Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Regler omkring chipning
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 15:11

Er der nogen der kan fortælle mig reglerne omkring chipning af en hest.

Skal den chippes ???

Hvis den nu kommer til skade og den kun kan få medicin ved den er chippet kan man så bare få den chippet hvis de sker eller skal det være gjort inden ???

Kom gerne med flere ting man kan svare på.

0
0
Svar på denne tråd

Iflg. min dyrlæges hjemmeside...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 15:21

... er reglerne sådan her:

www.hesteklinik.dk/ chipmaerkning.html

Jeg rettede mig efter anbefalingen og fik chipmærket da han blev vaccineret - og det var jeg da glad for da han lidt over en måned efter stod halt, og bl.a. skulle have smertestillende medicin. Så slap jeg da for chipmærkning med vagthonorar (og den del af regningen betaler forsikringen jo ikke noget til)

£isbeth & Baloo

People are just about as happy as they make up their minds to be

(Abraham Lincoln)

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 15:26

Hej.

Tak for dit svar.

Jeg har lige snakket med dem som har lånt min hest og hendes skal chippes om ca 3 uger så tager hun tico med i det så er han chippet.

Er der nogen der kan sige mig hvad der skal stå i sådan en chip registreing da han jo skal stå i mit navn men ikke mig der får den lavet så låner skal jo have nogle oplysninger.

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg fik det gjort...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 15:31

... skulle jeg som ejer af hesten underskrive attesten samtidig med dyrlægen

£isbeth & Baloo

(Abraham Lincoln)

0
0
Svar på denne tråd

Lisbeth
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 15:46

Kan man få dyrlægen til at sende attesten ned man skal underskrive. Da han står helt i thisted og jeg bor i vejle så det er lidt langt og køre efter det.

0
0
Svar på denne tråd

Det ved jeg ikke...
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 15:51

.. men man kan jo ringe og spørge den pågældende dyrlæge, eller måske aftale at låner har en fuldmagt til at underskrive.

£isbeth & Baloo

(Abraham Lincoln)

0
0
Svar på denne tråd

chipning
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 16:10

Spørger lige dumt - dvs at man ikke længere kan få sin hest slagtet?

-Tine

Golden retriver hvalpe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Slagtes?
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 18:16

Det er bestemt ikke et dumt spørgsmål, da det jo faktisk er det som det hele drejer sig om! Man chipper hestene for at tage dem ud af konsumkæden, det kan være af forskellige grunde men bl.a. kan det være fordi den skal behandles med noget medicin der ikke er relevante udskillelsestider på, for hest, og så må man faktisk ikke bruge dem til konsum! Dette er f.eks tilfældet hvis man skal behandle hesten med en antibiotika-holdig øjensalve mod f.eks "flueøjne". Men det er faktisk ikke chipmærkninger alene der forhindrer at man må slagte hesten! Hvis hesten er chippet, men ikke registeret som chippet, i landskontorets register, så må den faktisk gerne slagtes og bruges til konsum, hvis den selvfølgeligt ikke er behandlet med medicin der kun må bruges når hesten er registreret i dette register! Men da dyrlægen ..stort set altid..sender papirerne der skrives , ind til dette register, så er chipningen, stort set altid, medførende at hesten ikke kan/må slagtes og anvendes til konsum!

Husk at se ting fra alles synspunkt...og husk at kommunikere ordentligt!
0
0
Svar på denne tråd

som jeg læser det
Forfatter: 
Dato:  28-07-2008 20:31

Men som jeg læser det tilrådes det at alle heste chippes. Er det lovpligtigt at gøre det?

For så kan man jo ikke mere sige, at man altid kan få slagteprisen for en hest (?)

-Tine

Golden retriver hvalpe sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider