dig at blive røngtenfotograferet (hvis han mener, det ikke giver mening)- men så skal have en forbandet god grund. Med de symptomer du beskriver, ville jeg mene, der er et rigtigt godt grundlag for at udrede dig.
Du skal simpelthen kræve det. Du skal fortælle om dine symptomer som du beskriver hér og så sige, du vil finde ud af, hvordan det skal behandles. En ansvarlig læge ville ikke sende dig til f.eks. fysioterapeut uden forudgående sikring af, at det ikke skader. Det mest nærliggende er så røngten. Alene din sygehistorie burde være nok til at man med jævne mellemrum tjekker, at du ikke har udviklet senskader efter dit fald.
Nu vil jeg jo ikke stille en fjerndiagnose som jeg ikke er kvalificeret til, men røgnten kan nok i virkeligheden ikke helt vise, hvad problemet er. Man begynder med røngten for at udelukke skader / fejl på skelettet og så går man videre med andre skanninger som viser bløddele mm..
Hold fast over for din læge. Hvem siger, at dit problem nu stammer fra dit styrt for 9 år siden? Der kan være helt andre ting på spil selv om symptomerne ligner noget du havde den gang. Du er altså for ung til så alvorlige problemer, og du burde gøre noget ved det. Sådanne nogle problemer har det med at blive mere alvorlige og smertefulde med alderen, så kom dem til livs hurtigst muligt.
Dermed ikke sagt, at ovennævnte forslag ikke er valide og kan hjælpe, men hvad hvis det er noget andet?
Håber, du får talt med lægen og han starter en afklaring af dig. For en sikkerheds skyld, tag gerne en ældre person (mor, far eller en anden) med, da man som patient ikke altid hører alt der bliver sagt og fordi læger tit ikke tager unge kvinder alvorlige. Skriv op hvad der bliver sagt - både for at føre en log over hvad der er sket og så du kan vende tilbage og spørge om ting, du måske ikke har forstået.
I yderste konsekvens skift læge. Det er rigtigt utrygt når ens læge ikke tager en alvorlig. Når du får hævelser, siger "knæk", låser og opvelser manglende kontrol over din krop - så der det ikke noget der lige kan ordnes med et par rygøvelser.
Klø på og lad dig ikke afvise. Kom forberedt til lægen med en seddel af dine symptomer og hvornår hvad sker. Lad dig ikke spise af med "så må du jo holde op med at ride".
Held og lykke.