Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hysterisk mor til 6 årig hestetøs???
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 23:02
Helt ærligt... har brug for et par ord i den ene eller anden retning.
Fyr løs, jeg er lutter ører!

Jeg har den her datter på 6 år, der er fuldstændig hestetosset. Hun har redet sporadisk da hun var 2 år (på lejet pony) og fast en gang ugentligt da hun var 3 år (i 8-9 måneder). Hun elskede det, men desværre måtte hun stoppe pga vi flyttede landsdel. Det er først nu som 6 årig, vi har mulighed for at hun genoptager ridningen.

Hun har fået lov at starte på den lokale rideskole efter sommerferien og hun glæder sig helt ustyrligt. Hun leger hest med bedste veninden (der allerede går til ridning), hun tegner heste igen og igen, hele hendes værelse er plastret til med billeder og plakater af heste, hun blive helt elektrisk når hun ser en hest (og der er mange her hvor vi bor) og alt andet som jeg godt kan huske fra mig selv.

Det glæder naturligvis en gammel hestetøs som mig. Men jeg ved jo også godt, at min skønne datter hører til de mere livlige af slagsen. Hun klør på med kæmpe gåpåmod, nærmest uanset hvad der sker. Det er jo dejligt, men hold da fast, det giver mange skrammer. Jeg pakker bestemt ikke ind i vat, og tror på børn og dyr osv. Men hun kan ind i mellem være lidt plag-agtig i det ;)

Derfor har den onde moder (læs: mig) beordret sikkerhedsvest på, - fra day 1. Også selvom det bare er skridt med trækker og børne-baby-pony-hold osv. Vi kan se (når vi har hængt over hegnet på rideskolen og set de andre heldige børn ride rundt) at der kun er en enkelt med sikkerhedsvest på. De andre rider uden.

Og så er det så her jeg spørger. Hvor hysterisk er det så jeg er? Er jeg fuldstændig galt afmarcheret når jeg forlanger sikkerhedsvest til 1/2-times trækkerhold. Eller er jeg bare opsat på at beskytte min datter mod de værste slag og knubs (believe me, hun er en klumpe-dumpe-klods-major).

Hit me... giv mig lidt at tænke over.

På forhånd mange tusind tak.

God aften fra Uglemor :)

0
0
Svar på denne tråd

Nææ jeg
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 23:04

synes da bestemt ikke at du er hys, det er da kun dejligt at høre, at du sætter dit barns sikkerhed højt

0
0
Svar på denne tråd

Nej, du
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 23:09

er ikke hys. Havde jeg børn, der red, ville det også kun foregå iført hjem og vest. Vi voksne ved, at det kan være farligt at omgås heste - det ved børnene ikke.

Nu med hundepension

www.123hjemmeside.dk/hundepension

Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

Nu med en længe ventet blomst i maven. Termin d. 101008

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 23:10

Har selv ledt efter en til Oliver (bliver 5)

Så nej du er ikke hyterisk, hold på det du mener er rigtigt for dig og dit barn.

Med Venlig Hilsen

Ina Brøndum

Oliver 16 08 03

Lukas 04 04 06

Silas 21 07 07

Snart med Zahrah Hamrah El Azraff OX

Ask den gæve Shetter

-Men uden Mirco...

0
0
Svar på denne tråd

Uglemor
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 23:11

Du er slet ikke overbeskyttende :)

På de begynder/letøvede hold, jeg underviser, bruger størstedelen af alle børnene sikkerhedsveste, og det, synes jeg, er super skønt (Y) Specielt ang. de mindst erfarende, da de ikke kan holde sig på på samme måde, hvis der pludselig sker noget - erfaring kommer jo ikke af den brændende kærlighed til dyrene, som de jo har i den alder, men af timer i sadlen :)

Og når de samtidig skal lære deres egen motorik at kende i den alder, så kan det nogle gange være svært at styre både hest/pony og lemmer ;)

Uheld kommer jo ikke varslet, og din datter har endnu ikke lært at reagere hurtigt nok (og korrekt). Så jeg synes bare, at du er en super ansvarlig mor :) (Y)

Mvh. Simone

0
0
Svar på denne tråd

Ingen pyllerrmor
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 00:04

Enig med de andre - det er en RIGTIG god idé med de sikkerhedsveste. De fandtes ikke førhen - men det er godt, at de findes i dag - og der er folk som bruger dem. Det synes jeg er sund fornuft og bestemt ikke pyller.

Tanten her mener også:

'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.'
Egon von Neindorff

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 00:32

Af frygt for at blive haglet ned, så ja - jeg syntes du er en smule for pylret

Dengang jeg startede som 7 årig for 13 år siden - ja, der fandets diverse former for sikkerhedsudstyr ikke. Det var med cykelhjem, gummirøjser, cowboybukser og så ellers op på lille, brune Bondo.

At vi nu til dags har fået disse enormt fikse sikkerheds "gadgets", jamen, det er da bare super. Jeg mener dog bare, at de bliver "overbrugt".

Jeg har altid haft en ret god opstilling og balance. Da jeg de sidste år som ponyrytter blev påduttet en vest i springning, jamen, så kom den da på og har reddet mig for en ordentlig omgang knubs en enkelt gang. Men FØJ jeg hader at ride med den. Jeg kan - og gjorde det jo også, men min balance og opstilling blev betydeligt forringet, til trods for at jeg virkelig gav den en chance.

På den rideskole jeg står nu, undervise min gode veninde de såkaldte "lørdagshold", begynderholdene. Her rider over halvdelen med vest - og GUD hvor sidder de dårligt! De kan som oftes slet ikke finde det rigtige balancepunkt hvilket op til flere gange har resulteret i, at barnet faldt af. Jaja, så er det jo godt med vesten, bare ikke når det den der er skyld i det.

Når vi taler spring og ture kan jeg sagtens følge dig i en springvest på børn. Men stille og rolige trækture og sidenhen dressur når hun kommer så langt, ja - det mener jeg personligt at en sådan vest vil hæmme din datter mere end den gavner.

Vi har jo alle faldet af hesten mere end en gang - og det kommer din datter nok også højst sandsynligt til, med eller uden vest. Men giv hende dog fra starten af de bedste betingelser ved at lade hende udvikle et godt sæde og balancepunkt.

Håber du kan bruge mit svar til noget :)

*Anne*

~ Hestens fejl er rytterens fejl ~

Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning

Man har ikke omvendt en mand, blot fordi man har bragt ham til tavshed.

0
0
Svar på denne tråd

Sikkerhedsvest
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 00:50

Jeg synes det er fint. Hvis du ikke køber en af de der billige veste hvor man slet ikke kan bevæge sig.

Jeg overvejer selv meget kraftigt at købe mig en vest, på trods af at jeg altså har redet 17 år. Men den hest jeg rider er ikke altid helt stabil. Så skal have en inden jeg begynder at springe på ham. Burde også ride med den på tur. Men i dressur tror jeg altså ikke den kommer frem, når jeg altså får købt en.

Er blevet lidt mere opmærksom på at "min" krikke er lidt vild efter det for første gang lykkedes at kyle mig af 2 gange for et par uger siden. Jeg slog mig dog ikke, fik lidt knubs men intet i forhold til rodeo ned fra 180 cm højde.

Så jeg synes det er fint du lærer din datter sikkerhed fra starten af. Der sker flere og flere uheld indenfor ridesporten, hvoraf de fleste kunne afværges ved at vi andre lærer sikkerheds reglerne videre og selv tager de nye sikkerhedsting til os.

Mvh.

Kiki

Med misserne Oscar og Maddox

0
0
Svar på denne tråd

god ide
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 07:16

der hvor min datter underviste før, var det et krav at alle under 18 som red elevhestene/ponyer SKULLE ride med vest.

der var godtnok ingen som fik ødelagt deres opstilling.

Og jeg er godtnok glade for at hun selv springer med vest, den har reddet hende nogle gange,, uanset hvor erfaren rytter man er er man ikke herre over alt.

Der hvor vi er nu er der da heldigvis også flere og flere som får vesten på, og med de veste som findes i dag, er der ingen undskyldning mere, kun forfængelighed.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 08:00

Først tænkte jeg, at du da er lidt hys, hvis ungen skal ha' vest på ved en skridt-tur.

Men mens jeg læste dit indlæg, tænkte jeg, at det faktisk er ret godt at få sikkerheden ind med ride-modermælken.

Det kan være så svært at få den ind senere.

Så faktisk har du lige været en øjenåbner for mig

Så nu vil jeg give min lille datter på tre år hendes vest på, når hun skal ride. Også selv om det bare er en skridt-tur.

Maria

Box udlejes i lille hyggelig stald i Haslev.

Kig på www.flickr.com/photos/mundboegaard

Hellere tilgivelse end tilladelse c")

0
0
Svar på denne tråd

anne nellemann
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 08:27

Gad godt vide hvilket uland du er vokset op i hvis der ikke fandtes andet end cykelhjelm og gummirøjsere .

Til trådstarter. Jeg syntes det er en formidabel ide, mine børn rider også med diverse sikkerhed når de bare bliver trukket rundt.

tanja

DEN ENESTE FORSKEL DER ER, OM DU KØRER 110 ELLER 140 KM I TIMEN ER AT NÅR DU KØRER 140 KOMMER DU HURTIGERE FREM TIL ULYKKESTEDET

0
0
Svar på denne tråd

God ide
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 08:30

Der er jo nok en grund til at på vores rideskole er det ikke tilladt for børn og unge under 18 år at ride UDEN sikkerhedsvest.
Så er det ens for alle og meget nemmere at få ens barn til at tage den på.

Og derhjemme er det også obligatorisk at have den på for min søn på 14 år - og han brokker aldrig fordi det er blevet en god vane...

Håber flere rideskoler vil følge eksemplet...

/Lisbet

Hold tanken mod målet...Og ikke mod besværlighederne.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 08:31

Sikkerhedsvesten og ridehjelmen var helt på lige fod for min datter, fra hun startede som 5 årig til hun blev 12 år.

Grunden til at hun stoppede var, at det gjorde for ondt i overgangen fra ingen bryster til, at hun kunne bruge BH.

Efterfølgende har hun haft vest på hvis hun sprang.

Hilsen fra Pony-mor.

Livet er for kort til -

Ikke at vælge sine kampe med omhu.

0
0
Svar på denne tråd

sikkerhed!
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 09:04

Jeg synes det er en god idé.

Jeg har ikke selv børn, men havde sikkerhedsvesten været opfundet og påkrævet ved ridning da jeg var barn/ung, havde jeg måske ikke haft de rygproblemer, som jeg har idag...

Heidi

0
0
Svar på denne tråd

Måske...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 09:17

.. er sikkerhedsvesten ikke voldsomt nødvendig på et hold hvor ponyerne bliver trukket, men på den anden side er det en god ide at vænne barnet til at den bare er på når man sidder på hesten - hver gang.

Det vigtige er så at finde en vest der er komfortabel at have på, så det ikke bliver en plage for hende at være pakket ind i den.

£isbeth & Baloo

Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

(Albert Einstein)

0
0
Svar på denne tråd

Fornuftigt..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 09:26

Hverken hysterisk eller overbeskyttende. Kun godt, gammeldags fornuftig..

Min mand sagde det meget rigtigt for mange år siden, da sønnen min begyndte at ride (og der var det ABSOLUT et særsyn at børnene havde sikkerhedsvest på): "Hvad vil du helst? Købe en sikkerhedsvest eller en kørestol???"

Så på med vest og ridehjelm!! Altid!!

mvh

kirstenj

0
0
Svar på denne tråd

vest, ja
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 09:26

Helt enig med dig, uglemor, begge mine piger har også redet med sikkerhedsvest fra start af. Når udstyret nu findes, synes jeg ligeså godt man kan bruge det.

Det er nu så indgroet, at de selv render ind efter vesten, hvis de skal ud og ride.

Mine piger har også været de eneste med sikkerhedsvest på, på de hold hun har redet på (små børnehold 3-6år). En dag var der en af de andre piger, der faldt af, og slog siden af ryggen og græd selvfølgelig. Min ældste pige synes det var så synd for pigen og sagde " mor, hvis hun havde haft vest på så havde hun ikke slået sig sådan, kan vi ikke købe en til hende?"

Vh Louise

Dressurtanten.

0
0
Svar på denne tråd

Gør det behageligt.......
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 09:27

Jeg synes det er en super ide med sikkerhedsvest. Og heldigvis er der jo flere og flere rideskoler, som kræver at deres elever ride med dem.

Men kunne det ikke være en ide, at lave "sponsor-veste" på rideskoleholdene ? Så skulle man ikke nødvendigvis ud og invisterer i en vest med det samme. For den skal jo passe for at være behagelig.

Jeg synes det er en fornøjelse at se, hvor fornuftigt de fleste børn forholder sig til sikkerhed. Ikke fordi jeg tror de tænker så meget over det, men mere fordi de er blevet vant til at sådan er det.

Så nej jeg synes ikke du er pylret !

Tvært imod tror jeg, at en hel del af vores forældre ikke anede hvad det egentlig var vi foretog os med de skøre krikker, den gang vi var unge. Jeg vidste i hvertfald godt at mine kære paracelhusforældre, som er bange for heste, absolut ikke skulle vide, at jeg blev smidt af dagligt af den hysteriske passerhest jeg passede fra jeg var 13 til jeg var 16.

MVH Charlotte

Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.

0
0
Svar på denne tråd

ej......
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 09:30

undskyld, men pyllermor, tja, man siger jo ellers at børn skal lærer af de knubs de får, og det nytter ikke noget at pakke dem ind i vat, jeg har aldrig brugt hjelm, eller vest, mest fordi at det ikke fantes den gang, men også fordi at det er skide surt at have sådan en @!#$ på.

ja sådan har jeg det altså, når man vælger at sætte sig op på sådan et dyr, må man også forvente at man kan komme til skade... sådan er det altså bare

Husk at leve livet mens du kan, om lidt kan det være for sent.

0
0
Svar på denne tråd

min datter
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 09:31

ja min datter vil også komme til at skulle have sikkerhedsvest på hver gang hun skal op på en pony/hest...

men lige pt er det ikke indkøbt da hun kun 1,5 år.. så der går lige lidt inden den kommer til.. Det er jo slet ikke sikkert hun vil ride når hun blivver større..

Jeg har også selv overvejet at anskaffe mig en. for nu skal jeg til at ride ungheste igen og jeg er en kylling, og tænk hvis jeg faldt af og blev skadet, hvem skulle så tage sig af min datter...

Så kan hun også se mor med vest og hjelm og se at det er en normal del af udstyret her på matriklen, ihvertfald når mor her rider..

Christine

Vi forhandler PAVO hestefoder, Dangro (gl.videbæk)Dangrønt, div. vitaminer og minareler

Vi sælger ud af vores heste da vores avlsdrømme har taget en ny retning.

http://WWW.stutterihededa ...

0
0
Svar på denne tråd

sikkerhed frem
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 10:27

... for alt. Er min kommentar.

0
0
Svar på denne tråd

sikkerhed..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 10:42

du er ikke hysterisk.. vores har også altid redet med vest og hjelm.. også selvom de kun var 1 år da de startede...

mette

Billeder af mine børn.

Et barn er en engel, hvis vinger krymper i takt med at benene vokser.

0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 10:46

ALLE under 18 skal ride med vest til undervisning - sådan er der her hos os. Ligesom vi alle har hjelm på når vi sadler op.

Vi søgte TRYG fonden og fik 5000 til nye veste i alle størrelser.

Du er bestemt ikke hysterisk.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

bummelum
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 10:51

Tanja l: Kan godt se det jeg skrev kunne misforstås. Selvfølgelig fandets der da ridehjelm (med ffiiinnneee ørebøjler og hagekop) og ridestøvler, men vi startede skam ikke ud med hele baduljen. Først efter en måneds tid koom ridehjelmen, og lidt senerer støvlerne. Hvad jeg mente med diverse tingel-tangel var - i dette tilfælde - sikkerhedsvest.

Nej, jeg har ikke børn, men hvis jeg engang får og de skal ride, ja - så kommer vesten altså ikke på før de skal springe og ride tur i starten.

Men det er jo et spørgsmål u selv skal tage stilling til, da det er noget du selv skal kunne stå inde for.

*Anne*

~ Hestens fejl er rytterens fejl ~

Verden ændres af kendsgerninger - VÆR en kendsgerning

Man har ikke omvendt en mand, blot fordi man har bragt ham til tavshed.

0
0
Svar på denne tråd

Glad for at
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 11:03

Jeg aldrig har været datter af en hys mor.....

Illum

En SUPER smed,kan IKKE gøres op i penge !!!

0
0
Svar på denne tråd

da jeg .......
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 11:13

Da jeg begyndte med at færdes herinde, mente jeg også meget at tingene var anderledes før hen, og at det var godt nok. Feks mente jeg at halm var fint som strå foder, og at heste levede fint nok kun af kvænet byg. En forfanget hest skulle bare sultes tynd, og så kunne man jo køle dens hove i rindende koldt vand, så de blev rimelig følesesløse.. Heldigvis er jeg blevet klogere. Mine heste så godt nok godt ud før hen, og den med at køle ben ned har jeg aldrig brugt. Men alder og viden gør altså en klogere. Så derfor kan man ikke sige at man ikke skal bruge ridehjelm eller vest fordi de heller ikke fandtes da vi var børn. Vi bruger jo også sikkerheds bælte og børnesæder i bilen, selv om det ikke brugt før i tiden.

Jeg synes ikke du er overpylret, eller pakker dit barn ind i vat. Men som andre skriver håber jeg for din piges skyld at du køber eller låner en vest som sidder ordentligt. Ellers føles det sikkert som at ride i en termokedeldragt med korsetstænger af den helt gammeldaws slags fra før vores tid. Og selv om de fine damer i gamle dage red i korset med stænger er det jo nok de færreste der ville gøre det i dag.

Uglemor gør hvad du selv føler der er det rigtige. Lige meget hvor meget du pakker hende ind, skal hun jo nok få lidt knubs hist og pist alligevel. . Og selvom vi helst ikke vel have at de små får skrammer, så får vi alle jo mere eller mindre. Og er hun en lille klumpe dumpe, er det jo nok fint nok og tage lidt forholdsregler. Held og lykke med din pige..

0
0
Svar på denne tråd

Indrømmer
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 11:13

blankt at jeg ikke har læst alle indlæg.

Men min datter er osse 6 år og vi leder efter egen pony til hende. Hun har redet fast en gang om ugen i 1 1/2 år og har selv det mål at hun vil være verdensmester , godt at have noget at gå efter.

nå men hun rider ikke med sikkerhedsvest. Jeg har talt med underviseren og andre forældre og ifølge dem er den meget generende selvom den passer barnet. Den gør det noget sværere at sidde på hesten. Og derfor har hun ikke nogen på. Hun skal dog have en når hun skal springe, men så langt er vi (heldigvis) ikke kommet endnu og det er ikke barnets skyld.

Jeg har personligt aldrig haft en sikkerhedsvest, og vil heller ikke have en. Jeg har bare vurderet ud fra de oplysninger jeg har fået at det ikke er noget før vi skal springe.

.....Udtalte Pia!

Ha´en god dag

0
0
Svar på denne tråd

Så længe
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 11:26

Så længe hun kun bliver trukket med synes jeg ikke det er nødvendigt, heller ikke i starten. Når hun engang skal til at springe og ride galop, kan en ridevest komme på tale. Inden synes jeg personligt ikke det er nødvendigt

0
0
Svar på denne tråd

Enig med
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 11:59

Illum! Jeg rider kun med vest når jeg er tvunget til det til springstævner , sikkerhedsvest er noget djævlen har opfundet ;)

~ Krina <3

Asmindrupgårds Dunhill <3

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved det..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 12:12

ikke helt.. På den ene side syntes jeg det er pylder, men på den anden side syntes jeg det er meget fornuftigt..

Det er vel op til de enkelte forældre at bestemme hvad barnet skal have på, jeg vil faktisk hellere have de har sikkerhedsmæssige korrekte sko på istedet for kondisko el. sandaler end sikkerhedsvest på..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

tra-la-la
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 12:35

Jeg er enig med Illum og Karina. Sådan en dims er tilnærmelsesvis umulig at ride med. Har den KUN på når jeg er tvunget.

Emilie Watson
Egocentreret blondiebabe
-Og stolt af det!
0
0
Svar på denne tråd

hys- nej
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 12:44

jeg synes ikke at du er hysterisk, selv har jeg aldrig brugt vest, de var ikke opfundet da jeg begyndte at ride, og jeg har ikke følt at den for mig var nødvendig.min kærste som startede med at ride for 1 år siden insisterer på at få en vest inden han skal lære at springe, hvilket jeg synes at lidt overdrevet, men alligevel fornuftigt, da han har det med at være lidt...klumset, så føler man for det, uanset alder,skal det da bare gøres til en god vane, præcis som sikkerhedssele og cykelhjelm er, ik.

Man kan godt have brug for en vest og hjelm selv om man bliver trukket, det er jo altså et flugt dyr ikke en bil, de har det med at reagerer pludseligt og nogle gange voldsomt, som i ved.

jeg underviste på en rideskole en gang, hvor der var en lille sød pony på ca 115cm, den havde desværre en uvane med at leve op til sit navn,Paranoia, ved at eksplodere i en bukke serie gennem ridehuset til rytter og vedhæng var rystet af,når eks. en bil kørte ind på gårdspladsen, men ikke hver gang. (det skal lige siges at jeg havde rådet dem til at få en noget mere stabil pony, men nu var den købt, så måtte den lære det!)

Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi

Bioanalytiker B.M.L.T

0
0
Svar på denne tråd

Ihh altså.
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 14:23

Tak for svar alle sammen. Havde slet ikke forventet at så mange havde en mening ;)

Jeg er som sagt også sådan lidt i tvivl om vest eller ej. Mht komforten så bliver der naturligvis indkøbt en god vest der er bøjelig og behagelig at have på. Om den er besværlig at ride med eller ej, - det er vel en vanesag. Nogen rummer ikke ridehjelm, cykelhjelm, sikkerhedssele og andet. Andre, - min selv incl. har ingen som helst problemer med nogen af tingene. Føler mig faktisk bar uden. Hvis man vænnes til hjelm og vest fra starten, tilpasser man vel sin ridestil fra starten.

Ang. at være pylremor eller ej, så har jeg bestemt heller ikke haft sådan en som barn og mener heller ej selv, at jeg er en sådan for mine børn (i dette tilfælde den største pige).

Da jeg selv begyndte til ridning for ca 25 år siden var hjelmen også med elastikbånd under hagen og vest var ikke eksisterende. Jeg har selv været med i styrt, hvor en vest ville ha hjulpet, - både på egen hest og på rideskolehest.

... faktisk er jeg engang gledet ned ad en lille prutpony uden saddel og slået mig noget så gevaldigt på barrieren... og det var altså som stor rutineret ridepige på en rideskolepony. Men den lavede pludselig cirkus-hop både baglæns og sidelæns samtidig (? ) og BAM der lå jeg. AV!

I dag har vi været i ridebutik og prøvet en vest på pigen. En fin en som hun selv kan få på og af og som sidder godt og giver god bevægelsesfrihed. Vi kiggede også på hjelm, men endte op med at købe et par bukser på tilbud.

Jeg takker for alle jeres svar, - dejligt med stor respons.

Jeg har besluttet mig for at hun SKAL ha vest på. Er igang med at finde en brugt, men ellers må jeg hoste op med knap 900,- bananer.

Forøvrigt ville jeg nok også selv bære vest, hvis jeg skulle begynde at ride igen. Jeg har ikke samme smidighed længere og har nu andre end mig selv at tage hensyn til. Tror bestemt hellere mine børn og min mand ville bruge 1500,- på en vest til mig end ha mig siddende med hjul under.

Men det er vel lidt som en forsikring. Har man den, får man ikke brug for den. Men har man den ikke, står man pludselig og skal bruge den.

Tak for svar...

Venlige hilsner fra Uglemor, - vest-tilhænger

0
0
Svar på denne tråd

Øh hvis du tror
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 15:12

At en vest redder dig fra en brækket ryg, så håber jeg aldrig du bliver kloger på det punkt.

En vest kan helle ej gøre det ud for en god balance og en smidig krop.

Alt det sikkerheds "bras", giver alt for tit en falsk tryghed.

Næ nej omtanke og respekt for det dyr man har med at gøre, DET redder en fra meget mere end vest og alt muligt andet.

Nej har aldrig og kommer aldrig til at iføre mig den slags, jeg sætter mig nemlig ikke i en sadel, med formodningen om at en dag går det galt.

Så red jeg slet ikke.

Illum

En SUPER smed,kan IKKE gøres op i penge !!!

0
0
Svar på denne tråd

Nej man forventer
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 15:19

vel ikke ligefrem at det går galt. Selvom man bliver i sin seng kan man jo dø af det.

Men beskytter en vest ikke "kun" hvis hesten træder på en??

.....Udtalte Pia!

Ha´en god dag

0
0
Svar på denne tråd

Ehhm :D
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 15:45

Jeg syntes bestemt ikke du er hys.. Jeg er jo selv 14 år, og vi har ikke engang råd til en sikkerhedsvest xD. jeg har aldrig redet med det. Kun når vi springer (Så låner jeg af rideskolen).

Jeg syntes bare det er dejligt at høre at du passer på dit barn ;)

Søger part - i Holbæk på privat gård

Jeg er 14 år, og har gået til ridning i 6 år.

Er ca. 1.66 cm.

Hvis du vil høre mere så send en mail eller sms til mig

milo-natur@hotmail.com - 27369041

0
0
Svar på denne tråd

vest....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 15:50

Hmm.. Ja jeg har jo heller aldrig redet med vest, det var heller ikke eksisterende i mine unge rideskoledage.. Men helt sikkert er det at den kunne have reddet mig fra nogle knubs.. Såsom trykkede ribben da jeg blev kastet ind i siden af en bil, eller de mange ture med ryggen eller brystet på bummen i spring.. De hårde ryglandinger på hård græs/jord bane ville måske have været knap så slemme hvis jeg havde haft en vest..

Men når det er sagt, så ejer jeg heller ikke en den dag i dag! Men springer så heller ikke selv på hyppen.. Men de to piger der gør, har selvfølgelig vest på! Men de er også kun 12 og 13 og bør ikke have valgmuligheden.. Vest på! Selvfølgelig kan man stadig komme noget så grueligt galt afsted selv med vesten på.. Den beskytter jo ikke arme og ben!

Men nå, jeg syntes ikke det er pylret af Uglemor at vælge vesten til, men er ikke sikker på jeg selv gav mit barn en på så tidlig hvis jeg var mor!

Mvh. Uni

0
0
Svar på denne tråd

123456...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 15:54

Jeg ville bare lige melde mig enig med Anne Nellemand......

jeg har også selv en sikkerhedsvest...men bruger den kun når jeg springer eller rider på heste jeg ikke hved hvordan de reager i uvandte situationer...Men jeg syntes som så mange andre at man bliver frygtelig stiv af at ride med den og den er jo frygtelig stor og klodset...

mvh Sette

ps. lige et bevis på at jeg rent faktisk bruger den

(kender ikke noget til strittende tæer )

- DET ER SJOVT AT TAGE FJORDHESTE SERIØST -

- http://www.ellemoses.dk -

0
0
Svar på denne tråd

sikkerhed
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 15:56

Jeg synes at det er en fin idé, at gå ud og invistere i en sikkerhedsvest fra start af. Selv er jeg springrytter og nu 16 år gammel, og jeg kan slet ikke forestille mig at springe uden springvest - jeg har gjort det en enkelt gang, og bryder mig slet ikke om det. Det er nok fordi springvesten flere gange har snuppet en pæn del af trykket og sparet mig for en hel del skrammer.

Som nogen siger, så redder den ikke en fra alt, men et eller andet hjælper den hvertfald, hvis den sidder korrekt.

*Flicka*
Do you have sweet dreams? I have!
'Cause I have the best and sweetest dream doll
Dun Dream Doll
0
0
Svar på denne tråd

Sette....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 15:59

kan godt forstå du ikke kan lide din vest.

Du har både en model som er meget stiv i det, plus du har valgt en der er et nummer for lang til dig.

Så kan sagtens forstå den er ubehagelig for dig.

Jeg prøvede veste fornylig og der er godt nok mange der er ved at komme efter det.

Men det kræver også man gider at smide nogle penge i projektet. -Hjelm, støvler og vest, det er ting man ikke skal spare på!

Dengang jeg solgte rideudstyr, havde jeg masser af forældre som netop sparede på disse ting, og det var som oftest også dem der kom retur og enten var skuffet over det købte eller måtte indse at de vist fra starten af skulle have brugt de par basøre ekstra.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 16:20

Hejsa, jeg er ihvertfald meget glad for at høre at du har sagt at hun SKAL have vest på, man ved jo aldrig hvornår uheldet er ude.. Jeg ved om nogle forældre der ikke vil investere i en sikkerhedsvest fordi "det burde rideskolen sørge for", men det har den ikke de financielle muligheder for (da den har - at have 10 stks af alle størrelser, for at sikre at alle kan passe vestene). Jeg synes ihvertfald det er en forkert indstilling at have, at man ikke vil købe en vest til sit barn fordi rideskolen ikke har den eksakte størrelse som barnet bruger, så du er et super godt forbillede for dit barn ...

Hvis nu ungen falder af, lander uheldigt eller at hesten kommer til at træde på barnet, så har du jo gjort dit bedste for at mindske om skaden - hvis nu barnet skulle komme til skade.
Sikkerheden skal man ikke spare på :)

RESPEKT TIL DIG!!

0
0
Svar på denne tråd

Uglemor
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 19:41

Jeg synes bestemt ikke du er pylret.

Min niece Julie har haft sikkerhedsvest på fra dag 1 hun begyndte at ride (2 måneder før hun fyldte 3 år).

Her er hun på partponyen Rambo 3 år gammel:

Hjelmen på ved mønstring på Storehestedag 2006 som 6-årig:

Vesten stadig på, som 7 årig:

Nej vesten kan ikke gøre det ud for god balance, men små børn har jo som ofte ikke den balance endnu og her synes jeg altså det er rart, at man kan give dem en vest på, der kan tage de værste slag ved fald.

Hilsen Winnie
- nu uden Zadeek ox... snøft
-men stadig med familiens maskot Møller.
.
Fransk Bulldog - en rigtig klovn!

Bulldogklubben.dk

0
0
Svar på denne tråd

hmmm.....
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 19:53

Synes måske det er lidt hysterisk ..

De ponyer er jo så tilreddet og rolige..

Kunne forstå hvis det var fordi hun skulle springe..

Men det er jo selvf. også bedre at være for over beskyttene en for ligeglad :D .. Den er lidt svær , men hvs din datter ikke siger noget til det synes jeg da bare du skulle forsætte

0
0
Svar på denne tråd

svært at svare på ..
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 20:28

Jeg tror som forældre man skal se ind i en selv og bedømme derfra om man syntes man vil yde den ekstra sikkerhed.

Er det et krav fra rideskolen er den beslutning jo taget for en.

Er man som forældre af den mening at ligesom ridehjelm og ridestøvler - skal sikkerhedsvesten også være et must for at ride! ( dette gør flere ting lettere ved at starte med dette istedet for at kræve det senére)

Egen erfaring: Har en datter på 7 der har redet siden hun var 5 år. Pt rider hun uden sikkerhedsvest. ( de andre på hendes ridehold rider med vest men ikke et krav fra rideskolen) Jeg er langsom ved at overveje om ikke jeg skal finde en vest til hende. Som I andre skriver der er jo både for og imod - men som mor vil man jo gerne undgå at ens børn oplever helt de samme "styrt" som en selv og måske kan sådan en vest hjælpe lidt på det.

Har en datter mere på 4 år - rider kun små ture i skridt - heller ikke hun har en sikkerhedsvest men jeg er helt klart af den mening at skal de senere til at springe er det et must men mon ikke jeg er "omvendt" inden de bliver så gamle/dygtige ha ha

For kort tid siden fin vi så den dejlige børnepony hjem. Nu skal jeg også love for at den ældste nu rider utrolig meget ( i forhold til den ene gang om ugen til undervisning) Nu er det jo både op/ned, Ud i naturen osv. så måske bliver jeg "omvendt" langt tidligere end beregnet!!!!

For at vende tilbage til dit spørgsmål tror jeg aldrig man kan være for hys ang ens børn sikkerhed. Man vil jo dem det bedste og sådan skal det også være!!!

Elsker mine skønne men forskellige islændere; Baldur, Sif, Fenja, Andy, Freja, Röskva, og Kommi

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 22:33

Jeg ville som forælder ikke have det særlig godt med mig selv hvis mit barn fik brækket et ribben eller noget andet, fordi jeg sparede på vesten da jeg var ude og handle sikkerhedsudstyr.. Jeg ved ikke hvordan det er med jer...

Bøllemissen: Er ikke helt enig med dig i din synsvinkel, for jeg ved om børn der er kommet galt afsted og de har redet rolige ponyer, så synes ikke at det er et argument for at spare på ridevesten. (Har oplevet børn der er faldet af ponyen og fået et ordentlig smæld i ribben mv. fordi de ikke havde en vest til at mindske skaden). Rolige ponyer kan også blive skræmte og springe afsted eller evt ha' forårskuller(eller hvad man så kalder det) der evt forårsager et ordenligt jubel "krum-spring" :)

Så springning eller ej, rolige ponyer eller ej, den vest skal de altså ha på, de er jo kun børn og man skal jo gøre det optimale for at de får en god oplevelse og et styrt med en skade der kunne været undgået ved brug af vest kan mindske om en skræk for ridning (bare en tanketorsk).

Mange af børnene er jo nye i sporten dvs der vil være en risiko for flere "små ulykker" hvor barnet falder af hesten...

0
0
Svar på denne tråd

Vesten på
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 23:09

Jeg synes du er lidt hysterisk - men sådan skal mødre da være!

Jeg sprang med vest på i al den tid jeg sprang højt, men nu kan jeg ikke passe den mere og når jeg kun springer 3-4 gange om året synes jeg ikke det er så aktuelt mere.

Men hvis dit barn falder af, så slår hun jo sig alligevel? Jeg kan ikk helt se, hvad den ska gøre godt for på et skridte-trækker hold? Det er nok højst usandsynligt at ponyen træder på hende, hvis der er en der holder den?

Men ellers er jeg fan er sikkerhed, så hvis hun ska lære at ride med den, så ska den klart på fra starten af.

Kamilla König
*Stud. med. vet.*

"I København drømmer pigerne om en karriére som model - i Jylland spiser de op og får sig en rigtig uddannelse" - Sanne Søndergaard

0
0
Svar på denne tråd

dkdkddk
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 07:02

Jeg synes du er hys

En sikkerhedsvest på et trækkerhold mener jeg er fuldstændig unødvendig...

Nu køber du jo nok alligevel en, men så vil jeg opfordre dig til at købe en ordentlig! Den skal være blød og med lameller så barnet har bevægelsesfrihed.

Det er så vigtigt, at barnet kan rulle på den rigtige måde hvis de falder af. Det kan de ikke i de stive veste.

Faldteknik skal læres mens man er lille

Mvh. Anja

0
0
Svar på denne tråd

tjah...
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 12:30

hmmmm. ja det er jo lidt en smagssag... Jeg hader at ride med vest, men den kommer ALTID på, når jeg springer. Jeg sprang faktisk i en del år uden vest ditto uheld. Men så begyndte jeg bare at vælte af flere gange i hver time, og slog mig egentlig pænt meget. Så kom vesten med, men jeg føler mig hæmmet af den. Jeg ville aldrig tage den på i dressur, da jeg føler jeg ikke kan bruge min krop ordentligt.

Men ved børn er det selvfølgelig lidt noget andet.... Put den på hende, så vænner hun sig vel til den, og lader være med at brokke sig over den senere hen. Det ville vel egentlig være sundt, hvis fremtidens ryttere alle red med vest. Så kan alle vi stivstikkere der har lært at ride uden, ligge og rode med vores skader senere hen.

0
0
Svar på denne tråd

josåhdøfj
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 14:47

er sikker på jeg ikke selv vil gøre det men jg synes ikke du er hys..

men måske skulle du tænke over hvor svært det er for en æsten begynder at ride med sådan en det kan være utrolig svært at sidde rigtigt..

men nej hvis ingen anden udvej i dit sind findes må det jo være det der skal til...

Mvh. Asta

.-*'^Elsker dig, Belle^'*-.

For evigt!

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 20:31

Syntes du er en yderst ansvarlig mor som bare vil sit barn det bedste. Og hvorfor ikke lære dem fra start at sådan en skal man have på.

Og sæt nu det gik hen og smittede andre uvidende forældre, som så derefter køber en for at beskytte deres barn.. Så gør man jo en god gerning smiler..

Se og få købt en :)

Med Venlig Hilsen

Vickie

Nu ejer af

Toftegaards Creline

Fremtiden kommer af sig selv..

Men det gør fremskridtet ikk!!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider