Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hvilke hunde...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 17:50

... kan bruges som slædehunde?

Jeg ved at Siberian huskien, malamuten og grønlandshunden kan.. Men hvilke hunde kan ellers? Nogle man også kan bruge til andet, evt. jagt, lydighed osv. Jeg har fået af vide, at de generelle slædehunde, er lidt deres egen herre, hvad angår lydighed..

Jeg håber I kender en god race :)

- Løjtnant Ko was here

Marshall på comeback! Bare vent derude, for han sparker r*v!

Lars, Julie, Mor, Far, Claus & Sus - se denne video, som tak fordi I er mine venner. Se slutbilledet i min præs. www.youtube.com/watch?v=f9qQT9Xv_Qo

ALPE QUARTER PONY

0
0
Svar på denne tråd

Til dit spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 18:00

angående hvilken spidshunde som også kan bruges til slædeløb, kan samjoeden og løbe løb!

Ellers kan alle hunde gå til lydighed og mange racer kan også gå på jagt. En spidshund egner sig nok ikke som en jagthund, du vil få svært ved at få dem til at aflevere byttet til dig.

En god træner kan få sin hest til at yde sit bedste, mens en suveræn træner kan få sin hest til at yde det bedste, fordi den selv vil !

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 18:02

Bort set fra det er spidshunden ikke sværere end så mange andre hunde at træne lydighed med! Bare du er en god leder og respektere din hund.

Jeg har selv en alaskan malamut, som var den mest lydige på det hvalpehold jeg gik på. Nu skal vi måske snart starte til agility. Så selvfølgelig kan spidshunden lave andet en at trække.

En god træner kan få sin hest til at yde sit bedste, mens en suveræn træner kan få sin hest til at yde det bedste, fordi den selv vil !

0
0
Svar på denne tråd

1234567
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 18:05

Jeg har googlet lidt, og set en irisk setter trække en slæde.. Sådan en cykelslæde.. Da jeg interessere mig indenfor slæde og jagt, så kunne det være fedt med en race, der kunne det hele..

Men som du siger, så er den nok ikke en god jagthund..

- Løjtnant Ko was here

Marshall på comeback! Bare vent derude, for han sparker r*v!

Lars, Julie, Mor, Far, Claus & Sus - se denne video, som tak fordi I er mine venner. Se slutbilledet i min præs. www.youtube.com/watch?v=f9qQT9Xv_Qo

ALPE QUARTER PONY

0
0
Svar på denne tråd

da jeg
Forfatter: 
Dato:  12-07-2008 18:23

var mindre havde mine forældre en labrador. Den ELSKEDE at trække slæder med mere. Var super lydig og dygtig til det. Var bare sådan lidt for sjov og ikke så langt af gangen

Mvh. Bente.

Søde kælne kattekillinger bortgives til kærlige hjem. 12 uger gamle til september. De kan allerede bruge bakken. Vant til hund.

0
0
Svar på denne tråd

Vil tro en
Forfatter: 
Dato:  13-07-2008 17:31

stor stærk ruhårshan vil kunne være god til at trække ud over jagt.

Har faktisk set på TV en der kørte konkurrence med hunde og vogn der bl.a. havde en tysk korthår i sit spand, men vil du køre om vinteren er en ruhår nok bedre.

Mvh Tina

Quality doesn't cost - it pays !
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  13-07-2008 22:32

Vi har 2 "grå" schæfer , de elsker at trække vores datter på kælken , og gerne i fart og længe

Bella :-D
0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 17:21

Hvad er ambitionerne med "trækkeriet" og jagten? Har du planer om løb og den slags skal du nok have fat i en af de mere typiske slædehunde (husky m.fl)

Er du til markprøver/jagt osv, så vil en "rigtig" jagthund være nødvendig.

Er det bare til hyggebehov at hunden skal kunne trække lidt, så kan man jo godt gå på komptomis og finde en jagtrace der kan trække lidt.

Det bliver tilgengæld nok svært at finde en slædehund der egner sig til jagt osse.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Spids hunde.........
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 18:45

.....f.eks samojeden er oprindelig opdrettet til træk/jagt og vagt/vogte.

Vores samojede og japanske spids, har et ganske veludviklet jagt instinkt......vi regner også at køre med samojeden på et tidspunkt.

Den lille japanske spids er vi ved at lære at vogte gæs.....hun tager dem i stald hver aften.......ret sjovt.....

Samojeden er en roligere hund, end, i min erfaring, huskyen.

Spidsen er tit en enmands hund, hvilket betyder at de på det nærmeste, vil gå i døden for deres menneske, mens alle andre har mindre betydning.

Lydighed er ikke det store problem.....vores har lært at lyde os begge.

Birgitte

Sokrates:

"Det eneste jeg ved, er, at jeg ingenting ved"

www.foldbumser.dk

www.mikala-lichtenstein.com/

0
0
Svar på denne tråd

Birgittekw
Forfatter: 
Dato:  14-07-2008 21:50

At hunden har jagtINSTINKT betyder ikke at den har brugbare jagtEGENSKABER.

-hvilken form for jagt vil du f.eks mene du kan bruge jeres samojed til?

Jeg har selv spidshund og han har skam ganske udemærket jagtinstinkt -men han ville ikke egne sig til at deltage på en jagt overhovedet (og racen generelt set ville ikke).

Man skal huske på at den form for jagt som mange spidshunde oprindeligt blev brugt til, ikke er samme form for jagt man dyrker i Danmark i dag.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Underligt nok.........
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 00:09

.......har jeg aldrig gået på jagt i DK. Har aldrig brudt mig om klap jagt....men det er et helt andet emne.

Egentlig tror jeg godt han kunne lære at apportere, men egentlig ville han nok være bedst til at finde vildtet.

Ulv og bjørn er nok han ville være egnet til.......men det er jeg ikke.

Birgitte

Sokrates:

"Det eneste jeg ved, er, at jeg ingenting ved"

www.foldbumser.dk

www.mikala-lichtenstein.com/

0
0
Svar på denne tråd

Birhittekw
Forfatter: 
Dato:  15-07-2008 01:03

Nu findes der skam andet en klapjagt i DK -jeg selv er heller ikke ubetinget tilhænger af den form for jagt

Men lad os da bare sige Tyskland, England osv...

At hunden kan apportere gør ikke en jagthund. Den skal have et godt søg, være blød i munden (så den ikke skader vildtet), kunne dirigeres over større afstande og en frygtelig masse andre ting, hvoraf nogen ganske enkelt ligger til jagthundene, mens andre ville være noget de fleste hunde vil kunne lære nogenlunde.

Det er skam slet ikke en kritik af dine racer, men blot en konstatering af at den jagt der finder sted i dag ikke er hvad en spidshund er lavet til selvom den i sin tid har været anvendt til jagt (eller mange af dem har), og derfor vil de fleste spidshunde ikke være videre egnet til jagt i dag.

Mvh Michelle

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider