Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ændre størelse
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 15:01

Hvordan ændre man størelsen på billedet.

altså så det ik fylder så meget rent plads mæssigt.

Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele...

1`pony sælges - Nye billeder

Rideudstyr sælges

0
0
Svar på denne tråd

Du skal
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 17:21

bruge et billedbehandlingsprogram og gemme det som en jpg.fil eller sætte pixelforholdet ned. F.eks. fra 300 dpi til 72 hvis du ikke skal printe billedet ud.

/Tinamaria

Avlsgodkendt EU-palominohingst tilbyder bedækning.

Se fotos på præsentationen.

Feng Shui konsulent, forfatter, multiterapeut og underviser

http://www.danskfengshui.dk

0
0
Svar på denne tråd

Eller skalere
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 17:31

Eller skalere det ned. DPI har ingen indflydelse på pladsforbruget.

Der ligger en kort vejledning i at ændre størrelsen her: www.heste-nettet.dk/omhn/ kontakt.php?query=arti...icle_id=11

0
0
Svar på denne tråd

Hold nu op Jan
Forfatter: 
Dato:  20-08-2008 22:19

en fil fylder lige så meget uanset, om du skalerer, hvis opløsningen er på f.eks. 300 dpi, så er den stadig 300 dpi, uanset om du skalerer.

Et normalt foto i 300 dpi fylder ved en vilkårlig test i mit fotoalbum 9 mb og ændrer jeg dpien fra 300 til 72 dpi, fylder billedet blot 531,9 kb.

Hvis jeg så bruger Imageready, kan jeg yderligere få reduceret fylden.

Det er jo heller ikke ligegyldigt, hvilket format filen gemmes i, da der er stor forskel herpå.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvilket program du bruger til at eskalere fylden ned i dine fotos?

/Tinamaria

0
0
Svar på denne tråd

Tinamaria
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 07:33

Tinamaria, hvis din fil skifter filstørrelse når du ændrer DPI, så er det fordi at du samtidigt skalerer den. En simpel ændring af DPI ændrer absolut intet på filstørrelsen! Den fortæller blot at med de pixel du har til rådighed, og den tæthed (DPI) du ønsker dem trykt, så får du et resultat i antal centimeter.

Du får ikke flere eller færre pixel af blot at ændre DPI.

Ændrer du derimod et billede fra 1000x500 pixel i 300 DPI til 500x250 pixel i 300 DPI, ja så bliver filstørrelsen mindre. Men ændrer du fra 1000x500 pixel i 300 DPI til 1000x500 pixel i 100 DPI, så vil filstørrelsen være nøjagtig ens.

Så check lige om du ikke også fik ændret antallet af pixel, da du skalerede fra 300 til 72 DPI - der er nemlig der du har hentet din pladsreduktion.

0
0
Svar på denne tråd

12345566
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 09:54

Jeg ved ik hva der er rigtigt men det link jan gav kan jeg ik få til at virke, jeg fik så tilpasset billedet og pludselig kunne det komme på den ønskede side

Ingen kan alt, alle kan noget, sammen kan vi det hele...

1`pony sælges - Nye billeder

Rideudstyr sælges

0
0
Svar på denne tråd

Hej Jan
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 14:41

Så sent som i dag har jeg forsøgt at skalere nogle fotos til Oestrogen.dk, som bringer et interview med mig.

Filen fyldte 12 mb, hvilket postsystemet brokkede sig over. Jeg skalerede billederne og filen fyldte stadig 12 mb, selvom billederne var blevet mindre. Derfor har det fyldemæssigt ingen betydning at skalere fotos, da dpien er afgørende for filens størrelse.

Pixeldimensioner alias dpi fortæller noget om tætheden i et foto eller tegning og jo mindre dpi, jo mindre tæthed i dpi da der lagres færre oplysninger = fylde når et fotos dpi sættes ned.

Til brug på nettet er det slet ikke nødvendigt at have en dpi på 300, da dette kun bruges til tryk. Billeder i 300 dpi tager en evighed at indlæse.

Tager jeg et vilkårligt foto på 9 mb og sætter dpien til 100, så fylder billedet kun 1 mb, hvilket igen bliver mindre, hvis jeg ændrer det til 72 dpi. En fils størrelse kan i øvrigt nedsættes væsentligt ved at gemme det i jpg.format, men det ved du sikkert alt om ;-)

/Tinamaria

0
0
Svar på denne tråd

Det du fortæller
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 16:35

Det du fortæller der betyder stadigt at du samtidigt med at du ændrer DPI også ændrer antallet af pixel.

Til skærmbrug har DPI absolut intet at sige. Intet. DPI angiver jo netop som du skriver tætheden. Tætheden på en skærm ligger fysisk fast. F.eks. har den skærm jeg sidder ved lige nu 1920 pixel på tværs af skærmen. Uanset hvilken DPI et vist billede har kommer der ikke flere eller færre pixel i min skærm - tætheden ligger fast.

Se de to screenshots her, på et 6 mp billede er der en forskel på ca. 200 bytes ud af 839 Kb om det er 72 DPI eller 300 DPI!

Og de to filer ligger her: www.jp-photo.dk/galleri/ screenshot_size.jpg og www.jp-photo.dk/galleri/ screenshot_dpi.jpg.

0
0
Svar på denne tråd

Vi er ikke enige
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 17:03

Mine udtalelser er baseret på photoshop og hvad der sker, når man ændrer dpi dér.

Udfra dit eksempel burde dpien i 300 være langt bedre end hvad den er i 72, men jeg tror, vi taler en del forbi hinanden :-)

/Tinamaria

0
0
Svar på denne tråd

DPI i photoshop...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 20:28

Når jeg laver billeder i photoshop, så beskærer jeg f.eks. i 10x15cm med 300 dpi til print inde i image size.

Når jeg så vil ændre den til 72 dpi, så beholder den samme antal centimeter, men pixels ændre sig.

Et billede på 10 x 4.23 cm. med 300 dpi har pixels 1181 x 500

Ændre jeg dpi'en til 72 så bliver pixels 283 x 120.

Et printbillede fylder f.eks 1,29 MB, hvor den til web fylder 208 KB. Men pixels er ændret, når man ændre dpi'en i photoshop CS3

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg os på vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

åhr vrøvl...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2008 20:29

Jeg beskærer ikke inde i imagesize. Det er her jeg ændre dpi'en... sorry...

Venlig hilsen Susanne og Sedoj

(En lille grå hest med en stor farverig personlighed)
Besøg os på vores hjemmeside

0
0
Svar på denne tråd

Tinamaria
Forfatter: 
Dato:  22-08-2008 07:59

Tinamaria, mine eksempler er ligeledes baseret på Photoshop.

Forskellen ligger i, at du (som jeg også tidligere nævnte) ikke har fjernet fluebenet i "Resample image". Min pointe er, at en ren ændring af DPI intet ændrer i filstørrelsen. I det du beskriver der ændrer du også ANDET end DPI, for du ændrer samtidigt antallet af pixel, når du har flueben i "Resample image" - ergo bliver filstørrelsen naturligvis også ændret.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider