Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kanineksperter søges (og kloge hoveder)
Forfatter: 
Dato:  15-06-2008 21:40
Hej ænder.
Jeg er rimelig bekymret for mine 2 kaniner, eller mest den ene (Plet). Her til aften var jeg lige ude for at klappe lidt på dem, og da jeg så får kigget på Plet, sidder hun og væver lidt (det hedder det i hvert fald på "heste-sprog") + spjætter lidt en gang imellem med hovedet. Hvorfor gør hun det?
Det skal lige siges, at de (Hver 2. uge) har et legehus + en løbegård de frit kan gå ud i når de vil (på nær om natten - vi tager ingen chancer mht ræven). Så der er rig mulighed for at de kan gå ud, som de også gør om dagen. Og den modsatte uge har et bur, der mindst er 3 kvm (Men de er ikke stresset af at flytte med frem og tilbage, de har det, som jeg kan se det, fint med at være skilsmisse-kaniner)

Og så er der den der med, når de skal kæles. De prøver i tide og utide at springe ned, jeg forhindrer dem så i det, men det føles forkert at tvinge dem til at være hos mig - hvad kan jeg gøre? Der er sikkert mange der vil sige: "Bare kæl dem noget mere", men er der nogen der har nogle råd til hvordan man gør mere tamme. Jeg har selv tænkt lidt på klikker-træning, men ved intet om det..

Ja jeg sidder med en blandet følelse af at være verdens mest onde ejer, men samtidig syntes jeg også de har det godt. De får jo både friske grene, mælkebøtter, græs, gulerødder og kaninpiller (+ frugt i ny og næ), og så har de jo store bure. Men de vil bare ikke kæles! (Derfor den onde ejer, fordi jeg tvinger dem)

Det skal lige siges, at de nysgerrigt kommer hen og kigger/snuser når man kommer ind til dem, så så slem er jeg vel heller ikke, eller hvad?

Et temmeligt rodet indlæg, men har gode råd eller bare kommentarer lytter jeg gerne.

Hilsen Cille

Hvor dressuren holder på - begynder volden

Muskler modsat penge - der kommer flere jo mere de bruges!

Jeg har Wendyblade og nogle bøger til salg - bare skriv :)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-06-2008 21:53

Jeg har en kanin der har været meget sky fra helt lille - han bryder sig ikke om kontakt overhovedet og væver også med hovedet som du beskriver.

Han bor dog sammen med et marsvin der heller ikke er synderligt tamt, og nej jeg har ingen dårlig samvittighed. Jeg burde nok have valgt nogle andre dyr, nogle der var mere tillidsfulde, - men jeg ved da nu at de får den korrekte pleje, godt foder og et godt liv hvor jeg ikke piner dem som små børn nemt kan.

De er begge 5 år gamle nu og stadig ved det bedste helbred.

HeidiS

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-06-2008 22:00

Jeg har haft kanin i 10 år.

Mht at få dem mere kælne, så prøv at sidde med dem/den ved siden af dig, så du ikke holder fast om den, og så nus den. Min var heller ikke så vild med at sidde i armene, men lå jeg på ryggen, og hun så lå på min mave og blev nusset var fantastisk synes hun.

Det der med at "væve" gør min søsters kanin altid når vi er i nærheden, + hun kradser løs på buret, rent opmærksomhed :-)

Men ja, nus med dem flere gange om dage i korte perioder, og prøv at vænne dem til det på den måde

Håber du kunne bruge det :-)

Kærlig hilsen Maria

To ponyer efterlyses, Pinto, 10 år, Kazan ca. 142 stang

New Forest, Heart Queen, ca. 14 år, ca. 144 i stang

(Der er billeder af dem begge på min præs.)

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  15-06-2008 22:46
Tak for svarerne, det var også i den retning jeg har tænkt lidt, men har ikke været sikker på om det var "rigtigt" at gøre sådan.

Andre der har forslag, lytter jeg meget gerne ;-)

Hilsen Cille

0
0
Svar på denne tråd

klik...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 00:39

Kliker træning med kaniner er det samme som med heste og andre dyr... Klik først og så godbid derefter...

Du kan lære dem at blive oppe hos dig ved at klik træne dem, så de også får noget ud af at være oppe hos dig, og at den ene "væver" er ikke et sygdomstegn, men den prøver luften som det hedder, dvs. den lugter efter andre kaniner og evt. farer og seføli mad...

Kaniner er kolonidyr, hvilket betyder at de bor tæt sammen men har hver deres eget hjem, så det er okay at dine går hver for sig...

Husk når du nu bruger piller, skal der om vinteren tilsættes knækket byg og ikke hele byg korn, da kaniner ikke kan fordøje hele byg korn, og deres forbrændning er større om vinteren...

0
0
Svar på denne tråd

kaniner...
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 05:53

Min kanin stod ude det første år jeg havde den, den var virkelig en bavian. Knurrede, kradsede og ville bestemt ikke tages op. Satte mig ved buret og nussede stille og roligt når den kom frem til lågen.

Da jeg flyttede hjemmefra flyttede kaninen med i indebur. Derefter har jeg nærmest fået en lille "hund". Den elsker at ligge på gulvet ved siden af sofaen, hvor jeg så kan tage en arm ned og nusse den. Den er så glad og virkelig tilfreds.

Men tages op - det hader den stadigvæk. Så jeg har bare valgt at det skal den kun når det er absolut nødvendig, fx klipning af negle.

Men det er måske også lidt nemmere med en indekanin, det ved jeg ikke :-)

Der er ikke andet at gøre end bare blive ved med at gå ind til dem og prøve at nusse dem. Jeg ville prøve at gøre det i små intervaller. Giv den et enkelt nus på hovedet og tag så hånden væk - så den ikke er tvangsindlagt i ½ time hver gang. Sådan blev min kanin i hvert fald bedre.

0
0
Svar på denne tråd

okay..
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 11:07
Tak for svarene. Jeg vil helt klart afprøve det med ikke at holde dem, men bare kæle dem og så evt. prøve klikkertræningen.
Agnete87: De går ikke hver for sig, men skifter bur hver 2. uge fordi de flytter med mig, frem og tilbage mellem min mor og far, men jeg kan godt se, at det kunne misforstås ;-)

Hvis andre har nogle idéer eller bare kommentarer, skal i være mere end velkomne :-D

Hilsen Cille

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider