Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

dressur vs. military
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 14:14

Nu har jeg fuldt military rytterne de sidste dage og nætter, og var imponeret :)

har netop tændt for dressuren, men nej det fanger altså ikke på samme måde.

Synes hestene ser store og meget tunge ud, hvilket de jo selvfølgelig gør i forhold til military hestene.

Og så får jeg nok bank nu, men synes helt ærlig at military rytterne havde en pænere dressur

Der var noget fremad drift, hestene fik lov at gå som en hest går og skulle ikke lave små hop for hvert skridt.

Behøver jeg sige at jeg bare er skovtursrytter, og ikke aner noget om hverken det ene eller det andet

Var nu mere vild med de lidt mindre military heste.

og så synes jeg det er synd de er nød til at ride med dobbelt tøjle. Der var heldigvis flere af military rytterne der brugte almindelig bid, hvilket jeg synes var dejligt at se. Alle dressur hestene har dobbelt tøjler og dermed også et bid som kan skade hesten. (ret mig hvis jeg tager fejl).

Men held og lykke til rytterne dernede :)

0
0
Svar på denne tråd

Kandar.
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 14:18

ALLE bid er præcis lige så hårde, som hånden der holder i den anden ende. Så selv et muffebid kan skade hesten i hånden på den ukyndige.

Jeg har desværre ikke haft fornøjelsen af at se dressuren i dag :-(

Hesteklip.dk

kører på Vestegnen, Roskilde,

Storkøbenhavn/Amager og det meste af Nordsjælland.

0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 14:26

jeg har selv fuldt med i både military og dressuren som jeg sidder og ser nu .

der er jo en verden til forskel på de to disipiner! selv er jeg 100% dressur rytter, men må indrømme når alt kommer til alt så savner jeg lidt mere løsgjorthed og bevægelsesfrihed hos de dressur heste man ser idag i ol, hvor som lonni er indepå var militaryhestene meget mere "frie". men nu blir der jo også lagt vægt på forskellige ting i dressur og military. i military-dressuren blir der lagt mere vægt på smidighed, balance og ridelighed, hvor at i alm. dressur blir der lagt mere vægt på øvelsespræcision, reaktion på hjælperne osv. altså det er to helt forskellige ting.

dog synes jeg det er lækkert at se svær dessur i fjernsynet som det de viser idag

Med venlig hilsen

Signe

- Den lykkelige ejer af den nye stjerne Danijela og verdens bedste Ronja !!

Der er ingen hemmelighed så tæt, som den der findes mellem en hest og dens rytter

0
0
Svar på denne tråd

fffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 14:33

Det ved military dressuren jeg synes var flot er hestene som bare generalt er velredne, laver nogle flotte og generalt præcise øvelser. Har let bæring og en god smidighed.

I forhold til dressuren idag synes jeg mange af hestene er utrolig meget på forparten, bag lod, mangler ryg og bagpar - træder knapt ind under sig. Mangler spændsdighed og bøjning i nogle af øvelserne og generalt "overskud".

Hvoraf military hestene i dressuren var meget mere oppe, meget mere fine fortil, stabile, runde, smidige og på bagparten ..

Du kan ikke tvinge en hest til at elske dig. Kærlighed kommer med tillid og tillid kommer med tålmodighed. Gør dig selv den tjenste at have denne tåmodighed - og du får dig en ven for livet ..

Cashew o ...

0
0
Svar på denne tråd

hej........
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 14:39

Sandra ♥Cashew♥ : præcis

Med venlig hilsen

Signe

- Den lykkelige ejer af den nye stjerne Danijela og verdens bedste Ronja !!

Der er ingen hemmelighed så tæt, som den der findes mellem en hest og dens rytter

0
0
Svar på denne tråd

Forskel
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 15:23

Nu er jeg så slet ikke enige med jer.....

Det niveau militaryhestene går dressur på er ikke nær så højt og krævende og de kan derfor tillade sig at ride mere løsgjort - der er jo slet ikke det samme krav om samling, som der er hos dressurhestene. Og større krav om samling resulterer også i mindre skridtlængde - ellers er gangarterne jo ikke samlede....

Mange af dressurhestene syntes jeg netop står fint foran og går godt ind under sig med bagparten, hvorimod militaryhestene havde større tendens til at falde på forparten.

Men nu er jeg jo heller ikke medlem af støvsugerbanden, så det er nok derfor jeg er uenig;-)

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

har vi set det samme?
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 17:13

Jeg må skynde mig at sige at jeg ikke så alle militay-rytterne i dressuren.

Men de heste jeg så, var da i allerhøjeste grad ikke velredne. Den ene var mere spændt end den anden, og stort set alle var ulydige og "bange" for blomster/kameraer omkring banen.

Hvad er der lige velredet i det???

0
0
Svar på denne tråd

hehe alle har
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 17:50

deres mening :)

"synes helt ærlig at military rytterne havde en pænere dressur"

Jeg fik dagens grin under military dressur. Jeg blev helt stolt af min egen hest, og der skal meget til :)

Lone

Ponyer søger nyt hjem! Vant til børn og ridning. Århus.

Jeg keder mig, derfor er jeg her :)

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

heste i dressur...
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 18:16

Nu så jeg ikke military dressuren da det var om natten - men jeg har tilgengæld set lidt af dressuren i dag - jeg er ikke dressur rytter og det kan sikkert høres på min udtagelse om hestene idag.

Der var ikke mange af hestene der kunne slappe af - rigtig mange gik ikke taktfuldt og jeg syntes egentlig de virkede meget nervøse - ved godt det er en stor bane nyt sted mv. Men jeg var skuffet over mange af hestene. For et utrænet øje kan jeg bare sige at jeg ikke syntes det var en flot præstation de gjorde i dag!

Mange af hestene var ved at flyve ud af banen efter deres optræden, flere gik under lod og havde meget svært ved øvelserne.

Hvorfor skal de være så spændt op at de næsten ikke kan gå fremad??? Det er ikke flot dressur i mine øjne.

En hest bed jeg mærke i - den var fra england og i starten syntes jeg den virkede meget fri og løsgjort, desværre fik hun den spændt meget op til sidst, øgningerne i graven og galoppen var meget spændt og slet ikke så løst som jeg kunne tænke mig - hesten gik til 71,125 (ca.) og den var ved at spæne ud af banen after ridtet og den hoppe vældigt ude på banen bagved - for mig at se er dette ikke en hest der er i særlig meget harmoni..

Jeg så springning af military hestene og disse heste virkede meget mere harmoniske og stabile - i mine øjne meget flottere heste :)

MEn sån er det jo smag og behag!

Ninkamus.dk - Lotte Svendsen

"Love is like the wind you can't see it but you can feel it"

www.Ninkamus.dk - Min hjemmeside om kaniner - tag et kig det skader ikke :)

0
0
Svar på denne tråd

Tilskuere
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 19:25

Hmmm.... Hvor mange kan helt ærligt sige, at deres heste vil gå fuldstændig afslappet forbi en kæmpe tv-skærm og stå bomstille, når 18.000 tilskuere begynder at klappe efter et ridt????

Min er godt nok flink - men så flink tror jeg alligevel ikke den er.....

Og så er der jo forskel på at være spændt op og være spændstig!

Til dem, der så dressuren på DR2, hvor Bjarne Nielsen var dommer, har helt sikkert hørt hans meget gode og konstruktive forklaringer på hvad der var godt og skidt, og hvornår hesten var spændt op og spændstig. Hvis ikke - så kan det anbefales at følge hans kommentarer før man dømmer andre.

Ja, der var nogen der red bedre end andre, men jeg rider ikke på det niveau og kommer aldrig til at ride på det, så jeg afholder mig fra at dømme så hårdt, som mange her gør. Det kan man kun tillade sig at gøre, hvis man selv har prøvet at ride på det niveau og kan ride øvelserne.....

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

igen igen
Forfatter: 
Dato:  13-08-2008 20:11

Sandra...

Jeg kan ikke mindes,at jeg har set dig til OL....Hvilket kan undre mig,da du altid ved lige præcis,hvordan hestene skal rides....

Hvis du er så dygtig som du selv giver udtryk for,så må sponsorene da stå i kø for,at lade dig ride på deres grand prix heste...De billeder glæder jeg mig til at se..

Kunne du ikke prøve at skrive hvad du godt kunne li´ved dagens ridning?..Noget må der da være..

0
0
Svar på denne tråd

Say what???
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 01:00

Sandra ♥Cashew♥: Hvoraf military hestene i dressuren var meget mere oppe, meget mere fine fortil, stabile, runde, smidige og på bagparten ..

Vi må da ha' set hvert sit OL! Jeg så military-heste der slog fra, trippede i både skridt og trav, slog fra i anspring og changementerne og som havde en minimal samlingsgrad (= "på bagparten")

Der blev sagt SÅ mange gange, at de færreste ryttere var glade for dressuren, da det netop var deres hestes svage side.

I dag gik den "rigtige" dressur i gang - og ja, dressur heste er spændte. Nogen gange blir de overredet, for spændte, og så sker der fejl.

lonni: og så synes jeg det er synd de er nød til at ride med dobbelt tøjle. Der var heldigvis flere af military rytterne der brugte almindelig bid, hvilket jeg synes var dejligt at se. Alle dressur hestene har dobbelt tøjler og dermed også et bid som kan skade hesten. (ret mig hvis jeg tager fejl).

Ja, du tar fejl Man "skader" ikke hesten med en kandar, den indvirker bare hesten på en anden måde, og det er ikke mere synd for hesten at gå med kandar end alm. bid

Kamilla König
*Stud. med. vet.*

"I København drømmer pigerne om en karriére som model - i Jylland spiser de op og får sig en rigtig uddannelse" - Sanne Søndergaard

0
0
Svar på denne tråd

Nu så jeg ikke
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 01:27

så meget af millitaryen pga arbejde og strejkende video, men glæder mig helt vildt til fridag imorgen. Så skal jeg se alt dressur - ingen pirouette eller fri trav skal gå mine øjne forbi Håber meget på medalje.

Jeg kan godt se at millitary hestene er lettere modeller end dressur hestene; mange af dem har jo meget fuldblod i stamtavlen. De er dog også lidt "klejne" i det efter min smag.

Har aldrig tidligere set Clearwater "live" - men det er da en skøn hest og jeg synes rytteren gjorde det godt.

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Jeg så begge dele
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 02:39

Og jo: Militaryhestene gik så udpræget mere trippende, nogen hoppede i changementerne, de virkede ret tændte, men samtidig gik meget få bag lod. Men: Der mangelede gang og bæring.

I dag så jeg så "rigtig" dressur: Og de virkede pludselig meget tunge- når man lige havde set de lette langbenede sportsmaskiner. ;-)

Nu så jeg det med et halvt øje, og jeg har ikke ret meget forstand på de dele, men hold op noget jammerlig piaf, der blev leveret af de fleste. Trippende med minimalt løft bagpå og slatten passage.

Piaf er den mest samlede øvelse- og passage er fjederen, der skal spændes op til en korrekt piaffe. (Det har Dr. Lehrener vistnok sagt engang). Så hvis der ikke er samling og bæring, så ser det altså skidt ud.

Nej, jeg kan ikke gøre det, min motorik er ikke til den slags, men man kan lære, hvad man skal se efter, og dermed kan man levere en ligeså berettiget kritik som en dressurdommer. Man må forholde sig til, hvad man ser, og vi ser ikke det samme/ser efter det samme.

Der var også en del halepisken... :-(

Nå, jeg vil se videre i morgen, og se mere efter. ;-D

Mvh
xtiny

*** The computer is not your friend- the computer is a Skinner box***

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 13:50

at de rigtige dressurheste virker mere dansende og ser mere "klassiske" ud.

Camilse

De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage.

De svære beslutninger er altid de vigtige at tage.

De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage.

Lukas, jeg savner dig

Camilse.dk ...

0
0
Svar på denne tråd

Nu er jeg
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 15:08

ikke selv dressur rytter - men jeg ved da lidt og jeg må sige jeg er enig - Sandra siger det meget præcist

Ejer af den skønne hest Face The Feat.

Selv om du er traver med stort T - er du den hest der har lært mig mest.

Practice makes perfect

0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 15:27

Så ikke alle dressurhestene, synes det blev kedeligt og synes generelt ikke ridningen var god nok.

Den eneste hest som jeg synes leverede en fin piaffe var den lusitano hingst, stod flot i nakken og virkelig på bagparten.

Kan ikke forstå hvordan speakerne kan sige: ".. og bagparten er godt med her i piaffen.." når hestens bagben knap træder ind under hofterne!

Efter den kommentar slukkede jeg fjernsynet. Synes dog at Anne.. et eller andet.. på Clear Water var en flot ekvipage. Og hold op Clear Water er en smuk hest.

Jeg så desværre ikke Military-rytternes dressr.

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

Det er nu sjovt..
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 18:37

Som man helst bare -skal- være imod moderne dressur.. Eller nogen i hvert fald konsekvent er det :P

Der er kun ganske ganske få herinde der kan gøre det selv.. Og det er ikke fordi "den ridning jeg laver kræver lang tid", "min hest er ikke klar", og hvilke andre undskyldninger der kommer.. Det er ganske simpelthen fordi vi ikke rider godt nok.

Og selvfølgelig må man gerne have en mening om hvordan det skal se ud, baseret på moderne forskning og hvad har vi.. Men det bliver alligevel aldrig til andet end barriere rytteri.. Og jeg kan altså ikke have respekt for folk der står og siger "Hvor svært kan det være?" når ikke én (undskyld til de 3-4 stykker herinde der rent faktisk rider GP) kan sætte sig op og gøre det bedre selv.

Prøv nu at se på det positive i de ridt I ser.. Nyd at Don S stort set ikke slog med halen, at dommerne udnytter hele skalaen og ikke bare giver 7 og 8 taller... Vi har forstået I ikke kan fordrage moderne dressur ridning, men jeg tror ikke på I ikke kan se nogle positive momenter. Det andet er håbløst umoderne..

Tillykke med Medaljen Danmark

Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok

Kender du denne pony?
0
0
Svar på denne tråd

militæry dressur sjusket
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 18:43

Jeg har både set OL militæry og OL dressur. Det er første gang jeg så dressur militæry i tv, og blev faktisk lidt skuffet over dressuren.

Personligt syntes jeg det så lidt sjusket ud, og troede der blev krævet mere i dressuren.

Er enig i at nogle af dressur hestene var spændte, men der var også nogle helt super ridt - specielt amerikaneren til sidst, som desværre kun blev belønnet med 70%.

0
0
Svar på denne tråd

Forskel på dressuren...
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 20:19

i military og den alm. dressur.

I military skal man tænke på at hesten også skal ud og springe en bane og gå en terrænbane. Det kræver en god kondition og rytteren skal både huske et dressurprogram, en springbane og en terrænbane der er km lang.

I alm. dressur skal hest og rytter kun tænke på den pågældende klasse med øvelser. Det er en anden type hest der bruges dette formål, hvor i military er en hel anden model. Kan selv huske når jeg kom med Balou. Er hesten i fol, var en rytters bemærkning en af de første gange. Han er en tungere type selvom han har fuldblod i årene.

Men igen folk har forskellige meninger og sådan vil det altid være.

Jeg synes godt om sporten.

Hilsen Ulla

Isabell født d.29.12.07

www.123hjemmeside.dk/kellulla

0
0
Svar på denne tråd

forskellig smag!
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 20:27

Nogen kan lide moderen...andre kan lide datteren!..og sådan er smag og behag så forskellig. Behold du din ide´om hvad du bedst kan lide, men måske du skulle udtale dig mere om det du ved noget om! Ikke sagt hovskisnovski men bare sagt sådan at jeg gerne vil bekræfte dig i, at det er iorden at kunne lide forskellige ting, men at man måske skal lytte mere til det man ikke ved så meget om, og udtale sig mere om det man ved noget om! Så glæd dig til at der igen er military i tv, og god fornøjelse så! :-)

Husk at se ting fra alles synspunkt...og husk at kommunikere ordentligt!
0
0
Svar på denne tråd

hihi...........
Forfatter: 
Dato:  14-08-2008 23:21

Det er da godt du har det sådan :)

Men nu har jeg ikke set millitary de sidste dage men skulle mene at de ikke rider på gramprix plan i millitary ;)

Jeg elsker dressuren. og ja hestene er ikke så sporty som hestene der bruges til spring. De har muskler andre steder og skal bruges på en anden måde end millitary hestene.

Synes der ikke er noget bedre end at se en rigtig dressurhest. Dem er jeg større fan af end de små sporty springheste. Så ved alle vidst jeg selv er dressurrytter.

Og den dobbelte tøjle er jo sådan man rider med kandar :) det er et must i de højeste klasser i dressuren. Altså hvis man skal ride med et blødt bid så skal man jo ride bidløst :) altså hvis man rider som bidet kræver så er det jo ikke synd for hesten at have 2 bid i munden ;)

Hellere se på det end folk der river rundt i deres heste for at de kan komme hurtigt igennem en springbane hehe. (Det er jo ikke alle der gør det ;) bare et eksempel)

men synes det var et super sødt indlæg di lige fik griflet ind der :)

Friis <3
-savner sin gamle Oldenborger-blanding
Charmeur <3
0
0
Svar på denne tråd

dressur
Forfatter: 
Dato:  15-08-2008 23:28

Camilse: Jeg syntes at de rigtige dressurheste virker mere dansende og ser mere "klassiske" ud.

Det plejer de at gøre, men jeg syntes ikke der var meget på første dagen der tydede på dette.....

Anden dagen var lidt bedre, men intet i forhold til hvad jeg har set førhen....

Kandar KAN altså godt skade hvis man bruger det forkert, men det har vi desværre også ofte set at alm bid kan.

Jeg syntes bare ikke at hestene så særligt afslappet ud, ja der er mange mennesker, ja det er en stor bane bla bla bla.... Men det er altså heste der er vandt til tumult da de jo er til konkurencer ofte - de bør kunne tage det i mere stiv arm end det de har gjort, for mig virkede det desværre ikke som harmoniske heste - så er jeg ligegald med om de red til 55% eller 73% og om jeg kan eller ej.

Jeg har derimod lært at aflæse hesten og den reaktion, og der var meget halepisken mv. Det lignede bestemt ikke tilfredse heste - så er det op til os som mennesker at vælge for sin hest når den nu ikke selv har muligheden, skal dette være på hestens eller rytterens primisser???

Jeg ved hvad jeg syntes og jeg ved hvad jeg så... Nej vi er ikke enige og det bliver vi aldrig - Jeg syntes klassisk dressur kan være rigtig flot - men det meste af det jeg har set under dette OL har bare for mit vedkomne ikke været okay. Desværre..!

Ninkamus.dk - Lotte Svendsen

"Love is like the wind you can't see it but you can feel it"

www.Ninkamus.dk - Min hjemmeside om kaniner - tag et kig det skader ikke :)

0
0
Svar på denne tråd

Jamen..
Forfatter: 
Dato:  16-08-2008 00:36

military-dressuren var helt klart, som jeg havde forventet at se en dressur redet........, i en LA på klubplan

Jeg må sige, at jeg var rystet over, at et dressurridt på OL-niveau ikke er højere - uanset det er military-ryttere

Mvh

Line

4 års DV-hoppe sælges

Feriehus ved Malaga udlejes, skriv for yderligere info

Den som aldrig laver fejl, laver som regel slet ingenting

0
0
Svar på denne tråd

Sjovt, jeg slog tilfældigt over
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 14:16

på DR2 og tænkte YES, hvor heldig kan man være endelig dressur, men jeg studsede godt nok noget over kvaliteten og tænkte mit, indtil jeg hørte det var Military-dressur.

Med venlig hilsen

Kate Elise Hoxer

www.energiterapi.com

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kender...
Forfatter: 
Dato:  18-08-2008 15:21

desværre ikke nogen der rider super høj dressur, men jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan de forbereder hestene til de forskellige udfordringer som: mange publikummer, blomster langs banen, flere dommertårne o.s.v.

På helt almindeligt distriktsniveau i Danmark, er hestene jo ved at dø af skræk hvis der er lidt pynt, hvorimod vores springheste er vant til lidt af hvert.

Måske der er for meget sandkasse og for få oplevelser for disse heste, og det er derfor de til tider er for spændte.

/Karin

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider