|
|
| Hunde i snor - debat :) |
|
|
Hejsa Jeg havde en diskussion med en veninde tidligere, hvor vi snakker om hunde i snor. Jeg mener at man burde lave en lov om at alle hunde skal føres i snor på offentlig vej og grund. Og så må folk der vil have deres hunde frit, tage i hundeskove og private parker hvor dette er tilladt. Jeg er nemlig ret træt af løse hunde - ikke fordi jeg er bange for unde, men pga. princippet i at man som ejer ikke med 100% sikkerhed kan sige om hunden gør noget, og man som forbipasserende kan føle sig utryg ved at gå forbi løse hunde - det gør jeg faktsik selv en gang imellem. Specielt at cykle forbi løse hunde synes jeg er ubehageligt, fordi jeg jo ikke ved om hunden løber efter mig, eller ser en kat og løber ud foran cyklen. Og jeg er egentlig ligeglad hvilken hund det er, store som små, synes jeg skal holdes i snor. Også fordi jeg kender folk der er begrænset i deres mulighed for at gå ture, fordi de er så utrygge ved løse hunde, hvilket jeg ikke synes kan passe. Ja - hvad synes i ?
Med venlig Hilsen Yessika - ♥ Razz og Parfait - i vil ikke blive glemt! ♥ ÅRHUSTRÆF - SE HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løs hund |
| Forfatter:  |
Louise ♣Lerano♣ |
| Dato:  |
28-05-2008 12:56 |
|
Jeg må tilstå at min hund render løs når vi er i skoven. Og jeg må også tilstå at hun er rendt efter en cykel et par gange  Men det er simpelthen SÅ sjældent at vi møder nogen -det sker måske en gang hver 14 dag. Og jeg tager hende selvf i snor hvis jeg når at se vedkommende (hvilket er glippet med cyklister et par gange).
Louise & Stald Kelon´s Lerano
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise - ja |
|
|
Og hvad kunne der være sket de to gange? Din hun kan på den led være årsag til en ulykke, hvor man ikke ved hvad der kan ske for cykelisten. Det er den der holdning jeg er lidt træt af. At du, fordi det sker så sjældent at du møder nogle, ikke vil holde din hund i snor. Tænk på hvor bange en cykelist kan blive ved at blive jagtet af en hund - det er altså ikke rart...
Med venlig Hilsen Yessika - ♥ Razz og Parfait - i vil ikke blive glemt! ♥ ÅRHUSTRÆF - SE HER
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er det mig |
|
|
der er dum, eller findes den lov ikke allerede? At med mindre man har kontrol over sin hund, SKAL den føres i snor?
♥ Christina & Alle Prinsesserne Count your blessings
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Skingur |
|
|
Jo, det gør den Men - det dårlige ved den lov er jo at mange mener at de har styr på deres hund, og så alligevel ser vi at det sker, som for Louise, at hunden løber efter nogle. Så min mening er at der bare skal stå at de skal føres i snor..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Du skal.... |
|
|
Du skal i følge lov altid have din hund i snor medmindre du har fuld kontrol over den. Jeg har ikke ret tit snor på min, jeg har kontrol over hende i de situationer jeg kommer i der hvor jeg går uden snor. Cykler jeg med hende ved vej, eller gå hvor der er flere mennesker eller dyr, så har jeg hende i snor.
Rikke - nu uden sparky (med Nynne) I'm not scared of dying, I just don't want to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Sparky |
|
|
Hvordan kan du vide at din hund ikke lige pludseligt løber? Man kan træne sin hund nok så meget, men man aner jo ikke om den lige pludselig ser noget der er alt for spændende, og den så lukker af. Risikoen er der, og det er den jeg synes er synd at tage. Jeg mener at man selv burge kunne beslutte om man vil være i nærheden af løsgående hunde - hvilket jo kan gøres på den måde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ingen snor |
|
|
Jeg har ikke min hund i snor - han kan sagtens gå i snor men da han er jagtrace elsker han at gå med snuden i jorden og dufte...Og det skal han have lov til - og det er bare ikke det samme for ham med snor.. Så jeg går uden snor -jeg kan så også dække min hund af uanset om der er en kat, en anden hund eller lignende - han dækker når jeg siger det... Men jeg kan godt se din problematik - det ikke sjovt hvis man er bange for hunde.....
Hilsen Trine Den der spørger er kun dum en gang - den der ikke spørger er dum hele livet Med part på smukke røde Mulan www.enghoejs-ponyclub.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Når hunden skal føres i snor... |
|
|
... i skoven, så er det vel mere af hensyn til vildtet end alt andet - og I kan simpelthen ikke være bekendt at slippe hundene løs. Jeg er lige ved at sige "skidt med andre mennesker", for de kan selv bestemme hvor de går/løber/cykler tur - men skovens beboere har altså ikke andre stedet at gå hen! Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt Har du fjordhest? Er du under 18? Se TIKA Junior Cup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Trine - |
|
|
Ja, jeg tror da gerne på at du kan dække din hund. MEN Man ved jo aldrig hvad der sker. Du kan jo lade den snuse i en hundeskov hvis det er så vigtigt  og man kan jo få flexliner, hvor de også har mulighed for at gå og snuse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| træning.. |
|
|
Det kan jeg fordi jeg træner hende  - jeg træner hende til at løbe hen til ting, for så er det mig der giver hende lov, hvis hun så ikke få lov så gør hun det heller ikke. Jeg kan få hende til at sidde og kigge på to katte der jagter hinanden på parkeringspladsen, det gjorde jeg lige så sent som igår faktisk, uden hun løber derhen, jeg kan gå med hende ved min side i parken eller i hundeskoven uden hun løber væk. Men under alle omstændigheder, kommer jeg tæt på en hund eller en flok mennesker, så tager jeg hende i snor. Ikke for min skyld, for jeg siger bare plads, så går hun med mig, men for andres trygheds skyld.
Rikke - nu uden sparky (med Nynne) I'm not scared of dying, I just don't want to
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja man |
|
|
kan selv bestemme hvor man vil motionere, men kan det virkelig passe at man skal lade folk med hunde bestemme om man kan løbe en tur i skoven?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uanset hvor meget |
linda-hvid |
28-05-2008 13:20 |
|
Uanset hvor meget styr man har på sin hund så bør den være i snor hvor der færdes andre mennesker, vi har en kæmpe dalmatiner og uanset om jeg kunne stoppe ham på tyve km afstand så går han stadig i snor i bebyggede områder og ved veje simpelhen fordi folk godt være utrygge bare ved tanken om at han er løs. Til gengæld er han altid løs hvor det er tilladt og de steder er der heldigvis mange af hvor jeg bor  Jeg syntes det er almindelig respekt overfor andre mennesker at holde sin hund i snor hvor det er påkrævet. Til gengæld mødte vi en mand ude i en hundeskov en dag da vores hunde kun var hvalp, han sparkede til hunden fordi den snusede til hans børn og de var bange for hunde. For det første havde børnene selv kaldt på ham, og for det andet mener jeg ikke at man behøver lufte sine børn i en hundeskov hvis de er bange for hunde  Og for det tredje skal en fremmed mand ikke sparke til min hund, det tror jeg han forstod til sidst!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yess... |
|
|
Yess, ja hvis nu der sker noget.. Så vil jeg personligt gerne have en lov der siger at alle børn skal holdes i snor - tænk nu hvis de lavede noget uforudsigeligt, og det gør de med garanti 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparky |
|
|
Jeg synes så det er noget andet med hunde. Jeg ved ikke hvorfor men det gør jeg altså, har ingen gode argumenter ud over at der er forskel på hunde og børn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løse hunde.... |
|
|
Jeg må indrømme jeg er meget dobbeltmoralsk her. Jeg har selv haft hund engang, og ved derfor hvor lidt en hund kan røre sig i en snor, i forhold til hvis den går løs. Dette taler helt klart for at hunde skal have lov at gå løs. Nu er det imidlertid sådan, at jeg gennem mine "voksen-år" har udviklet noget der næsten tangerer - angst for fremmede hunde. Jeg HADER når en løs hund kommer stormende, jeg er seriøst bange for den, og det er ikke spor rart. - Og det hjælper ikke særlig meget at ejeren - der åbenlyst ikke kan kalde hunden til sig - står og råber "den gør ikke noget".... øh nej nej ... den hopper bare op og ned af mig, og slikker og snuser mig i hoved og røv - incl mit menstruationsbind der åbenlyst dufter lifligt ... er det virkelig meningen jeg skal stå med et sødt smil og sige nååårh sikke en dejlig vovse....? Så udfra denne betragtning er det overhovedet ikke fedt, at folk har deres hunde løse på offentlige steder... . Men alfa og omega er vel om ejeren har styr på de hunde. Jeg er jo aldrig blevet generet af en hund, der blev kaldt hjem til ejeren FØR den nåede at forgribe sig på mig... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Jeg bryder mig ikke om hunde uden snor. Jeg oplever ofte når jeg møder en hund uden snor, at den når hen og snuser til mig inden ejeren får den kaldt til sig.. Jeg er ikke så vild med hunde, har stadig en erindring fra min barndom. Havde en veninde, som havde jordens dejligste hund. En dag ud i den blå luft overfaldt den lillesøsteren, hun blev skambidt i ansigtet. Jeg må indrømme at hendes ansigt med MANGE sting glemmer jeg aldrig: Derfor synes jeg man bør holde sin hund i snor..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er... |
|
|
Det er heller ikke det samme med børn og hunde, men jeg er da knald hamrende nervøs hvis jeg kan se en lidt vaklende unge cykle på fortovet, eller der leget nær en vej, tænk hvis han vælter og jeg rammer ham, eller han finder på at krydse vejen uden han er opmærksom på jeg kommer trillende? Jeg siger ikke at det bør vlre tilladt ikke at have sin hund i snor, og jeg føre omtrendt min hund på samme måde som linda i det hele og store. Jeg skal nok få "indfanget" hende og få styr på hende hvis jeg ser der kommer nogle gående og skal vi forbi nogle så kalder jeg hende til mig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ps........ |
|
|
- der er ikke noget som en fremmeds hund mellem sine ben, imens man smiler sødt og venligt og tænker - så få dog den F.UCKING hundesnude væk fra mig din lortekøter!!!! - arh sød hund du har dig der (kunne jeg dog bare vappe den én uden du så det) 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Sparky |
|
|
Det er jo netop det - du siger at du sagtens kan kalde den til dig, alligevel har den været løbet efter en cykelist TO gange - det forstår jeg simpelthen ikke. Og ejg er stadig af den mening at ALLE hunde skal holdes i snor ALTID, undtagen i hundeskove! Dvs. at din hund kun er løs på de tilladte steder?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pps.... |
|
|
Jeg synes ikke børn og hunde kan sammenlignes lige i det her tilfælde. Jeg er blevet forulempet af mange hunde, ingen børn har dog gjort noget tilsvarende - ihvertfald ikke efter jeg blev voksen. Jeg er blevet angrebet af en hund engang - hvor jeg red på en hest, hesten kom på Landbohøjskolen for sine sår, - ingen børn har tilnærmelsesvist gjort noget lignende - højst kastet med sten efter hesten, dette gav dog ingen sår... Hunde er rovdyr - børn er højst nogle møgunger 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Behøver... |
|
|
Behøver man at smile sødt fordi en fremmeds hund kommer for tæt på? jeg havde personlig skubbet den væk og givet hundeføren en kommentar med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øh nej yess.. |
|
|
Øh nej Yess, min hun har ikke løbet efter cykler, det er hende længere oppe hvis hund har gjort det. Og nej min hund er ikke kun løs på tilladte steder, for jeg har kontrol over hende i de situationer jeg sætter hende i, også når en kat krydser vejen, eller der kommer en hund i den anden ende af stien. Det eneste tidspunkt jeg ikke har styr på hende er når en forbipasserende bukker sig ned og siger årh lille søde hundie vaps, skal du lige kløes lidt bag øret hva? så vil hun klappes, men så beder de selv om det, og så behøver hun ikke have snor på 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| præcis |
|
|
man skal netop ikke smile hvis man er nervøs!!!!!!!!!!!!!!!!!! For så tænker ejeren at hun kan lide hunden og bla bla bla.... Når folks hunde kommer stprmende eller hopper op af en bliver jeg tosset!!!!! jeg råber/siger det lige ud at de skal få styr på den... især fordi min egen hund bliver utryg/sur over at andre hunde hopper op af mig (desuden gider jeg ikke have deres poter overalt) Nu er min hund og så lidt speciel - han løber aldrig (lunter kun) og har ALDRIG hoppet op... han går heller ikke rigtig hen til folk og snuser - stopper bare op og kigger på dem.... Så selvom jeg har hund som går løs så bliver jeg stadig tosset over dem som IKKE kan styre deres hunde...
