
02-09-2008 13:21 |
|
Jamen dit billede er HELT korrekt! Han står vitterligt i sofaen, sengen eller sofaen og kalder på mig! Den eneste grund til at han "kom frem" idag, var at jeg ikke kunne flytte sofaen selv. (Det kunne jeg nu godt, men lidt skal han da gøre!)  Min den store hund havde også haft gang i en rotte sidste år. Den lå i hvert fald på græsplænen død. Uhhh, de er altså væmmelige!  Sjovt nok, imens jeg skrev sidste indlæg hørte jeg et klap fra køkkenet. Det viste sig, at vi havde glemt en musefælde fra sidste år under håndvasken og der var da lige smuttet en mus i? Øv, og vi aner simpelthen ikke hvor de kommer ind, så vi får travlt med at få lukket af i en h*lvedes fart nu!  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
hmm jeg har et naturtalent for at opdage mus og rotte indtrængnings steder i huse... I hvert fald de steder jeg har boet har jeg været i stand til det hver gang uden fejl. Tjek afløbene ved vaskene i huset, vægge for det mindste, døre, vinduer, loftet, skabe, gulv, karme mv. ALT... Selv inde i væggene kan de jo rende. Hvor klappede fælden i havde glemt henne? Har i nogensinde set el hørt dem nogen steder i huset pusle- gnave og kradse mv.? Jeg har altid sat fælden hvor jeg ahr fundet ud af de kommer ind for at de ikke render i hele huset hvis det skulle være. Sidste sted vi havde rotter kom de op ved det tudse gamle afløb ved vasken i køkkenet og der stod fælden som hen af vejen tog mor rotter, 3 store børn og 3 mindre børn fra kuldet efterhånden som de voksede og prøvede at komme op der.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute... |
Mona ♥Plejemor♥ |
02-09-2008 15:45 |
|
jamen jeg ved at de lever under vores køkkenskabe. Der er hulrum og der er også adgang til skabet under vasken, hvor de kommer ud ved rørene. Det er også dér fælderne står og de klappede også en hel familie sidste år. Vi kunne faktisl høre de små museunger under vores skabe, når de peb.  Vi kan ikke gøre så meget, for så skal vi rive hele køkkenet ned. Så den står på musefælder fra nu og frem til næste forår.  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
ja det kan jeg godt se... Det er bare værre når det er mus end nr det er rotter sys jeg... Mus går jo ikk til angreb... Jeg ahr heldigvis aldrig 7-9-13 hørt rottebørnene pive efter deres mor. De var store nok til at kalre sig selv. Tilgengæld stod jeg lige under lågen til loftet en dag og hørte en stakkels rottebajs blive pelset af en håndfuld voksne rotter gennem en af fangekasserne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute.... |
Mona ♥Plejemor♥ |
02-09-2008 16:33 |
|
Ej øv! Jeg er godt nok glad for at vi (7-9-13) ikke har rotter i år! Jeg kan bare huske hvor meget de larmede på loftet sidste år, det lød nærmest som om de slog på bongotrommer!  Jeg vil langt hellere have mus, de er fredelige nok og jeg er egentlig meget glad for dem, for det er en af charmerne ved at bo på landet!  Dette er manden naturligvis ikke enig i. Han er lige kommet hjem, så han har allerede fundet ud af hvordan han skal lukke det hele af.  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
hi hi hi ja jeg griner altså stadig. Ja musene er ok- rotterne osse så længe de ikke kommer ind og alt det der. Ja vi havde jo så mange og de havde det så godt på loftet at de valgte de sidste 2 somre ikke at flytte ud men lave det om til helårsbolig i stedet for kun vinterhus. Hold op når de slåssede og dansede rundt det lød da så vildt... Hundene specielt Kiki sad og kiggede ind og op på væg og loft når hun hørte dem og pev for hun ville jo gerne lege med dem fra da de lærte at tag dem- de er jo ikke helt dræberdyr så de fik dem slået ihjel i leg i stedet jo... Hi hi... Den dag i dag hvis du siger mus (lærte jeg hende i stedet for rotte)- så piver hun stadig og kigger på loft og vægge.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så er det sket! |
Mona ♥Plejemor♥ |
03-09-2008 08:34 |
|
Ja, fætter firben havde lagt en genial plan! Han ville give manden en god morgenvækning!  Så fætteren var kravlet over til den kuffert manden skulle i her til morgen! (vi har lige været på ferie og har ikke helt fået pakket ud endnu) Nøj, hvor kunne han kalde mig op! Han havde dog gjort sig den ulejlighed at hente et glas og et blad så jeg da liiige kunne vifte den op.  Så op i glasset kom den og ud i det fri! Jeg slap den fri, lige ved siden af der hvor den var kommet ind, for tænk nu hvis den havde familie der ledte efter ham?  Nå, men han var altså smuk! Virkelig flot og egentlig ret doven.  Så nu er der fred i huset igen! (Det var der også igår aftes, for jeg havde bildt manden ind, at jeg var HELT sikker på at den var løbet ud!)  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
ha ha ha... jeg har simpelthen fået sådan en griner af denne fortælling. men det er da godt at høre t fætter firben har det godt og nu igen er kommet i vante omgivelser. ja de er nemlig ret dovne og ikk så hurtige alligevel. hi hi...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute.... |
Mona ♥Plejemor♥ |
03-09-2008 10:21 |
|
Jeg er da glad for at jeg har kunne give dig et smil på munden!  Manden er jo meget ivrig efter bare at slå dem ihjel, men jeg har fortalt ham, at de er fredede, så det må amn altså ikke. Det er dog ikke den art vi har der er fredet, men han kan alligevel ikke se forskel.  Han var nu også meget skeptisk over at slippe den løs så tæt på, for hvad nu hvis den løb ind igen? Men så måtte jeg jo også lige fortælle ham, at sådan nogle også har familier, og hvis jeg slap den løs nede ved skoven, ville det svare til at han blev fanget og sat fri i jylland, uden bil eller penge! (Og vi bor på Bornholm, så det er noget af en tur på gåben!)  Men jeg er glad for at Fætter firben (som nu alligevel viste sig at være en temmelig stor salamander!) nu er kommet ud i det fri, her har han det nu stadig bedst!  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
hmm jo man kan nu godt se forskel på dem- home3.inet.tele.dk/e-ecklon/ froover.htm i hvert fald på de fleste af dem. Ej man slår da ikk de små pus ihjel... jeg sys de er sjove og sætter mig pænt på hug og overbeglor dem...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Stute... |
Mona ♥Plejemor♥ |
03-09-2008 10:48 |
|
Jeg kan nu også se forskel. Det der trickede mig var, at denne havde nemlig fladt trekantet hoved som firben og enorm lang hale. Det var først da jeg fik ham helt tæt på, at jeg kunne se at det VAR en salamander. Ja, og salamanderne kan jeg nu også se forskel på, når jeg får dem op. Dette var en lille (STOR-lille) vandsalamander. Det er også dem vi havde sidste år, dog kun halv størrelse.  Nej, ikke om man slår dem ihjel! Stod det til mig, havde jeg et kæmpe afgrænset naturområde, KUN til vildtlevende smådyr som mus, frøer, salamandere, firben, osv. Ihhh, de er skønne de små!  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bummelum |
|
|
ja jeg er nu osse ret facineret. Men der skal hellr ikke så meget til. Bare levende væsener jeg kan studere så er jeg jo facineret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|