Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

hvordan falder du af
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 17:46

jeg syntes selv at nogen springryttere og børn er uansvarlie hvis hesten smider dem af og hænger i tøjlen med hele deres vægt bare fordi den skal blive stående det fa @£$€ synd,mange menesker glemmer hvor følsom de er i munden ,så giv dog slip på de tøjler hvis i falder af undskyld sproget

skal

du have hest køb

fjordhest

0
0
Svar på denne tråd

Holde fast
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 17:49

Jeg forsøger at holde fast på hesten. I hvert fald når jeg falder af på tur. Det er altså farligere for den at løbe hjem på egen hånd end det er at trække mig hen af jorden i tøjlen.

På bane ville jeg nok bruge mindre energi på at holde hesten og mere på at samle mig selv op. Da den jo ikke kan komme til at løbe ud på vej sådan umiddelbart.

Men nu er det heldigvis ikke så ofte jeg bider i jorden. Men tror det er naturligt at forsøge at holde på sin hest.

Mvh.

Kiki

Med misserne Oscar og Maddox

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 17:52

Jeg har altid fået at vide, man skal holde fast i tøjlen så hesten ikke stikker af.

De gange jeg er røget af (af mine egne heste) har jeg ikke altid haft fat i tøjlen Men de gange jeg har vil jeg da ikke mene det har skadet hestens mund idet jeg ikke har "hængt" i tøjlerne.

Men okay, jeg kan da godt se, at det er bedre krikken render ud på vejen og skader sig selv eller andre, bare man ikke skader hestens mund ved at hænge i tøjlerne...

/DarkAngel

Bevar Grisen! www.heste-nettet.dk/forum/1/1656549/ 1656549/

"Folk født med Fanden i hælene er god til at få rumpen med sig"

Join www.muleposen.dk :)

0
0
Svar på denne tråd

jeg slipper
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 17:54

Ingen fare for at hesten rider langt væk i et lille ridehus...

Når jeg falder af tænker jeg hverken hold fat eller gov slip... Jeg flyver bare (uden tøjler i hånden)

Hilsen Tea

Alle kan lave fejl.

Ellers havde man ikke sat viskelæder på blyanten...

0
0
Svar på denne tråd

Tror det er
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 17:57

en reaktion man ikke helt kan styre i sin krop..

De gange (efterhånden mange) jeg er faldet af har jeg i mange tilfælde forsøgt at holde fast i heste. (har ikke tænkt ret meget andet)Men skulle jeg tænke over det tror jeg jeg ville vælge det samme igen.

Kunne jeg kontrolere det ville jeg vælge at holde fast 3 steder.

1. på tur. eller udendørsbane hvor hesten kan løbe væk!

2. i ridehus med andre heste som den ikke går på fold med.

3. Med max som er hingst til hver en tid!!!

Ingen tivivl om at det er forbundet med en vis ubehag når der hænger så mange kilo i tøjlen.. Men ikke i forhold til hvis hesten løber væk,. bliver ramt af noget, Selv træder på tøjlen i farten, skaber uro i ridehuset og evt. inkassere et spark eller værre fra andre. og ville ALDRIG udsætte andre i et ridehus for en løs hingst hvis jeg på nogen måde kunne undgå det..

Så som sagt tror ikke det er en reaktion man kan styre helt. tror kroppen klamre sig til det den kan.. Og i de 3 ovenstående tilfælde ville jeg holde alt hvad jeg kunne hvis jeg nåede at tænke så langt!!

Pura Raza Española
www.staldrohan.dk
Brun PRE hoppe sælges.
Forhandler af Regulator og Linamix på fyn.
0
0
Svar på denne tråd

Tja....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 18:24

Jeg ville egentlig gerne, hvis jeg var i stand til at holde fast i tøjlerne når jeg faldt af, men det er jeg desværre ikke. Men grunden til dette er at hesten kan stikke og blive ramt af bil og derved måske både slå sig selv og andre mennesker ihjel

Som du skriver er der jo godt nok problemet med at hesten bliver rykket noget i munden. Men hvis man lader den rende er den mulighed der altså stadig. hesten kan komme til at træde på tøjlen. I sær hvis den lige et kort øjeblik sænker hovedet. Så det kan da være lige så slemt. Og får den benene ind i tøjlen kan den jo også nemt gå i panik. Og til springstævner har mange også martingal på. Hvad om hesten fik benet ind i den og gik i panik?

Så jeg tror lidt det med at holde fast på tøjler eller ikke. Er at vælge mellem pest eller kolera.

Når man rider ud i naturen. Synes jeg i hvert fald man skal gøre alt for at holde fast i hesten. For som skrevet ovenfor, så kan den komme til at skade sig selv og andre meget alvorligt, hvis den stikker af.

Og da jeg ikke er i stand til at holde fast i tøjlerne når jeg falder af, ja så er der jo kun et alternativ for mig: FALD ALDRIG AF!

A good horse is never a bad colour.
mine dejlige "ponyer"
Katinka og Thor. <3
*Akademisk*
0
0
Svar på denne tråd

Altså.....
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 18:31

Jeg holder altid - Pr. refleks fat i tøjlen.
Det er ikke noget jeg tænker over men jeg gør det altid af de heste jeg har været ved at falde af.

Når jeg har været "ude at flyve" på raffe har jeg altid bare klemt med benene, og ja holdt fast i tøjlen, og hans mund er stadig ligeså blød som altid og kan stadig "rides på en sytråd" så han har ikke just taget skade.

Men er aldrig faldet af Raffe så ved ikk hvad jeg ville på ham .

ღ Jose & Raffe ღ
.
- Det kommer ikke an på størrelsen -
Men gørelsen!
0
0
Svar på denne tråd

Det er ikke en porcelænsfigur
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 18:36

en hest tager altså ikke skade af at blive hevet lidt i munden fordi rytteren er faldet af!

Tænk over hvor lidt rytterens fx 60 kilo i virkeligheden kan trække i hesten - ikke ret meget.

- Det kan ikke sammenlignes med fx en hård hånd i ridningen, for det er jo hele tiden, - i "fald-situationer" er det jo kun en meget kortvarrig og forbigående belastning der på ingen måde kan nå at give hesten modstandsadfærd eller dårlige vaner.

Jeg ville gerne vide at jeg holdt fast i tøjlen, netop som skrevet, hvis man er på tur og hesten ikke skal komme til skade på hjemturen, men desværre er man jo ikke herre over det, man når jo ikke at tænke så langt når det sker.

I springning er det dog lidt mere risikabelt at holde fast, aht. bomme osv. man kan få ned over sig.

Men hesten - nej helt ærligt, det klarer den altså sagtens, jeg har adskillige tøjler der er blevet sprunget af en løs hest, fx efter en ufrivvlig afsidning eller ved at den har revet sig løs fra trækkeren, og der har INTET været - absolut INTET været at mærke på hesten efter det, - de er altså ikke lavet af porcelæn :-)

0
0
Svar på denne tråd

kjhkjhskahsk
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 18:48

Pest eller kolera - men det eneste der ikke kan ske noget med er hestens mund.

Når man holder fast i hesten risikerer man at blive trådt godt og grundigt på - slipper man er hesten til fare for sig selv og andre.

Jeg holder pr. refleks fast hvis jeg kan, men det har da ikke altid været med små skrammer til følge..

Heldigvis har jeg aldrig brækket noget, men min arm var da engang ret så blå og ubruglig de 2 steder hesten fik trådt på den..

Jeg vælger at forsøge og holde hesten - for så går det ud over mig selv - slipper jeg vil det måske gå ud over andre, som jo intet har at gøre med hesten i modsætning til mig.

0
0
Svar på denne tråd

Jeg har
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 19:09

lært fra barnsben af, at ude i tærrenet slipper du aldrig tøjlen. Det har givet noget slemme knubs til tider, men hellere det end en hest, der skal krydse landevejen alene.

0
0
Svar på denne tråd

Savage Garden
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 19:26

Jeg laver udspring fra hesten når jeg falder af. Begge gange har hesten efterfølgende været ganske løs.

Da jeg red pony fik jeg tit hovedtøjet revet med af, hvilket den ene gang resulterede i en pony med et hovedtøj mellem benene der gik i panik fordi det sad fast i fortøjet. Ponyen var så panisk, at den bare løb og løb rundt inde i ridehallen.

Havde jeg holdt fast i tøjlerne var det ikke sket.

Tror det er ren refleks for mange ikke at slippe tøjlerne når man falder af...

Hilsen tidl. *$uper Tino* og Darren Hayes
- besøg Labs' hjemmeside
Darren & Labs, I love you!
I don't believe in God - I believe in Darren Hayes
Bliv min ven på MySpace
Min elskede far, du er i mit hjerte til evig tid!
0
0
Svar på denne tråd

Tøjlen
Forfatter: 
Dato:  05-04-2008 19:57

Jeg holder også altid fast i tøjlen. Jeg skal ikke risikere at hesten render sin vej -ud på vej og til fare for andre mennesker. Hvis det er i ridehallen holder jeg fast af vane, selvom han ikke kan rende nogle steder.

Er rimelig ligeglad om jeg skal rykke hesten i munden de få sek. det tager før han står stille.

Louise

&
Stald Kelon´s Lerano

Gratis part søges til Lerano (Fyn)

Se min præsentation

0
0
Svar på denne tråd

Falder let og elegant af...
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 11:32

..og prøver så vidt muligt at holde hesten og berolige den (For grunden til at man falder af, er ofte fordi hesten bliver bange). Det kan være meget farligt hvis hesten får tøjlerne viklet om benene, eller løber ud på vejen (Hvis man evt rider tur). Det er næsten uansvarligt at lade være.

- Sagde Andrina

Roldmindes Bolette og Lise

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 19:12

Holder så vidt muligt fast i tøjlen, men hvis hesten er løbet, er det ikke altid den stopper, bare fordi den har 60 kg. hængende i tøjlen

Kender I Shannons fortid? Hun kommer fra Nordjylland (Nykøbing Mors)! Se præs. for billede og mere info!

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn.
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 19:17

På min gamle pony holdt jeg mig fast, og røg jeg af, så stoppede hun. Men det er aldrig sådan noget 'tumle tumle - fald'

På min unghest har jeg oplevet at jeg faldt af og han blev så skrækslagen at han løb indtil han faldt og har nu skræk for sadel + hovedtøj - men er ved at komme over det. Jeg faldt af med det samme, han blev forkskrækket, og jeg ligeså, og er glad for at jeg ikke tumlede rundt på ham. siddder jeg nede på siden af ham, så giver jeg slip. Jeg rider ham i ridehus så der er ikke så langt at løbe..

Nanna

happy ending's just a story who isn't finished

0
0
Svar på denne tråd

sidste gang
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 19:37

sidst jeg faldt af var det midt ude på en mark nogle kilometer fra stalden, fordi en landmand tændte en mega sprinkler, det gav hesten en mindre hjerneblødning, der klamrede jeg mig altså til tøjlerne for at hun ikke skulle løbe væk, vil hellere hive og hugge lidt i munden end en løs hest, som kan komme til skade eller forårsage skade på andre.

I ridehus eller på bane der plejer jeg bare at flyve væk, der holder jeg ikke i noget, der plejer jeg at have travlt med at tage fra, men på tur der holder jeg panisk fast i tøjlen..

nu falder jeg heldigvis ikke så tit af mere som dengang man gik på rideskole

Med Ridedyrene Monty og Champstar <3

Tequila & Medina, i er SAVNET! <3

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 23:11

De få gange jeg er faldet af, har jeg holdt fast i tøjlen, med en hånd i manen og landet på benene, eller meget hurtigt kommet på benene igen - det er muligt, hvis man har et fast greb i manen.

Når jeg så er blevet direkte smidt af (mere eller mindre flyvende fald), har jeg kun min egen sikkerhed i tankerne. Jeg slipper pr. refleks alt og kommer så langt væk fra hestens hove som overhovedet muligt.

Som udgangspunkt er mine reflekser rettet mod, at jeg skal slippe fra enhver situation med færrest mulige skader. Ind i mellem er det særdeles uhensigtsmæssigt, men som sagt er det naturlig refleks og svært at gøre noget ved. Tilgengæld har det også reddet mig fra mange ubehagelige skader.

*Flicka*
Do you have sweet dreams? I have!
'Cause I have the best and sweetest dream doll
Dun Dream Doll
0
0
Svar på denne tråd

jeg forsøger
Forfatter: 
Dato:  06-04-2008 23:18

for de fleste heste stopper jo op, når de mærker tøjletrækket i munden... De sidste par gange jeg er røget af (et styrt og to væltninger) har jeg været kastet af med så stor fart, fordi hesten også faldt at jeg ikke havde en chance for at holde fast i tøjlen. Heldigvis bliver min hest hos mig, for hvis den stak af, så ville det sgu ikke være så fikst...

Sagde Janne der skal til trailer køreprøve d 9 april...

Medlem af klubben for brune heste med hvide pletter :)

Tak for en god debat i høflig tone :) :) :)

0
0
Svar på denne tråd

Falder af?
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 10:10

Jeg plejer at slå mig, blive ked af det, fange hesten og komme op igen...

Nej, jeg holder ikke pinedød fast i tøjlen, for min hest bliver stående ved mig - dvs. hun kyler mig ikke af, falder jeg er det fordi jeg ingen balance har og så står hun bare og glor på mig. Dog, hvis vi var mange ude ville jeg nok prøve at holde fast såfremt jeg er i stand til at tænke fornuftige tanker ved udsigten til at kysse jorden med alt for mange km/t.

/Lene

Nyfrelst Bomløsrytter.

En rigtig hest er rød Kommunisthest over 170.

Her skal der stå noget om klogt om hvor meget jeg holder af min hest.

0
0
Svar på denne tråd

Fingrene for søren!
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 15:15

Nå jeg rasler af...og det er alt andet end yndefuldt...en slags væltet træ teknik...så holder jeg per automatik fast i tøjlen.

Meget dumt, hvis man ikke rider med handsker...har et par gange måtte sys i fingeren, fordi spændet (det i midten) på tøjlen skærer fingeren op.

Men jeg holder stadig fast - har ligesom andre lært, at man ALDRIG slipper sin hest...no matter what.

/Nat

Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

Medlem af klubben for manipulerende, hjernevaskende, talentløse ponymødre.

0
0
Svar på denne tråd

jeg falder....
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:43

Jeg falder som en rå klump kød som bliver kastet ned på køkkenbordet, uden at have fat i noget overhovedet, og uden at tage fra for at afbløde faldet...

Heldigvis er min fedtmulehest lige så overrasket over afsidningen at den med spænding stiller sig med hele hovedet nede ved mig for at se om jeg overlevede denne tur...

Nogle gange vælger du ikke hesten,

nogle gange vælger hesten dig!

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 16:59

Jeg holder også altid fast i tøjlen, tror det er ren refleks.

Men igen kommer det an på hvordan jeg falder af de fleste gange har været i galop og pludselig laver hesten flere bukkespring og flyver altid afsted og lander på hovedet...

Hilsen Stine

Nu med en baby i maven (termin 19/8 2008)

Border Collier er dog nogle skønne hunde

0
0
Svar på denne tråd

Hold dog fast i lor...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 17:54

siger jeg - men jeg rider jo også på hingst *gg*

Ellers falder jeg tungt, pinligt og ucharmerende

Mvh

Gitte,

mor til Tera 8 feb.05 og Lian 28.dec 07

"Det er kræft edme det klogeste jeg har sagt i dag" citat TB

*** Broget hingst Jack D. tilbyder bedækning / sommergræs***

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 18:17

Jeg tager også pr. refleks i tøjlen men når jeg så skvatter af så slipper jeg alt og falder af, dvs. hesten oftest bare står og kigger på mig bagefter..

Mvh Heidi

Anima Aalborg søger frivillige - kig i min præs. og se hvad vi laver..

Irene Jarnved foredrag i Vrå (Nordjylland) se nærmere på præs.

0
0
Svar på denne tråd

dfghjkiloæ
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 20:09

BUM.....SLASK...sådan falder jeg af haha nej jeg kan ikke huske det det er mange år siden sidste hehe men have da dengang et rullefald der hjalp

DEN 1/9 03 døde min stjerne, vi ses ayla

ZENTA MIN VEN R.I.P

SKIMMEL PONY VALLAK SÆLGES 110-112 I STG. KUN TIL GODT OG BLIVENDE HJEM.7900 kr

folings alarm lejes hurtigst muligt inden 1/5 08

0
0
Svar på denne tråd

Jaa...
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 20:25

Det kan jo sådan set være ligeså farligt at give slip på tøjlerne som at holde i dem... De kan hurtigt komme galt afsted hvis de får benet viklet ind i dem eller jokket på dem...

At hjælpe andre og få hjælp tilbage, er det så svært?

At behandle andre som man selv vil behandles, hvor forsvandt det hen?

0
0
Svar på denne tråd

Jeg tror
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 21:27

at det er over 15 år siden, at jeg sidst er faldet af en hest, men jeg erindrer ikke at holde i noget som helst, men derimod altid at sørge for at slå mig mest muligt...

Forrige uge faldt min ene datter af, og dér lagde jeg mærke til at hun holdt så fast i tøjlen at ponyen nærmest var ved at vælte.

Jeg har aldrig fortalt hende noget som helst om faldteknikker andet end at hun skal komme væk fra hesten. Så det må være ren refleks.

/minski

En bøtte uåbnet Equitop Myoplast til salg

Er der virkelig INGEN der nogensinde min gamle musegrå/dunfarvede hoppe?

0
0
Svar på denne tråd

Hold fast
Forfatter: 
Dato:  07-04-2008 23:57

Hold fast i tøjlen!!

Udenfor bane/naturen for ellers skal man jo gå alene hjem ;-)

I hallen for ikke alle skal ende på gulvet med 10 løse heste der render rundt i panik.

STIT 77

Min mening er min egen

Gesten 4H

Pony købes: Se præsentation. BLIV DIG SELV

0
0
Svar på denne tråd

hehehe
Forfatter: 
Dato:  08-04-2008 00:20

En tråd jeg kan være med i.SMIl

uha jeg er da bletet tabt af et par bøller,

De første par gange hang jeg da også i tøjlerne, men de havde det jo med at knække, så da jeg havde prøvet det et par gange slap jeg tøjlerne i flyvningen, men lander en del hårde, men river da til gændgæl heller ikke hovede af hesten.

Jeg er dog aldrig kommet alvorligt til skade og er altid kommet op på hesten igen ved egen hjælp, men jeg har rigtig mange historier man kan grine af af samme grund.

Det skal lige siges at man hurtigt lære at føle hvornår der er bukning og ballade i kølvandet og man lære også hurtigt at holde sig på hesten, agh måske ikke hurtigt men man lære det, nu kan jeg slet ikke forestille mig at den hest jeg engang skal ha når jeg har pengene skal være en rolig hyp, no way det skal være en med temperement og ballade i blodet, det er det sjoveste ;)(efter min mening)

MVH mig

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider