Og det var kærlighed ved første øjekast !
Jeg havde forholdt mig til race - oldenborger, da jeg ønsker en hest med et godt og samarbejdsvilligt sind. Det måtte også gerne være en race, som fylder noget massemæssigt/kropsligt.
Forældre - moren og far selvfølgelig kåret. Faderen med egen præstationer i form af aldermæssig med i dressur. Har lavet en del gode føl i sin første årgang. Mor o.k. kåret, og med en efter min mening helt skøn overlinie og hals. Mor har avlet gode afkom, både kårings- og ridemæssigt.
Eksteriørmæssigt tiltalte den bette skid mig - en god bagdel, stærke lige ben og gode hove. Skønt udtryk, og super smukke aftegn, god forventet farve.
Interiør - meget fornuftig og nysgerrig. Ikke sådan at skræmme. Tog alt nyt i stiv arm. Meget lærenem.
En gangmaskine er han ikke - men ganske fin skridt med godt overtråd, alm men meget taktfast trav, udemærket galop med god balance.
Og så var prisen også fin efter min mening.
Han er i dag en dejlig og skøn hingst på 1 år - og han er så nem at omgåes.
Nogen gange kunne jeg ønske, at han var lidt mere "vågen", så man kunne tage nogle superlækker show-off billeder. Men til gengæld er det jo skønt at han ikke "dør" hver gang han ser noget nyt, og at han er nem at håndterer lige meget om det blæser og stormer eller regner og sneer.
Og som jeg så også tænker på, så er det nok meget fornuftigt at mit første føl er en god rolig fætter, så han ikke vokser mig over hoved, og gør mig bange for at håndterer ham.
At der så også er dage, hvor man står og kigger ud på folden og tænker - hvad i al verden er det for en grim fætter man har købt. Og hvor han nogle dage ligner en vingeskudt and når han galoppere efter sin kammerat - ja det må man tage med - dejlig det er han.
Billeder af ham, som han ser ud nu som 1 års, kan du se på min præsentation.