...at du blander to ting sammen
.
Dug ER godt for tørre hove - det er jo lidt som de der nye vandklokker eller at stille hesten i et kar med vand. Jorden "suger" fugten fra hovene, når jorden er tør. Men duggen giver jo omvendt noget fugt til de stakkels tørre hestefutter. Min smed gav mig det trik, at smøre med finsk tjære (hvilket man jo ellers normalt kun gør, når man har det modsatte problem
), og tricket virker faktisk. Herved lukker man af for, at jorden kan suge fugten fra hestens hove, hvorved at dug er rigeligt til at holde dem fine.
Samtidig har man i mange år sagt, at man skal passe på med at lade heste græsse vådt græs. Det er jo rigtig nok, hvis det drejer sig om tilvænning til græsset efter en hel vinter med halm og hø. Her skal hestens mave vænnes til den øgede mængde vand i græsset, hvorfor regnvådt græs jo kan blive problematisk. MEN det er jo kun, når hesten ikke er vant til det. Os, der har heste gående ude hele døgnet nu, har ingen problemer med græs og hestemaver, selvom det regner eller at duggen falder.
Så jeg tror, at det er et spørgsmål om perspektivet - handler det om hestefutter eller hestemaver? Og svaret på det afhænger jo desuden af øjnene, der ser.
/Nat