Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Køber du fairtrade?
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 19:21

Her i weekenden er der Fair Fælled Festival i København, og så tænkte jeg på om der er nogen af jeg som aktivt går efter at købe fairtradevarer.

Der hvor jeg arbejder, sørger jeg for indkøb til vores kontorer, og vi er mere end 100 mennesker og vi drikker RIGTIG meget kaffe - så nu står den på Peter Larsens Økologske Fairtradekaffe. Sukker, the og om muligt også frugt bliver ligeledes indkøbt fairtrade. På sigt håber jeg at få indført en fairtrade strategi som en del af en CSR strategi.

Hvad gør du - eller hvad gør din virksonhed?

Hvad skal der til for at du aktivt begynder at købe fairtradevarer?

Og hvad synes du om fairtradebølgen som nu ruller - mener du den er relevant? Og tror du på at det er én blandt mange muligheder for fattige bønder, for at skabe en forbedret indtægt og hermed levestandard?

Hvis du vil vide mere er der som sagt også fairtrade festival i København i Fælled parken her lørdag og søndag.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

12345t342
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 20:04

jeg skal ihvertfald tjene flere penge hvis jeg skal have råd til at købe "fairtrade producerede" mærker :P

0
0
Svar på denne tråd

fairtrade
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 21:35

Ja

tanja

DEN ENESTE FORSKEL DER ER, OM DU KØRER 110 ELLER 140 KM I TIMEN ER AT NÅR DU KØRER 140 KOMMER DU HURTIGERE FREM TIL ULYKKESTEDET

0
0
Svar på denne tråd

Flere penge
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 21:42

Nu er det jo ikke fordi at f.eks. den fairtrademærkede kaffe eller the er specielt meget dyrere - det er samme pris som den almindelige sådan i storetræk...

Bananer og ananas kan godt være lidt dyrer - men mange varer kan fås til en fornuftig pris - det betyder bare at avancen for mellemledene er blevet lidt mindre...

Tjek evt. fairtrade Danmarks hjemmeside, de har mange gode links - der er flere vare end som så der er fairtrade certificerede...

Kommer i til festivallen i weekenden i Fælled parken?

Louise

0
0
Svar på denne tråd

her i norge
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 01:54

er faktisk ikke alle fairtradeprodukter dyrere end andre produketer selv om nogen er det.

af og til køber jeg fairtrade men ikke noget fast. Da jeg nesten ikke bruger kaffe, the, sukker og de har få produkter som jeg køber.

Men det har hendt at jeg har købt frugt og andet. til og med vin/likør som er fairtrade babytøj.

0
0
Svar på denne tråd

en lille fejl
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 01:58

det skulle jo stå, og også babytøj som er fairtrade. Og ikke som jeg skrev "til og med vin/likør som er fairtrade babytøj."

0
0
Svar på denne tråd

Ikke målrettet...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 08:04

...Jeg går ikke konsekvent målrettet efter fairtradevarer, men jeg køber ofte af de pæne ting, der er i fairtrade-butikker.

Har købt et vægtæppe til 800 kr. -Håndlavet kartoffeltryk fra Zimbabwe. Smukt!

...

0
0
Svar på denne tråd

Jeg elsker
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 15:03

Elsker deres kaffe, så den køber jeg oftest. Kaffe dyrkning sviner rigtigt meget, og går ud over dem som dyrker den. Så jeg vil godt give 3-4 kroner mere, og så købe en øko fairtrade.

Den smager rigtigt godt.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Min blog!
Med egne digte og andet pladder
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

Tja...
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 16:01

Det er sjældent jeg gør det, men det har noget med pris at gøre...

Jeg synts tanken er god, og køber det også ind i mellem, ville gerne støtte det mere, men har ikke pt øko til det... men det er klart et af de steder jeg vil bruge mine penge, når jeg vil give til de fattige...

Den festival, der er vist liiiiige lidt for langt fra Nordjylland dertil... vi er jo lidt af et uland

(u=udefrakommendelangtvækliggendeee

Hilsen Vibeke, højt fra Nord

Freykur din elskede hyp, håber du har det godt i din himmel...

Super perfekt wrap sælges i Nordjylland, send en PB ...

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Ja......
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 18:23

Det gør jeg gerne - men ikke fanatisk.

Hilsen May-Britt.

www.mbneumann.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmm..
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 19:54

Det sker. Jeg handler hovedsaglig i Netto, og der er der ofte Fair Trade varer. Men der er grænser for meget ekstra, at jeg vil betale for at få Fair Trade varer med hjem.

Snepony

nu uden Mulle :ó(

*

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 19:57

Ja det gør jeg ofte. Og giver gerne de ekstra kroner for at ex. bondemanden i Peru får en ordentlig pris for sine varer.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Er træt af at reklamere for tøjet, jeg har til salg.

Hehe.. ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Dejligt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 01:41

Jeg synes det er skønt at høre at I stort set allesammen tænker over det, det er jo et kæmpe skridt på vejen.

Hvis man vil gøre noget andet aktivt, men som ikke er "svært" og omstændigt, så kan man jo spørge sin arbejdsplads eller skole/uddannelsesinstitution om ikke de vil bestræbe sig på at købe fairtrade.

Vil iøvrigt sige at festivalen gik MEGA SUPER BAGENDE GODT - kæmpe succes til Mellemfolkeligt Samvirke - godt gået...

Og så vil jeg lige her slå en ting fast til de som måske ikke ved det - Mellemfolkeligt Samvirke udspringer ikke fra hverken Tvind, ej heller noge religiøs overbevisning - Siger det blot fordi jeg flere gange nu har mødt folk som tror det...

Sov godt.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Hørte....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 09:39

Hørte lige til morgen på P1, at det rent faktisk kan være et stort problem i produktions landende, at vi køber Fair Trade, at vi faktisk bør overveje at lade være...

Det er ikke nemt at gøre det rigtige....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Om jeg gør
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 12:41

Nej..

Illum

.

When the "snakes" stops hissing I must be slipping..

They are still hissing..

0
0
Svar på denne tråd

Læste netop dette...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 13:43

www.dr.dk/Nyheder/Penge/2008/08/19/ 123652.htm

Det kan man jo så tage med i sine overvejelser eller ikke...

0
0
Svar på denne tråd

vibs1....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 13:43

vil du uddybe P1's forklaring?

Xoco82 & Davina

Stud.theol

"For possibly when all have told their tale, the account will hardly be in proportion to his merits."(Athanasius)

Velholdte springstøvler str.38,skaft 44,læg 39 sælges!

0
0
Svar på denne tråd

Xoxo82...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 14:31

Det står i ovenstående link til DR. :-)

0
0
Svar på denne tråd

Xoco82 ♣Davina♣
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 14:39

Jeps, men som Griner skriver, så står det i linket

Sætter lige noget fra linket ind her:

- Fair trade kan være en fordel for de enkelte bønder, der er med i ordningen. Men man skal ikke tro, at man frelser verden ved at købe fair trade produkter, og der er en række alvorlige ulemper ved fair trade-ordningen, siger Kim Martin Lind, der er økonom og seniorforsker på Fødevareøkonomisk Institut på Københavns Universitet.

Fair trade går kort sagt ud på, at producenterne får en højere løn, end de kunne få på det almindelige marked.

Den højere løn betaler forbrugerne ved hjælp af højere priser på produkterne.

Stor stigning i salg
I løbet af det seneste år er salget af fair trade produkter steget med over 70 procent.

Men ifølge den britiske økonom og skribent på Finacial Times, Tim Harford, er det et stort problem, at man eksempelvis giver kaffebønder en højere pris end markedsprisen.

Tim Harford mener, at den lave pris på råvarer som kaffe skyldes overproduktion og burde være et signal til producenterne om, at de skal begynde at dyrke andre afgrøder.

Men når fair trade-ordningen giver højere løn til enkelte producenter, så får det endnu flere til at dyrke kaffe.

Og det presser prisen yderligere ned på markedet og skaber mere fattigdom blandt de bønder, som ikke er med i fair trade-ordningen, lyder argumentet.

Sætter udviklingen i stå
Andre økonomer mener, at fair trade-ordningen kan blive en sovepude for de bønder og arbejdere, der modtager en højere pris. De presses simpelthen ikke til at udvikle nye teknologier eller producere varer, der er bedre penge i, lyder kritikken.

Og hvis forbrugerne i Vesten en dag ikke længere gider at købe fairtrade-produkter - ja, så kan det også blive stort problem, mener økonomerne.

- Så vil bønderne være på herrens mark, fordi de ikke er vant til at arbejde på det almindelige marked, mener seniorforsker Kim Martin Lind.

Lille del af markedet
Hos Max Havelaar i Danmark, der er en af de store spillere inden for fair trade, mener generalsekretær Judith Kyst dog, at fair trade-produkterne udgør en så lille del af markedet, at de umuligt kan presse priserne ned for de almindelige bønder.

Hun afviser også, at fair trade er en sovepude for de arbejdere, der er med i ordningen:

- Vi ser gang på gang, at når kaffebønderne får en indtægt, de kan leve af, investerer de dem i bedre produktionsmetoder og i bedre forarbejdningsanlæg, siger hun.

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Markedsprisen
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 19:14

Jeg har godt hørt udsendelen og læst udtalelsen. Jeg mener lige som Max Havelar at det er overdrevet. simpelthen fordi at salget af fairtradevarer på verdensplan stadig er så forsvindende lille - i DK steg salget af fairtrade vare godt nok sidste år med hele ca. 60 % - men gæt hvad det er i kroner - det er ca 250 millioner kr. en lille bitte, bitte del af Danmarks samlede forbrug - prøv engang at holde det op med hvad der bliver brugt på julegaver i december...

I fairtrade begrebet ligger der jo også en anden ting. De bønder, eller handlende som vil være fairtrade certificerede, de skal være med i en koorporativ hvor de i ENIGHED og ved demokratiske processer SKAL blive enige om hvad pengene skal bruges til. En del af den ekstra pris går til bonden, og en del går til koorporativet som skal forbedre eller udbygge det som de nu er blevet enige om - det kan være at området hvor disse bønder er gået sammen, beslutter sig for at investere i at effektivisere deres produktion, eller for at søge rådgivning i deres produktion.

Og en helt anden ting som jeg mener bliver overset i den udsendelse er at man slet ikke har taget det med i betragtningen at der i fairtrade begrebet ligeledes ligger det at produktionen skal være bæredygtig - altså uden at belaste miljøet og uden børnearbejde.

Der er så mange krav til processen omkring det at blive fairtrade certificerede - dem der bliver der de VIL det. Det er helt korrekt at de ikke blivere meget rigere af det på nuværende tidspunkt, for den enkelte bondes produktion er så lille at selv om han får 1 kr. mere per kilo, så hjælper det måske ikke meget hvis han kun producere 100 kg. på årsplan-men det er stadig mere end han fik tidligere - og deri er en vigtig betydning.

Men jeg mener som sagt at udsendelsen rammer helt galt, især fordi det slet ikke er nemt at blive fairtrade certificeret.

Jeg høre gerne jeres tanker om fairtrade begrebet.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Studietur
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 19:26

Hvis man vil se fairtradeproduktion med egne øjne, så har Mellemfolkeligt Samvirke en Studietur til Honduras og Nicaragua, se dette link : www.globalcontact.dk/sw63942.asp

Sidste tilmelding er 25 august.

Louise

0
0
Svar på denne tråd

Svært....
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 21:12

Jeg mener personligt det er et svært valg....

Min første tanke er nu, at - jibber - refererer til Max Harvelar, hvilket for mig er inhabilt...... så det kan jeg ikke bruge til noget...

Dernæst, så var der engang en enorm modstand mod at købe tøj, lavet som børnearbejde....

Men - da man satte tingene på plads, så viste det sig, at købte ingen det tøj, som de børn lavede, så var konsekvenserne for disse børn, at de måtte tjene penge på at sælge sig selv

Så det rent faktisk viste sig, at man gjorde noget godt for de børn, ved at købe det tøj de lavede, og som man forlangte bla at H&M ikke måtte sælge....

Hvis man havde valgt at sponsorerer de børn, eks gennem SOS Børnebyerne, så ville man hjælpe dem. Men at tage deres job fra dem, var altså ingen hjælp.....

Svært, for der er altid 2 sider af en sag.....

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

2 sider af en sag
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 21:55

Vibs 1: Jeg er helt enig der er altid 2 sider af en sag - udfordringen er jo ofte at få forældrene til at tage arbejdet mens børnene får en skolegang.

Uden at være helt sikker så mener jeg også at fairtrade ideen åbner op for at et evt. overskud i et dannet koorporativ er at de også kan bruge den merpris de får til at forbedre deres lokalområde f.eks. ved skoler og infrastruktur mv.

Uanset hvad så synes jeg ikke at børnearbejde kan retfærdiggøres - børn SKAL ikke udnyttes som billig arbejdskraft. De virksomheder som tidligere havde børnearbejde skal i stedet for hyre forældrene til at arbejde og være socialt ansvarlige for at ungerne kommer på skolebænken. Det vil jeg gerne betale ekstra for - Jeg vil ha vare der er lavet med omtanke for mine medmennesker ude i verden og med respekt for naturen og vores fælles fremtid-og det er os i de industraliserede verden som kan kræve det, det er os der har pengene til at betale for det.

Det er jo min mening

Louise

0
0
Svar på denne tråd

jibber...
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 21:59

Jeg gir dig fuldstændig ret, jeg er helt på linje med dig...

Det er altid svært, for der er de 2 sider af en sag, men man skal jo ej heller være usikker på, at man få oplyst det, som nogle vil oplyse... det er jo set, at det ikke altid er den helt rigtige sandhed vi oplyses om...

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

desværre
Forfatter: 
Dato:  19-08-2008 22:04

Du har ret, det sker desværre ofte at vi ikke får hele sandheden omkring et givent emne.

Men jeg mener at vi som bor i industrialiserede lande, bør kræve at vores vare er ordentligt produceret.

Vi lægger for meget vægt på at det "bare" er billigt, uden at tænke på de bagved liggende konsekvenser for dem der producerere produkterne. Markedsprisen er vi jo også med til at fastsætte.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider