Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Lopper imune?
Forfatter: 
Dato:  10-08-2008 16:00

Jeg købte for nogle måneder siden en norsk skovkat. Dejlig kat :-)

Men det har vist sig, at den har lopper - MANGE lopper - og det til trods for, at den bliver dryppet med Frontline i nakken hver måned som vores andre katte.

Kan lopperne være imune? Der ingen lopper at se på vores tre andre katte - kun på Eddie.

Og det var meget tydeligt nu her, hvor vi har været på ferie og den har taget sig nogle friheder, nu hvor den har været alene. Der lå simpelthen loppeæg i massevis på bordene og reolen, hvor den havde sovet :-(

Jeg har har tjekket udløbsdatoen på den Frontline, jeg sidst brugte og der er et år til udløbsdatoen Så er det er ikke der, den er gal...

Loppehalsbånd er ikke en mulighed, da vi har små børn i huset, der sikkert vil komme til at røre ved dem og stikke fingrene i munden derefter og så vidt jeg husker, er de midler til at dryppe i nakken under alle omstændigheder de eneste, der tager både levende lopper og æg?

ØV øv øv...

håber på gode råd .-)

Tanja

Den stolte ejer af Granly's Olfert SH 483 og hans dejlige damer:

Tulle, Maggie og Sandets Musse.

Endvidere tæller besætningen Sandfords Hjalte og den smukke tinker Unique.

0
0
Svar på denne tråd

lopper
Forfatter: 
Dato:  10-08-2008 16:28

Det tror jeg faktisk godt at de kan. Vi har haft problemer med vores hund, da vi simpelthen bare ikke kunne komme af med lopperne. Vi har trægulve i hele huset, og vi vaskede hundetæppet mm, men ligemeget hjalp det. Vi endte med at være ret aggressive med loppemiddel, og måtte også købe noget som virkede mod lopper i omgivelserne før hunden kom af med det igen. Kan bare ikke huske hvad vi brugte, så det hjælper jeg jo ikke. Men hør da lige, hvor i køber jeres frontline

Stengårdens DSP'er - søde, velredne ponyer til glade børn.

www.stald-stengaarden.dk

www.123hjemmeside.dk/friluftsliv

0
0
Svar på denne tråd

Loppeæg lægges i sprækker
Forfatter: 
Dato:  10-08-2008 17:00

Ikke frit fremme, så det, du har set er sikker loppelort og evt hudskæl fra katten. Det er meget muligt at den lange pels er problemet, man skal være omhyggelig og lave en skilning, så midlet rammer huden, da det skal optages igennem huden, for at komme ud i kattens blodbane, hvor lopperne kan få det i sig, når de bider. Hvis det kun ligger overfladisk i pelsen, duer det ikke. Jeg laver skilning med en lusekam.

Hvis problemet ikke er korret drypning, så er det muligt midlet ikke er effektivt. Ved loppeangreb plejer jeg at støvsuge meget grundigt især ved dørtrin, paneler, tæpper, sofarevner mv. Er det slemt med lopper, så sprayer vi med Trinol. Det virker længe (vist en måned), undtaget er steder, der ofte vaskes af, her kan man så spraye efter behov. Brug handsker- og følg brugsanvisningen. Trinol fås i Matas bla.

Nogen katte er loppemagneter og får mange, der kan det være en idé (eller med killinger, der er for små til anden bekæmpelse) at kæmme katten godt igennem (forsigtigt, da det skal være mod hårene og helt i pelsens bund) med en lusekam, de funde lopper ekspederes op i en skål van tilsat et par dråber opvaskemiddel, så drukner de!

Samtidig kan man så kæmme snavs og loppelort ud af kattens pels. Kæmning tager kun de lopper, der er på katten, og lopper er kun på katten, når de suger blod.

Efter kæmning kan man behandle med et loppemiddel.

Men støvsugning og bekæmpelse i omgivelserne er en god idé ved massive angreb.

Mvh
xtiny

*** The computer is not your friend- the computer is a Skinner box***

0
0
Svar på denne tråd

Anden bekæmpelse.
Forfatter: 
Dato:  10-08-2008 18:28

Vi har trægulve de steder, hvor katten kommer - kun soveværelse er med gulvtæppe - og der er katten ikke.

Vi sprøjter jævnligt med BIO for at tage edderkopper og andet kravl i et gammelt hus og er det også effektivt mod lopper.

Hmm - er nu ret sikker på, at var æg, vi fandt... Små ovale hvide dimser - ligner rigtig meget luseæg...

Falder af katten, når den har vasket sig...

mht til at dryppe korrekt, så gør jeg allerede det med at dele pelsen godt, så det helt sikkert kommer i kontakt med huden - heldigvis en meget tålmodig kat ;-)

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Hov- det har du da ret i
Forfatter: 
Dato:  10-08-2008 18:48

Det er min viden, der ikke er up-to-date. Det er larverne og puppestadiet, der trives i sprækker og revner, mens æggene lægges i pelsen og triller af i omgivelserne.

Der står noget om lopper her: www.hundeleksikon.dk/ videnomlopper.html (Godt nok en hundeside, men det er aligevel kattelopper, der er mest udbredt).

Mvh
xtiny

*** The computer is not your friend- the computer is a Skinner box***

0
0
Svar på denne tråd

vi fik en
Forfatter: 
Dato:  10-08-2008 18:54

mega invasion af lopper sidste år hvor vi brugte frontline til hunden.

Iflg. vores dyrlæge er resistens mod frontline efterhånden udbredt.

Efter vi skiftede til nogle af de andre mærker, har vi ingen problemer haft...

Al hjerne er ikke i ét hoved

al viden ej hos én...

http://www.pindsvinevennerne.dk

0
0
Svar på denne tråd

Mange tak :-)
Forfatter: 
Dato:  10-08-2008 20:02

Jeg vil prøve et nyt mærke og igang igen med BIO'en i alle rum - suk

Tanja

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider