Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Turridning på kandar??
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:32

Da jeg var til frisør med min datter idag sad jeg og læste i et af ugebladene.

Der så jeg at nogle af de mere kendte i landet havde været på ferie og der var stillet heste til rådighed for dem. Der var billeder af dem til hest på vej i naturen. Det der undrede mig var at de red med kandar.

Hvorfor gør man det?? Jeg troede det var til dressur på et højere niveau

For øjeblikket uden smart bemærkning!!

0
0
Svar på denne tråd

Mon ikke
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:33

Var det ikke en pelhamstang??

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Det så helt
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:35

sikkert ud som om der var to tøjler. Og kun det øverste næsebånd. Kan det være en pelham?

0
0
Svar på denne tråd

ja man kan godt have to tøjler
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:38

i et pelham bid.

Uanset, kender en der sprang med et kandar men det var i samarbejde med hendes træner. og var bestemt ikke uovervejet

Jannie

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

Undres ....
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:39

Det er absolut ikke til en skovtur - en kandar !!!!! Stakkels heste, hvis de er blevet redet af ukyndig med en kandar .... føj!

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

0
0
Svar på denne tråd

jammen...!
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:42

Det er da bestemt ikke udelukket at ride dressur selvom man rider i naturen! I mine unge dage red Inger Hedegaard på Veltensohn: hun blev danmarksmester på ham mindst een gang, og hun trænede ofte de helt svære øvelser på skovstierne, (har hun selv fortalt), da der i de situationer var en masse fremdrift at bruge af! Så hvad man rider med i naturen, kommer vel helt an på hvad man vil...og hvor sikker man vil være på en..måske ..ikke helt kendt hest!

Husk at se ting fra alles synspunkt...og husk at kommunikere ordentligt!
0
0
Svar på denne tråd

Dressur rides
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:43

jo alle steder - især i den klassiske/akademiske genere - og det også i naturen og også på kandar

Mvh

Gitte-Mor

Tera/feb-05 og Lian/dec-07

Ejer af to lækkre hingste ;-)

0
0
Svar på denne tråd

Nu er det jo så
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:48

spørgsmålet om, hvem de "mere kendte" er - der har fået stillet heste til rådighed.

Jeg læser det ikke som det er kendte prof. dressurryttere - men snarere kendte mennesker i anden anledning, der har forsøgt sig med turridning - men måske trådstarter kan opklare, hvem de kendte er.

Ellers er jeg enig i, at træning - også på kandar - kan forlægges til naturen - tror blot ikke, det er tilfældet her.

Sys

0
0
Svar på denne tråd

Det er et..
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:51

kandar, jeg undrede mig over det samme og tror bestemt ikke det er fordi der bliver trænet i naturen..

Billedet var af Mary og Frederik.. I Se og Hør..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg vil bare
Forfatter: 

ikke hænge nogen ud her!

Det er ikke nogen der har med heste at gøre som levevej.

Ved godt at dressur rides allevegne men en afslappet tur er vel ikke berettiget til kandar?!

Jeg er ved at se om jeg kan finde billederne her på nettet, men foreløbig er jeg ikke heldig.

0
0
Svar på denne tråd

jeg har..
Forfatter: 

Set et billede af 2 unge forældre i et meget kulørt ugeblad... Højt til hest og der var KONGE krone indblandet !!!!!!

HHHmmmm guess who!?

Dressurrytter !!! PUST vi sveder....

0
0
Svar på denne tråd

nu er jeg ikke royalist
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 21:52

men er de ikke dygtige ryttere begge to ?

Jannie

Avl af Welsh Sec B - F og DSP

Stutteri Friis

0
0
Svar på denne tråd

OK - godt så !!
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:08

Joeh - de er vel habile ryttere begge to - men stadig - at ride en afslapnings-skovtur på kandar !!!!!!

Sys

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:14

Er der en venlig sjæl, der vil fortælle mig lidt om hvad kandar er - og hvornår det bruges. Jeg har set sådan et , ja, men kender ikke til dets funktion.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Supersmart sæt tøj i str. 40 sælges. Figursyet jakke + lækre bukser i 100 % hør samt tilhørende lille top. Gevinst!!

Se min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd

jammen...!
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:15

At ride på kandar skader da ingenting, hvis man behersker det! Så selv at ride en hyggetur, kan da sagtens foregå på kandar! Hesten får nok lov til at slappe af efter rideturen, og rytteren gør det forhåbentligt mens vedkommende rider! Så intet galt i det! Men alt kan misbruges men det melder historien jo intet om!

0
0
Svar på denne tråd

Nej - men
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:22

Hvorfor ride på kandar på en skovtur ????

Klokkeblomst: En/et kandar har to bid - et stangbid, som er megahårdt i de forkerte hænder og et tyndt bridonbid. Kandaren kan - hvis brugt i de forkerte hænder faktisk knække hestens kæbe - det er et udstyr, der udelukkende bruges til ridning på højt plan med mega-forfinede hjælpere og af ryttere, der har erfaring/kendskab til at at ride med et sådant. Som sådan altså ikke særlig nødvendigt til en afslappende skovtur - ifølge min mening. Det benytter sig af vægtstangsprincippet og kræver også, at hesten har muskulatur til at honorere de øvelser, der rides på kandar. Bruges kandaren udelukkende til at kunne "holde hesten", er det skod i mine øjne.

Sys

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:25

Sys,

1000 tak. Så blev jeg klogere på det emne.

Vrinsk fra Esma

Kun den der bestiger bjerget

får udsigt over dalen..

Supersmart sæt tøj i str. 40 sælges. Figursyet jakke + lækre bukser i 100 % hør samt tilhørende lille top. Gevinst!!

Se min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd

Tjaeh..,,
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:35

Jeg rider tur på blank kandar (= uden underlagsbid) - det er det bid hestene befinder sig bedst på. Vi rider akademisk. Det ligger langt roligere end trensen.

Jeg rider med løs tøjle og primært for vægt og sæde og tøjlens tryk. Hvis det er en dalre-tur, jamen så er tøjlen løs og hestens hals strakt helt ud. Ligesom på trense, ingen forskel dér, udover at biddet ligger STILLE.

Men det er klart at hvis man rider på en kandar på samme måde som mange gør på trense - med konstant kontakt, 'sug' (vægt) og ofte pillepille på tøjlen - eller holder balancen i tøjlen eller skal have kontakt konstant fordi man er nervøs for at hesten løber - jamen så skal man da lade være med en kandar.

Så hvis det omtalte billede ikke viser hester der bliver flået i, jamen så koger mit tis altså ikke.

I

0
0
Svar på denne tråd

Ja det er dem
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:41

Men jeg troede faktisk ikke man red på tur med et kandar medmindre man havde en helt klar mening med decideret træning og dermed mener jeg at man har siddet på en hest om ikke hver dag så ihvertfald op til 5-6 gange om ugen og er i rimelig føling med hesten og træner et eller andet og ikke bare afslapning og se ukrudtet fra en anden vinkel.

Jeg kan ikke se fordelen/fornuften i at ride med kandar for at ride en afslappet tur.

Jeg har aldrig selv redet med kandar men var egentlig ikke viden om at det var en tureffekt.

Vi lærer jo heldigvis så længe vi lever.

0
0
Svar på denne tråd

Der er stor
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:45

forskel på om man rider kandar på "alm" vis eller klassisk, synes jeg.

Det er to vidt forskellige metoder at bruge kandaren på.

Med hensyn til de billeder jeg hentyder til så undrede det mig at de red med kandar. Der er ikke noget der indikerer nogen form for mishandling eller at hestene føler mishag. Men Ren og skær undren fra min side.

0
0
Svar på denne tråd

Ja ......
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:48

Der er stor forskel!!

Og - ja - jeg undres også !

Sys

0
0
Svar på denne tråd

tur med kandar
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 22:53

Indrømmet jeg ahr også redet "tur" med kandar, dette blev gjort under genoptræning af den DV jeg red, hun blev meget meget frisk under de perioder (vi havde 2-3 genoptræninger á 6 uger) og reagerede super på kandaren, skulle som kandaren er tiltænkt stort set ikke tage i hende, hvor imod hun med et normalt bid ikke var til at stoppe, så valgte at skridte og trave de ture med kandar, for at være så bld mod hendes mund som muligt, vi skiftede selvfølgelig over igen når den værste energi var gået af ballonen.

Hilsen Pernille

Nu som fjordheste rytter.

0
0
Svar på denne tråd

Turridning!
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 23:04

Mig bekendt er det muligt at ride med kandar uden at tage specielt i kandaren! Så kan det diskuteres hvorfor man rider med den, ..som det bliver her!..men da det altid er muligt at ride blidt...selv i en kandar, kan jeg slet ikke se det problem der her bliver fremlagt! Måske hvis man havde set rytteren sidde og flå unødigt i kandaren, men det er ...så vidt jeg kan læse...slet ikke det tråden drejer sig om! Så altså...efter min mening afhænger det helt af rytterens brug af kandaren, og ikke af situationen kandaren bliver brugt i!

0
0
Svar på denne tråd

tjaeh..
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 23:06

Jeg har skridtet ture på kandar under tilvæningen af det.

Jeg gad ikke tilvænne hende til det i et ridehus - næh nej ud i det fri.

Rhea & Don Alfredo

- Tidligere med Amiro

0
0
Svar på denne tråd

Kandar
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 23:10

Nu kunne det være, at de bare gør, som jeg nogen gange har gjort - dvs redet lidt seriøs dressur på banen og så sluttet af med en rolig tur i skoven......

Er der ikke nogen, der har tænkt den mulighed?

Iøvrigt skal det nævnes, at både Mary og Frederik er rigtig gode ryttere begge to. Forlyder det fra en af mine bekendte, der er i den stald, hvor de kommer.

mvh

KIRSTEN

0
0
Svar på denne tråd

KirstenR
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 23:18

Tak for en positiv indfaldsvinkel til denne sag, istedet for en fordømmende! :-)

0
0
Svar på denne tråd

Synes faktisk
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 23:29

ikke at der er en fordømmende tone her. Jeg undrer mig bare stadig over at man rider med kandar på tur. Det har absolut ikke noget at gøre med hvem der er på billedet.

Men jeg undrede mig osse over teksten til billeder hvor der står at det er heste der er stillet til rådighed af gardehusarreg. Altså ikke heste de er vant til at ride. Deraf min undren over denne kandar. Jeg har faktisk altid troet at det med kandar var noget man brugte en gang i mellem og ikke hver gang man red. Derfor undrer jeg mig. At man under tilvænning af hesten til kandar skridter en tur i skoven er jo ikke det samme som at ride på decideret tur med kandar.

Men jeg er jo allerede blevet klogere på at man godt kan ride tur med kandar, jeg kan bare stadig ikke se nødvendigheden i det. Her mener jeg ikke tur efter ridning i sandkassen men at man henter hesten i stalden med det formål at ride ud i naturen og slappe af i skridt trav og galop.

0
0
Svar på denne tråd

vedikkemeget
Forfatter: 
Dato:  04-08-2008 23:35

Selv tak - var bare lidt træt af, at en hel del af HN's brugere har en negativ tendens til at "se glasset som halvt tomt istedet for halvt fuldt"....

Kan absolut bifalde din signatur.

God nat og sov godt og nyd nu dagen imorgen allesammen!

Husk at smilet er den korteste vej mellem mennesker....

Mange søvnige hilsener fra en, der er på vej i seng.

Kirsten

0
0
Svar på denne tråd

Kan ikke se problemet
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 15:09

Vi kender jo ikke deres præcise ryttermæssige uddannelse.

Måske har vedkommende redet med kandar før eller fået en kort intro inden en hyggelig skridttur i skoven.

En kandar slår altså ikke en hest ihjel, hvorfor skulle det være så forfærdeligt?

Er selv westernrytter. Rider p.t. unghest så det er med snaffle (trensebid) men det varer ikke så længe før vi skal over på stangbid. Og så bliver det da også det bid vi rider i skoven med. Måske ikke hvis vi skal fræse vildt, men det skal vi alligevel ikke og så kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle ride i skoven med den optømning som hesten er vant til ?!?!

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

såvidt jeg ved
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 15:16

så bliver gardehusarenes heste redet på kandar i langt de fleste situationer... Hvorfor ved jeg ikke.

Og nej, det kan ikke sætte mit @!#$ i kog. Det er ikke værre end et helt almindeligt bid.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

0
0
Svar på denne tråd

Ok .......
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 17:43

Jeg har fattet det. Jeg takker. Og jeg har lært noget.

Jeg vil afslutte mig lærdom med at sige at jeg er royalist og det har ikke noget at gøre med HVEM der sad på hestene. Det var udelukkende det faktum at der var turridning med kandar. Og som sagt er det ikke værre end andet bid.

Og ja, nu det er de kongelige så ER de garvede ryttere.

0
0
Svar på denne tråd

bummelum..
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 19:23

Jeg har også redet tur med kandar.... Og kan ikke se noget galt i det...

Red først lidt seriøst på banen, og red derefter en lille tur for at øve lidt øvelser i naturen også.. og må sige hesten NØD det,istedet for sandkassen...

Og et almindeligt bid kan være værre end kandar... Biddet er så hårdt i hestens mund som hånden der holder i tøjlen..

En rigtig hest er en DANSK VARMBLOD :D

0
0
Svar på denne tråd

Garderhusar
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 20:22

Det var vist nogle heste de havde lånt af garderhusar regimentet eller sådan noget - så mon ikke det er standardudstyret? Lad os istedet glædes over deres forbilledlige brug af ridehjelme!

Venlig hilsen Pernille

0
0
Svar på denne tråd

Show off
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 20:37

Hvis det var Mary og Frederik, kunne det så ikke tænkes at kandaren var til ære for fotografen, forstået på den måde at det skal se mere professionelt/smart ud? Bare en tanke.

0
0
Svar på denne tråd

tryuiooi
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 20:53

jeg rider også på kandar i naturen for det er der jeg træner dressur hestene er meget mere modtagelige i naturen for nye øvelser og mere motiveret end i et ridehus så ja bare kald mig dyreplager

DEN 1/9 03 døde min stjerne

ZENTA MIN VEN R.I.P

PINTO HOPPEFØL FØDT 16/5 08 SÆLGES FRA 1/12 08 SKRIV FOR MERE INFO.

0
0
Svar på denne tråd

Bommelom
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 22:51

Som skrevet, de rider med pelhamstang jvf. indlæg 1

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Æh Mac?
Forfatter: 
Dato:  05-08-2008 23:17

Æh Mac, jeg forstår ikke billedet? Skal det illustrere at de rider med pelham? For jeg ser én hest med kandar, én hest på trensebid og én hest med hovedet gemt.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

kandar
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 14:56

Jeg ser det helt ikker togså som et kandar, og har selv undret mig over det, den gang bladet udkom.

Ikke fordi det er dyrplageri, men igen hvorfor istedet for alm trense? (præcis som trådstarter)

Kan sagtens følge alle jer der bruger det til tilvænning mv. men det er vel ikke det der er sagen når man låner en hest for at ride en skovtur?

Mvh. Mette

0
0
Svar på denne tråd

Det kunne også
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 14:59

bare være, at hesten gik bedst med det bid?

Ligesom min hest går bedst på 3-delt, naboens med et pessoa, og hende nede for enden af vejen med et pelham?!

Vores hest er ikke ens. Det er derfor vi har forskellige bid!

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

Vil du gerne klappe en hest en gang i ugen i Tåstrup området? Kontakt mig for mere info

0
0
Svar på denne tråd

bla bla bla
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 15:06

Om man rider med kandar i dressur, spring eller på tur er fuldstændig underordnet, bare rytteren er kompetent til at anvende det korrekt.

Jeg kender flere ryttere som springer med kandar til landsstævner, og de er bestemt proffessionelle og deres heste fungerer rigtig godt på kandar.

Det er ikke mere synd at ride med kandar eller pelham end et alm. trensebid. Det afhænger fuldstændigt af hånden der fører tøjlen.

Den inkompetente rytter kan forårsage ekstrem smerte med et alm. trensebid så alt er relativt.

Desuden kunne jeg sagtens finde på at ride med kandar på tur. Når min hest engang skal tilvænnes kandar så vil det sikkert blive på korte skridtture med løs skumkæde/tøjle til stang, for at den bare kan vænne sig til alt det i munden...

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Hestene
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 15:10

Er hestene udlånt af husarregimentet er der nok nogle traditioner der spiller ind.

Så kan vi diskutere til uendelighed om det er nødvendigt - når traditionerne er i spil hedder det jo altså "det plejer vi"

0
0
Svar på denne tråd

Dressur....
Forfatter: 
Dato:  06-08-2008 15:20

Nu har jeg haft æren af at se både Frede og Mary ride dressur på nært hold og det så da ganske fint ud, her red de så vidt jeg husker også med kandar.

Derudover har jeg da selv skridtet rundt udendørs udenfor en dressurbane med kandar på min hest .

- Nej jeg kan ikke blive grøn af undren over at "kendte rider tur med kandar".....

0
0
Svar på denne tråd

Fjols.
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 22:55

Ja nu var det bare et billede jeg lige fandt, jeg var så skråsikker på at det de red med i "mit blad" var pelham, men jeg kan godt se at det på billedet er en kandar

Uha da da, jeg må vist heller få mig en lup eller et par læsebriller

Stor boks beliggende i skov og tæt ved strand udlejes 1500.- incl wrap, halm og havre, 10 min til ridehus og kæmpe folde, skriv og hør mere
Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Nød bremse
Forfatter: 
Dato:  11-08-2008 23:40

Det kunne jo også være som nød bremse. Kender da folk, som har heste på kandar niveau, og som bruger det på tur som nødbremse. De kan netop bruge trensen til selve styringen osv, men i tilfælde af delte meninger om tempoet, kan stangen tages til hjælp.

Men er det gardarhusar heste er det helt sikkert fordi det er sådan det er, det er normalt standart udstyr. Men de gange man har set Mary på hendes egen eller frederiks, har hun da også flere gange haft kandar på på banen, så er ikke i tvivl om at de ved hvad de laver med det.

Men som jeg skriver alternativet kunne jo også være at det var nødbremse når det er fremmede heste man rider på i fremmet område...

Med de to hystaderne Losse og Maze

Husk vores Nørresundby Bank Dressur Cup i Tylstrup Rideklub

med 2. kvaliffikationsrunde den 2-3 August

samt FINALE den 11-12 Oktober

Fede præmier

0
0
Svar på denne tråd

Kandar.
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 15:52

Hvorfor bruger man kandar jeg forstår det ikke helt????????? Er det ikke meget hårdt? Hvorfor ikke bruge et almindelig bid, hvis hesten er lydig? På nuværende tidspunkt synes jeg at det er lidt synd, ret mig hvis jeg tager fejl.

0
0
Svar på denne tråd

trense vs kandar
Forfatter: 
Dato:  12-08-2008 17:02

Her er min forklaring omkring kandar (igen)- vil understrege at jeg taler om kandar uden underlagsbid - jeg mener nemlig selv at ét bid må være nok.

- Et kandar ligger stille i munden - det er der nogle heste der foretrækker.

- På et kandar er der RO i munden medmindre rytteren laver noget med tøjlen.

- Et kandar gør det muligt at trænge igennem med et stopsignal (såfrem det er indlært self.) - uden at skulle hive 5-9 gange i hestens mund. Jeg vil endda vove den påstand at mange heste stopper bedre på kandar - ikke nødvendigvis fordi den er hårdere, men fordi rytteren ikke piller og gør ved i tøjlen - og dermed bliver signalet ikke mudret. Hvis man gør det - jamen så bliver det med tiden også umuligt at stoppe dyret på kandar. Som alt andet er det ridning, der giver en lydig/ulydig hest, og ikke biddet.

Der hersker en ret stor opfattelse herinde af at "det almene og blideste er trensebid, og at det kun er hvis hesten ikke kan styres på trense at man bruger noget andet."

Det er jeg uenig i.

Jeg mener det blideste er en hest der bliver redet for bittesmå signaler. Om det så sker på trense eller kandar eller hackamore eller sidepull er underordnet - så længe signalerne er klare og rolige.

Hvilken optømning man bruger - må være op til hvad hesten befinder sig bedst på og hvordan rytteren kan finde ud af at ride.

For mig at se har et trensebid ikke nogen særstatus som specielt blidt eller humant - jeg kan ikke se nogen anatomisk funktion hos heste som gør at de lige netop er designet til et delt bid med løse ringe der klemmer om tungen og stikker op i ganen.

Nej, en rolig hånd og små signaler er blid og human ridning for mig. Og så et bid, der passer til hest og rytter.

I

0
0
Svar på denne tråd

kandar.
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:21

De heste som de rider på kommer fra Gardehusarregimentet og bliver hvert år kørt til Gråsten for at de kan ride på dem i deres ferie. De er begge dygtige ryttere og kan sagtens magte opgaven af ride med kandar. De to af hestene går med almindeligt trensebid, hesten mary rider på har rigtig nok kandar på. Sålænge hun rider med en rolig hånd og uden at ride pony ridning, kan jeg ikke se noget problem......

0
0
Svar på denne tråd

Kandar på tur...
Forfatter: 
Dato:  11-12-2008 22:36

Jeg rider tit med kandar på tur, kald mig bare ond

Forklaring, jeg har en ældre dressurhest som bare slapper det mere af, og ikke laver unoder med kandaren.

Jeg bruger den sådan set ikke anderledes end trensen,dvs har ikke mere fat, men hun er bare meget nemmere og glor ikke på alt hvis hun har kandaren på.

Formidling af spanske heste direkte fra avler.

Pt. tre lækre føl fra i år til salg!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes ikke..
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 12:55

det er synd, hvis rytteren er kompetent nok til at ride med det..

Men jeg FORSTÅR simpelthen ikke, hvorfor man gør det..

Det burde simpelthen ikke være nødvendigt..

DÈT kan gøre mig gal..

Sagde Carina Gøttler (:

- som snart skal være mor til den skønneste lille dreng<3

Termin d. 17/2-09

R.I.P Pax&Carsten Junior

4-års DV-hoppe på 1.60 i stg. sælges

0
0
Svar på denne tråd

Trense bid og kandar.
Forfatter: 
Dato:  12-12-2008 13:34

Kandar er et godt bid, så længe man kan bruge det ordenligt. Sådan er det ligesåvel med et normalt trensebid.
Et kandar er lettere at ride med, fordi du har lettere ved at aktivere kæben. Man kan også godt gøre det med et normalt trensebid, det er bare meget svære.

Jeg kan ikke se noget problem i at ride med et kandar, du skal bare håndtere det ordenligt. Men det skal man også med et normalt trensebid? Måske vil de eks. bare gerne løsgøre hesten ordenligt på tur? Og det gør de måske med kandar?.

Det er overhovedt ikke synd for en hest at gå med et kandar...

Min pony er igang med genoptræning, og hun går med s-kandar, og så kapsun. Hun har rigtig dårlig læn, og den forbinder sin hen til alverdens ting, f.eks. kæben. og hun bliver nødt til at give kæben for at gå korrekt. Hun går med kandar for hendes skyld, så nogle gange er der bare brug for det. Når hun bliver rask, og ikke har brug for kandaret mere, vil jeg da også gå over til trensebidet igen.

Både kandar OG TRENSEBID kræver at man respektere at det er et levende væsen, som mærker den mindste bevægelse.

Vh. Nanna

- Ejer af den smukkeste DSP <3

.....

0
0
Svar på denne tråd

Nødbremse
Forfatter: 
Dato:  15-12-2008 17:06

Som der blev skrevet ovenfor, kan kandaren fungere som nødbremse. Min mand rider altid med kandar i skoven, efter at hans hest løb løbsk på trense for ca et år siden med en ulykke til følge.

Kandaren bruges også på politiheste, sandsynligvis for at gøre dem mere kontrollerbare i særlige situationer.

Man kan sagtens ride fint og afslappet på en kandar, hvis man kan ride. Til gengæld hører en kandar ikke hjemme hos en begynder.

Mange hilsner fra Misser
0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider