Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

ang blandinger
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 08:11

Hej alle Hnère.

Jeg ved ikke lige om dette indlæg hører hjemme under "avl" , men så må det jo bare flyttes.

Jeg personligt er jo til Welsh ponyer og også Oldenborgere, især forædlede.

Ja ved godt, at der er ret så meget forskel på racerne ,men dem kan jeg altså godt lide !!!

Så var det at jeg tænkte på om, hvad I ville sige til en kombination af disse 2 racer ???

Var der nogle , der evt ville have interesse i en ½ Welsh, ½ oldenborger ?

Ja ved godt, at det er en skør tanke .

Og havde I spurgt mig for enkelte år siden,ville jeg nok have svaret at hver race for sig.

Men nu har vi jo både Dvère og andre hollandske,tyske,irske forbund,der avler lidt blandet med de bedste egenskaber fra hver race.

Jeg har set : Shireheste blandet med fuldblod.( De bruges til jagtheste).Travheste blandet med fine Holstenere .( bruges til spring).Frederiksborger af den gamle type blandet med arabere.

Ja så fik jeg en skør ide med at blande en lidt gammeldags Oldenborger med en Welsh .

Ja skørt ikke !!!

Det jeg personligt tror man ville få udaf det var en hest på ca 160,der havde et kønt hoved( hvilket jeg ikke altid synes en oldenborger har), var mere elastisk i gangen .

Ja jeg ved godt, at mange sikkert ville sige, at så skulle man hellere bruge fuldblod eller araber.

Men det kunne nu være ret så spændende at se kombinationen.

Tænk hvis det var en rigtig fin blanding.

Og hvorfor ikke ???

Dv er jo alligevel en rodebutik og dem elsker folk jo.

Og afkommet kunne jo registreres i Welsh partbread som sec F.

Mvh Graven

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse.

Opstaldning tilbydes .

0
0
Svar på denne tråd

tyjtytyjetyj
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 08:39

Skørt ...Næææ, syns det lyder spændende..

Har selv en mærkelig blanding ( ½DV, 1/4 fjordhest og 1/4 oldenborg)

Så for mig lyder det ok...

Hilsen Sus

( Laurine og Freja)

www.sitecenter.dk/hudecek-knudsen

Paradiset er, hvor mine heste vrinsker mig imøde hver morgen!

0
0
Svar på denne tråd

jeg tror ikke
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 08:48

det ville blive en succes.

At blande 2 racer, som i forvejen begge ikke er "toppen af poppen", det i sig selv gør nok at prisen ikke vil modstå ydelsen.

Mht kvaliteten kunne jeg forestille mig 2 forskellige output: den ene, som bliver noget grov og kantet og den anden som for alle de gode kvaliteter fra begge.

Ens er, at højden bliver nok ikke noget at råbe hurra for, så der snævre man også evt købere ind.

Så på trods af, at jeg også er vild med begge racer, er det ikke et projekt jeg ville mene hverken var interessant eller særlig lønsomt.

Mvh. Tine

Equi-work.com

Jobportalen for hestefolket

0
0
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 09:02

smiler. Hvis det var til eget brug kunne du jo godt. men for at sælge ved jeg nu ikke om folk er int nok. Men ser nu nogle gange nogle sjove blandinger i avis og net...

Selv har vi en wales (mor) og araber/frederiksborg (far) blanding. Ærligt sød pony men en er altså ikke for heldig sat sammen...

Som føl.

ca 1½ år

og nu

Uden tvivl en god spring pony og har hjertet på det rigtige sted. Men det noget af et krydsning....

Jeg tænke da på en gang at smide min angloarber på en belgier, det ville da være lidt sjovt (men det skete aldrig og kommer ikke til at ske)

Mvh Mona

Stald Dyrhøj

Ny Rapid hestetrailer udlejes efter aftale.Post nr 8410

Kontakt profil eller på 29899156.

0
0
Svar på denne tråd

Lyder som
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 09:04

en alternativ race.... Hehe.... Tror det største problem i det vil være, at få det resultat du ønsker.... Risikoen er der jo også for en 160 cm. hest, med welsh-krop og ben og Oldenborger-hoved og gang.... Og det giver, sjovt nok, et knap så kønt billede for mit indre øje....

Men det er vel altid sådan når man laver heste... De kan falde heldigt eller uheldigt ud.... Der er jo aldrig nogen garantier...

Zamangah

Søger: Bright Ruby FOR 94160 DV DK F1

0
0
Svar på denne tråd

afkommet
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 09:06

Stod jeg og så på en køn ponyhest i den kombination kunne jeg godt finde på at købe den.

Men jeg er nok enig med de andre i, at du ikke kan hente prisen hjem på den, vi snakker måske max 8000 kr. for et føl som jeg har luret priserne og folks ønsker i den retning. 15.000 som 3-års.

:Pia

HYGGELIGT SOMMERHUS SÆLGES

*

SÆLGES:

2 x 10 kg Royal Canin Siamese (kattemad), lavt kalorieindhold, store bidder til tandrens, 250 kr. stk

*

KØBES:

Sort BUET dressurgjord 60 cm + ditto 120 cm

0
0
Svar på denne tråd

Spændende
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 09:07

Må hellere starte med at skrive, at jeg intet ved om avl, kun ganske lidt om Oldenborgeren og lidt mere om Welsh cob.

Jeg synes det lyder som en rigtig god ide .

Der er så super meget godt i Welsh Cobben - deres kæmpe gang, gode rubuste heste, roligt og fornuftigt temperamentet, kæmpe udstråling - for mig er deres eneste minus højden.

Ville man kunne bibeholde mange af de egenskaber Welsh cobben har og så få mere højde?

Og af ren nysgerrighed, har du nogle bestemte heste i tankerne allerede?

Louise

♣♣♣♣♣♣♣♣♣♣

I have got nothing to show,but something to share.

Buddhistisk ordsprog

Sælges: 2 Hubertus sadler, kombi, 17"

0
0
Svar på denne tråd

blandinger
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 09:10

Noget helt andet er: Hvordan kommer Princemand helt derop?

:Pia

HYGGELIGT SOMMERHUS SÆLGES

*

SÆLGES:

2 x 10 kg Royal Canin Siamese (kattemad), lavt kalorieindhold, store bidder til tandrens, 250 kr. stk

*

KØBES:

Sort BUET dressurgjord 60 cm + ditto 120 cm

0
0
Svar på denne tråd

Hingstevalg
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 09:54

Bare et godt råd Karina, hvis du skal lave sådan én, så er det ikke Prince T du skal bruge, men en Welsh sec. B eller en ædel Partbred.

Maren, der skriver herinde købte et hoppeføl efter en DV-hoppe og Twyford Dane. Maren er ikke så stor, så hun mente det kom til at passe. Men Melanie voksede og voksede og voksede, hun endte på vist nok 167 med Welsh Cob'ens fylde.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

sjovt sjovt
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 10:14

Jamen ha ha jeg ved sgu da godt, at det er en skør tanke.

Og NEJ det ville ikke være Prince T, der skulle være far.

Og Charlotte og I andre,selvfølgelig kunne man jo være uheldig med udfaldet.Jeg tror da også, at budet med en sec B og så en Oldenborg ville være bedst.

Jeg har da også lagt mærke til at de sec F der til kåringerne får de bedste bedømmelser er welsh cobs blandet med fuldblod eller sec A,eller B blandet med arabere.

Som sagt , det var også kun en strøtanke.

Mht priser så burde den vel kunne holde den samme som ander sec Fère,dspère eller dvèr,hvis den har fuld stambog og kan kåres og ja så den er heldig faldet ud.

Mvh Graven

Fronerthig Prince Teyrnon kåret Welsh cob står til avlsbenyttelse.

Opstaldning tilbydes .

0
0
Svar på denne tråd

Men Karina
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 10:16

Jeg ærgrer mig da lidt over at Janus ikke kan nå op til vores damer, for jeg har da lidt haft den samme tanke.

Mvh.
Charlotte
Züchten heißt: Denken in Generationen!

Lovende DV- og Welsh Mountain-føl/ungheste sælges
* * * * *
0
0
Svar på denne tråd

Det er ...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 12:11

Det er sku da godt at du ikke overvejer at blande en islænder ind i det for så var øretæverne da i den grad i luften. Der er ikke noget som kan hidse en rigtig HN'er op, end en gang diskution om at blande islændere med noget...

Sjovt nok, så må man gerne blande andre, blot ikke islændere.. underlig verden...

Men i øvrigt et sjovt projekt, håber du får en flot fyr ud af det

Hilsen Vibeke, højt fra Nord

Verden er da skøn, når man tuller rundt og passer sine dyr

www.mellemhaven.dk

0
0
Svar på denne tråd

Når nu
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 12:55

Vibeke nævner islændere, må jeg altså lige på banen. P.t. rider jeg faktisk på en oldenborger-islænder-blanding på rideskolen. Jeg aner ikke, hvordan nogle er kommet i tanke om den blanding - går ud fra, at han enten er et uheld eller en skør idé eller udslaget af "det forhånden værende princip". Anyway jeg elsker hans temperament, men han er altså hverken specielt køn eller den fødte dressurhest.

Jeg har desværre ikke et billede af ham, men han er ca. 1.60 høj og så er alt på ham meeeget stort/bredt (hoved, man, hale, hove, ben m.m.). Han er relativt "klog", er god til at tilpasse sig rytterens niveau, bliver ikke forskrækket over noget, er nysgerrig (vil f.eks. gerne stoppe op ved barrieren for bare at snakke med dem, der står ved barrieren eller se, om de skulle have noget spiseligt), men kan godt have sin egen mening om sære ting. Til gengæld har han ikke super nemt ved dressurøvelser som f.eks. versader, kontraversader og schenkelvigninger.

Alt i alt er jeg utrolig glad for at ride på ham, men skal jeg selv ud og have hest, ville jeg nok vælge en hest, der havde lidt nemmere og lidt større glæde ved dressur.

Jeg har meget lidt forstand på avl og kender heller ikke ret meget til welsh, men umiddelbart var det en hestetype, jeg godt kunne falde for: Robust, ikke alt for høj og alligevel relativt elegant og god til dressur, spring m.m. Jeg skal dog først have hest om 5-10 år, når vi er færdige med at have små børn, men det passer meget godt, hvis du "laver" sådan en nu - jeg skal jo ikke have en helt ung en som førstegangshest Men jeg tror (uden at have noget at have det i), at det ikke er verdens bedste forretning, men det er der jo ikke ret meget avl der er.

De venligste hilsner
Helle

Learning by doing and fooling!
(frit efter Dewey og Lord Baden Powell)
0
0
Svar på denne tråd

oldenborger welsh
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 21:09

Til sommer vil der blive fremstillet en Welsh sec F på Dorthealyst med oldenborgerblod i. Moderen er min hoppe Englyst Enricca. Jeg husker desværre ikke hvilken OL hingst som tidligere ejer benyttede....

Maria & Samson Enricca Alessandro

"Ridetøj fra Gucci... ja man har vel lov at være juicy... Hvis bare jeg havde nogle penge på min konto..."

R.I.P Natasja Saad 1974-2007

0
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  03-04-2008 21:24

for mig lyder det som en lidt sjov blanding, men det kan jo være at udfaldet bliver godt :)

glæder mig i hvert fald til at se "mixet", hvis du laver et :)

mvh

sanne

Søndermarks Myandor, Speedy Conzales og Millemusen

søger nedlagt landbrug til leje i omegnen af aabenraa.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider