Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

exotisk møde -hest, elg og ulv
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 14:05

Inspireret av en anden tråd her inde, vil jeg gerne fortelle om exotiske møder mellom hest og elg. - En problemstilling som jeg vil tro er fremmed i Danmark.

De fleste ved vel hvad en elg er, men jeg forklarer lige: Det er det største klovdyret vi har i Norden. Den er større end en ku, og også større end de fleste heste. De fleste heste er redd for dem, naturlig nog.

MEN, ikke Aradin.... En stor Norsk Varmblods vallak (det visste han ikke selv) på 178 cm. Stabil som få, en klog og dygtig hest, som blant meget andet var landslagshest i Voltige og en kæmpedygtig handicaphest.

En dag var eier ude og red ham i skoven. Eier er smed og sterk som bare det. Det dukker opp en vakker elgku i skoven "Å, hoppe", tænkte Aradin, og satte efter den i vild galopp. Eieren drar i tøjlene alt han orker, og sitter der plutselig med bare tøjlene i hånden... En skrækopplevelse, som trods alt gikk bra. Aradin roet seg efter hånd og stoppet trygt. Men at ride i vild galopp i skoven efter en brunstig elg uden tøjler, det må ha været en opplevelse.

Her om dagen var min veninde i skoven og red på en relativt lad og treg hest. Han skulde slankes, for sommergræset hadde satt sig på. Plutselig kommer de frem til en elg som ligger og sover i grøften. Hun var plutselig glad for at sitte på en hest der egentlig ikke gider noget som helst. Han rakk aldrig å få panikk før elgen hadde forsvundet....

Og så var det Putte shetter som blev angrepet av en ulveflokk en sen natt. Siden han forstod at han var i fare, og at ingen ville våkne av hans gneggen, sprang han til hovedveien, og stillet seg midt på den. Den næste bil stoppet, og ulvene forsvant. Putte kom trygt hjem (han var ikke til å holde innenfor hegn den ponnyen, og denne gang var det jo rigtig godt.)

Så, visst, det har sine sider at leve med heste i den exotiske og vilde natur i Norge. Vi har også vilde bjørne springende. Heldigvis har jeg ikke mødt nogen....

0
0
Svar på denne tråd

He he- Jeg kunne
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 14:27

Godt lide den med Aradin. ;-D Ja, sådan en elg er STOR.

Men ellers er det et herligt indlæg, du har skrevet. (Y)

Det mest eksotiske jeg har oplevet var i forgårs, hvor der stod en rå med lam og gnaskede ukrudt- lige udenfor mit åbne stuevindue. Sådan et rålam er nu ret kært.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

Dan Greenberg

Hattedame med strik, kat og briller...

0
0
Svar på denne tråd

Det sade jeg
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 18:41

til min kollega som bannede rådyrene som spiste hendes tulipanløge... "Men den var rigtig sød mens den gjorde det?" spurgte jeg. Og det bekreftede hun.

Ja, jeg skal lige løfte denne opp. Den kræver ikke rigtig nogle svar, men kan være morsom at læse for flere...

Og Aradin, han var en meget speciel hest. Han red med ryttere uden følelse i underkroppen, og kunde ligevel fornemme deres sjenkelvigninger. Han gjorde en gang en bagdelsvending for en psykisk udviklingshemmet som ikke en gang visste hvordan han skulle forklare øvelsen. Du skulle sett stolt rytter!! Og hest.

Dessverre blev han avlivet som 19 år gammel, døjede med et ben som stadig blev betent....Han er fremdeles dypt savnet, fem år senere.

0
0
Svar på denne tråd

En herlig historie
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 20:26

Jamen - jeg sad og råhyggede mig, da jeg læste dit indlæg - hvilke personligheder du skriver om der.

Jeg er selv ½ nordmand og HAR mødt elg - og de ER store - en gang - for længe side - hvor jeg var på fjeldtur med farmand, mødte vi en elgko med kalv. Min far blev lige så hvid i hovedet som kalk og vi bakkede væk fra elgkoen - indtil vi ikke kunne se den mere - heldigvis var det en bred vej. Han vidste godt, hvor aggressive de kan være, når de har kalve. Jeg har aldrig bakket så langt i mit liv

Næh - her i Danmark er der godt og trygt -

Aradin - hold op, hvor jeg lo, kan se ham for mig - løbende med "tungen ud af munden"

Og kloge Putte - hvor må den have været bange !!

Din veninde var heldig - puha !!!!!

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Meget velholdt Kentauer Athen dressursadel, 17½ t, bom 3 til salg - se billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

Sys, det glæder
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 21:20

meg at du morer deg med dette. Det er også nogle av mine favorittheste jeg skriver om. Putte, han er en av de største, minste heste jeg ved om. Han er læremester for unger i voltige, og av en eller anden grund så er det slett ikke så farligt at falde fra 101 cm. højde De står gerne opp på benene på ham i galopp!!

Han kan det hele, og er fuldstendig arrogant overfor en uerfaren longør...

Aradin, han får stadig frem en tåre ho meg. Fantastisk hest. Jeg har redet ham, men han var for bred for meg, jeg sprakk opp på begge sider av .... , vondt! Men jeg har da hoppet 80 cm. med ham på nybegynnerkurs i sprang. Og gjort galoppbytter og travøgninger....(Jeg er ikke så avansert at det er normalt for meg)

En overbærende herre....

Nåja. Synes fremdeles at flere skal få mulighed til å lese om dette..

Forresten: Puttes ulveredning fikk faktisk førsteside i lokalavisen.... Vakker er han jo, så det var en pen førsteside...

0
0
Svar på denne tråd

Halløj
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 22:20

Sikke da nogen oplevelser, det kommer vi ikke rigtig ud for her i Danmark. Det værste Paddy og jeg har været udsat for, var at bliver angrebet af et får. Eller dvs Paddy mente han blev angrebet, da det løb direkte mod ham på en smal sti, så han svingede højre-lappen og var lige ved at ramme fåret lige i skallen, der skete heldigvis ikke noget med hverken fåret eller Paddy

Kirsten

0
0
Svar på denne tråd

Nåå, Kirsten
Forfatter: 
Dato:  08-07-2008 22:56

Jeg har så Flying Fortress, som er livredd for kør, og ikke heller synes får er morsomme... Han synes også at cyklister som ikke sitter på sin cykel er utrolig scary.....

Men elg, dem bryr han seg ikke om

0
0
Svar på denne tråd

vilde dyr
Forfatter: 
Dato:  09-07-2008 09:03

Jeg sad og fik helt ondt af den stakkels Putte der kaldte og kaldte og ingen kom for at redde ham. Bette pus da. Tror ikke jeg turde have små ponyer et sted hvor der var rovdyr, tænker på min lille Rullebolle hvor bange han ville være.

Charlie og Caliber ville angribe en ulv og prøve at trampe på den. (og Charlie går ikke gerne nogen steder uden Rollo, så måske det gik enda).

Elge derimod kan vi slå. Gamle mænd med solbriller og vandrestave DET er noget af det vildeste man kan møde heromkring og de kan dræbe på 100 m afstand!

:Pia

HYGGELIGT SOMMERHUS SÆLGES

*

Smuk odd-eyed hunkat søger nyt hjem - se præsentation

*

Dressurpart søges til araber

0
0
Svar på denne tråd

Men Pia
Forfatter: 
Dato:  09-07-2008 09:28

Jeg vil da give din hest rett i at gamle mænd med solbriller kan dræbe på 100 meters avstand! Hvis de har et våben

Det med vilde dyr og heste: Det bliver faktisk en vane. Og hestene, selv de små ponnier klarer seg som regel fint. Enlige ulve ville ikke angripe. For Putte blev det specielt, da det var en hel flokk der var efter ham.

En anden gang rømte hele min venindes hesteflokk (rundt 10 heste) fra beitet da de værede ulv i nærheden. De satte kurs mod stallen, der lå rundt en mil borte. Problemet var bare at de måtte krysse Europavejen (E18, hovedfartsled mellom Oslo og Stockholm) for å komme dit. Det blev megen halloj og politi og redningsbile, aviser og radio (og tv, tror jeg?) osv.

Dette skjedde mens vi var på voltiseringslejr i Vejen, og ikke hadde midste lille mulighed for at gøre noget. Min veninde var selvfølgelig helt fortvivlet. Men det gikk bra. Hestene hadde faktisk fornuft nog til ikke å forsøke å krysse vejen, de blev stående på den ene side alle sammen.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider