Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Nem og sund mad uden grønt
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:06

Hvordan gør man lige det?

Efter brud med min kæreste (længere forklaring på senior) har jeg besluttet mig for at starte HELT forefra ;) Hvilket betyder sund livsstil for mit vedkomne.

Jeg er ret kræsen og kan faktisk ikke lide de fleste grøntsager. Jeg kan f.eks. ikke lide tomater, løg (bortset fra hvidløg), champignon, peberfrugt, broccoli, blomkål, rød og hvidkål ect.

Jeg går tur med hund 1 gang dagligt, går i alt 1 time for at komme ud til hesten og hjem igen (frem og tilbage mellem offentlig transport) og så rider jeg jo selvfølgelig hver dag. Jeg har ikke mulighed for det helt vilde motion pga. problemer med knæet.

Min "foderplan" ser således ud:
Morgen: Cornflakes med mælk og sukker

Frokost: Grovbolle med smør og ost/hamburgryk (kantinemaden indeholder ALTID ting og sager jeg simpelthen ikke kan fordrage)

Mellemmåltid: Bliver ofte en kebab (På vej til hesten) eller en smoothie hvis jeg er hjemme. Smoothies består af appelsinjuice, jordbær og hindbær.

Aftensmad er "normal mad" hvor jeg spiser 1 portion.

Derudover kan der godt krybe sig et stykke kage ned eller lidt is. Det er dog sjælendt.

Jeg synes jeg tager mere på af dette mad, end da jeg var tilbøjelig til at spise pizza dagligt.

0
0
Svar på denne tråd

For meget hurtig energi
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:22

Du spiser nok for mange kulhydrater :-)

Det er tæt på umuligt at tabe sig hvis man ikke kan lide grønt - eller også skal du spise meget lidt. Kulhydrater indeholder meget mere energi end grønt.

I stedet for at liste de grøntsager du ikke kan lide, hvad så med at skrive hvad du KAN lide så vi har en chance? ;-)

Sund livsstil = grønt, sådan er det bare. Du kan godt leve af kebab, kulhydrat og cornflakes, men sundt bliver det aldrig.

En smoothie er okay og indeholder vitaminer, men indeholder store mængder sukker/kulhydrat. Frugt kan aldrig erstatte grøntsager, det er kun et sødt supplement til det grønne.

Hilsen fra Lise

- som fortsætter som springrytter på Diabloo :) :) :)
Kongelundens Rideklub - www.kongelunden.com

C-stævne i dressur i Kongelunden 7-8/6 for D1-6 - hold øje med propositioner på Infosport ...

0
0
Svar på denne tråd

hehehhe
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:23

Hehe , altså om morgenen er havregryn med banan godt (minus sukker) bananerne giver det søde , og så med lidt mælk på .. Melon smager også godt ..

Til middag , er en grovbolle fin . Dog er hverken ost eller smør godt . evt kan du , hvis du kan lide salt , så det og noget hamburgryg ..

Til aften , er det godt med magert kød, og ja så grønsager ..

Til mellemmåltid spiser jeg frugt, og noget rugbrød , eller drikker en proteindrik :) det er godt ..

.. Det er min kostplan .

Karina Mayland Larsen & Pascal

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:23

Synd for dig med det brud, men op på hesten igen.

Jeg må desværre sige at du gør dig selv og din krop en enorm tjeneste ved at vænne dig til at spise grøntsager. De gode sager som er deri er simpelthen uvurdelige. Jeg synes at du bør lære at spise dem. Man kan vænne sig til meget.

Bedækning tilbydes af: Avlsgodkendt blåskimlet belgierhingst.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

0
0
Svar på denne tråd

hehehhe
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:27

Det er rigtigt det med grønsagerne - jeg har personligt heller aldrig kunne lide dem . Men hmm , hvis man køber friske grønsager , og evt . tilbereder dem på en "spændende" måde , så "oplever man grønsagerne på en helt anden måde" .. Det er jo også kedeligt hver dag og sidde og glo på det samme broccoli, gulerødder ect :D held og lykke med det ..

0
0
Svar på denne tråd

Hmmmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:29

Salt er absolut heller ikke noget man skal spise ret meget af. Det giver vand i kroppen, højt blodtryk osv. Man bør istedet vænne sig til at spise meget lidt salt, det kan godt lade sig gøre, da smagsløgene tilpasser sig. Det er også derfor at nogle folk kan dynge maden til så den er helt hvid og stadig finde nydelse ved den. Det har bare skadelige konsekvenser.

Og det salt man bruger bør være havsalt. Det indeholder mange mineraler og giver knapt så meget vand i kroppen.

Bedækning tilbydes af: Avlsgodkendt blåskimlet belgierhingst.

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

0
0
Svar på denne tråd

hehehhehehe
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:31

.. Lige en ps'er :

Hmm , jeg fik en DVD i "Q" - jeg har været indlagt , så har læst en masse blade.

Altså, hvis man ikke vil tage på, må man indtage 1200 kalorier om dagen. Så købte hende der et armbånd eller noget andet, du kan have på dig . Hvert armbånd (i dette tilfælde) galt for 200 kalorier f.eks. Så hver gang hun havde spist 200 kalorier, tog hun et armbånd af :) Hvis hun så om aftenen ville have slik, og ikke have nogle armbpnd tilbage , så måtte hun undvære :)

- Personligt synes jeg, det er meget smart en fidus ..

0
0
Svar på denne tråd

masser af grønt
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:39

som jeg ser det, så er du sulten om eftermiddagen, fordi du ikke får nok fibre i løbet af dagen... evt vil det være en god ide at spise fiber piller (2 stk) til dine tre hovedmåltider

mit foreslag:

Morgen: Cornflakes med mælk + et stk frugt

mellemmåltid: 1 stk frugt + 1 gulerod

Frokost: Grovbolle med hamburgryk + lidt salat eller et stk agurk eller 1 gulerode + 1 stk frugt

Mellemmåltid: Grovbolle med hamburgryk + lidt salat eller et stk agurk eller 1 gulerode + 1 stk frugt

Aftensmad er "normal mad" hvor jeg spiser 1 portion. Hvad består din aftensmad fx af? jeg vil sige at du skal forsøge at begræne kulhydrat...

på denne plan får du 7 stk frugt/grønt frem til aften, hvilket vil give dig mere mæthed... hvis du så tl aften også sørger for at få lidt grøntsager er du godt på vej...

og undgå kebab, det er fyldt med fedt... hvis du endelig "falder i" så køb et pitabrød med salat og dressirn, dvs uden kebab... det smager næsten ens :)

Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Karina
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 13:42

Karina: Med 1200 kcal om dagen taber man sig, hvis man er nogenlunde normal. For at holde vægten skal en gennemsnitlig kvinde have 2000 kcal.

Hilsen fra Lise

- som fortsætter som springrytter på Diabloo :) :) :)
Kongelundens Rideklub - www.kongelunden.com

C-stævne i dressur i Kongelunden 7-8/6 for D1-6 - hold øje med propositioner på Infosport ...

0
0
Svar på denne tråd

heheheheh
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 14:09

Nååår ja , jeg fik ikke formuleret mig rigtig .. 1200 kalorier hvis man vil tabe sig , og dyrker moderat motion ..

0
0
Svar på denne tråd

Grøntsager
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 14:21

Der skal "desværre" grøntsager til. Du skal nok bare finde nogle gode måder at få dem tilberedt på.

Her er lidt eksempler til skjulte grøntsager.

Lasange/kødsauce: 500 g. maget hk okse, 2 dåser hk tomat, 400-500 g. revet gulerod, 2 store revne løg, 250 g- champignon i meget små stykker, en portion spinat (hakket fra frost), pressede hvidløg, reven courgette.

Det hele smages til med kryderier som normalt (jeg bruger karry, chilli, chayenne pebber, basilicum, oregano osv).

Du skal lige koge det lidt længere end normalt og lav så lasange eller server med kogt pasta.

Ellers er der jo wokretter. Med fx. kylling, en wokblanding, en stirfri sauce fx rødkarry, kaffefløde/mælk/kokosmælk.

Hvilke grønsager kan du lide? Jeg har ofte en lille plastpose/bøtte med mig med fx. gulerodsstave, pebberfrugt, sugarsnaps, bønner osv. bare til at snacke af. Men jeg elsker jo så også grønt.

Mvh.

Kiki

Med misserne Oscar og Maddox

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 14:53

Jeg har det samme problem, kan heller ikke særlig godt lide grøntsager.

Lige for tiden spiser jeg dog ikke særlig sundt, gider ikke lave mad og mine dage flyder sammen med bachelorskrivning og heste. (virkelig dårlig undskyldning... ;) )

Men jeg har i perioder haft gode erfaringer med at følge en personlig kostplan. Bagsiden er dog, at man ikke kan slippe udenom grøntsagerne når man skal tabe sig.

Mit problem er, at jeg godt kan lide smagen jeg kan bare ikke lide fornemmelsen af tilberedte grøntsager i munden.

Derfor plejer jeg gerne at få min ration ved at lave en tomatsauce/suppe/basis for kødsauce. Jeg bruger en dåse hakkede tomater og tilsætter de grøntsager jeg lige har lyst til og så blender jeg det. Det lyder ubehageligt, men det smager rigtig godt! :)

På den måde kan man faktisk få en rigtig stor del af dagens grøntsager, da eksempelvis tomater på dåse jo vejer et par 100 gram og derudover kommer de grøntsager man tilsætter.

Laver man det som suppe får det en lidt tyk konsistens, det synes jeg mætter mere på en måde, og derfor er det ikke nødvendigt med lige så meget ekstra fyld, jeg supplerer somregel med en lille håndfuld pastaer og lidt skinke, tørstegt parmaskinke eller bacon hvis der lige er plads til lidt ekstra den dag. :)

-Maria

Med fjordbisserne

Kasper

&

Ryttergaardens Izette

Lejebolig søges pr. 1.august/september. Min. 45 kvm og med eget bad+køkken.

Beliggende i området ca. fra Fuglebjerg (4250) til Rude (4243)

Max 4500 /mdr

0
0
Svar på denne tråd

Jeg ville nok...
Forfatter: 
Dato:  10-04-2008 14:58

i første omgang begyndte at spise noget andet end cornflakes til morgenmad. Det findes en del sundere alternativer, der også mætter længere, f.eks. havregryn, der smager godt med bl.a. frugt og rosiner. Om ikke andet ville jeg skære sukkeret fra cornflakes'ne.

Kan du ikke erstatte grovbollen med rugbrød og skære smørret væk? Mange bække små...

Hvad med at finde ud af, hvilke grøntsager du KAN lide, og så finde ud af, hvordan de kan tilberedes på forskellige måder?

Du kan også spise mere frugt...

/Line

Distancenovicerne Askari & Line, og Pompadeur - højtelsket ædemaskine

"Everybody's gotta end up somewhere, I'm just taking my time to get there"
- Tina Dickow

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider