|
|
| Pony alene på fold |
|
|
Jeg er ofte cyklet forbi et sted, hvor en pony går alene på fold. Hver dag!!  Det skærer mig i hjertet, at den ikke har en eller flere makkere at gå sammen med. I øvrigt er det også ulovligt at gå alene iflg. den nye Hestelov som jeg husker den. Jeg har påtalt det for ejerne og de sagde, at der ville komme en selskabshest til ponyen. Men intet er sket, og det er flere måneder siden, de sagde det. Er der nogen der ved hvem jeg skal henvende mig til?? Ponyen står i Haderslev-området.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvor henne |
|
|
I Haderslev området er det?
Det, som er smukt, truer dig ikke. Bring skønhed ind i dit liv, så vil du finde mere plads til, at være dig selv Medlem af DÅHM syd Undervis. tilbydes, se præs. www.hammelev.com
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er... |
|
|
... desværre IKKE ulovligt. Det burde det være, men den del af lovforslaget blev ikke vedtaget.
£isbeth & Baloo Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Ja i Haderslev |
|
|
-området er det. Lisbeth - blev det ikke vedtaget som en af de love, som allerede trådte i kraft pr. 1. jan. 2008????
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Pokkers også |
|
|
Jeg har lige tjekket hesteloven igennem - og nej, det er ikke ulovligt. Hvor er det åndssvagt at lovforslaget ikke blev vedtaget. Heste er flokdyr og skal ikke stå selv på folden!! Det er bare ikke i orden!! Men jeg kan så ikke gøre noget.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| dumme dumme love |
|
|
syns personligt alle heste skal ud, med andre heste, uanset køn størrelse og pris. lægere er den bare ikk! hesten er da fuldstændig liglad med om den har kostet 5 millioner... Men stakkels den lille pony.. Tænk på at på York stutteri, der går hingstene alene på fold, hvis de overhoved kommer på fold... stakler...
Vi er klogere end dyrene, så prøv dog at vise det! Stop mishandling af dyr!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg fatter det ikke, |
|
|
at netop dét lovforslag ikke gik igennem. Jeg har det ligesom dig Sofiemb - heste skal gå sammen med andre heste!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jaaaaa |
|
|
så lad os da for fanen få det gode lovforslag igennem...' SYns det er så groft at folk kan tillade sig at holde deres heste i boks, hva entetn de er røv dyre eller ej... eller at de syns dete r okay den skal gå alene på fold... Forstår det bare slet ikk....
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tjahh.. |
|
|
"Tænk på at på York stutteri, der går hingstene alene på fold" Det er jo som regel kun unghingste der går sammen. Hvad tror du der sker hvis de lukker avlshingste sammen?? Er det bedre de slår hinanden ihjel? 5 millioner - ups  Nu er det jo en matrikel regel, de skal bare kunne se/røre hinanden i løbet af dagen.
Ny hest - nye mål Denne gang uden krone og bølge..
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Lige læst.. |
|
|
i Hesteloven at de skal have 2 timers motion 5 x om ugen. Eller fri bevægelighed på fold. Hvis det stod til mig skal de ud på fold hver dag - sammen med deres kammerater. Uanset om det er en gammel pony eller en fin konkurrencehest, som har ben til tusindvis af kroner. Kender et opstaldningssted hvor der står mange "fine" heste til konkurrencebrug. De har folde på str. med frimærker - ikke plads til en galop. De har så et lille frimærke hver og foldene er delt på en måde så de ikke kan få kontakt med hinanden. Åh det gør mig så gal, at de ikke engang kan musse med hinanden, når de er på fold!! Jeg vil have en ny hestelov!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
| Forfatter:  |
gu-ku-vi |
| Dato:  |
16-03-2008 12:21 |
|
Som du dog kan føle uden at have noget konkret at have det i. Jeg har ikke mindre end ti heste, de nusser aldrig med hinanden, går blot på folden og æder. Bare rolig de er på fold hver dag, men kommer du en nat eller tidlig morgenstund vil du se et 8 mdr. gammelt føl gå derude HELT ALENE. Det gør han fordi det har han valgt, han kan nemlig, sammen med det andet føl, selv bestemme om han vil være inde i stalden med de andre, bl.a.hans mor,eller være udenfor, men han tør godt være alene. Det er jeg sandelig glad for , for han skal forblive hingst og jeg skal ikke til den tid have hele flokken bedækket med ham. Der er sandelig mange ting der spiller ind når man har et hestehold, det finder du nok ud af den dag du selv får hest. Gad vide hvordan du ville tackle at have op til flere hingste og hopper.Lukke hele balladen sammen og reparere på dem bagefter? Jeg har aldrig haft en enkelt hest, men jeg har en lille pony, som ikke vil være på fold med de andre, hun går så under hegnet ind på sin egen fold, det er hendes eget valg så skulle du køre forbi så har du forklaringen i mit tilfælde. Gunni.
Opdræt af 100% crabbet fuldblodsaraber. You can lead a horse to water - but if you can get it to float on its back with its legs in the air you are something special. http://www.gu-ku-vi.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Det er sådan, at |
|
|
jeg har haft egen hest indtil for nyligt. Og er klar over at mange ting spiller ind når man har hestehold. Jeg har noget konkret at have det i. Og det er sådan at den lille pony i kort tid har gået sammen med 3 andre. Når den ene af dem kom ridende forbi m. sin rytter, kaldte ponyen på hesten, den kendte. - Jeg kan godt se at der kan være ponyer som din som foretrækker eget selskab. Forskellen er at det er noget, den selv vælger. Ikke alle har den mulighed. Det er godt at høre om dine erfaringer. Vil dog foretrække at høre dem i en god tone en anden gang.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| seks tegn |
gu-ku-vi |
16-03-2008 12:41 |
|
Der er da ikke noget galt i min tone, men det er da lidt irriterende, at du kommer med brask og bram og hævder, at det ved lov er forbudt. Inden man skriver sådan noget var det da på sin plads at være sikker på det er rigtigt. Gunni.
Opdræt af 100% crabbet fuldblodsaraber. You can lead a horse to water - but if you can get it to float on its back with its legs in the air you are something special. http://www.gu-ku-vi.dk
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| og jeg synes da |
gu-ku-vi |
16-03-2008 12:47 |
|
også at det er lidt forkert at du "påtaler" denne, ikke vedtagede lov, overfor ejeren, som jo ret beset, ikke har gjort noget ulovligt. Gunni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| ja jeg skulle have |
|
|
tjekket det først. Det er rigtigt! Men jeg har det sådan - lov eller ej, at det er min klare holdning,at heste og ponyer skal have mulighed for selskab. jeg kan ikke lide din tone. Som sagt har jeg selv haft hest. Og der ligger mere i det med ponyen. Som jeg skrev har den ikke selv et valg som dine heste har.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har påtalt |
|
|
overfor ejerne, at heste er flokdyr og brug for selskab. Ikke at det var ulovligt. Min omtanke var for ponyen.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| det er da kedeligt |
gu-ku-vi |
16-03-2008 13:04 |
|
men sådan taler jeg altså. For øvrigt deler jeg dit synspunkt og det har jeg gjort altid, har aldrig haft et enkelt dyr,altid to af slagsen , enten det nu har været ko, får, hund, kat ,ged, kanariefugl, eller hvad man nu får slæbt til huse i tidens løb. Det har været ud fra den betragtning, at jeg ikke kan udfylde alle et dyrs behov, det kan kun en artsfælle. Jeg synes blot ikke, at man selvbestaltet skal dømme andre for deres måde at gøre tingene på, så længe det er indenfor lovens rammer.Er det ikke det, så er det de rette instanser der skal kontaktes. Ejeren af ponyen har jo ikke pligt til at stå dig til regnskab for, hvordan han vil tilrettelægge sit dyrehold og hvornår han har mulighed for at finde en hest der passer ham. Sikken da et samfund det kunne blive. Gunni.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg har det godt med, |
|
|
at jeg påtalte det overfor ejerne. Og vil gøre det igen en anden gang. Sådan er jeg. Nu vil jeg cykle en tur ud til familien.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Super godt |
Andrina ♥Bolette♥ |
16-03-2008 16:03 |
|
- Sagde Andrina ♥ ღ Roldmindes Bolette og Lise ღ
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| jamen for f!!"/&¤!" |
|
|
hvis man vænner hingste til at gå sammen fra de er små, så er der jo ikke nogen problemer... syns absolut ikke det er iorden at heste går alene på fold(fordi mennesket vælger det) og på york kan de ikke røre ved hinanden når de er ude, hvis de kommer på fold... Er ligeglad med hvor dyr hesten er, den har jo ikke bestemt at den er super god og derved super dyr...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| sdflksndfsd |
Eva *Aslan* |
16-03-2008 18:10 |
|
Jeg synes det er okay at nogle heste går alene - nogle kan bare ikke gå sammen med andre! Enten fordi de rent personligheds mæssigt kæmper for meget og skader de andre. Min pony går sammen med andre, og har i min tid altid gjort det. Så det er bestemt ikke fordi jeg synes heste skal gå alene. tvært i mod skal de det hvis det på nogen måde er muligt. Jeg synes ikke det er så afgørende om de går alene, men jeg synes det er vigtigt at de kan se og rører hestene på de andre folde også at de er meget ude. og at de ellers bliver redet, stiglet, set til og rørt ved.
M.V.H evA med sin Aslan ...One girl will fight to find the HERO within!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
Brit 3Valinda ♥lucinda♥ |
16-03-2008 20:24 |
|
jeg havde en pony for nogle år siden, der havde gået alene, (fik mulighed for at få hende hjem) men det synes jeg var synd for hende hun skulle gå alene... så jeg købte gamle valinda som selvskab til hende... det resulterede i hun slaskede den gamle hest sønder og sammen nærmest.. hun var hævet overalt på halsen, og haltede... så den pony, hun gad bestemt ikke gå med andre.... om hun ikke kunne klare hun ikke var den eneste der fik opmærksomhed ved jeg ikke... underligt tilfælde 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Jeg vil sige at der er |
|
|
forskel på at have en hest helt mutters alene og have flere heste hvor én hingst f.eks, går alene på fold, med udsyn til de andre og er i stald med de andre. For så er den i nærheden af sine artsfæller. Og jeg har arbejdet på et stutteri med de rareste hingste de var så nemme og der var aldrig noget med dem, men når vi havde hoppe inde til bedækning ja så ville de slå hinanden ihjel hvis de fik chancen. Så jeg tror ikke helt på at man kan lærer dem det når de er avlsdyr. ved bare min lille shetter hingst han ser alle handyr som rivaler når mine hopper er i brunst også selv om det er vallaker, og resten af tiden går han fint sammen med min vallak. Men når de er i brunst så tror han selv han er 2 meter høj og bred.... og laver faktisk mere skade på sig selv end den han "angriber" og nej det er ikke ulovligt som du selv har fundet ud af, men jeg ser da også helst at man holder flere heste, at de så ikke kommer på fold sammen er lidt noget andet i min bog Jannie
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|