|
|
| Strejke igen... |
|
|
Puha ja så kom børnefamilierne helskindet igennem den første konflikt hvor pædagogmedhjælperne strejkede. Men som et dejavu må vi nu til at tænke alternativt endnu engang, for alt tyder på at vi igen kommer til at stå og mangle børnepasning fra mandag morgen ...suk... Ikke at jeg ikke under pædaogerne mere i løn, eller at gøre opmærksom på deres holdninger, for jeg støtter dem til fulde, de skal naturligvis betales for deres indsats. Men øv hvor er det trals at være børnefamilie med to børn i institution for tiden... Hvad gør I for at få det hele til at løbe rundt, denne gang tyder det på at vi bliver hårdere ramt. Et opgivende suk fra en mor til et børnehavebarn og SFO barn...
Det er ikke vindene der styrer din sejllads, men måden hvorpå du sætter dine sejl... (Kinesisk ordsprog)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vi kommer til at skiftes |
|
|
Ja altså vi kommer til at skiftes til at have Joey med... men vi er også priviligerede, at vi kan gøre det sådan.... og så hjælper min mor til... Så her skal det hele nok gå...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke ramt |
|
|
Vores institution er ikke udtaget til strejke, så vi er ikke så hårdt ramt. Så vidt jeg kan forstå er det hovedsageligt i storbyerne der skal strejkes. For tiden strejker jeg også selv, da jeg er sundhedsplejerske, og vi strejker jo sammen med sygeplejerskerne. Det er meget mærkeligt ikke at have været på arbejde i over 3 uger, og stadig ikke have en anelse om, hvornår jeg igen skal på arbejde.
MVH Britt med dressurhesten "Camelina Kilen" 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lidt hysterisk... |
| Forfatter:  |
Cathrine ♥Don Magic♥ |
| Dato:  |
13-05-2008 19:50 |
|
Har lige set det i nyhederne og jeg syntes skam at det er iorden at de vil have mere i løn... Første gang! Nu er det bare ved at blive lidt for meget... De kan få imellem 3.000 og 4.000 mere i løn om måneden og det er mange penge... Det er imellem 36.000 og 48.000 om året og næsten 2 måneders løn mere om året... Det er mange penge. Men som den der "penge-mand" sagde så kan der ikke gives mere end det de allerede har fået tilbudt. Jeg vil ikke støde nogle men jeg syntes at medierene har omtalt det som en slags "ungdomshus-episode". Så der ligger altid noget bag det medierne siger, men alligevel. Med hensen til indlægget så må det være meget svært for mange børnefamilier... Jeg håber i alle klare den. PS. Jeg ville have oprettet et indlæg om dette emne men det har Winnie »Maradona« jo lige gjordt 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Cathrine.... |
|
|
Du skriver: Har lige set det i nyhederne og jeg syntes skam at det er iorden at de vil have mere i løn... Første gang! Første gang? Hvad mener du med det? De kan få imellem 3.000 og 4.000 mere i løn om måneden og det er mange penge... Det er imellem 36.000 og 48.000 om året og næsten 2 måneders løn mere om året... Det er mange penge. Men som den der "penge-mand" sagde så kan der ikke gives mere end det de allerede har fået tilbudt. Tror lige vi skal have på det rene at vi ikke får 3000-4000 mere om måneden. Det er jo penge FØR skat, hvilket betyder godt og vel halvdelen udbetalt. MEN det er jo altså over tre år. Det er ikke penge vi får lige nu og her. Derudover så får man som nyuddannet pædagog 3000 kr... så går der 10 år før man får en lønstigning igen. Og det er så de sidste 1000 kr. Synes du ikke det er lidt unfair? Det kan godt være at folk mener at vores forhandling på godt og vel 13% lønstigning er helt fantastisk - og det ville det også være, hvis vi havde 30.000 eller derover i løn om måneden, men det har vi bare ikke. Jeg er nyuddannet med en tre år lang uddannelse og jeg arbejder til sølle 21.000 om måneden. Surt tjente penge. Derudover er der en masse klubfolk der har fået næsen i klemme her. Normalt får man et tillæg når man arbejder efter kl 17 om aftenen. Det tillæg har man smidt væk. Ligeledes er det sådan at når man har arbejdet 37 timer om aftenen, så har man tre timers afspadsering. Den regel er også væk. Så nogle klubpædagoger mister virkelig mange afspadseringstimer! Derudover siges det i vores kommune at der ligger godt og vel 11 millioner kroner som burde være udbetalt til pædagoger og lignende faggrupper, men det er de så ikke blevet. Så der er nok mere at komme efter. Jeg er desværre en af de pædagogerne der skal ud og strejke fra på mandag. Ikke fordi jeg vil, men fordi vi, som kommune er blevet det pålagt. Jeg synes ikke det er en holdbar løsning at vi skal strejke nu, for sympatien for de strejkende er slut. Vi skulle være gået med i en strejke første gang, men vores fagforening var alt for vattet. Jeg er bare ked af at mange har en negativ holdning til strejken, når de rent faktisk ikke ved hvad det hele handler om.
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PrettyFancy |
Cathrine ♥Don Magic♥ |
14-05-2008 13:14 |
|
Det er jo godt at du kommer så vi egentlig kan få jeres historie... For som jeg skriver så siger medierne jo mange ting. Det med første gang mente jeg med at som nyhederne sender det så lyder det som om at i vil have meget mere i løn og ingen skat osv. (lige lovlig overdrivelse fra min side af men sådan så man forstår det). Så nu er det meget mere forståeligt  PS. Du behøver ikke at bruge store ord/bogstaver og !... Jeg forstår dig godt uden... Jeg er her trods alt ikke for at træde på pædagogerne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kun de ny uddannede |
|
|
og så er det jo kun de ny uddannede pædagoger der får omkring 3000 mere i løn. Dette gælder ikke pædagogerne der har været der længe og DERFOT strejker de..... Hilsen en , hvis mor er leder i børnehaven..og hun får i hvertfald ikke noget! Næææh, hun får næsten det samme, som en ny uddannet, trods hun har ekstra uddannet og er leder! Plus at pga. nedskræingerne, så har de osse afskaffet souchefen - så nu står min mor med det hele ...hvilket jo er ret umuligt!  Så ja, jeg forstår nu godt at de strejker!
<3 med katten Bella <3 Blå stævne jakke sælges. Str. 38, meget velholdt! Kom med et bud. Part søges til omkring sept. I området ved høje taastrup. Evt. skovtur med muliighed for dressur undervisning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min holdning |
Dollas ♥Dollas♥ |
14-05-2008 13:33 |
|
Denne holdning er ikke myndet på dig Miki. Jeg synes at det er fint at I kæmper for jeres tillæg osv... men det tilbud om lønnen der er givet, lyder vel egentlig meget rimeligt... Som nyuddannet ved man vel sådan ca. hvad lønnen er, og ved hvad man går ind til, og man gør vel ikke kun pædagogvejen for pengenes skyld? - det tror jeg da ikke min søster gør ihvertfald  Jeg er selv ved at uddanne mig til folkeskolelærer- denne løn er vist heller ikke skyhøj, egentlig ved jeg ikke helt præcis hvad startlønnen er Men jeg ved at man ikke bliver mange millionær af den, jeg gør det fordi jeg ved jeg kommer til at elske lærerjobbet...... hvis jeg arbejdede kun for pengenes skyld, skulle jeg nok have uddannet mig til ingeniør eller pilot i stedet for. Man har vel egentlig også altid vist at hvis man skulle tjene ordentlige penge, så var det nok ikke i det offentlige. Og ja I skulle nok have været med i strejken første gang, for det virker også på mig sådan lidt børnehave agtigt, at I bare VIL have mere i løn, end alle de andre der har strejket... Det er stadigvæk ikke møntet på dig Miki. Maja
Picó 28. Maj 2006 R.I.P Basse 5. Dec. 2007 R.I.P I vil altid være i mine tanker Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt Stop op - Lev livet Du ved ikke hvor længe du har det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| skal vi bytte |
|
|
jeg får 113 kr i timen, og ingen frynsegoder overhovedet, skal vi bytte ? nej, jeg sympatiserer ikke med de strejkende, jeg er træt af "mere vil have mere" ! og jeg ved godt at jeg nu får at vide hvor dum og uvidende jeg er ,at jeg sikkert ikke har lige så meget "ansvar" som de har osv, men sådan er det nu engang bare. og bare rolig, jeg har sat mig ind i sagerne. er der andre der "tør" sige, at strejkerne ikke er ok ?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strejken |
|
|
Maja, Det er jo som sådan ikke noget pædagogerne selv bestemmer om de skal strejke... Så som enkeltperson kan man jo ikke sige at "nu" vil jeg strejke. For så bliver man fyret - og det har man vel heller ikke lyst til! De strejker jo nu, fordi de er utilfredse med det forslag der er blevet givet! ( Læs her, ovenover hvad jeg har skrevet der...9
<3 med katten Bella <3 Blå stævne jakke sælges. Str. 38, meget velholdt! Kom med et bud. Part søges til omkring sept. I området ved høje taastrup. Evt. skovtur med muliighed for dressur undervisning.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nanna........ |
Dollas ♥Dollas♥ |
14-05-2008 13:45 |
|
Jeg ved godt man ikke strejker som enkeltperson....Men derfor kan man da godt som enkeltperson føle sig jokket på alligvel?? Og ja, jeg ved godt de ikke har været tilfreds med forslaget,det er vist gået op for os alle sammen....det har jeg da også givet udtryk for, ovenover... Maja
Picó 28. Maj 2006 R.I.P Basse 5. Dec. 2007 R.I.P I vil altid være i mine tanker Vejen der ikke starter i hjertet ender blindt Stop op - Lev livet Du ved ikke hvor længe du har det!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| en overskrift |
|
|
men så ved du vel også at de strejker fordi - at netop dem der har været der længe, de for ik noget særligt! De er jo kun de ny uddannede - sådan at man kan få flere ind i jobbet... Det er jo ikke særlig fedt som pædagog, at stå der med en masse erfaringen, og så kommer nye-lise og får stort set den samme løn? Dér ville jeg føle mig jokket på...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
Dollas ♥Dollas♥ |
14-05-2008 13:53 |
|
så strejker de jo om noget forskelligt.. for de nye vil have en højere startløn?? der er jo kun en pose penge at tage af, og der kan man ikke få det hele. Maja
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1212121212 |
Vibs 1 |
14-05-2008 14:31 |
|
Min sympati for pædagoger er totalt forsvundet, jeg mener at man blot bruger de stakkels børnefamilier som et kampvåben. Ikke om jeg mener, at pædagoger skal have én eneste krone ud af at strejke, jeg mener de burde fyres, hver og én som strejker. Og nej, jeg har ikke børn i klemme i systemerne, men jeg er en indædt modstander af strejker, jeg mener ikke, at blot fordi man er utilfreds, så har man ret til at ødelægge hverdagen for alle andre, niks og nej, fyr dem hver og én. Slutteligt, så kan jeg da ikke se, at 13 % er det store problem, hvad med politiet, lærerene, de ansatte i kommunerne eller dem i forsvaret, de er sørme ej heller særlig højt lønnet. Min mand, som ikke er højere lønnet, får ikke en 13 % stigning, og de strejker ikke engang. I min verden top forkælelse, og der er 0 medhold herfra, den har de strejket væk.....
Hilsen Vibeke, højt fra Nord Nu med 3 hunde, 3 katte, 3 heste samt om 1 måned 3 kalve... www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| er der |
|
|
nogen der ved om dagplejerne i Kolding kommune strejker?
Fjordhest er bedst! Mor til Naia født d 4-1-06
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift. |
|
|
Ja, personligt kan jeg nu heller ikke se, hvad der er galt med 21.000 om måneden før skat. Det er da mere end hvad så mange andre (privatansatte) får, også selvom de har en tilsvarende længde uddannnelse.. Man må jo bare sætte sit forbrug efter indkomsten.. Intet nyt der.. Generelt så syntes jeg tit at offentligt ansatte har det med at "tude", måske fordi de har så stor jobsikkerhed i det offentlige, så "anything goes". Lavede man tilsvarende "stunts" og krav om dit og dat i en privat biks, ja, så stod man nok på arbejdsformidlingen hurtigere end man kunne sige "øøhhmm"... Men efter at "nogen" har givet op overfor terrorismen i København her for nyligt, ja så vil andre da naturligvis også prøve. Det betaler sig jo tydeligvis. (Desværre) at skabe sig.. Jo da, pædagoger og sygeplejersker osv osv har da uden tvivl meget ansvar, men det har alle andre ansatte andre steder ski osse, så det er et slattent argument. Faktisk er privatansatte nok i større fare for at ryge ud, hvis de kvajer sig end offentligt ansatte, så måske har mange off. ansatte i virkeligheden et mindre ansvar, eller ihvertfald mindre ansvarsfølelse? (Det er jo nok en administrativ fejl uanset hvad. Det hører man ihvertfald tit, men ingen kan sætte navn på den "skyldige" i offentligt regi)... Her blev der naturligvis skudt lidt med spredhagl, for der er jo selvf. mange pligtopfyldende offentligt ansatte, men dælme osse mange "skvat". Nej, der burde have været taget imod det yderst generøse tilbud om lønstigning, og så kunne man bare drible på arbejde igen og passe det, istedet for at lave sådan en gang "kopi-pladder" (Her tænker jeg på de autonomes ballade for lidt tid siden, og nej, de skulle HELLER ikke have haft en skid ekstra overhovedet..). Tag hvad der bliver tilbudt, og kom videre.  Det var lige lidt input herfra.  Mvh...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| konflikt |
|
|
den der yderst generøse lønstigning som i taler om , hvor har i de oplysninger fra ? for da Connie var ude på riget og fortælle om hvordan og hvorledes mht. konflikt så var tallene nogle meget andre. de 12,8 % er til at dække alles stigninger i løn samt administration osv.osv og osv. det svarer til at jeg får sølle 300kr om måneden FØR skat, men selvfølgelig jo oftere man hører en løgn, jo større er chancen for at man tror det er sandt. gozone: du kan ikke se hvad der er galt med 21.000 kr om måneden for 3,5 års slid(EFTER gym/HF)med dertil hørende gæld(bla. skolebøger a 45.000kr), ansvar for menneskeliv, komplicerede problemstillinger som handler om liv eller død men du synes måske at det er bedre at give en ufaglært fugtmåler 30.000kr om måneden for at sætte en maskine op mod væggen og sige, ja den er fugtig? eller en logofører 20.000kr om måneden under uddannelse? eller en privat ansat i samme stilling 27% mere i løn om måneden? er det fair at en nyuddannet først stiger i løn efter 7 år? er det fair at der er en forskel på op til 4000 kr om måneden for samme stilling alt efter om du arbejder i kbh. eller i rønne(mindst i rønne)? ja det synes jeg jo ikke er helt fair, og hvis ikke det offentlige skal være tørlagt for arbejdskraft om ganske få år skal der være ligeløn mellem det private og det offentlige. jeg overvejer da kraftigt om jeg skal gå fra ca 135 kr i timen på riget til 259 kr i timen hos eks. Cryos og det er der mange andre der gør. til det oprindelige spørgsmål mener jeg at pædagogerne burde have begyndt deres strejke samtidig med os andre, så det virkelig kunne mærkes, nu tror jeg desværre ikke at der er det store at komme efter, selvom jeg gerne under jer/dem det. selvfølgelig er det da surt at ungerne ikke kan komme i pasningsordning men det er jo altså ikke værer end når busserne eller togene strejker og tager hele befolkningen som "gidsler"(som nogle kalder det), så piger(og drenge) fat ungerne og tag dem med en tur ud til mormor eller vis dem hvordan mor/far arbejder, i skal nok klare den, og mon ikke regeringen meget snart griber ind.
Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi Bioanalytiker B.M.L.T
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Maja.... |
|
|
Det er bare helt i orden Maja... jeg forstår godt at det ikke er personligt. Men dertil skal så siges at I det her oplæg er jo også "mere løn og dermed flere hænder". Problemet er jo lidt at vi ikke kan få flere til at uddanne sig til pædagoger, når lønnen er så lav. Ingen gider uddanne sig som lavtlønnet, som du selv skriver - og det er jo begrænset hvor mange rendyrkede engle der er her i verden - der lever og ånbder for deres arbejde på den måde uden at blive belønnet i lønningsposen! Jeg synes I hvert fald selv det er surt og har flere gange overvejet at vende tilbage til mit gamle fag, hvor lønnen er dobbelt så høj, for færre timer. Så derfor er mere i løn også lig med flere hænder, flere arbejdere i faget og dermed også bedre pasning af jeres børn!
Venlig hilsen -miki- www.prettyfancy.ridesiden.dk -om krybbebidning og vævning De mennesker du træder på på vej op af stigen er de samme mennesker som du møder på din vej ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| første dødsoffer |
|
|
Hej jeg synes også at dette strejkeværk er ved at komme for langt ud, jeg har ingen børn i klemme og det er ikke at jeg ikke under jer det. læste på nettet i deag at det har krævet sit første dødsoffer, en hjertepatient. han var indstillet til operation som så blev aflyst pga strejken og nu er han så død. Jeg synes alt med måde og man skal ikke blive for grådig, vi har heller ikke fået nogen 13 % lønstigning trods dem som arbejder der om dagen ikke får mer end jer mvh.Liselotte
Dansk varmblods heste sælges 2 hoppeføl efter midt west ibi light 1 hingsteføl efter midt west ibi light 2 stk 3 års vallakker efter Midt west ibi light. www.123hjemmeside.dk/hegnsly
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456789 |
|
|
PrettyFancy: Godt sagt! Lige minde ord 
Mette Hvad der ikke dræber dig, gør dig kun stærkere... *Westernsadel sælges*
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Monab...der ramte du meget konkret hovedet på sømmet...der er så mange urigtige og iøvrigt uretfærdige foreskelle i det regnskab, at detr gør ondt langt ind til bnet. Som en tilføjelse kan der siges, at den "enorme" lønstigning der bliver budt ind med, ædes op af de øgede priser på vores forbrugsvarer.. Iøvrigt ved pæd. studerende self godt at man ikke bliver millionær af at blive pædagog, men derfor står der da ikke idiot på ryggen af en, og skulle man ikke ha lov til at ændre disse forhold...eller i det mindste give det et forsøg.?Den holdning fatter jeg ganske simpelhent ikke.Der er HELE tiden nedskæringer på vores område...i 96 da jeg blev ansat, var der 25 ansatte i vores fritidshjem...nu er vi 9...og nu har de indført 100 procents forældrebetaling...jo en borgerlig regering...det er sq guld 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg hopper lige ind fra sidelinjen... |
|
|
...og støtter op om de strejkende. Som Miki siger, drejer det sig om vores arbejdsforhold. Selvfølgelig er der ingen der uddanner sig til hverken pædagog, sosu-assistent eller sygeplejerske for at blive rig... Men for at opretholde en menneskelig standard i den offentlige sektor bliver vi nødt til at tiltrække flere hænder til den offentlige sektor, så vi ikke alle flygter til det private. Vores jobs ædes op af sygemeldinger pga stress og udbrændthed. Vi er inde i en meget ond cirkel.... Og jeg synes kun det er rimeligt, at vi får et væsentligt lønløft, for at gøre det attraktivt at arbejde i den offentlige sektor. Desuden synes jeg også normeringerne i daginstitutionerne skal op, så der bliver flere pædagoger pr. barn og dermed bedre muligheder for at udføre det arbejde vi uddanner os til, fremfor at dokumentere vores arbejde til op over begge ører og begrave os i papirarbejde. Men det er en helt anden snak (Ikke, Bertel!) Hilsen Jette, pædagogstuderende (pt. i SL og derfor ikke-strejkende)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg spørger lige |
|
|
Jeg spørger lige.. Har set hvad der ER forhandlet frem til, og mener det var lidt over 23.000 for en nyuddannet pædagog allerede fra 1. okt. Tager jeg fejl?
Ny hest - nye mål Denne gang uden krone og bølge..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
EmilieBA |
15-05-2008 20:36 |
|
Jeg hopper også lige ind fra sidelinjen og giver mig fulde støtte til de strejkende pædagoger (som værende denne tråds emne) Som barn af to pædagoger (fritids/ungdomsklub) og kæreste til en pædagogmedhjælper (fritidshjem), så kan jeg kun ryste på hovedet af deres usle løn set i lyset af deres arbejdsbyrde. De er undernormerede, arbejdsopgaverne bliver større og bredere og jeg tror at alle kan nikke genkendende til at børn i dag bliver sværere og sværere ej at forglemme forældrenes tit horrible krav til pædagogernes arbejde og deres hensynstagen til lige netop deres barn. Jeg kan sørme godt forstå at uddannelserne tiltrækker færre studerende, når udsigterne til en dårlig løn og enormt meget arbejde er så klare. arbejdsbyrde og løn bliver altså nødt til at have et lighedstegn mellem sig. Det kan da godt være at andre arbejdsområder også har meget at lave og er uundværlige, men jeg vil vove pelsen - og påstå at det arbejde pædagoger udfører er et af de allervigtigste erhverv - for alle - og ja, også dem uden børn, for hvor tit er der ikke nogen der brokker sig over nogle børn der har været uopdragne, forstyrrende eller ligende? Jamen hvis deres forældre ikke er tilstede, så ender det med at pædagogerne står med ansvaret (- og det kan såmen være børn fra både ressourcestærke og svage familier)for at få guidet disse børn i den rigtige retning - og hvor ville vi så ende uden pædagogerne. Til alle herinde der er pædagoger eller ligende - i har min fulde støtte til at kæmpe for hvad der er jeres ret - og det er efter min mening, en løn der afspejler det kæmpe arbejde i udfører Kh Emilie - der er lærerstuderende og ved at lønnen sucks 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| input? |
|
|
Kaldte du det for input Michael? Det var da nok den værste omgang bøvl jeg længe har hørt. Hvor mange privataansatte med 3 års uddannelse har under 21000 om måneden? Nævn dem gerne i flæng, for jeg kender ingen. Undskyld min uvidenhed.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altea... |
|
|
Ja du tager fejl. Som nyuddannet i en SFO stilling kommer man ud til 20.500 - 21.000 før skat. Dertil kommer så en lønstigning gradvist på 13% fra 1 april 2008. Så kan du selv regne ud hvad man får om måneden og hvornår man som pædagog rent faktisk når op på de 23.000.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Næh, men PrettyFancy..som pæd. ved man jo, at man er underbetalt, allerede ved uddannelsen(måske derfor der i dette semester kun startede 1.5 klasse på Esbjerg Seminarium, mod de normale 3-6 årgange), ergo skal man se sit job som en del af Guds lys, og se stort på kraftige nedskæringer, underbemandinger og overnormeringer, og ikke pive...offentligt ansatte har det bare sådan med at tude(snipsnap en tyde/pive/hylekiks).Det er et KALD at være pædagog, og her er lønnen da helt sikkert sekundært...den og så ligeværdet sætter man totalt over styr den dag man ser lyset, og bevæger sig ind i branchen Ironi off over and out
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| undernormering.... |
|
|
Synes lige i skulle have en lille historie fra det virkelige liv omkring undernormering... På vores Fritte har vi fra 0-3 klasse, både A og B spor. Dvs 4 "grupper". Da jeg startede på mit nuværende job i februar 2007 var vi to pædagoger på hver gruppe børn, dvs 8 pædagoger. Hver pædagog skulle så have ansvaret for et spor, dvs ca 20-24 børn. Nu skriver vi maj 2008. På den korte tid er pædagogtallet halveret. Vi er nu 4 pædagoger og faktisk flere børn end da jeg startede. Hver gang en pædagog holder op, så bliver der ansat en medhjælper i stedet. Og jeg er nu meget glad for medhjælpere, jeg er ikke en fordømmende pædagog, men en uddannet pædagog med tre års uddannelse kan bare ikke erstattes af en 18 årig fyr der lige er kommet ud af gymnasiet, og stadig bruger hver weekend på at drikke hjernen ud, så han kommer på job om mandagen og e helt bombet. Jeg synes ikke det er optiamle arbejdsforhold. Det betyder også at jeg som pædagog skal varetage en primærfunktion på to klasser frem for en. Dvs jeg skal sidde og skrive børneskemaer på dobbelt antal børn, til dobbelt antal forældresamtaler og har dobbelt så mange telefonopringninger fra forældre omkring deres børn. Jeg får ikke flere timer til rådighed af den grund eller mere i løn. Så jeg har nu dobbelt arbejde til samme løn. Så enten skal jeg arbejde hurtigere, så jeg kan gøre det på samme tid som ellers, eller også skal jeg arbejde gratis. Hmm... Og derudover skal jeg så rende hurtigere i dagligdagen fordi vi er så lidt og har så mange krævende børn. For det koster jo også penge at sende børn ud på sepcialinstitutionerne, så man holder dem i normalområdet så længe som muligt, selvom de rent faktisk tager tid fra alt det pædagogiske arbejde man ellers skulle have lavet med de resterende børn. Det er faktisk ikke ret fede arbejdsforhold. Men jeg elsker "mine" børn. Og jeg er faktisk glad for at se så mange forældre ude hos os der støtter op omkring strejken. Og tak også for støtte fra jer herinde på HN.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor..... |
Vibs 1 |
15-05-2008 22:11 |
|
Hvor mange mon der findes, som ikke vil holde med pædagogerne i, at de ikke ligger i toppen af lønskalaen. De ligger vel som lærerne, politiet samt alle de andre offentlige samt statsansatte. Men det berettiger vel ikke til at man ødelægger livet for mange mange tusinde børn, som man er uddannet og ansat til at passe. Tænk om kassedamerne blev lige så møg fornærmede, mon så vi skulle sulte i uger? Eller hvad med politiet, skulle alle forbrydere så bare knokle løs? Eller bankfolk, skulle vi så købe på klods? Eller akut beredskabet på sygehuset, så kunne vi dø - hvis vi var akut syge... Pædagoger er et snot forkælet folkefærd, som burde blive voksen og erkende, at det at ødelægge livet for en masse børn og deres familier, det burde de være FOR voksne til.... hvis man altså lærer det under uddannelsen... 
Hilsen Vibeke, højt fra Nord Nu med 3 hunde, 3 katte, 3 heste samt om 1 måned 3 kalve... www.mellemhaven.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løn................... |
|
|
Fint nok at man har rettigheder til at strejke... men for fanden da... de har selv valgt uddannelsen vel vidende om start lønnen, Så kan de sgu vælge en anden branche, eller andre områder inden for faget der giver mere i løn.( Og jo ved det findes, Min ex fik som nyuddannet ped. mere i løn end jeg der sad som grafiker på 3 år ) eneste måde for at få mere i løn, vil være mangel (ekstremt mangel) på arbejdskraft... så jer der brokker, gør jer selv og branchen en tjeneste, find et andet job.
Ridelygter sælges, se præsentation
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Pernilles: Arehhh...Den holder vist ikke helt gør den? Mon ikke arbejdspresset, normeringen, udbrændtheden og nedskæringerne i øjeblikket bevirker, at der ikke søger ret mange nye studerende ind på seminarierne...læs mit indlæg 3-4 indlæg oppe.Syns du virkelig at vi, fordi vi ER underbetalt, skal fastfryses i den ringe løn og arbejdsvilkår, fordi...at ja sådan er det bare..to bad? Det var dog en svært underlig holdning at have til de mennesker, der hver dag bidrager til at udvikle de små nye samfundsborgere. Ingen af os der har været MANGE år i branchen, kunne forudse at vores arbejdsvilkår ville blive så kraftigt beskåret og så forringet...uden nogen form for forbedringer af vores ansættelses og løn vilkår..Vi skal altså barwe se arbejdet som et kald, og så hastigt blive udbrændt pga vores umenneskelige vilkår...jamen det er da en sikker vinder 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
EmilieBA |
15-05-2008 22:40 |
|
Undskyld jeg blander mig igen - men ødelægger livet for børn og deres familier.............. på grund af en strejke..??? Jamen så kan det da være at nogle forældre for en gangs skyld kan se hvor kropumulige deres l**rteunger er, nu hvor de selv skal passe dem. at sige at pædagoger er et snotforkælet folkefærd pisser mig i den grad så voldsomt af - hvad i alverden blider man sig ind? Selvfølgelig er man klar over den lave løn - men det betyder da ved gud ikke at man bare skal blive siddende på sin flade og finde sig i det, når nu arbejdsopgaverne stadig bliver større eller at man skal finde sig i, efter mange år som uddannet, stadig at blive spist af med peanuts. Nogle tror måske det at være pædagog er en dans på roser (måske nogle steder)- jeg vil vædde med at efter en dag, på de steder jeg kender til, ville folk løbe skrigende bort - det er konflikt efter konflikt efter konflikt uafbrudt.... jeg passer selv en dreng med autisme - og han er svær - men efter mit job som pædagogmedhjælper vil jeg hellere ha tre af ham end være på et fritidshjem igen! Du skal satme ha nosser for at være pædagog!!! Kh Emilie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strejke |
|
|
Hej I Kalundborg Kommune holder nogen institutioner lukket og andre åbne. I vores BH holder de åbent, og man kan få passet sit barn hver anden dag. Så fra Mandag kan vores to drenge komme i BH: Mandag, onsdag og fredag og næste uge igen: Tirsdag og torsdag. Jeg synes det er rigtig fint initiativ fra kommunen. Og rigtig vattet af BUPL at når man skal strække ikke gør det 100%. Alle skal strække eller ingen i min verden. Det her er da bare som at pisse i bukserne, det luner så kort.....  Jeg synes pædagogerne skal have mere, helt sikkert, men jeg kan slet slet ikke forstå at man kan brokke sig over 21.000,- som nyudlært, men selvfølgelig skal man ikke først reguleres efter 7 år....... Det er jo helt godnat. Men jeg mener nu at man må vente med at tjene lidt mere til man er lidt mere værd ved at få erfaring, sådan er det også andre steder. At en nyansat tjener mere end en som har været i faget eller et jo i flere år ser man såment også i det private, vil man have mere, så må man udenfor porten en tur. Jeg havde feks. været i samme firma i 14 år, så kommer der en anden pige og får 3-4.000,- mere om måneden end jeg, og hun havde ikke engang en uddannelse. Jamen sådan er det bare, det er ikke altid en fordel at have været samme sted i mange år, lønnen følger ikke altid med. Jeg kan ikke gennemskue alt det her, umiddelbart synes jeg man skulle skamme sig over at takke nej tak til overenskomsten, men jeg er slet ikke sikker på at jeg ved nok om det til at komme med min mening. Hvis det er korrekt at man får 300,- som en skriver, så er der et regnstykke jeg ikke kan gennemskue. Det er ihvertfald ikke det man hører i medierne. Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ej Vibs, nu holder du.... |
|
|
"Men det berettiger vel ikke til at man ødelægger livet for mange mange tusinde børn, som man er uddannet og ansat til at passe. "Pædagoger er et snot forkælet folkefærd, som burde blive voksen og erkende, at det at ødelægge livet for en masse børn og deres familier, det burde de være FOR voksne til.... hvis man altså lærer det under uddannelsen... " Hvordan er det lige du mener at vi ødelægger nogens liv ved at strejke? Synes du er ude i ekstremerne nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pernilles.... |
|
|
Hvem skal så passe samfundets børn? Synes det er en skidt holdning at have. Derudover så er der faktisk ekstrem mangel på pædagoger, men det hjælper alligevel ikke. De resterende må jo bare arbejde det hårdere. Og der vil altid være nogen der bliver smidt ud i pædagogstillingerne, om ikke andet så via arbejdsformidlingen. Så nj, jeg vil heller kæmpe for en god løn end jeg vil forlade det job som jeg rent faktisk brænder for at udføre, bare under lidt anderledes vilkår.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jette.... |
|
|
Du skriver: "Jeg synes det er rigtig fint initiativ fra kommunen. Og rigtig vattet af BUPL at når man skal strække ikke gør det 100%. Alle skal strække eller ingen i min verden." Problemet er jo nok at der i din BH er en masse pædagogernder ikke er organiserede under BUPL?! Hvis nogen af dem er organiserede under SL eller andre fagforeninger, så må de jo ikke strejke. Derudover så har kommunerne tilladt at pædagogmedhjælperne faktisk gerne må passe børnene alene uden pædagogerne. Det må de normalt ikke, der skal altid være en pædagog til stede, men den regel lavede kommunerne lige lynhurtigt om på. Så ja, det næste bliver ved at pædagogerne bliver fyrede og så erstattes vi af medhjælpere, så må vi jo se hvilke slags unge mennesker der kommer ud af det.... men så får politifolkene jo selvfølgelig bare mere arbejde  "Jeg synes pædagogerne skal have mere, helt sikkert, men jeg kan slet slet ikke forstå at man kan brokke sig over 21.000,- som nyudlært, men selvfølgelig skal man ikke først reguleres efter 7 år....... Det er jo helt godnat. Men jeg mener nu at man må vente med at tjene lidt mere til man er lidt mere værd ved at få erfaring, sådan er det også andre steder." Under mange uddannelser i det private får man samme løn som vi uddannede gør under selve uddannelsen. Det mener jeg ikke er fair. Derudover handler det jo om at få løn som fortjent. Når du er nyuddannet er der ikke noget der hedder prøvetid. Der er så få pædagoger på job og så meget sygdom, så du er i gamet allerede fra første dag. Du går ind på lige fod med de gamle rotter i faget. Du skal kunne udføre de opgaver der skal udføres fra første dag af. Derfor synes jeg egentlig at det er ok at en nyuddannet får mere i løn fra starten af. "Jeg kan ikke gennemskue alt det her, umiddelbart synes jeg man skulle skamme sig over at takke nej tak til overenskomsten, men jeg er slet ikke sikker på at jeg ved nok om det til at komme med min mening. Hvis det er korrekt at man får 300,- som en skriver, så er der et regnstykke jeg ikke kan gennemskue. Det er ihvertfald ikke det man hører i medierne." Nej, det er nemlig ikke hvad man hører i medierne, men som sagt så skal man jo ikke tro på alt hvad man hører. Medierne siger jo bare at vi får en stigning på godt og vel 13%. Og ja, det er mange penge, hvis man har en høj startløn, men hvis den er på 21.ooo og stigningen tilmed er over 3 år, så giver det jo ikke noget til at starte med. Så vi skal faktisk vente hele 3 år for at få de lovede penge. Havde vi nu fået 13% med det samme, så er det jo noget helt andet. Derudover så skal man jo også huske på at de også har taget fra os. Ikke kun givet os noget. Vores tillæg for aftenarbejde er nu strøget som et eksempel, så jeg ser det her som en rokade af penge. Ikke noget med gavmildhed at gøre. De store tabere her er faktisk dem som arbejder meget om aftenen. Deres tillæg er røget og nu fordelt ligeligt på alle medarbejdere. Reglen er den at når man har arbejdet 37 timer om aftenen, så får man tre afspadseringstimer... det gør man heller ikke længere. Surt for os... Så jeg vil sige at forliget slet ikke er så fantastisk som folk lige går og tror med de ting de hører i medierne. Og ang medierne... de sagde også på et tidspunkt at pædagogerne startede med en løn på 26.000 om måneden for derefter at få div løntrin når man havde arbejdet kort tid.... Det fik også folks sympati til at falde, for så blev pædagogerne pludselig kaldt for grådige osv... når det reelt slet ikke havde noget på sig. Så tja... til medierne.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PrettyFancy |
Vibs 1 |
15-05-2008 23:25 |
|
Ser du, når man beslutter, at man ønsker sit barn passet, man får tildelt en plads og man beteler til tiden hver evig eneste måned. Så anskaffer man sig et job, velvidende, at man jo har pasning til sit barn... Så er det lige at disse snot forkælede pædagoger, lige for gud ved hvilken gang, finder på at strejke igen. Så kan disse forældre, som jo har betalt for en pasning, valgt et job, velvidende, at man har pasning. Disse forældre kan så tvinges til at bruge deres sommerferie når det passer pædagogerne, ikke at arbejde - igen igen, eller man skal have fat i naboen, hvis denne kan, vil og ikke er i arbejde. Rigtig mange familier får ødelagt deres hverdag, blot fordi disse snot forkældede pæadagoger igen igen igen ikke gider passe deres job..... Jeg er komplet ligeglad med, om lønnen er lav, høj eller ej. Jeg har selv arbejdet i 8 institutioner samt været dagplejer, og jeg blev IKKE overbelastet. Det er så muligt, at jeg lige er rendt ind i de 8 institutioner i DK som ikke var overbelastet, men mon ikke jeg statistisk skulle have haft halvdelen som overbelastet  Nej, når man igen igen igen tager forældre som gidsler, så er man sørme snot forkælet, det ville klæde dem at passe deres arbejde....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg håber |
|
|
sådan at strejken giver den ønskede lønstigning. Marys unge fik et dukke hus til 100.000 kr+, de penge burde været gået til de offentlige ansatte i stedet. hurra for det offentlige, og ned med det private! må regeringen snart gribe ind, og give jer det i fortjener,. at folk er bitre over strejken viser jo bare hvor vigtige i er, og vigtige stillinger med sådan et ansvar som i har, bør belønnes. alt held og lykke og god vind herfra 
Hilsen Søde Julia, "Var Christian Bale 15 år yngre, skulle han giftes med mig" <3<3
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibs... |
|
|
"Ser du, når man beslutter, at man ønsker sit barn passet, man får tildelt en plads og man beteler til tiden hver evig eneste måned. Så anskaffer man sig et job, velvidende, at man jo har pasning til sit barn..." Hmm... hvis barn er det egentlig? Dit eller pædagogernes? Hvad ville du gøre hvis alle pædagoger sagde op pga den lave løn... så skulle du blive hjemme for altid sammen med dig barn. Fy for pokker hva? Brug dog tiden kontruktivt når I nu har "ferie" sammen. "Så er det lige at disse snot forkælede pædagoger, lige for gud ved hvilken gang, finder på at strejke igen." Igen? For gud ved hvilken gang? Du som er så meget inde i problematikken burde da vide at pædagogerne faktisk aldrig har været i strejke før nu?! "Rigtig mange familier får ødelagt deres hverdag, blot fordi disse snot forkældede pæadagoger igen igen igen ikke gider passe deres job....." Måske man skulle overveje om man overhovedet skulle have haft børn, hvis det er så slemt at være hjemme med sine unger selv! "Jeg er komplet ligeglad med, om lønnen er lav, høj eller ej." Ja, det er jo nok der problemet ligger... "Jeg har selv arbejdet i 8 institutioner samt været dagplejer, og jeg blev IKKE overbelastet. Det er så muligt, at jeg lige er rendt ind i de 8 institutioner i DK som ikke var overbelastet, men mon ikke jeg statistisk skulle have haft halvdelen som overbelastet " Eller også så handler det om hvor meget man engagere sig. Vores pædmedhjælpere synes også jobbet er en dans på roser, men de spiller jo også fodbold hele dagen med ungerne og tømmer til nød opvaskeren. Det er os andre der skal tage skænderierne med forældrene når børnene ikke bliver hentet til tiden. Det er os der skal skrive indberetninger og indtillinger samt børneskemaerne osv... Det er som sådan ikke arbejdet med børnene der er problemet, det er arbejdet efter arbejde der er hårdt. De mange møder, de mange skriftlige opgaver samt at man ikke får vikar og hjælp hvis der er sygdom eller manglende arbejdskraft.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hm..... |
|
|
Jeg er heller ikke tilhænger af strejken. Er dog heller ikke personlig ramt af den. Men jeg tænker lidt, hvad er det vi vil med Danmark? hvis man får 21.000 kr. hvad skal man så med mere? Man kan sagtens have et godt liv for 21.000 kr. Hvorfor sammenligne sig med andre grupper i samfundet? Man har valgt en uddannelse, søgt et job man syntes lød spændende og har endda måske været så heldig, at få det. Og hvor skal pengene tages fra? Hvorfor vil man give med den ene hånd - og tage med den anden. hvor i "husholdningen" skal vi spare yderligere? Hvad med kassedamen? Hvad er hendes løn? Hun slides også - hun får så ingen supervision, betalt middagspause eller forståelse for barnets første sygedag. Syntes efterhånden der skal så meget til, før vi er tilfredse. Har en mavefornemmelse af, at vi lever over evne - og slet ikke kan administrere det....... Ingen symapti for mere i løn herfra - men bedre arbejdsvilkår  Pædagogerne skal strejke mod al den dokumentation der politisk forlanges - så der igen kan komme fokus på børnene og det miljø de er i - frem for hvor mange julenisser der klippes... Væk med årsnormer og nedskæring i møder. Vær faglig stolte over det i gør - og ikke det i siger i vil gøre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så må man jo gå hjemme |
xtiny |
16-05-2008 01:29 |
|
Hvis man som snotforkælet forældrer ikke kan få ungen passet. Det er vel ikke samfundets skyld, at folk får børn- eller bliver syge. Vibs1: Få dig et barn, og se hvor let, det er. Du kan jo så gå hjemme i de 6 - 8 år- og undvære andet, end hvad barnefaderen kan slæbe hjem?! Der er vist en del du ikke ved: Lønnen aftales mellem arbejdsmarkedets partnere (fagforeninger og arbejdsgiverforeninger). I stride tilfælde mødes de i Forligsinstitutionen (en art mægler)- i visse tilfælde kan Forligsinstitutionens forslag ophøjes til lov (vedtages af regeringen). Fyr dem- ha ha. Strejkeretten er indbygget i det danske arbejdsmarked. Du er dybt uvidende, hvis du kan slynge dette ud. Eller skal vi have Østeuropa med 30 kr i timen? Lad os fyre folk- hvem skal SÅ passe deres arbejde? Østeuropæere? Ryster på hovedet af, at man kan bo i Danmark og være SÅ uvidende! Kan du bestå Indfødsretsprøven?
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ Dan Greenberg Nu gudmor til Samuel i Kenya. Strikker til "Mother Theresa" ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| Strejke.... |
|
|
Jeg må indrømme jeg heller ikke er den helt store sympatisør når det kommer til strejken. En af grundene er de strejkendes overlegne holdning omkring hvor vigtig deres uddannelse er i forhold til alle andres. Come on - det er er 3 års kortere videregående uddannelse og der er startlønnen i det private altså heller ikke højere. Frisører er 4 år om at blive uddannede og mange af dem starter ikke højere. Men nååååå nej - det er jo ikke en udannelse der "batter" noget. Jeg synes også vi mangler at få lidt fakta om goder på bordet. Som offentligt ansat har man mere sikkerhed i ansættelsen end i det private. Der er bedre og flere orlovsordninger - man går fra 8 uger før på barsel - i det private er det 4 uger. Der er betalt frokost pause og løn under videreuddannelse og sygdom. Det kan man ikke regne med i det private. Kunne godt tænke mig en udregning, der omsætter disse goder i kroner & ører .... så vi kunne se hvad goderne betyder for lønnen. Og lige netop pædagogernes strejke i denne omgang synes jeg er præget af populisme... Til sidst vil jeg godt se de private, der overhovedet ville blive tilbudt en lønstigning på 12 - 13 %. Det er jo utænkeligt, for der ved man jo godt at kassen ikke bare er et sted man kan øse uendelige summer af. Det er regionernes og kommunernes kasse heller ikke. Jeg håber ikke der kommer et regeringsindgreb - lad bare de strejkende få lov til at løbe linen ud og konflikten øges med lockout. Så kan man for alvor mærke at selv de strejkendes kasse eller ikke bare kan øses af for evigt. Pengene skal komme et sted fra.... Ligesom i det offentlige.
www.basichorse.dk - back to basic horsetraining... www.btina.dk - aromaterapi, skønhed & wellness online Professionel hårfjerning med voks derhjemme Startpakke - kun 429,00 kr! www.big-time.dk - de stores mødested på nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja med 21.000 kr |
xtiny |
16-05-2008 02:01 |
|
Pr måned er man glad. Så hvorfor skal direktører og ministre (1,1 mil) have mere? Jeg har aldrig haft 21.000 og jeg er ikke ikke misundelig! Konflikten handler også om, at der er for få, der vil være skolelærere, sygeplejersker, Sosu-er mv, det er lavstatusjob. Med en højere løn kan de måske ændre status og få de folk, de så skrigende mangler. Min mor strejkede da også i 80-erne (skolelærer), og hvis jeg nogensinde har mødt et menneske, der var SÅ engangeret (fagligt og socialt)- jeg har ikke mødt andre. Hvem gider ellers gå på kurser- og bekymre sig om damp-Kim? Nemlig næsten ingen! Min mor stemte nej, men hun havde en god grund. "Jeg har en søster, der stemte nej". Nå, har DU så prøvet, at sætte dig ind i sagerne? Du minder mig om min nabo, der i 70-erne stemte på Hartling: "Han har et pænt slips!". Hun blev klogere- det håber jeg, du også gør.
Mvh
xtiny
♣ "There is, incidently, no way of talking about cats that enables one to come off as a sane person."♣ Dan Greenberg Nu gudmor til Samuel i Kenya. Strikker til "Mother Theresa" ...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Var den |
|
|
Var denne til mig? "Jeg har en søster, der stemte nej". Nå, har DU så prøvet, at sætte dig ind i sagerne? Du minder mig om min nabo, der i 70-erne stemte på Hartling: "Han har et pænt slips!". Hun blev klogere- det håber jeg, du også gør. For så mener jeg du sender den lidt malplaceret. Jeg har da sikkert ikke viden nok, blot fordi jeg har et par tilfredse pædagoger omkring mig. Og derfor har jeg heller ikke kritiseret fra eller til. Jeg stillede blot tidligere et spørgsmål i tråden ang den løn der rent faktisk var forhandlet hjem. Og når du så skriver: "Ryster på hovedet af, at man kan bo i Danmark og være SÅ uvidende! Kan du bestå Indfødsretsprøven" - og samtidig åbenbart ikke mener politikere og direktører er kvalificeret til mere i løn? Ja så ryster JEG da godt nok på hovedet...... Hvis folk er så utilfredse at det tydeligvis påvirker dagligdagen i institutionerne, og alt handler om løn, løn og l..., ja så mener jeg da helt ærligt de skal tage deres tøj og gå. For det har ingen da glæde af. Find et arbejde hvor det er fedt at stå op om morgenen, og klap når i har fri til aften hver dag. 9 ud af 10 pædagoger, ved ikke hvad overarbejde er. Mange har forskudte mødetider som andre ville dø for. Men nej - jeg ville selv nødig stå med ansvaret på legepladsen for 10 - 15 børn alene. Men det er vilkårene, ligesåvel som der er vilkår i alle andre jobs, godt eller skidt. Hilsen en der er glad for arbejdet med damp-Kim
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Er den så til mig? |
xtiny |
16-05-2008 02:40 |
|
>>Find et arbejde hvor det er fedt at stå op om morgenen, og klap når i har fri til aften hver dag.>> Det ville jeg da gerne! Arbejdsmarkedet har desværre kun brug for min gratis arbejdskraft. Hvorfor har en direktør mere ansvar end, når det kommer til at opdrage mennesker? Det handler jo ikke kun om løn, men om at der er for få hænder- det er lavstatusjob. Der kommer ikke flere FØR folk får en ordentlig hyre. (Min svigerinde, der er indvandrer, er vuggestuepædagog nu vi snakker om det)
Mvh
xtiny
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej... |
|
|
Nej, den var dog ikke møntet på dig ..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hold da op |
|
|
Efter min mening er der nogle ignoranter til stede...Er der nogen der snakker bare for at holde sig vågne eller ville det være for meget forlangt at sætte sig ind i de reelle sager INDEN man fiser ud med bask og bram? På vores Fritidshjem er det OGSÅ børneantallet der er et problem. I Esbjerg kommune er der jo lavet det geniale tiltag der hedder Helhedsskole (red.Ny skolestart). Det indebærer at alle børn fra 0-3 klasse har en skoledag der siger fra kl 8-14. Herimellem er der indlagt FPA timer(Fritidspædagogiske aktiviteter),hvor børnene så er på vores Fritidshjem. Her er der 8-9 klasser samlet på Fritidshjemmet ad gangen af ca 20 pr klasse...Det er PÆNT mange børn til 7-8 pædagoger skulle jeg hilse at sige..vær velkommen til at stille op i køen hvis du har et kraniebrud kan du komme forrest  Iøvrigt stiller jeg mig HELT enig i PrettyFancy`s indlæg, og er via mit arbejde berørt på samme måde som hun..Det her må ha en ende, ellers er det slut med pædagogvirksomheden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Flere hænder... |
|
|
Okay - så siger vi lønnen er altafgørende for om folk vælger at blive pædagog, sygeplejerske, lærer eller hvad det er. De får så store lønforhøjelser og flere ønsker at tage jobbet.... Men så ender vi i en situation, hvor kommuner og regioner ikke har råd til at ansætte mere personale - fordi det er for dyrt. Så kan man lige så godt fortsætte med at bruge vikarer, der er mere fleksible mht ansættelse mm. Synes nu oz det er et lidt trist samfund, hvor syge, ældre og børn skal passes af mennekser, der kun vælger jobbet pga en fed løn og ikke interesse. Jeg har selv flere uddannelser bag mig og ikke en af dem er valgt udfra hvor mange penge der kunne tjenes når jeg var færdig. Og sådan tror jeg faktisk det er for hovedparten, når der skal vælges uddannelse og karriere.
www.basichorse.dk - back to basic horsetraining... www.btina.dk - aromaterapi, skønhed & wellness online Professionel hårfjerning med voks derhjemme Startpakke - kun 429,00 kr! www.big-time.dk - de stores mødested på nettet
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Til PrettyFancy |
|
|
Hej igen Nej du misforstår mig lidt, det jeg mener med at de skal strække 100% det er at det ikke nytter at vælge så få kommuner at strække i. Det skal være alle kommunerne over hele landet, så det rammer meget breddere. Ang. de 21.000,- så har jeg siddet med rigtig mange elever i det private og jeg kender altså ikke nogen som får 21.000,-. Vi skal jo alle springe ud i det og udrette 100% fra første dag vi er udlært, men derfor har man ikke erfaring som en der har været på arbejdsmarkedet i 10 år, derfor mener jeg stadig at en startløn på 21.000,- er ok. Jeg kender mange som efter flere år på arbejdsmarkedet stadig får 18.000,- til 19.000,- og de har også en uddannelse på 3-4 år. Hvilket jeg iøvrigt ikke ser som en lang uddannelse, sådan er det vidst med de fleste uddannelser efterhånden. Men vi ser det jo fra forskellige synspunkter og jeg må sige der er alt for mange jobs som er for lavt lønnet i mine øjne. Hvis man bliver ledig så skal man have mindst 30 timer og en løn på 18.400,- for at komme på den høje understøttelse. Den høje understøttelse er 703,- om dagen, og så har du ikke transportudgifter og du skal ikke betale AM-bidrag på 8%. Ja jeg ville ikke søge ind som Sous-er eller pædagogmedhjælper hvis jeg kun ser på lønnen! Det er jo ren tilsætning. God dag. Hilsen Jette
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altea... |
|
|
Ja, jeg forstår heller ikke hvorfor BUPL vælger at lægge det sådan ud på deres hjemmeside, for det er altså ikke 3000 kr lige ned i lommen for en nyuddannet. Pengene kommer gradvist stigende med 13% over tre år. Så i april 2010 er vi oppe på 3000 kr. Men der er så meget jeg ikke forstår ved BUPL må jeg nok indrømme!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altea.... |
|
|
Øhh altea, jeg tror ikke helt du ved hvad du snakker om... "9 ud af 10 pædagoger, ved ikke hvad overarbejde er. Mange har forskudte mødetider som andre ville dø for." Ved ikke hvad overarbejde er???? Helt ærlig, så bliver jeg sur over den slags udtalelser. Jeg er ansat til at have fri kl 17. Alligevel bruger jeg gennemsnitligt 1-2 dage om ugen på mit job efter kl 17. Der er møder, der er børn der ikke bliver hentet, der er børns forældre der ønsker at snakke med en om deres børn og der er forældresamtaler osv osv.... Jeg har fri kl 17, men det er sgu sjældent at børnenes forældre henter deres børn kl 17. De er ligelgade om de kommer lidt for sent, så de kommer daskende kl 17.15 nogle gange 17.30. Det er så min fritid der ryger der. Og med det nye forlig får jeg ikke noget tillæg for denne ulempe, selvom mine personlige planer røg i vasken. Toget er kørt eller jeg missede muligheden for at nå banken den ene dag om ugen de havde sent åbent!!! Heldige mødetider mig i røven. Men nej - jeg ville selv nødig stå med ansvaret på legepladsen for 10 - 15 børn alene. 10-15 børn? Ha ha ha.... prøv med det dobbelte, for det er rent faktisk hvad en pædagog har for tiden!!!!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gneisti... |
|
|
Synes nu oz det er et lidt trist samfund, hvor syge, ældre og børn skal passes af mennekser, der kun vælger jobbet pga en fed løn og ikke interesse. Det kommer heller aldrig til at ske... tro mig! Men lige nu skal man faktisk være en helgen for at gide det her job, hvilket man også kan se i fraværet af pædagoger. De falder fra en for en lige pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Helgen??? |
|
|
Jamen så er der mange helgener rundt omkring i det danske land. Tænk at være butiksansat, med en handelsuddannelse bag sig - tager lige så lang tid som en pædagog.... Elendige arbejdstider, urimelige kunder, opslidende fysiske opgaver og ikke mindst elendig løn..... Men igen .... de er jo ikke så meget værd som I andre, vel?! Jeg bryder mig ikke om den måde "I" sætter jer selv op på en piedestal og mener det job I udfører er så meget mere værd end det alle andre gør. Vi bidrager alle til dette samfund på forskellige niveauer og alle har en vigtig rolle. En 3-årig uddannelse er i dag nærmest standard, uanset hvad du gerne vil lave - så 21.000 i startløn er ganske rimeligt i mine øjne + de ekstra gode I har omkring orlov, uddannelse og sikkerhed i ansættelse mm. Fair nok at I skal have et nøk opad rent lønmæssigt - men 15%????? Der hopper kæden altså af for mig!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jep Pretty |
|
|
og som et lille aberdabei, får vi ved sygdom INGEN vikardækning, men stadigvæk er der i ydertimerne specielt, i vores helhedsskoleinstition knap 200 børn på en gang, hvor vi så er 5-6 pædagoger til at dække ind...Disse dage gør, at jeg har svært ved at se mig selv i øjnene, for hvor er pædagogikken og fagligheden, der hvor det blir ren Ronald MacDonald og opbevaring. Der skal ske en gennemgående renovering af vores område...det er langt fra kun lønnen der halter  Af overarbejde kan nævnes forældresamtaler, udfærdigelse af børnepapirer, personalemøde, diverse klassearrangementer hvis man tilmed er klassepædagog, hvilket jeg er, statusmøder(er både fritidspædagog samt spec.pæd for tidligt kontaktskadede børn), arrangementer for Fritidshjemsbørnene som ligger om aftenen, skolemøder samt personalemøder....Så nej...pædagoger kender da virkelig INTET til overarbejde..  Udover det, er det i min verden nærmest umuligt at optjene afspadsering, idet jeg skal ha 37 timers arbejde efter kl 17 eller før 6, før jeg har optjent 3 timer...sølle??? Tjah.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Gneisti; Dine udtalelser gør at jeg har svært ved at tro på at du kender det fjerneste til pædagogens arbejdsvilkår 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zeppelin |
|
|
Fordi hvad?? Fordi jeg ikke er enig? Fordi jeg ikke synes et argument om at en 3-årig uddannelse er så vigtig den skal afsetdkomme en startløn på mere end 21.000? Fordi jeg ikke finder det job de udfører så meget vigtigere end det mange andre udfører? Fordi jeg også mener det må tælle at deres organisation i mange år har fokuseret mere på ferie, orlov, efteruddannelse mm end på løn? Fordi jeg ikke mener man kan regne med at udligne mange års dårlig forhandlingsevne fra deres organisation på 1 gang? Hvor ser du jeg ikke anerkender pædagogernes arbejde? For det gør jeg bestemt - jeg er bare ikke enig med at deres 3-årige uddannelse er så meget mere værd end alle andre 3-årige uddannelser. Jeg synes det er ok at man gerne vil have mere i løn - men jeg mener det er forkælet at ville have 15% eller ingenting. Hvorfor er det lige de faggrupper, der lige skal have et løft af de dimensioner? Hvorfor ikke de overbebyrdede sagsbehandlere, eller politibetjentene? Deres uddannelse og det job de udfører er vel lige så meget værd? Og hvorfor tror man i den offentlige sektor at alle i den private tjener kassen - uddannelse eller ej?! Pædagogerne havde forhandlet sig frem til en løsning de i toppen af organisationen mente var et godt resultat - og hvornår har I sidst fået et lønløft af den størrelse?? Hvornår er det sket overhovedet? Men nej - nu var der andre der strjekede - så vil vi også! Sådan ser det ud fra min, og i øvrigt også, mange andres synsvinkel. Nej - det kan godt være jeg så ikke kender pædagogernes arbejdsvilkår til bunds - men kender "I" så vilkårene for alle privatansatte, da I jo rask væk mener I kan sammenligne det med jeres job?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jeg synes |
Enigma |
16-05-2008 09:15 |
|
Jeg synes nu heller ikke enstartlønpå 21.000 er urimelig. Overhovedet ikke. Det er mere end fair. Det var i stedet antallet af voksne pr barn der skulle ændres på - lad os få flere pædagogmedhjælpere i børnehaverne - så ville jeg som forælder blive glad.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fuld støtte |
|
|
herfra. Nu har jeg selv et børnehavebarn men hos os strejker de ikke, men gjorde de ville jeg være fuld forstående overfor dem. Det er HÅRDT at være pædagog/medhjælper i dag. Der er for mange børn, for lidt timer og mange pædagoger er udbrændte som jeg ser det. 13% over 3 år svarer jo kun lige til inflationen !!!! Pædagoger skulle være meget højere lønnet (gerne med højere forældrebetaling som følge) Det er os der vil have passet vores børn ordentligt og ikke bare sætte dem af i en klump at 80 larmende børn på 150 kvm2 hvor der render 4 stakkels voksne rundt og skal ordne alt. Hvis lønnen var højere ville faget også være mere attraktivt og så ville det måske være muligt at ansætte kvalificerede folk istedet for at være nødt til at ansætte enhver der melder sig. (ja jeg er ikke fan af de danske børnehaver , syntes efterhånden det mange steder er "børneopbevaring")
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjanna hørt... |
|
|
Fint skrevet Sjanna.  Det er netop lige det der foregår i de danske institutioner. Det bliver opbevaring frem for pædagogisk arbejde og det kan man som faguddannet have svært ved at arbejde under.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Sjanna hørt... |
|
|
Fint skrevet Sjanna.  Det er netop lige det der foregår i de danske institutioner. Det bliver opbevaring frem for pædagogisk arbejde og det kan man som faguddannet have svært ved at arbejde under.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg sidder |
horsgirl ♣whitey♣ |
16-05-2008 09:58 |
|
selv i det offentlige, sagsbehandler, og jeg synes at strejke er ok, det er jo et frit land med demokrati. Men 21.000 kr. er faktisk en fin løn til nyuddannet personale. Man er jo lige kommet ud fra "skolen" og skal først til at spare erfaring og expertise op. Det gælder jo også kontorjob. Lønne er ok når man er færdig som elev, og som årene går har man mulighed for at få erfaringstillæg og forhandle sig til en større løn. Og på kontor kan man også have travlt (mit arb.): Møder som trækker ud... Borgere som er voldelige og modbydelige... Telefon som kimer konstant... Adm. arb. som vokser, og gør at man må arbejde om lørdagen... Chefer som presser på da statestik skal være positiv.. Overarbejde jævnligt... Tidsfrister som ikke kan overholdes on og off... Og vi har flekstid, men har ikke tid til at bruge det... Når en kollega er syg eller på ferie, så har man lige dobbelt arbejde som skal laves, for borgere og chefer venter ikke!! Og jeg kan blive ved. Så jeg mener altså også at pædagoger er en smule grådige, og at man måske skal takke ja til 21.000 kr. som nyuddannet pædagog. Men tilgengæld skal I så også stige i løn, i takt med erfaringen vokser. Held og lykke med strejken 
******Med håb om respekt****** **** H & W ****
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enigma... |
|
|
"Det var i stedet antallet af voksne pr barn der skulle ændres på - lad os få flere pædagogmedhjælpere i børnehaverne - så ville jeg som forælder blive glad." Ja, vi er helt enig. Der skal bedre normering til.... men jeg synes ikke der skal flere medhjælpere ind, men derimod flere pædagoger! Der er stor forskel på at være uddannet pædagog og så medhjælper. Der er så mange ting man som medhjælper ikke ved og ikke kan læse hos børnene. Jeg ser det som en forringelse af børnepasningen hvis man prioriterer medhjælpere højere end pædagoger. Er det virkelig det man som forældre ønsker sig? Ligeledes er det ikke altid en drøm for en pædagog at have en medhjælper. Nogle gange har de bare ikke sans for de ting der skal gøres i en institution. Mange gange er de jo bare store børn der kommer for at lege om man så må sige. Så er det at man som pædagog har to muligheder: 1) Gør dig upopulær hos medhjælperen ved at sende ham/hende i køkkenet for at lave mad til ungerne, tage opvasken eller lignende praktiske opgaver. 2) Gøre det selv og dermed ikke få lavet det pædagogiske arbejde man ellers gerne ville have lavet. Jeg kan godt selv huske hvordan det var som medhjælper, når jeg blev sat til at ordne køkken eller toilet, hvor man stod der og tænkte sit om den skide pædagog, der var for fin til at gøre det selv.... men sådan var det jo ikke. Hun/han kunne bare gøre et bedre stykke arbejde med børnene end jeg selv kunne og derfor denne arbejdsfordeling. Så med andre ord er medhjælperne ikke ubetinget altid en hjælp... det kan faktisk i enkelte tilfælde være mere byrde end gavn.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| horsegirl.... |
|
|
"og som årene går har man mulighed for at få erfaringstillæg og forhandle sig til en større løn." Ja, men det giver vores nye forlig ikke mulighed for... der skal gå 10 år før vi stiger. 10 års erfaring og det udløser så 1000 kr. Vi kan sammenligne det med vores buschauffør på skolen. Han er ansat privat og er på fast månedsløn som os andre. Han stiger 1000 kr før skat hvert andet år. Dvs efter 10 år er han steget 5000 kr. En pædagog stiger 1000 som skrvet før.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Så det er klart |
horsgirl ♣whitey♣ |
16-05-2008 10:19 |
|
at det er uacceptabelt, at I ikke kan få en aftale som giver jer en årlig lønstigning. Det er noget BS fra regeringens side af og forhandlingsfolkenes side. Så jeg forstår godt at I er utilfredse. Håber at I får et ordentligt forlig 
******Med håb om respekt****** **** H & W ****
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Riamus |
16-05-2008 10:47 |
|
De strejkende pædagoger har min fulde støtte! Ligesom de strejkende sygeplejersker. Jeg er selv sygeplejestuderende, og færdig inden så længe. Jeg vil da gerne have en ordentlig løn at komme ud til, som måske rent faktisk kan matche den uddannelse jeg har taget. Men det kan jeg ikke få i det offentlige, derfor kommer jeg ikke til at arbejde der. Gneisti: Du lyder lidt indebrændt og forvirret, har du ondt i bagen over, at nogen tør gå i front og gøre noget ved de lave lønninger? Pædagogstudiet er ikke en kort videregående, det er en mellemlang, der ender i en proffesionsbachelor, nøjagtig ligesom sygeplejerske og så vidt jeg husker lærer. Der er lagt op til, at disse uddannelser ligger tæt op ad universitetsuddannelserne hvad angår det teoretiske stof. Jeg ved godt man ikke er "rigtig" bachelor når man er færdiguddannet, men det smager da lidt af fugl. Og hvor mange bachelorer tror du helt ærligt, der vil finde sig i en løn på 21.000 de første mange år, og derefter en latterligt lav lønstigning? Jeg tror de fleste, der ligeledes har knoklet flere år på et teoretisk studium vil slå sig på lårene af grin!! Når det er sagt, så synes jeg 21.000 er en okay startløn, hvis den bare steg i takt med kompentencerne. Jeg kender flere nyuddannede sygeplejersker, der går for 18-19.000 pr. måned, og kommer til det mange år frem. Det der til gengæld kan give mig rigtig ondt et vist sted i hele denne strejkesag er godt nok SSA'erne! Ja, hele denne branche er for lavtlønnet, men come on, SSA'erne skal da ikke stige til en løn der kan matche sygeplejerskernes, så får de da slet ikke nogen kompetente mennesker ind i branchen... Det skal ikke forståes som, at jeg ikke synes SSA'ernes arbejde er vigtigt, for det er meget vigtigt! Men det er altså ikke den sværeste uddannelse at tage, og der skulle gerne være forskel på, om man tager 2½ år som SSA, hvor man kan komme ind med 9. klasse, eller 3½ som sygeplejerske, der kræver en gymnasiel uddannelse først. Mit valg er truffet, så længe der er behov for vikarer er det her jeg tjener mine penge, der får jeg trods alt som fortjent! Jeg ved godt det var et sidespring, men det er svært at snakke strejke uden at indblande alle der kæmper. 
-Maria Med fjordbisserne Kasper & Ryttergaardens Izette
Lejebolig søges pr. 1.august/september. Min. 45 kvm og med eget bad+køkken. Beliggende i området ca. fra Fuglebjerg (4250) til Rude (4243) Max 4500 /mdr
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
fordi Gneisti, at du fokuserer enormt meget på at det er OS pædagoger der vil ha et lønløft og at du TROR vi ophøjer os selv...hvilket jeg mener er decideret plat at påstå.Hvor ser du skrevet, at vores område er vigtigere end andres??Vi vil bare ha noget der tilnærmelsesvis honorerer den grad af ansvar og arbejdspres vi er underkastet. Vi plagierer bestemt på ingen måder de andre faggrupper der strejker. Vi skulle ha strejket med de andre, men vores forligsmand fandt jo på falderebet ud af, at han syns vi skulle indgå et forlig, hvilket blev nedstemt af 61.2 % af pædagogerne....og det tror du så vi har gjort fordi, at vi er harme over vi ikke fik lov til at strejke første gang...Jamen jeg undres.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Indebrændt??!! |
|
|
Ikke det fjerneste!! Skal man være det for at turde være uenig med de strejkendes krav? Jeg har selv flere af de såkaldte kotere eller mellemlange uddannelser bag mig - og ingen af dem giver en startløn på mere end 21.000,- Og BTW - mange humanistiske bachelorer starter først i 20'erne, når de er færdigt uddannede.... Kandidater - se det er en hel anden snak. Det er da rigtigt øv at I stiger så langsomt i løn - men I må da virkeligt have haft nogle forhandlere der har sovet i timen gennem alle årene så... Ellers også har I prioriteret længere barsel, løn under efteruddannelse, løn under sygdom, ansættelsesvilkår, betalt frokostpause, pensionsordning og des lige højere gennem årene, end det at få en ordentlig løn?! Ingen har trukket det ned over hovedet på jer - strejke våbenet er altså ikke nyt! Men nu VUPTI er I kommet i tanke om at I sørme vil have det samme i løn som i det private - hvor man så ikke har de samme orlovs- og uddannelses ordninger som I har - og I vil have det på 1 gang! Det er der min kæde hopper af. Og når I så får denne meget høje løn over hele linien og der så uddannes flere fordi penge er motivationen for at tage uddannelsen, hvordan skal der så blive råd til at ansætte alle de ekstra hænder? Det er jo ikke nok at der uddannes flere - de skal jo også ansættes og det bliver jo så megadyrt. Hvor skal pengene komme fra? På daginstutionsområdet kan man så forhøje brugerbetalingen - men er det vejen frem? Rammer det ikke bare de lavtlønnede privatansatte, der ikke får 13-15% lønstigning over de næste 3 år?! Stats-, regions- og kommunekasserne er jo ikke bare bundløse huller, man kan øse af i en uendelighed. Jeg er da lidt træt af at blive kaldt indebrændt, fordi jeg ikke synes det er så synd for jer og fordi jeg ikke synes at uddannelsen til pædagog, sygeplejerske mm er så meget mere værd end mange andre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Arbejdsforhold |
|
|
Jeg har vist på intet tidspunkt sagt at jeg ikke anerkerkender I har et hårdt job?! Og det blev jo skrevet man ville have en startløn, der matc´hede de 3 års uddannelse, der skal til for at blive pædagog - og det mener jeg I får. Jeg kan ikke se hvorfor I skal have mere end andre i samme uddannelsesklasse - hvis I mener I skal det - må det være fordi I opfatter jer som "vigtigere"?? Men ok - kan være jeg har slået jer i hartkorn med sygeplejerskerne, der jo netop har slået på hvor vigtige de er. Og ja - I er vigtige allesammen og I udfører et godt stykke arbejde, der bør honoreres. MEN - Som jeg skriver i et andet indlæg - så har I jo gennem en årrække opbygget dette efterslæb, fordi I har accepteret de forlig, der er indgået. Det er ikke statens eller andres skyld - det har vel været jeres forhandlere, der har været for dårlige? I skal helt sikkert have et lønløft - men jeg synes I skyder over målet - og det har jeg vel ret til at mene?!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen gneisti |
|
|
Det har du helt sikkert...men derfor ville det så være ok ikke kun at rette fokus mod startlønnen, men se sagen i et bredere perspektiv, og have alle aspekter med...min lønstigning bliver om 3 år på 300 før skat...og den ekstra pizza i måneden, er et eller andet sted at slå plat på det arbejde vi laver...og ja ...det havde også gældt andre faggrupper...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen enig |
|
|
Jeg tog bare udgangspunkt i et argument tidligere i debatten, hvor det netop var startlønnen, der var fokus på. Generelt set mener jeg bare man "overser" de ekstra"goder" I har i ansættelsen i det offentlige... Og så synes jeg også det er lidt "nemt" at gøre staten til bussemand - men det er jo faktisk jeres egen organisationer, det har været dårlige til at forhandle igennem mange år - og det har I godkendt. Det synes jeg ikke man kan forvente at rette op på på een gang..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Hvilke frynsegoder tænker du helt specifikt på i denne sammenhæng? Er det mon vores nedskæringer, forringelser år efter år, de 37 timer 17/06 jeg skal arbejde før jeg får 3 timers afspadsering...eller hvad er det helt konkret.? Men dårlige forhandlere...ja det har du til fulde ret i.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Frynsegoder |
|
|
Jeres 8 ugers barsel før termin - orlovsmuligheder - uddannelses muligheder - betalt sygdom - og den slags.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| flot nok |
|
|
Jeg syntes det er rigtig flot, at pretty Fancy ligefrem har lært, at læse børn  Det var dog en arrogant holdning, at have. Det vil sige, at hvis mit barn ikke gik i instution, ville det aldrig blive forstået? Det mener jeg da er et stort problem! Som en god kollega sagde engang; fordi man har læst 3 år til pædagog, bliver man nødvendigvis ikke en god pædagog.... Børn skal ikke læses - de skal høres og ses individuelt og lære at begå sig i sociale sammenhænge. De er, gud hjælpe mig, sgu da ikke Damp-Kim alle sammen... Langt fra endda... hvis strejken handlede om flere hænder og bedre arbejdsvilkår i det daglige, ville jeg støtte den 100% Men med den slags lønstigninger, bliver det jo ikke en realitet. Tvært imod. Højere nomeringer skulle man kæmpe for i stedet...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty Fancy |
|
|
læste lige dit indlæg igen og blev absolut ikke bedre stemt.. Syntes der skulle rigtig kritiske øjne på din leder og dennes kriterier for ansættelse af personale. frem for, at du skal sidde her og selvfede! Der findes så mange knald dygtige, dybt arrangeret medhjælpere i de danske instutioner. Der skal alle brikker til, før et puslespil kan samles. Og du er altså ikke sendt fra himlen - du er blot en brik. Sikke dog en kollegial indstilling, at have!! Lidt udenfor emnet strejke - men på sin plads at poientere. sagde en, som i tidernes morgen var medhjælper... Og arbejdede sammen med andre dejlige medhjælpere, som hun til enhver tid ville overlade sine børn. Og oftets dejlige pædagoguddannede, som så værdien af, at i flok kan vi løfte højere...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 1234456 |
HeidiZ |
16-05-2008 14:11 |
|
Uden at have læst hele tråden, så skal man jo også huske på, at de fleste offentlige ansatte de får løn for den tid de overarbejder.. Det gør man ikke mange steder i den privatesektor.. Synes nu også den strejke er lidt for meget... Hvorfor dog tage sig en kort videregående uddannelse, når man ikke gider bruge den til andet end strejke?? De offentelige har altid haltet bagefter mht. lønninger, det kan da vel for pokker ikke komme som en overraskelse længere??
-HeidiZ  The trust between horse and rider creates a unique partnership ***
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina.... |
|
|
"Syntes der skulle rigtig kritiske øjne på din leder og dennes kriterier for ansættelse af personale. frem for, at du skal sidde her og selvfede!" Dermed ment at jeg ikke er min stilling værdig, eller? Hvordan kan du dog bedømme det fra bag skærmen? Jeg selvfeder skam intet! "Jeg syntes det er rigtig flot, at pretty Fancy ligefrem har lært, at læse børn  Det var dog en arrogant holdning, at have. Det vil sige, at hvis mit barn ikke gik i instution, ville det aldrig blive forstået? Det mener jeg da er et stort problem!" Jeg ved ikke helt hvor du får det fra, at et barn kun bliver læst på institutionerne... forældre læser jo også deres børn. Men det er ikke altid at børn læser børn eller at medhjælpere læser børn! Men ja, børn skal til tider læses. Mange børn siger at der intet er galt, men dybt nede er der til tider alligevel store problemer. Hvis man ikke læser og kun lytter, så går man mange gang glip af noget meget væsentligt. Du læser kropssprog ligeså meget som du lytter i vores fag. Så det er bestemt ikke altid at de bare skal høres! Men du har da helt ret i at man ikke bliver en god pædagog blot fordi man har læst. "hvis strejken handlede om flere hænder og bedre arbejdsvilkår i det daglige, ville jeg støtte den 100% Men med den slags lønstigninger, bliver det jo ikke en realitet. Tvært imod. Højere nomeringer skulle man kæmpe for i stedet..." Det er jo sådan set også det strejken handler om. Hvis der er bedre lønninger, så tiltrækker det også flere på uddannelserne og dermed også flere i arbejde på sigt. Dertil skal så siges at jeg også selv var medhjælper engang. Dengang synes jeg også at jeg var skide god og sagtens kunne være pædagog, for det var en loppetjans og det kunne alle gøre. Men jeg har bare fundet ud af at der er meget mere i det at være pædagog end der var dengang man var medhjælper. Men jo, der er skam også mange gode medhjælpere, men der er godt nok også mange dårlige! Og uanset hvad du siger, så bliver man altså klogere hvis man tager en uddannselse... Alt andet er jo at gøre grin med vores uddannelsessystem.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heidi... |
|
|
Det er faktisk ikke en kort uddannelse. Du har en bachelore grad når du er færdig. Og nej, de lave lønninger kommer ikke som en overraskelse, men derfor er det vel ikke forbudt at kæmpe for mere? Derusover så vælger man jo ikke selv om man vil strejke... jeg uddannede mig jo ikke til pædagog fordi jeg vidste at der blev strejke 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tralala |
|
|
Jamen jeg må så konkludere, at der åbenbart er stor forskel på institutionerne jeg har været på, og der hvor nogle af jer befinder jer. Der er altså opstillet normeringer for antal børn/pædagog, men jeg kan godt se , at hvis man ikke vil have hjælpere inde, bliver det svært. Men det er altså ikke vilkårerne hele vejen rundt, og her er det da vist ledelsen i den enkelte institution, der er problemet. Og nej - det er altså sjældent børnene ikke er ude kl 17 - det mener jeg handler om planlægning fra begge sider, det kan man godt lære forældrene. Desuden er overarbejde i mine øjne, ikke at man er 15-30 min ekstra på jobbet, men derimod timer og weekender. I opsætter et skræmmebillede, der absolut ikke trækker klynger af unge mennesker ind i faget. Jeg har valgt det private i dag, af mange grunde. Men så meget anderledes er det nu heller ikke. Mit sidste ord i denne sag pt.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Altea.... |
|
|
"Der er altså opstillet normeringer for antal børn/pædagog, men jeg kan godt se , at hvis man ikke vil have hjælpere inde, bliver det svært." Ja, der er opstillet normeringer, men når man ikke kan få pædgoger, så mangler man jo. Lige pt mangler vi hele to pædagoger og det er ellers en attraktiv institution. Og der er ingen der siger at vi ikke vil have medhjælpere ind. Jeg sagde blot at det ender med at pædagogerne er helt ude af billedet, erstattet af medhjælpere og det ønsker jeg ikke! Men ja, man kan jo altid forvride det skrevne, så det passer bedre ind i ens egen sammenhæng  Desuden er overarbejde i mine øjne, ikke at man er 15-30 min ekstra på jobbet, men derimod timer og weekender. Overarbejde er vel overarbejde. Faktisk ville jeg heller vide at jeg var nødt til at arbejde en hel weekend end jeg, som nu, står flere dage om ugen og skal blive der 15-30 minutter længere. Og ja, man kan sagtens lære forældrene at komme til tiden, men der er altid en eller to der sidder fast i trafikken. I opsætter et skræmmebillede, der absolut ikke trækker klynger af unge mennesker ind i faget. Nej, det gør vi jo selvfølgelig ikke, men sådan er faget jo. Det er surt og derfor strejker vi for forhåbentligt at få det gjort bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ikke OK. |
Katrinen |
16-05-2008 17:30 |
|
Vi er ikke ramt af strejken, men omvendt har pædagogerne heller ikke min fulde støtte. Det er lidt piveri efter min mening. Det samme med sundhedspersonalet. Jeg var afløser i 3 mån på et plejehjem, ikke EN dag holdt vi frokostpause under 1 time...Fedt for os, men en rigtig dårlig forvaltning af penge. Min mor har været pædagog i over 30 år og hun mener heller ikke at de dør af stress til trods for at det er hende der skal udfylde 100 skemaer om alt muligt. Nej forhandl jeres løn, men lad være med at gå i strejke - det er sådan vi andre gør. Katrine
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ved godt |
Enigma |
16-05-2008 18:26 |
|
Jeg ved skam godt at der er forskel på pædagoger og pædagogmedhjælpere.Det er faktisklige netop derfor jeg gerne så, at der kom flere pædagogmedhjælpere i børnehaverne. Min opfattelse er,at almindelige velfungerende børn ikke har brug for en masse specialuddannedetil at læse deres behov-de har brug for helt almindelig omgang med helt almindelige voksne mennesker - gerne med vidt forskellige kompetencer. Bare de har overskud oglyst til at være sammen med ungerne er det meget vigtigere for mig, end en 3 års uddannelse i at "læse" børn. Snakker vi så omsorgssvigtede eller særligt krævende børn er det naturligvis en helt anden sag - så er uddannelse bestemt ikke at foragte - tværtimod.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Katrinen... |
|
|
Lad nu være at generalisere, fordi du har været afløser et sted i 3 måneder! Jeg er sygeplejerske, og hvis frokost overhovedet bliver aktuelt i løbet af dagen hos os, så er det noget der gnaskes mens vi videregiver dagens rapport. Nu ser Verden jo ikke ens ud alle steder. Til Jer der er imod strejken: I forhold til sundhedssystemet kommer I bare til at indse, at det handler om langt mere end lønstigninger for den enkelte- tænk dog fremad! Der er ingen, der vil tage uddannelserne, pga arbejdsvilkår der ikke modsvares i løn (bl.a. ofte skiftende vagter og weekendarbejde), pga den lave status arbejdet får når lønnen ikke modsvarer uddannelse, ansvar og funktioner. Så kan det være nok så fint, I hellere vil bruge pengene på flere "hænder"- hvad i alverden hjælper det, når ingen vil uddanne sig til fagene? Og hvis I vil have et velfungerende sundhedssystem, mon så der ikke skal bruges nogle kroner på fagligt, kompetent personale? Jeg kan godt frygte, hvilke kollegaer jeg får i fremtiden- er nemlig af den overbevisning, at det ikke bare er hænder, men intelligente mennesker med hoveder og hjerter, der er (og i fremtiden vil blive) brug for. Sorry, ved godt, denne tråd handler om pædagogernes strejke, men når nu vi bliver inddraget...
Rose 1 & Aqua Z med Heartbeat følle undervejs
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enigma... |
|
|
Selv de velfungerende børn får engang imellem brug for en anerkendende snak med en pædagog. Man ser signaler som pædagog, som mange medhjælpere ikke opfanger. Og det er på ingen måde for at være nedværdigende overfor medhjælperne. Jeg er selv rigtig glad for vores medhjælpere og har et fint forhold til dem, jeg synes bare ikke at man som forælder kan bakke op om flere uudannede til at passe deres børn. Og tænk sig - vi er faktisk også helt almindelige voksne mennesker som man kan have helt almindelig omgang med - og vi har faktisk både lyst og vilje til at hygge med børnene, vi har bare ikke mulighed for det i samme omfang som mange medhjælpere har det.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det var dog |
|
|
Ganske ufatteligt. Er der ikk rigtigt nogen der overhovedet læser de indlæg man skriver.Danner folk bare Deres eget lille billede af, hvad De tror og ikke tror, og når det så ikke stemmer overens med det man lige antager, så er vi bare pivede...Skræmmebilleder???Tror folk vi pæd. der skriver i denne tråd, lyver? Vores normering er sat efter de børn vi har på Fritidshjemmet om eftermiddagen dvs efter kl 14 i Ny skolestartsmodellen. MEN vi har så til tider knap 200 børn på institionen PÅ EN GANG fra eks.vis 8-10 eller 10-12..og der er vi så 5-6 mand...Hvis alle pæd. var der fra 8-14 kun, kunne vi jo ikke dække eftermiddagene..og så syns folk vi piver, eller er det her et skræmmebillede? Jeg har ofte 3-4 timers overarbejde i ugen...og vores tillæg, som kan beløbe sig på flere 1000 på et år, tager de OGSÅ fra os..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| damdida |
|
|
Dermed ment at jeg ikke er min stilling værdig, eller? Hvordan kan du dog bedømme det fra bag skærmen? Jeg selvfeder skam intet! Jeg skal ikke kunne udtale om, hvorvidt du er din stilling værdig?? Men kan da betvivle, da du på mig, ikke lyder særlig rummelig... Men meningen fra min side var, at det da lyder, som noget forfærdeligt personale - eller "medhjælp" din leder har skaffet til dig. Jeg ved ikke helt hvor du får det fra, at et barn kun bliver læst på institutionerne... forældre læser jo også deres børn. Men det er ikke altid at børn læser børn eller at medhjælpere læser børn! Flot, med en sammenligning af medhjælpere og børn - så forældre og pædagoger er altså samme vægtklasse? Hvor imod børn og medhjælpere stadig lærer, på samme niveau???? Og uanset hvad du siger, så bliver man altså klogere hvis man tager en uddannselse... Alt andet er jo at gøre grin med vores uddannelsessystem. Som jeg skrev tidligere, bliver man ikke et bedre menneske af, at tage en pædagoguddannelse - og menneskelige kvalifikationer er for mig alfa og omega, når man arbejder med børn/andre mennesker i det hele taget. Og vi kommer ikke hinanden nærmere i denne diskution - for det er jo netop din indstilling, som driver de gode medhjælpere væk fra faget. Og som forældre skelner jeg ikke til, hvor vidt de personer, som passer mit barn er uddannet eller ej. Hvis de er søde og sjove og mit barn føler sig tryg, så er det en bi-ting, i min verden.-
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ok Karina |
|
|
Så nu er det altså Prettys skyld at de "gode" medhjælpere drives væk...det var dog noget af en påstand. Der ER og SKAL være foreskel på en pæd. og en pæd.medhjælper. En medhjælper kan i princippet være hentet ind fra gaden...DET kan en pæd ikke, ihvertfald er der en solid uddannelse bag det menneske, som har ekstremt lang psykologisk, pædagogisk både praktisk og teoretisk viden bag sig..Det gør ikke nogen til et BEDRE menneske...hvem i al verden har dog sagt det...men det gør pæd. til SPECIALIST...et menneske der er UDDANNET til at varetage børns udvikling , trivsel og behov. Men du vil måske også gerne opereres af en tilfældig fra gaden???Herregud...han ku jo være et sødt menneske, og han ved vel også hvad en kniv er?? Og er du ikke lige sød at lade være med at jantelove på den måde du gør??Hvorfor må man i din verden ikke føle sig bedre rustet til en pædgerning end en ikkeuddannet??
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strejke |
|
|
Jeg er folkeskolelærer på en helhedsskole, hvor vi arbejder tæt sammen med pædagoger i hverdagen. Jeg forstår også fuldt ud, at pædagogerne strejker. Jeg tror dog desværre, at kassen er smækket i. Forstået på den måde, at jeg ikke tror, de får mere i lønningsposen. Lærerne har også lige forhandlet ny overenskomst. Vi skulle også have strejket, hvis den var blevet stemt ned, men heldigvis blev den vedtaget med 82 %. Men den blev faktisk også forhandlet på plads af 2 omgange. I første omgang brød forhandlingerne sammen, fordi vores fagforening fandt tilbudet fra Lars Løkke fuldstændig urimeligt. Vi er heller ikke de størst betalte i Danmark, men jeg har ikke taget jobbet for pengenes skyld (ej heller for feriernes skyld, for det er en gammel skrøne. Vi arbejder ligeså meget som alle andre. I hvert fald på papiret. I virkeligheden arbejder vi nok noget mere). Jeg har taget jobbet, fordi jeg elsker at være lærer, og fordi jeg vil gøre en forskel i hverdagen. Men der går nok ikke ret mange år, før der er stor mangel på lærere, og hvad har de så tænkt sig at stille op i Folketinget. Man hører hele tiden, at der ikke bliver uddannet nok lærere og pædagoger, og når man så heller ikke gør det attraktivt at være lærer/pædagog med en rimelig løn, så er man ikke alt for smart efter min mening. Men jeg håber virkelig, at konflikten snart bliver løst. Heldigvis er vi ikke ramt i den kommune, jeg bor i. Ellers havde jeg såmænd valgt at tage min datter med på arbejde. Karina
Flotte Gabor støvler sælges. Se min præsentation for billeder. Interesseret? Send mig en PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Fremtid... |
|
|
Jamen jeg synes stadigt jeg magler svar på, hvordan I forestiller jer, der skal blive råd til at ansætte alle de nye lærere, sygeplejersker og pædagoger, der vil strømme til, når blot lønnen stiger?! Så bliver det jo lige pludseligt meget dyrt at ansætte en pædagog fremfor en medhjælper... og budgetterne er jo ikke ændret fordi I stiger i løn. Og ja - så kan man bare øge budgetterne, så der bliver råd til alle de nye .... Men jeg spørger igen.... hvor skal pengene komme fra???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| løn... |
|
|
gneisti: Det har jeg desværre ikke svar på. Hvis jeg havde det, så var jeg i hvert fald ikke lærer.  Det, jeg mener, er bare, at det er vores fremtid, der er afhængige af, at der er nogle faguddannede mennesker til at undervise vores børn, så de kan få et godt arbejde og bidrage til Danmarks økonomi. Hvis der bliver lærermangel/pædagogmangel, bliver man nødt til at tænke i alternative baner. På den skole, jeg arbejder, er der for tiden ansat 5 lærere uden læreruddannelse. Det er da bare ikke godt nok! Karina
Flotte Gabor støvler sælges. Se min præsentation for billeder. Interesseret? Send mig en PB.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| gneisti.... |
|
|
Det forlyder faktisk at der i vores kommune, som jo er strejke kommune, faktisk lå 11 millioner der ikke var udbetalt i lønkassen. Men det er jo sådan set politikernes bord at finde de ekstra penge. Hvor ved jeg ikke, for så meget er jeg ikke inde i landets økonomi. Men mon ikke de kan trylle? Der kommer jo nok skattekroner ind.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina... |
|
|
Nej vi kommer nok ikke nærmere hinanden og det er måske også godt det samme. Du bedømmer mig som værende ikke rummelig og alligevel sidder DU og ikke jeg og bedømmer andre mennesker! Moral er godt, dobbeltmoral er dobbelt så godt. Over and out fra den knap så rummelige, pædmedhjælperafskrækkende og selvfede pædagog.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| hmmm.... |
|
|
Jeg synes godt, det kan være svært at se igennem alle de mere eller mindre manipulerede tal, der dukker op i medierne i disse strejketider - men er dog sikker på, at manipulationen går begge veje. Dog er jeg nødt til at kommentere på et par småting: 1. De 27% som de offentligt ansatte hævder at have et lønefterslæb på er udregnet som forskellen mellem offentligt ansatte KVINDER og privatansatte MÆND - uanset de sidstes uddannelse. Det er altså en i mit hoved fuldstændig uanvendelig sammenligning... 2. En startløn på 21.000 er måske ingen guldgrube - men da jeg for omkring 5 år siden kom ud som nyuddannet cand.merc og fik job indenfor IT-revision, havde jeg en startløn på 26.000 - med tilhørende forventning om en 60-timers arbejdsuge + kurser og øvrig dygtiggørelse... Det var faktisk normalen på det tidspunkt - så hvorfor skulle 21.000 være så skidt for en nyuddannet pædagog? 3. Endelig - og her er en af de HELT store pointer, som efter min mening igen og igen udelades i den her strejke: Det kan godt være, at de offentligt ansatte er lavere lønnede end de privatansatte set i gennemsnit - men man har altså også som offentligt ansat nogle goder, som man typisk ikke har i det private: Betalt frokostpause (hov, det er 2 1/2 times mindre arbejdstid om ugen), ret til at gå fra til barsel 8 uger før hvor de fleste private har 4 uger, nu barnets 2 første sygedage, hvor vi andre har 1.... Desuden ser man altså sjældent offentligt ansatte i de her omtalte grupper arbejde 50-70 timer om ugen for deres normale løn - bare fordi de gerne vil deres arbejde.... og det er faktisk tit normalen i det private (ihvertfald de steder jeg har oplevet). Min lillebror er uddannet cand.merc.aud og startede sin karriere i et revisionsfirma. Da han fik barn, søgte han istedet ind ved Skat, hvor han arbejder nu - argumentation for det var, at det kan sagtens ske, at han tjener mindre - men til gengæld er det offentlige det eneste sted, man kan have et interessant job men samtidig gå til normal tid hver dag uden der er nogen, der synes du er mærkelig. Der er heller ikke nogen, der løfter et øjenbryn, hvis han skal gå tidligt for at hente knægten osv. Alt i alt mener jeg altså ikke, at du kan sammenligne på løn alene - man er NØDT til at have de øvrige forhold med, ellers giver det en helt skæv sammenligning... at de "strejkende på gulvet" så ikke har nogen anelse om, at de faktisk bliver groft manipuleret af deres fagforeninger er jo en helt anden sag... Mvh. Maiken
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| betalt forkostpause... |
|
|
Tja... betalt frokostpause ved jeg nu ikke helt med. Det kan man vel godt kalde det...  Vi har jo selvfølgelig ca 20 minutter hver dag til at fordele os med div vagter og hvem gør hvad - det er så også der hvor vi spiser vores frokost mens vi fordeler os. Derefter er der faktisk ikke noget der hedder pause. Rygerne tager selvfølgelig en puse i ny og næ, men det er sjældent at ikkerygerne når at få en pause.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| zeppelin |
|
|
Jeg skriver ikke det er pretty Fancys skyld - jeg skriver det er hendes holding til sine kollegaer, som deles af mange i faget!! Jeg syntes faglig stolthed er helt på sin plads - i alle fag. Og vi er enige, der er forskel på en uddannet og ikke-uddannet - men forskellen er nødvendigvis ikke positiv!! En meget teoretisk pædagog, som ikke magter menneskelige relationer, er i mine øjne mere farligt for et barn, end en medhjælper, som "kommer lige fra gaden". Jeg har gjort det i 7 år - og så svært er det altså ikke. Og det er nogle ganske udmærkede, velfungerende unge mennesker og deres forældre jeg hilser på i dag... Jeg har stor respekt for den pædagogiske uddannelse - men man bliver altså ikke GUD af, at tage den. Man får indsigt i nogle teorier og metoder, som helt sikkert gør, at man i mange tilfælde er bedre rustet, end en medhjælper, når det kommer til "special-børn" - men længere er den ikke for mig. Min datter går også i friskole. Her bliver man nemlig netop ansat på sine menneskelige kvalifikationer og erfaringer..  For uden dem - minus kompetance til, at arbejde med børn - i min verden. Og hvad er det da for en sammenligning - om jeg ville opereres af en ikke uddannet kirug?????  Vil du dermed sige, at det er livstruende for et barn, at blive passet af en medhjælper - COME ON!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| nej men det |
|
|
Karina, er din holdning til, at medhjælpere kan være ligeså gode til at varetage børnenes almene behov, som specialisterne , nemlig pædagogerne...for det er det de er...de er UDDANNET til at tage vare på, tilgodese børnenes behov, læse og afkode.. Jeg ved godt at jeg satte satte sagen på spidsen mht til lægesammenligningen, men det er for at understrege og fremme forståelsen. Bageren skal bage mit brød, rørlæggeren lægge mine rør, tømreren skal bygge mit hus og pædagogen tage forsvarligt vare på mine børn, når ikke jeg er til stede. Jeg har IKKE mødt en pædagog der var blottet for medmenneskelige kompetencer, men kun havde teorien at hælde op af..Det ville minde lidt om sociopati. Jeg bruger mig selv 100 % i mit virke, ellers kunne jeg ikke arbejde, men hele tiden kan jeg læne mig op af min teori, som understøtter og videudvikler de erfaringer jeg gør.Jeg er et passioneret og engageret menneske, der elsker mit arbejde...ellers ville jeg ikke være blevet pædagog..men derfor har jeg alligevel styr på det fagligt teoretiske, og videreuddannner mig så vidt muligt med kurser og faglitteratur. DERFOR mener jeg det er vigtigt at vore børn bliver passet af engagerede fagpersoner, her er der, groft sagt, ikke nogen der "sjusser" sig frem. Men igen igen...der er ingen halvguder blandt pædagogerne..højest faglig stolthed, og en bevidsthed om, at det kræver en uddannelse at gøre det jeg gør.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja jeg er da noget træt af strejken og jeg mener at de burde ha sagt ja tak til det flotte tilbud de fik! Jeg har arbejdet i børnehave i over 3 år og i sfo i godt 2 år. Jeg er helt klar over forholdne og jeg mener meget kan gøres bedre indenfor det her fag, det er hårdt på mange måder. Jeg valgte at skifte branche og er så pt i hotel brancen og ja her er lønnen altså ikke bedre og arbejdstiderne er bestemt heller ikke bedre, men sådan er det jeg har selv valgt det. I har valgt det fag vel fordi i brænder for det og vel ikke for lønnen. Ja det fair med mere i løn og i har fået et godt tilbud som burde ha fået et ja, da det havede været en god start!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dsommer |
|
|
Gad vide om du har læst her i indlæggene, hvorfor tilbuddet er KNAP så flot? Der er ikke noget særligt rundhåndet over det.Hvis du konkret læser tilbuddet igennem, tror jeg måske nok du vil få en lidt anden opfattelse.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Har brug for |
Enigma |
18-05-2008 10:12 |
|
Pretty Fancy - mener du virkelig at børn har BRUG FOR en snak med en uddannet pædagog i ny og næ - hvorfor???? Jeg tror faktisk ikke det er den store nytte til - nu taler vi stadig om almindelige, velfungerende børn - for bare 25 - 30 år siden var det langtfra alle børn, der kom i fingrene på pædagoger (der forøvrigt ligesom alle andre er af SÆRDELES svingende kvalitet - og som efter min mening kan gøre lige så megen skade som gavn med deres selvbestaltede lommepsykologi)- er alle disse børn så skadede på livstid? dengang var der jo rigtig mange børn der gik i dagpleje til de skulle i skole - for ikke at tale om dem, der aldrig blev passet ude - er de mennesker blevet mindre godt behandlet fordi de ikke har været i kontakt med uddannede pædagoger?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enigma |
Vibs 1 |
18-05-2008 11:48 |
|
Jeg syntes, du har absolut fat i en pointe, trods det, at du nok bliver hakket ned af den grund. Man skal jo nødig stille spørgsmålstegn ved pædagoder, så er ens erfaring pludselig ubrugelig, sådan er det, at pille ved den autoritet pædagoger har, eller tror de skal have. De steder jeg har arbejdet, har været nogle gyselige eksempler på pædagoger. Det ene sted, burde man absolut have fyret mere end én af dem. Jeg har rigtig mange grimme eksempler, bla en knægt, som i vildt styrtende regn blev straffet af en pædagog, fordi hun ikke kunne styre ham, så han blev smidt totalt alene på legepladsen, der var mørkt, det piss... ned, der var ingen opsyn, ingen legesager, intet, han gik der nok i 10 min før en af de andre opdagede det og han blev hevet ind. Så kom han i krydsforhør/opdragelse, for han skulle jo vide, at han IKKE havde været der alene, for tænk hvilken historie han kunne gå videre med. En gang vi spiste sammen med ungerne, så var der en pige som vippede på stolen, hun fik 1 gang at vide, at gjorde hun det igen, så måtte hun stå op. Der gik lidt tid, så gjorde hun det igen, hun snakkede med en anden, og var jo ikke lige i tankerne hvor hun skulle, så blev stolen fjernet... og hun stod op i 1 time. Jeg tog tid på det, for var ret overrasket over den måde børn blev behandlet på. Selve måltidet tog 2 timer, og det var IKKE fordi børnene spiste så længe, de blev råbt af, de skulle holde kaje, for pædagogerne skulle snakke... Og ja, der var en del uddannede pædagoger, alle acceptered den behandling af børn. Det er 100 % sikkert, at gik jeg til ekstrabladet med skjulte billeder og optagelser, så var indstitutionen havnet på forsiden af alle DK's aviser. Der var 100 vis af rigtig grumme oplevelser, det er altså ikke unormalt i div. institutioner. Så at tro i blinde på, at man som uddannet er spec. god, det er FOR latterligt. Det er helt klart, at nogle uddannede har hjertet med, nok mange af dem, men der er absolut også rigtig mange, som ikke har. Hvis man går div. pædaggklasser igennem, så vil man også se en meget speciel flok. Der sidder mange "ofrer" af livet, om man må sige det sådan. Der er mange, som er "ramt" selv af et dårligt liv, dårlige oplevelser o.l. Det ved jeg godt, pædagoger ikke vil acceptere, men har såmænd set tal for det. Gik selv på pæd. seminariet for år tilbage, det var en gru at se, hvilke mennesker der sad i klassen, en del var på revalidering, de ønskede IKKE en pædagog uddannelse, så var der tidligere misbruger, der var instest børn, der var voksne af alkoholplagede hjem, der var dybt mærkede mennesker som havde været i krig, generelt var det meget psykisk ikke stabile mennesker der sad der, det var en lille bitte del af os, som rent faktisk ikke kunne fortælle en grum historie..... meget tankevækkende, når man så sammensætter det med undervisningen, praktikken, totalt mangel på krav til eleverne o.l. Jeg vil meget meget hellere have mine børn hos ikke uddannede som er dygtige, end hos pædagoger. Og ja, jeg ved godt, at jeg sikkert skal hakkes ned, for man skal jo have åh så meget autoritetstro overfor disse pædagoger, men jeg har blot set FOR mange elendige pædagoger til, at jeg kan have respekten for dem... Og slutteligt, så menet jeg sagtens man kan skille løn problemer og strejke. Jeg er stadig, som jeg skrev langt oppe, fuldstændig ligeglad med lønnen, men jeg er ikke ligeglade med at de strejker. Det er IKKE acceptabelt, at man strejker og ødelægger livet for andre, der må absolut laves lov mod strejker. At én faggruppe er utilfreds, bør IKKE give ret til at ødelægge livet for alle dem som betaler for en pasning af deres barn. Og til jer som altid skal have nogle underlige latterlige bemærkninger, så har jeg børn, jeg er rent faktisk en af de få mennesker som ALDRIG havde blot 1 time fri, uden at mit barn også havde det, jeg har haft 100 % velfungerende børn, som er snakket med og som altid har haft 1. prioritet i mit liv, så at hakke på mig ved at skrive, at jeg skulle have børn, at jeg skulle bruge tid på mine børn, ak for en gang latterligt pjok, men i hyggede jer måske ved at skrive det, eller fik afløb for noget, som i ikke kunne formulere pænere?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Strejkeretten |
Enigma |
18-05-2008 12:24 |
|
Jamen jeg er helt enig i, at rigtig mange pædagoger er endt på den forkerte ind - ingen tvivl om det. Jeg er ganske enkelt også mere tryg ved at overlade mine unger til ikke-uddannede end uddannede efter adskillige negative erfaringer med netop uddannede pædagoger, der har frygtelig travlt med at passe dejlige, harmoniske unger ind i "kasser". Og jeg er heller ikke i tvivl om, at man kunne lave adskillige store overskrifter, der ville påkalde sig en del debat ud fra de ting, der foregår i børnehaverne - i vores er der episoder, som pædagogerne selv har fortalt os med slet skjult stolyhed i stemmen som i allerhøjeste grad har fået mit p*s i kog - og jeg har derfor givet dem besked på at de får penge for at passe mine børn - ikke andet. Til gengæld går jeg nu i den grad ind for strejkeretten og mener ikke nogen ødelægger livet for andre - ja - gu er det da irriterende - men man har ret til at strejke - og den ret er nødvendig, hvis vores samfund skal hænge sammen. At jeg så ikke tror pædagogerne får noget ud af at strejke - det er så en anden sag - og denne gang har de heller ikke min opbakning - det havde de ellers sidste gang de strejkede for et år siden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| glemte helt |
Enigma |
18-05-2008 12:26 |
|
Og jeg glemte helt - at de argumenter jeg har fremført udelukkende gør sig gældende for den strejke der kører nu - ikke for de strejker der startede for flere uger siden - det er en helt anden diskussion. hvis nogen her i landet er underbetalte er det dagplejerne, der har en arbejdsuge på 48 timer, lægger hus og hjem til og får en løn der er til at dø af grin over.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enigma... |
|
|
Ja man kan jo altid vælge at misforstå for at få en diskussion ud af det  Nej, en ganske almindelig voksen kan også sagtens snakke med deres børn, men det er faktisk ikke alle voksne der er i stand til at give sig tiden til snakken. Ligeledes er der mange forældre der vælger ikke at tage delikate sager op til diskussion med barnet, fordi de ikke tror barnet kan rumme det. Derved bliver det meget værre. Her er det at pædagogen er handy at have ved hånden. Og nej, jeg mener ikke at det er alle pædagogmedhjælpere der lige netop kan tage disse snakke med børnene, da de oftest selv bare er store børn. Ligeledes, som jeg skrev, er der mange forældre der heller ikke kan. Enten pga tidspres eller også fordi de føler det ikke er nødvendigt. Eksempelvis har jeg en sag i øjeblikket med en god familie, der ikke mente det var nødvendigt at fortælle deres søn at forældrene skulle skilles. Tabuer blev dannet og det var først da vi pædagoger blandede os og bad dem snakke med deres barn at der kom hul på bylden.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vibs1.... |
|
|
Jeg bliver mere og mere imponeret over dine udtalelser. Du kræver andre skriver pænt til dig, men samtidig er du selv utrolig grov!? Hertil kommer du med eksempler der virkelig er mere undtagelsen end reglen! Ja fanme skulle den slags pædagoger fyres, så hvorfor gik du dog ikke til ekstrabladet? I alle faggrupper er der gode og dårlige medarbejdere. Men det er virkelig fåtallet af pædagoger der er som du beskriver her. Men hvis man en gang har set sig sur på en faggruppe, så skal man jo sandelig blive ved med at holde fast i sit had.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PrettyFancy |
Vibs 1 |
18-05-2008 13:34 |
|
Hvor ved du reelt fra, at mine oplevelser er udtagelser? Jeg ved, hvad jeg har set, jeg ved, hvad jeg har hørt fra andre, når jeg selv begynder at fortælle, så at du pludselig påstår, at det er undtagelser, den er altså FOR langt ude. Men okay, hvis du er mere lykkelig ved ikke at ville acceptere, at det nok sker liiiiiidt flere gange end du tror, ja det er jo så okay fra min side. Jeg ved ikke, hvorfra du har noget om had til en faggruppe, måske du skulle grave lidt i dig selv? Jeg bærer intet had, men jeg bærer derimod en del erfaring, men det kan du måske omkonvetere til had? Så er du sørme dygtig  Og slutteligt, det du fortæller om, at forældre ikke tør tage diskussioner med deres børn, eller snakke om tabuer. Hvorfor skulle en medhjælper ikke være god nok til det, "bare" fordi vedkommende har - var det store børn du skrev? - betyder det, at ALLE med børn, ikke må tage de snakke med deres børn? I samme skrivelse, skriver du at forældre ikke gør det, at pædagogmedhjælpere som har en del af deres viden fra deres egen rolle som forældre, ikke kan, og det kun er pædagoger som kan. Skal vi så strejke til vi får alle forældre til at forstå, at de ikke evner den snak, det kun er pædagogen som kan? Temmelig langt ude holdning, jeg kan godt forstå der er stort skel mellem mennesker....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pretty fancy |
Enigma |
18-05-2008 18:15 |
|
Prety fancy - mener du selv den familie du omtaler kan betegnes som velfungerende? Og er det pædagogernes opgave at tage de snakke med børnene som forældrene ikke har mod til? Det er nu ikke min erfaring at pædagogmedhjælpere er store børn. Her hos os er det alt fra tømrere, der ikke længere kunne holde til livet som håndværker til ældredamer, der blev trær af kontorjobbet osv osv. Forøvrigt mener jeg ikke peædagogmedhjælpere skal tage alvorlige snakke med mine børn - det skal pædagogerne heller ikke. det skal jeg nok klare selv i samarbejde med resten af familien. de skal kort og godt passe mine unger, mens jeg er på arbejde. de skal sørge for de har det godt og trygt i børnehaven - at de ikke slås og driller hinanden - og ikke så meget andet end det. de skal ikke opdrage dem, tage alvorlige snakke med dem eller i det hele taget blande sig i om børnene er "rigtige" eller "forkerte" - de skal bare passe dem. Skulle de alt det andet var 3,5 års uddannelse uden forudgående krav slet ikke nok.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er da |
|
|
lidt trist Enigma..og temmeligt respektløst at du forsøger at underminere vores uddannelse som pædagoger...ifølge din beskrivelse ku man jo ligeså godt komme ind fra gaden og passe børn....for i din verden handler det tilsyneladende ikke om, at være professionel og vide hvilke udviklingsredskaber der er..at være bevidst om hvilke strenge der er at spille på og gøre det...Jamen hvorfor skal vi da også uddanne sig til pædagoger..Gamle kontordamer og tømrer er tilsyneladende bedre.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Vibs1,,,, |
|
|
Ja, jeg kan godt forstå at du synes jeg er langt ude, hvis du læser mit indlæg så baglæns! Tag lige engang og læs mine indlæg igen - og tag brillerne på denne gang 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enigma.... |
|
|
Jeg kan kun sige at jeg synes din holdning til pædagogerne og faget i det hele taget er forargende og ikke til at tage seriøst fra min side af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PrettyFancy |
Vibs 1 |
18-05-2008 18:43 |
|
Det var dog en ualmindelig mærkelig måde, at du forklarer hvorfra du ved, at mine oplevelser er undtagelser samt de andre ting, men vi har jo vores forskellige måder. Jeg kan stadig ikke læse dit/dine indlæg andeledes, men du vil måske forklare, hvor jeg læser forkert ? Eller er det for svært?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| vis1.... |
|
|
Nej Vibs, det var sådan set ikke for svært, men tænkte at du måske selv kunne arbejde lidt for sagen og se dine fejltolkninger frem for at jeg skulle sidde og sætte flere indlæg sammen i svar og modsvar! Men here goes....
Hvor ved du reelt fra, at mine oplevelser er udtagelser? Fordi jeg trods alt har været i branchen i mange år efterhånden samt haft omgang med pædagoger hele mit liv i kraft af at have mange pædagoger i min familie. Det du fortæller om her er dårlig pædagogik, ja faktisk mangel på pædagogik og det er jo ikke det vi er uddannet til at udføre i praksis! Der er brådne kar allevegne og det er kun dem du fremhæver. Du ser kun det dårlige selvom der sikkert også har været mange gode oplevelser! Jeg ved, hvad jeg har set, jeg ved, hvad jeg har hørt fra andre…. Det er fint nok at du har set nogle ting som ikke burde være foregået. (Hvilket du faktisk burde have gjort noget ved efter min mening, men det er så en anden snak) men at du bringer ting ind i debatten som du har hørt fra andre. Dvs andenhåndsoplysninger eller værre trediehåndsoplysninger, det er ikke seriøst efter min mening. Hvis jeg skulle kritisere noget, så burde jeg være en lille smule objektivt, men det magter du ikke. Du tager udelukkende det dårlige og så bliver alle pædagoger kørt over en kam. Det er usagligt efter min mening! Jeg ved ikke, hvorfra du har noget om had til en faggruppe, måske du skulle grave lidt i dig selv? Øhh hvad skal det betyde? Hvorfor skulle en medhjælper ikke være god nok til det, "bare" fordi vedkommende har - var det store børn du skrev? - betyder det, at ALLE med børn, ikke må tage de snakke med deres børn? Ja, det var så her du ikke havde brillerne på da du læste første gang… jeg skrev ikke at medhjælpere MED store børn ikke kunne tage snakken. Jeg skrev at medhjælpere der VAR store børn ikke kunne. Her er ordret hvad jeg skrev: "Og nej, jeg mener ikke at det er alle pædagogmedhjælpere der lige netop kan tage disse snakke med børnene, da de oftest selv bare er store børn." Og jeg står stadig ved mine udtalelser. Børn skal ikke oplære børn. Det er de voksnes opgave.
I samme skrivelse, skriver du at forældre ikke gør det, at pædagogmedhjælpere som har en del af deres viden fra deres egen rolle som forældre, ikke kan, og det kun er pædagoger som kan. Her kan jeg kun henvise til ovenstående. Det har jeg ALDRIG sagt! Men jeg vil gerne se sort på hvidt hvor du læser det henne. Citer mig gerne. Skal vi så strejke til vi får alle forældre til at forstå, at de ikke evner den snak, det kun er pædagogen som kan? Øhh hvor kommer det fra? Det er jo overhovedet ikke det strejken handler om… vores diskussion er bare gået fra strejken til en nedgørelse af pædagogens virke, som jeg forsøger at forsvare det bedste jeg har lært! Jeg kan kun sige at med en udtalelse som denne her har jeg sgu svært ved at tage dig seriøst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det var faktisk ved at være for svært... |
|
|
.... jeg skrev det i word og så kunne jeg bare ikke få det til at fungere.... hvorfor kan man ikke skrive i word og så copy paste? Puha det tog lang tid... mit indlæg blev ved med at forsvinde og der kom bare en besked frem om at jeg skulle skrive noget som indlæg, selvom boksen var helt fuld af ord... hmmm HN når det er bedst. Suk.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| I guder... |
|
|
Al respekt til dig Pretty Fancy Så meget tålmodighed.. Jeg kan slet ikke forstå at I som forældre ikke bakker op om en strejke der i bund og grund skal give bedre voksne til at tage sig af jeres børn.. Er I virkelig tilfredse med Burbørns lignende forhold? Ville I selv have lyst til at arbejde som pædagoger? Jeg er uddannet pædagog og har været indenfor specialområdet (dog i normalinstitutioner, så er ikke i SL). Når jeg har været på et barn har det været som buffer til at "redde" både barnet og barnets omgivelser for knubs.. Jeg følte mig alvorligt til grin da jeg som fuld støtte på en tidligt skadet pige med voldsomme udadrettede fysiske reaktioner (og ja.. hun slog/bed/sparkede hårdt i starten) fik 40 kr mindre i timen end den uuddannede lærervikar der kom ind fra gaden. Jeg siger ikke at jobbet som lærervikar er mindre vigtigt end mit, men må indrømme jeg heller ikke kan se at det er så meget mere værd.. At nogen her i tråden har grimme eksempler på dårlige pædagoger kan jeg kun sige en ting.. Gør noget ved det en anden gang.. ellers syntes jeg faktisk ikke du kan sige dig fri for at bære noget af skylden.
Går det, så går det, og går det ikke, så går det nok Kender du denne pony?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| pædagog |
|
|
Jeg er uddannet pædagog, men arbejder i butik i stedet. Jeg ville godt kunne forstå hvis de strejkede pga. arbejdforholdene, men lønnen er egentlig ok. Forstår slet ikke at butiksansatte ikke har strejket - prøv at tænke på deres løn og deres arbejdstid - det er da meget værre.
KH. Anja Dyrskov - Rider du i Ravnholt skov(Allerød) ? Så skriv en besked til mig - Jeg søger en at ride med i denne skov
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strejken |
Enigma |
18-05-2008 20:24 |
|
Strejken handler ikke om mere tid pr barn - den handler om løn. Og jeg synes det er fair nok de strejker - en gang imellem - men til sidste går det sjove af. Jeg mener bestemt ikke pædagoger er overflødige - tværtimod - men til at passe mine og mange andres børn - jo, det mener jeg faktisk. det er ikke nødvendigt med en særlig uddannelse for at varetage det job. Til gengæld er der god brug for pædagoger til at hjælpe de adfærdsvanskleige børn, dem hvor forældrene svigter, hvor de har handicap af den ene eller anden slags osv osv osv Jeg tænker på, hvor mange voksne der er pr barn, når jeg sætter mit kryds ved folketingsvalgene - det er der, der kan ændres noget. Om pædagoger for 21.000 eller 23.000 kr som startløn ændrer ikke noget for mine unger - nærmest tværtimod, for kommunerne får ikke flere penge at betale med - dem har regeringen sat deres klamme hånd på.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Syns ikk engang rigtigt jeg orker at forarges over din holdning til pædagoger Enigma...det er sq lidt trist, men jeg tror faktisk at ord er spildt på dig. Det er da muligt, at du er træt af FOA strejken, men du kan da umuligt være træt af pædagogeres. Et- Den er ikke startet og to- Vi har ikke strejket i den tid jeg har været uddannet ...og tjah...det er så 14 år. Men tænk ikke at synes at fagligt engagerede mennesker med en solid og veldokumenteret uddannelse i rygsækken, er det ultimative for ens børn??? Jeg undres. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PrettyFancy |
Vibs 1 |
18-05-2008 21:28 |
|
Det er jo helt sjovt, at du angriber mig for at fortælle, hvad jeg har oplevet fra andre i faget, altså, at jeg har talt med nogen om noget, du skriver citat: men at du bringer ting ind i debatten som du har hørt fra andre. Dvs andenhåndsoplysninger eller værre trediehåndsoplysninger, det er ikke seriøst efter min mening Jeg må så lige indføje hvad du også selv skriver, citat: Fordi jeg trods alt har været i branchen i mange år efterhånden samt haft omgang med pædagoger hele mit liv i kraft af at have mange pædagoger i min familie. Øhhh, hvad er lige forskellen på, at du har pædagoger i din familie, og jeg taler med pædagoger?? Lidt pudsigt... Du ved alt alt for lidt om mig til at angribe mig som person, det er FOR useriøst til at jeg gider diskutere med dig, sorry.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enigma.. |
|
|
Ville bare lige give dig den her  Oftest ser pædagoger/medhjælpere slet ikke børnenes "sande jeg" - det levere de hjemme, hvor de er trygge. Oftest kender pædagoger ikke familiemønstret, eller etikken og normen i netop "den" familie. Derfor har de ikke de nødvendige forudsætninger for, at dybde analysere et barn, i en almindelig hverdag, i en almindelig instution. De ved hvordan forældrene ser ud - og hvilken bil de kører i (ofte ikke hvad de hedder, med de store institutioner vi har i dag)- men de kender ikke deres historik - eller bevægegrunde for, at handle, som de gør, i forhold til deres børn. Så før man kan bruge alt det her til ret meget, skal der være en meget konkret problemstilling, som gør, at hele familien skal inddrages eller "kigges" på - før man kan gøre en forskel. For ganske almindelig, velfungerende børn kræver det altså ikke en master-grad, at tolke deres behov. Jeg mener ikke institutionerne kan undvære pædagoger - det siger jeg slet ikke - men jeg mener så absolut, at der er lige så meget brug for "de gamle kontordamer og den tidligere håndværker" - og hvis flere af dem, kunne gøre, at der kom flere hænder i vores institutioner, så et stort GO fra mig. Og eksemplet med den kommende skilsmisse-familie: Jeg ville også have rådet dem til, at tale med deres børn om den forestående skilsmisse - og jeg er ikke uddannet pædagog! Så mon ikke nogle gode naboer/venner eller andet familie var trådt til, inden "den store skade" var sket"?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Zeppelin |
Enigma |
19-05-2008 10:08 |
|
Det er sjovt at netop pædagoger vælger den opgivende attitude 2ord er nok spildt på dig" - netop fraser, man hører i institutionerne - ligesom når de sætter tre-årige udenfor døren fordi de ikke rækker hånden op når deres navn bliver nævnt. Hvad skal det gøre godt for? Nej - jeg mener faktisk ikke man har brug for en særlig uddannelse for at omgås mine børn - det mener jeg oprigtigt ikke. Jeg ved af erfaring at mine unger ikke "lukker op" og deler deres inderste tanker med pædagogerne - det gør de herhjemme, hvor de ved der er tid og ro - og ikke mindst voksne, der giver dem deres udelte opmærksomhed. Jeg er overhovedet ikke træt af foa-strejken - jeg er træt af at pædagogerne vil strejke - igen. Som skrevet tidligere havde de min fulde opbakning da de strejkede her i området for mindre end et år siden - og året forinden også - men denne gang mener jeg ikke de er reelle i deres krav. Nu må man jo heller ikke glemme at der ikke er de store krav til optagelse på pædagogseminar - og derfor vægter de 3½ år ikke så højt, som hvis de var taget på et universitet - sorry - men sådan hænger verden sammen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
AK |
19-05-2008 11:36 |
|
Sys altså der er forskel på forskellige uddannelser! på nogle uddannelser er der løn under uddannelse, nogle uddannelser kræver 3 år gymnasiet før man starter, nogle uddannelser giver studiegæld (kan diskuteres) osv.. Jeg synes ikke man kan sammenligne alle 3-4 årige uddannelser på baggrund af længden..
Jeg synes at folk skal have lov til at strejke - og jeg synes ikke at de skal føle sig skyldige fordi de arbejder i et fag hvor de er i direkte berøring med andre mennesker, modsat fx. strejkende rengøringsmedhjælpere på et lager. Jeg synes også der er forskel på en medhjælper og en uddannet´s ansvar. Chefer og lign. bliver jo oftest betalt for at have et ansvar. Oftest har en uddannet pædagog også mere ansvar og kan ikke lægge arbejdet på hylden ved hjemkomst, i så fald et større problem opstår. (=flere timer=mere løn)
Jeg er bare en smule træt af at alle vil have mere og mere - men altså der er bare ikke mere at tage af? Hvis lønnen er et stort problem, så vil jeg mene at vi i danmark har de bedste muligheder for en voksen uddannelse eller anden uddannelse der vil give en bedre løn.
Lille Damkærgård Islændercenter rocks.. Dynur Fra Efri-Gegnishólum I luv it
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvis det |
|
|
er en trøst for nogen som helst, er min mor pædagog i en børnehave. Det aller sidste hun vil er at strejke, men det er altså noget hun SKAL! 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| 123456 |
|
|
Ja jeg ved godt hvad det går ud på og ved godt det ikke er optimalt men en fin start!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Typisk pædagoger vælger den opgivende attitude???Gider du ikke lige at lade være med at skære alle over en kam af denne profession? Jeg kunne aldrig i mit liv forestille mig noget så middelalderagtigt som at sætte børn udenfor døren...det var da en falliterklæring der vil noget???!!Ved ikke hvor du har oplevet pædagoger opføre sig på den måde, men det er i min karriere ikke noget jeg er stødt på nogensinde..Hvis du har været vidne til det, er det da din sørgelige pligt at stoppe det. Jeg synes mine ord er spildt på dig, fordi vi på ingen måde kommer tættere på hinanden, derfor ikke flere diskussioner fra mig til dig og vice versa...det er ingen nytte til.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Uden for døren |
Enigma |
19-05-2008 14:58 |
|
I vors børnehave var hele fem uddannede pædagoger ellers rørende enige om, at den bedste måde at lære min tre-årige datter at række hånden op når hendes navn blev råbt op var at sætte hende uden for døren når hun ikke gjorde det. det være sig 3 uger efter hun var startet i børnehave. Og jeg kan garantere dig for, at jeg satte en stopper for det, så snart jeg fandt ud af det. heldigvis fortalte de det selv ved et af de mange fine møder - men med den reaktion de fik, tvivler jeg på, de fortæller noget lignende en anden ang - og der røg min tillid til dem så. Spørgsmålet er så, hvad man så gør? Finder en ny børnehave, hvor de pågældende pædagogers tidligere klassekammerater NATURLIGVIS har en ganske anden holdning til, hvordan børn skal behandles? Jeg tvivler. Og uanset hvad, så mister en faggruppe troværdighed hver gang en fra gruppen begår fejl. det gælder alle. Og efterhånden har jeg svært ved at stole på, at pædagoger er bedre til at omgås mine unger end alle andre voksne - jeg begynder faktisk at tro, at de gør det værre. Selvfølgelig kan man ikke skære alle over en kam - men der ER altså rigtig mange tilfælde hvor pædagoger begår omend temmelig grove fejl - og selvjustitsen er ikke særlig høj. Desværre. Selvfølgelig er der mange gode pædagoger - ingen tvivl om det - og selvfølgelig er der brug for dem, men jeg kan simpelthen ikke så hvorfor helt almindelige, uproblematiske børn død og pine har brug specialuddannede voksne for at overleve - men jeg er absolut åben overfor argumentet, der kan vende det rundt. Igen - for 20 år siden var det de færreste børn der nåede at stifte kontakt med en rigtig uddannet pædagog - og det tror jeg egentlig ikke de har taget skade af.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enigma... |
|
|
Selvfølgelig er der mange gode pædagoger - ingen tvivl om det - og selvfølgelig er der brug for dem, men jeg kan simpelthen ikke så hvorfor helt almindelige, uproblematiske børn død og pine har brug specialuddannede voksne for at overleve - men jeg er absolut åben overfor argumentet, der kan vende det rundt. Der er ingen der har sagt at uproblemastiske børn har brug for en pædagog for at "overleve". Men hvis der sker noget i børnehaven mellem to børn, så er det tit pædagogen der sætter ind og gør noget ved den sag, inden den udvikler sig til et problem for børnene. Hvis man skulle gøre som du foreslår - at have uudannede til børnene og så kun pædagoger til de "adfærdsvanskelige", så tager man jo ikke problemerne i opløbet. Så kommer man som pædagog først ind når det måske er for sent at rette op. Hvem siger at alle uuddannede kan se de små fine signaler der indikerer at et barn har et problem, hvad end det så måtte være. Selv de mest opdragne og velfungerende børn kan altså få problemer. Jeg ville være trist hvis sådan et system kom i værk, for så skulle vi som pædagoger kun ind og varetage støttefunktioner og jeg tror på at sådan et system ville føre til dårligere børn. Måske ikke lige dine Enigma, for du bruger åbenbart meget tid på dem og de er helt uproblematiske, men for så mange andre! Og så vil jeg, som det sidste til dig, sige, at man også skal huske på at der er andre end en selv her i verden. Måske du og dine børn ikke har behov for pædagoger, men det er der altså andre der har. Vi taber mange børn på gulvet - kommende samfundsborgere, hvis vi skulle køre efter dit system, som du finder det her bedst.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hold da helt ferie... |
Lobbe (Iris) |
19-05-2008 16:15 |
|
ved snart ikke om jeg tør skrive dette, men jeg er pædagog - arbejder indenfor specialområdet, med udviklingshæmmede, er i SL og skal derfor ikke strejke. Det undrer mig, hvordan denne tråd har udviklet sig fra at omhandle strejken, til at stille spørgsmåltegn ved pædagogens faglighed og anvendelse af denne? Sikke skrækkelige historier, om hvordan de uddannede behandler børnene rundt omkring i vores instituioner! Så har man da et ansvar for at tage affære, og gøre noget ved det. Men jeg syntes da i bund og grund det er ærgeligt og skræmmende, at så mange mener, at pædagogernes arbejde i institutionerne er overflødigt og endda dårligt, og kan varetages af alle Så er hele min uddannelse spildt... Og nej, jeg mener ikke at medhjælperne en mindre værd - jeg mener, at de er rigtig gode for en institution, da det jo er et samspil mellem pædagoger og medhjælpere. Der er behov for begge parter, 4 øjne ser bedre end 2, uanset baggrund. Men faktum er, at man erhverver sig en vis viden om den menneskelige udvikling, gennem uddannelsen som pædagog, også omkring de velfungerende poder Jeg kan heller ikke gå ud og varetage en tømrers, sygeplejerskes, teknisk assistents - you name it's - arbejde, sådan er det bare. Der er behov for alle på arbejdsmarkedet - også pædagoger. Jeg tog ikke denne uddannelse i håbet om at blive GUD (?), og syntes ej heller jeg er spor mere værd, end alle andre mennesker - og syntes iøvrigt heller ikke at en strejke for mere i løn er et udtryk for dette?! Strejken... tjaa... Syntes BUPL er lidt for sent ude og det en skam. Men håber da på det bedste Man er vel en forkælet offentlig ansat, med ALT det fryns der nu følger med.. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lobbe (iris) |
|
|
Og nej, jeg mener ikke at medhjælperne en mindre værd - jeg mener, at de er rigtig gode for en institution, da det jo er et samspil mellem pædagoger og medhjælpere. Der er behov for begge parter, 4 øjne ser bedre end 2, uanset baggrund.  Så er det bevist - der er også nogle af de cool pædagoger på HN  Jeg har også læst alt det andet du har skrevet - men Pretty Fancys holdning tidligere i tråden om netop dette, var det der for mig, fik tråden til, at handle om noget helt andet end strejke! Keep up the good work 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen.... |
Enigma |
19-05-2008 18:35 |
|
Jamen jeg tænker skam på andre end mig selv - og mine egne unger - og synes da heller ikke at der slet ikke skal være pædagoger i børnehaver - for mig at se er de bare ikke livsnødvendige - og de pædagoger jeg er stødt ind i bruger ufattelig meget energi på fuldstændigt ligegyldige ting. Lige så snart et barn ikke liiiige passer ind i de fine firkanter, de har besluttet det skal passe ind i - så er det barnet, der er et problem. den holdning tror jeg er medvirkende til at mantaber nogle børn på gulvet, der slet ikke var i farezonen oprindeligt. pædagogerne i mine ungers børnehave ( og det har i gennem tiden været tre forskellige børnehaver) er/var i hvert fald ikke særligt gode til at rumme de mange forskeligheder børn (heldigvis)er i besiddelse af. Eksemplet med min datter der blev sendt uden for døren bryder jeg mig ikke særligt om. Tidligere var nogle pædagoger MEGET bekymrede for min søn fordi han levede i en fantasiverden - det betød nemlig at han flygtede fra virkeligheden  Det kunne også bare betyde han havde en veludviklet fantasi - men nej - det var for ukompliceret. Mn datter sagde ikke mange ord før hun var to år - det fandt dagplejepædagogen MEGET foruroligende - vi andre tog det mere roligt - og lge pludselig strømmede ordene da også udaf poden - der forøvrigt talte rent fra dag et. Min anden datter fandt det ikke rigtig nødvendigt at gå - igen var det et STORT problem - altså indtil hun rejste sig op og gik da hun var 19 måneder. Siden har det voldet dem ange søvnløse nætter at hun insisterer på, hun er en dreng - leger med drenge og går i drengetøj. personligt kan jeg ikke se det store problem i det - jeg synes det er tydeligt, at hun bare har udvalgt storbror som sit store idol - og så er det jo det. Min pointe er, at jeg synes alt for mange pædagoger bruger deres sikkert udemærkede uddannelse på at spotte problemer, der slet ikke er der. Nogen børn går når de er 11 måneder - andre når de er 19 - det er ikke et problem - det er forskellighed. Men dybest set handler debaten jo om strejken - og de må strejke som de vil, men som jeg ser det er 21.000 som startløn som værende vældig fair - mange andre med en bachelorgrad må starte i samme niveau og så arbejde sig op derfra.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Kort og godt |
|
|
Heller ingen sympati for strejken herfra, tvært imod. Syntes det sker alt for ofte inden for de områder. Og fordi man råber højest, så er det ikke ensbetydende med man er mest trængende.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bare et lille |
|
|
...aberdabei...det er 35 år siden at pædagoerne har strejket på landsplan 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Enigma |
Vibs 1 |
19-05-2008 21:59 |
|
 Jeg nåede slet i min tidligere argumentation til, hvordan mine egne 2 børn er behandlet i institutioner.. Ak for nogle sjove mennesker, disse pædagoger. Jeg har også en aldeles meget velfungernde datter, men da hun gik i børnehave, fandt pædagogerne også nogle mærkelige ting, som absolut skulle være kæmpe problemer  Nu har jeg altid haft en tæt og godt forhold til min datter, så jeg kunne kun slå en latter op, når der blev opfundet nye problemer. Det var virkelig meget meget langt ude, det som kom på bordet. Når man så talte med de andre forældre, så var det absolut IKKE enestående tilfælde, at disse pædagoger altid finder små latterlige ting, som slet ikke er et problem, men som pustes op som en kæmpe ballon. Jeg er ikke det mindste i tvivl om, at når en pædagog fandt noget, som hun kunne påpege, så var hun åhhhhh så dygtig, derfor fandtes der så mange ting, som ingen problem var, men som blev et problem, for pædagogen altså.....  Disse oplevelser står ligeledes i lyset af de pædagoger jeg har oplevet indenfor dagplejen. Det har virkelig været utrolige elendige pædagoger, bla havde jeg en pædagog, som 100 % vidende, accepterede, at et ægtepar hvor begge var dagplejere, da kørte den ene i brugsen, når alle 10 børn sov. Der var lov om, at ingen dagplejer måtte have ansvar for mere end 5 børn, da man ikke kunne magte flere. Men pædagogen spillede badminton med parret, så hun så bare gennem fingere med det... Hvad ville der lige ske, hvis huset brændte mens 1 person var alene med 10 børn ml. 1 år og 3 år  Der var hundrede vis af andre ting, som damen blot så igennem fingere med, for hun var jo venner med dagplejerne. Det var en grim oplevelse, og selv lederen bakkede pædagogerne op, så man kunne slå i en dyne.... Jeg har helt og holdent den holdning, at pædagoger i dag selv er skyld i den holdning vi får/har, den holdning får vi ikke med posten, men den kommer af de oplevelser vi får fra pædagoger, som rent faktisk arbejder med velfungerende børn, men hvor de skal finde åh så mange probmemer, så de er rigtig dygtige.... Og slutteligt, så ved jeg også super godt, at der er mange dygtige pædagoger, jeg har også oplevet mange super søde og rigtig dygtige. Men som med indvandre, læger, mekanikere og andre, så er det dem som falder helt helt udenfor normen, som kommer til at tegne branchen... Men en opstrammer inden for egne rammer, ville absolut klæde pædagoderne....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina.... |
|
|
Jeg kan blive så irriteret over at det bliver lagt ud som om min holdning er at medhjælperne ikke er noget værd. Det er overhovedet ikke min holdning. Jeg kom med begrundelser for hvorfor en medhjælper ikke kunne ERSTATTE en pædagog. Jeg sagde ikke at de var værdiløse og var ubrugelige. Ja, jeg kom med eksempler på hvordan en håbløs medhjælper kunne være, men det var jo sådan set for at vise/beskrive hvorfor en hel institution med udelukkende medhjælpere ikke altid vil kunne fungere.... men straks skal man have skudt det værste i skoene. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| zeppelin |
Enigma |
20-05-2008 07:15 |
|
Ja - og det gør de jo heller ikke nu, men prøv at spørge forældrene i Århus området om det er 35 år siden de sidst stod med lukkede børnehvaer - for det er dem det går ud over hver gang. Gudskelov man ikke bor i Århus mere. her strejkede pædagogerne sidste år pga de kommunale budgetter - og året inden af samme grund. Begge gange uden resultat, da kommunerne lige nu er så starmt bundet op, at de dårligt kan rokke med ørerne. Først den dag, hvor alle ungerne bliver sat af på statsministerens kontor opdager han, at det er børn det handler om.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Min veninde |
|
|
er uddannet pædagog og da jeg spurgte hende hvorfor hun ville strejke kom det fra hende, fordi pædagogmedhjælperne ikke skal have mere i løn end os - Øhhhh nå okay godt så, tror jeg nok, mit fjæs så sådan her ud ..... Så for hende handler det ikke om andet end grådighed og hvis det er grunden til strejke så er min i forvejen ikke eksisterende sympati da helt væk. For min skyld kan det lige så godt være en medhjælper der kan varetage mit barn som en pædagog, indtil nu er det en uuddannet der har klaret det og med stor succes. /Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Karina... |
Lobbe (Iris) |
20-05-2008 09:19 |
|
Tak skal du have  Jeg vil godt lige tilføje, at jeg tror det er langt størstedelen af udd. pædagoger, der ser på forholdet mellem medhjælpere og pædagoger nogenlunde ligesom jeg. Og jeg læser ikke Pretty Fancy's indlæg som om at hun heller ikke gør, men netop et forsøg på at forklare/forsvare, at medhjælpere ikke kan erstatte pædagogerne, heller ikke for de normaltfungerende børn. Men sådan læses/forstås det skrevne ord forskelligt, derfor vil der givetvis opstå en del misforståelser og fejltolkninger i en debat over nettet. En opstrammer? Jo, det skader vel aldrig, uanset hvilket fag man arbejder indenfor  God tirsdag til Jer...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Louise |
Lobbe (Iris) |
20-05-2008 09:32 |
|
så først dit indlæg efter jeg havde postet mit Så jeg tillader mig lige at give lidt respons.. For det første så har jeg da (gudskelov) ikke oplevet at en pædagogmedhjælper har fået mere i løn end en uddannet pædagog? Er jeg bare ikke up to date, eller..? Belær mig en eller anden inde for dette område...  For det andet, så ville pointen da gå af hele uddannelseskonceptet, hvis det var tilfældet? Ligesom alle andre arbejdsområder, så bør man vel få løn efter sine kvalifikitioner, og det ansvar der medfølger? Og dette handler IKKE om, at man er mere værd som menneske, et bedre menneske osv osv. fordi man har taget en uddannelse til pædagog. Jeg har tilkendegivet min mening om pædagoger og medhjælpere imellem tidligere i denne debat. Jeg startede iøvrigt (som rigtig mange andre pædagoger), selv som medhjælper, og det var det, der gav mig lyst til at læse til pædagog 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lobbe (Iris) |
|
|
Jeg ved heller ikke lige helt hvor hun har det fra, jeg blev også noget overrasket da hun sagde det. Uden at vide det helt præcist, tror jeg hun mener at medhjælperne ikke skal stige procentvis mere end pædagogerne, men stadig synes jeg hendes holdning var/er helt ude i hampen. Et spørgsmål til pædagogerne og medhjælperne, passer det at hvis et barn kommer til skade på legepladsen eller andet sted i institutionen, så er det pædagogernes ansvar selvom det er en medhjælper der har haft opsynet med barnet? /Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Selvfølgelig |
Enigma |
20-05-2008 10:04 |
|
Selvfølgelig skal en uuddannet ALDRIG have mere end en uddannet - det er klart - men ifølge BUPLs egne statistikker er det også langt fra tilfældet.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lobbe.... |
|
|
Det er faktisk sådan at BUPL har fået forhandlet hhv 3000 og 4000 hjem til pædagogerne over tre år, som så blev forkastet. Foa fik forhandlet 4000 og 5000 igennem til deres medlemmer. Sådan har det været igen og igen, så vores løn nærmer sig hinanden ganske meget efterhånden. Hvis det bliver ved sådan, så er der snart ingen grund til at tage uddannelsen længere. Dertil skal så siges at det naturligvis her er BUPL der er for sløv og for rummelige om man så må sige, så derfor får de ikke de bedste resultater. Det var jo så også en af grundene til at strejken kom i gang. Medlemmerne var sure over BUPLs forhandlingsevner.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Futte... |
|
|
Futte du skrev: men stadig synes jeg hendes holdning var/er helt ude i hampen. Hvorfor er den egentlig det? Ville du finde dig i at en person kom direkte ind fra gaden og skulle være din kollega med samme løn som dig selv, når du havde taget en i uddannelse over 3 år? Hvis medhjælperne skal have samme løn som en pædagog, hvorfor søren skulle man så tage uddannelsen? Så kan man jo ligeså godt droppe de 3 år med SU og springe direkte på børnene. Et spørgsmål til pædagogerne og medhjælperne, passer det at hvis et barn kommer til skade på legepladsen eller andet sted i institutionen, så er det pædagogernes ansvar selvom det er en medhjælper der har haft opsynet med barnet? Det kommer lidt an på institutionens politik. Hos os må en medhjælper ikke have ansvaret for børn alene. Dvs der skal være en pædagog til stede. Hvis denne er ude af billedet og barnet kommer til skade, så vil pædagogen skulle tage ansvaret. Men igen, det kommer an på hvad der bliver dikteret oppefra. F.eks. her under strejken, så må vores medhjælpere gerne have børnene alene, så længe der sidder en ledelsesperson oppe på kontoret.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| PrettyFancy |
|
|
Jeg synes det er en grådig holdning at have inge skal have mere end mig. Jeg synes også der er langt fra 17.000 - 18.000 og så til 22.000 - 23.000 eks tillæg. Vi har lige ansat en medarbejder som skal lave mit job når jeg går på barsel, hun har ikke engang en kontor uddannelse som jeg har og hun har kun 1 års erfaring, hun får mere i lønningsposen end jeg gør - jeg ville da også gerne have mere i løn, men så må jeg finde mig et andet job. Så ja jeg finder mig i at folk fra gaden kommer ind og faktisk får mere i løn end jeg gør. /Louise
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Futte..... |
|
|
Jeg synes det er en grådig holdning at have inge skal have mere end mig Jeg synes der er forskel på hhv "INGEN skal have mere end mig" og "UFAGLÆRTE skal ikke have mere end mig, når jeg har en uddannelse bag mig". Jeg synes ikke det er grådigt at forlange at ens uddannelse må være mere værd end som så. Ellers, som jeg skrev før, er der jo ingen pointe i at uddanne sig og knokle for at få en bachelore grad. Og det nytter jo ikke altid at man bare skal finde sig et nyt job, hvis man er utilfreds. Man kan ikke bare skride og brænde alle broer bag sig hver gang man er utilfreds. Man skal også have mod til at kæmpe for sine sager. Jeg vil gerne have mere i løn, men jeg vil meget gerne være i det fag som jeg har valgt og som jeg er glad for og god til. Jeg er også uddannet indenfor it og kan da sagtens skifte job og få det dobbelte, men så skal jeg også lave et stykke job som jeg egentlig er løbet sur i. Derudover så er der jo også mange pædagoger der får mere end mig, fordi de er i vikar stillinger. Ja, de er ufaglærte og sidder i en usikker stilling, så derfor får de også mere. Det kan jeg forstå. Men hvis man er fastansat med lavere uddannelse, så kan det ikke være rigtigt at de får ligeså meget. Jeg mener at der må være forskel. Der er også forskel på kassedamer og vores statsminister.... for at sætte det på spidsen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hmm... |
|
|
Hvis man mener, at man som offentlig ansat skal have lige så meget i løn som en privat ansat, hvorfor får man sig så ikke et job i den private sektor? Et ydmygt spørgsmål... Mvh. Simone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Simone... |
|
|
Man kan jo desværre ikke allesammen være privat ansatte. Som pædagog er der væsentlig flere jobs i kommunalt regi end i privat.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jamen har du/I da søgt? |
|
|
Har I søgt i den private sektor da?  Jeg mener bare, hvis der ikke er nogen forskel på de ansættelseskrav, der udsendes fra den offentlige sektor, så burde I jo være lige så valgbare som alle andre inden for samme fag? Men hvis dem i den private sektor nu har nogle helt andre kvalikifationer end jer, så er det jo netop disse kvalifikationer, der er blevet prissat i form af lønforskel  Jeg er ikke selv pædagog eller noget som helst, jeg prøver bare at forholde mig nogenlunde logisk (og lidt kritisk) til alle disse strækker - og jeg kritiserer ikke med dette indlæg de kvalifikationer, offentligt ansatte pædagoger (eller sygeplejesker osv.) har, jeg sammenligner dem bare med dem, der netop modtager mere i løn. Mvh. Simone 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Simone... |
|
|
Som jeg skrev før, så er det virkelig ikke mange Fritidshjem eller børnehaver der er privatiserede. Oftest ligger pædagogjobbene i forbindlse med skoler og dermed også i kommunalt regi. Det er jo også nu engang sådan at hvis man har et godt job, så er man ikke ligeså tilbøjelig til at finde noget noget. Ergo er alle de gode jobs i den private sektor tit besat i mange år af samme person. Så selvom man har kvalifikationerne til disse jobs, så er det sjældent de kommer i udbud. Så nej, de privatansatte har ikke flere eller andre kvalifikationer end os der er komunalt ansatte.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| LOCK OUT!! |
|
|
Hej nu har jeg kun læst nogle af jeres agumenter og diskussioner.. men som uddannet pædagog mener jeg også at man skal strejke for bedre vilkår!.. Og det er hykleri at man klager over at pædagogerne strejker igen når sundhedssvæsnet har strejket i 8 uger! Så bare fordi dit barn ikke kan blive passet så er den galt i dejlige Danmark...
Hilsen Sole Mor til Helene Marie født 26. Sep. 07 kl 11.08 Dejlig 9 årig Dv vallak på 174 cm sælges La i både dressur og spring Se profil 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| strejke.. |
Chris ☻32☻ |
13-06-2008 12:23 |
|
Nu har jeg ikke læst hele tråden, men forstår ikke hvorfor det kun er pædagogerne folk er efter? Jeg er generelt imod strejken (også selvom jeg er pædagogstuderene), men synes da det er langt værre med sygehus strejken, hvor folk dør pga sygeplejsker der absolut vil have 2-3% mere og bare ikke kan nå til enighed. Synes alle strejkerne burde stoppes...sæt de andre ned i løn, så inflationen stopper...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| til chris 32 |
laurak |
13-06-2008 13:14 |
|
Ville lige korigere dig. Der er endnu ikke nogen, der er døde, pga. sygeplejerskernes strejke. Der er lægerne der vurdere hvad der er livsvigtigt og hvad der kan vente, ham der døde, døde altså fordi hans lidelse var blevet vurderet af lægerne til ikke at være livstruende!... og ja jeg er sygeplejerske. Kan ikke helt forstå hvorfor vi skal være mod nogle, det er en ret vi har i DK at stjerke, og en stjerke vil da altid gå ud over nogle 
Sygeplejebøger SÆLGES :-) Skriv en pb med hvilke du mangler.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Afblæst. |
|
|
Strejken fra næste uge af, er afblæst ind til vidre. 
Mange vrinsk fra Spotlight, Evidence, Kikki og Lene Dejligfjordhest sælges. 9år. Ifol med Mosegårdens Kejser. Bengal eller Abyssiniere killing/ungkat købes.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|