Hilsen Trine Den der spørger er kun dum en gang - den der ikke spørger er dum hele livet Med part på smukke røde Mulan www.enghoejs-ponyclub.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparky - |
|
|
undskyld misforståelsen Men jeg er stadig forarvet oer at du kan være bekendt at have din hund løs, og derved udsætte andre for ubehag - det er egentlig det jeg er træt af. Og dem der kommer forbi der kan altså ikke så på dig eller din hund at du mener at du har styr på den, så det hjælper jo ingenting. Og igen, man ved aldrig hvad der kan ske, man hører jo om hunde der har været meget velopdragne, hvor det lige pludseligt klikker for dem. Mange ulykker kan undgåes ved at hunde blir ført i snor. Trine - Kan du ikke se at din hund kan give anledning til samme misbehag som andre giver dig? Selvom han ikke hopper op, bliver nogle utrygge og andre decideret bange for hunde, bare de ser at de er løs. Det er det jeg synes er synd for mennesker der bare vil gå en tur i en skov f.eks.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løs hund |
|
|
Jeg har stort set aldrig snor på min hund. Han lystre simpelt hen så dårligt, når han har snoren på og så trækker han ad h..... til. Til gengæld følger han mit mindste vink og er superlydig, når han ikke har snor på. Løber ikke efter hverken katte, løbere, cyklister, børn, andre hunde osv. Han kommer når jeg kalder, kan dækkes af på afstand og går så fint på plads lige forbi andre hunde osv, uden så meget som at skæve til dem, hvis mor har sagt "plads". Hvis jeg kan se på afstand, at folk bliver utrygge, kalder jeg ham til mig med det samme og giver ham snor på, men så snart de er væk, bliver han sluppet fri igen. Jeg ved i øvrigt heller ikke om en lovændring ville hjælpe ret meget på dem, der ikke har styr på deres hund og alligevel lader den løbe frit. Det er som regel mennesker, der har anskaffet sig en hund for sjov og som ikke kunne drømme om, at træne og aktivere dderes hund. Disse typer er oftest også ligeglade med hvad loven siger, så jeg tror de ville være ligeglade.
Med Venlig Hilsen Karina Both Andersen De bedste kys kommer fra en varm mule
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina - |
|
|
Det ville hjællpe på det, da man så ville kunne anmelde dem - og de ville kunne få en bøde Jeg siger igen - du har styr på din hund siger du - men har du det 100% - ved du om du kan kalde ham til dig i ALLE situationer? det ved du ikke nej, du kan have 99% styr på din hund, og så kan det gå galt alligevel, over et eller andet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| yess... |
|
|
En hund i snor kan lige så vel springe op ad dig når du passere den på fortovet som en uden snor kan  - og jeg beekymre mig såmen ikke så meget over hvad du bliver forarget over, for jeg kan ikke se hvad du skal være forarget over, jeg kalder hende til mig inden hun overhovedet er i nærheden af dig, og ser jeg situationen gør at jeg bør tage hende i snor, så tager jeg hende i snor, ergo jeg har kontrol over min hund, og må i følge loven gerne gøre sådan  jeg kan forstå du bliver forarget hvis den løber hen til folk, eller hvis jeg lader den gå frit selv om der kommer nogle forbi, men det er jo ikke det jeg gør, jeg kalder hende til mig når jeg ser mennesker, og jeg tager hende i snor hvis jeg finder det nødvendigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg har aldrig |
stjerne |
28-05-2008 13:59 |
|
min i snor , men hun er altid på plads hvis andre passere os... vi stopper og andre kan gå forbi.. tit er det andres hunde der ik kan lade min være , når hun sidder ved sidden af mig og venter på de passere... i skove er hun også fri , hvis hun ser fugle eller rå vildt løber hun om bag mig til de er væk , ja min jagthund er bange for vildt... derfor ingen snor .
har du en rigtig rolig lille pony som jeg kan møde . gerne nusse og ordne ikke ride... sig endelig til... shetter eller anden lille pony købes , max110 stg.. meget rolig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan |
|
|
godt være at den kan springe op, men så har ejer et redskab til hurtigt at få den væk. Og det giver altså en tryghed at vide at en hund er i snor. Sådan er det bare. Og igen Man ved aldrig hvad der sker, om en duft lige tricker hunden og den så lukker af. Og så kan alverdens hundetræning godt gå hjem og sove. Det er set før at det er sket jo. Men jeg mener stadig at alle hunde skal i snor, simpelthen fordi det er respektløst overfor andre at udsætte dem for ubehag på den måde, UANSET om man så har styr på sin hund eller ej. Det kan jeg jo som sagt ikke se på afstand om du har...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hunde lovgivningen |
|
|
§ 3. I byer og områder med bymæssig bebyggelse er det forbudt at lade hunde færdes på gader, veje, stier eller pladser m.v., der er åbne for almindelig færdsel, uden at de enten føres i bånd eller er i følge med en person, som har fuldt herredømme over dem. En hund anses ikke for at være under ledsagelse, fordi den er under tilsyn fra besidderens bolig eller forretningslokale. Føres hunde i bånd, skal dette være så kort, at hunden holdes tæt ind til ledsageren. Såfremt hunde på de nævnte steder færdes løse uden at være i følge med en person, der har fuldt herredømme over dem, lader politiet dem optage og underretter besidderen. Er hunden ikke mærket og registreret, fremlyses den. Det gælder dog ikke, såfremt hunden bærer skilt som nævnt i § 1, stk. 1. Hvis besidderen ikke inden 3 døgn efter, at underretning eller fremlysning har fundet sted, indløser hunden ved at betale de udgifter, som optagelsen har medført, kan politiet afhænde hunden eller lade den aflive. Et eventuelt overskud ved afhændelsen tilfalder ejeren hvis han melder sig inden 3 måneder og godtgør sin ret, og ellers statskassen. Justitsministeren kan fastsætte nærmere regler om afhændelse af optagne hunde. Stk. 2. I politivedtægterne kan der optages bestemmelse om, at hunde på de i stk. 1 nævnte steder altid skal føres i bånd, ligesom det af færdselshensyn kan bestemmes, at hovedreglen i stk. 1, 1. pkt., uden for de der nævnte områder skal komme til anvendelse for bestemt angivne veje eller ejendomme. Stk. 3. Uden for København, Frederiksberg og Gentofte samt byer med over 15.000 indbyggere skal schæferhunde, dobermannpinschere, rottweilere, buldogge, boksere, newfoundlændere, sct. bernhardshunde, grand danois'er, leonbergere, skotske hyrdehunde, broholmere, mynder, dalmatinere, hønsehunde (tysk korthår, pointer, setter, griffon), krydsninger af disse racer samt enhver større hund, der efter sin race eller sin karakter kan sidestilles med de nævnte hunde, føres i bånd eller holdes indelukket eller forsvarligt bundet fra solnedgang til solopgang, dog mindst i tiden fra kl. 18 til kl. 6. Bestemmelsen gælder ikke hunde, der benyttes af politiet, hæren, skov- og jagtbetjente, vagtselskaber o.lign., eller jagthunde, der af en person, der har fuldt herredømme over dem, anvendes til jagt inden for den i jagtloven fastsatte jagttid. Stk. 4. Uden for byer og områder med bymæssig bebyggelse påhviler det besidderen af en hund at drage omsorg for, at den ikke strejfer om. Stk. 5. Løsgående glubske hunde må ikke uden politiets tilladelse anvendes til bevogtning af pladser. Stk. 6. Under ganske særlige omstændigheder kan politiet tillade, at bestemmelserne i stk. 1, 1. pkt., og stk. 3, samt de i medfør af stk. 2 udfærdigede politivedtægter fraviges for et begrænset tidsrum. Og det var så hunde lovgivningen...........  Mvh Signe
The Highland Pony Society.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Signe... |
|
|
Hvorfor kom du med den? Jeg har skrevet at jeg godt ved at der er den lovgivning, men at jeg jo som sagt mener at den skal laves om, så alle hunde skal holdes i snor på offentlige steder, hvor der ikke er skiltet med at hunde må gu uden snor..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej det kan... |
|
|
Nej det kan du ikke, men du kan se at kan jeg kalde min hund til mig og få den til at gå ved fod. Jeg er faktisk mere utryg ved en hund der hoppe og danser i en snor, eller trækker afsted med rejste børster og uden kommunikation fra ham i den anden ende af snoren. men bør vi så ikke have en regel der siger at du ikke må ride uden for ridebane med din hest? Indhegnet ridebane selvøflgeig. For folk kan være bange for heste, og de har hørt historier om at de løber løbsk, at de kan sparke og bide osv, og det bør vi da slet slet ikke udsætte dem for at bekymre sig om når vi rider en tur i skoven? ( og nej en tøjle gælder ikke for en snor på sådan et stærkt dyr ) Og uanset hvor meget du ahr styr på din hest, så har man jo alligevel aldrig helt styr på den? Måske man skulle lave en hesteskov der er indhegnet hvor du må ride?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| uanset hva |
stjerne |
28-05-2008 14:14 |
|
så kommer min ikke i snor , uanset hvem jeg møder og hvor henne.. så længe hun er på sin plads er der ingen problemer.
har du en rigtig rolig lille pony som jeg kan møde . gerne nusse og ordne ikke ride... sig endelig til... shetter eller anden lille pony købes , max110 stg.. meget rolig.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min border collie |
|
|
har aldrig snor på. Men den kan også dirigeres med en lillefinger og har ingen, absolut ingen svinkeærinder, herunder også at den kan dækkes af, og bliver til den får kontraordrer. Til gengæld holder jeg min rottweiler i snor udenfor egen matrikel, fordi jeg ikke kan stole 100% på hende.... KH:)
Annette rigtige piger rider hver dag
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| haha.... |
|
|
haha kanon, min hund hører ikke ind under nogle eller sammeligning af disse racer der bliver nævnt i lovginvning. ergo hvis jeg har fuld herredømme over min hund må den godt være fri 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparky - |
|
|
Har jeg sagt at du har gjort noget ulovligt? Jeg siger at jeg gerne så at loven blev lavet om, så det blev gjort ulovligt at have sin hund fri...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| har jeg sagt... |
|
|
Har jeg sagt at du har sagt jeg har gjort noget ulovligt? jeg understøttede bare min egen holdning til emnet 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forargelse |
|
|
Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor det er et problem, at gå med sin hund løs, når man har styr på den og kalder den ind og giver snor på, hvis man møder andre??? Og når jeg samtidig ved, at min hund er bange for katte, rådyr, heste osv, så ved jeg også, at han aldrig i livet kunne drømme om at løbe efter dem. Han løber højst om bag ved mig og gemmer sig. Har engang talt med en, der sagde at hun var mere tryg ved at gå forbi min hund, som gik på plads, selvom han var løs end så mange andre hunde i snor, fordi de trækker og ejeren ikke har styr på den trods snoren. Der tænkte jeg, at hvis hun havde mødt min hund i snor, så ville hun have været bange for ham, for som skrevet længere oppe, så er han frygtelig at gå med i snor. Godt eksempel som Sparky kommer med angående forbud mod alt som andre mennesker kan være bange for(og det er jo ikke altid rationelle ting, folk kan være bange for). Vi kan ikke undgå, at der nogen gange opstår trælse situationer, hvad enten det er børn, hunde, heste, biler osv det handler om. Og så kunne vi godt forbyde det ene og det andet, men jeg synes helt ærlig, at verden ville blive lidt trist, hvis det eneste der var tilladt, var at sidde på sine hænder og trække vejret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina... |
|
|
Karina, det ville også se lidt spøjst ud hvis der sad folk rundt omkring med hænderne under rumpen og kiggede 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yess2000 |
|
|
Det var så ALLE kunne få læst den ordenligt.......  Og personligt kan jeg da også godt syntes, at det er lidt irraterende, at der er løse hunde, det kan man ha i hunde parker, og indhegnet steder der er lavet til, at lufte hunde, men det er ikke noget der hidser mig op. /Signe
The Highland Pony Society.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| enig med sparky |
|
|
hele vejen faktisk. jeg lufter selv løs hund, fordi jeg kan. jeg kan stole på min hund som jeg træner flittigt netop for at opnå denne tillid. men ja, Yess du har da ret så langt at man aldrig kan stole 100% på et levende væsen. så jeg er igen enig med sparky, men lad os gå hele vejen. lad os tage børn i snor, heste forbudt på offentlige veje og i skove. en hest kan være nok så velredet men stadig er den jo levende og KAN i yderste konsekvens skræmme nogen der ikke synes om heste. jeg er heller ikke vild med at køre forbi slingrende børn på cykler, (gælder forøvrigt også pensionister) nogle handicappede er heller ikke så stive på cykel, skal de i snor også nu vi er ved det? folks katte bedes de holde ude af min have, jeg er allergisk overfor dem, og bliver skræmmende ond i sulet når der ligger en fremmed, fed kat i min seng fordi jeg er typen med konstant åbne vinduer. hvad er det her for noget sippe-vanvid? møder du en der kommer med løs hund, og du føler dig utryg, så giv den et skub, parrer på en eller anden måde, og bed ejeren få styr på sit dyr. var det ikke bedre for alle?
Længe leve Karma loven Hoppeføl/åring købes. pinto eller paint.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hunde i snor |
|
|
Jeg har så et kæmpe hundebid på mit højre ben lige under knæet. Hunden bed helt ind i knoglen og det er ikke helet pænt. Og rundt om benet er der flere ar fra tænderne. Jeg gik som 14 årig tur med min hund i snor da vi blev overfaldet af en anden hund - der ikke var i snor. Og det var ikke en bidsk kamphund, næh det var en sød og plettet dalmentiner. Hver gang en fremmed hund kommer løbende mod mig stivner jeg. Og det hjælper altså ikke at der står en ejer i baggrunden og råber "den gør ikke noget". Jeg hader generelt forbud, men jeg vil anbefale jer hundeejere at have respekt for mennesker som mig som er bange men som ikke har lyst til at brøle til et fremmed menneske, at de skal få deres hund væk fra mig. Når det er sagt, så har jeg en nabo, hvis schæfer bliver dækket af når jeg møder ham på min faste løberute. Og det imponerer mig hver gang. Det er lige før at hunden bare dækker af ved synet af mig, og det synes jeg er vildt fedt og jeg føler mig ikke utryg. Det er også en gammel politihund. Så for mig handler det om, at hunden bare skal holde sig langt væk fra mig. Kan ejeren styre sit dyr uden snor er det sådan set ok med mig at den ikke bærer snor offentligt, men så skal man altså være meget sikker i sin sag. ANne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Snoldehundeparken |
|
|
Problemer er, at når man har hund, så er de snolde 'hundeskove', der tilbydes, bare ikke nok til at give hunden et værdigt liv. Og ja mine fire går også løse. I kbh. gik jeg i Bernstoffparken, som dengang var den eneste ok hundepark i Kbh. Det er den så ikke længere, fordi et større område er inddraget som hundefrit - det på trods af at parken er testementeret til hundene og hestene  Heroppe har vi også en 'hundeskov' - jeg tror den er 20 meter bred og 40 meter lang. Den er godt nok YNKELIG !!! Men heldigvis er her - næsten - hele året rundt så tilpas øde, at man kan finde steder, hvor man uforstyrret kan lufte sine hunde løse. Den dag vi får ordentlige hundeskoven - UDEN børnefamilier på camping - lover jeg ALDRIG mere at lufte mine hunde uden snor andre steder 
Tanten her mener også: 'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.' Egon von Neindorff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hund i snor |
|
|
Jeg har den holdning, at man har sin hund i snor, alle de steder hvor der ikke står andet. Det er muligt, at I ved at I har styr på jeres hund - men det ved den person, der er bange for/eller er blevet bidt af en hund ikke! Jeg har en meget velopdragen STOR schæferhund, som jeg har trænet hele hans liv. Jeg har ham altid i snor de steder, hvor jeg kan risikere at møde andre mennesker/hunde. Det er jo ikke alle, der synes at hunde er lige så fantastiske som vi synes. - Og nej, du kan ikke stole 100% på din hund! Jeg var til foredrag med en hundefører v. politiet, og de har også deres hunde i snor ved vej og andet. NETOP fordi der kan komme en kat, tæve i løbetid etc. etc... Og hvis der er nogen der har styr på deres hunde, er det vist dem.
"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry" Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Løs hund |
Louise ♣Lerano♣ |
28-05-2008 15:17 |
|
Ja men jeg tager ikke min hund i snor ude midt i skoven hvor vi sjældent møder folk. Og når vi endelig gør er det ofte andre med hund. Jeg tager som sagt snor på med det samme jeg ser folk. Det er glippet 2 gange med en cykel -ikke fordi hun jagter den men fordi hun elsker at bliver cyklet med. Hun løber ved siden af den men hverken gør eller andet. Og jeg synes faktisk det er ret godt af en hund der kun lige er fyldt et år. I by eller områder med mennesker har jeg hende ALTID i snor. Og nu er hun jo ikke verdens største hund så det med at snuse i røv og andet er altså ikke noget hun gør -kun med andre hunde...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og så er det jeg IGEN skriver... |
|
|
... hvorfor tror I lige, at der er snore-påbud i skovene? Det er for at fugle, mus, egern, dyreunger/kid etc. kan leve i fred uden at alle mulige folks hunde kommer tromlende og skræmmer livet af dem. Hilsen Sif
Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt Har du fjordhest? Er du under 18? Se TIKA Junior Cup
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Mine hunde |
|
|
går også løs alle de steder vi ikke genere nogen andre - eller for det meste da.. Ja de løber også løs alle de steder hvor der står at de skal være i snor hvis altså ik der er nogen i nærheden de kan genere og det har fungeret fint i de sidste 10 år.. Min holdning er at hunde skal opleve - også længere end en flexline kan tilbyde, og det får de lov til uanset love og hvad andre siger.. Men de får ikke lov til at løbe hen og genere nogen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dyr i skoven |
Louise ♣Lerano♣ |
28-05-2008 15:50 |
|
Min hund har ingen interesse i hverken egern, hjort eller noget andet. Den render på stierne og når den skal skide går den ind i noget krat. Har endnu ikke oplevet den har jagtet noget. Der er ikke meget jagthund over den!!! Tvivler på vi skræmmer flere dyr end hvis jeg gik alene -eller for den sags skyld kom til hest. Og ja, jeg møder nok flere der er bange for min hest end for min hund -til trods for jeg altid skridter!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gfeshshse |
|
|
hvis du har fuld kontrol over din hund må den gå løs offentlige steder, med mindre der et at skilt med "hund i snor". Jeg er til gengæld død træt af folk som gang på¨gang siger at jeg skal have mine hunde i snor, selvom jeg HAR fuld kontrol over dem! Når jeg sre nogen komme imod os, tager jeg dem i snor i god tid, og har dem i snor til vi har passeret, så kommer de igen fri. Hvorfor? - fordi jeg mener det er det eneste rigtige for en aktiv hund! har mine hunde med ude og ride, cykle, gå lange ture osv. og på rideture, synes jeg at snor er alt for farlig! men hopper pænt af hvis der kommer nogen og holder i snor til vi har passeret. og ved at gøre det i god tid generer jeg ikke nogen og synes derfor det er dybt latterligt at jeg gang på gang skal høre på folk som TROR de er i deres fulde ret til at kræve hunden i snor! er enda blevet stoppet af folk i biler der siger det! what??!! Så ja mine hunde er løse, men ikke til gene for nogen!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift.. |
|
|
Skægt som man kan "skide" højt og flot på andre personers opfattelse, bare fordi den ikke lige passer en selv.. HVIS nu man, som nogle jo desværre er, blevet bidt voldsomt af en hund engang, og bliver meget nervøs bare ved synet af en løs hund, ER det så svært at forstå? Her tænker jeg på dem mange, der HYLER op hvis der feks sidder en lille-bitte edderkop, og hvor de garanteret aldrig er blevet bidt elelr noget som helst andet. Er der nogle af "løse-hunde forkæmperne" der er bange for feks. edderkopper eller slanger? Hvis der er, så kan de måske prøve at sammenligne det lidt med den angst, visse mennesker har for løse hunde, og så se om de SELV ville det finde det sjovt, hvis folk gik og puttede edderkopper op i hovedet af dem... Jeg er hverken bange for hunde, edderkopper, slanger, varaner eller andet, men kan da levende forestille mig at det må være ubehageligt at der kommer en person med en løs hund, hvis man nu er blevet hapset af sådan en engang.. Da jeg var en 12-13 år kom der en gammel dame med en stor schæfer, dog i snor, og jeg kom den modsatte vej på skateboard, og lige da jeg passerede, sprang hunden ud, og hapsede mig i anklen så jeg røg af brættet (naturligvis). Damen var jo ikke stor eller stærk nok til at holde den, og hun opdagede heller ikek en skid, før det var for sent, og så kom hun med kommentaren: "Det var du selv ude om, for han kan ikke lide når i kører på de dér tingester". Nåda? Så skulle HENDES hund bestemme, hvordan man måtte færdes på vejen? Det resulterede så i at næste gang jeg mødte en frembrusende schæfer, der reagerede jeg noget mere instinktivt og voldsomt ved ganske enkelt at hamre den sådan en på kassen da den nåede hen til mig, at den vendte om i et hyl, og løb tilbage til ejeren (som i øvrigt havde forsøgt at kalde den til sig flere gange, uden held). Ejeren kommenterede da heller ikke at den havde fået en på bøtten, og han kunne også bare lige have prøvet, for så kunne han have holdt styr på sit skrammel, hvilket han ikke gjorde.. Nej, hunde skal føres i snor, undtagen hvor der er feks hundeskove og lign, der er indrettet til at de føres uden snor.. Sammenligningen med børn og feks heste i snor er dybt latterlige synes jeg.. Det ER ski ikke ret tit, man hører om løsslupne børn, der har skambidt andre, og ej heller med heste.. Jeg har stor respekt for, og er imponeret over de personer, der har styr over deres hunde, men STADIG skal de tage hensyn til andre mennesker, og om ikke andet, så må hundene være løse på træningspladser og lignende områder.. Bare fordi man er god til at køre bil, betyder det ikke at man bare kan skide på andre og loven som man lyster, og der ER alt for mange, der overhovedet ikke har nok styr på deres hund, HVIS der sker noget "spændende" til at den bør være løs nogen steder, undtagen på dertil indrettede arealer.. Mvh..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Man kunne |
|
|
....jo også lave regler for hold af hund, ligesom der er kommet for hold af hest. Hvis ikke man selv er i besiddelse af en stor have hvor hunden kan luftes, så må man ikke holde hund.  Generelt er jeg træt af hundeejere, der synes deres hund er Verdens 8. vidunder, og som ikke kan forstå at alle andre ikke deler deres indstilling. Hvis ikke det var fordi jeg var bange for at blive bidt i benet, så har jeg tit været fristet til at give folks små vidundere et ordentligt spark, når de kommer for tæt på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uenig... |
Louise ♣Lerano♣ |
28-05-2008 16:21 |
|
Det er nok ikke noget man kan blive enige om. Som sagt møder jeg flere mennesker der er bange for hesten end der er bange for hunden. Håber da ikke disse mennesker får deres vilje så man ikke må færdes med hesten frit i naturen. En hest kan jo -selv om den er i snor- gøre hvad den vil i form af dens mange kræfter. Hvis den skulle blive bange for noget så reagerer den ved flugt og står der er menneske i vejen er det jo ærgeligt. Og så er det ligemeget hvor skikkelig hesten er. Jeg er sikker på at alle de der ønsker hunde SKAL i snor ALTID godt kan forstå denne sammenligning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enig med tja, alle! |
|
|
Man skal ha styr på sin hund når man møder andre hunde og mennesker, det er jeg enig i. Jeg er godtnok typen der har min hund gående løs, selvom han er en stor(og blid) rottweiler hvalp på 8½ måned. Og han er ikke perfekt lydig endnu, det kan jeg ikke garantere 100% men han blir bedre og bedre hver eneste dag. Tilgengæld er han altid i snor når vi passerer andre mennesker og hunde, jeg kalder ham til mig så snart jeg ser andre (på afstand) og så kommer han i snor. Han går kun uden snor hvor jeg har fuldt overblik. Også selvom han nok opfører sig bedre end 80% af de hunde vi møder. Min mor er selv dødbange for fremmede rottweilere og schæfere, så derfor tænker jeg altid at det kunne være sådan en person jeg møder. Jeg vil ikke ha en af de forbandede flexliner til ham, i mine øjne er det eneste det lærer af det at når de trækker i snoren så får de mere snor. Min Yoda har lært at når han har snor på så har han det snor han nu har(et trækketov) og det har han det fint med.
Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Billig lejebolig med tilladelse til hund søges i Brønderslev eller Hjørring se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael... |
|
|
Michael for det første handler det ikke om at vi skider på andre og loven, vi følger loven. vi har styr på vores hunde, og dermed følger vi faktisk loven. Og for det andet handler det ikke om at nogle skambidder nogle, det handler om at folk er utrygge ved nogle situationer, og derfor kan sammenhængende med hestene og børnene sagtens bruges. For nogle er utrygge ved heste, nogle er utrygge når slingre hen ad fortovet når man kommer kørende osv osv. Og hvorfor skulle folk med en stor baghave have lov at have hund frem for andre? Det er da ikke baghaven man lufter hund i ( håber jeg ikke!! for skal man slet ikke have en! )
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det kan også gå den anden vej |
|
|
Min dobermanntæve er altid i snor når jeg færdes på offentlige veje og stier. Og det bliver den ved med. Det er udelukkende i hundeskoven, hvor der skiltes med at løse hunde må færdes med ledsager, at jeg lader den løbe frit. Jeg er nu ikke bange for dem der går med deres hunde løse på offentlige veje. Ikke bange på den måde, at jeg frygter at min hund skulle blive angrebet og skambidt. Det jeg synes er irriterende er, når min tæve er i løbetid og vi går en tur. Så kan en del mennesker lige pludselig ikke kalde deres ellers nok så lydige hanhunde til sig. I aftes da min kæreste var ude at cykle med hunden, mødte han en mand gående med sin lille puddel løs. En sød lille hanpuddel var den sikkert. Men nu er min hund i løbetid og da pudlen pludselig løb over vejen og imod min kæreste, vendte han cyklen og ville skynde sig den anden vej. Men pudlen gav ikke sådan op og den fulgte efter. Min kæreste måtte stå af cyklen og holde vores hund om snuden, for at sikre at den ikke skulle spise den lille puddel. Nu var vores hund heldigvis ligeglad med pudlen, selvom den slikkede den i bagen. Men den kunne jo sagtens have slået den ihjel. Så er der sikkert nogen der vil kommentere med, at det burde være ulovligt at lufte tæver i løbetid. Men det burde, efter min mening, være ulovligt at lufte hunde uden snor. Hvis nu min hund havde været aggressiv og dræbt pudlen, hvem havde så fået balladen? Med garanti min kæreste!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Michael |
|
|
Den dame du fortæller om, havde hun ikke hunden i snor? Så er det jo ikke et særligt godt argument for at vi andre skal have vores hunde i snor. For mig handler det om at have styr på sin hund og ikke på nogen måde være til gene for andre mennesker.Har man ikke det, og kan man ikke det, så skal den ikke gå løs og måske skal man slet ikke færdes hvor der er andre mennesker. Jeg vil ikke have f.eks. at min hund skal have sin race imod sig, men samtidigt så synes jeg også at han skal se noget andet end haven. Jeg tror jeg melder mig ud af diskussionen igen, og fortsætter som jeg hidtil har gjort med at være til mindst muligt gene for mine omgivelser sammen med min hund. Kan folk blive rædselsslagne bare fordi en løs hund er 50 meter fra dem, og som er i snor længe inden den når tæt nok på til at passere, ja så er det nok ligeså meget dem der har et problem som mig som ejer. Jeg vil nok altid være farvet af den holdning, at går ens hund uden snor så har man styr på den. Og sådan en vil jeg hellere møde end en vild og knurrende gravhund i snor.
Hvil i fred Steve Irwin Daisy 04/06-1997-05/01-2005 Billig lejebolig med tilladelse til hund søges i Brønderslev eller Hjørring se præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Mine 3 hunde |
|
|
ER de skønneste, dejligste og klart nok også vidunderlige .. De har fortjent så frit et liv som muligt - og ja min have er indhegnet og ja jeg kommer også i hundeskoven, men jeg ved også at mine skønne skønne hunde de har flere og større behov end det.. Så de blir ved med at gå frit - og de genere ikke andre.. Skal vi passere mennesker el andre hunde kommer de kort i snor og blir så sluppet igen..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Havekrav dårlig ide |
|
|
Charlotte - det med haven vilj eg synes er et DÅRLIGT krav. Mange folk der har hunde i lejligheder har meget mere velstimuleret hunde end folk i huse med have. Faktisk har jeg tit oplevet at dem der har en have - deres hund oplever ALDRIG andet. Jeg har en gård og mine hunde GIDER bare ikke være uden for på de vel 2 ha jeg har hegnet ind - nææææ de vil gå ture - de møgforkælede kræ. men ellers synes jeg det var FINT med regler for hold af hund. Også i betragning af at skambidninger er sådan i stigning - det er altså i mine øje tegn på DÅRLIGE hundehold. JEg har i øvrigt ALDRIG i mine 40 år haft en uheldig episode med en hund - undtaget da naboen hund kom ind på min grund, bed min hund og bed mig da jeg tog at tage den væk  men den hund er altså også bare opdraget med tæsk hele vejen i gennem - og så bliver de utilregnelige. Iøvrigt en golden rev. 
Tanten her mener også: 'Riding must be pleasing to the eye and to the feelings.' Egon von Neindorff
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu kaster jeg så |
|
|
et andet forslag ud: Hunden skal gå i snor i alle bebyggelseområder, men kan gå frit i skove o.lign. Men stadigvæk kun hvis de er 100% under ejerens kontrol. Ville nogle kunne gå med til det? Jg ville med nød sige at det er et kompromis jeg kunne indgå, selvom jeg stadig er for at hunde kun skal være løs på dertil indrettede områder, hvilket heste jo egentlig også er - nemlig på deres folde. Sagen er den, at vi alle ved at en hund også kan rive sig løs fra snoren, og koste skade, men for mange er det nu bare en tryghedsfaktor at se hunde være i snor. Jeg ville da også være meget utryg hvis der kom en gående med sin hest uden noget udstyr på, ud over en grime som man ikke havde fat i - det er jo egentlig det hundeejere gør med deres hunde. Heste-ejere har jo altid deres heste i snor på en eller anden led.. så jeg synes egentlig ikke den sammenligning holder vand..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yess... |
|
|
Og hvad så med dem der bor i byen der ikke er besiddelse af en bil og ikke bor i nærheden af en skov og skal gå mange kilometer for at komme uden for byen?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sparky |
|
|
Så må de finde sig i at deres hund må få i snor  Eller gå de mange kilometer med den  Eller tage bussen derud 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| faktisk nej |
|
|
det ville ikke være et OK komprimis fra min side. selvfølgelig skal min hund ikke piske ind og ud af folks haver, hoppe op og ned af fremmede (eller dem vi kender) eller snuse i nogens mås. det gør den heller ikke. der ER perioder hvor jeg finder det ganske uhørt at have sin hund løs i skoven. nu i bukkejagten fx. når der er harekillinger og andre dyrebørn. i det hele taget er det ganske uhørt at have en hund løs man ikke til hver en tid kan kalde til sig. men som ganske almindelig ansvarlig hundeejer gider jeg simpelthen ikke skal ligges under for sådan en omgang pladder her. jeg kan nemt forstå at ikke alle elsker min hund som jeg gør det, men omvendt findes der jo også folk der lokker min hund ud af plads for at klappe og snakke med den. skulle jeg klappe dem en flad eller hvad?  100% under kontrol findes ikke. ikke engang din bil har du under 100% kontrol. din hest har du jo heller ikke under 100% kontrol bare for at du sidder på den eller har den i træktov eller lign. i mine øjne er det noget pjat at du ikke vil anerkende sammenligningen at færdes offentligt med hest og hund. i hund kan rive sig løs af snoren skriver du selv. hvis aldrig du har set en hest lave det nummer, så tør jeg love at det har du til gode. hvis jeg skulle nøjes med at lufte hund i haven, ville jeg på under 10 dage have en hund der var komplet vanvittig af understimuli. og folk med understimulerede hunde bør ikke have hund. men det er en helt anden snak. jeg er bange for at det du skal bruge her er talesprog. et simpelt "få lige din hund væk" kan løse problemet. så simpelt er det som jeg ser det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja og når |
JLH ♥Wannamus♥ |
28-05-2008 19:31 |
|
hunden er i snor så kan ejeren jo også se når dyret laver "bummelum" - putte det i en pose og nej, ikke bare smide det, men tage det med hjem og bortskaffe det....  MVH Janni
Den heldige ejer af en meget økonomisk hest hvad angår foder !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| JHL... |
|
|
det bør man bestemt have øje for uanset hvad. men god pointe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har på |
|
|
intet tidspunkt bedt nogle om kun at lufte hunden i haven  Jeg synes man skal lufte sin hund så tosset man vil, og så løs man vil - på dertilindrettede pladser og parker og skove og hvad der nu ellers kan findes af hundevenlig områder rundt omkring. Hvorfor er det så forfærdeligt at have sin hund i snor? Det forstår jeg godt nok ikke. Som jeg skrev, har det noget at gøre med TRYGHED for folk der ikke bryder som om hunde - de er (om det så er begrundet eller ej) mere trygge ved hunde i snor end frie hunde, i hvert fald de fleste. Og det ville hjælpe mange af dem at hunde inde i byen (og for mig ville det være bedst at det var alle steder) har snor på. Og jo, selvf. har jeg da set en hest rive sig løs. Men nu har hesten jo snor i sig hele tiden, og det gir også en sikkerhed for mange - for jeg tør love at mange af mine bekendte ville løbe skrigende bort hvis du gik en tur med din hest, uden snor i Det gør de ikke når de ser hesten have snor i sig, på den ene eller anden led. Vi kan ikke undgå at nogle føler sig usikre, for nogle vil også føle sig usikre hvis hunden har snor på, og sådan er det jo også med hesten, men sagen er den at man kan mindske antallet af folk der er utrygge betageligt ved at smide hunden i snor. Og mht. talesprog, er det jo svært for dem der stivner af skræk når hunden kommer - og ja dem findes der. Og dem der ikke vil gå tur i parken, fordi det er utrygt for dem - og ja - de findes altså også. Som sagt har jeg personligt intet problem med løse hunde, jeg er ikke bange for dem eller noget. MEN jeg har et problem med løse hunde, fordi jeg har venner og familie der er bange for dem, og jeg oplever hvordan det påvirker deres dagligdag. Og det synes jeg ikke er fair.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| må jeg citere dig selv? |
|
|
du skriver"jeg har intet problem med løse hunde, jeg er ikke bange for dem eller noget. MEN JEG HAR ET PROBLEM MED LØSE HUNDE, fordi......." med hensyn til de der stivner af skræk kan jeg tilføje at førehunde jo er i snor. vi andre hundeejere er nådigt bemidlet med synsansen, så vi kan godt se om vores hunde gør nogen utilpas. spørgsmålet er om det her i bund og grund handler om snoren inde i byen, eller om det at vælge selv? om det handler om endnu flere forbud trukket ned over danskerene eller om andres lov til at bestemme over det. ?? sidste var blot en tanke der slog mig
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Det kunne være du skulle citiere rigtigt: Som sagt har jeg personligt intet problem med løse hunde, jeg er ikke bange for dem eller noget. MEN jeg har et problem med løse hunde, fordi jeg har venner og familie der er bange for dem, og jeg oplever hvordan det påvirker deres dagligdag. Og det synes jeg ikke er fair. Altså har jeg intet PERSONLIGT imod dem - jeg har det imod dem at jeg synes det er synd at de mennesker der er bange for dem, skal påduttes at have løse hunde smidt i ansigtet - thats it Jeg elsker hunde og skal have en masse engang når ejg får plads, tid og råd til det. Jeg synes at løse hunde er sjove at lege med, og for min skyld kunne de løbe så tosset de ville rundt, men når man har set hvordan det påvirker folk når hunde går løs - så er det at jeg får et problem med det, for det kan ikke passe at folk ikke kan gå en tur uden at være nervøs for hunde, hvilket nogle altså er - og så vil du vel sige at det er deres problem, men det synes jeg altså ikke det er. Det er DIG der har valgt at få hund, og derfor også DIG der skal tage hensyn. For mig handler det ikke om love og sådan noget som du skriver, men om at tage hensyn til hinanden, og se ud over sin egen næstetip, og se at alle altså ikke synes at ens hund er jordens sødeste væsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
For nogle år siden kom min hund og jeg meget i en skov hvor der også var andre hunde/mennesker. Der var masser af skilte hvor der stod at hunde skulle føres i snor, alligevel var det kun et fåtal der gad at rette sig efter det. På en bred sti skulle vi passere en anden hund/ejer (min var i snor), og ud af det blå røg den lige på min hund. Jeg nåede dårligt nok at blinke med øjnene før den havde fat i nakken på min hund og ruskede den godt og grundigt. Jeg råbte op og sparkede den anden hund på siden af hovedet så den slap min. Heldigvis slap hun med overfladiske skrammer, men de psykiske vil hun altid have. Ejeren til den anden hund var dybt chokeret; "det havde den ALDRIG gjort før og hun havde altså altid fuldstændig kontrol over den - bla bla bla". Det ville og vil jeg skide på! Det skete og det ville IKKE været sket hvis hun havde haft sin hund i snor - færdig basta! Jeg aner ikke hvad der udløste det angreb, min gik og snusede i jorden og jeg havde ikke indtryk af at hun egentlig havde opdaget den anden. Pointen er bare at det ikke skulle være sket. Vi tror allesammen at vi kender vores hunde og at vi kan kontrollere enhver situation, men det er dyr og det skal man acceptere og respektere. Hold din hund i snor hvor der færdes andre dyr/mennesker, så har du gjort hvad du kan for at forebygge ulykker. -Dorte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hund i snor |
|
|
Yess2000 du skriver: Hvorfor er det så forfærdeligt at have sin hund i snor? Det forstår jeg godt nok ikke. Nu spørger jeg: "Hvorfor er det så forfærdeligt at en hest ikke kommer på fold, men står i boksen hele dagen? Den er jo ikke bundet, så den kan sagtens gå lidt rundt og den kan snuse til nabohesten gennem nogle tremmer. Det forstår jeg godt nok ikke" Dette spørgsmål er selvfølgelige ren provokation, da jeg ikke mener det er ok med burheste. Men det er ligeså forfærdeligt at opbevare sin hest i boks 24/7, som at begrænse ens hund ved at den kan snuse i 1½ meters radius rundt om ejeren. Vi kan alle blive enige om at klaphatte, der ikke har styr på deres hund, er til stor gene for alle andre og de burde have deres hund i snor. Men jeg kan ved gud ikke se, hvorfor alle os der godt kan styre vores hund og som iøvrigt tager det hensyn at vi putter en snor på dyret ved møde med andre, skal begrænse hunden i så stort et omfang? Så er der selvfølgelig alle de her "jaaa men kan du garantere, hvad nu hvis og bla bla bla" Jamen altså, hvad med lige at give hunden en chance for overhovedet at gøre noget forkert, før man straks lukker dem inde bag lås og slå? Det er lidt ligesom ved retsager, man er uskyldig indtil det modsatte er bevist og hvorfor er det ikke også sådan med hunde?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Karina |
|
|
Det er jo langtfra det samme, jeg er ikke for at man burer en hund, hest elelr hvilket som helst dyr inde, men jeg synes nu heller ikke det er det man gør. Ejeren går vel med hunden nogle gange om dagen - og derved kommer den vel også rundt? Og det er jo stadig muligt at smide hunden i en hundeskov, og jeg foreslog endda at man kun lavede reglen inden for byområder, men det er du heller ikke med på? Jeg synes bare godt man kunne lade byerne være frie for disse løse hunde, så må hundeejere jo tage ud i åbent (ikke bymæssigt) landskab og lufte sin hund, hvilket den nu nok også synes er sjovt. Hvis den er det, altså ude og løbe på pbent område, hvor den ikke genere andre, en gang eller to om dagen, tror jeg altså ikke den dør af at gå i snor de to tre andre gange man går tur med den - men det synes du måske? Men ja, jeg synes at hundeejere skal begrænse hunden, så alle andre ikke hundeelskere ikke i tide og utide bliver påduttet at få sådan en smidt i hovedet. (ret stærkt sagt, men ja, noget i den stil mener jeg altså) - igen - i kan jo gå et sted hen hvor jeres hunde har plads til at løbe rund = hundeskove og åben arelaer uden for byen. Men igen - jeg synes det mest optimale er at sige at alle hunde skal i snor, undtaget i hundeskove, hundeparker og hundestrande osv. Der ville jo også komme mange flere og større af disse hvis sådan en lov blev indført...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kan være svært |
|
|
Jeg tror det er svært for mange hundeejere at få deres hanhunde til at passere en tæve i løbetid, såfremt hanhundene ikke er i snor. Jeg har allerede oplevet et par stykker, som ellers altid ses uden snor, som suste over vejen og hen til min dejlige tæve. Hundene kunne lige så godt være blevet kørt ned af en bil, eller spist af min hund.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Jeg har det sådan... Jeg har "snor" i min hest, når jeg har den med ude i det offentlige (trækketov eller trense), og derfor har jeg kontrol over hende - og dette ville jeg have, selv hvis jeg havde trænet hende til at komme hen til mig, når jeg kaldte eller sagde "Plads". Den dag jeg har hende løs på stranden, skal der da nok blive tumult fra div. børne- og hundefamilier  Jeg HADER voldsomme hunde, opdragne eller ej - jeg kan tilnøds overleve mødet med en løs fremmed hund, når ejeren er lige ved, men jeg har også oplevet løse "velopdragne" hunde løbe efter mig og min hest, og derfor vil en hver aggressiv og angribende hund, der møder mig til hest (eller til fods) få en på lampen - med pisk eller hånd, det kommer ud på et. Jeg har snor på mit dyr, og havde jeg børn i så lille en alder, at alt virker totalt distraherende, ja så holdte jeg dem i hånden. Punktum. Og så har jeg faktisk også set børn iført hundehalsbånd og hundesnor, sådan gør man nemlig sydpå med distræte børn. Jeg er absolut ikke hundemenneske, men en velopdragen hund i snor i parken eller på stranden - de er da søde  Mvh. Simone P.S. Alt det vrøvl ovenover betyder, at jeg går ind for snorepåbuddet - opdragen eller ej 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nu må du |
HeidiZ |
29-05-2008 11:27 |
|
da lige spænde hjelmen Yess2000... Hvad med folk, som ikke lige har en kæmpe have de kan lufte deres hunde i?? Selvfølgelig kan jeg godt se problematikken i, at du bliver nervøs ved at hundene render løs, men sådan er der jo så mange ting man kan blive nervøs for. Jeg kan fx. godt blive nervøs i et lyskryds, hvis jeg føler at lastbilchaufføren som skal svinge ikke har set mig.. Eller når jeg køre i bil forbi en flok ryttere som er ude og ride tur.. for tænk nu hvis en af krikkerne hopper ud foran bilen? Sådan er det jo med så mange ting, men dette ændre jo ikke på det faktum, at vi alle skal have lov at være her. Måske du skulle med Sparky ud og gå med hendes dejlige Nynne og opleve, at ikke alle hunde er nogle utilrængelige dyr? Hvis man ikke kan træne hunde til at lystre, hvorfor tror du så politiet bruger dem? De bliver brugt til redningsaktioner? Som førehunde osv?? Hvis man nu ikke kunne træne en hund, gad vide hvorfor at man så slipper en blind ud i trafikken med en hund? Dette kan da være yderst livsfarligt. Synes mere at din snak lyder af uvidenhed. Herude er der også flere som går tur med deres hunde uden snor.. Og mange af dem, ikke så meget som de overhovedet gider kigge på mig når jeg går forbi  Charlotte ♣Stutteri Lund♣: Hvofor siger du ikke bare til folk, at du ikke bryder dig/kan lide hunde når du møder dem? Jeg kan ikke lide katte og mine venner respekterer da, at jeg ikke gider have dem rendende på mig med deres røv oppe i hovedet, eller en klo i låret  Men jeg er da glad for, at du ikke begynder at sparke på dem. For det er sq synd (selv om det nok er de færreste hunde som ville bide dig for det). SØS og Sparky jeg kan kun være enig med jer 
-HeidiZ  The trust between horse and rider creates a unique partnership ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bliver klogere |
|
|
Yess2000: Du skriver, at du gerne vil have en masse hunde engang og så kan jeg ikke lade være med at tænke, at du nok bliver klogere, når du først står med en hund. Inden jeg fik hund, var jeg også meget moralsk og mente, at jeg altid ville gå med min hund i snor, men det har ændret sig efter jeg fik hund. Nu kan jeg se, hvor meget styr man kan have på sin hund og hvor meget glæde min hund har af at løbe frit. Han synes helt ærlig, at det er dødsygt at gå i snor. Og nej, jeg ville ikke synes det var fint nok, hvis det bare var lovligt med løse hunde i diverse hundeskove og hundeparker. Det er ikke alle der bor i nærheden af sådan en. Jeg skal f.eks. ud at køre bil for at komme til en hundepark. Nu er jeg så heldig at jeg har råd til at have bil, så jeg kan sagtens køre i hundeparken et par gange om ugen, men det er ikke alle, der har den luksus. At reglen kun skulle gælde i byområder er ligeså tåbeligt. Hvor skulle folk i byen så lufte deres hunde frit? Nu kan jeg se, at du bor i Århus. Måske ved du det ikke, men det er faktisk ikke tilladt, at have en hund med i bybusserne i Århus, medmindre det er en lille hund, der kan være i en taske. Min lab. blanding på 30 kg kan ikke være i en taske, så hvis jeg ikke havde bil, ville det jo være en umulighed for mig at transportere min hund ud til hundeparkerne. HeidiZ 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Tager jer lige en af gangen: Hvad med folk, som ikke lige har en kæmpe have de kan lufte deres hunde i?? Ja, så skal man måske ikke have hund? Og hvis man har hund, så må man jo bare gå med den i snor inde i byen, og det må være det. Man må jo anskaffe hund efter forholdene, jeg har set mange hunde som er anskaffet, selvom man netop ikke bor så det er muligt at have dem på den plads de skal bruge. Du synes min snak lyder af uvidenhed? Fair nok. Men har jeg på NOGET tidspunkt sagt at man ikke kan træne en hund til lydelighed? Nej, jeg siger bare at man aldrig kan vide om et eller andet tricker hunden, det er jo trods alt et dyr. Det ved hundeførere i politiet godt, og det ved blindeforbundet også godt, men man har valgt at tage risikoen, og det er fint nok for mig. Men sagen har jo egentlig ikke så meget med det at gøre - mest at jeg mener at hundeejere burde have respekt for andre mennesker og at andre mennesker ikke synes det er fedt at der går løse hunde rundt over det hele. Og nu er det altså ikke sådan at jeg ikke selv har været ude og gå med hunde - jeg har været på lange ture med mange hunde, men altid i snor, og ærlig talt virker de altså ikke mere ked af det end andre hunde, bare fordi de går i snor. Jeg har haft mange hunde fri i hundeskove også, hvilket har fungeret fint, og de hunde har også kunnet fungere med snor på når de ikke er i hundeskoven. Jeg kan ikke se at det er så stort et problem. Jeg bliver helt sikkert klogere når jeg får hund engang, men jeg er ret sikker på at jeg ikke ændrer mening om dette. Jeg har passet utallige hunde, mange meget opdragne, nogle har jeg passet i årevis et par gange i ugen, og alligevel har jeg ikke på noget tidspunkt haft dem fri, hvor der ikke var hundeskove eller parker. Så nej, jeg skifter ikke mening. Og mht. busser i Århus - jeg har sku set mange hunde over taskesdtørrelse i busserne her, så enten kan buschaufførerne ikke reglerne eller også er de blevet ændret. Og igen - bor man et sted hvor det ikke er muligt at lufte sin hund frit i en hundeskov (og til nøds på marker og i skov uden for byen) så synes jeg egentlig ikke man skal have hund. Og så ligger der jo en hundepark nede ved Tivoli Friheden her i Århus 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hovderystende |
|
|
INGEN og jeg skrev INGEN har 100% kontrol over dyr. Heller ikke hundeejere. Ergo bør der komme en lov som forbyder løsgående hunde. Hvor svært kan det lige være at holde sin hund i snor eller på egen matrikel? Jeg kan ikke bruge jeres PIVEN til en fis. Omkring at i ikke har en stor have eller en bil. Måske burde i så overveje jeres dyrehold i stedet for. Havde det været en hesteejer som ikke kunne få hesten på fold. Havde i jo strak bræget op om at de skulle sælge hesten eller flytte til bedre forhold.  Hvis hundeparker, skove osv. ikke er gode nok. Så må i jo gå sammen og få lavet nogle med brugerbetaling på, så i kan benytte dem, og de er af den kvalitet i forventer. Jeg er død træt at hundeejere, ikke kun af løsgående hunde, men generelt også at eskramenter som ligger over alt.
Passier sadler sælges. Kombineret mod spring sorte. Smal til medium bom 17". Kontakt mig via pb.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yess2000 (Razz) |
HeidiZ |
29-05-2008 12:36 |
|
Så er det måske 5% af DK's befolkning der må have hund, fordi de ikke har en stor nok have, hvor realistisk er det? Vi skal også have hund, og har ikke en kæmpe have, men en kæmpe nødlandingsplads 20 m fra vores kommende hus (betryggene, ikke? ) og der har jeg da tænkt mig at have hunden løs, hvis man må opholde sig på pladsen.. Jeg mener heller ikke, at man skal have sin hund løs hvis man ikke kan styre den. Men jeg tror bare ikke du læser hvad mange skriver, fx. Sparky at hun altid kalder hunden til sig, hvis der kommer mennesker forbi, ergo kan jeg ikke se problemet?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen for |
|
|
hulen da - hvor har jeg sagt at man skal have en have? Jeg siger intet om at folk uden have ikke må have hund, det med haven er ikke noget jeg bragte på banen, jeg siger bare at man må bo så der er mulighed for at lukke sin hund løs, hvis det er så vigtgit - om det så er i haven eller i en hundeskov, eller på landet, er mig ligegyldigt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjaeee man ved jo aldrig |
|
|
Jeg er af den mening at alle hunde skal føres i snor. Da dyr er utilregnlige lige meget hvor meget man har trænet dem. Alle kan jo blive fristet af et eller andet man pludselig ser . Jeg har selv to hunde og har da også gået uden snor med dem, selvom jeg har dem med og enligved de kommer når je kalder, så er jeg selv lidt utryg ved at gå uden snor med dem, for man har jo altså ikke den fulde kontrol  MVH Anna
Iris <3. Verdens dejligste pony<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yess2000 (Razz) |
HeidiZ |
29-05-2008 12:56 |
|
Du svare bare mig tilbage, at hvis man ikke har en kæmpe have at lufte sin hund i, så skal man måske ikke have hund? 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kassen |
|
|
Yess2000: Hvis du har set store hunde i bybusserne i Århus, så har chaufføren enten været flink eller ikke været bekendt med reglerne. Jeg har ringet til Århus sporvejes(da det hed det) hovedkontor og forhørt mig og man må IKKE have hund med i bybusserne i Århus, medmindre hunden kan være i en taske på skødet og så må førerhunde også godt komme med. Kassen:"Jeg kan ikke bruge jeres PIVEN til en fis..." Øhh i lige måde!!! Er sgu egentlig lidt træt af den her diskussion. Det er lovligt at gå løs med sin hund, slut prut. Hvis I ikke kan lide løse hunde, så må i prøve politisk at ændre dette, istedet for at sidde her og dunke os hundeejere(som faktisk ikke gør noget ulovligt) oven i hovedet. Jeg kan sgu heller ikke bruge jeres PIVEN til noget som helst!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hjHJAHA |
Anna-S |
29-05-2008 13:10 |
|
Jeg synes faktisk det ville være særdeles fair kun at have hunde løs på arealer der indbyder til dette - altså ikke på veje og steder hvor der færdes mange mennesker. Vores dalmatinertæve på knap 10½ år er da løs flere gange dagligt - og JA jeg har så meget styr på hende at jeg sådan set sagtens kunne lufte hende uden snor overalt - men det gør jeg ikke! For det synes jeg er provokerende overfor andre mennesker, som måske ikke er så hundeglade - jeg ville sku heller ikke bryde mig om at folk kom og luftede deres fulgeedderkopper op i mit fjæs - ergo er min hund fri når vi er steder, hvor dette er muligt og ellers er hun i snor - skov, stubmarker, brakmarker, stranden osv. Hun jagter ALDRIG vildt - kun katte - og kattene og hende har i min verden lige stor ret til at være på stubmarkerne og i skovene som hun har. Hun går naturligvis kun på stierne i skove - for det bliver hun bedt om  Når vi sjældent møder andre mennesker - så kaldes hun ind - sættes i snor - og slippes efter vi har passeret. Hun når IKKE at snuse til menneskene hvis de ikke selv indleder til det. at lufte hende i hundeskov er ikke en mulighed - for hun er lidt reserveret på sine gamle dage - ikke ret kontaktsøgende overfor fremmende mennesker og faktisk utryg ved fremmede hunde så længe min er i snor. Hun kan bedst lide at gå for sig selv sammen med sine mennesker på steder, hvor der højst kommer 5-10 mennesker (95% med hund) dagligt  Selv om min hund løber frit - tja så mener jeg at vi tager så meget hensyn til andre folk og til hende som det overhovedet er muligt  Hun luftes naturligvis også på "avisruter" - steder hvor der kommer man andre hunde - men ALTID i snor 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tja... |
|
|
mine hunde går løs alle de steder det er muligt! ja jeg er bange for edderkopper, men dem må jeg da leve med alligevel. De kommer i huset, og enda mens jeg sover! det gør løse hunde i det mindste ikke! og til dem der synes løse hunde kun høre til i hundeskove, så tænk lige engang på de steder hvor der ikke er hundeskove med mindre du køre en time begge veje  i siger at hesten altid er i snor osv. men I kan da ikke garanterer at hesten ikke bliver bange for noget og stikker af??!! og sandsynligheden for at hesten stikker af, vil jeg da sige er større da den er et flugtdyr, end den volopdragende hund. og nej de fleste heste kommer ikke lige når man kalder! og vil hellere møde en løs hund, end en løbsk hest! og det med dyreliv som hundene jager; nej det er absolut ikke i orden! mine hunde jager aldrig dyr, og nej kan da ikke garantere 100 %, men chancen for at hesten stikker af, og en hare bliver ræd for den, er vel større?? og folks dumme børn der løber og skriger, og kaster sten efter fuglene skræmmer dem MEGET mere end mine hunde! og hvad med ræven?? skal vi også holde den væk?? en hund i snor kommer nemmere op at slås! den har ikke mulighed for at komme væk, og viser nemt forkerte signaler! og hvis ens hund aldrig har angrebet før, og pludselig kommer i tanke om det, flyver snoren lige ud af hånden da man ikke er forberedt! og nej jeg mener ikke det er i orden at hunden angriber, og det vil være fuldstændig unaturligt at en hund pludselig gør det, uden at ejeren ved det. jeg er træt af folk som mener de har loven på deres side, uden at have det! jeg har mine hunde fri, og nej de løber ikke i folks haver, tisser ikke på deres blomster og hæk, samler op hvis de ikke går ind i (offentlig) krat. du kan gå 10 km. med en hund, men det er slet ikke nok! den skal have lov at løbe løs og snuse! det får hunden noget ud af, i modsætning til timervis i snor! og hvordan skal hunde nogensinde have lov at lege og udvikle sig socialt hvis de aldrig får lov at løbe løs?? og nej hunde kan IKKE lege i snor! jeg tager mine hunde i snor hvis der kommer nogen. de kunne ellers godt gå ved min side uden snor, men tænker på folk som kunne være bange for dem. Så ja jeg tager hensyn, også mere end loven siger! jeg er til gengæld dødtræt af folk som lader deres unger løbe hen til min hund som er i snor!! hold dog jeres unger for sig selv, så holder jeg mine hunde for mig selv!! Mine hunde er under kontrol! og jeg tager pænt hensyn til andre folk! og hvor jeg før ikke har gidet diskuterer med folk som sagde de skulle i snor, henviser jeg nu til loven og min ret til at have mine hunde løse! er død træt af folk som bare brokker sig for at brokke sig!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Åhh ha |
|
|
Hvor har jeg dog sagt at hunde aldrig må løbe frit? Synes mange af jer hundeejer ser hvad i vil se og ikke hvad jeg egentlig skriver: JEg mener at hunde skal kunne løbe frit - på dertilindrettede områder! Jeg mener at det er vigtigt for en hund at få lov til at løbe frit og socialisere sig med andre hunde - på dertilindretedde områder! Og jeg mener at hunde skal i snor, der hvor der går mange mennesker. Og at man burde kunen gå en tur i byen uden at der kommer løse hunde rendende hele tiden. Og at hundeejere skal tage lidt hensyn til mennesker der ikke er så vildt glade for andres hunde. Men jeg har aldrig ment at hunde evigt og altid skal gå i snor. Men at (som mit andet fdorslag drejer sig om, man må jo gå på kompromis) de, som minimun, altid skal være i snor i byen, og så må hundeejere tage ud på landet og lufte vovse, eller i en hundepark (der vill enok komme sådan en i mange byer, hvis det loven blev lavet om tror jeg) eller hundeskov. Bare frdi man har lov til noget, betyder det ikke at man ikke må tage hensyn til andre...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vdzsghafdhs |
|
|
Yess2000 (Razz): problemet er at du skal have bil for at kunne tage i hundeskov, da de som regel ligger et godt stykke fra byen! og nej ikke alle har den mulighed! og der er jo rigtig mange som tager hensyn til andre, selvom loven IKKE siger det er nødvendigt! i loven skal man bare have fuld kontrol over hunden, man behøver ikke tage den i snor når man passere andre mennesker, hvis hunden ignorerer dem. Derfor tager jeg da alligevel altid mine hunde i snor af høflighed og hensyn!! så synes det er noget pjat at mange ikke tager hensyn! der er få der ikke gør, men synes bestemt ikke det er mange!! hvorfor er det så stort et problem at møde en løs hund på fortovet?? hvis ejeren tør have den løs der, er den nok ret godt opdraget, da der jo køre biler mm. jeg kan virkelig ikke se problemet?!! folk som eks. er bange for edderkopper går da også ude i naturen, og kan pludselig få en edderkop på sig. eller folk der er bange for slanger kan møde en slange på gåturen, det kan da ikke hjælpe noget!! og folk som er bange for hunde bør da netop møde søde og rare hunde, og hundeejere som tager hensyn, så de kam få bearbejdet deres skræk! og nej det får de ikke ved at min hund fiser hen til dem, men ved at ´de ser at jeg tager hensyn og at mine hunde er søde og rare og i snor når vi passere....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hunde i snor? |
Stine S |
29-05-2008 14:02 |
|
Nu går jeg selv løs med min hund på befærdet veje, fordi hun er en lydig hund. Men nej, jeg kan da ikke garantere at hun lige pludselig løber i den anden retning hvis hun bliver bange for et eller andet! Det eneste der kunne få mig til at holde min hund i snor hvor der færdes andre mennesker og biler, er ikke for alle andres skyld, men for min egen og hundens. Tænk hvis hun blev kørt over og svært skadet på grund af min stupide holdning! For nej jeg har min hund under 99,9 % kontrol og hun skal have lov til at nyde sin frihed. Men hun er et luksus dyr, der som regel bliver kørt til skovene, så hun er ikke til gene for nogen andre. Men med denne problematik i rejser, kunne man jo også stille spørgsmålet mht løbere og ryttere? Eller cyklister og løbere? Eller hvad som helst. Det ender sku nok med at vi må oprettte 100 vis af skove til indbyrdes brug for de forskellige grupper. Vi er og bliver sku et mere og mere egoitisk samfund. Med egoisme mener jeg både egoisme fra hundeejerens side, men skam også fra alm. mennesker som forlanger at vi skal holde vores hund i snor på trods af de er under kontrol.
En god træner kan få sin hest til at yde sit bedste, mens en suveræn træner kan få sin hest til at yde det bedste, fordi den selv vil !
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen Yess2000 |
|
|
Du læser sådan set ikke hvad vi hundeejere skriver... Nemlig at vi jo gerne vil tage hensyn til andre, når vi møder dem. Dette gøres ved at kalde vores hunde til os og give dem snor på, fra vi får øje på folk og til folk har passeret og er udenfor synsvidde. Hvorfor er det ikke at tage hensyn nok? Det har jeg altså meget svært ved at forstå. Hvorfor skal min hund absolut gå i snor, når jeg lufter ham kl 6.15 om morgenen, hvor jeg aldrig møder en levende sjæl. Hvem generer han??? Lonni 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| m,ghc,fc,f |
|
|
Karina (Chanell): lige min holdning!! vi er vist rimelige enige  nogen gange tror jeg bare folk brokker sig for at brokke sig om jeg har ret er ikke nemt at sige
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja.... |
Britthn |
29-05-2008 14:45 |
|
Jeg kan kun sige BRAVO...Lad os få en lov, som forbyder hunde uden snor på offentlige arealer (med undtagelse af dem, der er skiltet som hundeskove...) Ja, det er synd for de hunde, hvor ejerne har godt styr på dem, men så længe loven foreskriver, at hunde kan gå løs, når ejerne har fuldt herredømme over dem, så åbner man også for alle dem, der tror, de har det, men i virkeligheden ikke har... På grund af dårlige hundeejere er jeg i dag p**** bange for fremmede hunde. Jeg har utallige gange gået tur og bedt folk med løse hunde, tage den i snor - "Jamen, den gør ikke noget". JEG ER FULDSTÆNDIG LIGEGLAD, NÅR MINE BEN RYSTER OG ADREALINEN PUMPER I KROPPEN.... Fakta er, at hundeejerne i 9 ud af 10 gange ikke kalder deres hunde til sig....Og jeg har flere gange oplevet, at folk bliver super fornærmede og begynder en diskussion i stedet for at gøre, hvad jeg beder om... Og til de dér dårlige argumenter, kan jeg kun sige...Ja, jeg har min heste i trense, når vi er på offentlig vej, så jeg har så meget styr på dem, som muligt. Og de er kun løse på dertil indrettede arealer...Mine katte er pt. indekatte, og de vil maksimalt få en indhegnet have.... Og ja, jeg synes faktisk også, at der burde være en nul promille-grænse for kørsel med bil...Så er ingen i tvivl om, hvad de må eller ikke må....Og det burde også gælde hundeluftning!
Kh. Britt Welsh Partbreed og Welsh Cob - mit valg Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail Et par af verdens smukkeste heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hdsfjhsjh |
|
|
Britthn: den med at hunden ikke gør noget, er en død træls kommentar! forstår jeg godt du er træt af... nu kommr mine hunde i snor hvis der kommer mennesker gående, men de behøvede egentlig ikke, er bare af høffelighed. Jeg synes da det er synd for folk som er bange for hunde, men for det første synes jeg IKKE der er 9 af 10 hunde der ikke kommer når der bliver kaldt. og for det andet er det yderst få hunde som rent faktisk er aggresive og kunne finde på at bide. og nej de skal ikke gå hen til dig, er enig, men hvis de går på plads ved ejeren synes jeg ikke det er et problem. Der er også de ejere som går med hund i flexi line, og lader dem løbe hen til andre alligevel, rundt om hestens ben, så den filtres ind osv. så må de da hellere gå uden snor! og helt ærlig: hvis der kom en lov om løse hunde forbudt på offentlige steder, tror jeg IKKE den bliver overholdt. du vil selvfølgelig være i din ret til at bede om at hunden kommer i snor, hvilket du ikke er nu. egentlig kan du ikke bede andre tage deres hund i snor, med mindre hunden kommer helt hen til dig. Jeg synes nu stadig det er god orden at tage hunden tæt ind på plads eller tage en snor på ved passage af andre mennesker og dyr. og ja du har en trense på din hest, men ingen mulighed for at holde den hvis den bliver bange og løber! og hvad med de folk der er død bange for heste?? de skal alligevel passere en stor hest på en sti eller en smal vej, og for dem er der nok ikke meget tryghed ved at der sidder en på ryggen, for det store dyr kan jo løbe når det vil. om du sidder på eller ej...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yess2000 (Razz) |
|
|
Jeg synes faktisk du har ret, selv om jeg har to hunde Jeg bor tæt ved en hundeskov, og der går den ene altid løs. Hun kommer HVER gang, jeg pifter, selv hvis der står et rådyr foran hende - men den anden har vi først fået som vokesen, den kommer ikke, memindre den selv har lyst. Måske skulle vi forslå kommuner uden hundeskove at indrette nogle indhegnede områder, hvor hunde kunne være løs - ligesom der er fodboldbaner og legepladser til børnene  Der er jo rigtig mange hundeejere - så behovet er reelt nok. Det ville da være dejligt, hvis man kunne sige: "Jeg går lige op på hundelegepladsen med Fido!"  Der kunne så være en afdeling for små hunde og en for store hunde De behøver jo ikke en hel fodboldbane, bare som et par villahaver eller 3 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja, det er synd for de hunde, hvor ejerne har godt styr på dem, men så længe loven foreskriver, at hunde kan gå løs, når ejerne har fuldt herredømme over dem, så åbner man også for alle dem, der tror, de har det, men i virkeligheden ikke har... NETOP!!!! Nu sidder vi jo på et hesteforum, hvilket betyder at rigtig mange af de der færdes her er dyremennesker, og har en vis forstand på dyr og opdragelse, derfor er der nok rigtig mange herinde der netop HAR godt styr på deres hunde. MEN Det er langtfra alle. Og det er netop det med at loven åbner op for at man kan gå tur med en hund frit som man ikke har 100 styr på, selvom man mener man har det. Og så kan det blive et problem. Netop derfor synes jeg at hunde skal holdes i snor! Nina - dejligt med opbakning fra en hundeejer 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hunden i snor |
|
|
For at undgå uheld. Det er nemlig let at være bagklog, når hunden allerede er blevet kørt ned, har skræmt diverse mennesker fordi den kom løbende, har jagtet en cykelist, spist en mindre hund, eller lige er smuttet ind gennem hækken og har lavet hvalpe på en tæve i løbetid 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmmmmm |
MaFilaNoir |
29-05-2008 17:59 |
|
da jeg var barn voksede jeg op med en hund coker/flat bla. hun gik ALDRIG i snor og vi boede i ishøj centrum. hun var lige glad med biler andre hunde, katte ja you name it. hun gik altid på plads båede på vej og ja hvis vi i sin tid gik igemmem centeret. godt nok var der nogle der havede ondt i r**** over det men må indrømme jeg ikke kan se problemet når man virkelig har 100% styr på sin hund. hun døde som 12 årig og jeg var 12 selv der også så i kan nok regne ud at jeg har været en lille pige og alligevel havede jeg styr på hende. Hvis man ikke kan styre sin hund 100% skal man holde den i snor med mindre man er hjemme eller ligene. min mening.
Elsker Min dejlige drømme hest! Ma Fila Noir.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| loven.. |
|
|
Yess2000: Som loven er nu, så skal man jo lige netop have styr på sin hund, hvis den går uden snor. Så du har altså ligeså meget lov til at anmelde nu, hvis der ikke er styr på hunden, som du ville have, hvis det var alle hunde, der skulle være i snor altid. Jeg kan overhovedet ikke forstå dit problem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Problemet er |
|
|
jo, at en del mennesker er bange for hunde  Og så kan man jo ikke vide om man har fuldstændig styr på sin hund, før hunden har nået en vis alder, eller ligefrem efter den er død  Man kan jo ikke være sikker på ret meget - og dem, der er bange for hunde, har jo endnu mindre grund til at være sikker på, at de andre altid kan styre deres hunde  Jeg bryder mig heller ikke om at møde gøende, løse hunde, når jeg rider i skoven (som ikke er en hundesskov), det er ikke rart 
fra NinA Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat  --o-- Som man råber i skoven, får man svar 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gjkdsghjk |
|
|
NinA: jeg kender en del der er livs bange for heste!! og nej de synes absolut ikke at du har godt styr på din hest når du sidder på ryggen af det kæmpe dyr, som kan løbe når den vil! de møder alligevel heste i skoven og andre steder. så det kommer vel ud på et??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| På med snoren folkens... |
|
|
Jeg er en af dem der er p**** træt af løse hunde og folk der tror de har styr på dem. Jeg har gang på gang mødt disse ufatteligt lydige hunde uden snor når jeg er ude og gå med Rico, og Rico må åbenbart gøre noget, som får dem til at løbe hen til os og skide på deres ejer. Noget som er trykkende og ubehageligt for både mig og hunden. For hunden fordi de som regel bare nærmer sig selvom han siger "SKRID" og får mig, fordi jeg ved at hvis min bliver tilpas utryg ved situationen, jamen så siger han bogstavelig talt fra.
Camilse De rigtige beslutninger er altid de svære beslutninger at tage. De svære beslutninger er altid de vigtige at tage. De vigtige beslutninger er altid de rigtige at tage. Lukas, jeg savner dig Camilse.dk ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| heeeejjj |
|
|
Jeg er på en måde både få og imod, jeg har dyb respekt for når jeg kommer med 3 hunde i snor at en dame her for noget tid siden så kan gå forbi med hendes collie uden snor og uden den så meget som tænker på at gøre noget og vige fra hendes side.. På den anden side hader jeg når jeg så kommer med mine 3 hunde, hvor 2 af dem er løse (ved med side)at så andre folks hunde kommer hen til os og de ikke kan styre deres hunde, det er træls, især når jeg bare siger dæk og så ligger mine hunde sig fint..(Vi har 3 border collier, altså hyrdehunde og dem skal der være styr på) Ligeledes vil jeg også sige at folk med hunde i snor kan være lige så træls som dem uden, da jeg en dag stod uden for en is forrentning og ventede på en veninde, der stod en mand med hans lille hund i en flexline, og den fik lov til at snuse til min ene veninde og da den så kom hen til mig trådte jeg et skridt tilbage. <få godt nok var den da sød, men man kan da ikke tro at alle kan lide hunde, han var desværre tysker, så kunne ikke sige det til ham, da mit sprog bliver kludret når jeg bliver sur..få syntes det var respektløs..
MVH. Trine Viljen til at ville, skaber evnen til at kunne
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening om løse hunde |
Pernille *loppe* |
30-05-2008 13:24 |
|
Jeg synes det er fint at have sin hund løs, hvis man har kontrol over den - har man ikke synes jeg den skal i snor. Til jer der skriver at jeres såkaldte lydige der ikke lystre... Der er faktisk nogle der har 100% styr på deres hunde - og så er der måske dem der ikke har og vælger at have dem løse alligevel. Jeg har tre hunde. Min ene goldentæve har jeg i reglen løs (bor i en lille bitte landsby). Hun er ligeglad med katte, andre hunde, mennesker osv. Så har jeg to han-hunde - de er altid i snor npr vi går tur. Den ene kunne godt gå løs, men jeg stoler kun 99% på ham så det er han ikke. Til gengæld kører jeg dagligt 17 km til vores fantastiske hundeskov i Hvalsø, som er kæmpe stor og hvor hundene kan gå og lege i timevis med hinanden og andre hunde. Jeg bliver også smadder sur hvis der kommer en vild hund løbende og ejeren ikke kan kalde den til sig - men de fleste hund jeg møder har ejeren 100 % kontrol over - og så synes jeg det er helt ok. Jeg synes at det er hundeejeren der har et problem, hvis de går løs med en hund som de ikke har styr over - MEN mennesker der er bange for hunde, det synes jeg ikke er hundeejerens problem, så længe de har kontrol over hunden og den ikke kontakter mennesker eller andre levende væsner. Og man kan ikke samligne politiets hunde med alle andre hunde, for politihunde er altså også trænet til at være udfarne og aggresive og til at kunne bide. Det var min mening.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Orvv.... |
|
|
Orv, hvor ER jeg uheldig!! Jeg bor åbenbart i et område hvor alle dem, som IKKE har styr på deres løse hunde, bor . Og de kan heller ikke læse, de stakkels mennesker. For de går gladeligt med hunden løs i et område hvor der på alle skilte står "Hunden skal føres i snor", og der er oven i købet et fint billede med også. Men det kan de heller ikke forstå  Og når jeg beder dem om at tage deres hund i snor, får jeg hver gang svaret "jamen, jeg har 100% styr på min hund".. "hmm, og det er så derfor den i øjeblikket render rundt og sk... i min have???" Men nu er JEG ved at forstå det: 100% lydig hund = hund der lystigt render rundt i min have/gårdsplads og gør hvad den vil  mvh kirstenj
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til kirstenj |
Pernille *loppe* |
31-05-2008 12:44 |
|
Jeg ved ikke om det er mit indlæg du hentyder til, men hvis det er, så skriver jeg, at der er dem der har styr på sin hund og dem der tror de har - fordi du møder en masse der tror de har styr på hunden, men ikke har - det har da ikke noget at gøre med dem der har styr på deres hund!?!? Jeg skriver ingen steder at en hund der er 100 % lydig render rundt i din have... Jeg synes det er frækt at lade sin hund rende i andres have og sk...! Jeg synes det er dårligt ejerskab hvis man går rundt med en hund løs, som der ikke er styr på og som genere andre!! Det jeg skriver er, at de hunde der ikke skider i andres have, der ikke genere nogen eller noget og som bare tusser efter sin ejer og reagere på små signaler fra ejeren - de kan jeg ikke se noget roblem i at de er løse - OG bliver folk bange for en hund på afstand, som bare går og er opmærksom på dens ejer ja de mennesker synes jeg har et problem. Som jeg skrev så er min ene hanhund rigtig lydig - men en ud af hundrede gange ville han kunne finde på at tøffe stille hen til noget andet - men han bliver derfor aldrig gået med uden snor andet end i vores hundeskov!!! Min golden som ikke ser andet end mig er løs, men hun kan også kaldes til min side på mindste vink og er ligeglad med alt andet - der ville ikke være nogen grund til snor på hende - OG JO går jeg ind på et område hvor hunde SKLA HAVE SNOR PÅ så får hun det. Jeg synes vi skal skelne imellem de hunde der rent faktisk er til gene - og de der ikke er!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg ville være ked af sådan en regel... |
|
|
Jeg må indrømme at jeg altid går løs med min hund derhjemme. Hun er trænet og kommer når jeg kalder. Ligeledes kan jeg få hende til at sætte sig ned selv hvis hun er langt væk fra mig. Hvis der eksempelvis kommer en cykel eller lignende. Dog er hun jo stadig en hund, så hvis hun ser en af de andre hunde her i blokken, så kan hun godt finde på at give mig fingeren og løbe hen til dem for at lege. Men det er så kun hvis hun ser dem. Ikke hvis hun ser en fremmed hund eller andre mennesker og børn. Så jeg må sige at jeg ville være ked af hvis man ikke kunne få lov til ikke at have sin hund i snor. Det er ikke os alle der lige har en kæmpe hundeskov i nærheden eller har tid og mulighed for at fragte hunden derhen. Og selv en hund har jo brug for lidt frihed og få lov til at løbe stærkt engang imellem. Men jeg må sige at jeg synes lidt respekten mangler os mennesker imellem. Der kan altid ske en fejl mellem fører og hund hvilken kan gå ud over dem som ikke bryder sig om hunde. Ligeledes kan ryttere få redet for tæt på dem som ikke bryder sig om heste i skoven... Respekten vil så være at man som menneske fortæller at hov, her er min grænse overtrådt og at man som hunde/hesteejer så undskylder og passer bedre på næste gang. Jeg føler lidt at man skal lovgive om alt og intet bare fordi der er nogen der har specielle behov. Hvor blev der af snakken mellem mennesker? Vi taler jo alle dansk og hvis en råbte til mig "Tag lige din hund i snor", så ville jeg da bestemt respektere dette og tage tøsen i snor næste gang vi så vedkommende.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har fået en bøde engang |
xtiny |
31-05-2008 21:17 |
|
Fordi min hund gik uden snor i bymæssig bebyggelse, så der er en lov om, at hunde skal føres i snor. Engang væltede han mig, da jeg cyklede og han så et egern. Jeg fik noget flot asfalteksem, da jeg ikke slap snoren! Han var ellers meget lydig, men gik altid i snor, medmindre vi gik steder, hvor vi sandsynligvis ikke mødte nogen. Jeg ved nemlig, at man ikke altid har 100 % styr på hunde. Han gik ikke efter vildt (udover dét egern- og et par katte. Mind You: engang var han stukket ud- og lavede veritabelt hurdleløb over rækkehusenes små nye hække- katten løb igennem. Han sørgede dog for ikke at løbe så stærkt, at han rent faktisk kunne fange katten... Og den slap også med skrækken. )
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ Dan Greenberg Nu gudmor til Samuel i Kenya. Strikker til "Mother Theresa" ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| min mening. |
Astrid ♥disco♥ |
31-05-2008 22:54 |
|
Jeg er selv hunde ejer, og jeg syns at de burde være løse, hvis ejren har kontrol over hunden og kan kalde den til sig. Jeg slipper kun min hund løs der hvor den gerne må løbe, og tager den i snor når der kommer folk gående. Det synes jeg man kunne gøre, der hvor man ikke må have dem løs, eller bare lade helt vær. Det kunne også være nemmere hvis der var en hundegård, hvor hundende kan løbe rundt uden at andre folk bliver utrykke eller andet. Det er der dog også andre steder. Desværre er der ikke mange steder hvor man må have dem løs inde i København.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
Britthn |
01-06-2008 00:18 |
|
Lonni (og andre..): Jeg skrev ikke, at 9 ud af 10 hunde ikke kommer, når ejerne kalder. Problemet er, at ejerne IKKE kalder! Og jo, jeg er da i min ret til at bede dem om at kalde hundene til mig, hvis de ikke kan det, beviser de jo netop, at de ikke har kontrol over hunden - der ergo skal føres i snor!
Kh. Britt Welsh Partbreed og Welsh Cob - mit valg Maglehøj Knightley og Valhallas Abigail Et par af verdens smukkeste heste
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ingen lov her tak!!! |
|
|
Nøøøøj jeg er en MEGET SLEM hundeejer... Det er meget sjældent min hund er i snor, for det meste har jeg den slet ikke med når jeg går tur med ham! Og når vi går kalder jeg ham ikke til mig fordi der kommer nogen, ej heller hvis det er en hund... Jeg kan sende min hund alle steder hen hvis han bare er i en afstand hvor han kan høre mig. Men samtidig så AFLÆSER jeg min hund. Min hund kan godt løbe 20 meter foran og hvis der kommer en person gående/løbende/cyklene vipper han ikke et øre, han gider simpelthen ikke = absolut intet problem!!! Hvis min hund løber 20 meter foran og der kommer en gående med hund så er han i 99% af tilfældende også hamrende ligeglad, mens han i den sidste % kigger int, måske rejser en smule børster MEN HAN TRAVER PÆNT videre og henvender sig ikke til hunden medmindre han får lov af mig. I disse tilfælde kalder jeg ham til mig hvis det er en hund/mennske vi ikke kender, hvis det er en bekendt/en der kender vores hund så gør jeg ikke for så ved de at min hund ikke kommer over til dem. Min hund er heller ikke hegnet ind. Han går kun til matriklen -ikke en pote rammer fortorvet ej heller om den lækreste madamme i løbetid går forbi 20 cm fra hans snude. NIX han bliver inde. Der er folk i byen der med vilje går tur op forbi vores vej -bare for at hilse på Balder. Der ligger nogle ældreboliger henne ad gaden og en herre af ældre dato i et el-kæretøj kører hen til hunden en gang om dagen og Balder kravler halvt op på køretøjet så han kan blive nusset! Børnefamiler går deres søndagstur op forbi os så ungerne kan klappe den søøøøde sorte-hvide hund. Måske jeg har en once-in-a-life-time hund, men det må jeg så overleve... Mht til snor så synes jeg det er op til den enkelte hundelufter at holde styr på dyret. Hvis man har en hund som vores burde det være ulovligt at sætte snor på, mens andre hunde burde lukkes inde i et lille bur med mundkurv på -og så er der alle de andre som I hundeluftere selv må tage ansvar for! MEN INGEN LOV TAK!!!
STIT 77 Min mening er min egen Gesten 4H Pony købes: Se præsentation. BLIV DIG SELV
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er ikke kun for menneskers skyld |
Mays Giavarni »Cyrano Marquis Co |
01-06-2008 10:43 |
|
Jeg undre mig nu også over folk med løse hundes holdning til spørgsmål som kan indskrænke deres -efter egen mening, ret til at have deres hunde løse mv. Uanset hvad, så kan man ALDRIG stole 100% på noget dyr -ej heller den mest opdragne hund. (heldigvis er det yderst sjældent at en super godt opdraget hund, ikke hører efter deres ejer, men det KAN ske det glipper) Det er altså ikke kun voksne mennesker og børn man møder på sin luftetur. Man kan også møde andre hunde som signalerer angst eller andet som kan "tænde" den løse hund. Min afdøde hund Miko, en gammeldags lab, gik jeg til jagttræning med da han er 2 år. Her føres hunde næsten aldrig i snor under øvelser, men ellers er den påkrævet. Vi var ved en indkaldsøvelse, hvor jeg var den sidste til at kalde Miko ind. Lige som han runder bag om mig for at komme på plads efter jeg har kaldt ham ind, farere en af de andre deltageres golden retriever uden varsel i nakken på min stakkels hund. Jeg går instinktivt ind og sparker den anden hund, og bliver i kampens hede også bidt, men heldigvis kun overfladisk pga flere lag bukser. Miko derimod måtte til behandling på dyrehospitalet pga dybe sår, fra den anden hunds hjørnetænder. Ejeren kom med den sædvanlige "Åh nej, det har den aldrig gjort før" Jeg svarer tørt "Nej, men EN gang skal jo være den første" Det værste ved denne historie var, at Miko var psykisk ramt af denne hændelse. Efterfølgende til træning skulle vi være længst væk fra alle golden-hundene, for Miko var så nervøs for om der kom endnu en og for på ham. (heldigvis havde vi kun få gange tilbage) Og da vi en kort overgang boede hos mine forældre i et villa kvarter, (4 mdr) gik jeg jo tur med ham. Hver gang han så en golden på lang afstand blev han så tosset og signalerede ikke noget positivt, så jeg enten vendte om eller fandt en anden vej, så vi ikke skulle passere hinanden. Andre hunde var ikke noget problem, kun hvis de var løse og kom hen til os, blev Miko utryg. Jeg fik endda en kommentar fra en ældre mand med hans løse shäfer da jeg pænt råbte til ham på afstand om han ikke lige ville tage sin hund i snor, at jeg da ikke burde gå med min hund der og han bestemt ikke ville tage sin hund i snor. Jeg valgte iøvrigt at lufte min hund på tidspunkter hvor alle andre ikke gik tur, men man kan jo ikke fuldkommen garderer sig i et villa kvarter - så heldigvis at vi ellers bor på landet hvor det ikke er problem. Så devisen er: det er godt hvis man kommer gennem et liv med hunden og den aldrig har svigtet en kommando, men man kan ALDRIG være sikker !!!!!! Majbritt
"Din krop er dit tempel, så pas på den" Spis sundt, grønt og økologisk !!! Tænk på alt det vi ved, og hvor lidt vi gør
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ursujtieie |
|
|
Mays Giavarni »Cyrano Marquis Co: de mennesker som har aggresive/bange hunde, som bider, dem som ikke har styr på deres hund, dem der ikke gider kalde på dem osv, de fortsætter med at have hundene fri, SELVOM der kommer en lov omkring hunde i snor overalt. Så tror ikke den lov hjælper en disse på andet end de "lydige" mennesker. Rider du ikke også i skoven, selvom du ikke kan garanterer 100 % at din hest stikker af, og bliver til fare for andre?? og det var rigtig synd for din hund med den golden. men jeg synes personligt du skulle have arbejdet med problemet, i stedet for at undgå golden hunde. og ansvarlige hundeejere tager deres hunde i snor hvis de ser din er i snor, med mindre de som Strit 77 pænt går forbi. de uansvarlige hundeejere lader deres hunde løbe, og dem virker loven ikke på. Jeg synes du skulle have arbejdet med din hund, så den igen blev tryg ved gyldne hunde. det vil kræve et KÆMPE arbejde, men du vil få en mere harmonisk hund! Ja det er ærgeligt når de bliver overfaldet, min gamle hund er blevet overfaldet 4 gange... jeg har været heldig at han er kommet sig uden mén, og at han stadig fungerer super sammen med andre hunde. men det er jo hvad der kan ske når man tager hunden med til træning og andre steder. det er da ubehageligt, men alternativet er at isolerer hunden fra andre hunde, er det fair?? når unge mennesker går i byen, er sandsynligheden for voldtægt, vold, kvinstikkeri osv. desværre også noget man skal have i baghovedet! alligevel tager mange mennesker i byen og klare sig fint. man kan jo heller ikk sige til de unge mennesker at de skal sidde hjemme og kukelue! lidt anden drejning, men pointen er at dem der er ligeglade med at hunden løber ind i haven, løber hen til fremmede hunde osv, også er ligeglade med loven. det kommer til at gå ud over dem som har styr på deres hunde...øv!! Britthn: hvis du bad mig tage mine hunde i snor, vil jeg gøre det, da du nok har en grund til det. men de vil kun være i snor til du har passeret. men hvis jeg eks. har mine hunde på plads, uden snor, har du vel ingen "ret" til at bede mig tage dem i snor`?? de er jo under kontrol. det var lidt det jeg mente. jeg mener det er alm. respekt at tage dem i snor, eller lige holde i halsbåndet, mens folk som er bange for dem, passere. men hvis mine hunde ikke går hen til andre mennesker, deres dyr, eller i deres haver, mener jeg de kan være bedøvende ligeglade med hvad mine hunde gør og ikke gør. og der er folk som er bange for edderkopper, slanger, heste osv. dem må de leve med når de går tur, så folk der er bange for hunde må også leve med løse hunde (der er under kontrol!!) det er altså min mening!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Yess2000 (Razz) |
|
|
Du kan være forarget nok så meget... , men nu er der nu en gang en lov der tillader folk at have hunden løs hvis de har fuld kontrol over den. Men samtidig vil jeg da også gerne selv som hundeejer, beklage mig over de mennesker som har hunden løs og IKKE kan styre den. Hvor har jeg dog mange gange oplevet en fremmed hund komme løbende hen til mig og min hund, nu er min heldigvis ikke agressiv over for andre hunde, men det kunne den være, eller det kunne den fremmede hund være. Tanja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg syntes |
|
|
jeg vil helst have min hund uden snor, og vi har ingen hundeparker eller andre steder hvor de må være løse, i nærheden. min hund hader virkelig snoren, og han har aldrig halsbånd på i hverdagen. jeg sys at folk selv må bestemme, hvad de er til.
En god heste træner kan få hesten til at gøre alt, en fremragende heste træner kan få hesten selv at ønske det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja, hunde bør |
|
|
føres i snor på offentlige steder.... For det er bare ikke alle der kan lide hunde, og så er det hundeejerens simple pligt, at sørge for, at deres hund ikke generer andre folk....
Zamangah Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gsdzaghdsah |
|
|
Zamangah: hvis nu hundeejeren kan gøre deres simple pligt, uden en snor, er det så ikke lige meget?? hvad med de folk som er bange for heste som er under 30 meter fra dem?? det er da ikk sjovt for dem at passere en hest på eks. en skov sti?? folk må jo leve med de love og regler der er... kender også en der er livs bange for slanger. Hun må lære at leve med at de er der når hun går tur. hvis folk har styr på dem, så lad dog hundene gå løs...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zamangah |
|
|
Hvordan kan det være nogens problem, at andre har angst for dit eller dat? Det er da den angstes problem helt og aldeles. Så må man arbejde med sin angst. Jeg kan f.eks. til tider godt lide af angst overfor mænd(jaja, det lyder skørt, men det er rigtigt). Skulle alle mænd så forbydes eller holdes i snor( ) for min skyld? Nej vel. Vi kan sagtens blive enige om, at hunde skal være under kontrol, men at der skal tages specielle hensyn til nogle, fordi de er bange for hunde, heste, pindsvin, slanger, børn, biler, edderkopper, mænd eller katte, det kan vi ikke blive enige om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| forargelse! |
|
|
Øhh nu har jeg ikke læst alle indlæggene kun de første, men Guuud hvor er I som ikke kan lide hunde bare for meget! I lyder fuldstændig som alle de mennesker der ikke vil have heste til at ride på offentlige veje, stier, skove, strande og lign. "Det skulle bare forbydes - kun fordi jeg ikke kan lide det!" Prøv da lige at vis lidt hensyn hva!Prøv lige at forestille jer en hest som aldrig blev taget af træktovet, longen eller tøjlen, men som altid var bundet! Det er fuldstændig det samme som det I siger! En hund vil ALDRIG få den motion den har behov for i snor! Min hund er en trækhunderace med jagtgener og den skal da bare have lov til at strække ud - også uden for vores meget store have! Hvor jeg bor findes der én lille hundeskov og det er den eneste indenfor en radius af 30-40 km! Men 4 km fra hvor vi bor ligger der en kæmpe statsskov, hvor jeg møder mennesker ca 1 gang hver 3-4 måned! Ikke på vilkår om jeg vil tage min hund i snor bare fordi jeg måske møder nogen! OG bare lige for rigtig at forarge Jer (som i har forarget mig) så Nej, jeg har ikke altid 100% styr på min hund, det er en stor hvalp og selvom den bliver bedre, så har jeg endnu ikke 100% kontrol over den - og for mig at se så er den eneste måde at lære den at komme når man kalder, det er da ved gud at øve! (Og jo - det er en stor hund!) Jeg bliver virkelig forarget - Hvad er det for en holdning? Jeg kan ikke lide hunde, så alle hunde i hele KONGERIGET DANMARK skal holdes i snor! Du godeste - prøv da lige og tænk ud over egen næsetip! Gudskelov politikere ikke er så snæversynede, hvad ville der så ikke ske med landet!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har så...... |
Jean39 |
02-06-2008 22:44 |
|
....overhovedet ikke styr på min hund uden snor....han har periodisk udfald af hørekapacitet og kan derfor nogle gange simplethen ikke høre . Så jeg har ham ALTID i snor når jeg er uden for vores grundstykke. Og HVEM kan sige at de 100% har styr på deres hund?
Hilsen Jeanette.....der helt sikkert ikke er perfekt....er du?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maria A |
|
|
Hvor ser du nogen af os der er for snor på hunde sige at vi ikke kan lide hunde? (der er et par stykker, men det er langtfra alle, faktisk har et par stykker også hund ) Og HVIS du havde læst alle indlæg ville du også se, at jeg f.eks. kom med et alternativt forslag om at hunde skal i snor i byområder, men ikke i skove - så var den foragelse vel væk fra din side? Og ja, jeg synes det er ualmindelig hensynsløst af dig at gå tur med en fri hun du ikke har styr på - for tænk hvis han nu var skyld i en ulykke eller sådan noget ? Og så må du jo bruge den hundesjov der er til at øve indkald, eller gøre det med en lang line, det har jeg set er blevet gjort før, og det har da fungeret fint (her snakker jeg om en MEGET lang line) Men hvorfor er det os der skal tage hensyn til jer, og ikke jer der skal tage hensyn til os? Og det med hesten - hunden har vel ikke snor på inde i huset og i haven? Men ja - jeg synes altså stadig at alle hunde altid skal gå med snor hvor der ikke er skiltet med andet sådan mener jeg nu engang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|