Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Så kom dommen og hvad nu???
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 10:01

Hej Ænder..

Ja som de fleste af jer nok kan huske har jeg haft en farlig masse problemer med min gamle hest, der både åd de andre han gik på fold med og rendte gennem hegn osv for at æde dem..

Jeg har haft adfærdsterapeuter på ham, og det har da hjulpet en del, ihvertfald på magt balancen mellem ham og jeg, men alligevel har jeg kunne se en væsentlig ændret adfærd hos ham alligevel..

Igår havde jeg så min verdens klasse dyrlæge ude og se til ham, dommen var tydelig, han var halt i bøjeprøve på alle 4 ben 2 af dem var tydeligt at se bare i longe, det var spat forandringer på begge baghaser og han var meget lidt smidig i sine led og meget svær at foretage en bøjeprøve på da han havde så nedsat bevægelighed i sine led

han står med let bøjet knæ på begge forben som om at de ikke kan strækkes helt ud mere, og ja han er vist i det hele taget gammel nu..

Min søde søde dyrlæge sagde til mig at vi selvfølgelig godt kunne give ham led behandlinger, men det vil jo kræve flere ture på klinikken og gamle er nærmest i chok tilstand når han er ude og kører,så han synes det ville være synd at byde ham det..(gud hvor holder jeg meget af hans ærlighed, for han ved jeg ville kører den hest til verdens ende hvis det hjalp)

Ridehest bliver den ihvertfald aldrig igen, kunne min søde dyrlæge også konstaterer

Jeg kender jo godt selv svaret, desværre, hvis jeg trak ham gennem ture på klinikken og behandlinger med det ene og det andet ville det kun være for min egen skyld, jeg har givet han Glucosamin og MSM og effekten af det er der ikke længere hvilket også vidner om at hans gigt problemer nok er større end som så..

Lige nu ved jeg ikke om jeg skal give ham sommeren over eller få det overstået, han går jo på fold alene, og efter bare en halvtime ude vil han gerne ind igen, og jeg ved ikke helt om det er en sommer og byde ham, når han skal gå for sig selv iøvrigt halt på ihvertfald 2 ben?? men samtidig så jeg jo gerne at han fik sommeren over og måske har jeg en mulighed for at lukke en stille og rolig pony ud til ham, den kan han måske bedre gå med, så har han da selskab..

Det er sgu en tung beslutning, selvom det jo ikke rigtig kan komme bag på mig, så gør det det jo lidt alligevel

hvad synes i ænder?? skal den have sommeren over og hvor skal jeg sætte foden i jorden og sige nok er nok?? for jeg kan godt mærke jeg selv helst trækker den så længe jeg kan, men det skal også være fair overfor ham, umiddelbart er han tilfreds og glad som det er nu han har ørene fremme og løber fra mig når han skal på fold, men hvad skal jeg holde øje med og har han allerede vist tegn på at han synes det er nok, med sin ændret adfærd??

ja undskyld mange spørgsmål, har aldrig stået i den situation før, så jeg kan vel siges at være heldig at jeg i en alder af 28 og med et hesteliv på 25 år bag mig aldrig har aflivet en hest før...

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Slut..
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 10:08

Hvis jeg var det ville jeg nok ende det nu..

Det er en trist og svær beslutning, men tror det vil være det bedste for dig, så du ikke skal gå og se på ham hele sommeren, og samtidig vide at han snart ikke er der mere. Tror mere det vil gøre dig trist at se på ham hver dag.

Det er måske hårdt at sige, men når hesten alligevel skal aflives, lægger den jo i sidste ende alligevel ikke mærke til om den har haft sommeren med eller ej.

-* Tolona *-

- Som pt. leder efter en lånehest, skriv en pb for nærmere information -

0
0
Svar på denne tråd

Afslutning
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 10:10

Det er aldrig nemt, at være den som beslutter, at nok er nok for et andet levende væsen. Men det er en del af den aftale man indgår med et dyr, når man køber dyret og gør det til sin ven.

Jeg synes, at han så tydeligt viser dig, at han er træt - og at han godt selv ved, at det lakker mod enden. Jeg synes, at du med god samvittighed kan give ham fred, og få en værdig afslutning. Beslut en dato om en uge-14 dage og så nyd tiden indtil. Tag billeder, gå ture, overforkæl, og få det så overstået. Så har du gjort din "forbandede" pligt, og det tror jeg selv, at du ville have det bedst med på længere sigt. Jeg mener ikke, at man bør holde liv i en hest for enhver pris, og slet slet ikke hvis der absolut ingen udsigt er til bedring i en nærværende smertetilstand.

Det gør ondt, jeg ved det godt. Jeg håber du træffer den rette beslutning for din hyps.

Mvh. Annette

Fjordhopper tilbydes bedækning med

Dukat Halsnæs. Læs mere på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

tag beslutningen
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 10:10

Hvis det var min hest sagde jeg farvel. Nu. Husk at hesten ikke lider ved den beslutning (tværtimod) og du slipper selv for tvivlen om, hvorvidt han har ondt, er glad, trives, etc.

0
0
Svar på denne tråd

Giv ham fred nu
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 10:14

Han har tydeligt fortalt dig, at han går rundt og har det så slemt med smerter, at han bliver gnaven og træt af at være social.

Det må være meget lidelsesfuldt at gå rundt med kroniske smerter ligemeget hvordan du går, stiller dig eller bare står - for den stakkels dreng kan jo knap nok stå.

Jeg kan udemærket følge dig med ønsket om at give ham en "god" sommer - men det vil IKKE være en god sommer for ham, når han går rundt med så massive kroniske smerter.

Da min gamle vallak på 24½ år blev halt, og ike kunne rides længere, ja der "nænnede" jeg heller ikke at aflive ham med det samme - for han kunne haltfri gå sammen med gutterne på fold hele sommeren.

Så det fik han lov til - og det var set bagefter ikke fair over for ham, selvom han ikke havde smerter.

Han blev i løbet af ganske få uger som foldbums gammel at se på, tabte al muskulaturen, og lignede slet ikke den hest jeg få uger forinden havde redet til placering i distance og dressur.

Han ville så gerne med ud på tur, og strigleture var slet ikke nok for ham. Trækture kunne jeg ikke tage ham på, fordi jeg slet ikke kunne styre ham.

Så det havde været bedre for min gamle dreng, at da beslutningen om at han ikke skulle have en vinter mere, ja så skulle han have været aflivet for HANS skyld.

Det er så hårdt at skulle aflive en hest man holder af - men vil du hellere lade ham lide i flere måneder, for at du kan bedre vænne dig til tanken ? Det er jo det, det går ud på, helt sat på spidsen.

Det er hårdt - men gør det rigtige for din gamle hest, og vis den, at du holder af den, også her til det sidste.

MVH Charlotte

Der var en, der var to, der var tre - Medoc, Nimmer og Piv.

0
0
Svar på denne tråd

kedelig situation
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 10:17

Hej Katja

det er så kedeligt når man får dommen og skal tage beslutningen om livet eller døden. Synes selv det er hårdt at skulle træffe denne beslutning, men når alt kommer til alt skal mine venner herfra på den bedst mulige måde. De har båret mig igennem tykt og tyndt, været der når jeg har hvisket dem i ørerne etc. Så det mindste jeg kan gøre for dem, er at følge dem til dørs med værdigheden i behold.

For 2 år siden aflivede jeg min første hest, det var svært, men også han blev halt, havde gode og lidt dårlige perioder. Da han havde en periode hvor han igen blev halt, blev beslutningen truffet. Han skulle ikke gå og have ondt, for hvad er det for et liv.

Du skriver "når han skal gå for sig selv iøvrigt halt på ihvertfald 2 ben?? men samtidig så jeg jo gerne at han fik sommeren over og måske har jeg en mulighed for at lukke en stille og rolig pony ud til ham, den kan han måske bedre gå med, så har han da selskab.."

Jeg tror, jeg ville vælge den hårde og barske beslutning og lade min ven drage afsted, inden han får mere ondt. Selvfølgelig gør sommeren ofte godt, men hvis du har taget beslutningen om at han skal aflives når sommeren er forbi, trækker du det så ikke i langdrag og skyder den barske beslutning? Har hesten ondt og bliver det ikke bedre, er det måske bedre for ham at han kommer herfra med værdigheden og livsglæden i behold? Var han rengående og tilfreds med livet som det er på nuværende tidspunkt, ville jeg selv vælge at se tiden an, men som jeg forstår på dig, er han ikke tilfreds med situationen...

Uanset hvad, er det dig og kun dig der skal træffe det hårde valg: Livet eller døden.....

mvh. Julie

Forhandler af Marstall hestefoder i Nordsjælland

Avl af oldenborg: www.stutterilacour.dk
FØLNØDPAKKE sælges - vær dækket ind fra start!
Til levering nu..

Presning af halm/hø i små baller tilbydes i Nords ...

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 10:28

Jeg er så enig med de and, som har skrevet det så pænt.

Tænk også på, at lukker du en ny hest ud til ham, vil der blive en masse "renden-rundt" og det er i hvert fald ikke godt for hans ben.

Pin ikke dig selv men få det overstået.

Jeg føler virkelig med dig!

Står faktisk i næsten samme situation,- dog har min hest ikke "nævneværdige" smerter,- er meget lidt uren på et ben.

Men hun får græs-sæsonen med, da hun så fungerer som selskabshest ude på sommer-folden, hvor der er to andre heste, hvor af den ene bliver redet næsten hver dag og den anden ikke duer til at st alene.

Dyrlægen har sagt god for det.

Maria

Box udlejes i lille hyggelig stald i Haslev.

Kig på www.flickr.com/photos/mundboegaard

Hellere tilgivelse end tilladelse c")

0
0
Svar på denne tråd

tak....
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 12:26

for jeres svar og jeg hælder nok også mest mod den beslutning, igen idag løb det skarn fra mig da jeg skulle lukke ham på fold, det underlige er at han stikker af som en anden gadedreng, men han er jo tydelig halt, når han løber afsted dyrlægen ville dog se ham igen om en uge da han skal have såler på begge forben, han reagerede ude i tåen ved visitering, som godt kunne tyde på en knusning, og som han sagde det kan selvfølgelig godt være derfor at han er halt på sine forben, men der er helt sikkert også noget slidtage i hans led, også så selvom de såler måske afhjælper den akutte halthed så er hans ben slidt op og længere er den ikke desværre..

jeg er helt afklaret med at han skal ikke gå og have ondt, eller blive trist og han er en meget stærk hest og har altid været flok fører så derfor skal han heller ikke tabe værdihed og opleve at blive svækket, alle 3 ting er begyndt at indfinde sig, nu får han de såler på og hvis det afhjælper hans akutte halthed får han måneden ud på græs, men er han stadig lige så halt så må han afsted, vil ikke byde ham at gå rundt og være disideret halt på ingen måde

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Stakkels gamle
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 14:21

Ej for pokker da Katja....

Var jo lige ved at sende dig en mail for at høre hvordan det var gået...

Jeg tror du har ret i at det ikke vil være nogen værdig tilværelse for gamle, hvis han skulle gå med smerter....

Han er jo en gammel stolt kriger og jeg tror hans psyke vil ha bedst af at få fred fremfor at ha en sommer med lidt avs i benene...

Men det bliver da en sorgens dag for alle os der har kendt ham...

Mage til personlighed og udstråling skal man godt nok lede længe efter.....

MOD DUMHED KÆMPER SELV GUDERNE FORGÆVES......

NU MED NYINDKØBT 4-ÅRS PRINSESSEHEST

( og modvilligt medlem af DV´s pengemaskine)

0
0
Svar på denne tråd

Som de andre
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 19:12

mener jeg også, tiden er inde til at sige farvel til din gamle ven.

Hans liv er ikke smertefrit/problemfrit mere, og det er så din pligt at sørge for, at han kommer herfra. Det er den tunge opgave, vi påtager os, når vi har de dejlige dyr.

Tænk positivt, at han har nydt det spirende græs i dette dejligt forår - det er da en dejlig tid at sige farvel i. Hvorfor skal han igennem en måske varm og tør sommer.......

Men, ih hvor er det svært at sige farvel, kan stadig huske hvordan jeg stod og striglede min gamle hoppe, inden dyrlægen kom. Hun elskede at blive ordnet, og selvfølgelig skulle hun da være flot til det sidste......

Puh ha, maven trækker sig stadig sammen ved tanken.

mvh

KIRSTEN

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-06-2008 21:48

Jeg har sagt farvel til min dejlige hest i 06, og det var sindsygt hårdt Hun fik spat i den ene baghas og formentlig ringfod på begge forben. Hun fik sommeren over (2 mdr.)efter aftale med min dyrlæge, men hun kunne sagtens gå sammen med andre. Hvis hun havde haft samme problem som din hest, ville jeg have sagt farvel med det samme -for hestens skyld.

Held og lykke og trøste-kram fra

Kristina og Mademoiselle

Du kan også hjælpe: www.wspa.dk

0
0
Svar på denne tråd

Når dommen
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 07:48

Er som den er, så er det farvel.

Illum

0
0
Svar på denne tråd

uhauha
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 08:26

det er en svær og tung beslutning du skal tage der

.. og hvis det var min gamle ven på 20år nu, ja så havde hun fået fred, jeg har haft hende siden hun var 3 år, og hun skal herfra med værdigheden i behold kan jeg love dig for! Hun har givet mig alt, altid sød og glad og med masser af gnist, og hun skal IKKE ende med at stå med smerter, ej heller være utilfreds med andre heste(det er i min verden et tydeligt tegn på de er ved at være gamle, når de trækker sig fra flokken)

Så det ville være et helt klart tegn på at nu skulle vi sige farvel og tak for rigtig mange gode år med masser af glæde og liv!

Det bliver ikke nemt nej, men som sagt nødvendigt!

Føler med dig! Frygter selv når den dag kommer, for det gør den jo! Ja medmindre hun selv tager afsted til regnbuebroen..

Mange trøste kram fra Margit

- og ja dejligt med en dygtig og ærlig dyrlæge!

En sand ven er en der tror på en, når man selv er holdt op.

Livet er til låns-lev det fuldt ud!

Mor til den dejligste Benjamin 02.10.07

0
0
Svar på denne tråd

dommen
Forfatter: 
Dato:  04-06-2008 09:41

er jo desværre ikke taget udfra røngten billeder, men blot på en bøjeprøve og mønstring, grunden til at jeg ikke fik taget røngten er at gamle nærmest går i chok når han er ude og kører trailer, så det ville jeg helst ikke udsætte ham for..

Smeden kommer torsdag, og kigger hans hove efter og giver ham såler på, jeg håber jo selvfølgelig på at det afhjælper hans haltheder, så han ikke havde ondt, men jeg tvivler godt nok på det denne her gang. han er jo en gammel kriger som Marianne skriver, og det er trods alt ikke mere end 3 mdr siden han ingen problemer havde ved at blive redet osv, selvfølgelig på hans præmisser, så det er også derfor jeg ikke bare trækker den ud og skyder den før hans muligheder er udelukket, men det kræver selvfølgelig at det hjælper ham, ellers skal han ikke mere og han skal heller ikke køres rundt til dyrlæge for at tage billeder, det vil jeg slet slet ikke byde ham..

En ting er at han er stiv i sine gamle ben, men han skal ikke have ondt på ingen måde, mit indlæg skal ikke forståes som om at jeg vil have den gående for en hver pris, men som et skal den have sommeren eller ej, for jeg er godt klar over at det jo ikke bliver bedre mht de stive led osv..

Men som det er med ham nu skal han ihvertfald ikke gå sommeren over, havde nok bare brug for at høre jeres mening, så jeg ikke bagefter stod med en grim smag i munden og en følelse af at have aflivet ham for tidligt, men når jeg læser mit første indlæg, er jeg jo ikke i tvivl, han skal ikke fortsætte som nu..

Margit: ja det er skønt med så god en dyrlæge, jeg holder også godt fast på ham, han er guld værd det er helt sikkert

kryds fingre for den gamle på torsdag...

mvh

Katja

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider