Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

når hesten siger prrruuuh
Forfatter: 
Dato:  18-07-2008 12:52

ja altså.. jeg har fået at vide at når heste siger prruuuh, så betyder det at hesten er aflsappet, og giver udtryk for at den er glad og tilfreds.. Nogle der ved om det er rigtigt, og om der evt. er lavet undersøgelser omkring det?

Min søde part-dreng Albert, gør det ganske tit, og han virker ganske tilfreds i forbindlse med lyden :o)..

Hva med jeres??

God weekend til alle

Splinterny Charles Owen sikkerhedsvest sælges.

Fejlkøb, aldrig brugt

Se præsentation for billeder

0
0
Svar på denne tråd

Hmm, jeg ved
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 00:49

ikke om det er en fact, men det lyder da helt fornuftigt på mig.....

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har også
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 07:40

hørt det.... Og at når de gaber....

Aner ikke om det er rigtigt, men Pruuuuh-lyden kan vel sammenlignes lidt med et suk hos mennesker....

0
0
Svar på denne tråd

pruuuuhst
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 08:01

hvad jeg ved af betyder det som skrevet længere oppe næsten det samme som os mennesker når vi sukker...

de kan pruste når:

1. de har noget der kilder i næsen.

2. de har været anspændt/stresset og giver et "suk" når de slapper af igen, det skulle være hestens måde at berolige sig selv efter igen og slippe af med noget af stress-energien...

Lev livet og nyd nùet, dagen der gik kommer aldrig igen!!

Dressurtante med de 2 stjerner !!

* Hannibal & *Morning Star

www.123hjemmeside.dk/staldhansen

0
0
Svar på denne tråd

lalallalalala
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 13:04

Ja, jeg erklærer mig også enig i de ovenstående forslag.

Der var engang en klog mand der fortalte mig at man godt kan være tilfreds hvis hesten giver et prust efter en god galoptur o.lign.

Når man efter træningen skridter af og hesten strækker halsen frem og ned, så kommer der også et prust. Det skulle ligeså være gode tegn.

Hvis hesten pruster mange gange i træk (ofte lidt krattende) under en ridetur, så kan det også være fordi støv og insekter irriterer den.

Equipage havde på et tidspunkt en længere artikel hvor forskellige eksperter kom med deres bud på hvorfor hesten pruster. Nogle af dem var uenige på nogel punkter, men generelt mente de alle at det var naturligt og positivt når hesten prustede under ridningen.. dog ikke hvis det var hele tiden og hvis prustende generede.

Nogle af dem mente at hestens prusten kunne være dens egen måde at regulere åndedrætsfrekvensen.. passer meget godt med at den stort set altid pruster godt igennem efter en galoptur og under afkøling.

Desværre kan jeg ikke huske hvilket nummer af Equipage det var.. men mener det var en artikel fra år 2006/2007.

0
0
Svar på denne tråd

Prustet betyder
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 13:25

ifølge McLean, (som jeg personligt synes er ret klog på det med heste), at hesten er afslappet pga den har indlært den rette respons på et signal.

Men dette er selvfølgelig primært et tegn man kan gå efter i uddannelsen af hesten, for at se om den har forstået at respondere korrekt på de signaler, rytteren giver den.

Så for en "skolet" hest kan det måske bare betyde almen afslappethed og veltilfredshed?

"Når vi tager vore drømmes tågede slør af hesten, fremstår den endnu mere bemærkelsesværdig end før." - Andrew McLean

0
0
Svar på denne tråd

Det glæder mig.....
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 19:35

- hvis prusten er tegn på afslappelse og tilfredshed. Det er næsten lige så sikkert som Amen i kirken, at min pruster når jeg skridter efter opvarmning og igen når jeg skridter af. Hun har sin helt persolige måde at gøre det på: Tre korte og så det lange Meget hyggeligt!

Gurli.

0
0
Svar på denne tråd

Enig i...
Forfatter: 
Dato:  19-07-2008 19:39

Jeg er også af den opfattelse, at hesten både kan pruste pga. afslappethed og tilfredshed og pga. irritation. Jeg synes som regel sagtens man kan høre forskel.

Mvh

Anna

Efter 10 år uden hest kommer... Påske!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider