Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Salg - hvordan sikes parterne?
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 20:53

Hej alle jer skønne mennesker.

Jeg har brug for jeres viden og expertise.

Mit spørgsmål er: hvordan sikrer man sig selv ved salg, så hesten ikke kan tilbageleveres på noget som burde være opdaget af sælger?

Nu til sagen det hele drejer sig om...

Jeg har den skønneste pinto-hoppe til salg, hesten er indfodet, men fejler derudover intet, og har et supert temperament.

Nå jeg nu sælger hesten, hvordan sikrer jeg mig så at jeg ikke får den tilbage (læs - blir tvunget til at lade handlen gå tilbage via retten).

Hvis man nu forstiller sig at den nye ejer ikke udviser den respekt, og forsigtighed overfor hestens ben, som det påkræves ved en indfodet hest, og hestens ben derved bliver "ødelagt"... Hvad skal jeg så tage af forholdsregler for at sikre jeg kke blir tvunget til at tage den igen...?

Hesten er ikke mere indfodet end at den er glimrende allround/hygge-hest, og at den vil kunne klare dette fint i mange år frem i tiden, men konkurrencehest på højt plan blir den aldrig - til hestens egen skuffelse, den mener selv at springning er guds gave, og det er det den er sat på jorden for at lave...

At den er så ivrig for at springe kunne måske godt friste en svag sjæl til at udnytte potentialet, og dette er jeg bange for vil ske, og at benene så ikke holder i så mange år frem i tiden.

Jeg ved jo at der er kommet den her nye lov om at heste kan kræves tilbageleveret via rettens vej, i op til to år efter salg.

Er det kun gældende hvis der er taget røntgen på hesten, og den viser rene ben?

Eller gælder det uden røntgen? hvad med ryggen?

og hvad med temperamentet???

Jeg ser gerne at den her hest kommer til et godt og stabilt hjem ved nogen som forstår at tage det lille extra hensyn det kræver at have en indfodet hest, men som vi alle nok ved er det svært at skue hunden på hårene, og je vil derfor høre om der skulle være en af jer som kan fortælle mig hvad jeg skal gøre for at sikre jeg ikke bliver tvunget til at tage en hest tilbage, men evt. ødelagte ben, efter op til to år efter salget.

Håber meget på at der er nogen der kan hjælpe????? Og meget gerne med noget juridisk materiale jeg kan bruge ved salget...

Enghavens Merci - min stjerne

"Man skal ikke procidere geologiske fragmenter -

når man selv residerer transperant domicil"

Ledige opstaldningspladser hos Heavens Arabians i 7171 Uldum

skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Kontrakt
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:00

Skriv i kontrakten hvad hesten ahr af fejl - i dette tilfælde at den er indfodet og at der bør tages hensyn til dette ved beskæringen.

Forlang at køber får den handelsundersøgt - evt. med røngten af forbenene, for at være sikre på at der ikke på salgstidspunktet er nogle skader der. Evt. kan du selv få foretaget en undersøgelse for din egen regning - med speciel vægt på forbenene.

Generelt er det bedst at skrive ALT i kontrakten.

Bed om at køber prøver hesten under forskellige situationer. Hvis en del af det du lover f.eks. er at den er let at læsse, så bør du bevise det når de er der for at se på den. Lover du at den er trafiksikker, så bed dem ride en tur langs områdets mest trafikkerede vej (eller gør det selv, hvor de er med). Er den børnesikker, så find et lille barn at smide på den mens de ser den osv osv.

Egentlig er det købers pligt at undersøge tingene - men det er jo også i sælgers interesse at det bliver gjort ordentligt, så giv dem alle muligheder for det og opforder dem til at kontrollere det du siger.

£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

takker
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:09

takker mange gange for svaret - det vil jeg med sikkerhed sørge for bliver gjort inden salg...

Er det et eller andet med at en kontrakt ikke bare er en kontrakt, men at den skal være udfærdiget på en bestemt måde for at den er gyldig? eller er det muligt at selv notere hvad man ønsker skal stå i den og den så er gyldig????

er der noget lovmæssigt omkring hvem der hæfter økonomisk for handelundersøgelse og røntgen? eller er det op til parterne at bestemme???

skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

tillægsspørgsmål
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:13

et ekstra spørgsmål..... Ifølge den nye lov, hvad skal der så til for en hest kan kræves tilbageleveret???

skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Der er ikke...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:23

... noget lovmæssigt om handelsundersøgelsen. Andet end at køberen har "undersøgelsespligt" - men de kan jo sagtens sige at de selv kan undersøge, og så senere vende tilbage med noget som dyrlægen BURDE have opdaget. I så fald kan der blive en tvivs om det er at betragte som en skjult fejl.

SKulle jeg sælge ville jeg forlange at køber fik undersøgt af en hestedyrlæge - og at både køber og jeg var til stede under undersøgelsen.

Man KUNNE evt aftale at sælger betaler hvis hesten ikke går gennem undersøgelsen, men som udgangspunkt bør det være køber der vælger dyrlægen og som er den der bestiller undersøgelsen. Ellers kan køber - hvis de gør indsigelse - pointere at dyrlægen var sælgers repræsentant, og derfor partisk i sin vurdering af hesten.

£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

takker endnu en gang
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:26

hvad skal der præcist til for at en hest kan kræves retuneret?

Jeg har ikke kunnet finde noget lovuddrag nogen steder?

Og mht kontrakten - er den så gyldig uanset om den er udfærdiget af advokat - eller en selv??

skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:34

der er 2 års reklamationsret, ikke at forveksle med returret, man skal som køber kunne tilbagedatere den pågældende fejl til før købstidspunktet for at kunne returnere hesten...

Også hvis sælger har handlet svigagtig, fx. undladt at fortælle afgørende ting omkring hesten, temp., røntgenfejl etc...

Der vil altid være de to års reklamationsret ifølge købeloven...

Man må som sælger sørge for at få alt nedskrevet... temp. - skavanker osv... sådan så køber ikke kan komme bagefter og sige at de fx. ikke vidste den var indfodet osv.

Ved ikke om man kan skrive at hesten er købt som beset og der ingen returret er, om det så er noget der holder hvis der dukker noget op som med sikkerhed kan tilbagedateres..

Tror det bedste er at du rådfører dig med en advokat hvis du har helt specifikke spørgsmål til købeloven, salg etc..

Nu med den dejlige Pyrus <3

Soya og Wolle altid i mit hjerte og savnet hver dag!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:37

takker endnu en gang for hjælpen.... Denne "købt som beset" ville jeg gerne vide om var gældende stadig....

Og om en røntgen sikrer mig yderligere? og i så fald - skal der røntgen af ryg også?

Hesten har aldrig fejlet noget - men det er jo ikke til at vide hvad der sker...

skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:48

er ikke helt sikker på den der købt som beset, så derfor jeg foreslog du spurgte en advokat.

Ja røntgen af ryg ville være en god idé, og ja røntgen sikre dig da du så ved du har solgt en hest der er ren i røntgen fx..

Nu med den dejlige Pyrus <3

Soya og Wolle altid i mit hjerte og savnet hver dag!

0
0
Svar på denne tråd

Kontrakten...
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:56

..,. kan man sagtens skrive selv - men det KAN da være en god ide at få en jurist til at se på den. Man kan ikke stikke køber ringere end loven, så det hjælper ikke at man prøver at fraskrive sig ting i kontrakten - loven beskytter stadig køberen så vidt jeg ved.

Prøv at se her - der er et UDKAST til en kontrakt - og et par artikler om situationer hvor det er gået galt.

£isbeth & Baloo

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  02-07-2008 21:58

er røntgen en nødvendighed for at man sikrer hesten ikke kan tilbageleveres???

Jeg er jo ikke int i at bruge mange tusind kr på at undersøge hesten unødigt... Så dyr er den heller ikke

skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

mener bestemt
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 07:52

Jeg mener bestemt at der står i loven, at det er KØBERS pligt at bevise at der er tale om en handelsfejl.

Dvs at DU som sælger IKKE har pligt til at tage hesten i hverken røngten eller bøjeprøve.

Hvis DU,som sælger oplyser,og også skriver i kontrakten,at hesten er indfodet, og der senere er nogle slidskader pga det,så kan du ikke komme til at hænge på det,da du jo HAR oplyst om det, og også skrevet det i kontrakten.

Du skjuler jo intet. Køber ER jo bevidst om det,og har selv sagt ja til hesten .

Jeg købte engang en hest,hvor jeg vidste,at den havde ungdomsspat .Dvs at jeg ikke senere kunne levere hesten tilbage eller få erstatning pga denne lidelse.

Sådan må det jo også være her .

Mvh Graven

Part søges til stor kat I hoppe .

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse

Sælges :

Sød Rødbroget ponyhoppe 3 år shetlænderblanding 118 cm .

Hoppeføl sælges

0
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 09:10

Karina: du har ret i det du skriver, men, hvis køber opdager en fejl indenfor et halvt år er det som hovedregel sælger der skal bevise at fejlen ikke var der da hesten blev solgt, da man i retten "går ud fra" at fejlen var der da hesten blev solgt. Hvorimod hvis køber opdager en fejl efter et halvt år så er det køber der skal bevise at fejlen var der da hesten blev solgt.

Nadia Dahl

med

Nørlunds Penny Lane

&

Toftegaardens Silver Sock

- Silver, nu til salg /:

0
0
Svar på denne tråd

Man kan jo...
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 09:16

... i øvrigt aldrig sikre sig 100 %.

Der KAN jo vøre skader i hesten som ikke er opdaget endnu, og som ikke VIL blive opdaget ved en normal handelsundersøgelse. Hvis de dukker op inden for 2 år - og køber kan bevise at de var til stede da handlen blev indgået - så kan hesten returneres.

£isbeth & Baloo

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 10:43

til dem som måske kunne have en interesse i at læse noget lovmæssigt omkring emnet... Det lykkeds efter LANG eftersøgning at finde nogle dokumenter omkring ovenstående...

www.hesteraadgivningen.dk/articles/ showarticle.asp?ArtID=177

skriv for info

0
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 11:12

Det er rigtigt svært.. Har selv talt med hesteadvokat, der mener "købt som beset" ikke gælder hvis vi når retten...

Et eksempel fra i år, er jo én af forsidehistorierne, hvor sælger efter 5 år er dømt til at tage hesten retur:

www.heste-nettet.dk/nyheder/3593/

Så fuld røntgen, ryg og det hele - er nok eneste sikkerhed..

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 11:20

godt nok det er uhyggeligt at det er nødvendigt med alle de dyre undersøgelser på heste i den pris klasse - det er da lige før at jeg selv ville overveje aflivning frem for salg da man jo åbentbart aldrig kan vide hvad der rammer én flere år efter

MVH Janni

Den heldige ejer af en

meget økonomisk hest

hvad angår

foder !

0
0
Svar på denne tråd

Handelundersøgelse
Forfatter: 
Dato:  03-07-2008 17:22

Nu har jeg selv lige købt hest for 4 måneders siden og fik lavet en handelsundersøgelse og røntgen af ben, hvilket jeg gav den nette sum af 3600 kr. incl. moms for - det svarer jo til 2 halthedsundersøgelser, så uanset prisen på hesten - hvem har så råd til at lade være????

Jeg havde den aftale med sælger, at gik hesten igennem betalte jeg og omvendt hvis den ikke gik igennem. Jeg vil ikke købe hest på andre betingelser. Havde tidligere kig på 2 andre, som ikke gik igennem, og så havde jeg betalt 7200 kr. og stadig ingen hest haft!

Men ellers skriv så mange ting i kontrakten som muligt, og den her på HN er ganske udemærket og indeholder alle tingene:-)

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider