Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Er du parabene freak?
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 21:42

Som overskriften siger; er du parabene freak?

Går du efter diverse ting uden parabener? Hvilke ting går du udenom?

0
0
Svar på denne tråd

Nope...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 21:51

Nej det er jeg ikke.

Men jeg kigger lige ingredienslisten igennem. Hvis der er ret meget mere end 2 parabener i, så overvejer jeg et alternativ.

Kristina

0
0
Svar på denne tråd

Bambambam
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 22:09

hvad er parabener og hvad gør de ??

Og hvad hedder de på ingredienslisten??

***Melanie***

Som søger rolig parthest et par gange om ugen nær Åbenrå

0
0
Svar på denne tråd

Ja, lige nu
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 22:16

er jeg.... (Er gravid)

Melanie: Parabener er konserveringsmidler ofte tilsat kosmetik, cremer osv. De forlænger holdbarheden, men visse af dem er mistænkt for at have hormonforstyrrende effekt. Du kan læse mere her: www.miljoeogsundhed.dk/default.aspx

Men lige nu, så ja, jeg skelner heller ikke mellem dem man fraråder og dem man endnu mangler viden om. Lige nu er ALT med parabener i smidt ud - er kommer jo også en lang amme periode.

Mvh Louise og Skjalda
Er lige flyttet til Lolland, hø og venner søges!

Dyreværnsloven
0
0
Svar på denne tråd

Nej...
Forfatter: 
Dato:  08-06-2008 23:22

Jeg er bestemt ikke parabenforskrækket. Nu er det jo reelt kun 4 man mener er hormonforstyrrende, så ja, de 4 går jeg udenom, men parabenhysteri generelt giver jeg ikke meget for.

/Anna

0
0
Svar på denne tråd

ja......
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 06:45

jeg er parabene forskrækket, jeg køber og bruger ikke noget med det stads i. jeg vil gerne have børnebørn endag

0
0
Svar på denne tråd

Hejsa.
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 07:59

Jamen når folk går langt udenom det de kan læse direkte på ingredienslisten, og så bagefter går de hjem om spiser en bakke jordbær, et brocoli til aftensmaden, og en p-piller inden sengetid (3 eksempler på ting der er totalt fyldt med parabener) ..for ikke at nævne en rugbrød med Stryhns...

Folk fylder sig med parabener indefra, så jeg ku ikke forestille mig at det der skal udvortes skader en brøkdel af det.

Selv prøver jeg at lave meget hjemmelavet mad, men derudover undgår jeg dem ikke så meget.

0
0
Svar på denne tråd

Ja, jeg undgår dem
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 09:25

Jeg læser pænt på deodoranter, cremer og shampooflasker- og dem med parabener og andet skidt får lov til at blive på hylden. Hvorfor tage en risiko, når det kan undgås? Jeg bruger heller ikke tandpasta med Triclosan, da det er unødvendigt.

Det er nu ikke sådn, at jeg falder død om, hvis jeg får brugt en creme med paraben i. ;-D

Der er planteøstrogener i fx kål, men det har en noget anden effekt på os- og fiskene i åen- end det østrogener, p-pille brugere tisser ud i said å til said fisk. Det ene er en del af eolutionsbiologien: Planter modsætter sig at blive spist ved at udvikle kemiske forbindelser, planteædere udvikler sig til at tåle dem- eller skifter føde- eller uddør. Nogen planter spreder frø, ved at have frugter, der bliver spist- så som jordbær. Vi udvikler ny jordbærplanter og planter dem endda: En evolutionær succés for jordbærplanterne. :-)

Det andet er syntetisk kemi, som kun er undersøgt ved en række kortvarige forsøg. Der er dæleme mange kemiske stoffe, vi ikke kender langtidsvirkningerne af! Vi ved heller ikke noget om de synergistiske virkninger (flere stoffer sammen kan give en ande effekt end, hvert stof giver i sig selv).

Nyere forskning tyder på, at danske mænds dårlige sædkvalitet grundlægges tidligt i fostertilstanden, og at hvis moderen er udsat for hormonforstyrrende stoffer tidligt i svangerskabet, så kan det have denne effekt. Det er en rimelig kompliceret sag, da man ikke entydigt kan sige, at stof A er skadeligt, det kan godt være stof B og C tilsammen har en værre virkning, selvom de i sig selv er mindre skadelige end stof A. Mængderne betyder noget, og det tidspunkt i livet en levende organisme udsættes for de pågældende kemiske stoffer. I fase I er organismen måske ekstrem sårbar overfor hormonlignende effekter, mens den i fase II kan tåle det i en vis dosis og i fase III måske er helt upåvirket.

I hvilken fase, skal man så tillade stof A?

Bare se på fede fisk: De er sunde for os, da de indeholder essentielle (livsnødvendige) fedtsyrer. Fede fisk indeholder desværre også PCB/Dioxin (eller kviksølv). Ældre individer indeholder mere end unge, men du kan ikke se alderen på en fisk i dåse. Anbefalingen går så på: At vi allesammen skal spise fede fisk- men gravid kvinder (eller kvinder, der har tænkt sig at blive det engang!) bør spise mindre mængder- og undgå fisk fra områder med kendt høj forureningsgrad.

Det er jo nemt nok? Ja, men så er der tusindvis af andre stoffer med en kendt effekt, som andre grupper bør undgå, og så er det, det bliver helt uoverskueligt. Så hellere være forsigtig.

Mvh

xtiny

"There is, incidently, no way of talking about cats
that enables one to come off as a sane person.
"

Dan Greenberg

Hattedame med strik, kat og briller...

0
0
Svar på denne tråd

parabenforskrækket?
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 09:43

Det er jeg ikke i forhold til mig selv umiddelbart, men med nogle produkter vælger jeg "svanemærket" hvis jeg kan komme til det, ligeså meget fordi det fx er produkter til min lille søn på 2 år, og så vil jeg gerne have dem uden parfume, parabener osv.

Mht. shampoo osv er der jo efterhånden mange "økologiske" og "naturlige" shampooer på markedet, som netop bryster sig af, at være uden nogen former for kemiske ingrdienser i...

Problemet er jo så bare lidt, at flere af de ting de bruger, endnu er så nye og ikke gennemtestede, at man kan risikere, at man går fra asken til ilden, og parabenerne i virkeligheden var mere uskadelige.

Bare fordi et produkt "kun" indeholder naturlige ingredienser, er det jo ikke automatisk en sikkerhed for, at det er harmløst.

Blandt andet kan de æteriske olier (som der meget ofte reklameres for i de naturlige produkter) godt være meget problematiske mht allergi.

Så alt med måde, og jeg tror nu ikke at parabener nødvendigvis er det værste vi har...

mvh Trine - mor til Mads 200506

Don´t let a fool kiss you
....or a kiss fool you

:-PKun den der forsøger det latterlige, kan opnå det umulige

0
0
Svar på denne tråd

ja.....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 11:32

Jeg køber udelukkende svanemærkede/blomstenmærkede plejeprodukter er jeg i tvivl går jeg på www.ecolabel.dk og tjekker produkterne.

I øvrigt spiser jeg ca. 90% økologisk.

Jeg vil nemlig også gerne have børnebørn om maaaange år .

tanja

DEN ENESTE FORSKEL DER ER, OM DU KØRER 110 ELLER 140 KM I TIMEN ER AT NÅR DU KØRER 140 KOMMER DU HURTIGERE FREM TIL ULYKKESTEDET

0
0
Svar på denne tråd

Nej jeg er fornuftig
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 12:24

Også på det punkt, kan ikke døje fanatikker/fanatisme på nogle punkter.

Illum

0
0
Svar på denne tråd

Anna.....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 12:26

..hvad er det for 4 parabener, du går udenom?

Mvh Mette
If you do not succeed... Redefine succes!
Må man offentliggøre billeder fra stævner uden samtykke?
0
0
Svar på denne tråd

Parfume en overset fare??
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 13:52

Jeg holder mig til Neutral og iøvrigt køber jeg aldrig artikler med parfume, eller aromastoffer da jeg er blevet intolerant.

Skal jeg vælge mellem parfume eller parabener så må jeg ofte tage den med parabener, det er rigtigt svært at finde produkter uden hverken det ene eller det andet

Venlig hilsen Gitte
0
0
Svar på denne tråd

Ja....
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 14:04

Både sønnen og manden har allergi over for parabener.

0
0
Svar på denne tråd

parabener
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 14:56

Til mette J:

De fleste parabender, der er under mistanke for at være homonforstyrrende er taget af makedet, Ikke at mene at dem der er tilbage er udenfor mistanke. Parabener der skal undgåes er: propylparaben, isopropylparaben, butylparaben og isobutylparaben. De to iso-parabener mener jeg ikke bliver anvendt mere. Oftes ses methylparben og ethyparaben i produkterne idag. Men vil man være sikker på at købe uden parabener, kan men benytte Derma, alle deres produkter indeholder ikke parabener.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg gider ikke
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 15:36

Jeg gider ikke tage risici med mit helbred, så jeg undgår eller forsøger at undgå det værste.

Som andre er inde på, så fylder vi os desværre med fødevarer, der indeholder utroligt mange kemikalier på grund af alt det vi i forvejen har svinet, og som vi ikke ved hvordan påvirker os.

Så jeg holder mig gerne fra at fylde alt for meget kosmetik, creme osv. på i hverdagen. Men nu er jeg heldigvis også køn nok uden make up, og kan leve med mit hår som det er, uden at det skal fyldes med hårspray og voks hver dag.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Tro på det bedste i andre mennesker og lås din bil
0
0
Svar på denne tråd

Bambambam
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 16:20

Selvom jeg ikke lige vidste hvad parabener var, ved jeg det ikke er sundt og er derfor begyndt at skifte over til ting med svanemærket, eller rengøringsmidler der er økologiske..

Indtil videre er mit:

WC-rens, rengøringsmiddel (universalrengøring), vaskepulver og kropssæbe økologisk og uden hormonforstyrrende stoffer eller parfume...

Jeg bruger den billige vaskepulver fra Liddl, som jeg lige har fundet ud af er svanemærket...

jeg bruger Ecover til rengøring og matas naturserie uden noget som helst til mig selv... Overvejer dog at prøve rose-serien til ansigtet, men ved ikke endnu :)

***Melanie***

Som søger rolig parthest et par gange om ugen nær Åbenrå

0
0
Svar på denne tråd

ja er allergisk
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 16:44

Jeg er allergisk over for parabener, så ja jeg er lidt fanatisk. Jeg vil ikke ønske for min værste fjende at være allergisk som jeg. Det gør så hamrende ondt at vaske parabenerne ud af håret og ned af en ødelagt hud. Jeg har nogle gange kunne græde bare af smerte og irritration. Så jo, jeg går langt uden om dem alle.

Jeg bruger til hud og hår Derma, som er billigt og miljøvenligt.

Jeg bruger ingen makeup og parfume kun lige uden på tøjet i ny og næ.

Det med parabener i madvare, vil jeg gerne have et link til? Jeg er nemlig ikke helt over min allergi, og jeg kan ikke greje hvor det kommer fra. Jeg har bare aldrig fået at vide af lægerne at det er i madvare, heller ikke selvom jeg spørger.

Jeg vil lige sige at jeg generelt går uden om noget med for meget konserveringsmiddel i. Jeg tager lige et hurtigt kig på ingrendienserne og er der for lang en liste over kunstige ting sætter jeg det tilbage på hylden.

Let me teach you how to dance

Let me lead you to the floor

Simply place your hand in mine

And then think off nothing more

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  09-06-2008 18:29

Altså....når jeg nu ved, at parabener kan være skadelige, så kan jeg jo ligeså godt undgår dem - især de 4 'grimme', som kn2901 nævner.

Men lidt ethyl- og methylparaben kan jeg vel nok tåle!

Snepony

m/Mulle

*

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider