|
|
| olie på tøjet - æv |
| Forfatter:  |
taina |
| Dato:  |
08-07-2008 08:22 |
|
I søndags var jeg inde på en tankstation. De to dieselstandere, som jeg holdt ved, var lukkede, men en ung mand (ansat) sagde, at jeg bare kunne tage slangen fra den anden side. For at få den til at nå, skulle den igennem en smal passage, og da slange og jeg var nået igennem, var mit tøj smurt ind i olie. Yndlingsoutfittet, selvfølgelig...  Så.... Hvordan får man olie af tøj? Og hvad hvis jeg ikke får det af, kan man så få en tankstation til at rykke op med noget erstatning? Og hvordan gør man så det? mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.... |
MaFilaNoir |
08-07-2008 10:54 |
|
sidst jeg fik bil olie på mine bukser brugte jeg bare vanis den til at spray med.. og det gik af 
Ma Fila Noir sat tilsalg se hende på markedspladsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Gennemvæd tøjet med |
|
|
Gennemvæd tøjet med opvaskemiddel, læg det i en pose i 1 døgn, ind i vaskemaskinen med det, og så er jeg ret tæt på 100% sikker på at det er pist forsvundet. Og i modsætning til vanish,m så tager opvaskemidlet ikke farven af tøjet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Motorrens |
|
|
Nu er min far mekaniker og min mor har fundet det ultimative olie-fjernings-middel, nemlig almindelig motorrens til bilen. Det skal bare sprayes på som pletfjerner 5 min. før du skal vaske tøjet, og så skal tøjet bare vaskes almindeligt. Men husk, at det skal gøres første gang du vasker tøjet! Jeg har selv lige gjort det med min nye lyse sommerfrakke, da jeg havde fået olie på den.
BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Ellers bruger |
|
|
super-pletfjerneren (aka min mor) alm svarfega/håndrens til at få olie af tøjet med.... Bruges på samme måde som opvaskemidlet... Gnides ind i pletten/pletterne, tøjet kommes i en tætlukket plastpose i min. 4. timer, og så vaskes tøjet som normalt.... Og ja... Hun har stor succes med det, og det skal måske nævnes at min far er maskinmester, så olie kan jo ligesom ikke helt undgås....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| motorrens... |
taina |
08-07-2008 18:55 |
|
...it is. Købes vel på tankstation eller...? Tøjet ligger i øvrigt i en bunke HELT for sig selv, så jeg ikke kommer til at putte det i vaskemaskinen, inden det er pletrenset - men tak for reminderen, Lisbeth  Hvad siger I, er jeg hysterisk, hvis jeg ringer til tankstationen og siger til dem, at de bør betale motorrensen? :-) tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaaa... |
|
|
Vanis formåede at fjerne en ordenlig foundationklat på min hvide skjorte selvom den allerede havde været vasket en gang (havde lagt den ved siden af kurven, men min mor troede nærmere at jeg var for doven til at lægge den i 
"Why is it that the only person who can make you stop crying is the one who caused your tears?" Kort, bordkort, bordpynt mm. sælges til enhver lejlighed - HP på vej! Medlem af ACO - Anonyme Cocioholikere
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| update |
taina |
20-07-2008 12:47 |
|
Jeg synes næsten, I fortjener at høre, hvordan det gik. Motorrens var et stort hit - tøjet blev rent, og det var jo dejligt. Mange tak for det! Men mit køkkenbord derimod...  Jeg skulle hilse og sige, at sådan et træbord, der er behandlet med et-eller-andet, ikke er det perfekte sted at stå og plaske med motorrens... det er som om, at overfladen lige der ser helt anderledes ud nu. Men man (læs: jeg) burde jo nok have kunnet tænke sig til, at noget rensehalløj, der tager olie, nok også tager det meste andet - inklusiv, hvad bordet måtte være behandlet med... Hvad behandler man et køkkenbord af træ med efter motorrens?? mvh. tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg kan nu ikke se hvorfor det skulle være tankstationens problem/fejl, du kunne vel bare have flyttet bilen? Men godt nok at tøjet er reddet *gg*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dark-Angel |
taina |
20-07-2008 13:14 |
|
Det ville jeg også have gjort - flyttet bilen altså - hvis det ikke var fordi, den unge mand i tankstation-skjorte sagde, at jeg bare kunne trække slangen fra den anden side. Se den tanke var jeg jo slet ikke kommet på, hvis han ikke havde "hjulpet" mig  Nå, jeg gad ikke at bøvle med brok og klage, så jeg købte bare det rens og rensede... :-) tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Førstehjælp til bordpladen |
xtiny |
20-07-2008 13:16 |
|
Kan du læse dig til her, nok mest i det sidste afsnit: >> Inden pladen monteres, er det vigtigt den også får olie på bagsiden for at modvirke krumning. Endetræet skal også mættes inden vasken sættes i. Primært for at forhindrer revnedannelse senere. Koldpresset linolie er godt, da det hærder v.h.a. ilt og fylder cellerne. Koldpresset, fordi den har de mindste molekyler der bedre trænger ind i træets cellevægge, og linolie bliver heller ikke harsk.
Har du allergi i familien, bør du undgå olie med fungicider eller andre tilsætningsstoffer. Tilsætningsstofferne er ikke nødvendigt hvis forarbejdet er gjort omhyggeligt. Den rene koldpresset linolie er bedst - og billigst.
Efter du har fået den nye bordplade hjem og skåret til, er det en god ide at tørre den over med en fugtig klud så årene rejser sig. Når den er tør, slibes den glat igen med korn 180 eller finere. Gentag eventuelt processen så du til sidst står med en bordplade der er fuldstændig silkeblød. Arbejdet nu kan betale sig, fordi rengøring og vedligeholdelse senere bliver meget lettere.
Når bordpladen er ny, er det en god ide at tørre den over med olie et par gange om ugen. Gør det om aftenen inden du går i seng, så olien tørre i løbet af natten. Vær omhyggelig ved samlingen omkring vask og vandhaver. Når pladen efterhånden er mættet med olie, kan du nøjes med et par gange om året. Vand og andre væsker er herefter i praksis ikke noget problem.
Overskydende olie tørres af med en klud. Er bordpladen forbehandlet grundigt, kan papir fra køkkenrullen sagtens bruges som olieklud uden det fnugger. Der må ikke stå blank olie på pladen efter aftørringen.
Særlig opmærksom skal du være hvor opvaskemaskinen står. De varme dampe kan være hårdt ved træet. Husker du også at give underkanten af bordet hvor dampene vælter ud en omgang med oliekluden er problemet løst. Efterfølgende kan man nemt se hvornår pladen skal have lidt olie, og småskrammer kan løbende let fixes med sandpapir korn 220 til vådslipning og lidt olie.
Projekt køkkenbord er perfekt som gør-det-selv, også for folk der aldrig før har haft et stykke værktøj i hånden. Resultatet bliver super godt og det er overskueligt.>> Anvisningen er leveret af Deerhunter.
Mvh xtiny
♣ Heck is where people go who don't believe in gosh.♣
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| taaaaark!!! |
taina |
20-07-2008 23:05 |
|
Xtiny, tusind tusind tak!! Jeg tror, jeg venter lidt, og så skiller jeg vask og hele møget fra hinanden (det var ikke så pænt i første omgang) og starter fra linje 1. :-) tina
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|