|
|
| Zebrafinker? Gode råd? |
| Forfatter:  |
Mona ♥Plejemor♥ |
| Dato:  |
10-08-2008 10:41 |
|
Min datter er vild med fugle, alle slags fugle. Hun kan sidde og kigge på dem i timevis!  Derfor har jeg tænkt at glæde min datter med et par fugle. jeg har været mange forskellige igennem. Lige fra undulater til dværgpapegøjer.  Jeg er så faldet lidt for Zebrafinken. Min plan er ikke at de skal være tamme som undulater, men gerne at man kan stikke hånden ind med lidt foder. Derudover ville jeg også meget gerne at de kunne yngle lidt.  Jeg har erfaring med undulater og kanarier,men min viden om Zebrafinken er begrænset.  Så jeg ville meget gerne høre godt og dårligt om denne fugl. Og gode råd modtages med kyshånd!  Forøvrigt; Larmer de meget sådan nogle små pus? I dyrehandleren erfarede jeg at det var dem der larmede mindst, en det kan jo godt være at sagen er anderledes i rolige omgivelser? Mvh Mona Carlsson
Ønskes til låns: En rolig pony til hyggeridning. Skal kunne bære en voksen men også gå trækture med et lille pige. Et SMIL giver som oftest et SMIL tilbage. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er min oplevelse |
|
|
Zebrafinker ikke bliver tamme som ndulater kan blive det, men det er en lille underholdende fugl der yderst sjældent sidder stille. Med hensyn til at larme, så kan det da godt være at de ikke siger så høje lyde som de øvrige burfugle, til gængæld siger de så noget hele tiden . De er nemme at få til at yngle og de elsker at være i flok. Husk! selv om det er en lille fugl, så kan den meget godt lide at have god plads - Jeg syntes personligt at det er synd at have fugle (som ikke er/bliver så tamme at de kan komme ud af buret og flyve frit) i et lille bur. Fugle bør mindst have en voliere så de kan gøre det de er bedst til, nemlig at flyve. Jette K
"Hvis moral er godt, er dobbeltmoral så dobbelt så godt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| zebrafinker |
|
|
Er nogle søde små fugle. Min erfaring er dog at de er svære at få tamme. De siger nogle søde dyt dyt lyde. ligesom en lille legetøjstrompet. Hannen kan også synge en lille knirke sang til hunnen. Når de sover sætter de sig helt tæt op ad hinanden. Den er meget fornøjelig at kigge på og elsker at pille græsfrø ud af en tue hvis man sætter sådan en ind til dem. De er absolut nogle af de nemmeste at få til at yngle. Bare der er en redekasse/fletkurv, så går de i gang. Brug fint hø eller kokos trevler som redemateriale...læg det på bunden i buret/volieren og så henter de det selv ind i kurven og fletter en rede af det. Ungerne bliver ret hurtigt store og fodres et stykke tid af forældrene udenfor reden. Hvis ikke du fjerner redekurven, så yngler de hele tiden. De får ca. 3-6 unger pr gang. Ellers søg på nettet eller lån en gammeldags bog på biblioteket.
Venlig Hilsen Mette Billige kvalitets lucerneprodukter sælges, fra 2 kr/kg! Super vinterbyghalm høst 2008 sælges, fra 75 øre/kg se præsentationen
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jette.... |
Mona ♥Plejemor♥ |
10-08-2008 11:09 |
|
Tak for dine oplysninger.  Det er min mening i starten at have dem i bur. Bare indtil de bliver vant til vores hænder. og vores nærvær.  Derefter havde jeg i tankerne at de skulle i et lille voliere inde, som bliver omkring 1,5 x 0,5 x 1,8. Derudover ville jeg lave et undendørs voliere, som de kan komme i om sommeren. Dog skyggefuldt.  Det gør skam ikke noget at de siger noget, bare det ikke er "skratten" som en undulat.  Men vil det være en god idé, eller er jeg på herrens mark? Mvh Mona Carlsson
Ønskes til låns: En rolig pony til hyggeridning. Skal kunne bære en voksen men også gå trækture med et lille pige. Et SMIL giver som oftest et SMIL tilbage. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syntes da |
|
|
det var en rigtig god måde at starte på. Så kan I jo også lige sådan rigtig "se dem an". Vi har selv haft indendørs voliere og det fungerede fint og giver fuglene mulighed for at være mere "underholdende" man kan nemlig bedre se deres naturlige adfærd når de kan få lov at bevæges sig mere frit. Held og lykke med jeres små dyt-dyt'er Jette K
"Hvis moral er godt, er dobbeltmoral så dobbelt så godt?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har tidl |
Ronjaven |
10-08-2008 11:40 |
|
haft mange zebrafinker men min erfaring er osse at de ikke bliver tamme,men så vidt jeg kan forstå gør det heller ikke noget i dit tilfælde.mvh katrine
© Yrja ©
HUSK! hjelmen den er altid pænere end kraniebrud. Medlem af Huginn & Muninn
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mht. Tamhed. |
Mona ♥Plejemor♥ |
10-08-2008 11:45 |
|
Nej, det betyder ikke så meget. Vores alles interesse er bare at kigge på dem. (Det er bedre end fjernsyn!) Min datter er endnu så lille, 2 år. så hun har slet ikke interesse og forståelse for at gøre en fugl tam. Men hun vil elske at samle grene osv. til dem og nyde at se dem flyve rundt. Og hvis de får unger, så vil hun elske at følge dem.  Jeg takker mange gange for jeres input, jeg er HELT sikker p, at dt er Zebrafinker vi skal have!  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Overskrift* |
|
|
De er rigtig søde og har en sød dyt dyt lyd, som er der hele tiden! Nu har vi så også +30, så det larmer lidt mere. Men de yngler som bare pokker! Husk på det! Og de stopper ikke med at "dytte"  Jeg er super glad for at vores er ude! Og de små kræ er ude i alt slags vejr. Sidst der var snestrom sad de stadig ude og dyttede. Dog var der lidt læ, men ude var de (de kunne godt flyve ind)
- Med "krikkerne" Zaco&Flicka! Det er menneskeligt at fejle..
† Rest in Peace †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| SmukkeZaco... |
Mona ♥Plejemor♥ |
10-08-2008 13:08 |
|
Jeg har lst at de stopper med at yngle, hvis man tager rederne fra dem.  Jeg regner ikke med at vi skal have så mange, men i tilfælde af at det bliver interessant, vil jeg nok også vælge at rykke dem ud. Og hvis vi når vores grænse, må vi jo delem dem op, så der ikke kommer unger.  Men nu må vi se.  Mvh Mona Carlsson
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mors |
Bente 3 |
10-08-2008 13:23 |
|
store interesse da jeg var mindre, var fugle. Vi havde mange store voliere, med alle mulige smukke fugle. Kanariefuglene var lidt mere menneske vante end zebrafinkerne. De har en smuk stemme. Men det er nok bare hvad man falder mest for  Men de kan i hvert fald også anbefales, hvis det er mindre fugle man er ude efter. Held og lykke med det 
Mvh. Bente. Søde kælne kattekillinger bortgives til kærlige hjem. 12 uger gamle til september. De kan allerede bruge bakken. Vant til hund
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu kan.. |
|
|
zebra finker, godt gøres tamme, det kræver bare en større indsats end ved 'andre' fugle. Vi havde på et tidspunkt..17, tror jeg det var. Og ud af dem var 2 tamme. En endda meget tam, den kom når man kaldte på den. Og om morgenen sad den med ved bordet og fik sine frø.(altså ovenpå bordet) Men ja de er nemme at at få til at yngle. Det er mange år siden, og jeg kan ikke huske hvor meget de larmer?? Kan kun huske at den kanariefugl vi også havde, larmede væsentlig mere. Men de er søde og smukke, så kan godt forstå du er faldet for dem.
***** 4 Brune Stjerner & 1 Rød Stjerne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| *Overskrift* |
|
|
Mona ♥Plejemor♥: Ja det hjælper at tage rederne fra dem. Men vores små prøver nu på at bygge i grenene  Men held og lykke med dem De er skønne sådan nogle små dyr 
- Med "krikkerne" Zaco&Flicka! Det er menneskeligt at fejle..
† Rest in Peace †
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Supersøde |
|
|
er de og meget velegnede til sådan en selskabsvoliere som i påtænker. Ja de snakker næsten konstant men det er en hyggelig lyd. Rigtigt tamme kan mna meget sjældent få dem men de kan godt lære at have mennesker rigtigt tæt på uden at blive skræmte. Giv dem naturgrene og masser af forskellige græsser ud over deres foder. Start med bare 2 par feks. I skal nok få lavet nogen flere hvis i hænger redekasser op og giver dem redemateriale og opmadningsfoder. Mågefinker kan iøbrigt nogenlunde det samme som zebrafinker. det er også gode begynderfugle. Mvh Tina
Quality doesn't cost - it pays !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| de larmer |
|
|
hvis i skal have dem indendørs, vil jeg nok ikke vælge zebra finker, de er sååååå trælse at høre på som alle de andre skriver dyt dyt´er de HELE TIDEN man bliver virkelig træt af at høre på dem *griner* Men søde det er de da. hvis jeg skulle have fugle inde igen, ville jeg nok vælge et par kanarier, de har en meget smuk sang, og holder også mund ind imellem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|