Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Tørre hove - dug?!
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:12

Altså nu har jeg gået og undret mig over artiklen som var her på hn for nogen dage siden, hvor en dyrelæge faktisk råder folk til at lukke deres heste ud mens der stadig er dug på græsset (for at hovene kan suge fugt til sig) - her bliver jeg så en smule forvirret for jeg mener at jeg har hørt at man netop skal passe på med at lukke ud om morgenen mens duggen stadig ligger på græsset...da det skader mere end det gavner for hesten!?

Er der lige en klog hn´ænder der kan hjælpe mig lidt her ;)

M.V.H
Tine

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

Duggen
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:34

Jeg tror du tænker på at det er rimfrost, der ikke er så godt til hestene.... Duggen gør ingen skade....

BR Vivaldi 17½ dressursadel sælges

0
0
Svar på denne tråd

Her har de gået
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:39

På græsfold med sne, dug, rimfrost og tør fold året rundt.

Og de har super hove....

Rimfrost er jo også kun vand, så hvorfor det ikke skulle være godt for hovene som fugt giver kan jeg slet ikke finde ud af.

Men når vi taler om forfangenhed så er det noget andet...

Illum

0
0
Svar på denne tråd

illum...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:54

Læs lige mit spørgsmål igen ;)

Jeg søger svar og undre mig over at en dyrelæge råder folk til at lukke hesten på fold med dug på græssen fordi det er godt for hovene i denne tørre tid ( hvilket er OK ) men at der så er andre der siger at morgen duggen ikke er godt for hesten ( hestens helbred )...lidt dobbelt moralsk syns jeg!

M.V.H
Tine

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

Dug og hove
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 10:59

Nu går min ude om natten (fra kl. 16-18 om aftenen til kl. 09-10 næste dag) og hendes hove ser super ud. Så at det skulle være skadeligt for hovene med dug, har jeg svært ved at tro på.

Anastasia & Tina

0
0
Svar på denne tråd

Dem der siger...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 11:02

... at morgenduggen ikke er godt for hestens helbred, må kunne sige på hvilken måde det er skadeligt og hvorfor!

Jeg har aldrig hørt at det skulle være det - og har min hest gående på døgnfold, hvor han trives glimrende - og har fine hove!

£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 11:08

...at du blander to ting sammen .

Dug ER godt for tørre hove - det er jo lidt som de der nye vandklokker eller at stille hesten i et kar med vand. Jorden "suger" fugten fra hovene, når jorden er tør. Men duggen giver jo omvendt noget fugt til de stakkels tørre hestefutter. Min smed gav mig det trik, at smøre med finsk tjære (hvilket man jo ellers normalt kun gør, når man har det modsatte problem ), og tricket virker faktisk. Herved lukker man af for, at jorden kan suge fugten fra hestens hove, hvorved at dug er rigeligt til at holde dem fine.

Samtidig har man i mange år sagt, at man skal passe på med at lade heste græsse vådt græs. Det er jo rigtig nok, hvis det drejer sig om tilvænning til græsset efter en hel vinter med halm og hø. Her skal hestens mave vænnes til den øgede mængde vand i græsset, hvorfor regnvådt græs jo kan blive problematisk. MEN det er jo kun, når hesten ikke er vant til det. Os, der har heste gående ude hele døgnet nu, har ingen problemer med græs og hestemaver, selvom det regner eller at duggen falder.

Så jeg tror, at det er et spørgsmål om perspektivet - handler det om hestefutter eller hestemaver? Og svaret på det afhænger jo desuden af øjnene, der ser.

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

Siger IKKE
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 11:52

at duggen IKKE er godt for hovene...det tror jeg skam på! Men at den IKKE er go for selve hestens helbred!

Det er det jeg ikke forstår...for man kan jo ikke forhindre hesten i at spise vådt græs når man lukker den ud om morgenen feks for at lade hovene suge fugt!

M.V.H
Tine

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

Vel må de æde
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 12:08

Dug, rimfrost vådt græs.

Det er jo ikke det våde de bliver syge af....

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Men Tine...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 12:11

... hvorfor skulle vådt græs være farligt?

Må de så heller ikke græsse i regnvejr?

£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

jamen altså...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 12:36

...det er jo noget jeg har hørt, kan ikke huske hvem der har fortalt mig det, så jeg undrede mig bare over at en dyrelæge kunne anbefale at lukke hesten på vådt græs...men intet er godt før det skidt, er det ikk såen man siger ;)

M.V.H
Tine

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

forfangenhed
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 12:43

Bytte, bytte købmand..

Dug, rimfrost eller andet naturligt :) væske - skader ikke hovene.

Men græssets tilstand, når det er dugget eller frosset, har en del at sige, i forbindelse med forfangenhed.

I frost udløser græsset mere fruktan og den lette morgenfrost på græsset, kan derfor medføre forfangenhed.

Frostvejr er lige så skadelig i den retning, som forår.

Men med hensyn til hovene har det intet at sige.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider