Hej alle Hnère.
Jeg ved ikke lige om dette indlæg hører hjemme under "avl" , men så må det jo bare flyttes.
Jeg personligt er jo til Welsh ponyer og også Oldenborgere, især forædlede.
Ja ved godt, at der er ret så meget forskel på racerne ,men dem kan jeg altså godt lide !!!
Så var det at jeg tænkte på om, hvad I ville sige til en kombination af disse 2 racer ???
Var der nogle , der evt ville have interesse i en ½ Welsh, ½ oldenborger ?
Ja ved godt, at det er en skør tanke .
Og havde I spurgt mig for enkelte år siden,ville jeg nok have svaret at hver race for sig.
Men nu har vi jo både Dvère og andre hollandske,tyske,irske forbund,der avler lidt blandet med de bedste egenskaber fra hver race.
Jeg har set : Shireheste blandet med fuldblod.( De bruges til jagtheste).Travheste blandet med fine Holstenere .( bruges til spring).Frederiksborger af den gamle type blandet med arabere.
Ja så fik jeg en skør ide med at blande en lidt gammeldags Oldenborger med en Welsh .
Ja skørt ikke !!!
Det jeg personligt tror man ville få udaf det var en hest på ca 160,der havde et kønt hoved( hvilket jeg ikke altid synes en oldenborger har), var mere elastisk i gangen .
Ja jeg ved godt, at mange sikkert ville sige, at så skulle man hellere bruge fuldblod eller araber.
Men det kunne nu være ret så spændende at se kombinationen.
Tænk hvis det var en rigtig fin blanding.
Og hvorfor ikke ???
Dv er jo alligevel en rodebutik og dem elsker folk jo.
Og afkommet kunne jo registreres i Welsh partbread som sec F.