Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bange for at springe.....
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 11:31

Hvad pokker gør man når man er bange for at springe??

I mine unge år sprang jeg lystigt rundt på min nu afdøde nordbagge uden problemer,men er bare blevet så bange for det nu....

Dengang for snart 10 år siden da jeg købte min oldenborg vallak prøvede jeg også et lille spring på ham da jeg var oppe og kigge på ham og det gik fint... Siden er jeg stået af et par gange.... Kan simpelthen bare ikke finde ud af at blive siddende selvom jeg da har benene til ham... Han kan jo mærke at jeg er bange.. Jeg vil så gerne turde men hvad pokker gør jeg??

Var ude og kigge spring stævne i weekenden og der fik jeg bare sådan lyst... Det ser jo nemt ud bare at blive på hesten men det synes jeg så ikke det er når jeg sidder der

Min oldenborg er for gammel til det pjat nu og måske har han så også for store bevægelser til mig at springe på (han er 162)....

Tænker sådan på om min ox da aldrig skal springes når han enegang bliver tilredet fordi jeg ikke tør.....???

Eller skal jeg bare afinde mig med at være dressur rytter for altid??

Gode råd søges......

Ejer af:

Oldenborg - Kasmir.

Fuldblods araber-OX - AC Taher Marah.

Kig ind på www.ac-arabians.dk (salg af ox,anglo og palomino).

R.I.P. Yucca pige

Opstalding tilbydes i Maribo på Lolland... Læs mere på præs. ...

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 11:41

Jeg havde en hest, der var bange for at springe: mon ikke samme behandling virker på en nervøs rytter?

Lav springtræning 1-2 gange om ugen:

Stil et spring op lidt inden for hovslaget, men lad bommen ligge på jorden. Skridt over den på begge volter, indtil I nærmest kan gøre det med lukkede øjne. Derefter skal I trave over det, indtil I er verdensmestre til det. (Det kan snildt tage 2-3 uger med træning 1-2 gange om ugen).

Når I er klar til det, skal I galopere over bommen - som stadig ligger på jorden. Når I er verdensmestre til det, kan du stille endnu et "spring" op på den modsatte langside. Så gentager I træningsprocessen. -Denne gang kan I måske springe skridt-delen over.

Når I er totalt super gode til at galopere rundt i ridehuset over de to bomme - med samme stille og rolige rytme HELE vejen rundt, kan I begynde at hæve bommene lidt. Og tadaa! I springer. :-)

Håber, du kan bruge det.

Kh

Maria

Errare humanum est - sed perseverare diabolicum est...

Mor til skønne Kathrine, født 24.08.06

0
0
Svar på denne tråd

Det er alderen.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 11:43

På min gamle traver sprang jeg alt.... har sågar sprunget okse som dobbeltspring.

Nu har jeg så min oldenborg, og hun kan godt springe, og så sandelig også meget mere flydende en traveren. MEN jeg tør ikke længere, og har derfor heller ikke lyst......... Så jeg er dressurrytter nu. Og det er der jo ikke noget galt i, så længe man nyder hvert minut i sadlen.

Måske du kunne låne en stabil springhest, der bare trækker på springene, så du egentlig bare skal følge med og nyde det.

2 års hingste sælges:

Oldenborg født 12/5-06.... Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

½ Dartmoor født 3/5-06.... Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.

0
0
Svar på denne tråd

spring over.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 12:02

Lad dog være. Man behøver jo ikke springe for at ride.

Katrine

0
0
Svar på denne tråd

At springe....
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 12:22

Jeg kan altså også sidde og få helt vildt lyst til at springe når jeg kigger på det, men jeg kommer ALDRIG til at springe. Ikke engang en bom på jorden.

Jeg tør ikke mere, og er blevet gammel nok til at indse det.

Jeg holder mig til dressuren, og nyder at kigge på springningen.

Hvis du virkelig brænder efter at springe, så start i de små - få noget eneundervisning, så kommer selvtilliden nok igen.

Hilsner Linda

Værelse udlejes i bofællesskab - Postnr. 2765.
Mulighed for opstaldning af hest på nabogården. Se præsentation for mere info :-)
0
0
Svar på denne tråd

Træning
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 12:43

Angsten forsvinder med træning, træning, træning.

Nu ved jeg ikke hvilken Oldenborger du har, men det er da sjældent at en Olle på 162 ligefrem har KÆMPE bevægelser når der springes ;-) Kan se han er 20, hvis han ellers er rask og rørig kan du sagtens springe lidt små spring på ham og finde rytmen sammen med ham - hvis han da ellers kan springe ;-)

Hvis din OX skal lære at springe, så KAN du jo betale dig fra at få den indsprunget, lad være med at gøre det selv hvis du er bange. Der er ikke noget værre end at se en usikker hest løbe uden om springene gang på gang fordi rytteren ikke har nerve eller erfaring nok til at ride hesten lige på.

Hvis du har lysten, så klø på, spørg om du må prøve andres erfarne heste så du kan få lidt rutine!

Hilsen fra Lise

www.kongelunden.com
Klar-parat-start kursus! Kongelunden 15/5 www.heste-nettet.dk/forum/9/206973/ 206973/

C-stævne i dressur i Kongelunden 7-8/6 for D1-6 INFOSPORT

0
0
Svar på denne tråd

Jeg linker lige...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 13:03

til min egen tråd. Jeg fik en hel masse gode råd, som indtil videre har virket.

Derudover vil jeg tilføje, at jeg tror, det er en god idé, at gøre sig klart præcis hvad det er, man er bange for. For mit vedkommende er det f.eks. at vi vælter i springet, og hesten brækker noget.

Det gør det nemmere at arbejde målrettet.

www.heste-nettet.dk/forum/1/1685382/ 1685382

/Line

Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

Han kan springe...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 13:09

Lise,min gamle basse kan sagtens springe og kan godt lide det..

Han er den gammeldags type tunge oldenborg...

Tja vi må jo forsigtigt gå lidt frem

Og mht til min ox ja så er det nok bedst at få en med mere viden til at lære ham det fremfor jeg selv måske får lært ham nogle dårlige vaner....

Tak for svarene og ja i har ret-man bliver nok bare mere forsigtig jo ældre man bliver.....

Ejer af:

Oldenborg - Kasmir.

R.I.P. Yucca pige

0
0
Svar på denne tråd

Min olde
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 13:25

Hun er en 100 % olde.

Men hun springer højt over springene, og jeg føler hun nærmest skyder mig ud af sadlen.

Ved ikke, om det er fordi, hun synes det er sjovt at springe eller det modsatte. Måske det bare er fordi hun er urutineret.

2 års hingste sælges:

Oldenborg født 12/5-06.... Gorm Hauge af Dybendal/Buster kærgård.Sort(brun) med aftegn. Forv.stang 170.

½ Dartmoor født 3/5-06.... Roksi af Fæbæk/F1-Hoppe Brun forv. stang 128.

0
0
Svar på denne tråd

efter at
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 13:38

havde sprunget i 4 år blev jeg også utryg. hver gang jeg red hen til et spring, fik jeg samme følelse i kroppen som hvis jeg kigger ned fra en høj bygning.

jeg har så valgt springingen fra, men måske en dag lysten og modet kommer igen.

held og lykke

Hilsen Søde Julia,

"Var Christian Bale 15 år yngre, skulle han giftes med mig" <3<3

0
0
Svar på denne tråd

Hej Line
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 14:16

Jeg har læst dit link igennem og der er nogle gode råd..

Mht det hvad jeg er bange for,så tror jeg mest det er tanken om at ryge af og brække noget evt slå mig noget så frygteligt som er værst.. Ellers ved jeg ikke hvad det så er

Hesten springer jo stort over og det er jeg slet ikke forberedt på så der er det at jeg ryger af... Jeg er heller ikke så god til at afstands bedømme synes jeg og det forvirrer hesten.

Jeg har endnu aldrig slået mig slemt,men alligevel må det være nok til at jeg har fået en skræk.....

Måske hypnose kunne fjerne det... Har aldrig prøvet det..

Ejer af:

Oldenborg - Kasmir.

R.I.P. Yucca pige

0
0
Svar på denne tråd

Har ikke læst alle svarene
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 14:33

Men Jeg blev kureret ved at få noget kvalificeret undervisning.

Stod af i tide og utide, hesten stoppede og så blev jeg jo nervøs.

Begyndte at få undervisning og tænk sig - jeg faldt af fordi jeg rejste mig i letsæde for tidligt = jeg sprang før hesten, så den kunne nå stoppe og løbe uden om etc. selvom jeg havde ben ved.

Da jeg endelig fattede at jeg ikke skulle bruge ørerne som joystick og dermed fik min røv tilbage i sadlen indtil hesten tog mig med i en synkron bevægelse over springet, ja, der holdt jeg også op med at falde af.

Med venlig hilsen

Malou & Sava

Støt en god sag:

www.nyt-hesteliv.dk & www.hesteinternatet.dk

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 21:53

Vassen: Tror faktisk det er det samme jeg gør-dvs rejser mig i let sæde for tidligt og springer før hesten og så får jeg måske sat mig når hesten springer og derved går det helt i kage...

Måske jeg skulle prøve at låne min brors kombinerede sadel hvis den kan ligge på ham og så forsøge at starte med at trave over bomme.....

Bassen blir bare så glad og har svært ved at styre sig og drøner derved afsted i sidelæns galop og så sk.... han højt og flot på dressuren og glemmer alt om at holde hovedet pænt nede

Ejer af:

Oldenborg - Kasmir.

R.I.P. Yucca pige

0
0
Svar på denne tråd

Ellers...
Forfatter: 
Dato:  22-04-2008 23:42

Sørg for at have korte nok bøjler til at din numse er FRI af sadlen når du springer. Det kan bringe dig ud af balance at have for lange bøjler.

Prøv at øve at ride let sæde. Lav masser af overgange og parader MENS du er i det lette sæde, så du ved hvordan du skal kompensere når hesten sætter tempoet ned/op.

Prøv at ride til springet i TRAV - så har du nemmere ved at styre. Lav et kryds så I rammer midten.

Senere prøver du i galop - men lægger en galopbom før springet så I aldrig rammer rigtig skidt (læg den ca. 2 meter før springet).

Korte tøjler og hænder op midt på halsen og hold fast i manen med den ene hånd over springet - det kan nærmest ikke gå skidt så ;-)

Hilsen fra Lise

www.kongelunden.com
Klar-parat-start kursus! Kongelunden 15/5 www.heste-nettet.dk/forum/9/206973/ 206973/

C-stævne i dressur i Kongelunden 7-8/6 for D1-6 INFOSPORT

0
0
Svar på denne tråd

Yucca:
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 07:10
hvis din hest overspringer, kunne det måske være en idé at løsspringe den, så den kan lære, at den ikke behøver at springe 1.40, når springet er 90.

Travbomme er også en god idé, som du selv skriver, og også cavalettis. Det virkede rigtig godt for Askari og jeg, da han havde en periode, hvor han enten stoppede eller hoppede dobbelt så højt som springet egentlig var.

Mht bøjlelængde... en springsadel fordrer korte bøjler, hvis den skal fungere optimalt. Hvis man er nervøs, falder det naturligt at forlænge bøjlerne for at få bedre fat om hesten, men så får du absolut INGEN støtte. Så op med bøjlerne :-)

/Line

Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

Tusind tak
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 20:11

Tusind tak for alle de gode råd

Tror jeg vil forsøge lidt i morgen hvis vejret er ordentligt og det ikke stormer så bassen skal fjolle sig på banen...

Ejer af:

Oldenborg - Kasmir.

R.I.P. Yucca pige

0
0
Svar på denne tråd

tja jeg
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 22:32

tør heller ikke, men da min dressur hyp syntes det er vildt sjovt har jeg fundet ham en dygtig rytter, der har modet og som hører på ham, hun er også dygtig til at ride ham i dressur, det betyder meget for mig han bliver bøjet rigtigt igennem før og efter spring og det er hun super god til:-)

Camilla Diana Olsen,Rondo Quintus og Bubber

Ledig Boks i Slagelse

Skriv for mere info

0
0
Svar på denne tråd

tror det
Forfatter: 
Dato:  23-04-2008 23:02

er meget naturligt at blive mere forsigtig med aldren...kan huske at jeg også sprang meget da jeg var mindre og var simpelthen så modig hva det angik og er faktisk aldrig kommet voldsomt til skade ved at springe så det er ikke det der har afholdt mig fra at kunne gøre det med samme mod.

Men i dag kan jeg selv mærke at jeg får et ekstra sus i maven når jeg nærmer mig et spring...har ikke sprunget længe men har det omvendt også sådan at jeg skal være sikker på at hesten jeg så skal springe på ikke skal lave numre med mig.

Men skal lige siges at det er ikke kun ved springning det kan gå galt...jeg brækkede ryggen ved at hesten bare smed mig af i et bukkespring ;)

M.V.H
Tine

***Vær dit eget ikon***

(") (")
('.' )
(")-(")
0
0
Svar på denne tråd

Tag til
Forfatter: 
Dato:  24-04-2008 13:06

Hypnotisør , det hjalp på mig , og det var ridning i al almindelighed .

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider