Der skal altid laves en kontrakt, og der skal helt klart stå at hesten skal tilbageleveres i samme stand som den blev sendt af sted i, og det vigtigste er nok at køber skal have betalt alle pengene inden, men at køber så får pengene retur hvis hesten kommer retur. Det er nemlig næsten umuligt at få penge ud af køber, hvis der sker hesten noget i prøve tiden.
Jeg ville aldrig sende en hest ud på prøve.
Risikoen for hesten overgår nemlig helt og holdent til køber i det øjeblik de henter hesten, så de er erstatningsansvarlige for alt hvad der sker hesten mens de har den. Det ved de fleste bare ikke, og igen, hvis den ikke er betalt. Hvis den dør af et hjertestop mens de har den, så er det nærmest umuligt at få penge ud af køber bagefter når hesten er død, eller hvis den får et spark på folden og bliver slemt skadet, så er det igen køber/låner det skal afholde alle udgifter til dyrlæge osv. Så man skal virkelig passe på.
Min erfaring er også at folk der får heste på prøve i 14 dage, skal prøve alt med den hest de 14 dage, så den får ikke lov til at falde til eller andet, for de skal prøve det hele, så de ved om hesten passer. Det syntes jeg er alt for stressende for en hest. Lad i stedet de interesserede komme og prøve hesten alt det de vil hos dig, så er det en anden snak.