Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Sidder du også ude på skulderen
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 11:07

Jeg er faktisk ved at blive noget forarget.

Nok også især fordi jeg selv lige har været igennem et sadel helvede, som jeg håber er ved at løse sig.

Jeg syntes bare der er så mange indlæg herinde om hvor meget heste skal på fold, hvor tunge ryttere der bør ride dem, og om hvordan vi alle bør ride vores heste, dybt fortil osv.

Der er mange spændende debatter, og mange der er enige, og så er det jeg godt vil vide.

Er der nogen der har hest til salg på markedspladsen, der deltager i disse debatter?

For når jeg kigger på de billeder af heste med ryttere på ryggen, og der er ingen forskel om hesten koster 10.000,- eller 150.000,-, tendensen er den samme. Over 60% af de heste der bliver fremvist salgsbilleder af, der ligger sadlen ude på skulderen!

Hvad sker der for folk???

Jeg er imponeret over dem der skriver at deres heste går LA5 og MB osv. med sadlen liggende så langt fremme. For pokker hvor må de heste have ondt, og sat forkerte muskler.

Hvorfor går folk ikke mere op i at deres sadler skal ligge rigtigt? Ved de ikke bedre?

For det er da velfærd at udstyret er i orden.

Jeg ville aldrig sætte et billede i en salgsannnonce, hvor sadlen ikke passede, men det er måske bare mig der er hys, hvad siger I?

Og inden alle pivedyrene kommer på banen, så har jeg selv en hest der er næsten umulig at få sadel til, men rigtig mange penge fattigere, ser det nu ud til at lykkes. Så det kan lade sig gøre. Måske ligger selv den bedst tilpassede sadel ikke 100% korrekt, men den ligger langt bedre end dem på MP....

Hilsen Mette

Det burde være en selvfølge at heste kom på fold hver dag
0
0
Svar på denne tråd

Det er svært at se selv.
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 11:14

Jeg korser mig også tit over, hvordan sadlerne ligger på folks heste.

Jeg har sågar set topryttere med heste i hundredetusindsklassen hvor sadlen ligger MINDST 10 centimeter for langt fremme.

Jeg tænker blot: "Hvor må den hest bare kunne spadsere, hvis den sadel kom et godt stykke tilbage!"

I efteråret var jeg ude at se på en række heste mhb. på køb. Jeg lærte HURTIGT, at bede om at se hesten i longe uden sadel. Dels for at se på ryggens bevægelser, men også fordi flere af hestene fik en ganske væsentlig bedre skridtlængde (op mod 40-50cm.), når den stramme sadel kom af.

Så jeg kan (desværre) kun give den ret...

0
0
Svar på denne tråd

sadel problem..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 11:31

Jeg har også brugt en mindre formue på at få en sadel til min unghest som lå som den skulle... Desværre har hesten nu fået græsvom så desværre glider sadlen frem !!! Overvejer en stopgjord eller er der andre der har gode ideer ????

Hilsen

1971-mor

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 11:38

Altså jeg rider på en pony, som hvor sadlen hele tiden glider frem i nakken på hende. Det er en springsadel, som godt må ligge lidt længere fremme, end dressursadlen, mener min dressurunderviser - som er springrytter. Men jeg hopper af mindst 1000 gange i løbet at ridetimen, for at lægge den dumme sadel på plads i sadellejet igen - sk*deirriterende

Men jeg vil ikk kommentere det med at der er sadler der ligger i nakken på en hest, som der er billeder fa på markedspladsen.

Hilsen Helene

Citat: I nøden skal man kende sine venner. (Ukendt)

Citat: Sandt venskab findes, hvor tavshed mellem to mennesker er behagelig. (Ukendt)

0
0
Svar på denne tråd

Nej hvad skal jeg dog
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 11:45

Sidde der for ??

Har fundet en super sadel som passer Smukke Ganger og så måtte jeg jo bare vende mig til at ride seriøs skovtur i en dressur sadel uden meget knæstøtte.

Hader sadler der ikke ligge rigtig, må være ganske ubehaglig for hesten..

Illum

Forårs tilbud :-)

Vel skriver jeg ej i en "grim" tone, det er dig der bruger en negativ en når du læser !!!!

0
0
Svar på denne tråd

Markedspladsen..
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 11:48

Jeg har tit tænkt på det samme.. Både mht til sadel, men tit kan man se på videoerne at hestene bliver savet i munden og generelt både på video og billeder at de er holdt meget stramt fortil..

En bestemt annonce har jeg virkelig undret mig over, og der havde jeg enormt ondt af hesten.. Der stod noget i retning af:

6 års vallak, redet 10 uger, gået LA3, kan alle øvelser til M dressur.

Og at den var tilredet senere pga at den skulle vokse færdig.. Så forarger det mig bare at de åbenlyst har presset den MEGET i ridningen, hvis den allerede kan øvelser til M klasserne.. ? At de på billederne rider den med kandar og meget stramme tøjler (den havde åben mund, og man kunne bare se at det gjorde ondt)..

Hvad er det lige dr sker for folk.. Der var ingen profil tilknyttet, men jeg ville da gerne lige se hvilken type mennesker det er der behandler en hest som en pengemaskine i den grad.. Den var sat til noget over 100.000 i pris..

Men efter min mening kommer en hest der er presset SÅ meget ikke til at blive ret gammel inden den må bukke under...

Venlig Hilsen Sascha

Aka: Spørgejørgen

0
0
Svar på denne tråd

Det er nok den fedeste
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 11:49

ting (langt fra ;-)) i den klassiske verden af ridning. For der skal sadlen placeres midt på hestens ryg (y)

Jeg undrer mig også over kvaliteten af de sadler man ser salgshestene fremvist i.. Ligner noget fra Harald Nyborg (uden at kende særlig meget til sadlerne)

Så - nu bliver vi haglet ned med billeder af salgsheste i sadler til 15.000 :-)

Mvh

Gitte,

mor til Tera/feb-05 og Lian/dec-07

Børnevenlig fornuftig pony vallak købes sidst på sommern til et liv i luksus :-)

Broget hingst tilbyder naturlig bedækning (y).

0
0
Svar på denne tråd

sadel.
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 12:49

Jeg oplever lidt det omvendte. Jeg rider islænder og isdlænderryttere (for lige at generalisere) vil gerne have sadlen laaangt ud på ryggen.

Min sadelmager var forbi så sent som i går, hvor jeg fik foredrag om hestens "18 ægte ribben" og at sadlen IKKE skal længere tilbage end det. Sådan som hun ligger den, synes jeg, er langt fremme. Den ligger lige hvor manen slutter. Men hun har heldigvis en del mere forstand på det end jeg, så jeg adlyder bare :-)

Er det okay at være modbydelig i ærlighedens åbenbart hellige navn?

0
0
Svar på denne tråd

reglen
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 14:28

Hvordan er det nu det er med den der regel...

Er det fire ribben før sadelklappens forreste punkt, eller 4 ribben bagfra og hen til saddelklappens bagerste punkt

Hilsen Tea

Nu med part på

Funi -rød islænder

&

Hansi -Gotlandsruss

0
0
Svar på denne tråd

Det er bestemt
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 14:37

ofte ikke kun sadlens skyld.

Mange gange har hesten ikke fået opbygget den rigtige muskelsætning forrest i sadellejet, fx pga for kraftig 'tøjle'-ridning.

Hesten kan også gå for meget på forparten, og den kan have en stor bug, der generer ;-)

Men sadlen skal selvfølgelig passe.

:-) fra NinA

Praktisk hverdagsargumentation, kævl og pjat :-D

--o--

Som man råber i skoven, får man svar :-P

0
0
Svar på denne tråd

Tea ♥chokoladetus♥
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 14:37

Mærk efter hvor skulderen går til og læg sadlen mindst to-tre fingerbredder bag denne. Det hele (næsten) gælder jo netop om, at få skulderen fri.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis en hest
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 15:48

har umarkeret manke/skulder, pæreformet vom, er overbygget eller en af de tusind andre årsager til, at sadlen ryger frem - ja, så må man ud at finde en sadel, der dur under de omstændigheder.

Jeg har købt bomløs. Den må gerne skride lidt for langt frem for den klemmer IKKE på skuldrene.

Hjælpemidler som raiserpad, diverse skum/gele-underlag, stopgjord, enkeltgjord, halerem - ja, jeg kunne blive ved - synes jeg simpelthen ikke er en acceptabel løsning.

Så som Illum har jeg valgt at gå på kompromis med mine egne bekvemmelighedskrav til en sadel og købt en, der passer HESTEN.

Mange hilsner fra Sine

Med de to haffelaffer - Havanna er til salg

'Jag vil känna att jag lever

Allt den tid jag har ska jag leva som jag vill'

~Gabriellas sång

0
0
Svar på denne tråd

Skulderfrihed
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 17:08

Jeg har også fået lært at ligge sadlen rigtigt - fik det vist af en kyndig person for nogle år siden - og var faktisk forbavset over, HVOR langt den egentlig skal tilbage på min nuværende hest, før skuldrene er helt frie.

Har også forsigtigt påpeget overfor andre ryttere på mit opstaldingssted, at deres sadler faktisk ligger for langt fremme, - men sådan noget er ikke altid nemt......

Men jeg græmmes lidt, når jeg tænker tilbage på "gamle dage", hvor jeg helt sikkert har lagt sadlen for langt frem, fordi "sådan gjorde man dengang". Meget uselvstændigt tænkende faktisk ..............

Og jeg er også én af dem, der har smidt slanterne - MANGE - for en sadel, der passer dyret.

Sys

Living is - knowing which bridges to cross - and which to burn !!

Meget velholdt Kentauer Athen dressursadel, 17½ t, bom 3 til salg - se billeder på min præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

jhskjdhakjs
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 17:50

Af samme årsag har jeg anskaffet mig en bomløs dressur sadel fra optimalsadel - som skulle passe en bred tinker med kort ryg og en smule overbygget ganske perfekt - den skulle tilmed være god at ride i for rytteren også - jeg har valgt at starte sadeljagten med at søge en masse råd - og så har jeg også sluppet en pæn slat penge for at få drømmesadlen - og hvor jeg glæder mig til den kommer en af de nærmeste dage!

0
0
Svar på denne tråd

dfrtghyu
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 18:56

jeg vil så sige det er forskelligt med hvilken sadel det er om den skal ligge mere fremme på hesten end andre.

Mvh.
Anne Sofie Krøyer
0
0
Svar på denne tråd

Cocktail
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 19:04

Hvorfor det?

Hestens anatomi er jo den samme om det er en Wintec, Passier eller bomløs du lægger på ryggen af hesten?

0
0
Svar på denne tråd

Umiddelbart syntes jeg
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 20:22

At der er stor fokus på sadler og hvordan de ligger på hestene, bare herinde på H-N har der været gang i debatten rigtig mange gange

Det med at sadlerne ligger oppe på skuldrene har også været diskuteret så mange gange. Jeg syntes, jeg ser en tendens til at en del er begyndt, at lægge den for langt tilbage

For langt fremme eller for langt tilbage, begge dele er noget skidt enten går det udover skuldrene (Og hele forparten) eller også lændehvirvlerne (Og ryg samt bagpart)

Umiddelbart tror jeg ikke det handler om penge, for mange "Smider" Rigtig mange penge ud på sadler og tilpasning

Problemet tror jeg ligger i, at vi idag har så mange blandingsheste også dem med papirer Og de tidligere køreheste, hvor der ikke er et rigtigt sadelleje, sadlerne bliver standardproduceret og de faglige håndværkere er ikke fagligt uddannet, men har kun taget kurser. Det er en rigtig skidt kombination

Ovennævnte har gjort det til en jungle, at finde lige præcis den rigtige sadel til den rigtige hest og få den tilpasset af en rigtig uddannet sadelmager

Vi skal have dem, der avler til at avle efter et godt sadelleje på højde med alle deres andre standarder. Vi skal have sadelmager uddannelsen i fuld længde tilbage, så vi kan få syet individuelle sadler til hver vores hest

Og så skal vi ryttere lære hvordan en sadel skal se ud og hvordan den skal lægges på vores hest

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik

0
0
Svar på denne tråd

Silotte (canmax)
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 20:28

Jeg har jo kun den ene mulighed, at give dig fuldkommen ret...

Det tig mig en del år (fem faktisk) i selskab med min gamle hest, at indse, at selvom han var en god, gammeldaws oldenborg med et godt skvæt af fuldblod - så var han faktisk en ret kort hest! Mange vil kaldes det en kvadratisk hest, hvor de fleste i dag er rektangulære.

Og det gjorde det en smule svært, at finde sadel. Selve mankepartiet var nu ganske udmærket. Sadlerne gled aldrig frem, på trods af at racen er gammel kørehest.

Men der er for mange autodidakte "sadelmagere" og med god grund, for uddannelsen er nærved umulig at få!

Jeg synes dog godt om de bomløse sadler, da de trods alt fjerner en del begrænsninger, men de kan stadig købes for billigt og uden vejledning mange steder...

0
0
Svar på denne tråd

Krybe til korset
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 21:11

JA, jeg har også siddet på skulderen af min hest!!

Jeg kunne ikke finde ud at lægge min fine, nye bomløse langt nok tilbage, og blev evig og altid bestyrket i min "Læggen for langt frem".

Så jeg blev trist og ked, og hang sadlen på en knage i et par uger mens jeg red uden - på skulderen! Det var som forhekset, altid endte jeg derude. Men så omjusterede jeg min sadel, og i dag har jeg redet min hest - placeret korrekt med røven mellem 14 og 16 ribben, uden at sadlen lå på min dejlige hests skulder.

Noget helt andet jeg kan blive meget harm over - både i salgsannoncer og "Se hvor dygtig jeg er"-tråde her på HN er heste redet dybt under lod, spændte i forparten, taber ryggen og bagparten og meget uens muskelopbygning. Suuuk.

/Lene

Gamle heste behøver ikke at være tynde: Se her.

Masser af grovfoder + tandraspning gør de allerfleste heste runde & sunde igen.

0
0
Svar på denne tråd

Flere ting
Forfatter: 
Dato:  16-05-2008 23:00

Camilla, jeg har ikke sat mig ind i bomløse sadler. Kiggede kort på dem da de kom frem og kunne kun se en avanceret ponypude (Principielt) Kan godt se, at der er kommet rigtig mange modeller, så kvaliteten bag er sikkert også bedre idag

En fejl der også oftest ses er underlaget, der ligger helt stramt ned over manken og de øverste torntappe

Undskyld Danmakine sidder du og tæller efter Umiddelbart så ville jeg sige, at tæller du fra brystben og bagud, sidder du for langt tilbage og tæller du bagfra og frem, sidder du for langt fremme

Min tælling udfra et billede, så vil jeg sige, at hvis jeg tæller fra bryst og bagud, sidder mit skamben nok omkring nr. 8-10 ribben og bagud, men jeg tæller altså ikke efter Når jeg rider uden sadel sætter jeg mig, så mine lår er lige bag trekantsmusklen og lægger jeg sadel på, så flugter dens sadelklapper med trekantsmusklens begyndelse og min numse er placeret der hvor den naturligt falder i sadlen

Hmm svært at beskrive

Men hvem pokker har fortalt dig, at det er der man sidder Jeg har aldrig hørt det før.

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik

0
0
Svar på denne tråd

Svar på dette indlæg (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider