Ja, jeg erklærer mig også enig i de ovenstående forslag.
Der var engang en klog mand der fortalte mig at man godt kan være tilfreds hvis hesten giver et prust efter en god galoptur o.lign.
Når man efter træningen skridter af og hesten strækker halsen frem og ned, så kommer der også et prust. Det skulle ligeså være gode tegn.
Hvis hesten pruster mange gange i træk (ofte lidt krattende) under en ridetur, så kan det også være fordi støv og insekter irriterer den.
Equipage havde på et tidspunkt en længere artikel hvor forskellige eksperter kom med deres bud på hvorfor hesten pruster. Nogle af dem var uenige på nogel punkter, men generelt mente de alle at det var naturligt og positivt når hesten prustede under ridningen.. dog ikke hvis det var hele tiden og hvis prustende generede.
Nogle af dem mente at hestens prusten kunne være dens egen måde at regulere åndedrætsfrekvensen.. passer meget godt med at den stort set altid pruster godt igennem efter en galoptur og under afkøling.
Desværre kan jeg ikke huske hvilket nummer af Equipage det var.. men mener det var en artikel fra år 2006/2007.