Jeg har trænet lidt af hvert...Taekwondo, karate, alm. boksning, judo og kickboxing.
Sjipning er mest til boksning og kickboxing - sindssygt effektivt, men hårdt.
Man skal bare have behageligt tøj på, som man kan røre sig i, når man er begynder. Senere kan man så købe dragt, hvis man er til de asiatiske kampsporter.
Jeg var vild med træningen, men nok også blevet ret afhængig af det. Jeg stoppede fordi jeg lidt for ofte blev så opslugt af træningen, at jeg overtrænede med diverse fibersprængninger, skinnebensbetændelse og monster-ømme muskler som resultat. Har ofte været nødt til at tage smertestillende piller dagen efter træning 
Og så fik jeg mulighed for at ride igen efter en pause, så hestene blev mere interessante.
Men du skal i hvert fald være sikker på at starte et sted, hvor du får grundig instruktion i teknikker. Jeg har en gang set en pige forvride sit knæ, fordi trænere ikke lige havde tid til at forklare hende hvordan hun sparker rigtigt.
Og så skal man nok også tage stilling til, hvordan man har det med at blive ramt. De fleste hestetosser er jo vant til en del knubs, men det kan være ret grænseoverskridende at få et slag eller spark i hovedet...Og det risikerer man altså, når man træner kampsport