Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Ridning som motionsform
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 11:42

Nu bliver jeg snart irriteret over alle de "kloge" ikke-rytteres påstand om at ridning ikke giver noget hvad kondition og muskelmasse angår.

Sandt at en hyggelig skridttur i skoven ikke giver det helt store -men intensiv træning i dressur eller spring synes jeg er ufatteligt hårdt og får sveden frem på panden...

Og ved da at jeg også får ondt i muskler hvis jeg ikke har været ude i noget tid.

Er jeg den eneste der synes at ridning kan være hårdt og god motion? Og jeg har altså prøvet at gå i motionscenter, ro, svømme osv så har da lidt at sammenligne med mener jeg.

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

Er du gal...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 11:52

..hvor får jeg røde kinder, når jeg får undervisning på den 4 års som jeg rider på.!

Det er selvfølgelig et spørgsmål om at få pusten op, og få lidt sved på panden.

Men for mig er ridning en god motionsform. Jeg bliver styrket i praktisk talt hele kroppen, og så er der jo alt det andet arbejde ved siden af at ride (muge, strigle og slæbe div. ting og sager), der giver god motion.

Men mon ikke vi alle har hørt den sætning der hedder: "Jamen, er det ikke hesten der gør arbejdet"

"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry"

Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.

0
0
Svar på denne tråd

Hesten
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 11:55

Ja nemlig...

Jeg sad lige og så tv-fyn hvor der var en motions ekspert der sagde at ridning ikke gav noget specielt. Han havde godt nok aldrig prøvet at ride...

Øøøøh... Jeg bliver altså lidt harm!

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

0
0
Svar på denne tråd

Så skulle...
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 12:05

...han altså lige have tjekket mine arme, mave, ben og ryg INDEN jeg begyndte at ride seriøst igen, for 1 år siden!

Dumme mand....

Men bortset fra det, så er det en artikel i Equipage i en af de nyeste blade.

Der står også noget om, hvordan man styrker sin krop, får bedre balance og bliver lige (hvis man er skæv i kroppen)

"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry"

Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.

0
0
Svar på denne tråd

bum bum bum
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 13:16

mærkeligt med den der ekspert for jeg kan da huske da jeg gik i folkeskole og drengene var efter de piger der gik til ridning. De lukkede da hurtigt munden da læreren sagde at ridning var en af de bedste motionsformer da du faktisk brugte alle dine muskler i kroppen..

Haha sølle dem som løber 20mennesker rundt efter en lille læderbold.. det må være træls at dele

0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke rigtigt
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 13:25

Hvis det var, så ville handikapridning være til grin, og der får man også passivt trænet muskler og balance. Det erderfor, det er så godt til bevægelseshæmmede!

DR1 viste sidste år i et af sine utallige sundhedsprogrammer, at en rytter får brændt pænt mange kalorier af.

Energiberegner: bevaegdignu.com/index.php?id=128

Her kan ses at 1 times ridning forbrænder 752 kJ.

Her kan læses et andet tal: www.biologitiltiden.dk/ bogensfigurer/pdf/36.pdf

Nemlig 1500 kJ (gennemsnit af 750 til 2500 kJ).

Den træner har tydeligvis ikke forstand på noget- og kan derfor ikke tages seriøst.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

Dan Greenberg

Hattedame med strik, kat og briller...

0
0
Svar på denne tråd

ha ja den er god
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 13:30

jeg lægger stadig arm med alle de mænd, jeg kan komme til. Og var da ved at lægge en anlægsgartner ned. Så den må de længere ud på landet med. Min søs træner med maskiner 6 dage i ugen, men jeg er mere muskuløs end hende.

Jeg kan tydeligt huske, at jeg ingen muller havde da jeg var ung. Jeg har endda fået lidt hofter og lår på den konto, selvom jeg stadig ikke har meget ponudus - er måske lidt over flue vægt. :)

Skovture giver nok ikke det vilde, dressur giver mest. Der er både statisk og dynamisk muskelarbejde, og det er jo konstant. Det kræver at kunne spænde, slappe af, koordinere, kontrol over sin krop etc. Når jeg rider i let sæde, kan jeg misunde spring-ryttere lidt. :)

Lone

Jeg keder mig, derfor er jeg her :)

Healing tilbydes

0
0
Svar på denne tråd

Kommer an
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 13:45

Det kommer nok også an på hesten, min den gamle var på ingen måde anstrengende at ride, jeg kunne ride i flere timer.

Men min nye hest.. Puha, der har jeg fået sved på panden (og resten af kroppen), gode inderlår, mavemuskler og jeg kan mærke at der er flere muskler der også er godt brugte bagefter ;-D

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

ingen motion - de skulle bare vide
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 14:28

Jeg var engang til en speciellæge med mit knæ og han spurgte hvilken motion jeg dyrkede, jamen det var jo ridning. Og så farede han ellers i flint og nærmest råbte at ridning ikke var en form for motion, bare en livsfarlig hobby og at det rent faktisk var mere sikkert at springe i faldskærm. (det kan da godt være, men det er nu ikke det samme )

og så sad jeg ellers der, lettere forskræmt og måtte diske op med alle mulige andre ting jeg lavede (trak ture med handicapryttere, cyklede frem og tilbage til stalden o.lign..) mens jeg inderst inde tænkte "sikke en klaphat"

Patricia

Heldig ejer af den vidunderlige Pilgaards Queen

Interesseret i at blive working student på et varmblodsstutteri i Canada?

Se www.ewsz.com eller se min profil/send mig en besked for nærmere oplysninger

0
0
Svar på denne tråd

hahaha.....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 14:49

Så sent som i lørdags lagde jeg arm med min svoger der er gammel dørmand og altså en ret stor fyr.

Han vandt ganske vist, men det sjove var, at han virkelig skulle overtales til at prøve. Min søster siger han taler vidt og bredt til sine venner om sin lille blonde svigerinde med de store overarme :-D .... og han var faktisk i tvivl om om han kunne klare mig i lørdags. Eftersom det va foran hele familien var han ikke meget for det nederlag det kunne give. hahaha...

Da han vandt var han selvfølgelig lykkelig, men måtte alligevel sige "okay, du er godt nok lidt stærk". haha...

Og det kommer altså kun af dressur og staldarbejde.

Jeg læste engang i "i form" at en times dressur giver lige så meget som at spille en tenniskamp... målt i kalorieforbrænding...

Ved ikke om det passer, men det giver ihvertfald motion.

En anden sjov en er da jeg red dressur ude på rideskolen. Da det bliver varmt tager jeg min fleecetrøje af.

En af fædrende til rideskoleeleverne spørger mig bagefter, hvorfor ryttere egentlig tager trøjen af når de har redet nogt tid. Jeg siger at det selvfølgelig er fordi man får varmen og det er hårdt.... han troede det var fordi hesten blev varm og det så blev for varmt at sidde deroppe. hahaha.... De skulle bare prøve..

Hilsen Mette

Med Korsvangs Salina, Luna og Nyholts Weingöttin (Fine)

Dejlig hoppe med potentiale og personlighed sælges:

www.heste-nettet.dk/lodge/29276/ hest/144937/

0
0
Svar på denne tråd

Mette....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 15:00

..citat: "han troede det var fordi hesten blev varm og det så blev for varmt at sidde deroppe."

Haha - den var god ;)

Mvh Mette
If you do not succeed... Redefine succes!
Må man offentliggøre billeder fra stævner uden samtykke?
0
0
Svar på denne tråd

Ridning giver motion/muskler
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 15:14

Det må jeg da være det ultimative bevis på. Som System Udvikler sidder jeg på kontor hele dagen, tager bussen/toget til arbejde, og spiser ikke voldsomt sundt. men hos lægen fik jeg at vide at jeg havde en sportstrænet puls? 40/min, og jeg skulle være 220 høj i følge min lungekapasitet(er 186). Har heller ikke smerter i ryggen mere efter jeg rider dagligt(har en discus), så noget positivt kommer der helt sikkert.

Det skal lige siges at min hest er temmelig varm og selvgående så det er på ingen måder fordi jeg sidder og anstrænger mig det store når jeg rider.

M.v.h. Carsten I Nielsen.

"Det sværeste ved ridning, er at gøre det så let som muligt"
0
0
Svar på denne tråd

Ridning
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 15:43

Jeg tror nu ikke på at man ved ridning forbrænder 752 kcal i timen - de tal jeg har set er nærmere 3-400 ved dressurridning, men det er jo også noget! 752 kcal er mere end man forbrænder ved en times alm løb - og det er jo en sport der ligger i toppen når det gælder kalorieforbrænding

Det kommer jo også rigtig meget an på hvad man laver. På en skovtur bruger man jo bare musklerne på at holde balancen (hvis hesten er lydig og man ikke skal kæmpe for at styre den), og så er forbrændingen jo ret lav!

Når jeg rider dressur får jeg nu nogen gange pulsen ligeså højt op, som når jeg løber i et ok tempo - bare ikke i ligeså lang tid af gangen. Men kan så sige at på en velredet hest, skal man jo give små signaler, så der går energien igen bare til at holde balancen - og så er forbrændingen og konditionstræningen jo ikke særlig høj - hvilket jo sådan set også er pointen med træningen, altså at man kan ride hesten for fine signaler, uden at bruge mange kræfter eller energi på det.

Men en ting er da sikkert: Man træner ryg-, mave- og benmuskler - læste engang at man træner de inderste rygmuskler, som ellers er svære at få fat på, hvis man sidder med korrekt holdning. Armmuskler skulle man jo helst ikke få af at ride - men de kommer da af staldarbejdet :)

Men jeg kan da tydeligt mærke på mig selv at hvis der bare går en uge uden jeg rider, er jeg godt øm i inderlårene efter en gang dressurtræning!

0
0
Svar på denne tråd

ja....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 16:13

Der er snart ikke noget der kan p*sse en mere af en når der står en eller anden og skal spille smart eller ikke heste menneske og fyrre den her af:
"Ej men man laver jo ikke en pind når man sidder på ryggen af sådan et kræ, man sidder der jo bare"

Æhm ja right, i disse situationer plejer jeg at gå helt i vejret og komme med mine 117 argumenter for hvorfor ridning er SÅ hårdt som det er når man træner intens.

Jeg selv har kun ridning som motion ud over det man går i løbet af en dag og sådan.

Så jo man kan sagtens holde kondi ved kun at ride

ღ Jose & Raffe ღ
.
- Det kommer ikke an på størrelsen -
Men gørelsen!
www.joseograffe.dk
0
0
Svar på denne tråd

ridning giver ikke kondi..
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 16:21

Ridning er muskelopbyggende og styrker rigtig meget i hele kroppen. Man får også en god grundform ved at ride dagligt, men man kan ikke opbygge sin kondition, der skal man ud og løbe eller lign. Der er jo også en grund til at ridning er en af de sportsgrene hvor ældre mennesker kan deltage på højt niveau og konkurrere mod ryttere der er 30 år yngre.. Så kombinerer man sin ridning med noget løbetræning får man det optimale fra begge disipliner..

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 09:32

Ved I hvad verdens bedste motion er?

Det er at hyggejogge en tur i terrænet med hesten travende ved siden af

-------

If God made anything more beautiful than horses, he kept it for himself.

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 10:07

Ridning er skide god muskelopbygning...

En af mine venner (den selvsamme som synes at dressurridning er en af de flotteste sportsgrene der findes, fordi hesten danser ballet ) synes det er skideskægt at jeg har stærkere mave,ryg og armmuskler end hans fodboldvenner, han selv går i træningscenter hele tiden for at jeg ikke skal blive stærkere end ham... han synes desuden det er enormt sjovt at mine lårmuskler nærmest er formet så de passer til sadlen...

Forkselligt udstyr sælges

0
0
Svar på denne tråd

motion
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 10:35

Ja ridning er en god motionsform, men man skal godt nok ride "hårdt" for at få pulsen op på samme måde som en løbetur eller til spinning. Jeg har ikke haft dårlig ryg siden jeg startede med at ride igen for 2 år siden efter en pause, så det kan da helt klart mærkes at musklerne bliver styrket.

Men jeg håber da, at det er af at løfte høballer og muge ud i får mange armkrafter, for det er vel ikke af at ride hesten

I vil nok opdage en del stavefejl med tiden, da jeg lider af en smule ordblind/ordforvirring.

Så i må bære over med mig :-)

0
0
Svar på denne tråd

kJ og kcal
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 20:12

Nina ☻Samson☻ - kJ og kcal er jo to forskellige enheder, der er temmelig stor forskel på 750kJ og 750kcal.

Går ud fra det var en læsefejl

Passer af den dejlige Dakota

0
0
Svar på denne tråd

og når man
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 21:29

så siger, at de er velkomne til at prøve en tur, så siger de, "nej, jeg skal fandme ikke op på sådan et ånsvagt dyr."

suk.

~ G & L ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

Der er så meget kvinder ikke forstår.......om mænd!

0
0
Svar på denne tråd

ups...:)
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 21:34

Hov, så ikke lige der stod kj er så vant til at regne i kcal ;) - jamen så passer tallet jo meget fint :)

0
0
Svar på denne tråd

tjah noget
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 22:22

Motion må man da få..når jeg bliver undervist, sveder jeg all over og mine inderlår er godt brugte.

For et par måneder siden, var til læge med hosten. Han spurgte da han skulle lytte mig på ryggen, om jeg boksede...hehe...Så han må jo ha syntes jeg var rimelig muskuløs.

Men ridning er bestemt en god motionsgiver og en fantastisk bodytoner...mine ben ...lår og lægge, kan ihvertfald matche de fleste eliteudøvere.

Connie vs Zeppelin

0
0
Svar på denne tråd

Linnea...
Forfatter: 
Dato:  10-06-2008 22:32

det må prøves!

Xoco82 & Davina

Stud.theol

>>>Det er ikke Gud, der skubber os ned fra pinden, men han griber os inden vi rammer jorden<<<

Velgående dressurhoppe udlånes til privat ridning/avl

se annonce på hestens profil

0
0
Svar på denne tråd

ridning
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 07:31

Jeg læste en gang på en motions hjemmeside at 45 min. ridning svarer til 20 min. løb. Så lidt motion er der jo i det, det jeg tror vi ryttere mangler er rigtig puls træning.

Jeg får da pulsen op når jeg springer en bane men det er jo kun et minut eller to, og det er jo ikke nok til at forbedre blodomløbet o.s.v.

Jeg prøver så at suplerer min ridning med løb og cykling meget gerne to gange om ugen....

0
0
Svar på denne tråd

Det giver lidt form
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 09:58

jeg skulle for 1. gang i 4 mdr. ud at løbe igår, og jeg blev meget overrasket over min form. Kunne løbe meget længere end jeg havde troet og fik hutigt pusten, og det eneste motion jeg har dyrket er ridning. Det var bevis nok for mig.

Èn gang fuldblod - altid fuldblod

0
0
Svar på denne tråd

heeyeyy
Forfatter: 
Dato:  11-06-2008 11:06

Ja, jeg har også tit fået den sætning med "er det ikke hesten der laver al arbejde" smidt i hovedet.. fordi folk som i andre også skriver bare tror man sider der som en kartoffler der skal transporteres...

Jeg gik for ½ år siden til fysikterapuit pga. bøvl med min skulder.. der sprugte han mig om hvad jeg dyrkede af motion..

Så kunne jeg kun svare at det eneste jeg lavde var at ride 1 time om dagen på min lille hyps.. han tvivlede faktsik på mig og spurgte "ej du må da også jævntlig gå i fitnis center" hvor jeg jo kun kunne svare nej, jeg har sat mine ben 1 gange i et fitness center pga noget med skolen..

Så jeg tror han fysioterpeutern nu forslå ridning som en god sport, få han var godt nok overraskede over alle mine muskeler i ryg, arm osv.

MVH. Trine

Viljen til at ville, skaber evnen til at kunne

0
0
Svar på denne tråd

Altså jeg kan blot
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 12:54

sige at efter jeg fik part i November måned sidste pr, har jeg smidt 8 kilo... Selvfølgelig også ved hjælp af kost omlægning.!. Men jo motion giver det ihvertfald, og jeg har da også fået nogle størrer arm bøffer;-)

Christina Hjelmroth ;-)
0
0
Svar på denne tråd

Selvfølgelig
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 16:14

giver det motion.. men ens kondition opbygges ikke. Man kan fint måle det ved at prøve at ride med pulsur. Pulsen kommer slet ikke i nærheden af, hvor den gør nå man fx løber. Men hvis alternativet er ingenting, så er det klart at ridning gør noget for ens form! Det er heller ikke uden grund, at ryttere på diverse landshold er begyndt at blive undervist i kroppen, og i Hest var der også en artikel, hvori der stod at det var ikke nok kun at ride, hvis man skulle være med i toppen, der skulle løbes/svømmes eller lign. ved siden af.

Bianca

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-06-2008 18:16

tja den gang jeg gik til svøminig og ridning, var det svømningen der gav puls og motion, mens i ridningen på selv den mest kullrede unghest, så sad jeg der bare og gloede, så det endte altid med at jeg skridtede af ved fod, og nurj hor folk de glor når man går sin hest kold eller varm...

mit råd er lad værre med at bare sidde på giraffen og se vigtige ud, for nej i laver ikke så meget som jeres krop har godt af...

ud med jer og plask rundt i noget vand, støv cyklen af eller løb forvillet rundt som en gal hund (og tag krikken med)...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider