Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Kastration af smågrise
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 12:20

Jeg er simpelthen så forarget over de mennesker, der burde lede og styre dette land fornuftigt.

Tænk engang, at journalister skal SMÆKKE billeder og video af små grises pinsler op i hovedet på politikere, inden de beslutter sig for, at der skal en lovændring til!

Aner de ikke hvad der foregår i Danmark?

Jeg har da, desværre, haft denne viden i alt for lang tid - Hvad mon vi "almindelige" mennesker ellers er klar over, som de ikke ved inde på de bonede gulve

Beklager, hvis der allerede er en tråd om emnet. Er ... bare så vred!

"No man is worth your tears, and the one who is, won´t make you cry"

Aloysius - Elsket og savnet. Hver eneste dag.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg kan
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 12:49

Jeg kan godt forstå politikerne har lukket øjnene for problemet. Ingen politiker har lyst til at være sorteper i dette spil, for enten mister man stemmer fra forbrugere-eller landmænd.

Der må nogle ændringer til. Selfølgelig gør det ondt på smågrisene at få skåret testiklerne af, de kan altså ikke overbevise mig om andet.

Og ja de hyler når de bliver taget op, de hyler endnu mere når nødderne blir klippet, indtil de bliver sat ned igen.

Det er i mine øjne en helt naturlig reaktion, at de holder mund igen når de kommer ned, blev de taget af et rovdyr i naturen så ville de vel skrige indtil de var døde eller rovdyret slap dem.

Og når man så er fri så holder man vel ellers mund og stikker af i håbet om at man ikke blir taget igen?

En grisling der skreg på livet løs over smerte ville jo vel hurtigt blive opaget af f.eks. en ræv eller en rovfugl.

Jeg synes da også det er frygteligt den måde det foregår på, specielt efter at jeg har hørt mere end en landmand prale af hvoran man lige ordner grisen med en skruetrækker

For hvorfor er det at grise ikke føler smerte, mens alle andre dyr har ret til bedøvelse?

Kunne man f.eks. forestille sig at kastrere nyfødte hvalpe eller føl uden bedøvelse?

Men at gøre det med bedøvelse ville vel ruinere de fleste landmænd, bare i afgifter på bedøvelsen?

Kunne man vælge at springe kastrationen over og så slagte ornerne tidligere før de bliver for kønsmodne?

Der har også været snak om at fodring med cikoriefoder gør at kødet ikke udvikler lugt? Er man kommet nogle vejne med det?

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Janus er sat til salg...
Måske er jeg et skvat, men i det mindste er jeg flink!
0
0
Svar på denne tråd

sikke da
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 12:50

ja sikke da en vrede du må føle.

Desværre kan jeg ikke følge dig. har selv arbejdet med grise og kan ikke se hvilke andre måder dette skal gøres på. Det er til meget mere pinsel for grisen først at blive taget op og stikkes med bedøvelse. For så at komme ned til mor igen, vente på bedøvelsen virker, tages op igen kastreres og så ned igen.

Grisen skriger i de ca 20. sek. det tager at bliver kastreret. (har selv gjort det, så ved det går hurtigt. Måske hurtigere!! ) så snart den bliver sat ned igen holder den kæft og går glad rundt i stien.

Jeg venter spændt på hvornår de får ordentligt styr på kønssorteret sæd, så vi er fri for det er enorme "DRAMA" medierne gør det til. ;-)

Sofie
0
0
Svar på denne tråd

MissGreen
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 12:53

Det er korrekt at cikoriefoder vil kunne stoppe eller nedsætte dannelsen har ornesmag i kødet. Så vidt jeg ved er de ikke kommet videre med projektet endnu. Desværre.

Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:08

Nu har jeg ikke det store kendskab til grise, men jeg kan da godt regne ud, at det må gøre ¤%&¤%& ondt!

Man behøver jo hverken at hyle eller skrige, for at have ondt.

- Det er jo bare igen dyrerne der er ofre, for vores skyld..

0
0
Svar på denne tråd

sofie..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:08

....med din holdning kunne jeg fristes til at spørge, om du havde lyst til at man foretog et indgreb på dig i (lad os bare sige) 10 sek uden bedøvelse?

0
0
Svar på denne tråd

tror du
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:30

Tror du ikke at vi mennesker gennem livet udsættes for smerte der kan sammenlignes med denne ?

Og nu var det slet ikke sådan et det skulle retfærdiggøres. Men sådan er det bare. Grisen tager virkelig ikke skade af det. Jeg synes personligt det er meget mere forfærdeligt at der misrøgtes så mange dyr, BEVIDST! uden noget formål. Måske skulle man sætte lidt ind på den front først.

Og så synes jeg seriøst alle jer som himler op, burde gå ud i stalden og se hvordan det foregår. De statestikker og skrækhistorier som vises på tv har intet med den normale virkelig at gøre.

Dog vil jeg selvfølgelig tage STOR afstand fra folk som kastrerer smågrise med skruetrækkere ??

Sofie
0
0
Svar på denne tråd

I Norge
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:34

er det forbudt å kastrere gris uden bedøvelse. Men da jeg gikk uddannelsen, var det vanlig også her, så jeg må med skam indrømme at jeg har udført det ingrep i den tro at det var slik det skulde være. Det er det altså IKKE.

Nu er det tydeligvis sådan at det slett ikke er alle som kan kænde den ornesmag av kødet. (mig en gåde, synes det lugter forferdeligt!)

Det forskerne nu driver med her i landet, er en type hormonbehandling som skal gøre at gisene blir senere kønsmodne. Siden bedøvelse ved kastraktion koster en hel del penge, er det nemlig nu regningssvarende at forske på emnet!

Kastraktion av smågis skal blive forbudt i Norge, jeg tror gjældende fra 2010.

Det synes jeg der imod er ganske så dobbeltmoralsk: Man forbyder kastraktion av gris av dyrevernmessige hensyn, samtidig som man anbefaler kastraktion av katt - også av dyrevernmessige hensyn.

0
0
Svar på denne tråd

sofie..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:36

...din begrundelse for denne form for dyremishandling holder ikke.

At du begrunder den med, at der foregår andet dyremishandling sted er jo helt ude i hampen. Det er logik for perlehøns, at fx kastration med skruetrækkere er dyremishandling. Men at du forsvarer en handling med at sammenligne med en voldsommere handling holder ikke.

Hvad mener du iøvrigt med, at grisen ikke tager skade af det? Jeg mener heller ikke, at du tager skade af, at man skærer i dig. Så hvis du siger det i forlængelse af, at grisen ikke dør, så har du fuldstændig ret. Du dør heller ikke af, at jeg skærer i dig fx.

0
0
Svar på denne tråd

Hvis.....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:37

...vi mennesker bliver udsat for den slags smerte, er det temmeligt sikkert ved uheld.

- Jeg kender ihvertfald ingen, der VÆLGER at påføre sig smerte, eller at andre TVINGER dem til noget der gør ondt.

Selvfølgelig gør det da ondt på de grise. Og så længe, der ikke er en lovgivning, så vil de kære grisepassere jo nemlig bruge skrutrækkere og andet - Hvorfor dog bruge penge på ordentligt udstyr og bedøvelse. Det er jo bare grise

0
0
Svar på denne tråd

hørt Aloysius...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:40

...det er sandheden

0
0
Svar på denne tråd

Jeg sagde
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:41

Jeg sagde så ikke at det var OKAY at kastrere grise fordi andre dyr også bliver mishandlet. Jeg mente at kastration er et hårdt indgreb JA, men jeg synes personligt at VANRØGT af dyr burde tages hånd om først, da der ikke er et formål med dette. Der er jo en grundt til at grise kastreres, det er jo ikke bare for at være ondt ??

Det er jo heller ikke for sjov at der arbejdes så meget med kønssorteret sæd vel ? Men ellers så kom med et realistisk forslag til hvordan bedøvelse skal foregå og hvem der skal betale for dette, og udføre arbejdet som så vil tage en hel dag.

Ellers er du måske selv interesseret i at spise svinekød som smager af orne? Alternativet er der jo. ;-)

Og tilmed skulle arbejde med orner som er farlige!

Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Bonede gulve
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:42

Der er gulvtæpper de fleste steder på Chr. borg.

Illum

Hvis en mands person en dag siger til dig at det giver et klip i kørekortet, at køre uden skillerum, så lyver han....

0
0
Svar på denne tråd

Helle C
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:44

Du er velkommen til at komme ud og så min gamle arbejdsplads.

Her lå grisene i en kastrationsbænk, sådan så de lå stille og i mørke så de falder til ro, og ikke spjætter så snittet er hurtigt og præcist.

Knivbladet blev skiftet for hver hold man skar, dvs. ca. 6-7 grise skåret og så nyt blad på så den altid er skarp.

Skruetrækkere har ikke noget med nogen sandhed at gøre. Synd at i er så snæversynet og ikke kan se hvad der er rigtigt.

Sofie
0
0
Svar på denne tråd

fornuft sofie...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:44

....dejligt, at du kan se sandheden. Det anede jeg nu også :)

Jamen så er vi helt enige :) Det er et hårdt indgreb, og alt form for dyremishandling burde stoppes.

Et forslag til, hvordan det kunne stoppes på nuværende måde: Meget enkelt. Som du selv antyder, så ville det kræve mere tid, og selvfølgelig skal landmanden ikke bøde for det, men forbrugerne må betale gildet. Når de forbruger svinekød, så må det være på sin plads, at de betaler for noget, hvor dyret har haft det godt.

0
0
Svar på denne tråd

intet og jeg mener intet
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:48

kan forsvare at man skære i et dyr der ikke er bedøvet.

MOBBEN IMC.
Mangler du hjælp til det grove-bruger dine heste svømmefødder og snorkel på folden? så kontakt
VOGNMAND PER CHRISTENSEN.
MINIGRAVER UDLEJES
www.heste-nettet.dk/vejviser/ info.p .. ...
0
0
Svar på denne tråd

husm29
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:48

Hvis du bare selv kunne se sandheden. Kender du nogen som kastrerer grise med skruetrækkere, eller følger du bare med bølger og hepper på alle de onde landmænd som ALLE sammen gør sådan noget. Hvad andre skriver, eller hvad du hører behøver jo ikke være sandheden.

Jeg tror så at alle mandlige pædagoger er pædofile. De nyder at se og røre ved de små børn.. ;-)

Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Netop derfor..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:49

valgte jeg at være syg den dag vi skulle ud med landbrugsskolen og kastere grise.. Det kunne jeg simpelthen ikke bære at være vidne til..

Krone og Bølge - En selvfølge

R.I.P Luna - Sov godt smukke hest.!

0
0
Svar på denne tråd

Sofie...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:50

Jeg tror nu heller ikke at der er sådan, at det foregår alle steder Men hvis ting skal frem i lyset, er det jo altid det værste der kommer frem på bordet.

...Og ja, jeg er villig til (og gør det også) at betale mere for svinekød/oksekød/kyllingekød etc. hvis det kunne sikre, at de havde et godt liv. I den korte tid de er i live.

0
0
Svar på denne tråd

ha ha sofie
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:52

Nu bliver det sgu snart helt underholdning :)

Spøg tilside. Ja, jeg udtaler mig ikke om noget, jeg ikke har kendskab til. Min far var landmand, er nu pensioneret.

Men som Inger siger: Intet kan forsvare, at man skærer i et dyr, der ikke er bedøvet.

PS Ha ha den med de mandlige pædagoger var da vist til en ren Casper Christensen (som jeg iøvrigt holder meget af)

0
0
Svar på denne tråd

husm29
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 13:55

Jeg finder skam også dig ganske morsom. ;-)

Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Jeg ved ikke
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:06

Jeg ved ikke om landmændene jeg kender bare er mere onde så de bruger sådan noget som skruetrækker. Som sagt har jeg mødt en der pralede med at det gjorde man, så spurgte jeg en anden udlært landmand og han sagde også at det var ganske normalt-

Selvfølgelig er der sikkert mange der ikke gør det, men det udelukker ikke at man blir hård af at arbejde med dyr på denne måde.

Lilleulv jeg synes det er fint at grise blir kastreret, ligesom katte har de bare brug for bedøvelse. S

å jeg synes det er lidt vildt at man vælger at forbyde kastration helt i Norge. Det håber jeg trods alt ikke det ender med i Danmark.

Hvil i fred Steve Irwin
Daisy
04/06-1997-05/01-2005
Janus er sat til salg...
Måske er jeg et skvat, men i det mindste er jeg flink!
0
0
Svar på denne tråd

Sofie *23*
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:07

Kan du forklare mig hvad forskellen er på dyremishandling og dyrevanrøgt begge udført bevidst

Det er direkte dyremishandling, at kastrere de små pattegrise UDEN bedøvelse

Næ den eneste grund til at der ikke er blevet gjort noget, er p.g.a. penge, penge penge

Enhver idiot, ved at et levende væsen, der har et nervesystem føler smerte

Din uddannelse giver jeg ikke en hylende fis for, du får aldrig mig overbevist om det modsatte og den eneste grund til, at mange ikke farer i blækhuset over dette, er p.g.a. de er landmænd og med til at udføre denne handling inddirekte eller direkte

Dobbeltmoralen længe leve

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik

0
0
Svar på denne tråd

For at være saglig
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:15

For at være helt neutral og saglig:

Hvad ville det koste pr. gris at kastrere på samme måde som dyrlægen kastrerer eksempelvis en kat?

Jeg gav 1700,- for at få min hankat kastreret.

Lad os antage at det ville koste lidt mindre pr. gris, da det jo er mange der er tale om. Måske 1200,- pr gris.

Hvad ville det betyde for prisen på en bakke koteletter? En prisstigning på 40-50 kr? Kan det gøre det?

Hvis man så antager at den allerede koster 40-50 kr, så er vi oppe på omkring små 100 kr for en bakke kød, der ikke engang er økologisk. Hvem vil betale det? Jeg personligt ville nok blive vegetar hvis det kom dertil.

Jeg vil ikke forsvare hverken den ene eller den anden lejr, men på den ene side kan man måske argumentere for at mange er kommet så langt væk fra naturen at ting som kan være nødvendige for den menneskelige overlevelse kan virke så fjernt og skræmmende at man vil lovgive imod det. Det er næppe behageligt at blive kastreret uden bedøvelse, men indgrebet er mindre jo yngre dyret er, og det gør bestemt også ondt at få en indsprøjtning.

Vi mennesker bliver også udsat for en del ubehageligheder fra læger, tandlæger mv. gennem tilværelsen, hvor mange har ikke prøvet at have ondt efter en operation i rigtig lang tid bagefter, og hvor man ikke har kunne dulme det med smertestillende al den tid det gør ondt.

Jeg vil ikke forsvare kastration uden bedøvelse ud fra et rent dyreetisk synspunkt, blot minde om at det ikke er sikkert forbrugeren vil betale gildet hvis hver gris skulle bedøves inden. Men måske der er håb forude med kønssorteret sæd?

Selv spiser jeg ikke meget kød, for det har jeg ikke råd til, men det lidt jeg køber er økologisk, og jeg håber og tror på at de dyr jeg spiser har haft det godt...

"It's not why you're weak, but what will make you strong"
U2

Sorte løvehoved-unger klar til at flytte hjemmefra 1. maj
Opdræt af sort, hvid og blå løvehoved

0
0
Svar på denne tråd

cikorierod
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:17

Der bliver lavet foder med cikorierod i danmark. der er lavet flere undersøgelser der pejer i retning af at cikorie hæmmer dannelsen af skertol der giver lugten af orne.

problemmet er at de lande vi eksportere til ikke vil aceptere det i nu, og hvis vi fodere dem med cikorie -kasteration = - eksport.

Det at arbejde med grise der ikke er kastereret er ikke et problem, de er ikke mere aggresive af den grund, har selv arbejdet et sted hvor de ikke kastrerede. det der bliver et problem er at der bliver mere uro og ornerne vil hænge på ryggen af hinanden.

louise nu med billder
0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:19

Nu har jeg selv prøvet at kasterere grise når jeg har været i praktik ovre ved min nabo, og det er mit job, når jeg skal arbejde derovre efter sommerferien.

Jeg synes det er noget pjat med bedøvelese det tager højest 15 sekunder at lave to snit, og skære tekstiklerne over!

Helt ærlig, det bliver for bøvlet hvis vi også skal til at give dem bedøvelse! (det er ikke fordi jeg synes at det er okay grisene skal skrige sig hæse) men, forstil dig lige de udgifter landmanden får, og hvor meget ekstra tid vi skal bruge på at kastere.

Grunden til at grisene enlig skriger, er at de er bange, for hva der sker, du ville vel også blive bange, hvis der kom en der var 10 gange så stor som dig, tog fat i dig og lagde dig i spænd. Det er det samme for grisene, jeg tror faktisk ikke det gør så ondt på dem, vi kastere dem, for det når de næsten ikke at bemærke.

Hilsen Helene

R.I.P marsvinet Martha

0
0
Svar på denne tråd

jamen så laver vi da bare et forsøg..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:31

alle mandlige landmænd, får det gyldne snit uden bedøvelse..

de når nok ikek at opdage det, de hyler nok kun af skræk..

Man kan ikke sammenligne dyrlæge udgiften til en katration af feks en kat og det som det vil koste at bedøve en gris.

Landmændene har jo i mange år, selv sprøjtet dyrene med medicin og det skulle da ikke undre mig, om man ikke også kunne få dem lært at bedøve en gris og katrere den på en mere human måde.

MOBBEN IMC.
Mangler du hjælp til det grove-bruger dine heste svømmefødder og snorkel på folden? så kontakt
VOGNMAND PER CHRISTENSEN.
MINIGRAVER UDLEJES
www.heste-nettet.dk/vejviser/ info.p .. ...
0
0
Svar på denne tråd

Tina (Spirits)
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:35

1700 for kastretion? Så er det da også betalt. Her koster det det halve.

Nåh, men har i øvrigt selv arbejdet i svinestald og kastreret smågrise.

Som de sagde i fjernsynet var det trækkeriet i strengene der gør ondt. Og overdrivelse fremmer forståelsen, for så meget og længe der blev trukket i tv, gør man jo slet ikke... Det tager under et sekund at trække strengene ud så man skærer og slet ikke så langt ud, så det trækker i bughinden.

Men overdrivelse fremmer forståelsen - som altid.

Mvh Maria

Imellem sort og hvid er der en masse farver

En god hest har aldrig en dårlig farve.

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:42

Maria O: Lige præscis.

Hilsen Helene

R.I.P marsvinet Martha

0
0
Svar på denne tråd

Det tager...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:45

..Også kun et sekund at blive stukket med en kniv.

- Men det gør sikkert RIGTIG ondt.

0
0
Svar på denne tråd

Smågrise
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 14:52

* Det gør også ondt at blive vaccineret

* Det gør også ondt at få taget blodprøve

* Det gør også ondt at blive bedøvet

osv osv osv

Skal vi ikke købe tryllesalve og smøre på inden vi udfører noget som helst af alt det????

Mvh Maria

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

uanset hvorfor
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 15:01

er det IKKE i orden bevidst at påføre et andet levende væsen smerte! Længere er den ikke!

Fjordhest er bedst!

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

Smerte...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 15:06

Sjovt som det kan blive blæst op nu. Der er ikke sket noget nyt inden for produktionsdyrene, men var der lige en journaist, der kom forbi eller hvad?

Nej, det er ikke i orden, men nogle gange er det jo nødvendigt. Det gør også ondt at få klippet hale på grisene, men det gør LANGT MERE ondt ikke at få det gjort... Bare for at tage et eksempel. Og vi vaccinerer, stikker, tager blodprøver og lægger bedøvelse raskt væk på vores dyr. Sprøjter væske ind som der ikke er plads til. Det huskes langt mere end den MEGET KORTVARRIGE smerte det er at blive kastreret, NÅR DET FOREGÅR KORREKT...

Mvh Maria

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

Om den smerte vi påfører dyrene
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 15:17

Jeg har tendens til at give Maria O ret. Jeg har ikke selv overværet kastration af smågrise, men jeg kan næppe forestille mig at det kan sammenlignes med at blive dolket med en kniv - så længe grisen er helt lille er det jo et forholdsvis lille snit og udenpå kroppen og ikke indeni.

Og så skriger grise altså bare så snart man rører dem, det er simpelthen deres måde at kommunikere skræk på.

Jeg kan forestille mig at det er lidt som med brændemærkning - de der ikke har set det live har en forfærdelig forestilling om dyr der skriger og vrider sig mens de bliver tortureret.

Jeg havde selv helt samme opfattelse - lige ind til min egen hest blev brændemærket hjemme.

Han var 2 år, og jeg var rædselsslagen for den forestående mærkning, og så for mig hvordan han panikkede totalt, kæmpede som en gal, mens hans hud boblede op under det brændende jern. Jeg havde slet ikke lyst til at min hest skulle behandles sådan - ville han nogen sinde få tilliden tilbage efter jeg havde budt ham det?

Men min skræk blev heldigvis gjort til skamme. Min hest fortrak knap en mine, hans øjne blev lidt større, og inden han nåede at reagere yderligere var det ovre og han virkede ikke som om han overhovedet tænkte mere over det. Han rystede huden lidt når jeg rørte ved det bagefter, sådan som om han ville sige "Nej mor, det der skal du nok ikke pille i lige nu", og det var så det. Han virkede overhovedet ikke berørt af det, og jeg var forbavset over at det ikke var andet.

Så måske kan tingene virke værre end de er, og det er let at fremstille noget på TV så det ser rigtig uhyggeligt ud.

Når vores kære muler bliver kasteret, nogle gange som 2-3-4 årige, ja så er de jo da bedøvet imens, men hvad med bagefter, der går de da bare og bløder ud af en åben pung og uden noget smertestillende - er det så det samme?

"It's not why you're weak, but what will make you strong"
U2

Sorte løvehoved-unger klar til at flytte hjemmefra 1. maj
Opdræt af sort, hvid og blå løvehoved

0
0
Svar på denne tråd

Maria O
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 15:18

Du kender vist ikke til høj intens smerte og heller ikke konsekvensen af hvad den kan gøre ved en krop og psyke

Ikke al ting kan gøres smertefrit, men hvem er i tvivl om, at kønsdele, er et meget følsomt sted

Nej kastration af smågrise, er ikke noget nyt. De andre ting der foregår p.g.a. penge på vores forskellige produktionsdyr er heller ikke i orden.

Men at forsvare det, eller at sammenligne det med alm. vaccination Det er Og når man direkte eller indirekte er med til at påføre dem den smerte for at tjene penge og ikke er bleg for, at kalde andre dyremishandlere, så er man dobbeltmoralsk, så det batter Det ville være mere ærligt, at sige ja vi gør det, for at spare penge, så vi kan tjene noget mere.

Din forståelse/respekt for dyr og manglende empati, giver jeg intet for

Mvh

Charlotte, der accepterer at andre har deres egen mening og går ind for kildekritik

0
0
Svar på denne tråd

Er sgu underligt
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 15:34

At fordi man "kun påføre dem smeter i kort tid" at så er det i orden....

Ja jeg har fixet hangrise, og nej jeg kun ikke li´ det.

Og jaja jeg ved godt at der er større afstand melle smertenerverne hos grise end hos mennesker, men det er sgu ikke i orden af den grund.

Foresten til den der skrev at mennesker ikke påføre sig selv den smerte frivilligt, øøøhhh at føde er vist en frivillig og ganske stor smerte

Illum

Hvis en mands person en dag siger til dig at det giver et klip i kørekortet, at køre uden skillerum, så lyver han....

0
0
Svar på denne tråd

inger christensen
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:01

Du skriver:

Landmændene har jo i mange år, selv sprøjtet dyrene med medicin og det skulle da ikke undre mig, om man ikke også kunne få dem lært at bedøve en gris og katrere den på en mere human måde.

Det kan ikke lade sig gøre, da vi "alm. dødelige" ikke må opbevare og bruge bedøvelses midler. Medicin ja, men det andet er kun forebeholdt dyrlægen.

Derfor kan det ikke hænge sammen, når man vil ha' at dyrlægen skal komme og bedøve samtlige ornegrise, inden de skal kastereres. Der er i forvejen stor mangel på dyrlæger.

Og hvilken dyrlæge, vil læse i så mange år, for at stå dag ud og dag ind for at hjælpe med kastration af smågrise?

Man kan bruge cikorie rod, da det kan fjerne dannelsen af skatol(ornelugt).

Men da vores største aftagere af svinekød, f.eks. Tyskland ikke vil godtage den form for "kastration", så kan det ikke bruges.

Den eneste vej frem er i mine øjne kønssorteret sæd, så man kun får sogrise! Så slipper man for besværet.

Jeg går bestemt ikke ind for, at dyr skal lide. Heller ikke ved grise.

Men en gris skriger altså med det samme man tager fat i den. Desuden er den skalpel, som der bruges meget skarp. Man mærker bestemt ikke snittet, tro mig! Men selvfølgelig kan de nok mærke at man fjerner noget fra dem, ingen tvivl.

Men i sidste ende, er det jo forbrugeren (os), der bestemmer! Det er dem, som har pengene og skal købe kødet!

Hilsen Michala.

Stutteri Holmsminde

0
0
Svar på denne tråd

hvorfor kommer det fra en
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:02

fra medieverdene med disse smågrise.. og ikke de dyrlæger som besøger div grisefarme rundt om i landet? Tænkte bare at de måske kunne ha taget hånd om det noget før??

(har aldrig selv kastereret grise.. og kommer aldrig til det)

Jeg laver også alm stavefejl..

0
0
Svar på denne tråd

men Illum..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:16

selv under fødsler skal "vores besynderlige race" bedøves. Ellers dør vi

Fjordhest er bedst!

Mor til Naia født d 4-1-06

0
0
Svar på denne tråd

uytturu7
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:23

Jeg ved snart ikke hvor jeg skal begynde.

Jeg synes det er en skam at landmændene IGEN skal hænges ud... Jeg synes det er forkasteligt at hver gang der sker noget i landbruget så bliver de hængt ud... Jeg mener man går jo ikke på skole i 4-7 år for så at gå ud i stalden og mishandle dyren. De har gennemgået en lang uddannelse i at passe dyr og marker/afgrøder osv. Man har gjort sådan i rigtig mange år... Siger ik at det er noget jeg har det fint med, jeg håber da at man i nærmeste fremtid finder ud af at få lavet et foder eller andet så man kan slippe for at skulle gøre det....

Men nu ved jeg ikke hvor mange af jer der har prøvet at være i en stald med grise, men tro mig jeg er den type der gerne lige vil tage en lille gris op og nusse med den.... Men tro mig den skriger vildt og der går altså et godt stykke tid før end de tier stille.

Kan i så forestille jer hvor stor en stress faktor det vil være for en sådan lille gris at skulle tages op stikkes (som i øvrigt også gør ondt). Sættes ned igen tages op efter 5 min for at blive kastereret hvor den så også vil skrige uden tvivl netop fordi den ik kan lide at komme op. Jeg synes at på nuværende tidspunkt, det er det der går hurtigst over for grisen ik at det ik gør ondt for det gør det....

Jeg synes det er en forkert indstilling at samligne mennesker med dyr.

Mvh. Susan der elsker sine dyr over alt på jorden og når de har ondt piner det også på hende....

www.Team-Annasminde.dk

Dybdals Nikita

Annasmindes Sylvester

Annasmindes Freija

Romeo´s Ferrari

Annasmindes Dusty

Daggi Fuglsang

0
0
Svar på denne tråd

den evige diskussion
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:29

Man kan diskutere dette emne i al evighed - Amen

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Bambambam
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:30

Jeg synes altså ikke det er slemt... Har selv kastereret et halvt tons grise hvis ikke mere, og de lider sgu ingen nød...!! Som en anden siger, ville det være mere synd og stressende for de kære grisebasser FØRST at blive hevet op fra stien, blive bedøvet, sat ned i stien, vente 20 minutter, kasterere og så vente et par timer, før den er "normal" igen!! Sådan gjorde vi da vi afhornede køer...

Smerte er lynhurtigt glemt.. det gør da sikkert ondt, ja. Men hvis man ser på grisen, går den lige og grynter et par gange, efter den er sat ned igen, og går derefter til patten som om intet er hændt..

Synes det er utroligt at folk skal himle op om sådan noget her, uden de egentlig ved hvad der reelt foregår i staldene..!!

Jeg har i hvert fald set ting der er værre end en kastration af smågrise... Prøv at tænk. Glemmer man en enkelt gris, så skal den måske kasteres som 20 kilos, med nødder så store som æg.. DER sætter jeg grænsen, og det synes jeg er dyreplageri. Men igen.. Det tager 10 sekunder, og grisen går rundt som den plejer bagefter, så..

Men igen.. alternativet er at spise ildelugtende og smagende kød..!!

Og prøv at tænk tyrekalve.. har hørt at her KNUSES testiklerne bare med en tang.. tak for kaffe - DET må gøre ondt. Og det er fordi danskere ikke vil spise kødet, hvis det ikke har den rigtge farve.. og det får den forkerte farve, hvis kalven ikk katereres..!!

***Melanie***

Som søger rolig parthest et par gange om ugen nær Åbenrå

0
0
Svar på denne tråd

Helt enig...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:33

... Det er på tide der kommer et forbud!

Jeg er selv uddannet landmand og har også kastreret grise, dengang jeg endnu var ung og naiv nok til at tro på, at det "bare var sådan man gjorde" og at "det ikke gjorde ondt på grisen", men der er ingen, der skal bilde mig ind den dag idag, at det ikke gør ondt! På samme måde har jeg afhornet kalve (bliver skåret af med en skarp kniv og såret brændes) og klippet patterne af yverbetændte køer uden bedøvelse. Aldrig før har jeg hørt et dyr skrige så meget af smerte! Det er HELDIGVIS IKKE lovligt mere, og det er BESTEMT ikke noget jeg er stolt af . Jeg har overværet hundredevis af nyfødte kalve blive "henrettet", fordi det ikke kunne betale sig for racen at fede dem op, og fordi mælken skulle bruges. Jeg har, i dagevis, hørt på desperat brølende køer der ikke kunne finde deres, nu døde, kalve. Jeg har set grise med skuldersår der var så store at man næsten kunne stikke en knytnæve ind i hullet. Jeg har set grise der åd hinanden pga dårlige staldsystemer. Bare lige for at påpege at jeg HAR set mit og at jeg sandelig godt er klar over hvad der rør sig indenfor ansk landbrug!

Der er heller ikke nogen, der længere kan bilde mig ind, at vi har dyrevelfærd i dansk landbrug (med meget få undtagelser). Selv på en af de gårde i landet, der har vundet priser for dyrevælfærden, kan jeg ikke rigtigt få øje på den . Til gængæld kunne jeg få øje på en masse stereotyp adfærd og frustrerede dyr!

Varrigheden og omfanget af smerten er, efter min mening, ganske irrelevant, når der FINDES alternativer!

0
0
Svar på denne tråd

Ikke alle Kate
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:36

Jeg har født to gange uden bedøvelse Men ingen tandlæge får lov, at bore i mine tænder eller lave rodbehandling uden, at jeg er bedøvet

Fødselssmerter kan heller ikke sammenlignes. En fødsel er noget kroppen "Lader" Op til og en vordende uanset race, får lang tid til at forberede sig i.

Hvis jeg skal forsøge at sammenligne en høj intens smerte og prøve at forstå hvad grisen, gennemgår. Så vil jeg sammenligne med dengang jeg fik fjernet en cyste i fuld narkose imellem balderne. Operationssåret blev ikke lukket efter indgrebet idet, jeg igen to dage efter i fuld narkose skulle tjekkes for om lægerne havde fået fjernet det hele. Der var puttet gaze i operationssåret og dette blev der pillet i, FØR de bedøvede mig igen, den smerte var så intens, at da jeg vågnede op efter narkosen, kunne jeg stadig føle smerten og var stadig fuldstændig chokeret. Den dag, var der en læge, der kom til at stå skoleret for sin overordnede

Jeg forestiller mig, at den lille hangris, føler det samme

I fjernsynet igår, informerede de om, at det ville koste kr. 0,20 pr. kg. såfremt hangrisene skulle bedøves og det er vel en pris de fleste af os kan overkomme at betale, hvis den pris holder

Den der med, at det er os forbrugere der bestemmer, den holder ikke, men er et angreb for at forsvare sig selv. Vi forbrugere, køber de ting, der er nødvendige eller som vi vil have og prisstigninger er der nok af uanset grunden, men vi køber stadig

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

En måske dårlig sammenligning
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:45

Men jeg fik engang skåret min finger helt op og indtil knoglen. Lægen spurgte mig ikke engang om jeg ville bedøves i fingeren inden han begyndte at sy. Han sagde, at det ville gøre mere ondt at skulle stikkes de forskellige steder end det ville gøre bare lige at blive syet hurtigt.

AV AV - lige imens det stod på.

Men jeg tror da også at det vil gøre totalt nas at skulle sprøjtes 2-3 steder omkring testiklerne for at dække hele området

Egentlig burde vi bare lade være med at kasterere hangrisene og så skide hul i de forbrugere som får ornelugt til at sidde i køkkenet i dagevis. Det ville faktisk blive et helt lotteri Og så ville jeg næste garantere at disse forbrugere i fremtiden aldrig mere spiser svinekød. En god måde at fremme fordelene ved at være vegatar

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Mie husk nu
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:49

Mie husk nu på at det ikke er ALLE steder som er sådan som du udtaler dig om. Du er præcis ligesom de latterlige talentløse tv-værter som slynger ud med sindssyge statestikker og tilføjer nogle meget voldsomme og overdrevne tillægsord til sætningerne.

Og nu bliver landbruget forbedret og moderniseret hele tiden. Så de er nok kommet videre.

Forresten er det så ikke også vildt synd at fravænne føllet fra hoppen ?? Så vidt jeg husker vrinskede hoppen også efter sit føl, sidst jeg så en fravænning. ;-)

Sofie
0
0
Svar på denne tråd

Hej alle
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 17:20

Ja, jeg er med på et forbud, aldrig om jeg vil påføre et dyr den slags smerte. Måske skal vi det på min uddannelse, men der må jeg melde fra.

I stedet for at himle op, kunne jeg godt tænke mig at vide HVAD kan der gøres, på hvilken måde kan det ellers gøres?

Landbrug er jo penge, penge, penge, dyrene er penge. Så jo, jeg kan godt se at der kan gå lang tid med at bedøve osv osv. Men jeg vil hellere håbe på, at nogen finder på en hurtig og nem måde at kastrere de små pattegrise uden de skal skæres i, når de er vågne.

Maria

ELEVPLADS SØGES (Dyrepasser)

0
0
Svar på denne tråd

Sofie...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 17:52

Husk lige på, at der aldrig er noget der har udviklet sig i en positiv retning, ved at gøre som man altid har gjort . Derfor hilste jeg også lovkravet om, at kalve og køer skulle bedøves, velkommen... og nu også smågrisene

Jeg har ikke set udsendelsen igår, men forbeholder mig derimod retten til at tænke selv ud fra egne erfaringer .

Underlig at man ikke kan diskutere et emne uden at blive personlig og kalde andre for uvidende og talentløse... dejlig moden tilgangsvinkel til en faglig dabat .

0
0
Svar på denne tråd

Kasteration..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 18:01

Synes det er lidt svært. For hvis grisen er så skræmt/bange når den bliver løftet op, så kunne det jo godt tænkes, at den egentlig ikke mærker smerten?

Menneskets krop er jo indrettet således, at ved smerte udskiller kroppen et stof, som hæmmer smerten.

Men det kan så også fremme smerten, efter om det er vigtigt for kroppens biologiske system.

Og det er tekstiklerne vel??

Men selvfølgelig er det ikke acceptabelt, at en gris skal føle voldsomme smerte hvis det er noget, man kan gå ind og lindre på. Men som andre skriver, at hvis det er ligeså slemt at skulle til at bedøve dem, så er man jo lige langt..

Men selvfølgelig er mishandling ikke ok. Min morfar har kastereret massevis af smågris, da han arbejdede. Han mener ikke, at det er synd for dem, men nu er det også ved at være 30 år siden, at han var aktiv i den branche.. Så man bliver heldigvis klogere.

-HeidiZ :-)

The trust between horse and rider creates a unique partnership

0
0
Svar på denne tråd

Blev også
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 18:56

lidt overrasket da politikerne lod til at dette var noget nyt for dem. Men måske ser det bare sådan ud. De kan jo heller ikke have fokus på alt altid. Så godt nok at vi har medierne. Medierne skal så bare give et så objektivt billede som muligt.

Jeg ved ikke hvordan det foregår i virkeligheden. Det kunne være rart at se.

Men selvom indgrebet er hurtigt og grisen er lille og nok ikke husker noget, ligesom børn der bliver omskåret, så må det da alligevel være en intens smerte. Og hvad med bagefter?

Om det bliver gjort for at være ond eller for at vi kan spare penge og få bedre smag, det er dyret nok ligeglad med. Smerten er den samme.

Hvad er så løsningen? Hvis ikke der er andre problemer end smagen, så må det kunne ændres på med anden fodring eller genmanipulation. Det kan også være der findes alternative former for bedøvelse der er billige og hurtige.

~ G & L ~

Man skal aldrig sige nej til en fristelse. Man ved jo aldrig hvornår den kommer igen. - Garfield.

Der er så meget kvinder ikke forstår.......om mænd!

0
0
Svar på denne tråd

Man kan godt
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 18:58

læse at det er kvinder der skriver.

Har I set en mand når man taler om at få et spark i skridtet?

Eller er der ingen af jeres fyre eller mænd der har fået sædstrængen skæret over?

I Norge har man bedøvet grise i 5 år nu,det har ikke ruineret landmændene.Det er jo en holdningsændring der skal til,for vi kan ikke forsvare at grise er de eneste dyr man må skære i uden bedøvelse.

At grise føler smerte er uden tvil de er også de mest inteligente husdyr vi har.Er man bare det mindste i tvil om dyrene føler smerte skal man handle,det skal ikke styres af penge eller tid.

Vi skal til at tænke os om det har vi sandelig råd til!!!!

To DV dressurhopper til salg:

Areté 3 år efter B.H Armano

Ofelia 5 år efter Chopin

0
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 19:30

jeg har netop i dag kastreret en masse grise, og jeg bryder mig ikke synderligt om det,det skal jo bare gøres.. men på den anden side, så virker de temmelig ligeglade.. de skriger allerede i det de bliver løftet og de stopper med at skrige når de bliver sat ned, og så går de direkte til patten igen.. såå??

men jer der bruge kastrationsbænk, hvorfor ikke bare holde grisen? det gør det da ikke bedre at proppe den ned i sådan en og så spænde benene ud.... det skal da bare gå så hurtig som muligt, så de næsten ikke når at opdage det. :-)

jeg syntes den bedste løsning var hvis man brugte kønssorteret sæd. til det formål kan det vel være fint nok?

og så syntes jeg man skulle give grisene mere at lege med og lade være med at proppe dem sammen så de bider i hinanden,så kunne man måske undgå halebid og slippe for at kupere disse også?

så et program med en landmand der havde givet grisene zinkglykonat, og han oplevede ikke halebid mere efter det.

ind med de alternative løsninger så kunne os der passer grisene,måske bruge lidt mere tid på pleje og omsorg i stedet?

SÆT DIN HESTS BEHOV FØR DINE!
0
0
Svar på denne tråd

smågrise..
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 20:21

Jeg synes det er irriterende at alle landmænd får titlen onde og kun tænker på penge, hvis de kun tænkte på penge havde de nok solgt deres går og maskiner m.m. og levet af de millioner som de kan få ud af det..

Jeg passer grise og arbejder i stalden hjemme på gården, som min kæreste `den onde landmand` ejer og har bliver grisene kastereret i løbet af maks. 20 sekunder.. i de 20 sekunder har de får injekeret jern, fået baycox ( flydene hvid væske som gives oralt, mod diarre) og kastreret.. jeg tror det gør ondt på grisene, men når de bliver sat ned skriger de ikke mere og ser absolut ikke ud til at være mærket af det, men går direkte hen og drikker mælk. Hvis den ikke bliver syg af nogen art, så bliver de først rørt igen, ved fravæning, når de er 4 uger gamle..

Jeg kan godt se det ville være smart med bedøvelse, men rent stressmæssigt overfor grisen kan jeg ikke forsvare at den skal op 2 gange og stikkes og holdes..

Jeg tror at medierne får det til at se voldsomt ud, men tror at et besøg i en velfungerende svinestald, ville kunne ændre manges syn på hvad de onde landmænd og deres medhjælpere går og laver. Her på gården handler det ikke kun om penge, ikke mere end alle andre steder i erhverslivet..

Vi tager glædeligt imod foreslag om at undgå kasteration af smågrise.. vi kan også lade være, men så skal danmarks befolkning til at leve af div. pølser da det er det ornerne bliver til når de kommer på slagteriet velbekomme danmark!

Stald Pretty.

Foderplaner udarbejdes for 85 kr, ved flere 75 kr. se præsentation..

0
0
Svar på denne tråd

Cikorie
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 21:58

kan kun bruges til at fjerne skatol, men der kan stadig være et problem med et hormon. Det er Tyskland, som ikke vil acceptere at vi ikke kastere grisene og fodre dem med cikorie.

Jeg har også passet grise og kasteret rigtig mange. Det er ikke rart og ville blive rigtig glad, hvis de ikke skulle kasteres mere. Både grisene, søerne og personalet ville vinde på den situation. Der har en gang været et stort projekt igang omkring stop af kastration, men det blev stoppet af en årsag som jeg på stående fod ikke kan huske.

Jeg har været på flere besætning i form af besøg og arbejde. Jeg kan heldigvis afvise den skrækscene, som der bliver beskrevet tidligere. Der har været skuldersår, men kun op til grad 2 og hvis det er blevet værre gummimåtte til trods, er søerne blevet aflivet. Der er ingen tvivl, om at søerne ikke lever det bedste liv i intensive produktionssystemer, men deres kår er blevet bedre. Ja, svineproduktionen er som ordet siger, en produktion og der skal tjenes penge hjem, men derfor er der heldigvis mange steder, hvor dyrene bliver behandlet acceptabelt (ja udover de små indgreb, der sker). Selvom landmændene er åbne overfor nye forslag mht kastrationer, så kender jeg mange som sidder og hiver sig selv i håret, ved tanken om et eventuelt krav om bedøvelse og især fordi ingen rigtig ved, hvad det vil koste ekstra.

Hilsen,

Anja

0
0
Svar på denne tråd

sofie...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 22:08

det er ufatteligt at nogle kan have den holdning.

Stakkels dyr siger jeg bare for nej nej de skriger jo ikke fordi det gør ondt

HELT enig med MissGreen og Aleyios.

Desuden er mig og MissGreen vegetarer hvilket nok også gør at vi har et mere ligeglad forhold til hvordan kødet smager - med dette menes at for os kan ornesmag i kødet nok mindre retfærdiggøre lemlæstelse af smågrise (for det er jo det det er) som for en der elsker svinekød , hvis du kan følge mig...

Xoco82 & Davina

Stud.theol

Avlshoppe e. Classic/Resident(e.Diamond)udlånes!

Skriv for info.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 22:26

også en af de onde mennesker der har kastereret grise i dag, i runde tal sådan ca 120. Selvfølgelig gør det ondt. Men i burde ud i miljøet og se hvordan det sker. For på baggrund af 21 søndag kan jeg sagtens forstå, i hyler op! Men den sædstreng behøver heller ikke hives til månen, og det er slet ikke nødvendig at holde grise sådan! Det kan gøres på 5 sek!! Men selvfølgelig er vi åbne, for vi vil da hellere slippe for det.

Men hvis nogen af Jer er interesseret i, at komme ud at se hvordan sådan en produktionen i virkeligheden foregår - så må i meget gerne kontakte mig!

0
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 22:34

Jeg er forhenværende grisepasser og har kastreret virkelig mange grise, hurtigt og effektivt, men bestemt traumatisk for grisen og meget smertefuldt.

Jeg er stærkt imod proceduren!

Min erfaring modsiger dem som skriver, at den lille gris virker ligeglad når den er sat ned i stien til soen igen og bare går hen og dier. De fleste virker meget utrygge og forpinte, ligger sig steder de ikke plejer, trykker sig eller søger tryghed inde grisehulen. Mange af dem virker apatiske og som om de er i chok. Jeg har ikke oplevet at de gik hen og fandt patten så snart de blev sat ned, aldrig!

Jeg vil dog også påpege, at det også er smertefuldt for grisene at få en injektion. Og stressende for dem at blive taget op. Så jeg mener ikke at det er nogen god løsning at fortsætte med at kastrere bare med bedøvelse. Jeg ønsker at kastration helt skal elimineres i svinestaldene. Det er max 1% (eller endnu færre) orner som udvikler ornelugt og der findes allerede robotter som kan sortere dette kød fra. Problemet er ikke så meget landmændene, de vil faktisk gerne stoppe med at kastrere da det er tidskrævende og irriterende arbejde. Desuden vokser ornegrisene faktisk væsentligt hurtigere end både sogrise og galtegrise (de kastrerede). Galtene er faktisk dem med den langsomste tilvækst, så de koster mest at producere.

Problemet er hovedsageligt tyskerne, som AnjaFP så rigtigt skriver. Tyskerne er danskernes trediestørste importør af dansk svinekød, efter England og Japan. Og tyskerne NÆGTER at købe kød fra hangrise. Det er en skam.

Det som så undrer mig er, at slagterierne eller dem som eksporterer kødet, ikke kan finde ud af at få sendt kødet fra sogrisene til Tyskland og så resten til de andre lande som er ligeglade. Eller også må man putte penge i en kampagne som kan føre til holdningsændring hos tyskerne.

Begge dele er en stor mundfuld, men nok ikke umulig. Hellere det end at de små grise skal pines sådan.

Noget skal der ihvertfald gøres!

Danmarks hestemuseum, -videnscenter og -arkiv, søger genstande, arkivalier, viden osv. om hestens historie til udstilling og bevaring for eftertiden.

Al hjælp er højt værdsat. Kontakt venligst Mai (se præs).

0
0
Svar på denne tråd

Mai...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 22:39

Jeg giver dig ret langt hen af vejen! Løsningen er ikke bedøvelse...

0
0
Svar på denne tråd

avavav
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 22:53

Jeg kan ike forestille mig hvor ondt det må gøre... jeg er en pige

Men jeg syns også det der kønssorterede sæd lyder som en god løsning(Y)

Lige en historie om mænds smerter...:

Jeg skulle på en spejdertur balancere over en line over noget vand. Der er en line at holde med hænderne og en at gå på. Mine fødder smutter så og jeg lander med en fod på vær side og linen lige op i skridtet Hold kæft det gjorde ondt! Også for en pige Nå, det sjove var at da jeg smuttede og landede sådan hørte man genlyden af drengestemmer: " ÅÅÅÅRRGGHH " Som mænd rigtigt kan sige det (der fandt jeg så ud af hvvor mange der gloede på mig )

Hilsen Tea

Nu med part på

Funi -rød islænder

&

Hansi -Gotlandsruss

0
0
Svar på denne tråd

mai...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 22:57

tak for et oplysende indlæg der ser sagen fra begge sider

Xoco82 & Davina

Stud.theol

Avlshoppe e. Classic/Resident(e.Diamond)udlånes!

Skriv for info.

0
0
Svar på denne tråd

jeg er også landmand
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 23:09

og har da kastreret en del grise... det er et skide irriterende job!! Men som nogen skriver, så er smerten i det (ud over det psykiske når de tages op) at sædstrengen trækkes ud... det er meget smertefuldt for dem... At man snitter dem i den helt, helt tynde hud gør ikke så ondt... har I aldrig prøvet fx at skære jer på et stykke papir? det svier da også lige lidt, men så er det overstået igen... Så hvis man husker ikke at trække i sædstrengen, men bare snitter den, så synes jeg kastration er et okay indgreb, rent fysisk... Jeg synes til gengæld det er synd for dem, for de bliver bange af at blive løftet op... Men heldigvis ikke mere end at det er glemt kort tid efter...

Og så skriger grise altså generelt ret højt, hvis der sker noget uvant... hvis man fx går ind til nogle grise der er løse, som ikke er vant til mennesker, så løber de også skrigende rundt... Der er fx heste og køer jo lidt mere fornuftige mht deres støj niveau...

Til hende der havde klippet ko patter af, pga yverbetændelse: det lyder da bare så fordærdeligt og skræmmende... hvorfor pokker blev det ikke behandlet med penicilin og smurt?? Det kan da aldrig være rentabelt at klippe en pat af? Jeg er ret chokket over det du skrev... Altså mest over din mester, ikke over dig, for du ved jo godt idag at det var forkert...

Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 23:25

Jannej:hvordan kan du sige at smertene er som at skære sig på et papir?

Er der nogen forskning der siger HVOR store smertene er eller er der bare hvad VI tror de føler?

Ofelia 5 år efter Chopin

0
0
Svar på denne tråd

jeg har
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 23:29

prøvet at snitte mig selv mange gange... så det er min oplevelse af smerten... at bliev snittet med en skalpel føles som at rive sig på et stykke papir... Hvis man gør det samme sted flere gange på en dag, kan det dog godt svie lidt ekstra...

Fik ikke skrevet at jeg tager skarpt afstand til at der er nogen der vil kastrere med en skrue trækker. Jeg kan slet ikke forestille mig hvordan man kan gøre det, så man får et pænt lige snit, der lukker sig igen med det samme... det er jo derfor man skal bruge en skalpel, så såret lukkes med det samme igen...

Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 23:43

Ingen god forklaring desværre,den køber jeg ikke.

Her handler det ikke om afstand fra visse måder at gøre det på,men om hvorfor vi bliver ved med at akseptere at det kun er grise vi må skære i ude bedøvelse,for om du mener det kun er som at skære sig på papir, hvorfor må man så ikke bruge skalpel på heste eller andre dyr?

Ofelia 5 år efter Chopin

0
0
Svar på denne tråd

Spændende...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 09:25

med alle de svar og meninger.

Jeg kan godt se, at det ville være meget stressende for de små, at skulle stikkes og tages op af hele 2 omgange.

- Nogle gange er stress jo nærmest værre end en kortvarig smerte.

Jeg er stadigvæk HELT imod, at man skærer i et levende dyr uden det har fået en form for bedøvelse.

Hvis man bare kunne finde en eller anden form for løsning

Kan man slet ikke bedøve dyr på andre måder, end at skulle stikke dem? Jeg tænker på en form for "gasning" - Selvfølgelig uden gas Men bare et eller andet, hvor de lige falder lidt i søvn.

ARGHH, jeg ved det ikke-Synes bare at det er så synd for de små grissebasser..

0
0
Svar på denne tråd

Den var nem
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 10:42

Nej, hvor var det nemt, var det ikke?

At mene at jeg ikke kender til smerte og at jeg ikke har noget tilovers for dyrene og den måde de bliver behandlet på. Var det ikke nemt at komme med den konklusion??? Det tror jeg, for den bunder da ikke særligt dybt. Du kender intet til min forståelse og empati for dyr, så lad lige være med at dømme ud fra det grundlag.

Du pålægger nærmest mig at mene at det er i orden at skære i dyr for at tjene penge. Jeg tjener ingen ekstra penge på det. Det var jo ikke mine grise...

Jeg har på intet tidspunkt skrevet at jeg synes det er fint at skære i dyr uden bedøvelse. Aldrig.

Men jeg er også realist og har selv været i miljøet. Et sted er man jo nødt til at tage en uddannelse. Som flere andre skriver, kan man godt mærke at mange kun kender til kastration ud fra det I ser i 21 Søndag eller hvad programmet nu hed... Hvilket ikke viste korrekt hvordan det foregår.

De steder jeg var i praktik, har vi altså selv medicin og skolepraktikanter gav medicin hver dag til grisene. Det var jern, antibiotika, det man giver søer, når farringen er overstået og livmoderen skal trække sg sammen, kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder og meget andet. Vi havde kun dyrlægen ude når han skulle tjekke medicinregnskabet, som selvfølgeli skulle laves hver eneste gang et dyr fik en sprøjte.

Og som skolepraktikant nytter det altså ikke at nægte at gøre tingene, for så kan man godt se langt efter en uddannelse der måske kunne gøre at man kunne hjælpe til bedre forhold på længere sigt.

Havde der været mulighed for at bedøve på en måde, som ikke ville give ekstra stress og meget andet, havde jeg glædeligt brugt den, men den mulighed findes ikke. Som skolepraktikant kan man altså ikke ændre verden.

Og lad så endnu engang være med at dømme mig ud fra et arbejde jeg havde for 5 år siden for at få en uddannelse indenfor noget jeg aldrig kommer til at arbejde med. Pga. daglige smerter!!!

Mvh Maria

Gammelt ordsprog

0
0
Svar på denne tråd

Jo den var nem Maria O
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 11:07

Men min konklusion kom ikke ud af den blå luft.

Du har boet i Fuglebjerg. Min konklusion er kommet ud fra hvad jeg har set i virkeligheden.

Mvh

0
0
Svar på denne tråd

Oxytocin....
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 11:31

Hedder det, man giver søerne efter faring...

Og selvfølgelig gør det ondt at blive skåret i... Det gør jo også ondt hvis man selv har været uheldig at ramme fingeren i stedet for grisen.... Men det gør så faktisk mere ondt at blive stukket med en kanyle.

For at være ærlig, så tror jeg ikke at grisene påføres mere eller længerevarende smerte, end føllet der brændemærkes... Det gør også ondt, hvis vi brænder os på noget.... Og tænk hvis vi skulle brændes så lang tid, at der bliver et livsvarigt ar efter det....

Tror smerterne kan sammenlignes... For det gør IKKE ondt, mens man skærer sig i fingeren.... Skalpellen er så skarp, at man som regel først opdager at man ramte forkert, fordi man bløder. Det er smerten efter, der gør ondt (og den har dyret, uanset hvilket dyr det er (også kastrerede heste) og uanset om det har været fuldt bedøvet, altså stadig).... Og de små grise er helede indenfor en uge... Det gør heller ikke ondt MENS man brænder sig... Men det gør djævelens ondt bagefter.

Zamangah

Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1

0
0
Svar på denne tråd

Smerte ved kastration...
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 11:32

Det er spændende at læse indlæg fra forskellige sider.

Jeg har på det seneste overvejet at blive vegatar. Mest fordi den lidelse vi påfører vores brugsdyr bare giver mig kvalme, hver gang jeg hører om det. Dyr, der går levende igennem halvdelen af slagtehuset, pladsmangel, kastration uden bedøvelse (at sammenligne det med et papercut er nok at være lidt generøs - der er altså forskel på nervesamlinger afhængig af anatomien ;)).

Samtidig synes jeg, det virker lidt dumt helt at lade være med at støtte noget - dyrevelfærden bliver vel næppe bedre af den grund...

Nå, men. Jeg synes heller ikke, der er nogen undskyldning for at skære i dyr uden bedøvelse. Hvis bedøvelse ikke er muligt, bør der udvikles et alternativ til proceduren; som andre har nævnt. I øvrigt kan man vel aldrig sammenligne et stik hos lægen eller en blodprøve med en kastration uden bedøvelse. ;) SÅ fintfølende hud håber jeg da i hvert fald ikke, flertallet herinde render rundt med.

-+- Zip.

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift.
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 11:32

Tina (Spirits): Ja, jeg synes også du har ret

Maria O: Helt enig

Hilsen Helene

R.I.P marsvinet Martha

0
0
Svar på denne tråd

Jeg er landmand
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 13:39

Hej jeg er i lære som landmand og nøj hvor er det tit at man sidder hovedrystende tilbage når politikerne laver love fordi jeg har hørt fra tidligere landmand og borgmester i sydthy komune at der er kommet et nyt lov forslag om at for at ungå gylle udslip skal man bygge en jordvold rundt om gylle tanken ja flot enten skal den være helt inde ved (man kan ikke nå gyllen så man kan få det i vognen) ellers også skal man bygge jordvolden så langt fra at den kan indeholde alt indholdet fra tanken (så skal man permanent pumpe det ud af gylletanken for at kunne nå det) og hvad grise angår med bedøvelse 1. alle beklager sig over at de får for meget medicin og bliver stukket for meget i dem 2. nu indføre man endnu en lov som gør at de skal stikkes endnu en gang. Uhh jeg ville ønske at det var lovpligtigt at alle politikere kom i en uges praktik i alle former for landbrug hvor de kunne få lov at sidde og lave alle parpirer og indberetninger de skulle prøve det så de kan finde ud af hvad det går ud på istedet for alle disse følelses handlinger (de føler de bliver nød til at gøre noget og derved gør de noget med hovedet under armen) Bliver lidt harm over det men ja folk vil jo have noget at æde men samtidig er det landmændene som er kujoner hvis vi ikke var her ville i alle dø af sult og nøj hvor er det efterhånden ved at være umuligt at være landmand selv at være økolog er umuligt og tænk engang på de nye regler for hestehold de er da også halv dumme tænk hvor mange rideskoler der fik problemer men ja ja det er synd for grisene men tænk hvor mange der ikke vil dø af bedøvelse fordi de er så små og så lader vi bare være med at kasterere dem og så bliver der sikkert rama skrig over kødets kvalitet åhh gud jeg bliver gråhåret inden jeg blir 25.

Mvh Karina Serup

Søger Låne eller Part hest omkring Hodsager ved Aulum

Mit speciale:

Ko - patte - hiv - trække - slippe - asistent

0
0
Svar på denne tråd

Kald mig bare dyreplager
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 15:18

Men jeg har faktisk kastereret en del grise. Og det var uden bænk, da det var frilandsgrise. Og sikken et bøvl. Først med at fange de totalt vilde og skrækslagende grise - og så sørge for at moder so ikke løb efter os.

Tre mand til at arbejde. Én til at holde soen væk, én til at holde grisen og én til at kasterere.

Faktisk flippe en gris så voldssomt engang, at jeg tabte skalpellen og den landede i hånden på min makker. AV og to sting til ham. Men sådan er livet for en hangris pt.

Der var én som nævnte at det var dyreplageri at klippe patten af en ko. Det kan være nødvendigt for at redde dens liv! Jeg har før oplevet en ko med en alvorlig E-coli infektion som på trods af store mængder antibiotika ikke fik det bedre. Yveret var hårdt som sten pga. den voldsomme mastitis (yverbetændelse) og klumperne var så store at de ikke kunne presses ud gennem pattekanalen. Hvad skal man gøre? Lade koen lide og dø? Eller få dyrlægen til at klippe patten af?

Jeg ville til enhver tid få patten klippet at om nødvendigt. Det tager en tiendedel sekund med dyrlæges specielle klippeinstrument og koen har så mange smerter, at den ikke engang vipper med øret når patten klippes. Man kan næsten se lettelsen i koens øjne efter det lille indgreb, og tro mig, det heler faktisk rigtig hurtigt og mange køer fungerer fint som 3-pattede. Bare de giver nok mælk så beholder man dem da.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Det er lidt
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 15:19

absurd for meg at læse denne tråd, da det i mitt hoved ikke længre eksisterer kastrering uden bedøvelse. Det var altså noget vi gjorde i de barbariske gamle dage. Det samme gjelder forøvrigt brændmærking av heste, som heller ikke har vært udført her i landet på mange år. Det er ingen som savner verken det ene eller det andre, viser det seg, og, nej, det har alså heller ikke blitt så dyrt som man en gang trodde.

Tro ikke at jeg mener Norge er et foregangsland når det gjelder dyrevelferd: Vi har nettopp haft en rettsag der en same fikk medhold i at han godt måtte slagte rensdyr og bare bedøve dem gjennom tankeoverføring. Det kvalmer meg og jeg skjemmes for at være norsk når sådanne ting får lov til at ske. Der er også andet.

Men jeg synes det er tankevækkende at vi efter fem år slett ikke længre ser behovet for at kastrere ubedøvede pattegriser. Bønderne er lykkelige for at slippe, og kænder seg slett ikke ruinerede.

Selv kan jeg tænke meg at sammenligne prosessen med omskæring (både av gutter og piger) som nogle kulturer altså synes er et must. Og de mener at den lille smærte er hurtig glemt, spesielt hvis der skjer på unge mennesker.....

Og de kommer ikke til å ha nogle varige men av det.

Ingen sammenligning forøvrig.

0
0
Svar på denne tråd

kastration
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 15:47

Hvis landmanden gør det på smågrise, får han det vel også gjort på sig selv uden bedøvelse?

Annette

Det som fylder hjertet, fylder øjet.

0
0
Svar på denne tråd

Hyklerisk.
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 16:31

Bare lige for at informerer jer i denne tråd, som har den romantiske ide at grisene sover igennem dette, grundet bedøvelse. Det gør de IKKE, det er en lokalbedøvelse. Og det er ikke kun et men 2 stik der skal til.

Grunden til jeg bruger overskriften hyklerisk. Er gange enkelt, hvad så når bedøvelsen ophører. Så har grisen igen smerter.

Skal man hykle over det skal gøre sådan og sådan. Så skal det sgu gøres hele vejen igennem, hvilket også må indebærer smertestillende, til grisen ikke har flere smerter efter indgrebet.

Passier sadler sælges.

Kombineret mod spring sorte.

Smal til medium bom 17".

Kontakt mig via pb.

0
0
Svar på denne tråd

Nu kan..
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 17:05

jeg læse af flere af Jer, har oplevet ting i landbruget med egne øjne, som i ikke synes var okay.

Jeg mener det er meget vigtigt vi som fodermestre, elever, driftsledere eller hvad end vi nu er, tager et vis ansvar. Hvis der sker ting eller skal gøres ting, som i vores øjne ikke er OK, så stil spørgsmål!!! Hvis I mener et dyr lider, så skal det aflives! Vi mennesker som går op og ned af landmændene dagligt, skal være med til at få de "dårlige" landmænd, gjort til gode landmænd! Hvis det ikke er muligt selv at gøre sin arbejdsplads god for dyrene, så søg væk, og meld ham! Der er så meget mangel på arbejdskræft i landbruget, at dette ikke er nogen undskyldning...

Dette var lige et mindre sidespring...

Lise Lodberg

0
0
Svar på denne tråd

kasteration med skrue trækker?????
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 17:29

Aldrig har jeg dog hørt noget mere dumt .

Jeg er selv uddannet landmand og arbejder som fodermester i en svinestald.

Kasteration skal fore gå med en skarp skalpel.......sædstrengende skal skæres ALDRIG rives over.

Hvordan skal man kunne gøre dette med en skrue trækker????? Ja undskyld mig men jeg har meget svært ved at se hvordan det overhovedet skulle kunne lade sig gøre at kasterere med sådan en.

Og hvis der er nogle der gør det vil det da være 1000000 gange mere besværligt og give STOR risiko for infektion og skæreknuder.Altsammen noget som vil koste landmanden rigtig mange penge......

Har arbejdet med grise i 8 år og er kommet i mange stalde og ALDRIG i mit liv har jeg set nogle bruge en skrue trækker til kasteration.

Det var da godt nok den største omgang vrøvl jeg længe har hørt

Hilsen: Heidi med fjordmulen Amanda

God dømmekraft kommer fra erfaring,

desværre kommer erfaring som regel fra dårlig dømmekraft

Livet er at leve, det er os selv der gør det besværligt ;)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider