|
|
| Efterskole: Normal praksis? |
|
|
Har idag været på besøg på en efterskole, hvor eleverne stod for al rengøring på stedet, samt tilberedte alle måltider sammen med en kok. Er det normal praksis  Stedet var nusset og beskidt og bar tydelig præg af manglende rengøring og jo jeg ved godt, at hvor der er mange teenager kan der ikke være pinlig rent, men edderkoppespind behøves ikke hænge i guirlander og der er forskel på nyt skidt og et sted hvor der konstant mangler rengøring. Stedet havde 4 smiley, to sure hvoraf den ene havde udløst en bøde og to smilende. Det var deres egenkontrol den var mest gal med, men den er jo også hamrende vigtig  Jeg har været inde, at kigge på flere efterskolers hjemmesider, men kan ikke læse mig frem til om det er normal praksis og den jeg besøgte idag, havde heller ikke oplyst om det før eleverne selv fortalte det 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Øse efterskole |
|
|
på Øse efterskole, hvor jeg gik, lavede vi selv mad, uden kok vel og mærke. vi gjorde også selv rent, men nej der var meget renere end på alle andre skoler. jeg synes det var godt at "lære" hvordan man laver mad og gører rent, det bliver trods alt noget vi alle skal. og så gav det os en ansvars følelse overfor skolen, som i sidste ende kom os selv til gode. alle de penge andre skoler brugte til reparere ting for, fik vi ting for, det var et godt bytte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bumbum |
|
|
Jeg var da også med til at gøre rent og lave mad, da jeg gik på efterskole.... Det er vel egentlig meget sundt at eleverne ikke bare får det hele serveret, men selv bliver nødt til at yde en indsats forudsat at det foregår under kompetente voksne/læreres opsyn og vejledning. Og for øvrigt hvis der skulle ansættes fuldtidskok og rengøringsfolk, så tror jeg ikke at ret mange elever ville få den dejlige oplevelse - Ingen ville have råd...
Jeg undskylder på forhånd evt. manglende punktummer, kommaer, taste og stavefejl:=)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I min verden er der forskel |
|
|
På, at: Lære og være med til  Og at: Stå for det  Jeg har ingen steder skrevet, at der skulle være fuldtids kokke og rengøringsfolk 
Mvh Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| efterskole |
|
|
hvor jeg har gået på efterskole stod vi selv for rengøring på værelserne, men de blev tjekket og man fik lov at gøre det om hvis ikke det var gjort ordenligt. maden blev lavet af kok OG elever SAMMEN. Skolen var/ er som regel pinlig ren... i hvert fald som den nu kan være med 100+ elever.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er det så slemt ? |
|
|
er det virkelig så forfærdeligt at skulle tage ansvar som teenager ? når man kommer på efterskole er det typisk i 9-10 kl, det vil sige 15-16-17 år, der skulle man da helst være klar til både rengøring og madlavning. vi stod helt for det, ingen køkkenmedarbejdere, og ingen rengøringsfolk. når alle hjælper hinanden så tager det gennemsnitlig 1½ time dagligt. hvor er der mange teenagere idag, der ville have godt af at lave lidt....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Da jeg gik på efter skole |
|
|
gjorde vi også rent og lavede mad, vi gjorde det dog samarbejde med rengøring damen ( lisbeth ) og kokken (kate senere lissy) og det tror jeg på at var godt nok for os som unge mennekser. Vi havde selvfølgelig også¨selv ansvar for vores værelser Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Efter skoler |
|
|
Jeg gik på Rens ungdoms skole, der skulle vi også selv gøre rent på værelserne, samt fælles områderne. Mad lavede vi, også sammen med køkken folket. Så havde man sådan en køkken tjans i en uge. Jeg tror det er helt normalt. /Signe Dick
The Highland Pony Society.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Normalt |
|
|
ja, vi gjorde også rent på Humble Efterskole, ihvertfald i 98/99. Vi lavede også mad, dog var der mindst en økonoma og 2-4 køkkenassistenter ansat. Så der var godt styr på det. Skolen var absolut heller ikke nusset, men hyggelig og fint ren. Der var nemlig ansat en meget striks rengøringsassistent der hele tiden var i nakken på os.. huha  /Lene
Gamle heste behøver ikke at være tynde: Se her. Masser af grovfoder + tandraspning gør de allerfleste heste runde & sunde igen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| xxxxxxxx |
|
|
Min søn går pt på Midtsjællands Efterskole. De har rngøring på værelserne fredag eftermiddag, inden de tager hjem. Der er også fællesarealer, hvor de gør rent men om det er overalt og uden "prof" hjælp, har jeg egentlig aldrig overvejet. Men jeg synes, at der virker pænt og rent. (Måske vil nogen mene, at det siger mere om mig end om deres rengøringsstandard men jeg ser det i så fald ikke ) De har også en uge op året, hvor de er tre elever i køkkenet. De hjælper så kokken og de øvrige ansatte. Jeg synes,at ansvar er fint men er også glad for, at der er ansat en kok. Så skal de kun hjælpe med borddækning, lidt madlavning osv men har ikke ansvar for, hvad der skal serveres, om det er sundt, indkøb osv. De skal jo trods alt også passe deres skole og har mange timer på skemaet. Maria
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så vidt jeg har |
|
|
forstået på min kæreste så sørger man selv for både indkøb, madlavning og rengøring på Korinth hvor han gik for nogle år siden. Og han var rigtig glad for det - der var sat et beløb af pr elev pr dag til madindkøb og så skulle de selv sørge for at administrere det. (Muligvis de havde en kontaktperson stånde i baggrunden til at sørge for at de fik rigtig mad allesammen - det er jeg faktisk ikke helt klar over) Og der får man i øvrigt ikke lov at tage hjem til moar og faaar hvis man ikke har rengjort sit værelse ordnetligt inden der er hjemmeweekend! 
/Trine T =) What We Do in Life Echoes in Eternity. Billeder af det nye hus - www.bruser.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234567 |
|
|
Da jeg gik på efterskole, havde vi også pligter. Vi skulle selvfølgelig selv holde rent på værelset, og det blev tjekket med hvide handsker. Mest for at vi skulle lære det og ikke mindst lære at prioritere det ordentligt. Så skulle vi også holde rent i den bo-enhed vi boede i. Vi var faktisk gode til det. Hver boenhed skiftes til at holde rent i klasselokaler i en uge af gangen. Endelig havde vi alle en tjans med et eller andet. Det kunne være lige fra at producere skolens avis, til at feje et område, vaske vinduer, eller i den stil. Det var klart defineret hvad og hvor tit og hvor godt og hvilken lærer der stod for evt. oplæring, og den man kunne kontakte hvis der skulle opstå problemer. Alt blev faktisk ordnet. Okay vi fik heller ikke udbetalt vores lommepenge om fredagen hvis tingene ikke var ordnet. Den procedure er måske ikke "lovlig" i dag, men alle acceperede det, og sådan var det.jeg synes faktisk det var ok. For ingen af os havde travlt, og ingen opgaver var belastende. Skolen var faktisk ikke en skrap skole. Piger og drenge boede side om side, og reglerne for hvonår vi skulle være i boeenheden var faktisk ret large. Der var kontrol, men den var ikke urimlig. Derfor tror jeg faktisk at mange accepterede det. Og nej der var ingen guilander af spindelvæv, eller skidt i krogene. Der var faktisk ret pænt og nydeligt. Men alt var også organiseret. Og lærene prioriterede at der blev gjort ordenligt rent, ellers var det ommer. Og det er altid sur røv at bruge tid på. Så jeg tror det handler meget om at lærerne bruger tid på at gå foran, og viser at der er en vigtig del af tilværelsen at kunne sørge for sig selv dermed menes at kunne lave mad til sig selv og holde rent omkring sig. Køkkenet havde dog personale på.
Jeg har stadig super tørt wrap til salg. Baller á ca.225 kg.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Også der |
|
|
hvor min datter skal hen til August skal eleverne gøre rent og lave mad
Om det er sammen med en kok ved jeg ikke, men det har jeg taget som en selvfølge
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vittrup Efterskole |
|
|
Da jeg gik på Vittrup efterskole sidste gjorde vi da os selv rent, både på værelset og på skolen,, men der gik lærene rundt og tjekkede efter og var det så ikke iorden,, ja så kunne vi bare gøre det om  maden detn lavede vi os i samarbejde med noget ansat personale eller lærene, men vi havde da stor indflydelse hvad vi skulle have at spise  men jeg syntes da altid at der var pinligt rent i forhold til at der gik omkring 100 mennesker rundt og levede op af hianden.. -Dorthe
The greatness of a nation and its moral progress can be judged by the way its animals are treated. Hvis du bruger tålmodighed i vredens øjeblik, så sparer du dig for mange dages tårer.
Gandhi
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gudenådalens ungdomsskole |
| Forfatter:  |
Carina ♥Katana♥ |
| Dato:  |
22-05-2008 11:44 |
|
Ja vi gjorder fast rent på værelserne hver onsdag, og blev det ikk godkendt jamen så ville han da komme og otjekke en halv time senere igen. så bliver der tøm skraldespande, fejet ryddet op hver aften hvor sektionerne blev delt op til de forskellige dage. og så fredag inden vi fik fri. skulle der gøres hovede rengøring over det hele ! Og så har vi en uge hver løbet af skole året hvor vi var 3 elever på en uge der stod for at hjælpe med maden dække bord ryde af bordet vaske op og feje gulvet i spisesalen og tøre border af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| rengøring |
|
|
stod vi også selv for på Vestbirk både værelser og fællesområderne. Men den varme mad blev lavet af køkkenpersonalet og den kolde aftensmad stod et hold elever for sammen med en enkelt køkkenansat. Tror der var 3 ansat i køkkenet. Hver uge havde et bord så ansvaret for at dække bord og vaske op mm. De første par uger var det surt arbejde at gøre rent, men vi fik meget hurtigt indarbejdet en rytme og så blev det faktisk rigtig sjovt. mvh Mie
med Fadligt ox og Dagirr ox samt Rixion kwpn!!! Bedækning tilbydes af OX-araber, af ren polsk afstamning, se mere på min præs.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg syntes det |
|
|
er en naturlig ting, at teenager selv skal rydde op og rengøre deres værelser. Jeg syntes også det er en selfølge, at de hjælper til med fælles ting såsom, rengøring og madlavning, fodre dyr o.s.v. Herhjemme giver det mig mere tid til kvalitetstid til pigerne til andre mere sjove og spændende ting. Pigerne har nogen bestemt pligter, der bruges som "Betalingsmiddel" for benzinpenge, når de nu ikke gider bruge deres cykler. Er arbejdet ikke udført eller ikke tilfredsstillende, kan bilen ikke køre Her er der ikke tale om kørsel til skole/fritidsinteresser men simpel kørsel fra/til veninder. (Kørselsordningen bliver flittigt benyttet, da vi bor på landet ) Men jeg syntes, at der er noget galt, når man på en efterskole, hvor der er mange mennesker samlet, kan se skidt og sure smiley. Så kan det godt være det er normal praksis, men de unge mennesker lærer ikke ansvar, såfremt der ikke er nogen der fortæller dem, at det stykke arbejde de har udført ikke er godt nok  Tak for jeres respons 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|