Hej alle jer skønne mennesker.
Jeg har brug for jeres viden og expertise.
Mit spørgsmål er: hvordan sikrer man sig selv ved salg, så hesten ikke kan tilbageleveres på noget som burde være opdaget af sælger?
Nu til sagen det hele drejer sig om...
Jeg har den skønneste pinto-hoppe til salg, hesten er indfodet, men fejler derudover intet, og har et supert temperament.
Nå jeg nu sælger hesten, hvordan sikrer jeg mig så at jeg ikke får den tilbage (læs - blir tvunget til at lade handlen gå tilbage via retten).
Hvis man nu forstiller sig at den nye ejer ikke udviser den respekt, og forsigtighed overfor hestens ben, som det påkræves ved en indfodet hest, og hestens ben derved bliver "ødelagt"... Hvad skal jeg så tage af forholdsregler for at sikre jeg kke blir tvunget til at tage den igen...?
Hesten er ikke mere indfodet end at den er glimrende allround/hygge-hest, og at den vil kunne klare dette fint i mange år frem i tiden, men konkurrencehest på højt plan blir den aldrig - til hestens egen skuffelse, den mener selv at springning er guds gave, og det er det den er sat på jorden for at lave...
At den er så ivrig for at springe kunne måske godt friste en svag sjæl til at udnytte potentialet, og dette er jeg bange for vil ske, og at benene så ikke holder i så mange år frem i tiden.
Jeg ved jo at der er kommet den her nye lov om at heste kan kræves tilbageleveret via rettens vej, i op til to år efter salg.
Er det kun gældende hvis der er taget røntgen på hesten, og den viser rene ben?
Eller gælder det uden røntgen? hvad med ryggen?
og hvad med temperamentet???
Jeg ser gerne at den her hest kommer til et godt og stabilt hjem ved nogen som forstår at tage det lille extra hensyn det kræver at have en indfodet hest, men som vi alle nok ved er det svært at skue hunden på hårene, og je vil derfor høre om der skulle være en af jer som kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at sikre jeg ikke bliver tvunget til at tage en hest tilbage, men evt. ødelagte ben, efter op til to år efter salget.
Håber meget på at der er nogen der kan hjælpe????? Og meget gerne med noget juridisk materiale jeg kan bruge ved salget...